image 84149 25 v1
Galรฉria(7)

Rekonลกtrukcia Starรฉho mosta v Bratislave โ€“ ลกpeciรกlne zakladanie

Partneri sekcie:

Ambiciรณzny projekt vybudovania nosnรฉho systรฉmu MHD ako bratislavskej prepravnej tepny verejnej dopravy cez Dunaj predpokladal rekonลกtrukciu uลพ nevyuลพรญvanรฉho mosta v strede mesta. Most bol postavenรฝ eลกte v 19. storoฤรญ a po viacerรฝch opravรกch fungoval aลพ do roku 2013, vtedy sa รบplne uzavrel z dรดvodu havarijnรฉho stavu. V sรบvislosti s potrebami nosnรฉho systรฉmu MHD padlo pri sรบฤasnej poลพiadavke na dodrลพanie minimรกlneho plavebnรฉho gabaritu na Dunaji rozhodnutie nahradiลฅ oceฤพovรบ konลกtrukciu mosta novou, a to s vรคฤลกรญm rozpรคtรญm hlavnรฉho strednรฉho poฤพa a vyลกลกรญm uloลพenรญm na pilieroch.

Obr 1  BA Stary Most 2013 12 30 demontaz
IMG 8794 HDR
3
4
1
2

Na zรกklade toho sa jeden dunajskรฝ pilier zrekonลกtruoval a nadstavil a ฤalลกie dva sa zbรบrali a nahradili jednรฝm รบplne novรฝm pilierom. Bratislavskรฝ Starรฝ most je spolu so svojimi pamiatkovo chrรกnenรฝmi sรบฤasลฅami (ลกtyri kamennรฉ piliere s dvomi oporami, mรฝtne domฤeky a kamennรฉ schodiskรก) najstarลกรญ pevnรฝ most cez Dunaj na รบzemรญ Bratislavy. V minulosti niesol nรกzvy ako Most Frantiลกka Jozefa, Franz-Josef-Brรผcke ฤi Ferencz Jรณzsef-hรญd podฤพa rakรบskeho cisรกra Frantiลกka Jozefa I., ktorรฝ ho aj otvรกral. Po prvej svetovej vojne to bol ล tefรกnikov most a po druhej svetovej vojne zasa Most ฤŒervenej armรกdy. V ฤase svojho otvorenia v roku 1890 a otvorenia ลพelezniฤnej ฤasti v roku 1891 to bol jedinรฝ pevnรฝ most v Bratislave urฤenรฝ pre peลกรญch, kolesovรบ dopravu, ale aj vlakovรบ dopravu na trati do Viedne. Dovtedy boli v prevรกdzke iba rรดzne provizรณrne pontรณnovรฉ, drevenรฉ a inรฉ mosty, ktorรฉ boli ฤasto poruลกenรฉ kryhami na Dunaji. Na konci druhej svetovej vojny most poลกkodili ustupujรบce nacistickรฉ vojskรก, potom ho ฤŒervenรก armรกda zrekonลกtruovala a znovu uviedla do prevรกdzky, ktorรก v rรกmci ลพelezniฤnej dopravy trvala do 17. 12. 1983 a v rรกmci kolesovej dopravy aลพ do 14. 5. 2010. Pre havarijnรฝ stav sa most รบplne uzavrel 2. 12. 2013.

Starรฝ most pred demontรกลพou oceฤพovej konลกtrukcie

Na zรกklade mnohรฝch odbornรฝch aj laickรฝch diskusiรญ padlo v roku 2003 rozhodnutie, ลพe metro ลฅaลพkรฉho typu rozostavenรฉ v 80. rokoch 20. storoฤia sa nedostavia, no nahradรญ sa systรฉmom rรฝchlej elektriฤky vedรบcej cez Dunaj zo Starรฉho mesta na koniec Petrลพalky pozdฤบลพ trasy pรดvodne uvaลพovanรฉho metra a napojรญ sa na existujรบcu elektriฤkovรบ sieลฅ. Po posรบdenรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie a prijatรญ pripomienok ministerstva ลพivotnรฉho prostredia bolo vรฝsledkom rozhodnutie vybudovaลฅ nosnรฝ koฤพajovรฝ systรฉm v kombinovanom nadzemnom a povrchovom variante. Po neรบspeลกnรฝch pokusoch o kombinรกciu elektriฤkovej trate spoloฤne s vlakovou dopravou TEN-T sa navrhla 1. etapa vรฝstavby nosnรฉho systรฉmu od ล afรกrikovho nรกmestia po obratisko na Nรกmestรญ hraniฤiarov s rozchodom trate 1โ€ฏ000 mm, ktorej sรบฤasลฅou bola aj rekonลกtrukcia Starรฉho mosta. Keฤลพe sa pri nej museli dodrลพaลฅ aj poลพiadavky na plavebnรฝ gabarit, museli projektanti navrhnรบลฅ rozลกรญrenie vnรบtornรฉho poฤพa mosta. Preto sa dva korytovรฉ piliere odstrรกnili a nahradili jednรฝm รบplne novรฝm, zรกroveลˆ sa poslednรฝ korytovรฝ pilier musel spevniลฅ a nadstaviลฅ.

Schematický rez novým korytovým pilierom zaloลพeným na bloku z tryskovej injektáลพe

Schematickรฝ rez novรฝm korytovรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku z tryskovej injektรกลพe

Dokumentรกcia pre vรฝber zhotoviteฤพa

Po vyrieลกenรญ vลกetkรฝch โ€žpolitickรฝchโ€œ otรกznikov boli projektanti zo zdruลพenia Alfa 04, a. s., reprezentovanรญ splnomocnenou osobou Ing. Miroslavom Maลฅaลกฤรญkom, poverenรญ spracovaลฅ kompletnรบ dokumentรกciu na predmetnรฉ prรกce v stupni pre vรฝber zhotoviteฤพa stavby. Na celkovej rekonลกtrukcii Starรฉho mosta boli najvรคฤลกou vรฝzvou prรกce ลกpeciรกlneho zakladania v sรบvislosti so spevnenรญm ponechanรฉho korytovรฉho piliera pri petrลพalskom brehu a vybudovanรญm novรฉho korytovรฉho piliera bliลพลกie k bratislavskรฉmu brehu. Na zhotovenie zรกkladov pre oba piliere sa navrhlo hฤบbenie stavebnรฝch jรกm pod ochranou rozopretej dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Po skรบsenostiach projekฤnรฉho tรญmu Ing. Maลฅaลกฤรญka so zakladanรญm novรฉho korytovรฉho piliera mosta Apollo sa rozhodlo pouลพiลฅ ploลกnรฉ zaloลพenie na bloku z tryskovej injektรกลพe aj na novom pilieri Starรฉho mosta. Aplikรกciou tryskovej injektรกลพe sa malo zรกroveลˆ dosiahnuลฅ aj utesnenie vรฝkopovej jamy v ลกtetovnicovej ohrรกdzke na zhotovenie zรกkladovรฉho bloku a nรกsledne aj drieku novรฉho piliera. V ฤase spracovania projektu mal projekฤnรฝ tรญm predbeลพnรบ informรกciu o rozobratรญ rekonลกtruovanรฉho piliera a jeho opรคtovnom postavenรญ. Navrhlo sa zhotovenie novรฉho mohutnรฉho zรกkladovรฉho dodatoฤne predopnutรฉho bloku, ktorรฝ by bol podopretรฝ nedemontovanou ฤasลฅou piliera a v presahujรบcej ploche novรฝmi navrhovanรฝmi mikropilรณtami. Utesnenie dna stavebnej jamy na tento pilier sa neurฤito navrhlo realizovaลฅ intenzรญvnou injektรกลพou poฤas mikropilotรกลพnych prรกc.

Schematický rez rekonštruovaným pilierom

Schematickรฝ rez rekonลกtruovanรฝm pilierom

Neprehliadnite

STARร MOST V BRATISLAVE: TLAK NA TรšTO STAVBU BOL NEUVERITEฤฝNE VEฤฝKร

Od projektu k realizรกcii

Na zรกklade projektu pre vรฝber zhotoviteฤพa sa vypรญsala sรบลฅaลพ, ktorej vรญลฅaz zaฤal prรญpravnรฉ prรกce na moste. Keฤลพe podklady na spracovanie dokumentรกcie boli znaฤne obmedzenรฉ, zhotoviteฤพ stavby v spoluprรกci s ฤalลกรญmi tรญmami projektantov spracoval realizaฤnรบ dokumentรกciu, ku ktorej si musel daลฅ spracovaลฅ aj ฤalลกie prieskumy, naprรญklad mapovanie dna Dunaja, prieskum moลพnรฉho vรฝskytu bรดmb na dne a pod. Navyลกe, novou informรกciou bolo vyhlรกsenie pamiatkarov o potrebe ochrany rekonลกtruovanรฉho piliera, a teda nutnosti rieลกiลฅ zosilnenie ponechanรฉho drieku s nadvรฝลกenรญm bez rozobratia s nรกslednรฝm opรคtovnรฝm postavenรญm. Vzhฤพadom na verejne znรกmu tรฉmu moลพnej prรญtomnosti bรดmb, ako aj nie prรญliลก korektnรฝ prรญstup jednej uลพ neexistujรบcej firmy ลกpeciรกlneho zakladania, ktorรก neuvรกลพene aลพ zavรกdzajรบco presadzovala u zhotoviteฤพa mosta zmenu koncepcie zakladania novรฉho piliera na mikropilรณtach, sa prรญprava zakladania novรฉho piliera a rekonลกtrukcia existujรบceho zdrลพala, ฤo viedlo aj k celkovรฉmu zdrลพaniu prรกc. Keฤลพe sa tรกto zรกmena ukรกzala byลฅ finanฤne aj technicky nevรฝhodnejลกia, a navyลกe s oveฤพa dlhลกรญm ฤasom realizรกcie, pristรบpilo sa k dopracovaniu pรดvodnรฉho technickรฉho konceptu realizรกcie pomocou tryskovej injektรกลพe.

Na rekonลกtruovanom pilieri sa navrhlo zhotovenie zรกkladovรฉho dodatoฤne predopnutรฉho bloku okolo ponechanรฉho drieku piliera, ktorรฝ sa podoprie tryskovo preinjektovanou zeminou. Pouลพitรญm tryskovej injektรกลพe sa zabezpeฤila aj tesnosลฅ dna ako presne definovanรก forma intenzรญvneho injektovania podzรกkladia. Spoฤพahlivรฉ utesnenie bolo nevyhnutnรฉ nielen na realizรกciu tohto zรกkladu, ale aj vลกetkรฝch potrebnรฝch prรกc na sanรกcii a oprave ฤasti drieku piliera, ktorรก je trvale pod hladinou vody v Dunaji. Keฤลพe tryskovรก injektรกลพ mala tesniacu aj nosnรบ funkciu, navrhovanรฉ mikropilรณty na zakladanie sa v realizaฤnom stupni dokumentรกcie vypustili. Na spevnenie existujรบceho drieku sa navrhlo zhotoviลฅ niekoฤพko sanaฤnรฝch vrtov, pomocou ktorรฝch sa mal driek preinjektovaลฅ po celej vรฝลกke. Na vystuลพenie drieku sa do vลกetkรฝch sanaฤnรฝch vrtov osadila oceฤพovรก tyฤovรก armatรบra Gewi. Na podrobnรฉ urฤenie dimenziรญ bloku telesa tryskovej injektรกลพe pod zรกkladmi pilierov bolo potrebnรฉ vykonaลฅ doplnkovรฝ inลพinierskogeologickรฝ (IG) prieskum opisujรบci geologickรฉ pomery priamo pod kaลพdรฝm pilierom v rozhodujรบcej ฤasti ich deformaฤnej zรณny pod zรกkladovou ลกkรกrou. V rรกmci prieskumu sa realizovali jadrovรฉ vrty do hฤบbok 45 a 55 m a statickรฉ penetraฤnรฉ skรบลกky do hฤบbky podฤพa kapacity mechanizmu.

Schematický rez rekonštruovaným pilierom zaloลพeným na bloku tryskovej injektáลพe – Soilcrete

Schematickรฝ rez rekonลกtruovanรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku tryskovej injektรกลพe โ€“ Soilcrete

Realizรกcia zakladania

Po vyhodnotenรญ vรฝsledkov laboratรณrnych testov vzoriek odobratรฝch z vรฝnosu IG vrtov, ktorรฉ sa vykonali na akademickej pรดde, a porovnanรญ s vรฝsledkami statickej penetrรกcie sa urฤili dimenzie blokov tryskovej injektรกลพe pomocou statickรฉho modelovania. Nรกsledne sa spracovala dokumentรกcia (v stupni dielenskรก realizaฤnรก) na zhotovenie jednotlivรฝch stฤบpov tryskovej injektรกลพe.
Technolรณgia hydraulickรฉho premieลกavania zemรญn so spojivami je znรกma ako tryskovรก injektรกลพ โ€“ Soilcrete. Premieลกavanie pรดvodnรฝch zemรญn sa realizuje s materiรกlmi, ktorรฉ zlepลกujรบ ich vlastnosti โ€“ hlavne s cementom โ€“, a to pomocou reznรฉho lรบฤa vypรบลกลฅanรฉho z dรฝz pod veฤพkรฝm tlakom.

Tryskovรก injektรกลพ sa zhotovuje vrtnou sรบpravou na pรกsovom podvozku po zavล•tanรญ vrtnรฉho sรบtyฤia do projektovanej hฤบbky, odkiaฤพ zaฤne smerom zdola nahor zemina erodovaลฅ pรดsobenรญm reznรฉho vysokotlakovรฉho lรบฤa vychรกdzajรบceho z vrtnej hlavy (monitora) pri stรกlom otรกฤanรญ a vyลฅahovanรญ, ฤรญm sa vytvorรญ stฤบpovitรฝ prvok rozruลกenej a zรกroveลˆ s cementovou suspenziou premieลกanej zeminy. Cementovรก suspenzia spรดsobรญ stmelenie takto preinjektovanรฉho stฤบpca zeminy. Po vytvrdnutรญ pรดsobรญ ako prostรฝ betรณn. Vzhฤพadom na ฤastรฉ striedanie piesฤitรฝch, hlinitรฝch a รญlovitรฝch vrstiev v podzรกkladรญ (znรกma situรกcia vzhฤพadom na neogรฉn v Bratislave) sa pouลพil dvojzloลพkovรฝ โ€žDโ€œ variant tryskovej injektรกลพe. Navyลกe, v mieste ponechanรฉho piliera bol blok tryskovej injektรกลพe umiestnenรฝ z veฤพkej ฤasti eลกte v kvartรฉrnych ลกtrkoch, kde sa lokalizovalo aj plรกnovanรฉ tesnenรฉ dno vรฝkopu.

Schematický rez novým pilierom zaloลพeným na bloku tryskovej injektáลพe  – Soilcrete

Schematickรฝ rez novรฝm pilierom zaloลพenรฝm na bloku tryskovej injektรกลพe โ€“ Soilcrete

Skรบsenosti z realizรกcie

Samotnรก realizรกcia tryskovej injektรกลพe prebehla najskรดr na rekonลกtruovanom pilieri z pracovnej ploลกiny vytvorenej na vrchu umelรฉho ostrova, ktorรฝ vznikol zasypanรญm dvojitej ลกtetovnicovej ohrรกdzky. Pracovnรก ploลกina (vrรกtane prรญstupu na ลˆu cez prikotvenรฝ ฤln z petrลพalskรฉho brehu Dunaja) bola pripravenรก 11. 3. 2015, nรกsledne sa zrealizovala tryskovรก injektรกลพ pre tento pilier v poฤte 126 stฤบpov. Prรกce na tryskovej injektรกลพi sa ukonฤili 23. 3. 2015, t. j. osem dnรญ po zaฤatรญ jej realizรกcie v dvojzmennej prevรกdzke. Tomu predchรกdzali prรกce na doplnkovom IG prieskume, priฤom zistenรฉ vรฝsledky bolo nevyhnutnรฉ zapracovaลฅ do dielenskej dokumentรกcie vo veฤพmi krรกtkom ฤase. Po tryskovej injektรกลพi sa pokraฤovalo hฤบbenรญm jamy, realizรกciou rozpernรฉho rรกmu, odฤerpรกvanรญm vody z priesakov v zรกmkoch ลกtetovnรญc a tzv. oลกramovanรญm presahu stฤบpov tryskovej injektรกลพe.

V ฤase, keฤ sa zrealizoval podkladovรฝ betรณn a v pรดvodnom drieku vybรบrali kapsy na ลกmykovรฉ ozuby pre novรฝ zรกklad a keฤ sa prรกve sa montovala armatรบra zรกkladu, vystรบpila hladina vody v Dunaji takmer na รบroveลˆ prvรฉho povodลˆovรฉho stavu. ล tetovnicovรก ohrรกdzka sa preliala a stavebnรก jama so vลกetkรฝm materiรกlom sa zatopila. ฤŽalลกiu neprรญjemnosลฅ predstavovalo nevyhnutnรฉ odstrรกnenie ฤlna spรกjajรบceho ostrov s brehom. Po opadnutรญ vody a vyฤistenรญ stavebnej jamy uลพ prรกce na zรกklade prebiehali podฤพa predpokladov, avลกak s dodatoฤnรฝm zdrลพanรญm oproti harmonogramu prรกc. Sanaฤnรฉ vrty s osadenรฝmi vรฝstuลพnรฝmi armatรบrami na rekonลกtruovanom pilieri v celkovom poฤte 67 ks a vo vรฝmere 1โ€ฏ474 m boli dokonฤenรฉ 26. 3. 2015. Po opadnutรญ vody sa dokonฤila pracovnรก ploลกina aj na umelom ostrove okolo novรฉho piliera. Vzhฤพadom na enormnรฝ ฤasovรฝ tlak tรฝkajรบci sa rรฝchlosti realizรกcie zakladania sa jadrovรฝ vrt doplnkovรฉho prieskumu vyvล•tal z lode poฤas razenia ลกtetovnรญc tak, aby mohli laboratรณrne skรบลกky prebiehaลฅ eลกte poฤas prรญpravy umelรฉho ostrova pred tryskovou injektรกลพou.

Po dosypanรญ pracovnej ploลกiny na vrchu ostrova sa dorobili penetraฤnรฉ skรบลกky a takmer okamลพite po ukotvenรญ ฤlna spรกjajรบceho ostrov s bratislavskรฝm brehom Dunaja sa 8. 6. 2015 zaฤalo s prรกcami tryskovej injektรกลพe. Ukonฤili sa 20. 7. 2015, t. j. 43 dnรญ po ich zaฤiatku (383 stฤบpov). Aktuรกlne sรบ konลกtrukฤnรฉ prรกce na moste ukonฤenรฉ a podarilo sa ukonฤiลฅ uลพ aj kolaudaฤnรฉ konanie, v rรกmci ktorรฉho sa dokonฤovali prรญpadnรฉ nedorobky a odstraลˆovali drobnรฉ chyby. Demontoval sa aj umelรฝ ostrov okolo novรฉho piliera a upravovali sa brehy koryta v miestach napojenia premosลฅovacรญch zรกsobovacรญch ฤlnov.

NEPREHLIADNITE

STARร MOST V BRATISLAVE

Starý most po dokonฤení

Starรฝ most po dokonฤenรญ

Zรกver

Stavebnรก prax prinรกลกa z ฤasu na ฤas aj mimoriadne stavby, ktorรฉ dรกvajรบ extrรฉmne รบlohy a vรฝzvy projektantom, realizรกtorom, ale aj investorom. Rekonลกtrukcia Starรฉho mosta v Bratislave je istotne takouto stavbou. Priniesla veฤพkรฉ vรฝzvy predovลกetkรฝm v oblasti zakladania novรฉho plรกnovanรฉho piliera a rekonลกtrukcie pรดvodnรฉho piliera v koryte Dunaja. Vฤaka spoluprรกci projektantov, realizรกtorov, zรกstupcov investora, ako aj externรฝch konzultantov sa vลกak tieto vรฝzvy zvlรกdli. Vลกetky vykonanรฉ prรกce spojenรฉ so zaloลพenรญm oboch pilierov, utesnenรญm dna stavebnรฝch jรกm, ako aj zabezpeฤenรญm stability vรฝkopu umoลพnili bezpeฤne a spoฤพahlivo zrealizovaลฅ novรฝ pilier a zrekonลกtruovaลฅ ten pรดvodnรฝ, takลพe dokonฤenรฝ most uลพ dnes mรดลพe slรบลพiลฅ svojmu รบฤelu.

Zรกkladnรฉ รบdaje o stavbe
Nรกzov stavby Nosnรฝ systรฉm MHD, prevรกdzkovรฝ รบsek Janรญkov dvor โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie v Bratislave, 1. ฤasลฅ Bosรกkova ulica โ€“ ล afรกrikovo nรกmestie
ฤŒรญslo objektu 20 โ€“ 201 โ€“ 00
Nรกzov objektu Starรฝ most
Mesto, obec hlavnรฉ mesto SR Bratislava
Kraj Bratislavskรฝ
Katastrรกlne รบzemie Bratislava I-Starรฉ Mesto, Bratislava V-Petrลพalka
Druh stavby novostavba a rekonลกtrukcia (Starรฝ most)
Investor hl. mesto SR Bratislava
Financovanie z Kohรฉzneho fondu Eurรณpskej รบnie
Zhotoviteฤพ dokumentรกcie Zdruลพenie Alfa 04, a. s., Bratislava (vedรบci ฤlen zdruลพenia), Reming Consult a. s. Bratislava, Pio Keramoprojekt Trenฤรญn
Zhotoviteฤพ stavby zdruลพenie MHD โ€“ Starรฝ most: Eurovia SK, a. s., Koลกice (vedรบci ฤlen zdruลพenia), Eurovia CS, a. s., Praha, SMP CZ, a. s., Praha
Internรฝ stavebnรฝ dozor Metro, a. s., Bratislava
Externรฝ stavebnรฝ dozor INFRAM SK, s. r. o.
Autorskรฝ dozor Pio Keramoprojekt Trenฤรญn

TEXT: Ing. Peter Jurรญk, Ing. Peter Cรกpay,
Ing. Peter ล koda, Ing. Jรกn Dobrovolskรฝ
FOTO A OBRรZKY: KELLER ลกpeciรกlne zakladanie, spol. s r. o., Miro Pochyba

Peter Jurรญk, Peter Cรกpay, Peter ล koda a Jรกn Dobrovolskรฝ pรดsobia v spoloฤnosti KELLER ลกpeciรกlne zakladanie, spol. s r. o.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby