Situácia so stavom mostov na cestách druhej a tretej triedy je kritická. V alarmujúcom technickom stave je viac ako 2-tisíc mostov v správe vyšších územných celkov. Samosprávne kraje preto žiadajú vládu o urýchlené konanie a spoločné nájdenie riešenia obnovy dopravnej infraštruktúry, ktorú každodenne využívajú státisíce ľudí.
Začiatok nového roka patrí bilancovaniu. Neodpustili sme si ho ani my v redakcii. Pripomeňme si niektoré zo zaujímavých rozhovorov z 2024, ktoré by nemali ujsť vašej pozornosti.
Býva už tradičným zvykom, že začiatok roka patrí bilancovaniu, spomínaniu a hodnoteniu toho uplynulého. Neodpustili sme si ho ani my v redakcii časopisu ASB. Ktoré články vás v roku 2024 zaujali najviac?
Rozvoj miest a obcí, developerský a stavebný sektor neovplyvní v roku 2025 len nový stavebný zákon, ktorý je v 2. čítaní v parlamente. Rezort regionálneho rozvoja, ktorý má na starosti čerpanie eurofondov, pripravuje výzvu pre brownfieldy aj novelu zákona o miestnom poplatku za rozvoj.
Časť Trenčianskej ulice v Ružinove bola dlhé roky v katastrofálnom stave. Z rozbitého asfaltu vytŕčali korene stromov, chodníky praskali a vozovka bola nevyhovujúca. Hlavné mesto začalo v lete 2024 túto ulicu rekonštruovať, pričom ku koncu roka bola obnova dokončená. Dnes je viditeľná vysoká úroveň obnovy, ktorej však chýba zrekonštruovaná cyklotrasa.
Mesto Skalica vyhlásilo architektonickú súťaž návrhov pre projekt Mestského parku pod hradbami. Súťažné návrhy možno posielať iba elektronicky najneskôr do 31. marca 2025.
Národná diaľničná spoločnosť (NDS) dokončila rokovania v súvislosti s termínom sprejazdnenia tunela Višňové. Diaľničiari v týchto dňoch uzatvorili dodatky s dodávateľmi stavebnej, ako aj technologickej časti tak, aby po organizačnej stránke nič nebránilo odovzdať úsek do užívania motoristom do konca februára 2026.
Anketa: Nie nižšie úroky hypoték, ale budúce zvýšenie DPH povzbudilo realitný trh v závere roka 2024
Nízka dostupnosť bývania trápi dlhodobo celé Slovensko, nielen najrozvinutejší bratislavský región. Pod výkonnosť realitného trhu a chuť záujemcov kupovať sa donedávna podpisovali vyššie hypotekárne úroky. Po novom, v roku 2025, to môžu byť aj dôsledky konsolidačných opatrení, medzi ktoré bude patriť aj stav inflácie. O vývoji na trhu nehnuteľností sme sa rozprávali s realitnými analytikmi.
Trnavský samosprávny kraj (TTSK) počíta v najbližších rokoch s rekonštrukciou 13 mostov po celom kraji. Ide napríklad o dva mosty medzi Holíčom a Skalicou, most cez kanál pri Trstenej na Ostrove či most v miestnej časti obce Cífer s názvom Jarná.
Ak máte chuť na filmy, ktoré sú plné zaujímavých scén, interiérov a kvalitnej architektúry, ponúkame vám to, čo sa podľa architektov rozhodne oplatí vidieť. A kedy, ak nie teraz? Čas sviatkov je ideálny na oddych a dokonca aj ten „gaučový“ s filmom, ktorý má nielen skvelý dej, ale ponúkne i niečo viac.
V Petržalke vznikne nový centrálny priestor, námestie, ktoré sa zároveň stane zhromažďovacím miestom pre všetkých. Identita návrhu preberá existujúci kontext mestskej časti a rozvíja ho v silnej geometrickej forme obdĺžnikovej plochy.
Niekoľko dní pred Vianocami si môžu mesto Bratislava ako investor a zhotoviteľ Združenie NS MHD Petržalka (hlavný člen Aldesa Construcciones Polska, ďalej Aldesa Construcciones) stavby 2. etapy trate Jungmanova-Janíkov dvor v Petržalke zaknihovať ako dôležitý úspech.
Revitalizácia podchodu popod okružnú križovatku Rondel, ktorý spája centrum mesta s mestskou časťou Závodie a sídliskom Hájik, bola úspešne ukončená. Súčasťou bezpečnejšieho, úspornejšieho a modernejšieho priestoru ostáva aj naďalej legálna grafity zóna, kde sa môžu realizovať priaznivci tohto druhu umenia.
Česká športová scéna zažíva obrovský skok vpred. Na mieste, ktoré v 60. a 70. rokoch slúžilo ako skládka komunálneho odpadu, vzniká nová multifunkčná aréna, ktorá si možno zapíše prvenstvo čo sa týka kapacity.
Uznesenie vlády zo stredy na dva a pol strany o tom, ako podporiť spoločnosť štátnu spoločnosť Verejné prístavy, znamená podporu rozvoja verejných prístavov Bratislava a Komárno. No bez vysporiadania sa s dedičstvom z roku 1994, úveru od banky do max. 170 mil. eur a zmeny územného plánu (ÚP) v bratislavskom Zimnom prístave nebude možné modernizovať najmä prístav v hlavnom meste.