Ako podať žiadosť vo výzve Obnov Dom Mini? Tu je praktický návod
Slovenská agentúra životného prostredia (SAŽP) zverejnila v júni presné znenie výzvy na čiastkovú obnovu starších rodinných domov. Prijímanie žiadostí spustila v piatok 19. júla. Ako ju podať a na čo nezabudnúť? Prevedieme vás celým procesom krok za krokom.
Na výzvu Obnov Dom Mini je vyčlenených 36 miliónov eur. V dvoch krajoch môžu domácnosti ohrozené energetickou chudobou oddnes požiadať o dotáciu. Peniaze sú určené pre majiteľov rodinných domov žijúcich v jednej zo 152 obcí Banskobystrického a Košického kraja.
Ide o lokality s najviac znečisteným ovzduším. Všetky vybrané obce dosiahli tretí stupeň znečistenia ovzdušia a boli určené Metódou integrovaného posúdenia SHMÚ. Navyše, podiel rodinných domov vykurovaných tuhým palivom v nich presahuje 50 %.
1. Uistite sa, či ste oprávneným žiadateľom
O príspevok môže žiadať fyzická osoba, ktorá je vlastníkom či spoluvlastníkom rodinného domu postaveného pred rokom 2013. Za rok postavenia sa pre účely tejto výzvy považuje rok kolaudácie.
Dom sa musí nachádzať na území Slovenskej republiky, výzva platí len pre Banskobystrický a Košický kraj a obce uvedené v zozname. Na liste vlastníctva musí byť nehnuteľnosť označená v časti druh stavby kódom 10 – Rodinný dom. Prečítajte si všetky podmienky výzvy.
Keďže ide o pomoc cielenú na domácnosti ohrozené energetickou chudobou, čistý ročný príjem na jedného člena za rok 2022 nesmie prekročiť 6 680,80 eur. Najjednoduchší spôsob ako zistíte, či spadáte do skupiny oprávnených domácností z hľadiska výšky príjmu, je použiť na výpočet orientačnú kalkulačku.
S požiadavkou o pomoc sa môžete obrátiť aj priamo na terénnych pracovníkov SAŽP v jednotlivých obciach. Pomôžu vám posúdiť, či patríte do oprávnenej skupiny a tiež pri spracovaní a vypĺňaní žiadosti.
2. Pripravte si potrebné dokumenty k vyplneniu formulára žiadosti
Na vyplnenie a odoslanie formulára žiadosti budete potrebovať doklad totožnosti (žiadateľa aj spoluvlastníkov), výpis z účtu alebo dokument obsahujúci IBAN, list vlastníctva a rodný list pre potreby súhlasu s výpisom z Registra trestov (žiadateľa aj spoluvlastníkov).
3. Vyplňte online formulár žiadosti
Formulár žiadosti bude dostupný od 19. júla 2024 od 9. hodiny na tomto odkaze. Samotné online zaevidovanie žiadosti však nestačí. Budete ju musieť vytlačenú a podpísanú listinne predložiť SAŽP spolu s prílohami.
4. Predložte svoju žiadosť aj s povinnými prílohami
Formulár žiadosti, ktorý ste vyplnili online, vytlačte (má formát PDF), podpíšte a vložte ho spoločne s povinnými prílohami do nepriehľadnej obálky, na ktorú napíšete „Žiadosť – Plán obnovy“ a „kód žiadosti REU-V01- xxxxx “. Urobte tak, pokiaľ chcete zásielku zaniesť osobne do podateľne SAŽP, do niektorej regionálnej kancelárie alebo ju poslať poštou či kuriérom na adresu Slovenská agentúra životného prostredia, Rožňavská 24, 821 04 Bratislava.
Ak disponujete elektronickým podpisom, uložený formulár elektronicky podpíšte a spolu s prílohami odošlite do e-schránky SAŽP prostredníctvom www.slovensko.sk. V časti „Údaje o správe“ uvedie ako „Predmet“ „Obnova rodinných domov – výzva 19I04-18-V01“ a ako „Značka odosielateľa“ kód žiadosti – REU-V01-xxxxx. Pokiaľ dokument, ktorý je vyžadovaný ako originál (splnomocnenie), nemáte prevedený do elektronickej formy zaručenou konverziou, jeho originál pošlite listinne na adresu podateľne.
Dokumenty, ktoré agentúre musíte poslať so žiadosťou sú:
- súhlas a splnomocnenie udelené ostatnými spoluvlastníkmi (ak žiadateľ nie je výlučným vlastníkom),
- plnomocenstvo pre tretiu osobu (ak žiadosť predkladá osoba, ktorá nemá domu vlastnícky vzťah),
- potvrdenie o vlastníctve bankového účtu (výpis z účtu, potvrdenie vydané bankou, zmluva s bankou, potvrdenie z internet bankingu),
- potvrdenie obecného/mestského úradu o veku domu a osobách tvoriacich domácnosť; ak obec nepotvrdí vek domu, preukazuje sa kolaudačným rozhodnutím, povolením užívania stavby alebo znaleckým posudkom,
- súhlas so spracovaním osobných údajov týkajúcich sa výsluhového/sirotského dôchodku za každého člena, ktorý ho poberá,
- posudok príslušného úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o dlhodobo nepriaznivom zdravotnom stave za každé nezaopatrené dieťa domácnosti, ktoré sa nemôže sústavne pripravovať na povolanie alebo nemôže vykonávať zárobkovú činnosť pre dlhodobo nepriaznivý zdravotný stav alebo chorobu (ak je členom domácnosti).
Na odoslanie žiadosti a príloh máte čas do 6. septembra 2024, kedy sa výzva uzatvára.
5. Počkajte na posúdenie podmienok poskytnutia prostriedkov
SAŽP vašu žiadosť posúdi a pošle vám oznámenie o splnení/nesplnení podmienok. Ak v žiadosti alebo jej prílohách chýbajú údaje, resp. doklady potrebné na overenie splnenia niektorej z podmienok, pošle vám výzvu na ich doplnenie v určitej časovej lehote.
6. Podpíšte zmluvu o poskytnutí prostriedkov mechanizmu
Spolu s oznámením o splnení podmienok vám SAŽP pošle aj návrh zmluvy vo forme, akú si zvolíte vo formulári v žiadosti, s lehotou 10 pracovných dní na prijatie a spätné zaslanie podpísanej zmluvy. Agentúra bezodkladne po doručení uzavretej zmluvy zabezpečí jej zverejnenie v Centrálnom registri zmlúv, vedeným Úradom vlády Slovenskej republiky. Zmluva nadobúda účinnosť deň bezprostredne nasledujúci po dni jej zverejnenia.
Odteraz vám začína plynúť lehota 12 mesiacov na realizáciu projektu. SAŽP môže na základe riadne odôvodnenej žiadosti predĺžiť lehotu na ukončenie realizácie projektu pri dodržaní maximálneho termínu na ukončenie realizácie projektu (do 30. september 2025).
7. Počkajte na vyplatenie zálohy
Finančná záloha (časť finančného príspevku) vám bude vyplatená po zverejnení zmluvy v Centrálnom registri zmlúv. Výška zálohy je 50 % plánovaného rozsahu obnovy rodinného domu, ktorý uvediete do formulára žiadosti, maximálne však 5-tisíc eur (podľa toho, čo je nižšie). Výšku zálohy vám automaticky vypočíta online formulár žiadosti. Zvyšok príspevku dostanete po zrealizovaní čiastkovej obnovy rodinného domu a predložení žiadosti o platbu.
8. Realizujte obnovu domu
Príspevok sa poskytuje výlučne na opatrenia, ktorých realizácia začala najskôr v deň vyhlásenia tejto výzvy, teda nie spätne. Rodinný dom nemôžete obnoviť svojpomocne, ale len dodávateľsky, to znamená firmy alebo živnostníci. SAŽP v tejto súvislosti odporúča vždy uzatvoriť s dodávateľom zmluvu o dielo, v ktorej bude stanovený, okrem iného, aj termín ukončenia.
9. Predložte žiadosť o platbu
Žiadosť o platbu musíte predložiť najneskôr jedného mesiaca od ukončenia realizácie. Za ukončenie realizácie projektu sa považuje deň odovzdania diela alebo zariadenia, resp. jeho poslednej časti na základe preberacieho protokolu o prevzatí diela/zariadenia. Agentúra skontroluje žiadosť o platbu, vypočíta výšku príspevku na základe skutočne zrealizovaných opatrení, prípadne vykoná kontrolu na mieste.
10. Počkajte na vyplatenie zvyšnej časti príspevku
SAŽP vám vyplatí zvyšnú časť, teda rozdiel medzi vyplatenou zálohou a preukázanou výškou oprávnených výdavkov na účet, ktorý ste uviedli v žiadosti. Výška oprávnených výdavkov sa tak ako v predchádzajúcich výzvach určuje systémom zjednodušeného vykazovania výdavkov.