Národný park Podunajsko nebude. Dostal prednosť megaprojekt prístavu?
Národný park Podunajsko mal byť naším prvým nížinným parkom a v poradí desiatym na našom území. Podľa nového šéfa envirorezortu však Slovensko žiadne nové parky nepotrebuje.
Nový národný park, ktorý mal vzniknúť na juhozápade Slovenska, nebude. Vyplýva to z vyjadrenia ministra životného prostredia Tomáša Tarabu. „Mám absolútne negatívny názor na to, ako to plánovali, ako to robili, s nikým nekomunikovali a išli zaberať aj najúrodnejšie poľnohospodárske plochy. Takže v tejto veci sa teraz nerobí nič,“ povedal Taraba.
Envirorezort podľa neho nebude zakladať žiadne nové národné parky. Bude manažovať tie, ktoré už na Slovensku sú. „Máme ich viac ako Rakúsko a pritom nespĺňajú ani medzinárodné základné normy. Zonácie urobili tak, že národné parky nemajú žiaden príjem a generujú ročnú stratu 24 miliónov eur,“ skonštatoval minister.
Národný park Podunajsko mal vzniknúť na juhozápade Slovenska. Vyhlásený mal byť na území zasahujúcom do okresov Bratislava II, Bratislava IV, Bratislava V, Senec, Dunajská Streda, Komárno a Nové Zámky, predovšetkým v hraniciach existujúcich chránených území. Išlo by o prvý národný park nížinného typu a stal by sa tak desiatym národným parkom na Slovensku.
Nadväzoval by na existujúce národné parky v Rakúsku a Maďarsku. Zámer vyhlásiť tento národný park predstavil bývalý minister životného prostredia Ján Budaj v januári minulého roka.
Dostal prednosť megaprojekt prístavu?
Bývalý štátny tajomník envirorezortu Michal Kiča hovorí, že ho rozhodnutie ministra Tarabu neprekvapuje. „Jeho zámerom je totiž zrealizovať škandalózny a zbytočný projekt prístavu vo Vlčom hrdle, ktorému má padnúť za obeť 100-tisíc stromov v dunajských lužných lesoch. A Národný park Podunajsko je s týmto projektom nezlučiteľný,“ napísal na svojom profile na Facebooku.
Megaprojekt multimodálneho prístavu s názvom Harbour Park Vlčie Hrdlo, za ktorým stojí developer Win-Port Invest, chce prepojiť lodnú, železničnú a cestnú dopravu. Na prístavný bazén majú nadväzovať logistický park s halami a infraštruktúrou. Park by mal byť prepojený s rýchlostnou cestou R7 v Bratislave, novú križovatku chcú podľa zámeru začať stavať v novembri 2025. Celková doba výstavby je odhadovaná na 12 mesiacov.
Michal Kiča novému ministrovi vyčíta aj netransparentné výberové konania a obsadzovanie miest nekompetentnými osobami – konkrétne na pozície riaditeľov Tatranského národného parku a Národného parku Veľká Fatra.