Akรก budeลก, modernizovanรก ลพelezniฤnรก stanica Pรบchov?
Prรญspevok sa zaoberรก nรกvrhom modernizรกcie ลพst. Pรบchov v rรกmci โmodernizรกcie ลพelezniฤnรฝch tratรญโ v zmysle medzinรกrodnรฝch dohรดd AGC (Eurรณpska dohoda o medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach) a AGTC (Eurรณpska dohoda o najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy) pri zohฤพadnenรญ technickรฝch ลกpecifikรกciรญ interoperability (TSI) eurรณpskeho ลพelezniฤnรฉho systรฉmu. Cieฤพom modernizรกcie je okrem zjednotenia prvkov infraลกtruktรบry aj zvรฝลกenie vรฝkonnosti trate, zvรฝลกenie maximรกlnej traลฅovej rรฝchlosti a ponรบknutie vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb a kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.
Sรบฤasnรฝ stavลฝelezniฤnรก stanica Pรบchov leลพรญ v km 158,314 ลพelezniฤnej trate Bratislava โ ลฝilina. Uvedenรก traลฅ je sรบฤasลฅou koridoru ฤ. V a vetvy A Bratislava โ ลฝilina โ ฤierna nad Tisou. Je stanicou zmieลกanou podฤพa povahy prรกce, odboฤnou pre traลฅ Pรบchov โ Hornรญ Lideฤ (smer ฤR). Stanica mรก k dispozรญciรญ 10 dopravnรฝch, 3 manipulaฤnรฉ a 1 vรฝลฅaลพnรบ koฤพaj. Pre nรกstup a vรฝstup cestujรบcich slรบลพi 7 vyvรฝลกenรฝch รบrovลovo prรญstupnรฝch nรกstupiลกtnรฝch hrรกn s dฤบลพkami 300 aลพ 370 m.
Stanica mรก k dispozรญciรญ manipulaฤnรฝ obvod s boฤnou rampou a spevnenรฝm povrchom, napojenรฉ 3 vleฤkovรฉ koฤพaje a pomocnรฉ ruลกลovรฉ depo. Pozemnรฝmi objektmi sรบ bรฝvalรก vรฝpravnรก budova (nocฤพaลพลa) na ลพilinskom zhlavรญ, jednopodlaลพnรก budova vozmajstrov, vรฝpravnรก budova, budova riadenia dopravy, budova traลฅovรฉho obvodu a nรกvestnรฉho okrsku so skladmi.
Cez stanicu je rieลกenรฝ mimoรบrovลovรฝ prechod pre verejnosลฅ popod koฤพajisko do mestskej ฤasti Hornรฉ Koฤkovce. V predstaniฤnom priestore ลพelezniฤnej stanice sa nachรกdza aj autobusovรก stanica s nรกstupiskami.
V predmetnom traลฅovom รบseku ลพelezniฤnej stanice Pรบchov je traลฅovรก rรฝchlosลฅ 100 km/h. Vรฝลกkovo je niveleta koฤพajรญ v stanici do 1 โฐ, staniฤnรฉ koฤพaje sรบ v osovรฝch vzdialenostiach 4,75 m a sรบ na menลกรญch nรกsypoch do 2 m. Nasledujรบci traลฅovรฝ รบsek smerom na ลฝilinu prechรกdza od pravostrannรฉho odrezu s vรฝลกkou svahu asi 12 m do minimรกlnych nรกsypov aลพ po nรกsypy vรฝลกky asi 7 m.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov je sรบฤasลฅou VI. etapy stavby ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate Novรฉ Mesto nad Vรกhom โ Pรบchov, v รบseku ลพst. Beluลกa โ ลพst. Pรบchov. Samotnรฉ teleso ลพelezniฤnej trate sa v VI. etape nachรกdza v celej svojej dฤบลพke na รบzemรญ s prvรฝm stupลom ochrany prรญrody.
Koncepcia technickรฉho rieลกenia modernizรกcie v Pรบchove
Nรกvrh koฤพajovรฉho rieลกenia
Jednou zo zรกsad pri nรกvrhu modernizรกcie ลพelezniฤnej trate bolo vyuลพitie terajลกej trasy. Smerovo a vรฝลกkovo je modernizovanรก traลฅ vedenรก v maximรกlne moลพnej miere na pรดvodnom ลพelezniฤnom telese s prihliadnutรญm na dodrลพanie poลพadovanรฝch rรฝchlostnรฝch parametrov (traลฅovรก rรฝchlosลฅ 160 km/h), zรกkladnรฝch podmienok pre priechodnosลฅ a priestorovรบ รบpravu podฤพa STN 73 6201 (hlavne vo vzลฅahu k nadjazdom), dodrลพanie poลพadovanej รบnosnosti mostov a priepustnosti nad vodnรฝmi tokmi pre storoฤnรฉ hladiny vody a zabezpeฤenie interoperability ลพelezniฤnรฉho systรฉmu.
Dรดleลพitรฝm prvkami modernizรกcie sรบ aj prestavba ลพelezniฤnรฝch stanรญc pre dosiahnutie uลพitoฤnรฝch dฤบลพok hlavnรฝch a predchรกdzajรบcich koฤพajรญ minimรกlne 750 m, peronizรกcia nรกstupรญsk s bezkolรญznym โ mimoรบrovลovรฝm prรญstupom cestujรบcich a s รบpravou vลกetkรฝch komunikรกciรญ pre chodcov v priestoroch stanรญc a zastรกvok aj pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu, zvรฝลกenie bezpeฤnosti koฤพajovej dopravy novรฝm zabezpeฤovacรญm zariadenรญm 3. kategรณrie na princรญpe elektronickรฝch stavadiel. V neposlednom rade pre zatraktรญvnenie ลพelezniฤnej dopravy aj ponรบknutie vyลกลกieho ลกtandardu sluลพieb a kultรบry pre cestujรบcu verejnosลฅ.
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa rieลกi v zmysle uvedenรฝch kritรฉriรญ. Novรฉ koฤพajovรฉ rieลกenie a vรฝstavba dvoch ostrovnรฝch nรกstupรญsk s dฤบลพkou 400 m s mimoรบrovลovรฝm prรญstupom si vyลพiada rozลกรญrenie koฤพajiska stanice, ฤo mรก za nรกsledok odstrรกnenie pรดvodnรฝch budov ลพelezniฤnej stanice v sรบbehu s nepรกrnou skupinou koฤพajรญ. Osovรฉ vzdialenosti koฤพajรญ v stanici budรบ maลฅ hodnotu 4,75 m. V hlavnรฝch koฤพajach a v koฤพajach na predchรกdzanie sa pouลพil zvrลกkovรฝ materiรกl sรบstavy UIC 60 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm na betรณnovรฝch podvaloch. V ostatnรฝch koฤพajach sa pouลพije zvrลกok sรบstavy S49 s pruลพnรฝm bezpodkladnicovรฝm upevnenรญm na betรณnovรฝch podvaloch. Koฤพajnice budรบ zvarenรฉ do bezstykovรฝch koฤพajรญ.
Novรฉ nรกstupiskรก budรบ maลฅ dฤบลพku 400 m a vรฝลกku nรกstupnej hrany nad temenom koฤพajnรญc 550 mm. Prรญstup cestujรบcich na novรฉ nรกstupiskรก bude mimoรบrovลovรฝ โ podchodom a bezbariรฉrovรฝ prรญstup bude zabezpeฤenรฝ vรฝลฅahmi. Z hฤพadiska konลกtrukcie budรบ nรกstupnรฉ hrany z prefabrikรกtov s pevnรฝm zรกkladom. Povrch nรกstupรญsk tvorรญ betรณnovรก dlaลพba s รบpravou pre osoby s obmedzenou schopnosลฅou pohybu podฤพa vyhlรกลกky ฤ. 532/2002 Z. z.
Zastreลกenie nรกstupรญsk sa rieลกi oceฤพovou rรกmovou konลกtrukciou. Samotnรก streลกnรก konลกtrukcia sa ฤlenรญ na viacero รบsekov podฤพa poลพiadaviek dispozรญcie โ jednoduchรฝ streลกnรฝ profil bez otvorov a streลกnรฝ profil so svetlรญkom. Priestory pre ฤakajรบcich a boฤnรฉ steny nad vรฝstupmi z podchodov sรบ zasklenรฉ. Priestor medzi zastreลกenรญm nรกstupiska a novou vรฝpravnou budovou sa bude rieลกiลฅ pomocou zasklenej konลกtrukcie zavesenej na budove s presahom nad zastreลกenie nรกstupiska.
Nรกvrh vรฝpravnej budovy
V dรดsledku novรฉho koฤพajovรฉho vedenia ลพelezniฤnej trate sa budรบ asanovaลฅ objekty budov (riadenia, vรฝpravnรก, traลฅovรก sprรกva, nรกvestnรฝ okrsok, vozmajstrov a sklady). Novรฉ objekty vรฝpravnej budovy, ako aj traลฅovรฉho obvodu a budovy vozmajstrov sรบ novostavby a rieลกia novรฉ priestory pre uvedenรฉ prevรกdzky.
Novรก budova traลฅovรฉho obvodu a dielne je navrhovanรก ako murovanรก dvojpodlaลพnรก stavba bez podpivniฤenia s plochรฝmi strechami. Dispoziฤne sa delรญ na dve zรกkladnรฉ ฤasti โ garรกลพ pre MUV s kontrolnou ลกachtou a administratรญvno-technickรบ ฤasลฅ s poskytnutรญm potrebnรฉho komfortu a bezpeฤnosti pre zamestnancov. ฤalลกie ฤlenenie je danรฉ prevรกdzkovateฤพmi budovy a ich poลพiadavkami na zabezpeฤenie prevรกdzok. Skladovรฉ a dielenskรฉ priestory majรบ zabezpeฤenรฝ prรญstup z interiรฉru aj exteriรฉru.
Objekt budovy vozmajstrov rieลกi novรฉ priestory pre asanovanรฉ prevรกdzky. Dispoziฤne je rozdelenรฝ do dvoch samostatnรฝch prevรกdzkovรฝch celkov โ vozmajstri a dotaฤnรฝ sklad.
Hlavnou a dominantnou budovou je novรก vรฝpravnรก budova ลพelezniฤnej stanice Pรบchov. Samotnรฝ koncept budovy bol od zaฤiatku limitovanรฝ priestorovรฝmi a prevรกdzkovรฝmi poลพiadavkami, ako aj postupom modernizรกcie vlastnej ลพelezniฤnej stanice Pรบchov. Cieฤพom rieลกenia bolo navrhnรบลฅ objekt, ktorรฝ by spojil funkcie oboch asanovanรฝch objektov (starรก vรฝpravnรก budova a budova riadenia dopravy) a pรดsobil by ako zjednocujรบci dominantnรฝ prvok v rรกmci modernizรกcie v meste Pรบchov. Tvaroslovie, ako aj pouลพitie materiรกlov, determinovali nรกroky kladenรฉ na prevรกdzku a snaha o vytvorenie modernej a funkฤnej stavby, spรกjajรบcej verejnรบ funkฤnosลฅ spolu s technickou.
Novรก vรฝpravnรก budova sa navrhuje ako trojpodlaลพnรฝ skeletovรฝ trojtrakt, prispรดsobenรฝ potrebe etapizรกcie vรฝstavby. Z tohto dรดvodu sa pรดdorysne ฤlenรญ na tri sekcie, z ktorรฝch najvรคฤลกia je urฤenรก pre administratรญvno-technickรบ prevรกdzku a zvyลกnรฉ dve pre verejnosลฅ. Zรกkladom je ลพelezobetรณnovรฝ skelet v administratรญvno-technickej ฤasti a ฤasti pre verejnosลฅ s vรฝplลovรฝm murivom. Strednรบ ฤasลฅ tvorรญ vรฝpravnรก hala, kde nosnรบ konลกtrukciu tvorรญ oceฤพovรฝ skelet. Strechy sรบ navrhnutรฉ plochรฉ s vnรบtornรฝmi zvodmi.
Hlavnรฝm motรญvom bolo navrhnรบลฅ centrรกlny otvorenรฝ priestor s priznanรฝmi konลกtrukciami ako priamy odkaz na technickรฉ poslanie prevรกdzky. Aby sme v pomerne veฤพkej budove zvรฝraznili ฤasลฅ pre verejnosลฅ, ako dominantnรก bude takmer celozasklenรก hala, v ktorej sa sรบstreฤuje hlavnรฝ pohyb verejnosti. Hala sa navrhla s priznanou nosnou oceฤพovou konลกtrukciou, ako aj rozvodmi vzduchotechniky. Sรบฤasลฅou haly je galรฉria umoลพลujรบca prechod do ฤakรกrnรญ. Celรฝ interiรฉr sa rieลกil ako ฤพahkรฝ a vzduลกnรฝ priestor s priehฤพadmi do exteriรฉru a dostatkom voฤพnรฝch vertikรกlnych plรดch na umiestnenie potrebnรฝch oznamovacรญch a informaฤnรฝch systรฉmov, potrebnรฝch pre ลพivot stanice.
Na eliminovanie nadmernรฉho prehrievania interiรฉru vplyvom zasklenej fasรกdy sa tรกto ฤlenila plnรฝmi plochami, ktorรฉ materiรกlovo aj farebne zvรฝrazลujรบ dominantnรฝ charakter sekcie. Plochy pre ฤakรกrne sรบ umiestnenรฉ na poschodรญ, kde sa nachรกdza oddychovรก zรณna. Tretia ฤasลฅ objektu โ zรกzemie pre cestujรบcich, je navrhnutรฉ tak, aby umoลพnilo bezproblรฉmovรฝ prรญstup k podchodu vedรบcemu k nรกstupiskรกm, ako aj vรฝstupom pre imobilnรฝch z podchodov a prechodu popod koฤพajisko. Rieลกia to dva samostatnรฉ vรฝลฅahy, nakoฤพko bolo potrebnรฉ zabezpeฤiลฅ aj uลพรญvanie podchodu pre imobilnรฝch v ฤase, keฤ bude vรฝpravnรก budova uzavretรก. Jeden vรฝลฅah je prรญstupnรฝ len z exteriรฉru na prรญzemรญ a podchodu, zatiaฤพ ฤo druhรฝ umoลพลuje vertikรกlnu dopravu v budove v spojenรญ s podchodom. Nad samotnรฝm podchodom, resp. ฤasลฅou haly, z ktorej vedรบ schody do haly a exteriรฉru, je navrhnutรก samostatne stojaca ฤasลฅ urฤenรก na vyuลพรญvanie polรญciou ลฝSR.
Umiestnenie bolo determinovanรฉ nutnosลฅou okamลพitรฉho prรญstupu tak k podchodu, ako aj k hale.
V administratรญvno-technickej ฤasti sรบ sรบstredenรฉ kancelรกrie, technickรฉ priestory a ลกatne potrebnรฉ na zabezpeฤenie chodu stanice. Na prรญzemรญ sรบ lokalizovanรฉ priestory pre pokladne, ลกatne, zabezpeฤovacie zariadenie, oznamovacie zariadenia, telekomunikรกcie a TZB. Druhรฉ nadzemnรฉ podlaลพie sa ฤlenรญ na prevaลพne administratรญvne priestory a ลกatne so zรกzemรญm. Tretie nadzemnรฉ podlaลพie je administratรญvne.
Postup realizรกcie
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa bude realizovaลฅ postupne tak, aby bola zabezpeฤenรก funkฤnosลฅ minimรกlne dvoch dopravnรฝch koฤพajรญ a aspoล jednej nรกstupiลกtnej hrany na prepravu cestujรบcich. Stavebnรฉ postupy sa navrhli tak, aby stav technickรฝch a technologickรฝch zariadenรญ vลพdy umoลพลoval zabezpeฤiลฅ vlakovรบ dopravu v plnom rozsahu a v danรฝch podmienkach umoลพลoval bezpeฤnรฝ nรกstup a vรฝstup cestujรบcich.
Modernizรกcia sa predpokladรก za nepreruลกenej prevรกdzky, vo vรฝlukรกch, v 16 stavebnรฝch postupoch (13 fรกz a 3 podfรกzy). Postupnosลฅ modernizรกcie je takรกto:
- modernizรกcia bratislavskรฉho zhlavia (8 stavebnรฝch postupov),
- modernizรกcia ลพilinskรฉho zhlavia (8 stavebnรฝch postupov).
Modernizรกcia koฤพajiska je podmienenรก realizรกciou novej vรฝpravnej budovy po etapรกch, ktorรก sa bude realizovaลฅ aj v priestore jestvujรบcich budov (starรก vรฝpravnรก budova, budova riadenia dopravy). Pred vlastnou modernizรกciou ลพilinskรฉho zhlavia musรญ byลฅ vybudovanรฉ novรฉ mimoรบrovลovรฉ cestnรฉ krรญลพenie so ลฝSR na ceste I/49.
Zรกver
Modernizรกcia ลพelezniฤnej stanice Pรบchov sa stane prvou lastoviฤkou, kde sa v rรกmci modernizรกcie ลพelezniฤnej trate kompletne zrealizuje aj modernizรกcia budovy ลพelezniฤnej stanice. ฤalลกรญm krokom pre zatraktรญvnenie priestoru by mala byลฅ aj modernizรกcia autobusovรฉho nรกstupiska v intenciรกch rieลกenia ลพst. Pรบchov. Vytvorรญ sa tak novรฝ modernรฝ prvok v meste, kde sa spojรญ ฤo najkomfortnejลกie cestovanie s maximรกlnym vyuลพitรญm ฤasu strรกvenรฉho ฤakanรญm na ลพelezniฤnรฉ spojenia, prostrednรญctvom adekvรกtneho kultรบrno-spoloฤenskรฉho vyuลพitia sluลพieb. Cieฤพom je, aby sa novรก modernรก ลพelezniฤnรก stanica stala aj miestom stretnutรญ a prรญjemne strรกvenรฉho ฤasu.
Ing. Jozef Niลพลan
REMING Consult, a. s.
Jozef Niลพลan je vedรบcim strediska Bratislava I a projektovรฝm manaลพรฉrom na V. ลพelezniฤnom koridore na รบseku Novรฉ mesto nad Vรกhom โ Pรบchov. Autor je autorizovanรฝm inลพinierom pre inลพinierske stavby a statiku stavieb.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby.