České dráhy otestujú palivo z odpadových tukov a rastlinných olejov
České dráhy začnú testovať motorovú naftu so zvýšeným obsahom udržateľnej biozložky z odpadových tukov a rastlinných olejov. Používanie takéhoto paliva výrazne zníži emisie oxidu uhličitého.
Výskumný projekt vznikol v spolupráci s českým Výskumným ústavom železničným, spoločnosťami Orlen Unipetrol a PESA. Jeho cieľom je overiť použiteľnosť tejto bionafty v osobných motorových jednotkách a následne jej nasadenie v bežnej prevádzke. Informoval o tom Tomáš Rada zo spoločnosti Orlen Unipetrol RPA.
Táto aktivita zapadá do stratégie Českých dráh (ČD) v oblasti znižovania emisií a využívania obnoviteľných zdrojov energie a je v súlade so smernicou Európskej únie RED III, ktorou sa zvýšil cieľ úspory skleníkových plynov zo 6 % v roku 2019 na 14,5 % v roku 2030. „Je tiež v súlade s národným plánom čistej mobility Ministerstva dopravy ČR,“ uviedol člen predstavenstva ČD Jiří Ješeta.
Palivo s podielom hydrogenačne upraveného rastlinného oleja (HVO) dodá spoločnosť Orlen, ktorá pripraví jednotlivé zmesi vo svojom výrobnom areáli v Pardubiciach. „Do roku 2030 chceme znížiť naše emisie uhlíka o 25 % a najneskôr do roku 2050 chceme byť emisne neutrálni. Jednou z kľúčových oblastí na naplnenie týchto cieľov je vývoj a zavedenie kvapalných biopalív a alternatívnych pohonov, ktorým je napríklad tiež vodík do cestnej a železničnej dopravy,“ povedal člen predstavenstva skupiny Orlen Unipetrol Tomáš Herink.
HVO je kompatibilný s minerálnou motorovou naftou, preto je možné ho pridávať vo vyššej prímesi až do 30 % objemu podľa ročného obdobia. „Používaním tohto obnoviteľného, a teda udržateľného paliva, ktoré sa vyrába chemickým spracovaním odpadových tukov a rastlinných olejov, dochádza k výraznému zníženiu emisií oxidu uhličitého,“ dodal Herink.
Olej z rôznych zdrojov
Upravený olej môže byť vyrobený z rôznych zdrojov, ktoré majú podiel na jeho kvalite. Rozdiel je predovšetkým v spôsobe čistenia, spotrebe vodíka a predovšetkým emisnej stope. Pokiaľ je HVO vyrobený z rastlinného oleja, ktorý bol pestovaný práve za účelom výroby paliva, započítavajú sa do finálnej emisnej stopy paliva všetky činnosti súvisiace s jeho vznikom.
Napriek tomu je možné oproti fosílnemu palivu dosiahnuť úspory emisií skleníkových plynov 60 až 65 % (ekvivalentné CO2). V prípade využitia použitých rastlinných olejov či tukov ako odpadovej hmoty možno dosiahnuť úsporu emisií až 90 až 95 % v porovnaní s palivom ropného pôvodu.
Projekt je rozložený do období 2024 až 2025 a má tri fázy. V prvej fáze budú identifikované vhodné palivové zmesi, ich atestácia a legislatívna rovina. V druhej fáze sa tieto zmesi otestujú v motorových jednotkách Pesa rady 847 v Skúšobnom centre VUZ Velim. Motory Rolls-Royce týchto jednotiek sú homologizované na použitie biopalív.
V záverečnej, tretej časti projektu, sa palivo otestuje v reálnej prevádzke na tratiach vybraných krajov, ktoré už prejavili predbežný záujem o vlaky s nízkou emisnou stopou.