obnova mosta marie valerie cez dunaj
Galรฉria(10)

Obnova mosta Mรกrie Valรฉrie cez Dunaj

Partneri sekcie:

Prvรก zmienka o premostenรญ Dunaja medzi mestami Esztergom a ล tรบrovo sa zachovala z roku 1215. V roku 1762 bol postavenรฝ takzvanรฝ plรกvajรบci most a v roku 1842 most pontรณnovรฝ. Z dรดvodu vzrastajรบcich poลพiadaviek cestnej a vodnej dopravy sa na konci 19. storoฤia zaฤal stavaลฅ trvalรฝ oceฤพovรฝ most, ktorรฝ bol danรฝ do prevรกdzky 28. septembra 1895 a nazvanรฝ po hlavnej vojvodkyni Mรกrii Valรฉrii, dcรฉre cisรกra Frantiลกka Jozefa.

obnova mosta marie valerie cez dunaj 5555 big image
01 is 0027 big image
08 is isj1 big image
07 is 0128 big image
06 is 0121 big image
05 is 0111 big image
04 is 0093 big image
02 is 0067 big image
Tรฉma mesiaca februรกr: MOSTY

Medzinรกrodnรก spoluprรกca
Myลกlienka obnovy mosta ako poslednรฉho zniฤenรฉho mosta na Dunaji poฤas 2. svetovej vojny vznikla pri prรญleลพitosti 100. vรฝroฤia jeho pรดvodnรฉho odovzdania do prevรกdzky a stala sa sรบฤasลฅou programovรฉho vyhlรกsenia vlรกdy SR v roku 1998. Projektovรก dokumentรกcia pre vรฝberovรฝ tender sa spracovรกvala od roku 1999, za maฤarskรบ stranu spoloฤnosลฅou Pont-TERV Rt. a za slovenskรบ stranu spoloฤnosลฅou DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Pre realizรกciu projektu vypรญsalo Ministerstvo dopravy, pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR a Ministerstvo dopravy a vodnรฉho hospodรกrstva MR medzinรกrodnรฝ tender, ktorรฉho vรญลฅazom sa v septembri roku 2000 stalo slovensko-maฤarskรฉ konzorcium GanzIS. Tvorili ho maฤarskรฉ spoloฤnosti GANZ ACร‰LSZERKEZET, Rt. Budapest, KลZGร‰P, Rt. Budapest a slovenskรก akciovรก spoloฤnosลฅ INลฝINIERSKE STAVBY, Koลกice.

Celkovรก investรญcia na obnovu mosta mala hodnotu 11,7 miliรณna eur, z tejto sumy bolo 10 miliรณnov eur hradenรฝch z fondu PHARE a rozdiel z rozpoฤtov obidvoch zรบฤastnenรฝch krajรญn v rovnakom pomere.

most Márie Valérie,Štúrovo most Márie Valérie,Štúrovo
most Márie Valérie,Štúrovo most Márie Valérie,Štúrovo
most Márie Valérie,Štúrovo ย 

Citlivรฝ prรญstup k rekonลกtrukcii
Na zaฤiatku stavby bolo potrebnรฉ celรฝ priestor pod mostom โ€“ dno rieky Dunaj โ€“ vyฤistiลฅ od vรฝbuลกnรญn, ktorรฉ tu zostali eลกte z ฤias vojny a ktorรฉ bolo potrebnรฉ zneลกkodniลฅ. Nรกsledne sa z rieฤiลกลฅa Dunaja odstrรกnili aj ฤasti pรดvodnej ลพelezobetรณnovej dosky a oceฤพovej konลกtrukcie poฤพa medzi piliermi 5 a 6. Z dรดvodu vytvorenia podmienok pre tretรญ plavebnรฝ koridor, potrebnรฝ na zachovanie plynulosti lodnej dopravy, sa v tomto poli bagrovanรญm prehฤบbilo koryto rieky. V okolรญ nรกvodnรฝch pilierov sa po vyฤistenรญ od vrakov zriadila ochrana pilierov kamennou rovnaninou, ukladanou na filtraฤnรบ geotextรญliu. Po realizรกcii tรฝchto prรกc sa zaฤali rekonลกtruovaลฅ mostnรฉ opory a piliere.

Chรฝbajรบce mostnรฉ polia sa nanovo vyrobili podฤพa vzorov spred viac neลพ 100 rokov a dopravili v demontovanom stave do areรกlu prรญstavu papierne v ล tรบrove. Jednotlivรฉ elementy sa tu zmontovali do mostnรฝch polรญ vรกลพiacich aลพ 610 ton a dlhรฝch 102 aลพ 119 m. Tieto mostnรฉ polia boli nรกsledne pomocou ลกpeciรกlne vytvorenรฉho sรบlodia naplavenรฉ k pilierom mosta a uloลพenรฉ na loลพiskรก.

Most sa nachรกdza v 1 718,5 rieฤnom km Dunaja medzi mestami Esztergom a ล tรบrovo. Pozostรกva z 5 polรญ v toku Dunaja, na ktorรฉ nadvรคzuje jedno pole nรกbreลพnรฉho mosta na maฤarskej strane, tzv. malรฝ most. Most je pรดdorysne priamy, vozovka je vo zvislom zakruลพovacom oblรบku s polomerom 4 000 m. Vrchol mostovky je v strede strednรฉho poฤพa s rozpรคtรญm 119,00 m. Na moste je vedenรก cestnรก vozovka pรดvodnej konลกtrukcie so ลกรญrkou 6,0 m medzi obrubami, cyklistickรก drรกha a chodnรญk pre peลกรญch sรบ uloลพenรฉ na konzoly.

Priehradovรก konลกtrukcia nรกbreลพnรฉho mosta na maฤarskej strane je vyhotovenรก v pรดvodnom tvare, ale z novรฉho materiรกlu a nesie spriahnutรบ ลพelezobetรณnovรบ mostovku. Aj ฤalลกie konลกtrukฤnรฉ ฤasti mosta โ€“ chodnรญky, zรกbradlia, kamennรฉ rรญmsy, osvetฤพovacie telesรก โ€“ sรบ vyhotovenรฉ so zachovanรญm charakteristickรฝch foriem pรดvodnรฉho mosta.

Najdรดleลพitejลกie materiรกly pouลพitรฉ poฤas rekonลกtrukcie:
Betรณn opรดr a pilierov: 1 300 m3
Betonรกrska oceฤพ: 80 ton
Obkladovรฝ kameลˆ Spiลกskรฝ travertรญn: 215 m3
Konลกtrukฤnรก oceฤพ: 2 100 ton
Vyhotovenรฉ zvary: 55 000 bm
Skrutky: 25 000 ks
Kameลˆ na vodnรฉ diela: 7 700 m3
Natieranรฉ plochy: 45 000 m2
Izolรกcia: 700 m2
Asfalt: 900 ton

Zรกkladnรฉ charakteristiky mosta:

Dฤบลพka mosta: 495,82 m + 18,48 m tzv. malรฝ most na maฤarskej strane
ล รญrka vozovky medzi obrubnรญkmi: 6,00 m
ล รญrka chodnรญka: 2 ร— 2,25 m
ล รญrka mosta medzi zรกbradliami: 12,3 m
Maximรกlna konลกtrukฤnรก vรฝลกka: 14 m
Plocha mostovky: 6 098,0 m2

Most medzi Esztergomom a ล tรบrovom opรคลฅ stojรญ vฤaka zladenej prรกci, odbornosti a zruฤnosti robotnรญkov, technikov a inลพinierov, ktorรญ sa na jeho obnove podieฤพali.

Spracovanรฉ z podkladov spoloฤnosti INลฝINIERSKE STAVBY, a. s., Koลกice.

Najฤรญtanejลกie