image 63778 25 v1
Galรฉria(13)

Tunel Veฤพkรก Fatra – ako vyjsลฅ zo slepej uliฤky?

Partneri sekcie:

Prรญspevok v รบvodnej ฤasti struฤne opisuje najvรฝznamnejลกie problรฉmy v รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก, ktorรฉ poฤas prรญpravy รบdolnรฉho variantu vedenรฉho v morfologicky, geotechnicky, urbanisticky a environmentรกlne exponovanom รบzemรญ neboli vฤas detegovanรฉ. ฤŽalej informuje o alternatรญvnych variantoch diaฤพnice s dรดrazom na synergickรฝ efekt diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฉho tunela Veฤพkรก Fatra dlhรฉho 9โ€ฏ435โ€ฏm, ktorรฝ vฤaka vyuลพitiu sรบbeลพnรฉho trasovania diaฤพnice a modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru ponรบka komplexnรฉ rieลกenie dopravy v รบseku Turany โ€“ Hubovรก.

01 tarosi
02 tarosi
02 tarosi NEW
03 tarosi
03 tarosi NEW
04 tarosi
04 tarosi NEW
x

V poslednรฝch troch rokoch sa na posรบdenie jednotlivรฝch variantov trasy diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก spracovalo niekoฤพko technickรฝch ลกtรบdiรญ, ktorรฝch vรฝsledok hovoril jasne v prospech alternatรญvnych tunelovรฝch variantov. Napriek jasnรฝm zรกverom poslednรฝch ลกtyroch ลกtรบdiรญ je zrejmรฉ, ลพe opรคtovne prebiehajรบca prรญprava รบseku D1 Turany โ€“ Hubovรก sa zaฤรญna s drobnรฝmi obmenami uberaลฅ tรฝm istรฝm รบdolnรฝm variantom. Aj preto si dovolรญme struฤne zosumarizovaลฅ najzloลพitejลกie problรฉmy pรดvodnรฉho รบdolnรฉho variantu diaฤพnice D1:

  • rozsiahly aktรญvny ล รบtovskรฝ zosuv (nad Kraฤพovianskymi jazerami),
  • problรฉmy zakladania mostnรฝch pilierov v strmรฝch brehoch Kraฤพovianskych jazier a v areรกli prevรกdzkovanรฉho lomu,
  • rozsiahly aktรญvny zosuv pri Kraฤพovanoch, ktorรฉho ลกmykovรฉ plochy siahajรบ 25 โ€“ 28 m pod รบroveลˆ terรฉnu,
  • stabilita samotnej stavebnej jamy pri razenรญ zo zรกpadnรฉho portรกlu tunela Rojkov,
  • drenรกลพny รบฤinok tunela Rojkov na raลกelinisko eurรณpskeho vรฝznamu,
  • geotechnickรฉ problรฉmy รบboฤnรฉho tunela Rojkov, ktorรฝ vedie v tektonickรฝch lรญniรกch pozdฤบลพ rieky Vรกh,
  • bezpeฤnosลฅ prevรกdzky na samotnej diaฤพnici sรบvisiaca s dฤบลพkou priameho slneฤnรฉho svitu v zimnรฝch mesiacoch (riziko namล•zania estakรกd pod masรญvom Kopy v รบdolรญ Vรกhu),
  • ekonomika prevรกdzky tรฝkajรบca sa รบspor PHM a ฤasu cestujรบcich,
  • nรกvrh a doplnenie rozsiahlych dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก na รบzemie sรบstavy NATURA 2000, ktorรฉ sรบ podmienenรฉ ลกtรบdiou vypracovanou nezรกvislou odbornou skupinou RNDr. Petra Rotha CSc.,
  • existujรบce a stรกle hroziace niฤivรฉ vplyvy na chrรกnenรฉ รบzemia eurรณpskeho/globรกlneho vรฝznamu a prรญrodu a krajinu vรดbec.

Tab. 1  Porovnanie navrhovaných variantov v úseku diaฤพnice D1 Turany – Hubová. * Predpokladaná denná spotreba PHM za deลˆ na danom úseku D1 vychádza z odhadovanej priemernej intenzity dopravy v roku 2020 na D1 – 17 262 osobných vozidiel/24 h, 5 288 nákladných vozidiel/24 h. Za základný variant berieme údolný variant.
Histรณria projektovej prรญpravy

Uลพ v polovici 80. rokov minulรฉho storoฤia, keฤ sa zaฤala prvรฝkrรกt posudzovaลฅ trasa diaฤพnice na tomto รบseku, z analรฝz ako najprijateฤพnejลกรญ vychรกdzal variant s tunelom Korbeฤพka. V zรกvereฤnom stanovisku rezortu ลพivotnรฉho prostredia z 12. novembra 2002 sa doฤรญtame, ลพe environmentรกlne aj socioekonomicky najprijateฤพnejลกie rieลกenie diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก je variant B1 s tunelom Korbeฤพka, a to nielen z hฤพadiska prรญrody, ale aj miestnych obyvateฤพov. Napriek zรกverom sprรกvy IGHP a procesu posudzovania vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie (EIA), ktorรฝ odporuฤil variant B1 s tunelom Korbeฤพka, nariadilo Ministerstvo dopravy pรดลกt a telekomunikรกciรญ SR (MDPaT) listom ฤรญslo 1053/2430-05 zo dลˆa 30. 6. 2005 pripravovaลฅ รบdolnรฝ variant B2 s tunelmi ล รบtovo, Malรก Fatra, Rojkov a Havran (celkovรก dฤบลพka tunelov bola 4 900 m). Poฤas zrรฝchlenej prรญpravy dokumentรกcie na รบzemnรฉ rozhodnutie (DรšR), ktorรก bola spracovanรก v roku 2007 ako sรบฤasลฅ prรญpravy projektov PPP, vyhฤพadal zodpovednรฝ rieลกiteฤพ spoloฤensky vรฝhodnejลกiu trasu s maximรกlnym moลพnรฝm prispรดsobenรญm sa konfigurรกcii terรฉnu, pri ktorej nie sรบ potrebnรฉ tunely ล รบtovo a Malรก Fatra uvaลพovanรฉ v ลกtรบdii (pozri Inลพinierske stavby 2/2008). Spomรญnanรฉ tunely ล รบtovo a Malรก Fatra, ktorรฉ podchรกdzali chrรกnenรฉ รบzemia a ich ochrannรฉ pรกsma, boli nahradenรฉ zรกrezmi hlbokรฝmi asi 30 m. V dรดsledku zrรฝchlenej prรญpravy a nรกslednรฉho vybavenia sรบhlasnรฝch stanovรญsk k predloลพenej dokumentรกcii na รบzemnรฉ rozhodnutie sa dorieลกenie vzลฅahov k dotknutรฝm subjektom, mimovlรกdnym organizรกciรกm a sprรกvcovskรฝm organizรกciรกm nรกrodnรฝch parkov presunulo do ฤalลกieho stupลˆa prรญpravy dokumentรกcie, nehovoriac o nevykonanรญ aspoลˆ predbeลพnรฉho rozboru geotechnickรฉho rizika v trase รบdolnรฉho variantu. Dokumentรกcia na stavebnรฉ povolenie (DSP) [2] predmetnรฉho รบseku D1 bola opรคtovne spracovanรก v zrรฝchlenom tempe ako sรบฤasลฅ prรญpravy projektov PPP a nedorieลกenรฉ inลพinierskogeologickรฉ a geotechnickรฉ problรฉmy, ako aj v prechรกdzajรบcom stupni nedorieลกenรก problematika vzลฅahov k dotknutรฝm subjektom sa opรคtovne presรบvali na plecia koncesionรกra. V mรกji 2009 bola podpรญsanรก koncesnรก zmluva na vรฝstavbu diaฤพnice D1 formou PPP (balรญk 1). Napriek uvedenรฝm problรฉmom a protestom mimovlรกdnych organizรกciรญ sa rozbehli takzvanรฉ prรญpravnรฉ prรกce (odhumusovanie, odlesnenie, vรฝstavba prรญstupovรฝch komunikรกciรญ). Dลˆa 27. 5. 2010 vyzvalo 118 slovenskรฝch a ฤeskรฝch vedcov a odbornรญkov Eurรณpsku komisiu, aby zaฤala proti Slovensku infringement pre poruลกenie eurรณpskych smernรญc pri vรฝstavยญbe diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก. Vรฝzvu adresovali komisรกrovi Janezovi Potoฤnikovi. Ani po 7-nรกsobnej intervencii bรฝvalej vlรกdy SR Eurรณpska investiฤnรก banka neposkytla รบver na vรฝstavbu tohto รบseku diaฤพnice a z tohto dรดvodu padlo financovanie celรฉho prvรฉho balรญka PPP. V druhej polovici roka 2010 bola pre Nรกrodnรบ diaฤพniฤnรบ spoloฤnosลฅ vypracovanรก Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia [7], ktorej cieฤพom bolo nรกjsลฅ z ekonomickรฉho, ekologickรฉho a realizaฤnรฉho hฤพadiska najvรฝhodnejลกรญ dopravnรฝ koridor pre navrhovanรบ komunikรกciu nadradenej cestnej siete kategรณrie D26,5/120 (2T-7,5/100) v รบseku medzi obcami Turany a Hubovรก, ktorรฝ by zรกroveลˆ slรบลพil aj na vedenie modernizovanej koridorovej ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice v tomto รบseku. Nรกvrh vedenia nadradenej komunikรกcie diaฤพniฤnรฉho typu sa ลกtudoval v dvoch variantoch (Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia [7]):

  • severnรฝ variant s tunelom Korbeฤพka a tunelom Havran โ€“ celkovรก dฤบลพka tunelov v tomto variante je 8 750 m, celkovรก dฤบลพka ลกtudovanรฉho รบseku je 14,756 km,
  • juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tuneยญlom Veฤพkรก Fatra s celkovou dฤบลพkou 9 435 m, celkovรก dฤบลพka ลกtudovanรฉho รบseku v tomto variante je 13,750 km.

V oktรณbri 2012 odbornรก skupina pod vedenรญm RNDr. Petra Rotha, CSc., prepracovala a odovzdala revรญziu ลกtรบdie Hodnotenie dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก na รบzemie sรบstavy NATURA 2000 [5]. Na zรกklade zรกvรคznรฝch zรกverov tejto ลกtรบdie treba zrealizovaลฅ celรฝ rad zmierลˆujรบcich opatrenรญ, ฤo znamenรก, ลพe pribudnรบ nielen novรฉ stavebnรฉ objekty, ale dochรกdza najmรค k posunom osi diaฤพnice (naprรญklad zรกpadnรฝ portรกl tunela Rojkov [8], รบsek v mieste novรฉho zosuvu, v mieste lomu ล รบtovo) s nevyhnutnรฝm zรกsahom do trvalรฝch zรกberov pre stavbu diaฤพnice. To si vyลพaduje v exponovanom รบzemรญ รบdolnรฉho variantu nanovo vybaviลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie a stavebnรฉ povolenie vrรกtane opรคtovnรฉho vypracovania potrebnรฝch dokumentรกciรญ DรšR a DSP. V decembri 2012 bola vypracovanรก ลกtรบdia Analรฝza priameho slneฤnรฉho svitu na รบsek diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก [6], ktorรก poukazuje na moลพnรฉ riziko prevรกdzkovania diaฤพnice D1 spรดsobenรฉ namล•zanรญm mostnรฝch konลกtrukciรญ v zimnom obdobรญ. Toto riziko vyplรฝva z dรดvodu, ลพe na รบsek diaฤพnice poฤas trojmesaฤnรฉho zimnรฉho obdobia nedopadรก ลพiadne priame slneฤnรฉ ลพiarenie alebo len v zanedbateฤพnรฝch hodnotรกch. V auguste 2013 Ministerstvo dopravy a regionรกlneho rozvoja SR dostalo dopracovanรบ revรญziu Technicko-ekonomickรฉho posรบdenia variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก [1], v ktorej spracovateฤพ ลกtรบdie nepouลพil pri vรฝpoฤte ekonomiky prevรกdzkovรฝch nรกkladov jednotlivรฝch variantov diaฤพnice D1 spoloฤnรฝ poฤiatoฤnรฝ a spoloฤnรฝ koncovรฝ bod pre vลกetky tri varianty (tak, ako bol pouลพitรฝ v Technickej ลกtรบdii [4]). Aj napriek tejto zรกsadnej nezrovnalosti, keฤ v porovnรกvanom รบลพinovom variante chรฝbalo asi 3,1 km diaฤพnice, vyลกลกie menovanรก sprรกva hodnotรญ variant s tunelom Korbeฤพka ako najvรฝhodnejลกรญ a najefektรญvnejลกรญ. Vymenovanรฉ problรฉmy a preferovanie technicky a ฤasovo menej nรกroฤnรฉho รบdolnรฉho variantu D1 (ako bol tento variant oznaฤovanรฝ) spรดsobili, ลพe zrรฝchlenรก a intenzรญvna prรญprava รบdolnรฉho variantu po takmer ลกiestich rokoch sa skonฤila v slepej uliฤke. Cieฤพom ฤalลกรญch kapitol je predstaviลฅ dva alternatรญvne tunelovรฉ varianty trasovania diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก, ktorรฉ na zรกklade objednรกvky Nรกrodnej diaฤพniฤnej spoloฤnosti, a. s., vypracovala eลกte v roku 2010 spoloฤnosลฅ TAROSI, c. c., s. r. o., [7] a ktorรฉ eliminujรบ v รบvode vymenovanรฉ problรฉmy a zรกroveลˆ obchรกdzajรบ morfologicky, geotechnicky, urbanisticky a environmentรกlne exponovanรฉ
รบzemie.

Zรกujmovรก oblasลฅ

Zรกujmovรก oblasลฅ na navrhovanรฉ alternatรญvne tunelovรฉ varianty a porovnรกvanรฝ รบdolnรฝ variant je vymedzenรก spoloฤnรฝm poฤiatoฤnรฝm a koncovรฝm bodom. Uvedenรก metodika (pouลพitie spoloฤnรฝch poฤiatoฤnรฝch a koncovรฝch bodov) sa aplikovala z dรดvodu relevantnรฉho porovnania prevรกdzkovรฝch nรกkladov jednotlivรฝch variantov diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก (obr. 2). Zaฤiatok ลกtudovanรฉho รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก, a tรฝm aj zaฤiatok oboch navrhovanรฝch variantov je osadenรฝ v km 13,500 000 osi D1 uลพ vyprojektovanรฉho predchรกdzajรบceho รบseku D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany v blรญzkosti obce Turany. Spoloฤnรฝ koncovรฝ bod oboch navrhovanรฝch variantov รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก je v staniฤenรญ 1,403 448 km nasledujรบceho, uลพ vyprojektovanรฉho, รบseku D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก. Sรบbeลพnรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor v รบseku Turany โ€“ Hubovรก bude po opustenรญ vรฝchodnรฉho portรกlu tunela Veฤพkรก Fatra pokraฤovaลฅ do stanice
Ruลพomberok ลพelezniฤnรฝm tunelom ฤŒebraลฅ.
Obr. 2  Alternatívne trasovania diaฤพnice D1 v úseku Turany – Hubová
Severnรฝ variant s tunelmi Korbeฤพka a Havran

Zaฤiatok rieลกenรฉho รบseku v km 0,000โ€ฏ000 D1 Turany โ€“ Hubovรก sa zaฤรญna vรฝchodne od obce Turany, kde v staniฤenรญ 13,500 000 km nadvรคzuje na pripravovanรบ diaฤพnicu D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany. ล tudovanรก trasa, vedenรก zvรคฤลกa na telese nรกsypu, prechรกdza รบdolnou nivou rieky Vรกh, pomocou mostnรฝch objektov preklenuje rameno Vรกhu, samotnรบ rieku Vรกh, sรบbeลพnรบ cestu a รบฤelovรบ komunikรกciu. Nรกsledne trasa vchรกdza do tunela Korbeฤพka dlhรฉho 5โ€ฏ851 m. ฤŽalej podchรกdza strednรบ ฤasลฅ Kraฤพovianskej kopy a v pravotoฤivom oblรบku vychรกdza medzi obcami Stankovany a ฤฝubochลˆa. Mostnรฝm objektom dlhรฝm 328 m prechรกdza ponad รบdolie Vรกhu, cestu I/18 a jestvujรบcu ลพeleznicu a vstupuje do ฤalลกieho diaฤพniฤnรฉho tunela Havran s dฤบลพkou 2โ€ฏ898 m. Diaฤพnica opรบลกลฅa tunel Havran v mieste kriลพovania Komjatnianskej doliny s รบdolรญm Vรกhu pod vรฝbeลพkom kopca Sihoลฅ, nรกsledne mostnรฝmi objektmi s medziฤพahlou mimoรบrovลˆovou kriลพovatkou Hubovรก prekonรกva rieku Vรกh a konฤรญ sa v km 1,403 448 nasledujรบceho, uลพ vyprojektovanรฉho, รบseku D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก (obr. 3). V km 1,000 sa vybuduje novรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Turany. Ide o klasickรบ trubkovitรบ kriลพovatku, ktorej privรกdzaฤ mostnรฝm objektom preklenuje samotnรบ diaฤพnicu, pripravovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor, jestvujรบcu ลพeleznicu a rieku Vรกh. V prรญpade pokraฤovania diaฤพnice trasou severnรฉho alebo juลพnรฉho variantu bude v sรบฤasnosti budovanรก kriลพovatka Turany, ako aj asi 1,9 km dlhรฝ รบsek diaฤพnice slรบลพiลฅ ako napojenie diaฤพnice D1 na ลกtรกtnu cestu I/18. V km 13,500 sa zrealizuje novรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Hubovรก s napojenรญm na jestvujรบcu ลกtรกtnu cestu I/18.
Obr. 3  Pozdฤบลพny profil severného variantu s tunelmi Korbeฤพka a Havran
Geologickรฉ pomery na trase severnรฉho variantu

Od zรกpadnรฉho portรกlu je masรญv budovanรฝ horninami mรกzickรฉho sรบvrstvia (bridlicami, slieลˆmi a slienitรฝmi vรกpencami). Vo vzdialenosti zhruba 1,80 km od zรกpadnรฉho portรกlu sa nachรกdza zlom ukonฤujรบci vรฝskyt neokรณmskych vรกpencov mรกzickรฉho sรบvrstvia, za ktorรฝm sa nachรกdza zaklesnutรฝ blok choฤskรฝch karbonรกtov. Smerom k vรฝchodnรฉmu portรกlu by sa mala navrhovanรก trasa pohybovaลฅ v blรญzkosti nรกsunovej plochy choฤskรฉho prรญkrovu. V รบseku 9,082 โ€“ 9,527 km trasa severnรฉho variantu prekonรกva aluviรกlnu nivu rieky Vรกh. รšzemie tvoria fluviรกlne sedimenty โ€“ ลกtrky korytovej fรกcie s pokryvom hlรญn, รญlov a pieskov. Hrรบbka ลกtrkovej akumulรกcie dosahuje 5 โ€“ 14 m. Nรกsledne trasa diaฤพnice pokraฤuje tunelom Havran dlhรฝm 2 898 m, ktorรฝ bude razenรฝ v horninรกch kriลพลˆanskรฉho prรญkrovu v spomenutรฝch sรบvrstviach s dominanciou slienitรฝch vรกpencov, รญlovcov, bridlรญc, lokรกlne dolomitov a pieskovcov. V hlbลกรญch ฤastiach masรญvu moลพno oฤakรกvaลฅ tektonickรฉ poruลกenie systรฉmom zlomov a k nim prislรบchajรบcich puklรญn. Portรกlovรก oblasลฅ je charakterizovanรก svahovรฝmi sedimentmi v hrรบbke aลพ 8โ€ฏm.

Opis tunelov Korbeฤพka a Havran na trase severnรฉho variantu

Na trase severnรฉho variantu diaฤพnice D1 รบseku Turany โ€“ Hubovรก boli navrhnutรฉ dva diaฤพniฤnรฉ tunely Korbeฤพka a Havran s celkovou dฤบลพkou 8 750 m, ktorรฝch zรกkladnรฉ รบdaje sรบ opรญsanรฉ v tab. 2. Razenie oboch tunelov na trase severnรฉho variantu bolo navrhnutรฉ konvenฤnรฝm spรดsobom podฤพa zรกsad NATM s ฤlenenรญm vรฝrubu na kalotu a stupeลˆ. V prรญpade zhorลกenรฝch geologickรฝch pomerov sa vรฝrub tunela uzatvorรญ do spodnej klenby. Samotnรก stavebnรก konลกtrukcia tunela je zloลพenรก z dvoch vrstiev primรกrneho ostenia a sekundรกrneho ostenia, ktorรฉ sรบ oddelenรฉ hydroizolaฤnรฝm sรบvrstvรญm chrรกniacim tunel pred prenikanรญm vody z horninovรฉho masรญvu do dopravnรฉho priestoru. V oboch tuneloch (Korbeฤพka aj Havran) sรบ navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy, ktorรฉ vytvรกrajรบ priestory a trasy na pohyb pasaลพierov vozidiel poฤas mimoriadnych udalostรญ (porucha vozidla, havรกria, prรญpadne poลพiar v tuneli), ako aj na umiestnenie technologickรฝch zariadenรญ slรบลพiacich v uvedenรฝch prรญpadoch. Navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy zodpovedajรบce STN 73 7507 a smernici TP 11/2011 vydanej MDPaT pozostรกvajรบ z:

  • nรบdzovรฝch zรกlivov โ€“ sรบ navrhnutรฉ v kaลพdej konvenฤne razenej tunelovej rรบre so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 750 m; dฤบลพka 40 + 10 m pre miestnosลฅ elektrozariadenรญ,
  • prieฤnych prepojenรญ โ€“ sรบ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m, ktorรฉ sรบ v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov navrhnutรฉ ako prejazdnรฉ pre vozidlรก HaZJ,
  • zdruลพenรฝch vรฝklenkov nรบdzovรฉho volania a vรฝklenkov poลพiarneho hydrantu โ€“ sรบ navrhยญnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 150 m,
  • vรฝklenkov ฤistenia drenรกลพe โ€“ vo vzรกjomnej vzdialenosti 50 m.

Tab. 2  Základné údaje o tuneloch severného variantu
Juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezยญniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra

Zaฤiatok รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก sa zaฤรญna vรฝchodne od obce Turany, kde v staniฤenรญ 13,500 000 km nadvรคzuje na pripravovanรบ diaฤพnicu D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany. ล tudovanรก trasa, vedenรก zvรคฤลกa v telese nรกsypu, prechรกdza รบdolnou nivou rieky Vรกh a pomocou mostnรฝch objektov preklenuje rameno Vรกhu, samotnรบ rieku Vรกh, sรบbeลพnรบ cestu a รบฤelovรบ komunikรกciu. Nรกsledne trasa diaฤพnice vchรกdza do tunela Veฤพkรก Fatra, ktorรฉho zรกpadnรฝ portรกl je totoลพnรฝ so zรกpadnรฝm portรกlom tunela Korbeฤพka v severnom variante. V km 1,000 D1 รบseku Turany โ€“ Hubovรก je navrhnutรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Turany s napojenรญm na cestu I/18. Tunelovรฝ komplex Veฤพkรก Fatra podchรกdza juลพnรฝ okraj Kraฤพovianskej kopy, obce ฤฝubochลˆa a Hubovรก, ฤฝubochniansku dolinu, terรฉnne depresie juลพne od obce Hubovรก a Kรบtny vrch. Trasa diaฤพnice vychรกdza na povrch nad pravรฝm brehom Bystrรฉho potoka, v lokalite Bystrรก, neฤaleko รบstia potoka do Vรกhu medzi obcami Hubovรก a Hrboltovรก. Diaฤพnica prekonรกva รบdolie Vรกhu mostnรฝm objektom dlhรฝm 703 m a pravotoฤivรฝm oblรบkom prechรกdza na pravobreลพnรฉ svahy รบdolia, kde sa v pripรกja na pripravovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 ฤasti Hubovรก โ€“ Ivachnovรก. Sklon nivelety je v celej dฤบลพke navrhnutรฝ od 0,40 โ€“ 1,00 % tak, aby navrhnutรฝ tunelovรฝ komplex podiลกiel hlbokรฉ terรฉnne depresie ฤฝubochnianskej doliny a ฤalลกie รบdolia juลพne od obce Hubovรก. Od staniฤenia 13,500 km z dรดvodu vloลพenia vรฝลกkovรฉho oblรบka a napojenia na ฤalลกรญ รบsek dochรกdza k zvรคฤลกovaniu sklonu aลพ na 4,5 % (obr. 4). Trasa sรบbeลพnรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru sa v km 12,000 odklรกลˆa od diaฤพnice na sever a vynรกra sa na ฤพavom brehu rieky Vรกh. Nรกsledne mostnรฝm objektom prekonรกva rieku Vรกh, cestu I/18 a sรบฤasnรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ a vchรกdza do ฤalลกieho navrhovanรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela ฤŒebraลฅ. V km 1,000 diaฤพnice D1 sa vybuduje novรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Turany, ktorรก รบsek diaฤพnice D1 budovanรฝ v sรบฤasnosti vyuลพije ako privรกdzaฤ na ลกtรกtnu cestu I/18 (pozri opis v ฤasti o severnom variante). V km 13,600 diaฤพnice D1 sa zrealizuje novรก mimoรบrovลˆovรก kriลพovatka Hubovรก, ktorรก umoลพnรญ vรฝjazd na ลกtรกtnu cestu I/18, ako aj prรญpadnรฉ napojenie na rรฝchlostnรบ cestu R3 (variant cez Komjatnรบ dolinu). Nรกvrh samotnej kriลพovatky zachovรกva bod napojenia na ลกtรกtnu cestu I/18 a v maximรกlnej miere vyuลพรญva teleso รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก.
Obr. 4  Pozdฤบลพny profil juลพného variantu s tunelom Veฤพká Fatra
Geologickรฉ pomery v trase juลพnรฉho variantu

Od zรกpadnรฉho portรกlu je masรญv budovanรฝ horninami mรกzickรฉho sรบvrstvia (bridlicami, slieลˆmi a slienitรฝmi vรกpencami). Na zรกklade รบdajov dostupnรฝch z geofyzikรกlneho prieskumu moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe zhruba vo vzdialenosti 1,30 km od zรกpadnรฉho portรกlu sa bude nachรกdzaลฅ prechod z komplexu hornรญn kriลพลˆanskรฉho prรญkrovu do hornรญn vรกpencovo-dolomitickรฉho choฤskรฉho prรญkrovu, ktorรฉho troska je v tomto รบseku zaklesnutรก aลพ pod niveletu tunela. Prechod popod obe hlbokรฉ terรฉnne depresie, ฤฝubochniansku a Hubovskรบ dolinu, by mal byลฅ ohraniฤenรฝ strmรฝmi tektonickรฝmi poruchami charakteru zlomov. Vรฝลกka nadloลพia v tomto รบseku dosahuje asi 25 โ€“ 30 m, z toho poruลกenรฉ a zvetranรฉ skalnรฉ podloลพie by malo maลฅ hrรบbku 10 โ€“ 25 m. Vรฝplลˆ รบdolia tvoria fluviรกlne zavodnenรฉ ลกtrkopiesฤitรฉ sedimenty s holocรฉnnym pokryvom รญlov a hlรญn, na okrajoch รบdolia presypanรฉ deluviรกlnymi suลฅami. Oba tieto รบseky bude vhodnรฉ zabezpeฤiลฅ injektรกลพnymi prรกcami z povrchu. Pribliลพne od km 8,000 aลพ po vรฝchodnรฝ portรกl tunela Veฤพkรก Fatra sa predpokladรก razenie v horninรกch kriลพลˆanskรฉho prรญkrovu. Oฤakรกva sa vรฝskyt slienitรฝch vรกpencov, bridlรญc, slieลˆovcov, lokรกlne dolomitov a pieskovcov mรกzickรฉho a porubskรฉho sรบvrstvia. V รบseku 12,665 โ€“ 13,750 km trasa diaฤพnice pokraฤuje mostnรฝm objektom cez Bystrรฝ potok a rieku Vรกh, prekonรกva aluviรกlnu nivu rieky a prechรกdza do pravostrannรฝch svahov, kde sa konฤรญ. รšzemie je budovanรฉ fluviรกlnymi ลกtrkovitรฝmi sedimentmi, ktorรฝch hrรบbka dosahuje 4 โ€“ 8 m. Podloลพie tvoria mezozoickรฉ horniny. Na okraji รบdolia sรบ fluviรกlne sedimenty ฤiastoฤnรฉ prestriedanรฉ deluviรกlnymi.

Diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ tunel Veฤพkรก Fatra

Diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝ tunelovรฝ komplex Veฤพkรก Fatra pozostรกva z dvoch tunelovรฝch rรบr na smerovo rozdelenรบ cestnรบ dopravu a sรบbeลพnej tunelovej rรบry na dvojkoฤพajovรบ ลพelezniฤnรบ traลฅ. Vลกetky tri tunelovรฉ rรบry sรบ vzรกjomne pospรกjanรฉ prieฤnymi prepojeniami. Vzhฤพadom na dฤบลพku navrhovanรฝch tunelovรฝch rรบr sa zvaลพovalo razenie tunelovรฉho komplexu nielen konvenฤnรฝm spรดsobom, ale aj pomocou plnoprofilovรฉho raziaceho stroja TBM s plรกลกลฅom. Na efektรญvne vyuลพitie konvenฤnรฉho razenia (NATM) treba zvรฝลกiลฅ niveletu tunelov o asi 0,5 % (novรฝ pozdฤบลพny sklon 1,00 %) tak, aby bolo moลพnรฉ v mieste hlbokรฝch terรฉnnych depresiรญ (ฤฝubochnianska dolina, Hubovรก dolina) zrealizovaลฅ hฤบbenรฝ tunel v otvorenej stavebnej jame, prรญpadne tento bonus vyuลพiลฅ ako doฤasnรฝ portรกl na moลพnosลฅ razenia zo 6 portรกlov โ€“ 12 ฤelieb. V prรญpade nevyuลพitia terรฉnnych depresiรญ (ฤฝubochnianska a Hubovรก dolina) a s prihliadnutรญm na dฤบลพku razenรฝch tunelov moลพno raziลฅ diaฤพniฤnรฉ tunely dlhรฉ 2 ร— 9โ€ฏ435โ€ฏm pomocou dvoch plnoprofilovรฝch raziacich strojov TBM s plรกลกลฅom s priemerom raziacej hlavy 12,00 m. Pri kontinuรกlnom razenรญ (TBM s plรกลกลฅom) sa uvaลพuje o 14-mesaฤnom ฤasovom intervale prรญpravy, ktorรฝ zahล•ลˆa vybudovanie prรญstupovรฝch ciest, zariadenรญ staveniska a portรกlovรฝch jรกm na razenie, vรฝrobu raziaceho stroja TBM, jeho dodรกvku a montรกลพ v priestore portรกlovej jamy. Poฤas razenia tunelov metรณdou TBM sa bude vลกetka rรบbanina z tunelovรฝch rรบr dopravovaลฅ pomocou pรกsovรฝch dopravnรญkov priamo na sklรกdky materiรกlov nachรกdzajรบce sa pri zรกpadnom portรกli tunela Veฤพkรก Fatra. Mnoลพstvo vyลฅaลพenej rรบbaniny z tunelovรฝch rรบr diaฤพniฤnรฝch tunelov (2โ€ฏ780โ€ฏ000 m3) a dvojkoฤพajovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela predstavuje objem 3โ€ฏ480โ€ฏ000โ€ฏm3 hornรญn, ฤo pri koeficiente nakyprenia k = 1,3 predstavuje 4โ€ฏ530โ€ฏ000โ€ฏm3 materiรกlu.

Tab. 3  Základné údaje o diaฤพniฤno-ลพelezniฤnom tuneli Veฤพká Fatra na trase juลพného variantu

Vhodnรก rรบbanina sa mรดลพe po predrvenรญ pouลพiลฅ do nรกsypov presypanรฝch zelenรฝch mostov โ€“ biokoridorov a ฤalลกรญch zemnรฝch konลกtrukciรญ. Stavebnotechnickรฉ rieลกenie ลพelezniฤnรฉho tunela รบzko sรบvisรญ s technolรณgiou kontinuรกlneho razenia. Nosnรบ konลกtrukciu tunela tvorรญ jednovrstvovรฉ ostenie prefabrikovanรฝch segmentov, ktorรฉ zabezpeฤรญ vodotesnosลฅ diela a eliminuje drenรกลพny รบฤinok tunela. Vnรบtornรฉ konลกtrukฤnรฉ usporiadanie tunela vyplรฝva z potreby umiestnenia koฤพajovej trate, kรกblovรฝch a potrubnรฝch vedenรญ a ฤalลกรญch zariadenรญ po celej dฤบลพke รบseku. Spodnรก ฤasลฅ tunelovej rรบry sa vyplnรญ prostรฝm betรณnom, v ktorom je osadenรฝ zberaฤ vรดd. Po boฤnรฝch stranรกch pevnej jazdnej drรกhy sa v chodnรญkoch umiestnia chrรกniฤky na kรกblovรฉ trasy a potrubie suchovodu (obr. 6). Stavebnotechnickรฉ rieลกenie diaฤพniฤnรฝch tunelov opรคtovne รบzko sรบvisรญ s technolรณgiou kontinuรกlneho razenia. Nosnรบ konลกtrukciu tunela tvorรญ dvojvrstvovรฉ ostenie. Prvรบ vrstvu tvorรญ ลพelezobetรณnovรฉ ostenie z prefabrikovanรฝch segmentov s vodotesnรฝmi spojmi, ktorรฉ sรบ realizovanรฉ ihneฤ po vyrazenรญ danรฉho รบseku. Toto ostenie zabezpeฤuje okamลพitรบ vodotesnosลฅ diela a eliminuje drenรกลพny รบฤinok tunela. Druhรบ vrstvu tvorรญ sekundรกrne โ€“ finรกlne ostenie tunela s medziฤพahlou hydroizolaฤnou membrรกnou, ktorรฉ mรก obkladovรฝ charakter (obr. 6).

Obr. 6  Vzorový prieฤny rez diaฤพniฤno-ลพelezniฤným tunelom Veฤพká Fatra

Spodnรก ฤasลฅ diaฤพniฤnรฉho tunela bude slรบลพiลฅ ako kolektor na kรกblovรฉ trasy, prรญstupovรก komunikรกcia pre zรกsahovรฉ jednotky a v neposlednom rade aj ako รบnikovรก chodba. Vstupy do tejto รบnikovej chodby budรบ zabezpeฤenรฉ cez schodiskรก z prieฤnych prepojenรญ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m. V hornej ฤasti sa nachรกdza dopravnรฝ priestor s prejazdnรฝm gabaritom s vรฝลกkou 4,80 m. ล รญrkovรฉ usporiadanie vozovky je navrhnutรฉ v zmysle STN 73 7507 s dvoma jazdnรฝmi pruhmi ลกirokรฝmi 3,75 m a postrannรฝmi chodnรญkmi ลกirokรฝmi 1,00 m. V prรญpade, ak by bol poฤas realizรกcie tunelovรฝch rรบr narazenรฝ vรฝdatnรฝ zdroj podzemnej vody, treba sa orientovaลฅ na moลพnosลฅ vyuลพitia podzemnรฉho diela ako zdroja pitnej vody. Toto platรญ aj pri konvenฤnom razenรญ tunela. Z technickรฉho a hygienickรฉho hฤพadiska nie je problรฉm vybudovaลฅ zรกchyt hlavnรฝch vรฝverov podzemnej vody a ich zvedenie do tunelovej rรบry. Takรฉto technickรฉ rieลกenie sa pouลพilo v medzivojnovom obdobรญ poฤas vรฝstavby vrcholovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trase Banskรก Bystrica โ€“ Diviaky (ฤŒremoลกniansky vrcholovรฝ tunel dlhรฝ 4 697,15 m), z ktorรฉho pitnรก voda zรกsobuje verejnรฝ vodovod Banskej Bystrice. V tunelovom komplexe Veฤพkรก Fatra sรบ v zmysle STN 73 7507, STN 73 7508, TP 11/2011 navrhnutรฉ bezpeฤnostno-stavebnรฉ รบpravy tak, aby vytvรกrali priestory a trasy na pohyb pasaลพierov, vozidiel poฤas mimoriadnych udalostรญ a na umiestnenie technologickรฝch zariadenรญ:

  • nรบdzovรฉ zรกlivy diaฤพniฤnรฝch tunelov โ€“ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 750 m; dฤบลพka 40 + 10 m pre miestnosลฅ elektrozariadenรญ,
  • prieฤne prepojenia โ€“ sรบ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 250 m, ktorรฉ sรบ v mieste nรบdzovรฝch zรกlivov navrhnutรฉ ako prejazdnรฉ pre vozidlรก HaZJ,
  • zdruลพenรฉ vรฝklenky diaฤพniฤnรฝch tunelov (SOS + PV + CD) โ€“ navrhnutรฉ so vzรกjomnou vzdialenosลฅou 150 m,
  • vรฝklenky ฤistenia drenรกลพe diaฤพniฤnรฝch tunelov โ€“ vo vzรกjomnej vzdialenosti 50 m,
  • prieฤne prepojenia so ลพelezniฤnรฝm tunelom โ€“ vo vzรกjomnej vzdialenosti 500 m,
  • vรฝklenky poลพiarneho hydrantu v ลพelezniฤnom tuneli โ€“ vo vzรกjomnej vzdialenosti 100 m,
  • vetracie ลกachty rozdeฤพujรบce tunel na tri vzduchotechnickรฉ celky.

V diaฤพniฤnom tuneli Veฤพkรก Fatra je navrhnutรฉ pozdฤบลพne vetranie s dvoma vetracรญmi ลกachtami, ktorรฉ rozdeฤพujรบ tunel na tri samostatnรฉ vzduchotechnickรฉ รบseky. V tuneli sรบ osadenรฉ prรบdovรฉ ventilรกtory s priemerom D = 1โ€ฏ120โ€ฏmm s ลฅaลพnou silou 1 160 N, elektrickรฝm motorom 30 kW, teplotnou odolnosลฅou 250 ยฐC, 90 minรบt. V celkovom poฤte prรบdovรฝch ventilรกtorov sa uvaลพuje rezerva minimimรกlne 2 ks v kaลพdej tunelovej rรบre pre prรญpad poruchy:

  • pravรก tunelovรก rรบra, stรบpajรบca โ€“ spolu 22โ€ฏks prรบdovรฝch ventilรกtorov D 1 120,
  • ฤพavรก tunelovรก rรบra, klesajรบca โ€“ spolu 24 ks prรบdovรฝch ventilรกtorov D 1 120.

Pri normรกlnej dopravnej prevรกdzke pri rรฝchlostiach vozidiel 40 aลพ 80 km/h sa obidva tubusy vyvetrajรบ pozdฤบลพnym vetranรญm s prรบdovรฝmi ventilรกtormi pod klenbou tunela. Vetracie ลกachty zaistia odvod zneฤistenรฉho vzduchu z danรฉho vetracieho รบseku a prรญvod ฤerstvรฉho vzduchu. Pri kongescii vozidiel v tuneli alebo za mimoriadnych klimatickรฝch podmienok (inverznรฉ poฤasie, hmla, vรญchrica a podobne) sa bude podฤพa situรกcie postupne zvyลกovaลฅ vรฝkon vetrania na zรกklade รบdajov zo snรญmaฤov CO, opacity, merania rรฝchlosti a smeru prรบdenia vzduchu v tuneli.  V prรญpade nehody a poลพiaru v jednom tuneli sa automaticky spustรญ vetracie zariadenie danรฉho รบseku. Vo vetracom รบseku, kde vznikol poลพiar, sa automaticky spustรญ odsรกvacรญ ventilรกtor v prรญsluลกnej vetracej ลกachte na minimรกlny vรฝkon 250 m3/s. Mnoลพstvo odsรกvanรฉho vzduchu zodpovedรก dimenzovaniu vzduchotechnickรฝch zariadenรญ na normovรฝ poลพiar 50 MW.

Vรฝhody tunela Veฤพkรก Fatra

Obidva alternatรญvne tunelovรฉ varianty sรบ v porovnanรญ s posudzovanรฝm a preferovanรฝm รบdolnรฝm variantom diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก nielen kratลกie (viac ako 3 km) a vรฝhodnejลกie z ekologickรฉho hฤพadiska, ale aj menej nรกroฤnรฉ na samotnรฝ proces prรญpravy dokumentรกcie (rรกdovo menลกรญ poฤet stavebnรฝch objektov). Sรบ menej nรกroฤnรฉ z hฤพadiska ฤasu schvaฤพovacieho procesu dokumentรกcie, technickej nรกroฤnosti realizรกcie, ako aj prevรกdzkovรฝch nรกkladov vozidiel a ฤasovej รบspory cestujรบcich. Navyลกe, juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra (9 435 m) ponรบka oproti severnรฉmu variantu (B1) s tunelmi Korbeฤพka a Havran (8749 m) tieto vรฝhody:

  • trasa juลพnรฉho variantu je o 1 km kratลกia (trasa je o 4,13 km kratลกia oproti รบdolnรฉmu variantu),
  • doteraz ako jedinรฝ variant v รบseku diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก nielenลพe zohฤพadลˆuje, ale aj rieลกi vรฝhฤพadovรบ modernizรกciu ลพelezniฤnรฉho koridoru ลฝilina โ€“ Koลกice, ktorรฝ je sรบฤasลฅou transeurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho koridoru V.a,
  • napriek dฤบลพke tunelovรฝch rรบr 9 435 m umoลพยญnรญ navrhovanรฉ trasovanie tunela pod terรฉnยญne depresie ฤฝubochnianskej a Hubovskej doliny raziลฅ tunel nielen pomocou metรณdy TBM, ale aj pouลพitรญm metรณdy cyklickรฉho razenia, bez vysokej ฤasovej nรกroฤnosti (moลพยญnosลฅ razenia zo 6 portรกlov โ€“ 12 ฤelieb),
  • rozdelenie tunela pomocou dvoch vetracรญch ลกรกcht (maximรกlna hฤบbka 40 โ€“ 50 m) na tri samostatnรฉ vzduchotechnickรฉ celky a pouลพitie pozdฤบลพneho systรฉmu vetrania diaฤพniฤnรฝch tunelov,
  • vzรกjomnรฉ prepojenie diaฤพniฤnรฝch tunelov a ลพelezniฤnรฉho tunela pomocou prieฤnych prepojenรญ zvรฝลกi poฤet prรญstupovรฝch komunikรกciรญ pre zรกchrannรฉ jednotky,
  • moลพnosลฅ etapizรกcie vรฝstavby โ€“ v prvej etape sa budรบ raziลฅ diaฤพniฤnรฉ tunely s ฤasovรฝm odstupom (vรฝhฤพad 20 โ€“ 30 rokov), nรกsledne ลพelezniฤnรฝ tunel,
  • navrhovanรฉ a rozostavanรฉ sรบvisiace รบseky diaฤพnice D1 Dubnรก Skala โ€“ Turany (asi 1,90 km) a Hubovรก โ€“ Ivachnovรก (1,44 km) sa vyuลพijรบ ako diaฤพniฤnรฉ privรกdzaฤe na ลกtรกtnu cestu I/18,
  • zjednoduลกenรก manipulรกcia a doprava materiรกlu vyลฅaลพenรฉho z tunelovรฝch rรบr na depรณniu.

ARGUMENTY NAJฤŒASTEJล IE POUลฝรVANร‰ PROTI ALTERNATรVNYM TUNELOVรM VARIANTOM V รšSEKU D1 TURANY โ€“ HUBOVร

ARGUMENT ฤ.1: Tunelovรฝ variant je drahรฝ a ฤasovo nรกroฤnรฝ.
Toto tvrdenie zรกleลพรญ len od uhla pohฤพadu. Do ฤasovej a finanฤnej nรกroฤnosti povrchovรฝch variantov v environmentรกlne alebo urbanisticky exponovanom รบzemรญ sa nepoฤรญtal a nepoฤรญta ฤasovรฝ faktor a nรกslednรก finanฤnรก nรกroฤnosลฅ spojenรก s rizikom z prรญpravy a prejednanรญm jednotlivรฝch stupลˆov projektovej dokumentรกcie, vrรกtane nรกslednรฉho zapracovania, ฤasto protichodnรฝch poลพiadaviek รบฤastnรญkov konania a geotechnickรฝch rizรญk.

ARGUMENT ฤ.2: Tunel Korbeฤพka, resp. Veฤพkรก Fatra, poลกkodรญ pramene podzemnej vody.
Zรกsah do podzemnรฝch vรดd a ovplyvnenie samotnรฝm tunelom je moลพnรฉ potvrdiลฅ alebo vyvrรกtiลฅ len na zรกklade vรฝsledkov podrobnรฉho hydrogeologickรฉho prieskumu a samotnou realizรกciou diela.

Moลพnรฉ rizikรก ovplyvnenia prirodzenรฉho hydrologickรฉho reลพimu podzemnรฝch vรดd opisuje podrobne aj dokumentรกcia: โ€žAnalรฝza hodnotenia najzรกvaลพnejลกรญch vplyvov rizรญkโ€œ, Dopravoprojekt a.s. 08/2011 [3], kde sa na strane 38 aลพ 40 uvรกdza nasledovnรฉ:

โ€žPre kvantifikรกciu efektu tunela bola urobenรก analรฝza poklesu piezometrickรฝch vรฝลกok. Z vรฝsledkov vyplรฝva, ลพe pokles hladรญn sa obmedzuje vรฝhradne na okolie tunela v oblasti tvorenej horninami hornika. Odtok podzemnรฝch vรดd z takto ovplyvnenej oblasti predstavuje hodnotu 43,30 l.s-1, ฤo predstavuje maximรกlnu teoretickรบ hodnotu v prรญpade tunela fungujรบceho ako ideรกlny drรฉn.

Trasa tunela s vysokou pravdepodobnosลฅou รบplne oddrรฉnuje zdroje Fatra (10,90 l.s-1) a Korbeฤพka (0,70 l.s-1).โ€œ

V prรญpade, ลพe by bol poฤas realizรกcie tunelovรฝch rรบr narazenรฝ vรฝdatnรฝ zdroj podzemnej vody, je potrebnรฉ orientovaลฅ sa na moลพnosลฅ vyuลพitia podzemnรฉho diela ako zdroja pitnej vody. Toto platรญ aj pre konvenฤnรฉ razenie tunela. Z hฤพadiska technickรฉho i hygienickรฉho nie je problรฉmom vybudovaลฅ zรกchyt hlavnรฝch vรฝverov podzemnej vody poฤas raziacich prรกc a ich zvedenie do tunelovej rรบry bez toho, aby doลกlo ku kontaminรกcii vody. Takรฉto technickรฉ rieลกenie โ€“ vyuลพitie podzemnรฝch vรดd z tunela sa pouลพilo v medzivojnovom obdobรญ poฤas vรฝstavby vrcholovรฉho ลพelezniฤnรฉho tunela na trase B. Bystrica โ€“ Diviaky (ฤŒremoลกniansky vrcholovรฝ tunel dฤบลพky 4 697,15 m), z ktorรฉho pitnรก voda zรกsobuje verejnรฝ vodovod B. Bystrice. S podobnรฝm rieลกenรญm sa uvaลพovalo aj v prvotnรฝch fรกzach prรญpravy projektovej dokumentรกcie pre diaฤพniฤnรฝ tunel Branisko.

ARGUMENT ฤ.3: Severnรฝ variant s tunelom Korbeฤพka, ako aj Juลพnรฝ variant s tunelom Veฤพkรก Fatra, neumoลพnรญ napojenie na R3 prostrednรญctvom MรšK Kraฤพovany.
Na zรกklade dostupnรฝch informรกciรญ nebolo doteraz definitรญvne rozhodnutรฉ o koridore, ktorรฝm bude rรฝchlostnรก komunikรกcia R3 trasovanรก z Dolnรฉho Kubรญna smerom k Vรกhu. V minulosti preferovanรก trasa รบdolรญm Oravy a jej napojenie na D1 v kriลพovatke Kraฤพovany bola zamietnutรก prรกve z dรดvodu kolรญzie s lokalitami sรบstavy NATURA 2000. Nรกsledne bola zaฤatรก prรญprava variantu, ktorรฝ vedie รบdolรญm Komjatnej a na D1 sa napรกja v kriลพovatke Hubovรก. ฤŽalลกie alternatรญvne napojenie R3 zo smeru Orava je moลพnรฉ v kriลพovatke Likavka alebo vรฝhฤพadovej kriลพovatke Martinฤek, kde sa bude pripรกjaลฅ R1 od Banskej Bystrice. V prรญpade realizรกcie variantu D1 s tunelom Korbeฤพka alebo tunelom Veฤพkรก Fatra, bude dopravnรฉ napojenie Oravy rieลกenรฉ pomocou 2 km dlhรฉho privรกdzaฤa na ลกtรกtnu cestu I/18. Celkovรก dฤบลพka od kriลพovatky Turany po kriลพovatku Kraฤพovany po ลกtรกtnej ceste je 9 km (cesta neprechรกdza ลพiadnym intravilรกnom).

ARGUMENT ฤ.4: Juลพnรฝ variant s tunelom Veฤพkรก Fatra neumoลพลˆuje napojenie na ลกtรกtnu cestu I/18 v kriลพovatke Hubovรก.
Na zรกklade pripomienok dodatoฤne vznesenรฝch zรกstupcami investora, bola aj pre Juลพnรฝ variant diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก s tunelom Veฤพkรก Fatra doprojektovanรก kriลพovatka Hubovรก, ktorรก umoลพลˆuje vรฝjazd na ลกtรกtnu cestu I/18, ako aj prรญpadnรฉ napojenie na R3 (variant cez Komjatnรบ dolinu). Nรกvrh samotnej kriลพovatky zachovรกva bod napojenia na ลกtรกtnu cestu I/18 a v maximรกlnej miere vyuลพรญvajรบ teleso รบseku diaฤพnice D1 Hubovรก โ€“ Ivachnovรก.

ARGUMENT ฤ.5: Sรบฤasnรก rozostavanosลฅ kriลพovatky Turany s cca 1,90 km dlhรฝm priฤพahlรฝm รบsekom D1.
V prรญpade pokraฤovania diaฤพnice trasou Severnรฉho alebo Juลพnรฉho variantu bude v sรบฤasnosti budovanรฝ รบsek diaฤพnice D1 dฤบลพky cca 1,90 km slรบลพiลฅ ako privรกdzaฤ a napojenie diaฤพnice D1 na ลกtรกtnu cestu I/18 v mieste budovanej kriลพovatke Turany.

ARGUMENT ฤ.6: Prevรกdzkovateฤพ ลฝSR uvaลพuje s trasovanรญm modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridou pod masรญv Kopy cez ลพelezniฤnรฝ tunel Korbeฤพka.

V aprรญli 2007 (SUDOP BRNO s.r.o) bola vypracovanรก ลกtรบdia realizovateฤพnosti V. a VI. Pan-Eurรณpskeho koridoru, ktorรฝ prechรกdza v sรบฤasnosti opรคtovne ลกtudovanรฝm รบzemรญm v รบseku D1 Turany โ€“ Hubovรก.

Na zรกklade dostupnรฝch informรกciรญ a porovnanรญ mapovรฝch podkladov je zrejmรฉ, ลพe posudzovanรฝ ลพelezniฤnรฝ koridor nerieลกi sรบbeh so ลพiadnym v sรบฤasnosti posudzovanรฝm diaฤพniฤnรฝm koridorom. Za vรกลพne zamyslenie stojรญ fakt, ลพe ani jeden z pรดvodnรฝch a v sรบฤasnosti opรคtovne posudzovanรฝch variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก. nielenลพe nerieลกi sรบbeh so ลพelezniฤnรฝm koridorom, ale v nasledovnรฝch รบsekoch je s nรญm vo vรกลพnej kolรญziรญ:

  • zรกpadnรฝ portรกl pred tunelom Korbeฤพka,
  • v masรญve pod Kopou,
  • vรฝchodnรฝ portรกl diaฤพniฤnรฉho tunela Havran, pรดvodnรฉ ani v sรบฤasnรฉ trasovanie D1 Turany โ€“ Hubovรก, neuvaลพuje s trasou modernizovanรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru,
  • kriลพovatka Hubovรก je osadenรก priamo v trase modernizovanรฉho koridoru.

Zรกver

V sรบฤasnosti opรคลฅ prebieha posudzovanie variantov diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก. Bohuลพiaฤพ, aj napriek vลกetkรฝm uvedenรฝm faktom, jednoznaฤnรฝm zรกverom predchรกdzajรบcich ลกtรบdiรญ a problรฉmom, ktorรฉ sprevรกdzali doterajลกiu prรญpravu tohto รบseku, je veฤพmi pravdepodobnรฉ, ลพe sa znova hฤพadรก len optimalizรกcia, respektรญve modifikรกcia spornรฉho รบdolnรฉho variantu, ktorรฝ bol a zostรกva trasovanรฝ v morfologicky, geologicky, technicky a environmentรกlne nรกroฤnom รบzemรญ. Bolo by vhodnรฉ sa pouฤiลฅ z poslednรฝch ลกiestich rokov, keฤ sa prรญprava diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก skonฤila v slepej uliฤke, pozrieลฅ sa na problematiku trasovania multimodรกlneho dopravnรฉho koridoru z hฤพadiska strategickรฉho rozvoja a modernizรกcie ลพeleznice (20 โ€“ 30 rokov) a zรกroveลˆ z pohฤพadu moลพnostรญ a vyuลพiteฤพnosti environmentรกlne citlivรฉho a vzรกcneho รบzemia.  Navrhovanรฝ juลพnรฝ variant s diaฤพniฤno-ลพelezniฤnรฝm tunelom Veฤพkรก Fatra ponรบka nielen komplexnรฉ rieลกenie dopravy v รบseku Turany โ€“ Hubovรก, ktorรฝ je รบฤasลฅou transeurรณpskeho multimodรกlneho koridoru V.a, ale obchรกdza aj inลพinierskogeologicky nรกroฤnรฉ รบzemia s rozsiahlymi svahovรฝmi deformรกciami a zรกroveลˆ zachovรกva pre budรบce generรกcie environmentรกlne cennรบ oblasลฅ, kde sa stretรกva ลกesลฅ chrรกnenรฝch รบzemรญ eurรณpskeho vรฝznamu.

TEXT: Ing. Jรกn Snopko, Ing. Veronika Oฤenรกลกovรก, Ing. Marek Bednรกr, Ing. Jana Chabroลˆovรก, PhD.
FOTO: TAROSI

Jรกn Snopko, Veronika Oฤenรกลกovรก a Marek Bednรกr sรบ projektanti v spoloฤnosti TAROSI, c.c., s. r. o.
Jana Chabroลˆovรก pracuje na Stavebnej fakulte STU v Bratislave.

Literatรบra
1.    DELOITTE: Technicko-ekonomickรฉ posรบdenie variantov vedenia diaฤพnice D1 v รบseku Turany โ€“ Hubovรก, 7/2013.
2.    DOPRAVOPROJEKT, a. s.: Dokumentรกcia pre stavebnรฉ povolenie, Diaฤพnica D1 Turany โ€“ Hubovรก, 4/2008.
3.    DOPRAVOPROJEKT, a. s.: Analรฝza hodnotenia najzรกvaลพnejลกรญch vplyvov rizรญk Diaฤพnica D1 Turany โ€“ Hubovรก, 8/2011.
4.    PK Ossendorf: Diaฤพniฤnรฉ a cestnรฉ prepojenie ลฝilina โ€“ Dubnรก Skala. Technickรก ลกtรบdia, 8/2011.
5.    ROTH, P.: Hodnotenie dodatoฤnรฝch technickรฝch opatrenรญ na zmiernenie vplyvu diaฤพnice D1 Turany โ€“ Hubovรก na รบzemia sรบstavy NATURA 2000. ล tรบdia, 9/2012.
6.    Snopko, J.: Analรฝza priameho slneฤnรฉho svitu,
รบsek D1 Turany โ€“ Hubovรก. 12/2012.
7.    TAROSI, c.c., s. r. o.: Diaฤพnica D1 Turany โ€“ Hubovรก. Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia, 10/2010.
8.    Zรกznam z verejnรฉho prerokovania materiรกlu Dรกlnice D1, รบsek Turany โ€“ Hubovรก, Hodnocenรญ dodateฤnรฝch technickรฝch opatล™enรญ na zmรญrnenรญ vlivลฏ dรกlnice na รบzemรญ soustavy Natura 2000โ€œ, ktorรฉ sa konalo dลˆa 19. 11. 2012 o 16:00 na Obecnom รบrade v Kraฤพovanoch.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske Stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.