Zelená domácnostiam: Čo sa oplatí dohodnúť v zmluve pri inštaláciách obnoviteľných zdrojov energie?
Dodržiavanie práv spotrebiteľov pri inštaláciách zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie nie je samozrejmosťou. Experti na spotrebiteľské právo odporúčajú, ako sa chrániť, v prípade, ak všetko nevyjde podľa pôvodného plánu.
V pokračovaní projektu Zelená domácnostiam bude z Programu Slovensko k dispozícii 151 miliónov eur, čo je príležitosť pre desiatky tisíc domácností, ale aj zhotoviteľov.
„Sme radi, že náš projekt domácnosti motivuje, avšak dodržiavanie práv spotrebiteľov pri inštaláciách zariadení na využívanie obnoviteľných zdrojov energie nie je samozrejmosťou. Preto sme v spolupráci so Slovenskou obchodnou inšpekciou a spotrebiteľskými organizáciami pripravili rady, ako si pri inštaláciách zabezpečiť korektné obchodné vzťahy a dohodnúť pre obe strany férové zmluvy,“ informoval Stanislav Jurikovič, generálny riaditeľ Slovenskej inovačnej a energetickej agentúry (SIEA).
Tie by podľa neho mali ochrániť domácnosti aj v prípadoch, že všetko nevyjde podľa pôvodných plánov a predstáv. Užitočné odporúčania, na čo si dať pozor pri výbere zhotoviteľa a uzatváraní zmlúv, ale aj ako postupovať pri preberaní diela a reklamáciách prezentovali odborníci na seminári.
Zúčastnili sa ho zástupcovia Slovenskej obchodnej inšpekcie (SOI), Európskeho spotrebiteľského centra v SR, Spoločnosti ochrany spotrebiteľov a SIEA. Venovali sa na ňom podrobnému vysvetleniu práv spotrebiteľov a okolnostiam, kedy a ako ich môžu uplatňovať. Expertmi objasnili, v akých prípadoch sa môžu domácnosti obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu, ako môžu pomôcť spotrebiteľské organizácie a kedy riešenie zostáva na rozhodnutí súdu.
„Pri inštaláciách podporovaných zariadení platia pri riešení sporov rovnaké pravidlá ako pri súkromných investíciách. Výber zhotoviteľa je vždy na výlučnom rozhodnutí domácnosti a dôležité je, čo je uvedené v zmluve, ktorú medzi sebou uzatvorili. Ak nastane problém, nemáme ako SIEA možnosť zasahovať do vzájomných zmluvných vzťahov ,“ doplnil Jurikovič.
Aj inštaláciu obnoviteľného zdroja môžete reklamovať
SIEA bude so SOI naďalej úzko spolupracovať. Obe inštitúcie sa budú informovať o sťažnostiach a zisteniach súvisiacich s projektom. SOI dohliada na dodržiavanie práv spotrebiteľov a postupov pri reklamačnom konaní, ktoré sú definované v zákone na ochranu spotrebiteľa. Domácnosti jej môžu adresovať podnety aj pri podozrení, že výrobok môže byť nebezpečný.
Ak vzniknú problémy medzi spotrebiteľom a dodávateľom, je možné bezplatne využiť alternatívne riešenie spotrebiteľských sporov mimosúdnou dohodou, ktorá je pre strany sporu záväzná. Zoznam subjektov alternatívneho riešenia sporov, medzi ktoré patrí aj SOI, je k dispozícii na stránke Ministerstva hospodárstva SR. Podmienkou je, aby domácnosť ešte predtým využila zákonom dané možnosti riešenia sporu, napríklad uplatnila si svoje právo v reklamačnom konaní.
Zdroj: SIEA