obnova mosta marie valerie cez dunaj
Galéria(10)

Obnova mosta Márie Valérie cez Dunaj

Partneri sekcie:

Prvá zmienka o premostení Dunaja medzi mestami Esztergom a Štúrovo sa zachovala z roku 1215. V roku 1762 bol postavený takzvaný plávajúci most a v roku 1842 most pontónový. Z dôvodu vzrastajúcich požiadaviek cestnej a vodnej dopravy sa na konci 19. storočia začal stavať trvalý oceľový most, ktorý bol daný do prevádzky 28. septembra 1895 a nazvaný po hlavnej vojvodkyni Márii Valérii, dcére cisára Františka Jozefa.

obnova mosta marie valerie cez dunaj 5555 big image
01 is 0027 big image
08 is isj1 big image
07 is 0128 big image
06 is 0121 big image
05 is 0111 big image
04 is 0093 big image
02 is 0067 big image
Téma mesiaca február: MOSTY

Medzinárodná spolupráca
Myšlienka obnovy mosta ako posledného zničeného mosta na Dunaji počas 2. svetovej vojny vznikla pri príležitosti 100. výročia jeho pôvodného odovzdania do prevádzky a stala sa súčasťou programového vyhlásenia vlády SR v roku 1998. Projektová dokumentácia pre výberový tender sa spracovávala od roku 1999, za maďarskú stranu spoločnosťou Pont-TERV Rt. a za slovenskú stranu spoločnosťou DOPRAVOPROJEKT, a. s.

Pre realizáciu projektu vypísalo Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR a Ministerstvo dopravy a vodného hospodárstva MR medzinárodný tender, ktorého víťazom sa v septembri roku 2000 stalo slovensko-maďarské konzorcium GanzIS. Tvorili ho maďarské spoločnosti GANZ ACÉLSZERKEZET, Rt. Budapest, KŐZGÉP, Rt. Budapest a slovenská akciová spoločnosť INŽINIERSKE STAVBY, Košice.

Celková investícia na obnovu mosta mala hodnotu 11,7 milióna eur, z tejto sumy bolo 10 miliónov eur hradených z fondu PHARE a rozdiel z rozpočtov obidvoch zúčastnených krajín v rovnakom pomere.

most Márie Valérie,Štúrovo most Márie Valérie,Štúrovo
most Márie Valérie,Štúrovo most Márie Valérie,Štúrovo
most Márie Valérie,Štúrovo  

Citlivý prístup k rekonštrukcii
Na začiatku stavby bolo potrebné celý priestor pod mostom – dno rieky Dunaj – vyčistiť od výbušnín, ktoré tu zostali ešte z čias vojny a ktoré bolo potrebné zneškodniť. Následne sa z riečišťa Dunaja odstránili aj časti pôvodnej železobetónovej dosky a oceľovej konštrukcie poľa medzi piliermi 5 a 6. Z dôvodu vytvorenia podmienok pre tretí plavebný koridor, potrebný na zachovanie plynulosti lodnej dopravy, sa v tomto poli bagrovaním prehĺbilo koryto rieky. V okolí návodných pilierov sa po vyčistení od vrakov zriadila ochrana pilierov kamennou rovnaninou, ukladanou na filtračnú geotextíliu. Po realizácii týchto prác sa začali rekonštruovať mostné opory a piliere.

Chýbajúce mostné polia sa nanovo vyrobili podľa vzorov spred viac než 100 rokov a dopravili v demontovanom stave do areálu prístavu papierne v Štúrove. Jednotlivé elementy sa tu zmontovali do mostných polí vážiacich až 610 ton a dlhých 102 až 119 m. Tieto mostné polia boli následne pomocou špeciálne vytvoreného súlodia naplavené k pilierom mosta a uložené na ložiská.

Most sa nachádza v 1 718,5 riečnom km Dunaja medzi mestami Esztergom a Štúrovo. Pozostáva z 5 polí v toku Dunaja, na ktoré nadväzuje jedno pole nábrežného mosta na maďarskej strane, tzv. malý most. Most je pôdorysne priamy, vozovka je vo zvislom zakružovacom oblúku s polomerom 4 000 m. Vrchol mostovky je v strede stredného poľa s rozpätím 119,00 m. Na moste je vedená cestná vozovka pôvodnej konštrukcie so šírkou 6,0 m medzi obrubami, cyklistická dráha a chodník pre peších sú uložené na konzoly.

Priehradová konštrukcia nábrežného mosta na maďarskej strane je vyhotovená v pôvodnom tvare, ale z nového materiálu a nesie spriahnutú železobetónovú mostovku. Aj ďalšie konštrukčné časti mosta – chodníky, zábradlia, kamenné rímsy, osvetľovacie telesá – sú vyhotovené so zachovaním charakteristických foriem pôvodného mosta.

Najdôležitejšie materiály použité počas rekonštrukcie:
Betón opôr a pilierov: 1 300 m3
Betonárska oceľ: 80 ton
Obkladový kameň Spišský travertín: 215 m3
Konštrukčná oceľ: 2 100 ton
Vyhotovené zvary: 55 000 bm
Skrutky: 25 000 ks
Kameň na vodné diela: 7 700 m3
Natierané plochy: 45 000 m2
Izolácia: 700 m2
Asfalt: 900 ton

Základné charakteristiky mosta:

Dĺžka mosta: 495,82 m + 18,48 m tzv. malý most na maďarskej strane
Šírka vozovky medzi obrubníkmi: 6,00 m
Šírka chodníka: 2 × 2,25 m
Šírka mosta medzi zábradliami: 12,3 m
Maximálna konštrukčná výška: 14 m
Plocha mostovky: 6 098,0 m2

Most medzi Esztergomom a Štúrovom opäť stojí vďaka zladenej práci, odbornosti a zručnosti robotníkov, technikov a inžinierov, ktorí sa na jeho obnove podieľali.

Spracované z podkladov spoločnosti INŽINIERSKE STAVBY, a. s., Košice.