Elektroautá nabíjanie

Patria ultrarýchle nabíjačky do centier miest?

Elektromobilita predstavuje príležitosť pre najväčšiu revolúciu v doprave najmenej za posledných sto rokov. Táto transformácia však musí prebiehať naraz na viacerých frontoch: v automobilkách, vo firmách, na cestách, ale aj v nastavení a mysliach koncových užívateľov – teda vodičov.

Ultrarýchle nabíjacie stanice prinášajú viacero výhod, ktoré podporujú prechod na elektromobilitu, prinášajú komfort vodičom elektromobilov a prispievajú k zlepšeniu kvality života v mestách. Možnosť nabiť batériu vo vozidle do približne 20 minút výrazne šetrí časom – veď rýchlosť nabíjania sa už blíži k času, ktorý vodiči strávia na čerpacích staniciach pri tankovaní vozidiel so spaľovacími motormi.

Vysokovýkonné „huby“ (nabíjacie parky, centrá) sú primárne využívané elektromobilistami, ktorí často cestujú na dlhé vzdialenosti alebo nemajú prístup k domácemu nabíjaniu. Títo vodiči oceňujú možnosť rýchleho doplnenia energie počas krátkych prestávok, čo im umožňuje efektívne plánovať svoje trasy a minimalizovať prestoje. Atraktívne sú aj pre profesionálnych vodičov, ako sú taxikári či kuriéri, ktorí potrebujú rýchlo pokračovať v práci bez zbytočných zdržaní.

Rýchlosť nabíjania je mimoriadne dôležitá v mestských centrách, kde čas a efektivita rozhodujú o pohodlí užívateľov. Vozidlo sa bude nabíjať vždy najviac takým výkonom, aký poskytuje samotná nabíjačka, ale aj ako dovoľuje jeho palubný systém.

Dostupnosť infraštruktúry a vplyv na adopciu elektromobility

Absencia nabíjacej infraštruktúry bola dlhodobo vnímaná ako prekážka rýchlejšieho prechodu k elektromobilite. Keď sa ale vodiči môžu spoľahnúť, že svoj elektromobil pohodlne a rýchlo nabijú aj mimo domova, narastá ich dôvera v tento druh dopravy. Zvyšuje sa tiež povedomie verejnosti o elektromobiloch ako o praktickej a použiteľnej alternatíve k tradičným vozidlám. Rýchlonabíjacie stanice eliminujú tzv. „range anxiety“ – strach z nedostatočného dojazdu, ktorý bol pre mnohých vodičov limitujúcim faktorom pri zvažovaní kúpy elektromobilu.

Dôležitou podmienkou prijatia elektromobility je aj správne umiestnenie a dostupnosť nabíjacej infraštruktúry. Mestské oblasti, ktoré sa vyznačujú vysokou hustotou obyvateľstva a rušnou premávkou, si vyžadujú strategické umiestnenie nabíjačiek. Dobrým príkladom je City Hub na Landererovej ulici.

Prečo nie je ľahké postaviť nabíjačku v centre

Budovanie vysokovýkonných nabíjacích staníc v mestských centrách sprevádza množstvo technologických výziev. Vyžadujú si napríklad značný príkon, čo kladie veľké nároky na existujúcu elektrickú sieť. Tá je v mestách zvyčajne navrhnutá tak, aby zvládala bežné denné zaťaženie, no v mnohých prípadoch dosahuje svoje limity. Nabíjačky ich môžu poľahky prekročiť.

Pokročilé systémy monitorovania a riadenia výkonu, tzv. load management, našťastie umožňujú optimalizovať prevádzku a rozdeliť dostupný výkon medzi jednotlivé nabíjacie body podľa reálneho dopytu po nabíjaní. Ďalšou možnosťou je posilniť kapacity distribučných sietí, ale zvažovať aj integráciu doplnkových systémov, ako sú batériové úložiská. Tie okrem primárneho účelu – „odrezania“ špičkovej záťaže (peak shaving) – dokážu ukladať prebytočnú energiu počas nízkej spotreby a uvoľňovať ju počas špičky, čím umožňujú flexibilitu distribučnú sústavu.

Podpora samosprávy a pohodlie užívateľov

Budovanie nabíjacích parkov vyžaduje vysoké počiatočné náklady, ktoré zahŕňajú nielen samotnú výstavbu a technické vybavenie, ale aj úpravy elektrickej infraštruktúry a implementáciu pokročilých systémov riadenia výkonu. Tieto náklady sú však kompenzované dlhodobými benefitmi, ktoré prinášajú mestám a ich obyvateľom.

Mestá, ktoré môžu zo zníženia hluku, prachu a emisií profitovať najviac, musia pre prechod na elektromobily spraviť maximum. Jedným zo spôsobov môže byť aj podpora výstavby nabíjacích parkov, ktoré sa stávajú nevyhnutnou súčasťou modernej mestskej infraštruktúry. Bratislava pri projekte City Hub Landererova preukázala, že spojenie síl samosprávy partnerov dokáže zrýchliť a podporiť prechod na elektromobilitu.

Z pohľadu užívateľov predstavujú moderné nabíjacie huby oveľa viac než len miesto na doplnenie energie. Kvalitný hub má nielen rýchle nabíjanie, ale aj doplnkové služby pre komfort užívateľov. Vodiči môžu efektívne využiť čas strávený nabíjaním, čo prispieva k ich celkovej spokojnosti a motivácii využívať elektromobily.

Nabíjacie stanice v mestách môžu byť prvými lastovičkami filozofie inteligentných miest, v ktorých sa moderné technológie integrujú s mestským prostredím, čím podporujú udržateľnosť a zároveň zabezpečuje pohodlie obyvateľov.

Patrik Križanský
Patrik Križanský | Zdroj: SEVA

Patrik Križanský
riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA )

Je absolventom štúdia Executive MBA na University of Minnesota a Wirtschaftsuniversität Vienna a medzinárodných vzťahov a diplomacie na UMB v Banskej Bystrici. Spoluzaložil SEVA, je tiež viceprezidentom AVERE – Európskej asociácie pre elektromobilitu so sídlom v Bruseli.

Článok bol uverejnený v časopise ASB 11-12/2024