modernizacia zeleznicnej trate vuseku krompachy kysak
Galรฉria(9)

Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate vย รบseku Krompachy – Kysak

Partneri sekcie:

Modernizovanรญm รบseku trate Krompachy โ€“ Kysak dosiahneme potrebnรฉ parametre vyplรฝvajรบce zย uzavretรฝch dohรดd AGC a AGTC, zvรฝลกi sa traลฅovรก rรฝchlosลฅ, priestorovรก priechodnosลฅ, รบnosnosลฅ ลพelezniฤnรฉho spodku, kultรบra, komfort, bezpeฤnosลฅ cestujรบcich aย prevรกdzky. Znรญลพi sa negatรญvny vplyv na obyvateฤพstvo aย zlepลกรญ sa ลพivotnรฉ prostredie.

2a big image
2b big image
3a big image
3b big image
3c big image
3d big image
4 big image
modernizacia zeleznicnej trate v useku krompachy kysak 7012 big image
Bujanovskรฝ tunel

Koลกicko-bohumรญnska ลพeleznica (KBลฝ)

Prvรฉ รบvahy o vรฝstavbe ลพeleznice zo Sliezska cez ลฝilinu, Liptovskรฝ Svรคtรฝ Mikulรกลก, Poprad aย Levoฤu alebo Spiลกskรบ Novรบ Ves pozdฤบลพ Hornรกdu do Koลกรญc sledovali zlacnenie dopravy ลพeleznej rudyย a surovรฉho ลพeleza z banรญ a malรฝch ลพeleznรฝch hรบt Liptova a Spiลกa do ลพeleziarnรญ vย Tล™inci. Okrem toho mala KBลฝ zabezpeฤiลฅ monarchii, najmรค vลกak Uhorsku a Sedmohradsku, podstatnรบ ฤasลฅ tranzitnej prepravy medzi ฤŒiernym a Baltickรฝm morom. Koncesiu naย  stavbu ลพeleznice zย Koลกรญc do Bohumรญna zรญskalo belgickรฉ podnikateฤพstvo bratov Richeovcov. Prevรกdzka sa na รบseku Koลกice – Kysak – Preลกov zaฤรญna 1. 9. 1870, vย รบseku Spiลกskรก Novรก Ves – Kysak 18. 3. 1872. KBลฝ bola stavanรก ako jednokoฤพajnรก. Koncesnรก listina urฤovala povinnosลฅ zdvojkoฤพajniลฅ traลฅ v prรญpade, keฤ bude roฤnรฝ hrubรฝ zisk na jeden kilometer ลพeleznice prevyลกovaลฅ v dvoch po sebe nasledujรบcich rokov 150 000 zlatรฝch. Zdvojkoฤพajnenie bolo zahรกjenรฉ uลพ skรดr v snahe zrรฝchliลฅ aย finanฤne zefektรญvniลฅ prevรกdzku trate.

Traลฅ druลพby โ€“ zdvojkoฤพajnenie a elektrifikรกcia
Narastajรบce zaลฅaลพenie trate ลฝilina – Koลกice – ฤŒierna nad Tisou si po vojne vynรบtilo rรฝchle dokonฤenie zdvojkoฤพajnenia, pre ktorรฉ sa ujal nรกzov Traลฅ druลพby. Odย stanice Kysak dvojkoฤพajnรก trasa opรบลกลฅa pรดvodnรบ jednokoฤพajku, ktorรก viedla vย รบdolรญ. Novรก traลฅ sa rozvรญja po svahoch tak, aby dosiahla potrebnรบ vรฝลกku vzhฤพadom na podstatnรฉ skrรกtenie รบseku, aby tu bolo moลพnรฉ previesลฅ stavbu vodnรฝch diel (Ruลพรญn aย Malรก Lodina). Veฤพkรฝ masรญv hory Bujanov pretรญna na รบseku zย Ruลพรญna doย Rolovej Huty dvoma tunelmi (Bujanovskรฝ aย Ruลพรญn). Vzdialenosลฅ medzi Margecanmi aย Kysakom po novej trati sa skrรกtila na polovicu (o 12,5 km) za veฤพmi priaznivรฉho stรบpania, ktorรฉ v ลพiadnom รบseku nepresiahlo 7โ€ฐ. V sรบlade sย vรฝvojom vย susednรฝch ลกtรกtoch bol 22.10.1945 schvรกlenรฝ plรกn na elektrifikรกciu takmer 2000ย km vybranรฝch slovenskรฝch ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Elektrickรก prevรกdzka na trati Spiลกskรก Novรก Ves โ€“ Koลกice bola spustenรก vย roku 1961. Vย roku 1978 bol elektrifikovanรฝ ajย รบsek na prรญpojnej trati Kysakย โ€“ Preลกov.

Koridor ฤ. V
Tak ako sa hovorรญ โ€ždo tretice vลกetko dobrรฉโ€œ pre bรฝvalรบ Koลกickoโ€“bohumรญnsku ลพeleznicu, ale uลพ ako zmodernizovanรบ s cieฤพomย  vytvoriลฅ infraลกtruktรบru, ktorรก umoลพnรญ zapojenie regiรณnu do Eurรณpskej รบnie aย okolitรฉho sveta. Modernizovanรฝ รบsek ลพelezniฤnej trate Krompachy (mimo) โ€“ Kysak je sรบฤasลฅou dvojkoฤพajnej ลพelezniฤnej trate Bratislava โ€“ ลฝilina โ€“ Koลกice โ€“ ฤŒierna nad Tisou โ€“ ลกt. hranica sย Ukrajinou. Uvedenรก traลฅ je vetvou Krรฉtskeho koridoru ฤ. Va. , sรบฤasลฅou trasy E40 vย zmysle dohody AGC (eurรณpska dohoda oย medzinรกrodnรฝch ลพelezniฤnรฝch magistrรกlach, rok 1985) aย sรบฤasลฅou trasy C-E 40 vย zmysle AGTC (eurรณpska dohoda oย najdรดleลพitejลกรญch trasรกch medzinรกrodnej kombinovanej dopravy, rok 1993).

Projektovรก prรญprava stavby
Dokumentรกcia posรบdenia stavby na ลพivotnรฉ prostredie

Na zaฤiatku projektovรฝch prรกc bola stavba: ลฝSR, Modernizรกcia ลพelezniฤnej trate ลฝilina โ€“ Koลกice, รบsek trate Krompachy (mimo) โ€“ Kysak posudzovanรก podฤพa zรกkona ฤ. 24/2006 Z.z. oย posudzovanรญ vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie.

Obvodnรฝ รบrad ลพivotnรฉho prostredia Spiลกskรก Novรก Ves vydal 21.12.2006 rozhodnutie, ลพe navrhovanรก ฤinnosลฅ sa nebude posudzovaลฅ podฤพa zรกkona ฤ.ย 24/2006 Z.z.. Na zรกklade zvรกลพenรญ environmentรกlnych aย technickรฝch odliลกnostรญ bola vย danรฝch podmienkach zvolenรก optimรกlna kombinรกcia troch variantov vย jednotlivรฝch medzistaniฤnรฝch รบsekoch.

Technicko-ekonomickรก ลกtรบdia variantnรฉho trasovania
Vย roku 2007 bola vypracovanรก ลกtรบdia, ktorej cieฤพom bolo porovnaลฅ ekonomickรบ efektรญvnosลฅ troch zรกkladnรฝch variantov modernizรกcie rieลกenรฉho รบseku aย to vedenie trate vย trase Kysak โ€“ Preลกov โ€“ Krompachy sย ponechanรญm, resp. so zruลกenรญm terajลกej trate aย modernizรกciu vย sรบฤasnej trase Kysak โ€“ Margecany โ€“ Krompachy. Na zรกklade dosiahnutรฝch hodnรดt ENPV (ekonomickรก ฤistรก sรบฤasnรก hodnota) je moลพnรฉ konลกtatovaลฅ, ลพe najekonomickejลกรญm rieลกenรญm zย porovnรกvanรฝch variantov je realizรกcia variantu modernizรกcie trate vย sรบฤasnej trase (koridore).

Dokumentรกcia stavebnรฉho zรกmeru (DSZ) aย dokumentรกcia pre รบzemnรฉ rozhodnutie (DUR)
Vย jรบni aย nรกsledne vย auguste 2008 boli vypracovanรฉ projektovรฉ dokumentรกcie DSZ aย DUR. Ministerstvo vรฝstavby a regionรกlneho rozvoja SR, protokolom ฤ. 37/2008 oย vykonanรญ ลกtรกtnej expertรญzy odsรบhlasilo predloลพenรฝ stavebnรฝ zรกmer. Mestom Gelnica ako vecne aย รบzemne prรญsluลกnรฝm รบradom bolo 26. 11. 2008 vydanรฉ rozhodnutie oย umiestnenรญ stavby.

Popis technickรฉho rieลกenia stavby
Traลฅovรฝ รบsek Krompachy โ€“ Kysakย  (sย รบpravami trakฤnรฉho vedenia vย รบseku Kysak โ€“ Obiลกovce aย รบpravami zabezpeฤovacieho zariadenia v ฤasti trati Margecany โ€“ ฤŒervenรก skala) sa nachรกdza na รบzemรญ Preลกovskรฉho aย Koลกickรฉho kraja. Stavba zasahuje do 4 okresov (Koลกice – okolie, Preลกov, Gelnica aย Spiลกskรก Novรก Ves) aย 18ย katastrรกlnych รบzemรญ.

Trasovanie modernizovanej trate je navrhovanรฉ sย ohฤพadom na dosiahnutie ฤo najlepลกรญch rรฝchlostnรฝch parametrov pri reลกpektovanรญ polohy existujรบcich ลพelezniฤnรฝch stanรญc aย zachovanรญ obsluลพnosti รบzemia. Nรกvrh ovplyvnila aj poloha vodnรฝch nรกdrลพรญ Malรก Lodina aย Ruลพรญn. Trasovanรญm sรบ zvรคฤลกovanรฉ polomery oblรบkov, ฤรญm dochรกdza kย opusteniu jestvujรบceho ลพelezniฤnรฉho telesa.

Dosiahnutรก rรฝchlosลฅ vย jednotlivรฝch traลฅovรฝch รบsekoch je:

  • Kysak โ€“ Margecany ย ย ย  ย ย ย  140 km/h (obmedzenie ลฝST Kysak: 100-120 km/h)
  • Margecany โ€“ Krompachyย ย ย  160 km/h

Zabezpeฤenie poลพadovanej รบnosnosti podvalovรฉho podloลพia a ochrany zemnej plรกne pred mrazom sa zabezpeฤรญ vybudovanรญm konลกtrukฤnรฝch vrstiev ลพelezniฤnรฉho spodku spolu sย jeho odvodnenรญm. Vย miestach so zmenou trasy saย vybudujรบ novรฉ nรกsypy, zรกrezy resp. opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry. V ลพelezniฤnรฝch staniciach budรบ upravenรฉ konfigurรกcie koฤพajiska aย vybudovanรฉ nรกstupiลกtia sย mimoรบrovลˆovรฝm prรญstupom – podchodom pre cestujรบcich, taktieลพ sa upravia vลกetky potrebnรฉ inลพinierske siete. Okrem toho bude:

  • v ลฝST.ย ย ย  Kysak – novรฝ batoลพinovรฝ podchod a รบprava kรกblovรฝch vedenรญ vย nadvรคznosti na zrealizovanรบ modernizรกciu zabezpeฤovacieho zariadenia
  • v ลฝST.ย ย ย  Malรก Lodina – zrekonลกtruovanรก vรฝpravnรก budova
  • v ลฝST.ย ย ย  Margecany – vybudovanรก novรก vรฝpravnรก aย prevรกdzkovรก budova.

Vย rรกmci modernizรกcie budรบ upravenรฉ ลพelezniฤnรฉ zastรกvky Veฤพkรก Lodina, Ruลพรญn, zastรกvka Margecany aย Richnava. Zastรกvka Kluknava bude zย dรดvodu preloลพky trate zruลกenรก.

Vย traลฅovom รบseku Krompachy – Kysak je navrhovanรฝch 6 novรฝch ลพelezniฤnรฝch tunelov aย rekonลกtrukcia existujรบceho Bujanovskรฉho tunela. Tunely sรบ navrhovanรฉ ako jednorรบrovรฉ dvojkoฤพajnรฉ tunely sย osovou vzdialenosลฅou koฤพajรญ 4,2 m. Vรฝstavba tunelov bude realizovanรก hฤบbenรญm aย razenรญm sย jednotnรฝm tunelovรฝm prierezom. รšnikovรฉ chodby sรบ navrhovanรฉ pri tuneloch Holica, Bujanovskรฝ aย Tรบrnisko.

ลฝelezniฤnรฉ mosty vย miestach, kde navrhovanรก trasa vedie po jestvujรบcom ลพelezniฤnom telese sa zrekonลกtruujรบ. Vย novej trase sรบ navrhovanรฉ novรฉ objekty, ktorรฝch typ nosnej konลกtrukcie zรกvisรญ od premosลฅovanej prekรกลพky. Dฤบลพkou najvรคฤลกie sรบ mosty ponad Hornรกd za stanicou Kysak (178 a 122 m), most ponad nรกdrลพ Malรก Lodina (289ย m), estakรกdy pri zastรกvke Margecany lemujรบce nรกdrลพ Ruลพรญn (210 aย 1038 m), estakรกda vย Margecanoch (500 m), most ponad Hornรกd pred Margecanskรฝm tunelom (90 m) aย estakรกda na preloลพke trate pri Kluknave (772 m). Pri mostnรฝch objektoch sa upravujรบ korytรก vodnรฝch tokov. Najrozsiahlejลกia je รบprava Hornรกdu pri Kluknave vย dฤบลพke 783 m.

Dve รบrovลˆovรฉ kriลพovania nachรกdzajรบce sa vย รบseku Margecany โ€“ Krompachy budรบ zruลกenรฉ. Jedno sa nahradรญ cestnรฝm nadjazdom sย prรญstupovou komunikรกciou aย druhรฉ bude zruลกenรฉ preloลพenรญm ลพelezniฤnej trate.

Sรบฤasne sย vedenรญm ลพelezniฤnej trate je รบdolรญm Hornรกdu vedenรก aj cestnรก komunikรกcia ฤ. II/547, ktorรบ vย miestach kolรญzie sย navrhovanou trasou ลพeleznice bude potrebnรฉ upraviลฅ aย to buฤ doฤasne poฤas vรฝstavby tunelovรฝch portรกlov alebo preloลพiลฅ natrvalo ako pri tuneli Tรบrnisko pred ลฝST Krompachy. Stavba zahล•ลˆa aj รบpravy ciest III. triedy aย รบฤelovรฝch komunikรกciรญ a potrebnรบ vรฝstavbu novรฝch prรญstupovรฝch ciest kย jednotlivรฝm tunelovรฝm portรกlom.

Zlepลกenie ลพivotnรฉho prostredia aย nรกhrada za zasiahnutรฉ biotopy sรบย navrhovanรฉ revitalizaฤnรฝmi opatreniami โ€“ na opustenom ลพelezniฤnom telese resp. vรฝsadbou zelene na vhodnรฝch lokalitรกch.

Nรกroฤnosลฅ stavby je nielen vย dรดsledku ฤlenitosti terรฉnu, inลพniersko-geologickรฝch pomerov, ale aj v zavรกdzanรญ technologickรฝch zmien, akรฝmi je zmena trakฤnej napรกjacej sรบstavy zย jednosmernej 3kV na striedavรบ sย napรคtรญm 25kV 50Hz, vybudovanie ลพelezniฤnej rรกdiovej siete GSM-R aย realizovanie zabezpeฤovacieho zariadenia ETCS รบrovne 2.


Preloลพka trate pri obci Kluknava


Estakรกda Kluknava


Preloลพka trate pri obci Kluknava


Zastรกvka Richnava


Most ponad vodnรบ nรกdrลพ Malรก Lodina

Kapacitnรฉ รบdaje po modernizรกcii
Celkovรก dฤบลพka ลพelezniฤnej trate po modernizรกcii budeย ย ย  28,961 km, z toho:

  • traลฅ na mostnรฝch objektoch 3467 m
  • vย  tunelochย  9771 m (Kysackรฝ โ€“ 992 m, Holica -1730 m + รบnikovรฉ schodisko, Bujanovskรฝ -3409 m + 2 x 1100 m รบnikovรฉ chodby, Margecanskรฝ โ€“ 780 m, Uhliskรก โ€“ 980 m, Kluknavskรฝ โ€“ 590 m, Tรบrnisko – 1290 m + 110 m รบnikovรก chodba)
  • na novom ลพelezniฤnom telese 62%
  • na jestvujรบcom ลพelezniฤnom teleseย  38%
  • umelรฉ stavby ako: – ลพelezniฤnรฉ mosty – 28, novรฉ cestnรฉ mosty – 4, podchody pre cestujรบcich – 5 , batoลพinovรฝ ย ย ย  podchod – 1 , priepusty – 19, opornรฉ aย zรกrubnรฉ mรบry – 25 , protihlukovรฉ bariรฉry โ€“ 8558 m

Literatรบra
1. Traลฅ druลพby, podnikovรฝ ฤasopis, 1951-1955
2. Loลพek, G.: Zemnรฉ prรกce na Trati druลพby, Inลพenรฝrskรฉ stavby, 3, 19.2.1955, ฤ.2
3. Vojenskรฉ mapy: ยฉ Laboratoล™ geoinformatiky Univerzita J.E. Purkynฤ›
4. Projektovรก dokumentรกcia kย stavbe: EIA, DSZ, DUR

Ing. Jรกn Tรณth
Foto aย vizualizรกcie: SUDOP Koลกice a. s.

Najฤรญtanejลกie