Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate vย รบseku Krompachy – Kysak
Modernizovanรญm รบseku trate Krompachy โ Kysak dosiahneme potrebnรฉ parametre vyplรฝvajรบce zย uzavretรฝch dohรดd AGC a AGTC, zvรฝลกi sa traลฅovรก rรฝchlosลฅ, priestorovรก priechodnosลฅ, รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho spodku, kultรบra, komfort, bezpeฤnosลฅ cestujรบcich aย prevรกdzky. Znรญลพi sa negatรญvny vplyv na obyvateฤพstvo aย zlepลกรญ sa ลพivotnรฉ prostredie.
Bujanovskรฝ tunelKoลกicko-bohumรญnska ลพeleznica (KBลฝ)
Prvรฉ รบvahy o vรฝstavbe ลพeleznice zo Sliezska cez ลฝilinu, Liptovskรฝ Svรคtรฝ Mikulรกลก, Poprad aย Levoฤu alebo Spiลกskรบ Novรบ Ves pozdฤบลพ Hornรกdu do Koลกรญc sledovali zlacnenie dopravy ลพeleznej rudyย a surovรฉho ลพeleza z banรญ a malรฝch ลพeleznรฝch hรบt Liptova a Spiลกa do ลพeleziarnรญ vย Tลinci. Okrem toho mala KBลฝ zabezpeฤiลฅ monarchii, najmรค vลกak Uhorsku a Sedmohradsku, podstatnรบ ฤasลฅ tranzitnej prepravy medzi ฤiernym a Baltickรฝm morom. Koncesiu naย stavbu ลพeleznice zย Koลกรญc do Bohumรญna zรญskalo belgickรฉ podnikateฤพstvo bratov Richeovcov. Prevรกdzka sa na รบseku Koลกice – Kysak – Preลกov zaฤรญna 1. 9. 1870, vย รบseku Spiลกskรก Novรก Ves – Kysak 18. 3. 1872. KBลฝ bola stavanรก ako jednokoฤพajnรก. Koncesnรก listina urฤovala povinnosลฅ zdvojkoฤพajniลฅ traลฅ v prรญpade, keฤ bude roฤnรฝ hrubรฝ zisk na jeden kilometer ลพeleznice prevyลกovaลฅ v dvoch po sebe nasledujรบcich rokov 150 000 zlatรฝch. Zdvojkoฤพajnenie bolo zahรกjenรฉ uลพ skรดr v snahe zrรฝchliลฅ aย finanฤne zefektรญvniลฅ prevรกdzku trate.
Traลฅ druลพby โ zdvojkoฤพajnenie a elektrifikรกcia
Narastajรบce zaลฅaลพenie trate ลฝilina – Koลกice – ฤierna nad Tisou si po vojne vynรบtilo rรฝchle dokonฤenie zdvojkoฤพajnenia, pre ktorรฉ sa ujal nรกzov Traลฅ druลพby. Odย stanice Kysak dvojkoฤพajnรก trasa opรบลกลฅa pรดvodnรบ jednokoฤพajku, ktorรก viedla vย รบdolรญ. Novรก traลฅ sa rozvรญja po svahoch tak, aby dosiahla potrebnรบ vรฝลกku vzhฤพadom na podstatnรฉ skrรกtenie รบseku, aby tu bolo moลพnรฉ previesลฅ stavbu vodnรฝch diel (Ruลพรญn aย Malรก Lodina). Veฤพkรฝ masรญv hory Bujanov pretรญna na รบseku zย Ruลพรญna doย Rolovej Huty dvoma tunelmi (Bujanovskรฝ aย Ruลพรญn). Vzdialenosลฅ medzi Margecanmi aย Kysakom po novej trati sa skrรกtila na polovicu (o 12,5 km) za veฤพmi priaznivรฉho stรบpania, ktorรฉ v ลพiadnom รบseku nepresiahlo 7โฐ. V sรบlade sย vรฝvojom vย susednรฝch ลกtรกtoch bol 22.10.1945 schvรกlenรฝ plรกn na elektrifikรกciu takmer 2000ย km vybranรฝch slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Elektrickรก prevรกdzka na trati Spiลกskรก Novรก Ves โ Koลกice bola spustenรก vย roku 1961. Vย roku 1978 bol elektrifikovanรฝ ajย รบsek na prรญpojnej trati Kysakย โ Preลกov.
Koridor ฤ. V
Tak ako sa hovorรญ โdo tretice vลกetko dobrรฉโ pre bรฝvalรบ Koลกickoโbohumรญnsku ลพeleznicu, ale uลพ ako zmodernizovanรบ s cieฤพomย vytvoriลฅ infraลกtruktรบru, ktorรก umoลพnรญ zapojenie regiรณnu do Eurรณpskej รบnie aย okolitรฉho sveta. Modernizovanรฝ รบsek ลพelezniฤnej trate Krompachy (mimo) โ Kysak je sรบฤasลฅou dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Bratislava โ ลฝilina โ Koลกice โ ฤierna nad Tisou โ ลกt. hranica sย Ukrajinou. Uvedenรก traลฅ je vetvou Krรฉtskeho koridoru ฤ. Va. , sรบฤasลฅou trasy E40 vย zmysle dohody AGC (eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach, rok 1985) aย sรบฤasลฅou trasy C-E 40 vย zmysle AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy, rok 1993).
Projektovรก prรญprava stavby
Dokumentรกcia posรบdenia stavby na ลพivotnรฉ prostredie
Na zaฤiatku projektovรฝch prรกc bola stavba: ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ Koลกice, รบsek trate Krompachy (mimo) โ Kysak posudzovanรก podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z.z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.
Obvodnรฝ รบrad ลพivotnรฉho prostredia Spiลกskรก Novรก Ves vydal 21.12.2006 rozhodnutie, ลพe navrhovanรก ฤinnosลฅ sa nebude posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ.ย 24/2006 Z.z.. Na zรกklade zvรกลพenรญ environmentรกlnych aย technickรฝch odliลกnostรญ bola vย danรฝch podmienkach zvolenรก optimรกlna kombinรกcia troch variantov vย jednotlivรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekoch.
Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia variantnรฉho trasovania
Vย roku 2007 bola vypracovanรก ลกtรบdia, ktorej cieฤพom bolo porovnaลฅ ekonomickรบ efektรญvnosลฅ troch zรกkladnรฝch variantov modernizรกcie rieลกenรฉho รบseku aย to vedenie trate vย trase Kysak โ Preลกov โ Krompachy sย ponechanรญm, resp. so zruลกenรญm terajลกej trate aย modernizรกciu vย sรบฤasnej trase Kysak โ Margecany โ Krompachy. Na zรกklade dosiahnutรฝch hodnรดt ENPV (ekonomickรก ฤistรก sรบฤasnรก hodnota) je moลพnรฉ konลกtatovaลฅ, ลพe najekonomickejลกรญm rieลกenรญm zย porovnรกvanรฝch variantov je realizรกcia variantu modernizรกcie trate vย sรบฤasnej trase (koridore).
Dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru (DSZ) aย dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DUR)
Vย jรบni aย nรกsledne vย auguste 2008 boli vypracovanรฉ projektovรฉ dokumentรกcie DSZ aย DUR. Ministerstvo vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR, protokolom ฤ. 37/2008 oย vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy odsรบhlasilo predloลพenรฝ stavebnรฝ zรกmer. Mestom Gelnica ako vecne aย รบzemne prรญsluลกnรฝm รบradom bolo 26. 11. 2008 vydanรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby.
Popis technickรฉho rieลกenia stavby
Traลฅovรฝ รบsek Krompachy โ Kysakย (sย รบpravami trakฤnรฉho vedenia vย รบseku Kysak โ Obiลกovce aย รบpravami zabezpeฤovacieho zariadenia v ฤasti trati Margecany โ ฤervenรก skala) sa nachรกdza na รบzemรญ Preลกovskรฉho aย Koลกickรฉho kraja. Stavba zasahuje do 4 okresov (Koลกice – okolie, Preลกov, Gelnica aย Spiลกskรก Novรก Ves) aย 18ย katastrรกlnych รบzemรญ.
Trasovanie modernizovanej trate je navrhovanรฉ sย ohฤพadom na dosiahnutie ฤo najlepลกรญch rรฝchlostnรฝch parametrov pri reลกpektovanรญ polohy existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zachovanรญ obsluลพnosti รบzemia. Nรกvrh ovplyvnila aj poloha vodnรฝch nรกdrลพรญ Malรก Lodina aย Ruลพรญn. Trasovanรญm sรบ zvรคฤลกovanรฉ polomery oblรบkov, ฤรญm dochรกdza kย opusteniu jestvujรบceho ลพelezniฤnรฉho telesa.
Dosiahnutรก rรฝchlosลฅ vย jednotlivรฝch traลฅovรฝch รบsekoch je:
- Kysak โ Margecany ย ย ย ย ย ย 140 km/h (obmedzenie ลฝST Kysak: 100-120 km/h)
- Margecany โ Krompachyย ย ย 160 km/h
Zabezpeฤenie poลพadovanej รบnosnosti podvalovรฉho podloลพia a ochrany zemnej plรกne pred mrazom sa zabezpeฤรญ vybudovanรญm konลกtrukฤnรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku spolu sย jeho odvodnenรญm. Vย miestach so zmenou trasy saย vybudujรบ novรฉ nรกsypy, zรกrezy resp. opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry. V ลพelezniฤnรฝch staniciach budรบ upravenรฉ konfigurรกcie koฤพajiska aย vybudovanรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลovรฝm prรญstupom – podchodom pre cestujรบcich, taktieลพ sa upravia vลกetky potrebnรฉ inลพinierske siete. Okrem toho bude:
- v ลฝST.ย ย ย Kysak – novรฝ batoลพinovรฝ podchod a รบprava kรกblovรฝch vedenรญ vย nadvรคznosti na zrealizovanรบ modernizรกciu zabezpeฤovacieho zariadenia
- v ลฝST.ย ย ย Malรก Lodina – zrekonลกtruovanรก vรฝpravnรก budova
- v ลฝST.ย ย ย Margecany – vybudovanรก novรก vรฝpravnรก aย prevรกdzkovรก budova.
Vย rรกmci modernizรกcie budรบ upravenรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky Veฤพkรก Lodina, Ruลพรญn, zastรกvka Margecany aย Richnava. Zastรกvka Kluknava bude zย dรดvodu preloลพky trate zruลกenรก.
Vย traลฅovom รบseku Krompachy – Kysak je navrhovanรฝch 6 novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov aย rekonลกtrukcia existujรบceho Bujanovskรฉho tunela. Tunely sรบ navrhovanรฉ ako jednorรบrovรฉ dvojkoฤพajnรฉ tunely sย osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Vรฝstavba tunelov bude realizovanรก hฤบbenรญm aย razenรญm sย jednotnรฝm tunelovรฝm prierezom. รnikovรฉ chodby sรบ navrhovanรฉ pri tuneloch Holica, Bujanovskรฝ aย Tรบrnisko.
ลฝelezniฤnรฉ mosty vย miestach, kde navrhovanรก trasa vedie po jestvujรบcom ลพelezniฤnom telese sa zrekonลกtruujรบ. Vย novej trase sรบ navrhovanรฉ novรฉ objekty, ktorรฝch typ nosnej konลกtrukcie zรกvisรญ od premosลฅovanej prekรกลพky. Dฤบลพkou najvรคฤลกie sรบ mosty ponad Hornรกd za stanicou Kysak (178 a 122 m), most ponad nรกdrลพ Malรก Lodina (289ย m), estakรกdy pri zastรกvke Margecany lemujรบce nรกdrลพ Ruลพรญn (210 aย 1038 m), estakรกda vย Margecanoch (500 m), most ponad Hornรกd pred Margecanskรฝm tunelom (90 m) aย estakรกda na preloลพke trate pri Kluknave (772 m). Pri mostnรฝch objektoch sa upravujรบ korytรก vodnรฝch tokov. Najrozsiahlejลกia je รบprava Hornรกdu pri Kluknave vย dฤบลพke 783 m.
Dve รบrovลovรฉ kriลพovania nachรกdzajรบce sa vย รบseku Margecany โ Krompachy budรบ zruลกenรฉ. Jedno sa nahradรญ cestnรฝm nadjazdom sย prรญstupovou komunikรกciou aย druhรฉ bude zruลกenรฉ preloลพenรญm ลพelezniฤnej trate.
Sรบฤasne sย vedenรญm ลพelezniฤnej trate je รบdolรญm Hornรกdu vedenรก aj cestnรก komunikรกcia ฤ. II/547, ktorรบ vย miestach kolรญzie sย navrhovanou trasou ลพeleznice bude potrebnรฉ upraviลฅ aย to buฤ doฤasne poฤas vรฝstavby tunelovรฝch portรกlov alebo preloลพiลฅ natrvalo ako pri tuneli Tรบrnisko pred ลฝST Krompachy. Stavba zahลลa aj รบpravy ciest III. triedy aย รบฤelovรฝch komunikรกciรญ a potrebnรบ vรฝstavbu novรฝch prรญstupovรฝch ciest kย jednotlivรฝm tunelovรฝm portรกlom.
Zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia aย nรกhrada za zasiahnutรฉ biotopy sรบย navrhovanรฉ revitalizaฤnรฝmi opatreniami โ na opustenom ลพelezniฤnom telese resp. vรฝsadbou zelene na vhodnรฝch lokalitรกch.
Nรกroฤnosลฅ stavby je nielen vย dรดsledku ฤlenitosti terรฉnu, inลพniersko-geologickรฝch pomerov, ale aj v zavรกdzanรญ technologickรฝch zmien, akรฝmi je zmena trakฤnej napรกjacej sรบstavy zย jednosmernej 3kV na striedavรบ sย napรคtรญm 25kV 50Hz, vybudovanie ลพelezniฤnej rรกdiovej siete GSM-R aย realizovanie zabezpeฤovacieho zariadenia ETCS รบrovne 2.
Preloลพka trate pri obci Kluknava
Estakรกda Kluknava
Preloลพka trate pri obci Kluknava
Zastรกvka Richnava
Most ponad vodnรบ nรกdrลพ Malรก Lodina
Kapacitnรฉ รบdaje po modernizรกcii
Celkovรก dฤบลพka ลพelezniฤnej trate po modernizรกcii budeย ย ย 28,961 km, z toho:
- traลฅ na mostnรฝch objektoch 3467 m
- vย tunelochย 9771 m (Kysackรฝ โ 992 m, Holica -1730 m + รบnikovรฉ schodisko, Bujanovskรฝ -3409 m + 2 x 1100 m รบnikovรฉ chodby, Margecanskรฝ โ 780 m, Uhliskรก โ 980 m, Kluknavskรฝ โ 590 m, Tรบrnisko – 1290 m + 110 m รบnikovรก chodba)
- na novom ลพelezniฤnom telese 62%
- na jestvujรบcom ลพelezniฤnom teleseย 38%
- umelรฉ stavby ako: – ลพelezniฤnรฉ mosty – 28, novรฉ cestnรฉ mosty – 4, podchody pre cestujรบcich – 5 , batoลพinovรฝ ย ย ย podchod – 1 , priepusty – 19, opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry – 25 , protihlukovรฉ bariรฉry โ 8558 m
Literatรบra
1. Traลฅ druลพby, podnikovรฝ ฤasopis, 1951-1955
2. Loลพek, G.: Zemnรฉ prรกce na Trati druลพby, Inลพenรฝrskรฉ stavby, 3, 19.2.1955, ฤ.2
3. Vojenskรฉ mapy: ยฉ Laboratoล geoinformatiky Univerzita J.E. Purkynฤ
4. Projektovรก dokumentรกcia kย stavbe: EIA, DSZ, DUR
Ing. Jรกn Tรณth
Foto aย vizualizรกcie: SUDOP Koลกice a. s.