Bratislava Staré Mesto

Bratislava chce riešiť klimatickú krízu. Do nového programu pre zelenšie a udržateľnejšie mesto zapojila desať firiem

Primátor Bratislavy, Matúš Vallo, a zástupcovia 10 firiem pôsobiacich na území mesta spoločne odštartovali historicky prvý ročník Klimatickej výzvy primátora Bratislavy, programu dobrovoľnej spolupráce na plnení klimatických cieľov.

Cieľom programu je znižovať emisie skleníkových plynov z existujúcich budov a podporiť adaptáciu mesta na zmenu klímy, budovať silné a dlhodobé partnerstvá medzi mestom a firmami, oceniť zodpovedné firmy, ktoré sa aktívne podieľajú na budovaní udržateľného mesta a demonštrovať praktické riešenia v oblasti klímy.

Hlavné mesto v apríli 2024 predstavilo svoj prvý Klimatický plán pre zelenšiu a zdravšiu Bratislavu. Plán ukazuje cestu vrátane konkrétnych krokov a opatrení na zníženie emisií skleníkových plynov o 55 % a posilnenie ochrany obyvateľov Bratislavy pred negatívnymi dôsledkami zmeny klímy.

Opatrenia sa týkajú mesta a mestských spoločností, ktoré spoločne dokážu ovplyvniť približne 11 % celkových emisií na území mesta. Splnenie ambiciózneho cieľa plánu si vyžaduje aj prispenie obyvateľov a firiem. Rezidenti a tzv. terciárny sektor, teda firmy a verejné inštitúcie okrem mesta, tvoria každý približne tretinu emisií.

Klimatická výzva
Bratislava spustila program spolupráce s firmami na riešení klimatickej krízy. | Zdroj: Magistrát hlavného mesta

Horúčavy aj povodne v meste

„Uplynulé leto sme v Bratislave zažili niekoľko vĺn horúčav a dve povodne, ktoré spôsobili veľké škody na majetku mesta a občanov. Jasne nám to ukázalo, že klimatická kríza už dnes významne zasahuje do životov ľudí, fungovania miest, štátu aj súkromných spoločností,“ uviedol M. Vallo.

„Bratislava vníma svoju zodpovednosť konať. Okrem konkrétnych opatrení, ktoré realizujeme ako mesto, sa Klimatický plán zameriava aj na rozvoj spolupráce s občanmi a firmami na riešeniach, ktoré pomôžu predchádzať najhorším dopadom klimatickej krízy a zlepšia kvalitu života v našom meste. Som rád, že už v prvom roku sa k novému programu spolupráce pridalo 10 dôležitých partnerov, ktorí tak vyjadrili dôveru nášmu úsiliu v tejto oblasti,“ doplnil.

Klimatická výzva primátora Bratislavy je program dobrovoľnej spolupráce mesta s firmami pôsobiacimi na území mesta na plnení klimatických cieľov. Hlavnou ambíciou programu je znižovať emisie skleníkových plynov z existujúcich budov na území mesta, ktoré v súčasnosti mesto ani štát nevedia ovplyvňovať regulačnými nástrojmi.

Záväzky pre firmy v oblasti energetiky a udržateľnosti

V pilotnom ročníku 2025 bol program otvorený pre obchodníkov, najmä predajcov potravín, a majiteľov veľkých kancelárskych a obchodných priestorov. Každá zo spoločností, ktorá sa zapojila, si pre prvý rok zvolila dva zo súboru preddefinovaných záväzkov. Minimálne jeden sa musel týkať témy energetiky, teda buď znižovania spotreby energií, alebo zvyšovania výroby čistej energie z obnoviteľných zdrojov.

Ako druhý cieľ si spoločnosti mohli vybrať z tém týkajúcich sa celkovej environmentálnej udržateľnosti, ako je zvyšovanie podielu zelene na parkoviskách, zadržiavanie a šetrenie vody, zníženie emisií z dodávok tovaru alebo dochádzky zamestnancov do práce a podobne. Opatrenia budú realizovať na minimálne jednej zo svojich prevádzok na území mesta.

Memorandum podpísalo desať spoločností

Memorandum o spolupráci na plnení klimatických cieľov dnes podpísali zástupcovia spoločností 365.invest, BILLA, CORWIN, HB Reavis, IAD Investments Fund, IKEA, Kaufland, Lidl, METRO a TESCO, čím sa zaviazali k účasti v prvých dvoch ročníkoch výzvy v rokoch 2025 a 2026. Firmy okrem konkrétnych záväzkov predložili plán aktivít, ako aj východiskové údaje, na základe ktorých sa bude merať dosiahnutý pokrok.

Klimatická kríza Bratislava memorandum
Memorandum o spolupráci na plnení klimatických cieľov v pilotnom ročníku podpísalo desať firiem. | Zdroj: Magistrát hlavného mesta

„V CORWINe sme sa dlhodobo snažili tvoriť development zodpovednejšie, jemnejšie a s pozitívnym vplyvom na ľudí a prírodu. Či už ide o revitalizáciu brownfieldov, kvalitný urbanizmus, alebo tvorbu rozumnej modro-zelenej infraštruktúry, vždy sa snažíme na našich projektoch priniesť mestu to najlepšie, čo sa dá. Slovensko má veľký dlh, pokiaľ ide o náš prístup k ochrane prírody a znižovaniu dopadov na životné prostredie,” povedal Igor Bubeník, Head of ESG & Communications Manager pre CORWIN.

Udržateľnosť je jednou z kľúčových strategických priorít aj pre HB Reavis. „Veľmi si vážime, že mestu Bratislava, ako aj firmám zapojeným do Klimatickej výzvy primátora Bratislavy, na tejto téme záleží. Veríme, že výzva pomôže šíriť myšlienky udržateľnosti a vytvorí dlhodobú platformu pre spoluprácu a šírenie inovatívnych zelených myšlienok. Súčasťou našej stratégie je zníženie uhlíkovej stopy našej spoločnosti do roku 2050 až o 90 % v porovnaní s rokom 2021. V strednodobom horizonte do roku 2030 chceme znížiť priame emisie a emisie rozsahu 2 o 42 % a nepriame emisie rozsahu 3 o 25 %,“ doplnil Matúš Lipták, Chief Operating Officer z HB Reavis.

Nový tím energetického manažmentu

„Ak sa partnerom podarí v plnej miere naplniť stanovené ciele, už v prvom roku dosiahneme významný pozitívny dopad. Ročne sa vďaka všetkým zapojeným firmám v pilotnom ročníku programu ušetrí viac ako 3 GWh energie, čo je skoro 2-násobok ročnej spotreby energií komplexu Primaciálneho paláca a okolitých budov,“ uviedol Jakub Mrva, námestník primátora pre životné prostredie a klimatickú zmenu.

Firmy predložili plány na inštaláciu fotovoltických panelov s celkovým výkonom viac ako 3 100 kWp, čo predstavuje asi 15 % z celkového cieľa Klimatického plánu stanoveného pre terciárny sektor do roku 2030.

Partnerstvo s firmami posilňuje aj záväzky, ktoré si pri plnení plánu, uložilo samotné mesto. „Od prijatia plánu sme sa zamerali na vytvorenie plánu investícií pre mestské budovy. Založili tím energetického manažmentu, ktorý aktuálne spracúva inventarizáciu portfólia budov, pripravuje nástroje na systematické sledovanie spotrieb energií a prvé opatrenia na zníženie spotreby v konkrétnych budovách,“ doplnil Jakub Mrva.

Klimatickú výzvu primátora Bratislavy zastrešuje Klimatická kancelária, ktorá je súčasťou útvaru mestských stratégií a analýz a zodpovedá za koordináciu plnenia mestského klimatického plánu.