Akรก budeลก, modernizovanรก ลพelezniฤnรก stanica Pรบchov?
Galรฉria(7)

Akรก budeลก, modernizovanรก ลพelezniฤnรก stanica Pรบchov?

Partneri sekcie:

Prรญspevok sa zaoberรก nรกvrhom modernizรกcie ลพst. Pรบchov v rรกmci โ€žmodernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญโ€œ v zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) pri zohฤพadnenรญ technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie je okrem zjednotenia prvkov infraลกtruktรบry aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate, zvรฝลกenie maximรกlnej traลฅovej rรฝchlosti a ponรบknutie vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb a kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.

Sรบฤasnรฝ stav
ลฝelezniฤnรก stanica Pรบchov leลพรญ v km 158,314 ลพelezniฤnej trate Bratislava โ€“ ลฝilina. Uvedenรก traลฅ je sรบฤasลฅou koridoru ฤ. V a vetvy A Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ ฤŒierna nad Tisou. Je stanicou zmieลกanou podฤพa povahy prรกce, odboฤnou pre traลฅ Pรบchov โ€“ Hornรญ Lideฤ (smer ฤŒR). Stanica mรก k dispozรญciรญ 10 dopravnรฝch, 3 manipulaฤnรฉ a 1 vรฝลฅaลพnรบ koฤพaj. Pre nรกstup a vรฝstup cestujรบcich slรบลพi 7 vyvรฝลกenรฝch รบrovลˆovo prรญstupnรฝch nรกstupiลกtnรฝch hrรกn s dฤบลพkami 300 aลพ 370 m.

Stanica mรก k dispozรญciรญ manipulaฤnรฝ obvod s boฤnou rampou a spevnenรฝm povrchom, napojenรฉ 3 vleฤkovรฉ koฤพaje a pomocnรฉ ruลกลˆovรฉ depo. Pozemnรฝmi objektmi sรบ bรฝvalรก vรฝpravnรก budova (nocฤพaลพลˆa) na ลพilinskom zhlavรญ, jednopodlaลพnรก budova vozmajstrov, vรฝpravnรก budova, budova riadenia dopravy, budova traลฅovรฉho obvodu a nรกvestnรฉho okrsku so skladmi.

Cez stanicu je rieลกenรฝ mimoรบrovลˆovรฝ prechod pre verejnosลฅ popod koฤพajisko do mestskej ฤasti Hornรฉ Koฤkovce. V predstaniฤnom priestore ลพelezniฤnej stanice sa nachรกdza aj autobusovรก stanica s nรกstupiskami.

V predmetnom traลฅovom รบseku ลพelezniฤnej stanice Pรบchov je traลฅovรก rรฝchlosลฅ 100 km/h. Vรฝลกkovo je niveleta koฤพajรญ v stanici do 1 โ€ฐ, staniฤnรฉ koฤพaje sรบ v osovรฝch vzdialenostiach 4,75 m a sรบ na menลกรญch nรกsypoch do 2 m. Nasledujรบci traลฅovรฝ รบsek smerom na ลฝilinu prechรกdza od pravostrannรฉho odrezu s vรฝลกkou svahu asi 12 m do minimรกlnych nรกsypov aลพ po nรกsypy vรฝลกky asi 7 m.

Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov je sรบฤasลฅou VI. etapy stavby ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov, v รบseku ลพst. Beluลกa โ€“ ลพst. Pรบchov. Samotnรฉ teleso ลพelezniฤnej trate sa v VI. etape nachรกdza v celej svojej dฤบลพke na รบzemรญ s prvรฝm stupลˆom ochrany prรญrody.

Koncepcia technickรฉho rieลกenia modernizรกcie v Pรบchove
Nรกvrh koฤพajovรฉho rieลกenia
Jednou zo zรกsad pri nรกvrhu modernizรกcie ลพelezniฤnej trate bolo vyuลพitie terajลกej trasy. Smerovo a vรฝลกkovo je modernizovanรก traลฅ vedenรก v maximรกlne moลพnej miere na pรดvodnom ลพelezniฤnom telese s prihliadnutรญm na dodrลพanie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov (traลฅovรก rรฝchlosลฅ 160 km/h), zรกkladnรฝch podmienok pre priechodnosลฅ a priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73 6201 (hlavne vo vzลฅahu k nadjazdom), dodrลพanie poลพadovanej รบnosnosti mostov a priepustnosti nad vodnรฝmi tokmi pre storoฤnรฉ hladiny vody a zabezpeฤenie interoperability ลพelezniฤnรฉho systรฉmu.

Dรดleลพitรฝm prvkami modernizรกcie sรบ aj prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc pre dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch a predchรกdzajรบcich koฤพajรญ minimรกlne 750 m, peronizรกcia nรกstupรญsk s bezkolรญznym โ€“ mimoรบrovลˆovรฝm prรญstupom cestujรบcich a s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok aj pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu, zvรฝลกenie bezpeฤnosti koฤพajovej dopravy novรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel. V neposlednom rade pre zatraktรญvnenie ลพelezniฤnej dopravy aj ponรบknutie vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb a kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.

Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa rieลกi v zmysle uvedenรฝch kritรฉriรญ. Novรฉ koฤพajovรฉ rieลกenie a vรฝstavba dvoch ostrovnรฝch nรกstupรญsk s dฤบลพkou 400 m s mimoรบrovลˆovรฝm prรญstupom si vyลพiada rozลกรญrenie koฤพajiska stanice, ฤo mรก za nรกsledok odstrรกnenie pรดvodnรฝch budov ลพelezniฤnej stanice v sรบbehu s nepรกrnou skupinou koฤพajรญ. Osovรฉ vzdialenosti koฤพajรญ v stanici budรบ maลฅ hodnotu 4,75 m. V hlavnรฝch koฤพajach a v koฤพajach na predchรกdzanie sa pouลพil zvrลกkovรฝ materiรกl sรบstavy UIC 60 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm na betรณnovรฝch podvaloch. V ostatnรฝch koฤพajach sa pouลพije zvrลกok sรบstavy S49 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm na betรณnovรฝch podvaloch. Koฤพajnice budรบ zvarenรฉ do bezstykovรฝch koฤพajรญ.

Novรฉ nรกstupiskรก budรบ maลฅ dฤบลพku 400 m a vรฝลกku nรกstupnej hrany nad temenom koฤพajnรญc 550 mm. Prรญstup cestujรบcich na novรฉ nรกstupiskรก bude mimoรบrovลˆovรฝ โ€“ podchodom a bezbariรฉrovรฝ prรญstup bude zabezpeฤenรฝ vรฝลฅahmi. Z hฤพadiska konลกtrukcie budรบ nรกstupnรฉ hrany z prefabrikรกtov s pevnรฝm zรกkladom. Povrch nรกstupรญsk tvorรญ betรณnovรก dlaลพba s รบpravou pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu podฤพa vyhlรกลกky ฤ. 532/2002 Z. z.

Zastreลกenie nรกstupรญsk sa rieลกi oceฤพovou rรกmovou konลกtrukciou. Samotnรก streลกnรก konลกtrukcia sa ฤlenรญ na viacero รบsekov podฤพa poลพiadaviek dispozรญcie โ€“ jednoduchรฝ streลกnรฝ profil bez otvorov a streลกnรฝ profil so svetlรญkom. Priestory pre ฤakajรบcich a boฤnรฉ steny nad vรฝstupmi z podchodov sรบ zasklenรฉ. Priestor medzi zastreลกenรญm nรกstupiska a novou vรฝpravnou budovou sa bude rieลกiลฅ pomocou zasklenej konลกtrukcie zavesenej na budove s presahom nad zastreลกenie nรกstupiska.

Nรกvrh vรฝpravnej budovy
V dรดsledku novรฉho koฤพajovรฉho vedenia ลพelezniฤnej trate sa budรบ asanovaลฅ objekty budov (riadenia, vรฝpravnรก, traลฅovรก sprรกva, nรกvestnรฝ okrsok, vozmajstrov a sklady). Novรฉ objekty vรฝpravnej budovy, ako aj traลฅovรฉho obvodu a budovy vozmajstrov sรบ novostavby a rieลกia novรฉ priestory pre uvedenรฉ prevรกdzky.

Novรก budova traลฅovรฉho obvodu a dielne je navrhovanรก ako murovanรก dvojpodlaลพnรก stavba bez podpivniฤenia s plochรฝmi strechami. Dispoziฤne sa delรญ na dve zรกkladnรฉ ฤasti โ€“ garรกลพ pre MUV s kontrolnou ลกachtou a administratรญvno-technickรบ ฤasลฅ s poskytnutรญm potrebnรฉho komfortu a bezpeฤnosti pre zamestnancov. ฤŽalลกie ฤlenenie je danรฉ prevรกdzkovateฤพmi budovy a ich poลพiadavkami na zabezpeฤenie prevรกdzok. Skladovรฉ a dielenskรฉ priestory majรบ zabezpeฤenรฝ prรญstup z interiรฉru aj exteriรฉru.

Objekt budovy vozmajstrov rieลกi novรฉ priestory pre asanovanรฉ prevรกdzky. Dispoziฤne je rozdelenรฝ do dvoch samostatnรฝch prevรกdzkovรฝch celkov โ€“ vozmajstri a dotaฤnรฝ sklad.

Hlavnou a dominantnou budovou je novรก vรฝpravnรก budova ลพelezniฤnej stanice Pรบchov. Samotnรฝ koncept budovy bol od zaฤiatku limitovanรฝ priestorovรฝmi a prevรกdzkovรฝmi poลพiadavkami, ako aj postupom modernizรกcie vlastnej ลพelezniฤnej stanice Pรบchov. Cieฤพom rieลกenia bolo navrhnรบลฅ objekt, ktorรฝ by spojil funkcie oboch asanovanรฝch objektov (starรก vรฝpravnรก budova a budova riadenia dopravy) a pรดsobil by ako zjednocujรบci dominantnรฝ prvok v rรกmci modernizรกcie v meste Pรบchov. Tvaroslovie, ako aj pouลพitie materiรกlov, determinovali nรกroky kladenรฉ na prevรกdzku a snaha o vytvorenie modernej a funkฤnej stavby, spรกjajรบcej verejnรบ funkฤnosลฅ spolu s technickou.

Novรก vรฝpravnรก budova sa navrhuje ako trojpodlaลพnรฝ skeletovรฝ trojtrakt, prispรดsobenรฝ potrebe etapizรกcie vรฝstavby. Z tohto dรดvodu sa pรดdorysne ฤlenรญ na tri sekcie, z ktorรฝch najvรคฤลกia je urฤenรก pre administratรญvno-technickรบ prevรกdzku a zvyลกnรฉ dve pre verejnosลฅ. Zรกkladom je ลพelezobetรณnovรฝ skelet v administratรญvno-technickej ฤasti a ฤasti pre verejnosลฅ s vรฝplลˆovรฝm murivom. Strednรบ ฤasลฅ tvorรญ vรฝpravnรก hala, kde nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรฝ skelet. Strechy sรบ navrhnutรฉ plochรฉ s vnรบtornรฝmi zvodmi.

Hlavnรฝm motรญvom bolo navrhnรบลฅ centrรกlny otvorenรฝ priestor s priznanรฝmi konลกtrukciami ako priamy odkaz na technickรฉ poslanie prevรกdzky. Aby sme v pomerne veฤพkej budove zvรฝraznili ฤasลฅ pre verejnosลฅ, ako dominantnรก bude takmer celozasklenรก hala, v ktorej sa sรบstreฤuje hlavnรฝ pohyb verejnosti. Hala sa navrhla s priznanou nosnou oceฤพovou konลกtrukciou, ako aj rozvodmi vzduchotechniky. Sรบฤasลฅou haly je galรฉria umoลพลˆujรบca prechod do ฤakรกrnรญ. Celรฝ interiรฉr sa rieลกil ako ฤพahkรฝ a vzduลกnรฝ priestor s priehฤพadmi do exteriรฉru a dostatkom voฤพnรฝch vertikรกlnych plรดch na umiestnenie potrebnรฝch oznamovacรญch a informaฤnรฝch systรฉmov, potrebnรฝch pre ลพivot stanice.

Na eliminovanie nadmernรฉho prehrievania interiรฉru vplyvom zasklenej fasรกdy sa tรกto ฤlenila plnรฝmi plochami, ktorรฉ materiรกlovo aj farebne zvรฝrazลˆujรบ dominantnรฝ charakter sekcie. Plochy pre ฤakรกrne sรบ umiestnenรฉ na poschodรญ, kde sa nachรกdza oddychovรก zรณna. Tretia ฤasลฅ objektu โ€“ zรกzemie pre cestujรบcich, je navrhnutรฉ tak, aby umoลพnilo bezproblรฉmovรฝ prรญstup k podchodu vedรบcemu k nรกstupiskรกm, ako aj vรฝstupom pre imobilnรฝch z podchodov a prechodu popod koฤพajisko. Rieลกia to dva samostatnรฉ vรฝลฅahy, nakoฤพko bolo potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ aj uลพรญvanie podchodu pre imobilnรฝch v ฤase, keฤ bude vรฝpravnรก budova uzavretรก. Jeden vรฝลฅah je prรญstupnรฝ len z exteriรฉru na prรญzemรญ a podchodu, zatiaฤพ ฤo druhรฝ umoลพลˆuje vertikรกlnu dopravu v budove v spojenรญ s podchodom. Nad samotnรฝm podchodom, resp. ฤasลฅou haly, z ktorej vedรบ schody do haly a exteriรฉru, je navrhnutรก samostatne stojaca ฤasลฅ urฤenรก na vyuลพรญvanie polรญciou ลฝSR.

Umiestnenie bolo determinovanรฉ nutnosลฅou okamลพitรฉho prรญstupu tak k podchodu, ako aj k hale.
V administratรญvno-technickej ฤasti sรบ sรบstredenรฉ kancelรกrie, technickรฉ priestory a ลกatne potrebnรฉ na zabezpeฤenie chodu stanice. Na prรญzemรญ sรบ lokalizovanรฉ priestory pre pokladne, ลกatne, zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie zariadenia, telekomunikรกcie a TZB. Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie sa ฤlenรญ na prevaลพne administratรญvne priestory a ลกatne so zรกzemรญm. Tretie nadzemnรฉ podlaลพie je administratรญvne.

Postup realizรกcie
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa bude realizovaลฅ postupne tak, aby bola zabezpeฤenรก funkฤnosลฅ minimรกlne dvoch dopravnรฝch koฤพajรญ a aspoลˆ jednej nรกstupiลกtnej hrany na prepravu cestujรบcich. Stavebnรฉ postupy sa navrhli tak, aby stav technickรฝch a technologickรฝch zariadenรญ vลพdy umoลพลˆoval zabezpeฤiลฅ vlakovรบ dopravu v plnom rozsahu a v danรฝch podmienkach umoลพลˆoval bezpeฤnรฝ nรกstup a vรฝstup cestujรบcich.

Modernizรกcia sa predpokladรก za nepreruลกenej prevรกdzky, vo vรฝlukรกch, v 16 stavebnรฝch postupoch (13 fรกz a 3 podfรกzy). Postupnosลฅ modernizรกcie je takรกto:

  • modernizรกcia bratislavskรฉho zhlavia (8 stavebnรฝch postupov),
  • modernizรกcia ลพilinskรฉho zhlavia (8 stavebnรฝch postupov).

Modernizรกcia koฤพajiska je podmienenรก realizรกciou novej vรฝpravnej budovy po etapรกch, ktorรก sa bude realizovaลฅ aj v priestore jestvujรบcich budov (starรก vรฝpravnรก budova, budova riadenia dopravy). Pred vlastnou modernizรกciou ลพilinskรฉho zhlavia musรญ byลฅ vybudovanรฉ novรฉ mimoรบrovลˆovรฉ cestnรฉ krรญลพenie so ลฝSR na ceste I/49.

Zรกver
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa stane prvou lastoviฤkou, kde sa v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate kompletne zrealizuje aj modernizรกcia budovy ลพelezniฤnej stanice. ฤŽalลกรญm krokom pre zatraktรญvnenie priestoru by mala byลฅ aj modernizรกcia autobusovรฉho nรกstupiska v intenciรกch rieลกenia ลพst. Pรบchov. Vytvorรญ sa tak novรฝ modernรฝ prvok v meste, kde sa spojรญ ฤo najkomfortnejลกie cestovanie s maximรกlnym vyuลพitรญm ฤasu strรกvenรฉho ฤakanรญm na ลพelezniฤnรฉ spojenia, prostrednรญctvom adekvรกtneho kultรบrno-spoloฤenskรฉho vyuลพitia sluลพieb. Cieฤพom je, aby sa novรก modernรก ลพelezniฤnรก stanica stala aj miestom stretnutรญ a prรญjemne strรกvenรฉho ฤasu.

Ing. Jozef Niลพลˆan
REMING Consult, a. s.

Jozef Niลพลˆan je vedรบcim strediska Bratislava I a projektovรฝm manaลพรฉrom na V. ลพelezniฤnom koridore na รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ€“ Pรบchov. Autor je autorizovanรฝm inลพinierom pre inลพinierske stavby a statiku stavieb.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.

Najฤรญtanejลกie