ฤeskรฉ drรกhy otestujรบ palivo z odpadovรฝch tukov a rastlinnรฝch olejov
ฤeskรฉ drรกhy zaฤnรบ testovaลฅ motorovรบ naftu so zvรฝลกenรฝm obsahom udrลพateฤพnej biozloลพky z odpadovรฝch tukov a rastlinnรฝch olejov. Pouลพรญvanie takรฉhoto paliva vรฝrazne znรญลพi emisie oxidu uhliฤitรฉho.
Vรฝskumnรฝ projekt vznikol v spoluprรกci s ฤeskรฝm Vรฝskumnรฝm รบstavom ลพelezniฤnรฝm, spoloฤnosลฅami Orlen Unipetrol a PESA. Jeho cieฤพom je overiลฅ pouลพiteฤพnosลฅ tejto bionafty v osobnรฝch motorovรฝch jednotkรกch a nรกsledne jej nasadenie v beลพnej prevรกdzke. Informoval o tom Tomรกลก Rada zo spoloฤnosti Orlen Unipetrol RPA.
Tรกto aktivita zapadรก do stratรฉgie ฤeskรฝch drรกh (ฤD) v oblasti zniลพovania emisiรญ a vyuลพรญvania obnoviteฤพnรฝch zdrojov energie a je v sรบlade so smernicou Eurรณpskej รบnie RED III, ktorou sa zvรฝลกil cieฤพ รบspory sklenรญkovรฝch plynov zo 6 % v roku 2019 na 14,5 % v roku 2030. โJe tieลพ v sรบlade s nรกrodnรฝm plรกnom ฤistej mobility Ministerstva dopravy ฤR,โ uviedol ฤlen predstavenstva ฤD Jiลรญ Jeลกeta.
Palivo s podielom hydrogenaฤne upravenรฉho rastlinnรฉho oleja (HVO) dodรก spoloฤnosลฅ Orlen, ktorรก pripravรญ jednotlivรฉ zmesi vo svojom vรฝrobnom areรกli v Pardubiciach. โDo roku 2030 chceme znรญลพiลฅ naลกe emisie uhlรญka o 25 % a najneskรดr do roku 2050 chceme byลฅ emisne neutrรกlni. Jednou z kฤพรบฤovรฝch oblastรญ na naplnenie tรฝchto cieฤพov je vรฝvoj a zavedenie kvapalnรฝch biopalรญv a alternatรญvnych pohonov, ktorรฝm je naprรญklad tieลพ vodรญk do cestnej a ลพelezniฤnej dopravy,โ povedal ฤlen predstavenstva skupiny Orlen Unipetrol Tomรกลก Herink.
HVO je kompatibilnรฝ s minerรกlnou motorovou naftou, preto je moลพnรฉ ho pridรกvaลฅ vo vyลกลกej prรญmesi aลพ do 30 % objemu podฤพa roฤnรฉho obdobia. โPouลพรญvanรญm tohto obnoviteฤพnรฉho, a teda udrลพateฤพnรฉho paliva, ktorรฉ sa vyrรกba chemickรฝm spracovanรญm odpadovรฝch tukov a rastlinnรฝch olejov, dochรกdza k vรฝraznรฉmu znรญลพeniu emisiรญ oxidu uhliฤitรฉho,โ dodal Herink.
Olej z rรดznych zdrojov
Upravenรฝ olej mรดลพe byลฅ vyrobenรฝ z rรดznych zdrojov, ktorรฉ majรบ podiel na jeho kvalite. Rozdiel je predovลกetkรฝm v spรดsobe ฤistenia, spotrebe vodรญka a predovลกetkรฝm emisnej stope. Pokiaฤพ je HVO vyrobenรฝ z rastlinnรฉho oleja, ktorรฝ bol pestovanรฝ prรกve za รบฤelom vรฝroby paliva, zapoฤรญtavajรบ sa do finรกlnej emisnej stopy paliva vลกetky ฤinnosti sรบvisiace s jeho vznikom.
Napriek tomu je moลพnรฉ oproti fosรญlnemu palivu dosiahnuลฅ รบspory emisiรญ sklenรญkovรฝch plynov 60 aลพ 65 % (ekvivalentnรฉ CO2). V prรญpade vyuลพitia pouลพitรฝch rastlinnรฝch olejov ฤi tukov ako odpadovej hmoty moลพno dosiahnuลฅ รบsporu emisiรญ aลพ 90 aลพ 95 % v porovnanรญ s palivom ropnรฉho pรดvodu.
Projekt je rozloลพenรฝ do obdobรญ 2024 aลพ 2025 a mรก tri fรกzy. V prvej fรกze budรบ identifikovanรฉ vhodnรฉ palivovรฉ zmesi, ich atestรกcia a legislatรญvna rovina. V druhej fรกze sa tieto zmesi otestujรบ v motorovรฝch jednotkรกch Pesa rady 847 v Skรบลกobnom centre VUZ Velim. Motory Rolls-Royce tรฝchto jednotiek sรบ homologizovanรฉ na pouลพitie biopalรญv.
V zรกvereฤnej, tretej ฤasti projektu, sa palivo otestuje v reรกlnej prevรกdzke na tratiach vybranรฝch krajov, ktorรฉ uลพ prejavili predbeลพnรฝ zรกujem o vlaky s nรญzkou emisnou stopou.