Budeme raz kvôli emisiám na dovolenky lietať na uhlíkové pasy?
Na dovolenku tento rok už nepoletíte, pretože máte prekročený uhlíkový limit na cestovanie – aj takto môže vyzerať budúcnosť podľa správy cestovnej spoločnosti Intrepid Travel. Ako je to vlastne s emisiami v leteckej doprave a čo s nimi majú spoločné celebrity v súkromných lietadlách?
Podľa správy britskej agentúry The Future Laboratory, ktorú pripravila pre medzinárodnú cestovnú spoločnosť Intrepid Travel, by sme v budúcnosti mohli cestovať na uhlíkové pasy. Fungovali by podobne ako emisné povolenky. Pokiaľ prekročíte stanovený limit uhlíka, na dovolenku si už nezaletíte. Zavedenie takéhoto opatrenia by dramaticky obmedzilo cestovanie na veľké vzdialenosti, nedá sa mu nevytknúť ani veľký zásah do slobody cestovania.
Aj keď dnes takéto správy vyvolávajú úsmev, ak nedôjde k zmene súčasných trendov, podľa Intrepid Travel hrozí mnohým obľúbeným destináciám zánik. Či už kvôli zvyšovaniu hladiny oceánov alebo príliš vysokým teplotám, ktoré už cestovateľov nebudú lákať. Opatrenia podobné uhlíkovým pasom by tak raz mohli vyžadovať samotné vlády a mohli by sa stať súčasťou klimatickej agendy krajín.
Agentúra tiež predikuje, ako bude vyzerať cestovanie o 40 rokov, ak nepodnikneme žiadne kroky – a tento obraz je pochmúrny. Ostrovy ako napríklad Maledivy budú do roku 2050 neobývateľné. Ikonické európske mestá ako Benátky budú pod vodou a alternatívou k dovolenkám v južnej Európe sa stanú Belgicko, Slovinsko či Poľsko.
Zájazd si dnes už môžete vybrať podľa uhlíkovej stopy
Mimochodom, spomínaná cestovná spoločnosť sa v novembri 2021 stala jedným z prvých signatárov Glasgowskej deklarácie o klimatických opatreniach v cestovnom ruchu. Medzitým už začala ponúkané zájazdy označovať uhlíkovým štítkom, ktorý ukazuje uhlíkovú stopu každého zájazdu a vyrátava množstvo vyprodukovaného CO2 na cestujúceho na deň.
Celkové emisie vyrátava z rôznych zložiek, od ubytovania, dopravy, prípravy jedla, aktivít počas cesty až po emisie z odpadu. K výslednému číslu sa priráta ešte 15-percentná rezerva. Informácia o uhlíkovej stope počas zájazdu však nezahŕňa emisie z letu do cieľovej destinácie a odletu z nej.
Cestovná spoločnosť zároveň pre predstavu uvádza, že vyprodukovaných 100 kg CO2 sa rovná nabitiu smarfónu približne 12 164-krát alebo jazde autom s benzínovým motorom na trase dlhej 399 km. Intrepid verí, že takéto označovanie zájazdov ich uhlíkovou stopou sa onedlho stane štandardnou praxou v oblasti turizmu.
Cestovný ruch a lietanie verzus emisie
K celkovej produkcii emisií CO2 prispieva cestovný ruch podľa odhadov ôsmimi percentami. Lietanie produkuje približne 2,5 %, Medzinárodná asociácia leteckej dopravy uvádza optimistickejšie 2 %. Emisie z leteckej dopravy sa za posledné tri desaťročia rapídne zvýšili. Podľa správy Európskeho parlamentu za to môže rekordný nárast dopravy. Nielenže sa viac lieta a zvýšil sa počet pasažierov, ale tiež sa letecky preváža omnoho viac tovaru.
Ak vás zaujíma uhlíková stopa leteckej dopravy, treba rozdeľovať, či ide o diaľkový alebo kratší let. Najviac paliva totiž spotrebuje lietadlo pri svojom štarte – je teda logickejšie zvoliť si jeden priamy let namiesto kombinovania viacerých kratších.
V celom dopravnom sektore je letecká doprava jediným odvetvím, kde emisie rastú. Do roku 2019 sa zvýšili až o 146 % v porovnaní s rokom 1990. K dočasnému zníženiu emisií z lietania došlo v súvislosti s obmedzeniami počas pandémie Covid-19. Počet pasažierov v leteckej doprave sa v 2020 znížil o 73,3 % oproti roku 2019. So zrušením obmedzení však začal znova narastať aj počet cestujúcich a predpokladá sa, že do roku 2024 prekročí úrovne pred pandémiou.
Prečo sú súkromné lety (nielen) celebrít problémom
Súkromné lety každý rok vypúšťajú do ovzdušia viac emisií ako celé Dánsko a znečisťujú životné prostredie 5- až 15-krát viac ako klasické komerčné. Európska federácia pre dopravu a životné prostredie vyčíslila, že až 50 % emisií z leteckej dopravy vytvára len 1 % ľudí na planéte – konkrétne bohatí ľudia a celebrity, ktorí uprednostňujú privátne lety.
Rebríčku top 10 celebrít, ktoré minulý rok svojimi súkromnými letmi vyprodukovali najviac emisií CO2, kraľovala speváčka Taylor Swift. Ocitol sa v ňom napríklad Steven Spielberg, ktorý sa, paradoxne, pred pár rokmi vyjadril, že sa bojí globálneho otepľovania. Kritiky sa kedysi dočkal aj herec a známy ekoaktivista Leonardo di Caprio. A to kvôli tomu, že svojím lietadlom preletel takmer 13-tisíc kilometrov do New Yorku, aby si prevzal cenu za ekologický aktivizmu.
Letecké spoločnosti prevádzkujúce komerčné lety sa medzitým snažia zákazníkov presvedčiť, že si môžu priplatiť za lietanie s minimálnou uhlíkovou stopou a účtujú im vyššie poplatky, aby prispeli na rozvoj udržateľnejších leteckých palív. Spotrebiteľské organizácie tieto aktivity označili za greenwashing a proti 17 leteckým spoločnostiam podali celoeurópsku sťažnosť za nekalé obchodné praktiky. Pri znížení emisií je podľa nich kľúčové presmerovanie spotrebiteľov k udržateľnejším spôsobom prepravy než je lietanie.