Rekonลกtrukcia Starรฉho mosta v Bratislave โ ลกpeciรกlne zakladanie
Ambiciรณzny projekt vybudovania nosnรฉho systรฉmu MHD ako bratislavskej prepravnej tepny verejnej dopravy cez Dunaj predpokladal rekonลกtrukciu uลพ nevyuลพรญvanรฉho mosta v strede mesta. Most bol postavenรฝ eลกte v 19. storoฤรญ a po viacerรฝch opravรกch fungoval aลพ do roku 2013, vtedy sa รบplne uzavrel z dรดvodu havarijnรฉho stavu. V sรบvislosti s potrebami nosnรฉho systรฉmu MHD padlo pri sรบฤasnej poลพiadavke na dodrลพanie minimรกlneho plavebnรฉho gabaritu na Dunaji rozhodnutie nahradiลฅ oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta novou, a to s vรคฤลกรญm rozpรคtรญm hlavnรฉho strednรฉho poฤพa a vyลกลกรญm uloลพenรญm na pilieroch.
Na zรกklade toho sa jeden dunajskรฝ pilier zrekonลกtruoval a nadstavil a ฤalลกie dva sa zbรบrali a nahradili jednรฝm รบplne novรฝm pilierom. Bratislavskรฝ Starรฝ most je spolu so svojimi pamiatkovo chrรกnenรฝmi sรบฤasลฅami (ลกtyri kamennรฉ piliere s dvomi oporami, mรฝtne domฤeky a kamennรฉ schodiskรก) najstarลกรญ pevnรฝ most cez Dunaj na รบzemรญ Bratislavy. V minulosti niesol nรกzvy ako Most Frantiลกka Jozefa, Franz-Josef-Brรผcke ฤi Ferencz Jรณzsef-hรญd podฤพa rakรบskeho cisรกra Frantiลกka Jozefa I., ktorรฝ ho aj otvรกral. Po prvej svetovej vojne to bol ล tefรกnikov most a po druhej svetovej vojne zasa Most ฤervenej armรกdy. V ฤase svojho otvorenia v roku 1890 a otvorenia ลพelezniฤnej ฤasti v roku 1891 to bol jedinรฝ pevnรฝ most v Bratislave urฤenรฝ pre peลกรญch, kolesovรบ dopravu, ale aj vlakovรบ dopravu na trati do Viedne. Dovtedy boli v prevรกdzke iba rรดzne provizรณrne pontรณnovรฉ, drevenรฉ a inรฉ mosty, ktorรฉ boli ฤasto poruลกenรฉ kryhami na Dunaji. Na konci druhej svetovej vojny most poลกkodili ustupujรบce nacistickรฉ vojskรก, potom ho ฤervenรก armรกda zrekonลกtruovala a znovu uviedla do prevรกdzky, ktorรก v rรกmci ลพelezniฤnej dopravy trvala do 17. 12. 1983 a v rรกmci kolesovej dopravy aลพ do 14. 5. 2010. Pre havarijnรฝ stav sa most รบplne uzavrel 2. 12. 2013.
Starรฝ most pred demontรกลพou oceฤพovej konลกtrukcie
Na zรกklade mnohรฝch odbornรฝch aj laickรฝch diskusiรญ padlo v roku 2003 rozhodnutie, ลพe metro ลฅaลพkรฉho typu rozostavenรฉ v 80. rokoch 20. storoฤia sa nedostavia, no nahradรญ sa systรฉmom rรฝchlej elektriฤky vedรบcej cez Dunaj zo Starรฉho mesta na koniec Petrลพalky pozdฤบลพ trasy pรดvodne uvaลพovanรฉho metra a napojรญ sa na existujรบcu elektriฤkovรบ sieลฅ. Po posรบdenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a prijatรญ pripomienok ministerstva ลพivotnรฉho prostredia bolo vรฝsledkom rozhodnutie vybudovaลฅ nosnรฝ koฤพajovรฝ systรฉm v kombinovanom nadzemnom a povrchovom variante. Po neรบspeลกnรฝch pokusoch o kombinรกciu elektriฤkovej trate spoloฤne s vlakovou dopravou TEN-T sa navrhla 1. etapa vรฝstavby nosnรฉho systรฉmu od ล afรกrikovho nรกmestia po obratisko na Nรกmestรญ hraniฤiarov s rozchodom trate 1โฏ000 mm, ktorej sรบฤasลฅou bola aj rekonลกtrukcia Starรฉho mosta. Keฤลพe sa pri nej museli dodrลพaลฅ aj poลพiadavky na plavebnรฝ gabarit, museli projektanti navrhnรบลฅ rozลกรญrenie vnรบtornรฉho poฤพa mosta. Preto sa dva korytovรฉ piliere odstrรกnili a nahradili jednรฝm รบplne novรฝm, zรกroveล sa poslednรฝ korytovรฝ pilier musel spevniลฅ a nadstaviลฅ.
Schematickรฝ rez novรฝm korytovรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku z tryskovej injektรกลพe
Dokumentรกcia pre vรฝber zhotoviteฤพa
Po vyrieลกenรญ vลกetkรฝch โpolitickรฝchโ otรกznikov boli projektanti zo zdruลพenia Alfa 04, a. s., reprezentovanรญ splnomocnenou osobou Ing. Miroslavom Maลฅaลกฤรญkom, poverenรญ spracovaลฅ kompletnรบ dokumentรกciu na predmetnรฉ prรกce v stupni pre vรฝber zhotoviteฤพa stavby. Na celkovej rekonลกtrukcii Starรฉho mosta boli najvรคฤลกou vรฝzvou prรกce ลกpeciรกlneho zakladania v sรบvislosti so spevnenรญm ponechanรฉho korytovรฉho piliera pri petrลพalskom brehu a vybudovanรญm novรฉho korytovรฉho piliera bliลพลกie k bratislavskรฉmu brehu. Na zhotovenie zรกkladov pre oba piliere sa navrhlo hฤบbenie stavebnรฝch jรกm pod ochranou rozopretej dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Po skรบsenostiach projekฤnรฉho tรญmu Ing. Maลฅaลกฤรญka so zakladanรญm novรฉho korytovรฉho piliera mosta Apollo sa rozhodlo pouลพiลฅ ploลกnรฉ zaloลพenie na bloku z tryskovej injektรกลพe aj na novom pilieri Starรฉho mosta. Aplikรกciou tryskovej injektรกลพe sa malo zรกroveล dosiahnuลฅ aj utesnenie vรฝkopovej jamy v ลกtetovnicovej ohrรกdzke na zhotovenie zรกkladovรฉho bloku a nรกsledne aj drieku novรฉho piliera. V ฤase spracovania projektu mal projekฤnรฝ tรญm predbeลพnรบ informรกciu o rozobratรญ rekonลกtruovanรฉho piliera a jeho opรคtovnom postavenรญ. Navrhlo sa zhotovenie novรฉho mohutnรฉho zรกkladovรฉho dodatoฤne predopnutรฉho bloku, ktorรฝ by bol podopretรฝ nedemontovanou ฤasลฅou piliera a v presahujรบcej ploche novรฝmi navrhovanรฝmi mikropilรณtami. Utesnenie dna stavebnej jamy na tento pilier sa neurฤito navrhlo realizovaลฅ intenzรญvnou injektรกลพou poฤas mikropilotรกลพnych prรกc.
Schematickรฝ rez rekonลกtruovanรฝm pilierom
Neprehliadnite
STARร MOST V BRATISLAVE: TLAK NA TรTO STAVBU BOL NEUVERITEฤฝNE VEฤฝKร
Od projektu k realizรกcii
Na zรกklade projektu pre vรฝber zhotoviteฤพa sa vypรญsala sรบลฅaลพ, ktorej vรญลฅaz zaฤal prรญpravnรฉ prรกce na moste. Keฤลพe podklady na spracovanie dokumentรกcie boli znaฤne obmedzenรฉ, zhotoviteฤพ stavby v spoluprรกci s ฤalลกรญmi tรญmami projektantov spracoval realizaฤnรบ dokumentรกciu, ku ktorej si musel daลฅ spracovaลฅ aj ฤalลกie prieskumy, naprรญklad mapovanie dna Dunaja, prieskum moลพnรฉho vรฝskytu bรดmb na dne a pod. Navyลกe, novou informรกciou bolo vyhlรกsenie pamiatkarov o potrebe ochrany rekonลกtruovanรฉho piliera, a teda nutnosti rieลกiลฅ zosilnenie ponechanรฉho drieku s nadvรฝลกenรญm bez rozobratia s nรกslednรฝm opรคtovnรฝm postavenรญm. Vzhฤพadom na verejne znรกmu tรฉmu moลพnej prรญtomnosti bรดmb, ako aj nie prรญliลก korektnรฝ prรญstup jednej uลพ neexistujรบcej firmy ลกpeciรกlneho zakladania, ktorรก neuvรกลพene aลพ zavรกdzajรบco presadzovala u zhotoviteฤพa mosta zmenu koncepcie zakladania novรฉho piliera na mikropilรณtach, sa prรญprava zakladania novรฉho piliera a rekonลกtrukcia existujรบceho zdrลพala, ฤo viedlo aj k celkovรฉmu zdrลพaniu prรกc. Keฤลพe sa tรกto zรกmena ukรกzala byลฅ finanฤne aj technicky nevรฝhodnejลกia, a navyลกe s oveฤพa dlhลกรญm ฤasom realizรกcie, pristรบpilo sa k dopracovaniu pรดvodnรฉho technickรฉho konceptu realizรกcie pomocou tryskovej injektรกลพe.
Na rekonลกtruovanom pilieri sa navrhlo zhotovenie zรกkladovรฉho dodatoฤne predopnutรฉho bloku okolo ponechanรฉho drieku piliera, ktorรฝ sa podoprie tryskovo preinjektovanou zeminou. Pouลพitรญm tryskovej injektรกลพe sa zabezpeฤila aj tesnosลฅ dna ako presne definovanรก forma intenzรญvneho injektovania podzรกkladia. Spoฤพahlivรฉ utesnenie bolo nevyhnutnรฉ nielen na realizรกciu tohto zรกkladu, ale aj vลกetkรฝch potrebnรฝch prรกc na sanรกcii a oprave ฤasti drieku piliera, ktorรก je trvale pod hladinou vody v Dunaji. Keฤลพe tryskovรก injektรกลพ mala tesniacu aj nosnรบ funkciu, navrhovanรฉ mikropilรณty na zakladanie sa v realizaฤnom stupni dokumentรกcie vypustili. Na spevnenie existujรบceho drieku sa navrhlo zhotoviลฅ niekoฤพko sanaฤnรฝch vrtov, pomocou ktorรฝch sa mal driek preinjektovaลฅ po celej vรฝลกke. Na vystuลพenie drieku sa do vลกetkรฝch sanaฤnรฝch vrtov osadila oceฤพovรก tyฤovรก armatรบra Gewi. Na podrobnรฉ urฤenie dimenziรญ bloku telesa tryskovej injektรกลพe pod zรกkladmi pilierov bolo potrebnรฉ vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ (IG) prieskum opisujรบci geologickรฉ pomery priamo pod kaลพdรฝm pilierom v rozhodujรบcej ฤasti ich deformaฤnej zรณny pod zรกkladovou ลกkรกrou. V rรกmci prieskumu sa realizovali jadrovรฉ vrty do hฤบbok 45 a 55 m a statickรฉ penetraฤnรฉ skรบลกky do hฤบbky podฤพa kapacity mechanizmu.
Schematickรฝ rez rekonลกtruovanรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku tryskovej injektรกลพe โ Soilcrete
Realizรกcia zakladania
Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov laboratรณrnych testov vzoriek odobratรฝch z vรฝnosu IG vrtov, ktorรฉ sa vykonali na akademickej pรดde, a porovnanรญ s vรฝsledkami statickej penetrรกcie sa urฤili dimenzie blokov tryskovej injektรกลพe pomocou statickรฉho modelovania. Nรกsledne sa spracovala dokumentรกcia (v stupni dielenskรก realizaฤnรก) na zhotovenie jednotlivรฝch stฤบpov tryskovej injektรกลพe.
Technolรณgia hydraulickรฉho premieลกavania zemรญn so spojivami je znรกma ako tryskovรก injektรกลพ โ Soilcrete. Premieลกavanie pรดvodnรฝch zemรญn sa realizuje s materiรกlmi, ktorรฉ zlepลกujรบ ich vlastnosti โ hlavne s cementom โ, a to pomocou reznรฉho lรบฤa vypรบลกลฅanรฉho z dรฝz pod veฤพkรฝm tlakom.
Tryskovรก injektรกลพ sa zhotovuje vrtnou sรบpravou na pรกsovom podvozku po zavลtanรญ vrtnรฉho sรบtyฤia do projektovanej hฤบbky, odkiaฤพ zaฤne smerom zdola nahor zemina erodovaลฅ pรดsobenรญm reznรฉho vysokotlakovรฉho lรบฤa vychรกdzajรบceho z vrtnej hlavy (monitora) pri stรกlom otรกฤanรญ a vyลฅahovanรญ, ฤรญm sa vytvorรญ stฤบpovitรฝ prvok rozruลกenej a zรกroveล s cementovou suspenziou premieลกanej zeminy. Cementovรก suspenzia spรดsobรญ stmelenie takto preinjektovanรฉho stฤบpca zeminy. Po vytvrdnutรญ pรดsobรญ ako prostรฝ betรณn. Vzhฤพadom na ฤastรฉ striedanie piesฤitรฝch, hlinitรฝch a รญlovitรฝch vrstiev v podzรกkladรญ (znรกma situรกcia vzhฤพadom na neogรฉn v Bratislave) sa pouลพil dvojzloลพkovรฝ โDโ variant tryskovej injektรกลพe. Navyลกe, v mieste ponechanรฉho piliera bol blok tryskovej injektรกลพe umiestnenรฝ z veฤพkej ฤasti eลกte v kvartรฉrnych ลกtrkoch, kde sa lokalizovalo aj plรกnovanรฉ tesnenรฉ dno vรฝkopu.
Schematickรฝ rez novรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku tryskovej injektรกลพe โ Soilcrete
Skรบsenosti z realizรกcie
Samotnรก realizรกcia tryskovej injektรกลพe prebehla najskรดr na rekonลกtruovanom pilieri z pracovnej ploลกiny vytvorenej na vrchu umelรฉho ostrova, ktorรฝ vznikol zasypanรญm dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Pracovnรก ploลกina (vrรกtane prรญstupu na ลu cez prikotvenรฝ ฤln z petrลพalskรฉho brehu Dunaja) bola pripravenรก 11. 3. 2015, nรกsledne sa zrealizovala tryskovรก injektรกลพ pre tento pilier v poฤte 126 stฤบpov. Prรกce na tryskovej injektรกลพi sa ukonฤili 23. 3. 2015, t. j. osem dnรญ po zaฤatรญ jej realizรกcie v dvojzmennej prevรกdzke. Tomu predchรกdzali prรกce na doplnkovom IG prieskume, priฤom zistenรฉ vรฝsledky bolo nevyhnutnรฉ zapracovaลฅ do dielenskej dokumentรกcie vo veฤพmi krรกtkom ฤase. Po tryskovej injektรกลพi sa pokraฤovalo hฤบbenรญm jamy, realizรกciou rozpernรฉho rรกmu, odฤerpรกvanรญm vody z priesakov v zรกmkoch ลกtetovnรญc a tzv. oลกramovanรญm presahu stฤบpov tryskovej injektรกลพe.
V ฤase, keฤ sa zrealizoval podkladovรฝ betรณn a v pรดvodnom drieku vybรบrali kapsy na ลกmykovรฉ ozuby pre novรฝ zรกklad a keฤ sa prรกve sa montovala armatรบra zรกkladu, vystรบpila hladina vody v Dunaji takmer na รบroveล prvรฉho povodลovรฉho stavu. ล tetovnicovรก ohrรกdzka sa preliala a stavebnรก jama so vลกetkรฝm materiรกlom sa zatopila. ฤalลกiu neprรญjemnosลฅ predstavovalo nevyhnutnรฉ odstrรกnenie ฤlna spรกjajรบceho ostrov s brehom. Po opadnutรญ vody a vyฤistenรญ stavebnej jamy uลพ prรกce na zรกklade prebiehali podฤพa predpokladov, avลกak s dodatoฤnรฝm zdrลพanรญm oproti harmonogramu prรกc. Sanaฤnรฉ vrty s osadenรฝmi vรฝstuลพnรฝmi armatรบrami na rekonลกtruovanom pilieri v celkovom poฤte 67 ks a vo vรฝmere 1โฏ474 m boli dokonฤenรฉ 26. 3. 2015. Po opadnutรญ vody sa dokonฤila pracovnรก ploลกina aj na umelom ostrove okolo novรฉho piliera. Vzhฤพadom na enormnรฝ ฤasovรฝ tlak tรฝkajรบci sa rรฝchlosti realizรกcie zakladania sa jadrovรฝ vrt doplnkovรฉho prieskumu vyvลtal z lode poฤas razenia ลกtetovnรญc tak, aby mohli laboratรณrne skรบลกky prebiehaลฅ eลกte poฤas prรญpravy umelรฉho ostrova pred tryskovou injektรกลพou.
Po dosypanรญ pracovnej ploลกiny na vrchu ostrova sa dorobili penetraฤnรฉ skรบลกky a takmer okamลพite po ukotvenรญ ฤlna spรกjajรบceho ostrov s bratislavskรฝm brehom Dunaja sa 8. 6. 2015 zaฤalo s prรกcami tryskovej injektรกลพe. Ukonฤili sa 20. 7. 2015, t. j. 43 dnรญ po ich zaฤiatku (383 stฤบpov). Aktuรกlne sรบ konลกtrukฤnรฉ prรกce na moste ukonฤenรฉ a podarilo sa ukonฤiลฅ uลพ aj kolaudaฤnรฉ konanie, v rรกmci ktorรฉho sa dokonฤovali prรญpadnรฉ nedorobky a odstraลovali drobnรฉ chyby. Demontoval sa aj umelรฝ ostrov okolo novรฉho piliera a upravovali sa brehy koryta v miestach napojenia premosลฅovacรญch zรกsobovacรญch ฤlnov.
NEPREHLIADNITE
Starรฝ most po dokonฤenรญ
Zรกver
Stavebnรก prax prinรกลกa z ฤasu na ฤas aj mimoriadne stavby, ktorรฉ dรกvajรบ extrรฉmne รบlohy a vรฝzvy projektantom, realizรกtorom, ale aj investorom. Rekonลกtrukcia Starรฉho mosta v Bratislave je istotne takouto stavbou. Priniesla veฤพkรฉ vรฝzvy predovลกetkรฝm v oblasti zakladania novรฉho plรกnovanรฉho piliera a rekonลกtrukcie pรดvodnรฉho piliera v koryte Dunaja. Vฤaka spoluprรกci projektantov, realizรกtorov, zรกstupcov investora, ako aj externรฝch konzultantov sa vลกak tieto vรฝzvy zvlรกdli. Vลกetky vykonanรฉ prรกce spojenรฉ so zaloลพenรญm oboch pilierov, utesnenรญm dna stavebnรฝch jรกm, ako aj zabezpeฤenรญm stability vรฝkopu umoลพnili bezpeฤne a spoฤพahlivo zrealizovaลฅ novรฝ pilier a zrekonลกtruovaลฅ ten pรดvodnรฝ, takลพe dokonฤenรฝ most uลพ dnes mรดลพe slรบลพiลฅ svojmu รบฤelu.
Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe | |
Nรกzov stavby | Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ ล afรกrikovo nรกmestie |
ฤรญslo objektu | 20 โ 201 โ 00 |
Nรกzov objektu | Starรฝ most |
Mesto, obec | hlavnรฉ mesto SR Bratislava |
Kraj | Bratislavskรฝ |
Katastrรกlne รบzemie | Bratislava I-Starรฉ Mesto, Bratislava V-Petrลพalka |
Druh stavby | novostavba a rekonลกtrukcia (Starรฝ most) |
Investor | hl. mesto SR Bratislava |
Financovanie | z Kohรฉzneho fondu Eurรณpskej รบnie |
Zhotoviteฤพ dokumentรกcie | Zdruลพenie Alfa 04, a. s., Bratislava (vedรบci ฤlen zdruลพenia), Reming Consult a. s. Bratislava, Pio Keramoprojekt Trenฤรญn |
Zhotoviteฤพ stavby | zdruลพenie MHD โ Starรฝ most: Eurovia SK, a. s., Koลกice (vedรบci ฤlen zdruลพenia), Eurovia CS, a. s., Praha, SMP CZ, a. s., Praha |
Internรฝ stavebnรฝ dozor | Metro, a. s., Bratislava |
Externรฝ stavebnรฝ dozor | INFRAM SK, s. r. o. |
Autorskรฝ dozor | Pio Keramoprojekt Trenฤรญn |
TEXT: Ing. Peter Jurรญk, Ing. Peter Cรกpay,
Ing. Peter ล koda, Ing. Jรกn Dobrovolskรฝ
FOTO A OBRรZKY: KELLER ลกpeciรกlne zakladanie, spol. s r. o., Miro Pochyba
Peter Jurรญk, Peter Cรกpay, Peter ล koda a Jรกn Dobrovolskรฝ pรดsobia v spoloฤnosti KELLER ลกpeciรกlne zakladanie, spol. s r. o.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby