zse drive

V elektromobilite by sme mali dupnúť na plyn. Bratislava chce vybudovať 178 nabíjacích staníc

Elektrická energia je „šťava“, ktorá má masívnejšie poháňať automobily, ušetriť prírodné zdroje a chrániť životné prostredie. Na tento celosvetový trend by sme mali rýchlejšie reagovať aj u nás.

Využívanie osobných elektromobilov môže zlepšiť životné prostredie – napríklad kvalitu ovzdušia, znížiť úroveň hluku na križovatkách, v dopravných zápchach, na vstupoch a výstupoch z miest a obcí. Okrem tepelných ostrovov v mestách pokračuje zaťažovanie životného prostredia rušnou osobnou a nákladnou dopravou.

Sú sídla, kde sa veľmi nedarí presvedčiť šoférov, aby vo väčšej miere presadli spoza volantu do verejnej dopravy, vlakov či na bicykel, a to nielen počas Európskeho týždňa mobility. Príkladom môže byť Bratislava, ktoré nemá stále vybudovanú takú sieť električkových tratí, akú potrebuje mesto s výhľadom na 500-tisíc obyvateľov. Počet osobných automobilov pritom rapídne neklesá.

Napriek tomu sa zdá, že pomaly svitá na lepšie časy. Podľa dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) bol v októbri 2024 u nás zaregistrovaný rekordný počet elektromobilov. Polícia pridelila evidenčné čísla 565 batériovým elektromobilom, čo je v medziročne o 27 % viac a v porovnaní s druhým najsilnejším mesiacom (jún) 2024 je to o 16 % viac.

Na slovenských cestách jazdí priebežne 15 321 elektromobilov. Vo svete sa predalo v tom istom mesiaci 1,7 milióna elektromobilov. Od začiatku roka sa predalo 13,3 milióna elektrických vozidiel, pričom medziročný rast je 24 %. Svoju úlohu má za štát v procese rozvoja elektromobility rezort hospodárstva. Na stránke ministerstva je zverejnený rozpočet na rok 2024, v ktorom sa počíta s podporou alternatívnych pohonov a fungovania platformy pre e-mobilitu.

graf
Výsledky prieskumu medzi facility firmami z októbra 2024 | Zdroj: JAGA

Tento rok je na dotáciu na elektromobil vyčlenených 1,5 milióna eur a v roku 2025 plánujú dotácie na elektromobil zvýšiť až do 5 miliónov eur. Zatiaľ však nie je jasné, o aký typ dotácie pôjde a na čo presne sa bude dať využiť. Vláda si uvedomuje význam automobiliek a ich domácich subdodávateľov pre priemysel a zamestnanosť a reaguje na to pri rokovaniach s firmami.

Nabíjačky na rôzny spôsob

Čím menej času strávi majiteľ nabíjaním elektromobilu, tým viac ho usporí. Thomas Speidel, vedec a priekopník elektromobility, získal v októbri prestížnu Nemeckú cenu za životné prostredie. Ako informovala TA SR, vynašiel prototyp nabíjacej skrinky vo veľkosti telefónnej búdky, v ktorej sa dá elektromobil nabiť za približne desať minút.

Elektromobil patrí do garáže, na diaľnicu i ulicu a práve ulica je miesto veľkých možností. Originálny pohľad na umiestnenie nabíjačky v zastavanom území mesta majú skupina Rheinmetall, nemecká obec Nörvenich a Westenergie AG ako poskytovateľ energie a infraštruktúry.

Na jar tohto roka podpísali zmluvu o pilotnom projekte skúšobných nabíjačiek na mestských verejných komunikáciách – o pohotovostných nabíjačkách v obrubníkoch ulíc. Ďalší podnetný nápad je od spoločnosti ubitricity, člena Shell Group, ktorá prevádzkuje najväčšiu nabíjaciu sieť pre elektromobily v Spojenom kráľovstve. Spojila sily s prevádzkovateľom distribučnej siete UK Powers Networks. Tá aktualizovala usmernenia, aby nabíjačky mohli byť vo veľkom meradle – v pouličnej lampe!

Tieto riešenia zo západnej Európy sú skvelé, ale stačí sa pozrieť na fyzický a technický stav chodníkov, obrubníkov a stĺpov uličného osvetlenia v slovenských mestách, na počty predaných elektromobilov a nabíjacích staníc a nadšenec elektromobility sa vráti do reality.

Problémom často je, keď sa má po chodníku prepraviť senior s vozíkom, mamička s kočíkom a chodec bez ujmy na zdraví, nieto doň niečo inštalovať, o stave stĺpov verejného osvetlenia nehovoriac. Na porovnanie, ubitricity prevádzkuje v Nemecku, Holandsku a vo Francúzsku vyše 10-tisíc verejných nabíjacích staníc.

Od roku 2027 bude Volkswagen vyrábať iba elektroautá

Elektromobilitu podporuje i jedna z vlajkových lodí slovenského priemyslu – automobilka Volkswagen Slovakia. Dlhoočakávaná piata automobilka na Slovensku bude od roku 2027 vyrábať iba elektroautá. Volkswagen Slovakia dlhodobo apeluje, že dôležité je budovať nabíjaciu infraštruktúru pre elektrifikované vozidlá.

„Zároveň ideme v tejto oblasti príkladom a v bratislavskom závode máme aktuálne v prevádzke už približne 160 nabíjacích bodov, pričom ďalšie desiatky sú vo výstavbe,“ uviedla hovorkyňa Lucia Kovarovič Makayová s tým, že sú súčasťou priemyselných zväzov a asociácií, ktoré komunikujú požiadavky a potreby automobilového priemyslu na úrovni štátu.

Napríklad Slovenská akadémia vied využíva štyri nabíjacie stanice (dve sú v Bratislave – areál na Patrónke a Úrad SAV na Štefánikovej ulici – a po jednej sú v kongresových centrách v Starej Lesnej a na Smolenickom zámku). Do budúcnosti plánuje pokračovať v rozvoji elektromobility, a to predovšetkým tvorbou a zapájaním sa do výskumných projektov, ktoré smerujú k inovatívnym riešeniam.

graf vyzvy
Najdôležitejšie výzvy pri zavádzaní elektrických vozidiel podľa facility firiem na Slovensku, prieskum z októbra 2024 | Zdroj: JAGA

Peniaze na nové nabíjacie stanice sú z plánu obnovy

SEVA uvádza, že na Slovensku bolo ku koncu septembra tohto roka 2 223 verejných nabíjacích bodov a 884 lokalít s nabíjacou stanicou. Ich výstavba však mierne spomalila. Dôvodom je najmä nízky počet elektromobilov na cestách, čo znamená aj nižšiu mieru využitia nabíjačiek. Údaje za tretí štvrťrok 2024 ukázali, že v počte novopredaných elektromobilov Slovensko zaostáva nielen za priemerom EÚ, ale predbehli nás aj susedia v strednej Európe  či Rumunsko.

Riaditeľ SEVA Patrik Križanský vysvetlil, že spomalenie v ostatnom kvartáli veľmi pravdepodobne súvisí s prípravami na budovanie nových staníc z plánu obnovy. Dve výzvy pre firmy a samosprávy majú spolu objem viac ako 16 miliónov eur. Sú aktuálne už konečne vo fáze, keď by sa mohla začať výstavba prvých verejných staníc z týchto zdrojov. „Pevne verím, že sa to odrazí na pozitívnych výsledkoch najneskôr v druhom polroku 2025 a opäť sa vrátime k silnejšiemu rastu,“ povedal Križanský.

Zároveň sa začala príprava lokalít na prevádzku rýchlonabíjacích parkov na diaľniciach, čo je nevyhnutné pre pocit komfortu pri jazdách na dlhšie trasy. Slovensko sa zaviazalo, že ich vybuduje do polovice roka 2026, s výstavbou sú však spojené investície do posilnenia distribučných sústav vo vybraných lokalitách (diaľničných odpočívadlách).

Bratislava chce vybudovať 178 nabíjacích staníc

Príspevok z plánu obnovy využije i mesto Bratislava, ktoré s mestskou organizáciou Technické siete Bratislava získalo finančný príspevok z plánu obnovy, aby zabezpečilo rozvoj infraštruktúry pre elektromobily. Aktuálne čaká na zmluvu o poskytnutí finančného príspevku od Ministerstva hospodárstva SR.

Využitie elektromobility nie je pre hlavné mesto novinkou, počíta s ňou v dopravnom „mixe“. Ide napríklad o využívanie trolejbusov. V horizonte najbližších desiatich rokov sa Bratislava pripravuje na postupnú implementáciu nabíjacích staníc pre individuálnu dopravu. Pri verejnej osobnej doprave je koncept elektromobilov už dnes prevádzkovaný a rovnako sa uvažuje o ich ďalšom rozvoji tam, kde to má celospoločenský a ekonomický potenciál.

Projekt pod názvom ElektroBratislava: EV Charge má v pláne vybudovať 178 nabíjacích staníc. Hovorca mesta Peter Bubla spresnil, že tieto nabíjacie stanice sa majú budovať v rokoch 2025 – 2026. Projekt zrealizujú Technické siete Bratislava, ktoré prevádzkujú nabíjacie body na Kutlíkovej ulici v Petržalke.

Navyše bolo mesto v rokoch 2017 – 2022 zapojené do projektu Urban-E a v jeho rámci vzniklo 50 AC staníc a 5 DC rýchlonabíjacích staníc v 20 lokalitách. Nabíjačky sú komerčné a ich prevádzkovateľom je ZSE Drive.

Pre sídliská sú vhodné AC nabíjacie body

SEVA vidí priestor na rozvoj nabíjacej infraštruktúry najmä na sídliskách, kde sa v mestách prirodzene sústreďuje parkovanie osobných a stredne veľkých áut, a je tam i kritický nedostatok nabíjacích staníc.

Bežný spotrebiteľ by mal mať možnosť pripojiť vozidlo na niekoľkohodinové „pomalé“ nabíjanie alebo nabíjanie počas noci. Takéto bežné AC nabíjanie navyše umožňuje využívať inteligentné nabíjacie systémy, ktoré prispievajú k stabilizácii energetickej sústavy. Na sídliskách a miestach s dlhodobým parkovaním sú vhodné bežné AC nabíjacie body. Na väčších parkoviskách sa postupne rozšíria nabíjacie centrá s kombináciou AC a DC bodov, čo zabezpečí pokrytie pre rôzne typy vodičov.

Za hlavné prekážky rozvoja nabíjacej infraštruktúry u nás považuje SEVA zdĺhavé povoľovacie procesy, ktoré môžu trvať aj niekoľko rokov, aj komplikované vlastnícke vzťahy k pozemkom. Veľmi problematické sú situácie, keď je potrebné pripojiť nabíjaciu lokalitu vzdialenou káblovou infraštruktúrou, napríklad od najbližšej trafostanice aj niekoľkostometrovým káblom.

Pomohlo by zjednodušenie najmä stavebného zákona, ktorého aktuálna novela podľa SEVA povoľovanie neuľahčuje. V centrách miest by pomohli systematické investície do energetickej infraštruktúry – tzv. anticipačné investície – ešte pred požiadavkami od prevádzkovateľov nabíjacích staníc. Ďalej je to väčšia transparentnosť informácií o dostupných kapacitách na pripojenie, keďže žiadateľ o pripojenie sa musí relatívne komplikovane dopytovať na konkrétny bod a požadovaný výkon pripojenia.

Článok bol uverejnený v časopise ASB 11-12/2024