Fasáda prístavby Auparku bude miestom pre tisíce rastlín, včely, čmeliaky a motýle
Rozšírené nákupné centrum Aupark v bratislavskej Petržalke prinesie na trh okrem novej predajnej plochy aj zelenú fasádu, ktorá podporí biodiverzitu v tesnej blízkosti mestskej diaľnice na Einsteinovej ulici. Projekt fasády je špecifický opätovným využitím materiálov z pôvodných konštrukcií.
Od marca tohto roku sa uskutočňujú práce na rozšírení Auparku s predpokladaným ukončením v závere roka 2024. Ďalším dôležitým míľnikom výstavby je riešenie fasády. Jej koncepcia vzišla z architektonickej súťaže, v ktorej najviac zaujalo dielo z architektonického ateliéru JAAR pod vedením Juraja Jančinu.
Víťazný návrh kladie dôraz na ideové prepojenie nákupného centra a susediaceho Sadu Janka Kráľa. „Bratislavský Aupark vnímame ako súčasť najstaršieho verejného parku v strednej Európe pri Dunaji. V tomto kontexte sme kládli dôraz na riešenie fasády, ktorá bude zároveň zelená, úsporná a podporí energetickú nezávislosť budovy,“ približuje Juraj Jančina, ktorý stojí nielen za koncepciou novej fasády, ale rovnako tak aj za ideou bratislavského nákupného centra Aupark.
Zelená fasáda bude mať výšku 18 metrov a dĺžku 130 metrov. Miesto na život tu nájde 40-tisíce rastlín rôznych druhov. Veronika Košická, riaditeľka nákupného centra uviedla, že efekt zelenej fasády je dlhodobý a prejavuje sa najmä zlepšením mikroklímy vo forme zvýšenia prirodzenej vlhkosti, zníženia prašnosti a hlučnosti a vytvorenia zázemia pre život hmyzu. Tento prístup je zvlášť dôležitý v priestore, kde naše centrum susedí s dopravnou tepnou mesta.
„Samozrejme, všetko sa bude riadiť zákonmi prírody a fasádu v plnej kráse uvidíme až po pár mesiacoch po inštalácii. V každom prípade pôjde o jednu z najväčších realizácií svojho druhu na Slovensku,“ konštativala Košická, riaditeľka nákupného centra Aupark Bratislava. Udržateľnosť koncepcie rozšírenia nákupného centra podporí inštalácia viac ako 350 solárnych panelov, ktoré budú umiestnené na streche prístavby.
Ďalším dôležitým pilierom realizácie fasády je opätovné využitie materiálov pôvodných konštrukcií. Pri výstavbe novej fasády sa repasuje a opätovne využije 100% pôvodných oceľových konštrukcií, polovica pôvodných slnolamov a približne tretina skiel aj s rámami z pôvodnej fasády.
Celý projekt výstavby kráča v línii so záväzkami obchodného centra v trvalej udržateľnosti. Od roku 2014 je Aupark Bratislava držiteľom certifikátu BREEAM In-Use na úrovni “double Excellent”. Tento certifikát je dnes považovaný za jeden z najprestížnejších systémov hodnotenia udržateľnosti budov.
„V októbri tohto roku sme ako skupina Unibail-Rodamco-Westfield predstavili komplexný program Better Places na podporu environmentálnej transformácie miest a maloobchodu. Predstavili sme náš záväzok znížiť do roku 2030 vlastné uhlíkové emisie rozsahu 1 a 2 o 90 %. Novou fasádoubratislavského centra podporujeme tieto ciele,“ približuje Veronika Košická.
Rozšírenie nákupného centra Aupark, Bratislava-Petržalka
Nová fasáda
Dizajnová príprava fasády: architektonický ateliér JAAR
Projekčná príprava fasády: architektonický ateliér JAAR, OBERMEYER HELIKA
Realizácia rozšírenia: 03/2023 – 12/2024