Alternatívne technológie pre ekologický pohon stavebných strojov
Stavebný sektor produkuje cca. 38 % celosvetových emisií CO2. Kľúčom k ich účinnému znižovaniu je hľadanie komplexných nízkoemisných palivových riešení. STRABAG testuje sľubné prístupy: namiesto nafty a benzínu chce v budúcnosti využívať hydrogenované rastlinné oleje, elektromobilitu a vodíkový pohon.
40 % emisií CO2 v spoločnosti STRABAG spôsobuje používanie nafty. Veľký podiel na tom majú stavebné stroje. STRABAG sa preto v rámci svojej stratégie dosiahnutia klimatickej neutrality do roku 2040 zameriava na ekologické palivá. Spúšťa pilotné projekty, na ktorých spolupracuje so silnými partnermi.
V rakúskom kameňolome Gratkorn bol spustený pilotný projekt používania kolesového nakladača na vodíkový pohon, ktorý vyvinula spoločnosť Liebherr. Namiesto bežnej nafty stroj poháňa vodík od spoločnosti Energie Steiermark. Jediným odpadovým produktom je vodná para. Je to po prvýkrát, čo ekologický vodík nahradil konvenčnú naftu pri prevádzke veľkých kolesových nakladačov. Malo by to priniesť úsporu až 37 500 litrov nafty alebo cca. 100 ton CO2 za rok. Stroj sa bude dva roky testovať pri každodennom používaní v lome.
STRABAG testuje v praxi aj menší kolesový nakladač s vodíkovým palivovým článkom od spoločnosti Liebherr. Jeho pohon pozostáva z niekoľkých komponentov. Tlaková nádrž sa plní vodíkom, ktorý sa v palivovom článku premieňa na elektrickú energiu. Tá sa dočasne uskladňuje v batérii. Kolesový nakladač poháňajú dva elektromotory – jeden poháňa pojazd, druhý hydrauliku. Výsledkom je, že stroj pracuje na elektrický pohon s vysokou účinnosťou. Účinnosť je definovaná ako pomer spotrebovanej energie k využiteľnej energii. Stroj počas nasadenia ušetril dovedna 750 kg CO2 v porovnaní so strojom poháňaným naftou.
Od začiatku roka 2024 testuje spoločnosť, v spolupráci s dodávateľom paliva Hoyer, na rôznych dopravných stavbách a prevádzkach v Nemecku hydrogenované rastlinné oleje (HVO). Toto palivo je podobné nafte, preto nie je potrebná úprava palivovej nádrže. Vyrába sa zo živočíšnych či rastlinných zvyškov alebo z talového oleja, ktorý je odpadom pri výrobe celulózy. V závislosti od druhu použitého odpadového materiálu sa dá ušetriť až 90 % emisií CO2 v porovnaní s fosílnou naftou. Pri teste sa používajú výlučne HVO s certifikátom udržateľnosti, ktoré majú nahradiť celkovo jeden milión litrov nafty.
STRABAG už pracuje s rôznymi stavebnými strojmi s elektrickým pohonom. Pri menších bagroch a zariadeniach, ako sú zbíjačky či vibračné dosky, sa dá elektrický pohon veľmi dobre využívať už dnes. Pri výstavbe veternej elektrárne v rakúskom Trumau bol elektrický bager dokonca nabíjaný ekologickou elektrinou priamo na stavbe. Pri veľkých stavebných strojoch je však elektrický pohon stále raritou. STRABAG testuje v každodennej prevádzke na svojich stavbách rôzne elektrické stroje od rôznych výrobcov. Napríklad aj v Kameňolome Eigenrieden, ktorý sa má stať prvým klimaticky neutrálnym lomom v Nemecku. To si však vyžaduje aj prestavbu stavebných strojov na alternatívne technológie pohonu. V rámci pilotného projektu sa tu čoskoro začnú používať elektrické dumpre. Aj vozový park spoločnosti prechádza na elektrický pohon, pričom počet elektromobilov a nabíjacích staníc neustále rastie.
Znižovanie spotreby energie u stavebných strojov je pre STRABAG dôležitým článkom v reťazci opatrení pre znižovanie emisií na stavbách na ceste k dosiahnutiu klimatickej neutrality do roku 2040. Viac o projektoch udržateľnosti a samotnej stratégii nájdete na https://work-on-progress.strabag.com/sk.
Zdroj: PR článok STRABAG s.r.o.