ล pecifikรก organizรกcie vรฝstavby tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Razenie tunela Novou rakรบskou tunelovou metรณdou v podmienkach flyลกovรฝch hornรญn nie je niฤ vรฝnimoฤnรฉ. Dvojrรบrovรฝ diaฤพniฤnรฝ tunel Povaลพskรฝ Chlmec s dฤบลพkou 2,2 km mรก vลกak vรฝnimoฤne krรกtke termรญny a prรญsne mรญฤพniky. Navyลกe je razenรฝ tunel v strede preruลกenรฝ hฤบbenou ฤasลฅou, ktorรก na jednej strane komplikuje postup z hฤพadiska razenia (nรญzke nadloลพie, ลฅaลพลกie triedy), na strane druhej dรกva moลพnosลฅ na razenie z ฤalลกรญch portรกlov. ฤlรกnok opisuje spรดsob, ako sa s tรฝm zhotoviteฤพ vyrovnal, zรกroveล opisuje sรบฤasnรฝ stav prรกc, technolรณgiu razenia, nasadenie kapacรญt a organizรกciu samotnรฉho razenia.
Tunel sa razรญ sรบฤasne ลกiestimi ฤelbami pomocou zvรฝลกenรฉho nasadenia kapacรญt, ฤo robรญ jeho vรฝstavbu vรฝnimoฤnou. Na Slovensku je v sรบฤasnosti vo vรฝstavbe osem tunelovรฝch stavieb na รบsekoch diaฤพniฤnej siete. V tรฝchto tuneloch sa v ฤase prรญpravy tohto ฤlรกnku razilo 18 ฤelieb โ z toho aลพ ลกesลฅ ฤelieb je v tuneli Povaลพskรฝ Chlmec. Takรฝto stav predstavuje neobvyklรฝ boom v oblasti tunelov, ktorรฝ Slovensko doteraz nezaznamenalo a z ktorรฉho vyplรฝva potreba obrovskรฉho nasadenia strojnรฝch a personรกlnych kapacรญt. Tunel Povaลพskรฝ Chlmec je sรบฤasลฅou stavby D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ (ลฝilina โ Brodno), ktorรก je situovanรก na severozรกpade ลฝiliny a tvorรญ spojnicu sรบฤasnรฉho รบseku D3 a komunikรกcie 1/11 smerom na Kysuckรฉ Novรฉ Mesto. Bude slรบลพiลฅ na prevedenie tranzitnej dopravy mimo mesta ลฝilina v rรกmci severojuลพnรฉho dopravnรฉho koridoru. Trasa v celkovej dฤบลพke 4,250 km prekonรกva najskรดr smerovo rozdelenou mostnou estakรกdou s dฤบลพkou 1 493โฏm (ฤพavรฝ most) a 1 437โฏm (pravรฝ most) vodnรบ nรกdrลพ Hriฤov.
Z estakรกdy prechรกdza plynulo do tunela Povaลพskรฝ Chlmec na zรกpadnom portรกli, aby sa z neho po viac neลพ dvoch kilometroch opรคลฅ vynorila a preลกla na smerovo rozdelenรฝ most cez rieku Kysucu s dฤบลพkou 410 m (ฤพavรฝ most) a 402 m (pravรฝ most) a napojila sa na sรบฤasnรบ komunikรกciu 1/11. Vypรญsanรก sรบลฅaลพ a realizรกcia prebieha v reลพime โnavrhni a postavโ s definovanรญm zmluvnรฝch podmienok podฤพa ลพltej knihy FIDIC. To projektantovi aj zhotoviteฤพovi umoลพลuje v rรกmci pravidiel uvedenรฝch v zadรกvacej dokumentรกcii optimalizovaลฅ technickรฉ rieลกenie aj postup vรฝstavby. Zhotoviteฤพom je Zdruลพenie D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), ktorรฉho ฤlenmi sรบ ยญEUROVIA SK, a. s., ยญHOCHTIEF CZ, a. s., a STAVBY ยญMOSTOV ยญSLOVAKIA, a. s. Zhotoviteฤพom tunela je ยญHOCHTIEFโฏCZ, a. s. Podฤพa harmonogramu vyplรฝvajรบceho z termรญnov danรฝch objednรกvateฤพom mรก byลฅ tunel vyrazenรฝ za ลกtrnรกsลฅ mesiacov a vozovka v ลom mรก byลฅ hotovรก v termรญne 23 mesiacov od zaฤiatku razenia.
Obr. 1 Vzorovรฝ prieฤny rez tunelom
Inลพinierskogeologickรฉ a hydrogeologickรฉ pomery
รzemie na trase tunela je sรบฤasลฅou pieninskรฉho bradlovรฉho pรกsma. Severnรบ a juลพnรบ ฤasลฅ koridoru tunela tvorรญ flyลกovรฉ sรบvrstvie vรกpnitรฝch รญlovcov a pieskovcov. Vo vrchnej ฤasti tohto sรบvrstvia sa nachรกdzajรบ exotickรฉ zlepence a pieskovce, ktorรฉ prevlรกdajรบ nad vrstvami รญlovcov a slieลovcov. Hlavnรฝmi zloลพkami pieskovcov sรบ kremeล (20 โ 60โฏ%), รบlomky karbonรกtovรฝch hornรญn (5 โ 56 %), granitoidnรฝch a metamorfovanรฝch hornรญn (4 โ 29 %) a รบlomky vulkanitov (5 %). Tmel je karbonรกtovรฝ (3 โโฏ30 %). Z hฤพadiska tektoniky รบzemia leลพรญ tunel na vรฝchodnom okraji zรณny paralelnรฝch zlomov severojuลพne orientovanรฉho ลพilinskรฉho systรฉmu. Pokryvnรฉ รบtvary tvoria deluviรกlny komplex kvartรฉrnych sedimentov vyvinutรฝch na svahoch รบdolia, ktorรฉ v menลกรญch hrรบbkach zasahujรบ aj do vrcholovรฝch ฤastรญ รบzemรญ nad tunelom. Ide o รญly strednej aลพ nรญzkej plasticity s polohami piesฤitรฉho รญlu a kamenito-รญlovitej sute. V zรกpadnej portรกlovej oblasti a vo svahu nad zรกpadnรฝm portรกlom sa pod tรฝmito vrstvami nachรกdzajรบ terasovรฉ sedimenty s hrรบbkami 1 aลพ 7 m.
Ide o piesky s prรญmesou jemnozrnnej zeminy, ลกtrkovitรฝ รญl, รญlovitรฝ ลกtrk a ลกtrk s prรญmesou jemnozrnnej zeminy. Vรฝลกkovo zasahujรบ tieto terasovรฉ sedimenty v oblasti zรกpadnรฉho portรกlu do kaloty tunela a komplikujรบ stabilitu prรญstropu. Hladina podzemnej vody sa zistila len lokรกlne v hฤบbke od 4 do 15 m, a to na bรกze terasovรฝch sedimentov, resp. v podloลพnรฝch vrstvรกch mezozoickรฉho komplexu. Pri realizรกcii hydrogeologickรฉho prieskumu nevykazovala ani jedna vzorka odobranej vody agresivitu na betรณnovรฉ konลกtrukcie. V rรกmci inลพinierskogeologickรฉho prieskumu sa horninovรฝ masรญv rozdelil na 4 kvรกzihomogรฉnne celky pre razenรฉ รบseky tunela a 4 celky pre hฤบbenรฉ portรกlovรฉ รบseky a strednรบ stavebnรบ jamu. Pre kaลพdรฝ celok sa opรญsalo oฤakรกvanรฉ sprรกvanie masรญvu pri razenรญ ฤi hฤบbenรญ, stanovili sa rizikovรฉ faktory a urฤili odporรบฤania na zabezpeฤenie stability vรฝrubu, resp. svahov stavebnรฝch jรกm a na bezpeฤnosลฅ realizรกcie prรกc. Tieto odporรบฤania vลกak nie sรบ pri realizรกcii zรกvรคznรฉ a zhotoviteฤพ si mรดลพe vypracovaลฅ vlastnรบ interpretรกciu vรฝsledkov prieskumu, ktorรฝ je sรบฤasลฅou zadรกvacej dokumentรกcie.
Zรกkladnรฉ informรกcie o tuneli
ล pecifikom tohto projektu je nasadenie veฤพkรฉho mnoลพstva kapacรญt poฤas razenia. Hฤบbenรฉ รบseky sรบ navrhnutรฉ nielen v oblasti vรฝchodnรฉho a zรกpadnรฉho portรกlu, ale aj v strednej stavebnej jame, kde kvalita horninovรฉho masรญvu a vรฝลกka nadloลพia neumoลพลujรบ raziลฅ tunel. Z celkovej dฤบลพky juลพnej tunelovej rรบry 2 186,5 m sa razรญ 2 120,5 m. V severnej tunelovej rรบre s celkovou dฤบลพkou 2โฏ249 m sa razรญ 2 200 m. Vรฝลกka nadloลพia dosahuje aลพ 125 m. Trasa tunela vลกak prechรกdza aj รบzemรญm, kde naopak malรก vรฝลกka nadloลพia vedie k razeniu pod zastropenรญm znรกmemu aj pod nรกzvom metรณda โkorytnaฤkaโ. Tรกto konลกtrukcia je na zรกpadnom portรกli pouลพitรก na juลพnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 37,5 m a na severnej tunelovej rรบre na dฤบลพke 50 m. V strednej stavebnej jame je nasadenรก na zahรกjenie razenia v severnej tunelovej rรบre smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu a dฤบลพka รบseku razenรฉho pod korytnaฤkou je 34,5 m.
Obr. 2 Najviac zastรบpenรก vystrojovacia trieda NRTM 5.1, dฤบลพka zรกberu max. 1,7 m
Krรกtke zmluvnรฉ lehoty
Hlavnou vรฝzvou projektu je popri nรกjdenรญ optimรกlneho technickรฉho rieลกenia v rรกmci ลพltรฉho FIDICU splnenie harmonogramu stavby. Kaลพdรก stavba vลพdy bojuje s termรญnom, ale tu je uลพ od zaฤiatku zrejmรฉ, ลพe toto bude mimoriadne zloลพitรก รบloha. Celkovรฝ ฤas vรฝstavby je plรกnovanรฝ na 36 mesiacov. V tejto ฤasovej lehote sa musรญ stavba naprojektovaลฅ, treba zabezpeฤiลฅ novรฉ stavebnรฉ povolenie, musia sa vybudovaลฅ portรกly, tunel, bude ho treba osadiลฅ technolรณgiou a sprevรกdzkovaลฅ. Zjednoduลกene moลพno povedaลฅ, ลพe na poฤiatoฤnรบ prรญpravu projektu portรกlov a razenia vrรกtane zรญskania novรฉho stavebnรฉho povolenia a na vybudovanie portรกlov je k dispozรญcii 6 mesiacov. Nasleduje razenie, na ktorรฉ je vyhradenรฝch 14 mesiacov. Potom prebehne betonรกลพ definitรญvneho ostenia s dฤบลพkou vรฝstavby 1 rok a zostรกva 9 mesiacov na dokonฤovacie prรกce, betonรกลพ vozovky, nรกter tunela a montรกลพ technolรณgie.
Paralelne s tรฝm sa musรญ obdobne zhotoviลฅ mostnรก konลกtrukcia nadvรคzujรบca na tunel na oboch jeho koncoch. Vลกetko sรบ to samy osebe nรกroฤnรฉ รบlohy. Zloลพitรก je najmรค prรญprava projektovej dokumentรกcie a zaistenie novรฝch stavebnรฝch povolenรญ v takom krรกtkom ฤase. Kฤพรบฤom na splnenie plรกnovanรฉho ฤasu vรฝstavby je vลกak razenie tunela. Pri ลom moลพno organizรกciou prรกce najviac ฤasu zรญskaลฅ, ale aj stratiลฅ. Je teda nevyhnutnรฉ vyraziลฅ za 14 mesiacov 4,3 km tunela. To znamenรก priemernรฝ postup 310 m kompletne vyrazenรฉho tunela (vrรกtane zรกlivov, prepojok a profilรกcie) mesaฤne. Takรฉ tempo razenia zodpovedรก skรดr plรกnom pre razenie mechanizovanรฝm ลกtรญtom. Aby to bolo moลพnรฉ dosiahnuลฅ metรณdou NRTM, je nevyhnutnรฉ maximalizovaลฅ poฤet ฤelieb. V naลกom prรญpade sme zvolili razenie namiesto v obvyklรฝch dvoch vลพdy v ลกiestich ฤelbรกch sรบbeลพne. Priemernรฉ tempo razenia je stanovenรฉ na 1,7 m vyrazenรฉho tunela denne na kaลพdรบ ฤelbu.
Organizรกcia vรฝstavby
Prvรฉ dve ฤelby sa razili zo zรกpadnรฉho portรกlu, kde sa razila severnรก a juลพnรก tunelovรก rรบra smerom na vรฝchod. ฤalลกie ลกtyri ฤelby sa โ odliลกne od pรดvodnรฉho rieลกenia investora โ razili zo strednej hฤบbenej ฤasti tunela (obr. 3). Tu mala prebiehaลฅ pรดvodne โ najmรค z priestorovรฝch dรดvodov โ iba betonรกลพ tunela v otvorenej jame, razenie tu prebiehaลฅ nemalo. Zo stredovej jamy sa razilo sรบฤasne v severnom a juลพnom tuneli zรกpadnรฝm aj vรฝchodnรฝm smerom. Po prerazenรญ severnรฉho a juลพnรฉho tunela zo zรกpadu a stredu sa kapacita zo zรกpadnรฉho portรกlu presunie na vรฝchodnรฝ portรกl a bude sa tu raziลฅ zรกpadnรฝm smerom naproti k prebiehajรบcim razbรกm zo stredovรฉho portรกlu vรฝchodnรฝm smerom. Dฤบลพka รบseku razenรฉho tunela od stredovรฉho portรกlu na zรกpadnรฝ portรกl je 1 199 m a na vรฝchodnรฝ portรกl 1 025 m.
Obr. 3 Schรฉma organizรกcie razieb tunela Povaลพskรฝ Chlmec
Na prvรฝ pohฤพad to vyzerรก ako jednoduchรฉ rieลกenie. Ak je mรกlo ฤasu, je nevyhnutnรฉ nasadiลฅ vรคฤลกรญ poฤet ฤพudรญ a strojov, aby sa รบloha zvlรกdla. Treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe to znamenรก znaฤnรบ koncentrรกciu kapacรญt na malom รบzemรญ, ฤo prinรกลกa nemalรฉ problรฉmy. Za prvรฉ, treba zaistiลฅ znaฤnรฝ poฤet robotnรญkov na relatรญvne krรกtky ฤas. Na ลกesลฅ ฤelieb razenรฝch v nepretrลพitej prevรกdzke to znamenรก maลฅ podฤพa plรกnu celkovo 200 robotnรญkov โ raziฤov, strelmajstrov, banskรฝch elektrikรกrov a mechanikov. ลฝiaฤพ, negatรญvne sa tu prejavuje fakt, ลพe v okolรญ ลฝiliny je vo vรฝstavbe 7 tunelov a v chode je razenie na 12 ฤalลกรญch ฤelbรกch. Profesia tunelovรฉho robotnรญka ฤi strojnรญka je v sรบฤasnosti vysokoลกpecializovanรก a poฤet kvalifikovanรฝch zamestnancov zo Slovenska ฤi ฤeska, ktorรญ sรบ k dispozรญcii, zaฤรญna byลฅ vyฤerpanรฝ. Obdobnรฝ problรฉm je aj so zaistenรญm techniky.
Treba nasadiลฅ pรคลฅ aลพ ลกesลฅ vลtacรญch vozov, striekacรญch strojov, tunelovรฝch bagrov a ฤalลกiu potrebnรบ techniku. Poslednรฝm z hlavnรฝch obmedzenรญ, ktorรฉ vzniklo v dรดsledku krรกtkeho ฤasu vรฝstavby, je priestor. Pรดvodnรฉ technickรฉ rieลกenie investora nepoฤรญtalo s takรฝm nasadenรญm kapacรญt, ฤomu zodpovedajรบ aj priestory vyhradenรฉ na stavbu. My sme sa, samozrejme, snaลพili zaistiลฅ aj ฤalลกie plochy na zariadenie staveniska, konfigurรกcia terรฉnu a okolitej zรกstavby nรกs vลกak znaฤne limituje. Najvรคฤลกรญ problรฉm to prinรกลกa v oblasti stredovej jamy (obr.โฏ4). Tu boli v prevรกdzke ลกtyri ฤelby. Zรกpadnรฝ a najmรค vรฝchodnรฝ portรกl limitujรบ zase mosty, ktorรฉ bezprostredne nadvรคzujรบ na tunel. Medzi razenรฝm portรกlom na vรฝchode a zรกpade a oporou vรฝchodnรฝch a zรกpadnรฝch mostov je iba 10 aลพ 20 m. Miesta pre zรกzemie razenia je tu minimum, priฤom je zรกroveล nevyhnutnรฉ koordinovaลฅ jeho vyuลพitie a stavebnรบ ฤinnosลฅ v predportรกlรญ s kolegami v zdruลพenรญ, ktorรญ ho potrebujรบ na vรฝstavbu mostov.
Obr. 4 Stredovรก jama
V ฤase prรญpravy ฤlรกnku bol dokonฤenรฝ zรกpadnรฝ portรกl, stredovรก jama aj vรฝchodnรฝ portรกl. Juลพnรก rรบra medzi zรกpadnรฝm portรกlom a stredovou jamou je vyrazenรก v celom profile, v severnej rรบre je prerazenรก kalota a ostรกva doraziลฅ 270 m lavice. Prebieha plรกnovanรฉ razenie na dvoch ฤelbรกch zo stredovรฉho portรกlu smerom na vรฝchod. Momentรกlne sa raziace kapacity presรบvajรบ na vรฝchodnรฝ portรกl, kde sa po jeho dokonฤenรญ, dokonฤenรญ prรญstupovej cesty a zrealizovanรญ opory mosta SOโฏ224 (z priestorovรฝch dรดvodov) zaฤรญna razenie oboch tunelovรฝch rรบr protiฤelbami smerom na zรกpad (obr. 5). V novembri 2015 sa zaฤne aj betonรกลพ sekundรกrneho ostenia zo zรกpadnรฉho portรกlu v uลพ prerazenej ฤasti zรกpad โ stred v oboch tunelovรฝch rรบrach.
Obr. 5 Sรบฤasnรฝ stav razenรญ v tuneli Povaลพskรฝ Chlmec
Technolรณgia razenia a primรกrne ostenie
V zadรกvacej dokumentรกcii sa na zabezpeฤenie stability vรฝrubu navrhli na zรกklade interpretรกcie vรฝsledkov inลพinierskogeologickรฉho prieskumu technologickรฉ triedy vรฝrubu a ich rozdelenie po trase oboch tunelovรฝch rรบr. Vo fรกze spracovania ponuky na vรฝber zhotoviteฤพa tunela vykonรกvala firma 3G Consulting Engineers v rรกmci konzultaฤnej ฤinnosti pre firmu HOCHTIEF novรบ interpretรกciu geotechnickรฝch pomerov. Na jej zรกklade doลกlo v rรกmci jednotlivรฝch technologickรฝch tried vรฝrubu k optimalizรกcii jednotlivรฝch prvkov zabezpeฤenia stability vรฝrubu. Realizaฤnรก dokumentรกcia spracovanรก firmou IKP Engineers Group reลกpektovala poฤet tried vรฝrubu a ich rozdelenie po trase tunelov zo zadรกvacej dokumentรกcie, zohฤพadลovala vลกak redukciu prvkov zabezpeฤenia vรฝrubu podฤพa nรกvrhu 3G Consulting Engineers. Do najลฅaลพลกรญch geotechnickรฝch podmienok sa navrhli technologickรฉ triedy vรฝrubu 6.3, 6.2 a 6.1. Tieto triedy sรบ situovanรฉ do priportรกlovรฝch รบsekov a do tektonickรฝch porรบch. Po prekonanรญ priportรกlovรฝch รบsekov a zlepลกenรญ IG pomerov sa v realizaฤnej dokumentรกcii plรกnoval prechod do technologickรฝch tried vรฝrubu 5.2 a 5.1. V รบsekoch veฤพmi pevnรฝch a stabilnรฝch hornรญn tvorenรฝch najmรค zlepencami a neporuลกenรฝmi pieskovcami sรบ navrhnutรฉ technologickรฉ triedy vรฝrubu 4.2 a 4.1.
Na kotvenie sa v triedach 5 a 6 pouลพรญvajรบ kotvy SN alebo v prรญpade, ลพe hrozรญ zavaฤพovanie vrtu, kotvy IBO. V triedach 4 sa s vรฝhodou rรฝchlej aktivรกcie a jednoduchรฉho osadzovania pouลพรญvajรบ hydraulicky upรญnateฤพnรฉ svornรญky. Hrรบbka ostenia sa menรญ od 250 mm v najลฅaลพลกรญch triedach aลพ po 100 mm v triede 4.1. Tรกto hrรบbka ostenia uลพ nemรก z hฤพadiska celรฉho tunela ลพiadnu nosnรบ funkciu, takลพe v statickom vรฝpoฤte sa s ลou nepoฤรญta. Zabezpeฤuje len integritu horninovรฉho prstenca a stabilizuje lรญc vรฝrubu z pohฤพadu bezpeฤnosti. Z tohto dรดvodu je vystuลพenรก jednou sieลฅou KARI Q188. Hlavnรฝm nosnรฝm prvkom je ukotvenรฝ horninovรฝ prstenec v okolรญ vรฝrubu. Na rozhodovanie o spรดsobe zabezpeฤenia vรฝrubu a na voฤพbu technologickej triedy vรฝrubu slรบลพia okrem vizuรกlneho sledovania aj vรฝsledky geotechnickรฉho monitoringu, ktorรฝ pre zhotoviteฤพa vykonรกva firma ARCADIS. Vรฝsledky meranรญ sรบ po vyhodnotenรญ prรญstupnรฉ po niekoฤพkรฝch hodinรกch vลกetkรฝm kompetentnรฝm รบฤastnรญkom vรฝstavby na webovom portรกli BARAB, ktorรฝ umoลพลuje zobrazovaลฅ nielen vรฝsledky geotechnickรฝch meranรญ, ale aj pasportizรกcie ฤelieb a ich fotodokumentรกciu.
Prรกce spojenรฉ s vytรฝฤenรญm tunela, rovnako ako meranie pre osadzovanie vรฝstuลพnรฝch rรกmov primรกrneho ostenia a meranie deformรกciรญ vรฝrubu vykonรกva na strane zhotoviteฤพa firma Angermeier Engineers. Deformรกcie horninovรฉho masรญvu sa pri ploche vรฝrubu takmer 90 m2 pohybujรบ v priportรกlovรฝch รบsekoch do 30 mm. So zlepลกovanรญm geotechnickรฝch pomerov smerom od portรกlov sa predlลพuje dฤบลพka zรกberu aลพ na 3 m a deformรกcie vรฝrubu klesajรบ aลพ k prakticky nemerateฤพnรฝm hodnotรกm. Malรฉ deformaฤnรฉ prejavy horninovรฉho masรญvu sรบ dosiaฤพ spoloฤnรฝm menovateฤพom razenรญ na vลกetkรฝch ฤelbรกch a zostรกvajรบ ฤaleko za hodnotami varovnรฝch stavov. Razenie oboch razenรฝch tunelovรฝch rรบr prebieha podฤพa zรกsad Novej rakรบskej tunelovej metรณdy. ฤelba sa delรญ na kalotu, jadro, prรญpadne protiklenbu.
Obr. 6 Vลtacie vozidlo Atlas โ Copco Rocket Boomer E2C
Na rozpojovanie horniny sรบ pouลพitรฉ prevaลพne (z 90 %) vrtno-trhacie prรกce. Ostatnรฝ podiel tvorรญ mechanickรฉ rozpojovanie tunelovรฝm bagrom Liebherr 944 Litronic, resp. CAT 328D LCR. Na vลtanie vรฝvrtov (obr. 6) sa pouลพรญvajรบ dvojlafetovรฉ vลtacie vozidlรก Atlas โ Copco Rocket Boomer E2C vybavenรฉ laserovรฝm navรกdzanรญm, poฤรญtaฤom a ploลกinou na nabรญjanie, resp. vลtacie vozidlรก TAMROCK AXERA. Nabรญjanie vรฝvrtov je manuรกlne, pouลพรญva sa neelektrickรฝ roznet rozbuลกkami NITRONEL QS a trhaviny ERGODYN 30E a EMULINIT. V รบvodnรฝch fรกzach razby boli trhacie prรกce obmedzenรฉ pre seizmickรฉ รบฤinky na vodovodnรฉ potrubie priemeru 800 mm pri stredovom portรกli, ktorรฉ ฤelby v smere na zรกpad podchรกdzali vo vzdialenosti len 2 m od stropu kaloty. Seizmickรฝ monitoring pri trhacรญch prรกcach prebiehal kontinuรกlne. Priamo na potrubรญ sรบ namontovanรฉ seizmografy nad kaลพdou tunelovou rรบrou a hodnoty seizmickรฝch รบฤinkov sa oznamujรบ SMS sprรกvami na mobilnรฉ telefรณny zodpovednรฝch pracovnรญkov.
Odลฅaลพenie sa realizuje ฤelnรฝmi kolesovรฝmi nakladaฤmi CAT 966 K do dumprov CATโฏ730, ktorรฉ vyvรกลพajรบ rozpojenรบ horninu na depรณniu. ฤelba sa po trhacรญch prรกcach zaฤisลฅuje (obtลha) od uvoฤพnenรฝch kusov horniny tunelovรฝm bagrom Liebherr 944 Litronic, resp. CAT 328D LCR. Po rozpojenรญ a odลฅaลพenรญ nasleduje vลพdy fรกza vystuลพovania, resp. budovania primรกrneho ostenia. Striekanรฝ betรณn sa na tejto stavbe aplikuje pomocou striekacรญch zariadenรญ MEYCO Potenza s teoretickรฝm vรฝkonom 30 m3 striekanรฉho betรณnu/hod. s pouลพitรญm bezalkalickรฉho urรฝchฤพovaฤa tuhnutia BASF Masterrock 183. Trieda betรณnu primรกrneho ostenia je C 25/30. Sรบฤasลฅou primรกrneho ostenia sรบ priehradovรฉ nosnรญky typu ARCUS, KARI siete a hydraulicky upรญnateฤพnรฉ svornรญky HUS dฤบลพky 3 aลพ 6 m, resp. IBO alebo SN kotvy.
ฤelba pri razenรญ sa delรญ na kalotu a stupeล. Priemernรฝ dennรฝ postup razenia na jednu ฤelbu je zatiaฤพ 2,5 m/24 hod. a je poznaฤenรฝ zaฤiatkami razieb, slabลกou geolรณgiou na portรกloch, obmedzenรญm trhacรญch prรกc a prehlbovanรญm stredovej jamy na รบroveล poฤvy stupลov tunela za sรบฤasnรฉho razenia kalot v jednotlivรฝch rรบrach. Razenie a vรฝstavba tunela a jemu prislรบchajรบcich objektov prebieha v reลพime nepretrลพitej prevรกdzky โ 7 dnรญ v tรฝลพdni, 24 hodรญn denne. Na grafe na obr. 7 je znรกzornenรฝ priemernรฝ cyklus v kalote vo vรฝrubovej triede 5.1.
Obr. 7 Priemernรฝ cyklus razenia v kalote vo vรฝrubovej triede 5.1
Kapacity na projekte
Ako sme uลพ spomenuli vyลกลกie, pozoruhodnรฉ je nasadenie strojovรฝch kapacรญt a pracovnรญkov na tomto tuneli. V ฤase prรญpravy ฤlรกnku sa na razenรญ tunela a prรญprave podieฤพalo 37โฏtechnickรฝch pracovnรญkov, 136 pracovnรญkov na obsluhu tunelovej techniky a tunelรกrov, subdodรกvatelia na geodetickรฉ merania, trhacie prรกce a geotechnickรฝ monitoring.
K tunelovรฝm strojom nasadenรฝm na razenie patrรญ:
- 5 dvojlafetovรฝch vลtacรญch vozidiel (3 ร Atlas Copco Boomer E2C a 2 ร Tamrock Axerra),
- 5 kolesovรฝch ฤelnรฝch nakladaฤov (2 ร CAT 966 K, 2 ร KOMATSU WA470, 1 ร CAT 944),
- 6 tunelbagrov (4 ร LIEBHER 944 a 2 ร CAT 328D LCR ),
- 5 striekacรญch sรบprav MEYCO POTENZA,
- 6 dumprov (4 ร CAT 730 a 2 ร KOMATSU HM 300),
- 2 dvojramennรฉ ploลกiny Normet,
- 1 jednoramennรก ploลกina Normet,
- 3 manipulรกtory MANITOU MRT1635.
Parametre tunela
Lehota vรฝstavby: D1 095 dnรญ โ ukonฤenie 30. 6. 2017
Dฤบลพka tunelov: severnรก tunelovรก rรบra 2โฏ252,00 m; juลพnรก tunelovรก rรบra 2 189,40โฏm; dve tunelovรฉ rรบry, kaลพdรก s dvomi jazdnรฝmi pruhmi v jednom smere
Plocha hrubรฉho vรฝlomu tunelovej rรบry: 83 โ 105 m2 (podฤพa geolรณgie a vystrojovacej triedy); tunel sa razรญ vo flyลกovรฝch sรบvrstviach tvorenรฝch prevaลพne รญlovcami, pieskovcami a polymiktnรฝmi zlepencami
ล รญrkovรฉ usporiadanie: kategรณria tunela 2T โ 8,0 podฤพa STN 73 7507 z roja 2008; dva jazdnรฉ pruhy, ลกรญrka medzi obrubnรญkmi je 8 m (obr. 1)
Bezpeฤnosลฅ: tunel bude maลฅ dva odstavnรฉ zรกlivy a osem prieฤnych prepojenรญ
Vetranie: bude sa priebeลพne zabezpeฤovaลฅ prรบdovรฝmi ventilรกtormi
Razenie: Novou rakรบskou tunelovacou metรณdou (obr. 2) โ cyklickรฝm razenรญm s rozpojovanรญm vrtno-trhacรญmi prรกcami; z dรดvodu krรกtkeho ฤasu vรฝstavby na takรฝ nรกroฤnรฝ projekt sa razรญ aลพ ลกiestimi raziacimi miestami (ฤelbami) sรบฤasne; zhotoviteฤพ vyuลพil na tento รบฤel priestor stredovรฉho portรกlu โ depresie terรฉnu, kde sa tunel podฤพa trasovania a zadรกvacej dokumentรกcie buduje na รบseku pribliลพne 40 m v otvorenom vรฝkope a z toho priestoru razรญ naraz ลกtyri ฤelby; ฤalลกie dve ฤelby sa razia zo zรกpadnรฉho portรกlu a neskรดr z vรฝchodnรฉho portรกlu
Zรกver
Dovolรญme si tvrdiลฅ, ลพe takรฝto rozsah raziacich kapacรญt nie je nasadenรฝ na ลพiadnom inom tunelovom projekte tak na Slovensku, ako aj v ฤechรกch a ich zabezpeฤenie pri sรบฤasnom rozmachu vรฝstavby tunelov na Slovensku nebolo vรดbec jednoduchรฉ. Vฤaka รบstretovรฉmu prรญstupu skรบsenรฝch zรกstupcov investora NDS aj stavebnรฉho dozoru zo zdruลพenia firiem ยญEUTECHโฏ&โฏESPโฏ&โฏMULLERโฏ&โฏAPI-D3 sa darรญ dosiahnuลฅ zhodu v nรกzore na spรดsob zabezpeฤenia stability vรฝrubu podฤพa aktuรกlnych geotechnickรฝch podmienok zistenรฝch pri vรฝstavbe a aplikovaลฅ v praxi zรกkladnรฉ princรญpy NRTM. V porovnanรญ s predpokladmi zadรกvacej aj realizaฤnej dokumentรกcie prebieha zatiaฤพ razenie v priaznivejลกรญch geotechnickรฝch podmienkach. Deformaฤnรฉ prejavy horninovรฉho masรญvu predstavujรบ len zlomok oฤakรกvanรฝch hodnรดt. Zastรบpenie technologickรฝch tried vรฝrubu smeruje k ฤพahลกรญm triedam s menลกรญm poฤtom vystrojovacรญch prvkov a dlhลกรญm zรกberom. Celkovรฉ vyhodnotenie razenรญ vลกak bude moลพnรฉ vykonaลฅ aลพ po vyrazenรญ celรฉho tunela.
Zvyฤajne po rozbehnutรญ razenia prichรกdza pre zhotoviteฤพa obdobie na optimalizรกciu razenia a dosiahnutia plรกnovanรฝch postupov, ktorรฉ bรฝva menej nรกroฤnรฉ na organizรกciu a prรญpravu. Na tomto projekte je vลกak nevyhnutnรฉ uลพ teraz plรกnovaลฅ a zabezpeฤovaลฅ betonรกลพ sekundรกrneho ostenia. Realizรกcia stavby v reลพime ลพltรฉho FIDIC-u je ฤasovo nรกroฤnรก nielen z hฤพadiska prรกc, ale aj z hฤพadiska zabezpeฤenia projektovej prรญpravy. Od septembra 2015 vznikla vo firme HOCHTIEF projektovรก zloลพka, ktorรก pripravuje vลกetky potrebnรฉ stupne projektovej dokumentรกcie na รบspeลกnรบ realizรกciu tunela Povaลพskรฝ Chlmec. Dodรกvka projektu aj stavebnรฝch prรกc jednou firmou je tak ฤalลกou raritou tejto stavby. V ฤase vydania tohto ฤรญsla sรบ uลพ obe tunelovรฉ rรบry prerazenรฉ od stredovรฉho po zรกpadnรฝ portรกl a mali by sa zaฤรญnaลฅ prvรฉ betonรกลพe definitรญvneho ostenia. Vzhฤพadom na priaznivรฉ sprรกvanie sa horninovรฉho masรญvu pri razenรญ tunela moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe vรคฤลกia ฤasลฅ definitรญvneho ostenia razenรฉho รบseku bude z prostรฉho betรณnu.
TEXT: Ing. Anton Petko,
Ing. Vรญt Pastrลรกk, Ing. Libor Maลรญk
FOTO A OBRรZKY: HOCHTIEF CZ, a. s.
Anton Petko, Vรญt Pastrลรกk a Libor Maลรญk pรดsobia v spoloฤnosti HOCHTIEF CZ, a. s., ลฝilina, Povaลพskรฝ ยญChlmec.
Literatรบra
1. Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), sรบลฅaลพnรฉ podklady. Nรกrodnรก diaฤพniฤnรก spoloฤnosลฅ, a. s., Mlynskรฉ nivy 45, 821 09 Bratislava, 05/2013.
2. Diaฤพnica D3 ลฝilina (Strรกลพov) โ ลฝilina (Brodno), realizaฤnรญ dokumentace stavby objektลฏ SO401-00, SO403-00 a SO410-00. IKP Engineers Group, s.r.o., Jankovcova 1037/49, 170 00 Praha.
3. Technicko-kvalitatรญvne podmienky MDVRR TP 06-1/2006 Podzemnรฉ stavby ฤasลฅ 1: Cyklickรฉ razenie, vystrojovacie triedy.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby