Budeme raz kvรดli emisiรกm na dovolenky lietaลฅ na uhlรญkovรฉ pasy?
Na dovolenku tento rok uลพ nepoletรญte, pretoลพe mรกte prekroฤenรฝ uhlรญkovรฝ limit na cestovanie โ aj takto mรดลพe vyzeraลฅ budรบcnosลฅ podฤพa sprรกvy cestovnej spoloฤnosti Intrepid Travel. Ako je to vlastne s emisiami v leteckej doprave a ฤo s nimi majรบ spoloฤnรฉ celebrity v sรบkromnรฝch lietadlรกch?
Podฤพa sprรกvy britskej agentรบry The Future Laboratory, ktorรบ pripravila pre medzinรกrodnรบ cestovnรบ spoloฤnosลฅ Intrepid Travel, by sme v budรบcnosti mohli cestovaลฅ na uhlรญkovรฉ pasy. Fungovali by podobne ako emisnรฉ povolenky. Pokiaฤพ prekroฤรญte stanovenรฝ limit uhlรญka, na dovolenku si uลพ nezaletรญte. Zavedenie takรฉhoto opatrenia by dramaticky obmedzilo cestovanie na veฤพkรฉ vzdialenosti, nedรก sa mu nevytknรบลฅ ani veฤพkรฝ zรกsah do slobody cestovania.
Aj keฤ dnes takรฉto sprรกvy vyvolรกvajรบ รบsmev, ak nedรดjde k zmene sรบฤasnรฝch trendov, podฤพa Intrepid Travel hrozรญ mnohรฝm obฤพรบbenรฝm destinรกciรกm zรกnik. ฤi uลพ kvรดli zvyลกovaniu hladiny oceรกnov alebo prรญliลก vysokรฝm teplotรกm, ktorรฉ uลพ cestovateฤพov nebudรบ lรกkaลฅ. Opatrenia podobnรฉ uhlรญkovรฝm pasom by tak raz mohli vyลพadovaลฅ samotnรฉ vlรกdy a mohli by sa staลฅ sรบฤasลฅou klimatickej agendy krajรญn.
Agentรบra tieลพ predikuje, ako bude vyzeraลฅ cestovanie o 40 rokov, ak nepodnikneme ลพiadne kroky โ a tento obraz je pochmรบrny. Ostrovy ako naprรญklad Maledivy budรบ do roku 2050 neobรฝvateฤพnรฉ. Ikonickรฉ eurรณpske mestรก ako Benรกtky budรบ pod vodou a alternatรญvou k dovolenkรกm v juลพnej Eurรณpe sa stanรบ Belgicko, Slovinsko ฤi Poฤพsko.
Zรกjazd si dnes uลพ mรดลพete vybraลฅ podฤพa uhlรญkovej stopy
Mimochodom, spomรญnanรก cestovnรก spoloฤnosลฅ sa v novembri 2021 stala jednรฝm z prvรฝch signatรกrov Glasgowskej deklarรกcie o klimatickรฝch opatreniach v cestovnom ruchu. Medzitรฝm uลพ zaฤala ponรบkanรฉ zรกjazdy oznaฤovaลฅ uhlรญkovรฝm ลกtรญtkom, ktorรฝ ukazuje uhlรญkovรบ stopu kaลพdรฉho zรกjazdu a vyrรกtava mnoลพstvo vyprodukovanรฉho CO2 na cestujรบceho na deล.
Celkovรฉ emisie vyrรกtava z rรดznych zloลพiek, od ubytovania, dopravy, prรญpravy jedla, aktivรญt poฤas cesty aลพ po emisie z odpadu. K vรฝslednรฉmu ฤรญslu sa prirรกta eลกte 15-percentnรก rezerva. Informรกcia o uhlรญkovej stope poฤas zรกjazdu vลกak nezahลลa emisie z letu do cieฤพovej destinรกcie a odletu z nej.
Cestovnรก spoloฤnosลฅ zรกroveล pre predstavu uvรกdza, ลพe vyprodukovanรฝch 100 kg CO2 sa rovnรก nabitiu smarfรณnu pribliลพne 12 164-krรกt alebo jazde autom s benzรญnovรฝm motorom na trase dlhej 399 km. Intrepid verรญ, ลพe takรฉto oznaฤovanie zรกjazdov ich uhlรญkovou stopou sa onedlho stane ลกtandardnou praxou v oblasti turizmu.
Cestovnรฝ ruch a lietanie verzus emisie
K celkovej produkcii emisiรญ CO2 prispieva cestovnรฝ ruch podฤพa odhadov รดsmimi percentami. Lietanie produkuje pribliลพne 2,5 %, Medzinรกrodnรก asociรกcia leteckej dopravy uvรกdza optimistickejลกie 2 %. Emisie z leteckej dopravy sa za poslednรฉ tri desaลฅroฤia rapรญdne zvรฝลกili. Podฤพa sprรกvy Eurรณpskeho parlamentu za to mรดลพe rekordnรฝ nรกrast dopravy. Nielenลพe sa viac lieta a zvรฝลกil sa poฤet pasaลพierov, ale tieลพ sa letecky prevรกลพa omnoho viac tovaru.
Ak vรกs zaujรญma uhlรญkovรก stopa leteckej dopravy, treba rozdeฤพovaลฅ, ฤi ide o diaฤพkovรฝ alebo kratลกรญ let. Najviac paliva totiลพ spotrebuje lietadlo pri svojom ลกtarte โ je teda logickejลกie zvoliลฅ si jeden priamy let namiesto kombinovania viacerรฝch kratลกรญch.
V celom dopravnom sektore je leteckรก doprava jedinรฝm odvetvรญm, kde emisie rastรบ. Do roku 2019 sa zvรฝลกili aลพ o 146 % v porovnanรญ s rokom 1990. K doฤasnรฉmu znรญลพeniu emisiรญ z lietania doลกlo v sรบvislosti s obmedzeniami poฤas pandรฉmie Covid-19. Poฤet pasaลพierov v leteckej doprave sa v 2020 znรญลพil o 73,3 % oproti roku 2019. So zruลกenรญm obmedzenรญ vลกak zaฤal znova narastaลฅ aj poฤet cestujรบcich a predpokladรก sa, ลพe do roku 2024 prekroฤรญ รบrovne pred pandรฉmiou.
Preฤo sรบ sรบkromnรฉ lety (nielen) celebrรญt problรฉmom
Sรบkromnรฉ lety kaลพdรฝ rok vypรบลกลฅajรบ do ovzduลกia viac emisiรญ ako celรฉ Dรกnsko a zneฤisลฅujรบ ลพivotnรฉ prostredie 5- aลพ 15-krรกt viac ako klasickรฉ komerฤnรฉ. Eurรณpska federรกcia pre dopravu a ลพivotnรฉ prostredie vyฤรญslila, ลพe aลพ 50 % emisiรญ z leteckej dopravy vytvรกra len 1 % ฤพudรญ na planรฉte โ konkrรฉtne bohatรญ ฤพudia a celebrity, ktorรญ uprednostลujรบ privรกtne lety.
Rebrรญฤku top 10 celebrรญt, ktorรฉ minulรฝ rok svojimi sรบkromnรฝmi letmi vyprodukovali najviac emisiรญ CO2, kraฤพovala spevรกฤka Taylor Swift. Ocitol sa v ลom naprรญklad Steven Spielberg, ktorรฝ sa, paradoxne, pred pรกr rokmi vyjadril, ลพe sa bojรญ globรกlneho otepฤพovania. Kritiky sa kedysi doฤkal aj herec a znรกmy ekoaktivista Leonardo di Caprio. A to kvรดli tomu, ลพe svojรญm lietadlom preletel takmer 13-tisรญc kilometrov do New Yorku, aby si prevzal cenu za ekologickรฝ aktivizmu.
Leteckรฉ spoloฤnosti prevรกdzkujรบce komerฤnรฉ lety sa medzitรฝm snaลพia zรกkaznรญkov presvedฤiลฅ, ลพe si mรดลพu priplatiลฅ za lietanie s minimรกlnou uhlรญkovou stopou a รบฤtujรบ im vyลกลกie poplatky, aby prispeli na rozvoj udrลพateฤพnejลกรญch leteckรฝch palรญv. Spotrebiteฤพskรฉ organizรกcie tieto aktivity oznaฤili za greenwashing a proti 17 leteckรฝm spoloฤnostiam podali celoeurรณpsku sลฅaลพnosลฅ za nekalรฉ obchodnรฉ praktiky. Pri znรญลพenรญ emisiรญ je podฤพa nich kฤพรบฤovรฉ presmerovanie spotrebiteฤพov k udrลพateฤพnejลกรญm spรดsobom prepravy neลพ je lietanie.