Ľad z topiacich sa grónskych ľadovcov v exkluzívnych baroch v Dubaji? Žiaden problém, na emisie zabudnite
Pitie kokteilu s ľadom z grónskeho ľadovca na vrchole dubajského mrakodrapu? Pre niekoho dekadentný nápad, pre iného dokonalý podnikateľský plán. Aj v časoch globálneho otepľovania.
Startupová spoločnosť Arctic Ice vyváža ľad z grónskych fjordov do Spojených arabských emirátov, kde ho predáva do exkluzívnych barov. Používanie takéhoto ľadu v nápojoch je v Grónsku bežnou praxou a niekoľko podnikateľov sa ho v priebehu rokov neúspešne pokúšalo vyviezť. Tento nápad má pomôcť grónskej ekonomike, ktorá je silne závislá od dotácií dánskej vlády, rybolovu a turizmu.
Spoluzakladateľ spoločnosti Malik V Rasmussen uviedol, že ľad, ktorý bol stláčaný počas tisícročí, je úplne bez bublín a topí sa pomalšie ako bežný ľad. Je tiež čistejší ako klasická mrazená minerálna voda, ktorá sa zvyčajne používa na výrobu ľadových kociek. Pre jeho priehľadnosť je ho vo vode ťažké nájsť, domáci ho preto nazývajú aj čierny ľad. Takýto kus ľadovca je po nájdení vytiahnutý na palubu, rozsekaný na menšie časti a nasypaný do modrých plastových krabíc.
„Arktický ľad pochádza priamo z prírodných ľadovcov v Arktíde, ktoré sú v zamrznutom stave viac ako 100-tisíc rokov. Tieto časti ľadových štítov neboli v kontakte so žiadnou pôdou ani kontaminované znečisťujúcimi látkami produkovanými ľudskou činnosťou. Vďaka tomu je arktický ľad najčistejšou vodou na planéte.“ uvádza webová stránka spoločnosti.
Ako upozornil magazín The Guardian, startup vyvážajúci ľad z topiacich sa grónskych ľadovcov však zasiahla veľká vlna kritiky. Tak ako obyčajní ľudia v komentároch na sociálnych sieťach, tak i odborníci na udržateľnosť sa zamýšľajú, či v dnešnej dobe, poznačenej následkami globálneho otepľovania, potrebujeme podobné startupy.
Presun tovaru z Európy sa nezaobíde bez nemalej uhlíkovej stopy. Ľad do Emirátov mieri v klimatizovaných kontajneroch trasou dlhou približne 18-tisíc kilometrov. Táto cesta z grónskeho Nuuku cez dánsky Aarhus, Stredozemné more, Suezský prieplav, Červené more a Indický oceán trvá asi 19 dní.
Rasmussen sa bráni tým, že do budúcnosti bude jeho biznis uhlíkovo neutrálny. Už teraz má podľa neho fáza prepravy z Grónska do Dánska nízku uhlíkovú stopu. Väčšina chladiarenských prepravných kontajnerov, ktoré opúšťajú Grónsko, by bola aj tak prázdna, pretože krajina dováža viac mrazeného tovaru, ako vyváža.
Spoločnosť sa do budúcnosti zaviazala byť uhlíkovou neutrálnou a vytvoriť dodávateľský reťazec, v ktorom budú všetky nadmerné emisie kompenzované. Zároveň verí, že tým pomôže Grónsku v jeho zelenej transformácii a vytvorí nové zdroje príjmov, ktoré by ostrovu pomohli k väčšej politickej aj ekonomickej nezávislosti.
Zdroj: The Guardian