Problรฉmy obnovy obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov
Problematika nรกjomnรฉho bรฝvania โ vรฝstavby obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov, ako aj ich nรกslednej obnovy โ je predmetom mnohรฝch diskusiรญ. Dรดleลพitรฝm momentom pri obnove nรกjomnรฝch bytovรฝch domov sรบ predovลกetkรฝm dostupnosลฅ aย objem finanฤnรฝch prostriedkov na jednej strane aย legislatรญvne obmedzenia miest aย obcรญ vย sรบvislosti sย ich รบverovรฝm zaลฅaลพenรญm na strane druhej.
ย Na zรกklade nedostatku finanฤnรฝch prostriedkov vznikajรบ mestรกm aย obciam problรฉmy nielen sย komplexnou obnovou nรกjomnรฉho bytovรฉho fondu, ale aj sย jeho permanentnou รบdrลพbou. Jednou zย moลพnostรญ mรดลพe byลฅ aj vytvorenie neziskovรฝch (resp. verejnoprospeลกnรฝch) organizรกciรญ, ktorรฉ spravujรบ nรกjomnรฝ bytovรฝ fond aย majรบ vo svete dlhoroฤnรบ tradรญciu.Nรกjomnรฉ bรฝvanie je vย sรบฤasnosti neustรกle diskutovanou tรฉmou. Na รบvod vลกak treba zdรดrazniลฅ, ลพe tento pojem sa nesmie zamieลaลฅ sย bytom na prenรกjom za trhovรฉ nรกjomnรฉ. Pod nรกjomnรฝmi bytmi sa vย tomto prรญpade rozumejรบ nehnuteฤพnosti, ktorรฉ mesto, obec, mestskรก ฤasลฅ alebo vyลกลกรญ รบzemnรฝ celok poskytuje svojim obyvateฤพom na dlhodobรฝ nรกjom aย na financovanie ktorรฝch sa pouลพili verejnรฉ zdroje โ dotรกcie aย ลกtรกtny รบver. Faktom je, ลพe zatiaฤพ ฤo za socializmu inรฉ byty ako nรกjomnรฉ (ลกtรกtne, druลพstevnรฉ, prรญpadne podnikovรฉ) vย podstate na trhu neboli, dnes tvoria zย celkovรฉho objemu bytov vย SR naozaj โzanedbateฤพnรบโ poloลพku โ necelรฉ 3 %, ฤo na zรกklade ลกtatistickรฝch รบdajov Ministerstva vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR ku koncu roka 2010 predstavoval objem 50 247 nรกjomnรฝch bytov. Nรกjomnรฉ bรฝvanie patrรญ popri bรฝvanรญ vlastnรญckom kย zรกkladnรฝm formรกm bรฝvania vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch Eร. Vย krajinรกch, ako sรบ Nemecko ฤi Spojenรฉ krรกฤพovstvo, tvoria nรกjomnรฉ byty aลพ 50 % zย celkovรฉho poฤtu bytov, ktorรฉ sรบ dostupnรฉ na bรฝvanie, priฤom verejnรฝ nรกjomnรฝ sektor tu predstavuje vย priemere 18 aลพ 20 % zย bytovรฉho fondu. Prรกvo ฤพudรญ na dรดstojnรฉ bรฝvanie sa zdรดrazลuje aj vย Eurรณpskej charte, pretoลพe prรกve ono vytvรกra predpoklady na ich vzdelรกvanie aย zapojenie do spoloฤnosti, aย teda je predpokladom na ลกลฅastnejลกรญ ลพivot. Naplnenie Eurรณpskej charty nie je moลพnรฉ bez rozvoja sociรกlneho nรกjomnรฉho bรฝvania. Vย rรดznych krajinรกch sa na oznaฤenie sociรกlneho bรฝvania pouลพรญvajรบ alternatรญvne termรญny ako naprรญklad dobrรฉ aย bezpeฤnรฉ bรฝvanie (Nemecko), bรฝvanie sย beลพnรฝm nรกjmom (Francรบzsko), nรญzko- aลพ stredne prรญjmovรฉ bรฝvanie (USA), podporovanรฉ bรฝvanie alebo cenovo prรญstupnรฉ bรฝvanie. Dรดvod nedostatoฤnej ponuky nรกjomnรฝch bytov na naลกom trhu je jednoduchรฝ โ vรคฤลกinu pรดvodnรฝch ลกtรกtnych bytov si postupne odkรบpili do osobnรฉho vlastnรญctva ich dlhoroฤnรญ obyvatelia aย zvyลกok bytovรฝch domov sa vrรกtil pรดvodnรฝm vlastnรญkom vย sรบlade sย โreลกtituฤnรฝmiโ zรกkonmi. Tento typ majiteฤพov mรก zรกujem predovลกetkรฝm oย nรกjomnรญkov platiacich trhovรฉ nรกjomnรฉ.
Mnoลพstvo nรกjomnรฝch bytovรฝch domov je vย sรบฤasnosti vย dezolรกtnom stave. Nรกjomnรญci pre obavy zย budรบcnosti do oprรกv investovaลฅ nechcรบ. Treba zobraลฅ do รบvahy aj ekonomickรฝ aย spoloฤenskรฝ dosah regulovanรฉho nรกjomnรฉho (pojem regulovanรฉ nรกjomnรฉ sa objavil na Slovensku po spoloฤenskรฝch zmenรกch vย roku 1989) na vlastnรญkov nehnuteฤพnostรญ. Patrรญ kย nim zlรฝ technickรฝ stav obytnรฝch budov sย bytmi sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm, nepriaznivรฉ pรดsobenie na rozvรญjajรบci sa trh sย nรกjomnรฝmi bytmi, neochota nรกjomcov opรบลกลฅaลฅ byty sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm aj pri vรฝskyte objektรญvnych dรดvodov (potreba sลฅahovaลฅ sa za prรกcou, bรฝvanie vย menลกรญch bytoch pri poklese poฤtu ฤlenov domรกcnosti), dlhodobo napรคtรฉ vzลฅahy medzi vlastnรญkom aย nรกjomcami.
Obnova obecnรฝch aย nรกjomnรฝch bytovรฝch domov
Vย priebehu 20 rokov vzniklo viacero podpornรฝch programov zameranรฝch na obnovu bytovรฝch domov. Sรบ to predovลกetkรฝm efektรญvne podpornรฉ programy ลกtรกtu, ako aj รบverovรฉ moลพnosti komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ. Vznikol aj รบspeลกnรฝ program zabezpeฤenia รบverov (ktorรฉ poskytnรบ komerฤnรฉ banky na obnovu bytovรฝch domov) vytvorenรญm programu ลกtรกtnych bankovรฝch zรกruk poskytovanรฝch Slovenskou zรกruฤnou aย rozvojovou bankou. Zo skรบsenostรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe:
- finanฤnรฉ prostriedky zย verejnรฝch zdrojov sรบ atraktรญvne, ich dostupnosลฅ je vลกak obmedzenรก;
- รบverovรฉ prostriedky zย komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ sรบ dostupnรฉ, daยญjรบ sa kombinovaลฅ sย dotรกciami aย vlastnรฝmi finanฤnรฝmi prostriedkami, ale mestรก aย obce musia vo svojej finanฤnej politike zohฤพadลovaลฅ zรกkon oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy.
Problรฉm nastรกva pri financovanรญ obnovy bytovรฉho fondu prostrednรญctvom komerฤnรฝch zdrojov, keฤลพe mestรก, obce aย vyลกลกie รบzemnรฉ celky musia dodrลพiavaลฅ zรกkon ฤ. 583/2004 Z.ย z. oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy vย platnom znenรญ, ako aj inรฉ sรบvisiace predpisy, ฤo znamenรก, ลพe na plnenie svojich รบloh mรดลพu prijaลฅ nรกvratnรฉ zdroje financovania, len ak:
- celkovรก suma dlhu obce, mesta alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku neprekroฤรญ 60ย % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka;
- suma roฤnรฝch splรกtok nรกvratnรฝch zdrojov financovania vrรกtane รบhrady vรฝnosov neprekroฤรญ 25 % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka.
Celkovou sumou dlhu obce, mesta alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku sa rozumie sรบhrn zรกvรคzkov vyplรฝvajรบcich zo splรกcania istรญn nรกvratnรฝch zdrojov financovania ku koncu rozpoฤtovรฉho roka aย suma ruฤiteฤพskรฝch zรกvรคzkov obce alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku.
Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapoฤรญtavajรบ zรกvรคzky zย รบverov poskytnutรฝch zย bรฝvalรฝch ลกtรกtnych fondov aย zย รบveru poskytnutรฉho zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania na vรฝstavbu obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov vo vรฝลกke splรกtok รบveru, ktorรฝch รบhrada je zahrnutรก vย cene roฤnรฉho nรกjomnรฉho za obecnรฉ nรกjomnรฉ byty. Do sumy roฤnรฝch splรกtok nรกvratnรฝch zdrojov financovania obce aย vyลกลกieho รบzemnรฉho celku sa nezapoฤรญtava suma ich jednorazovรฉho predฤasnรฉho splatenia.
To znamenรก, ลพe vย prรญpade, ak by obec, mesto alebo vyลกลกรญ รบzemnรฝ celok chceli รบverovรฉ zdroje ฤerpaลฅ zย komerฤnej banky alebo ako dotรกciu na odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch kombinovaลฅ prรกve sย komerฤnรฝm รบverom, mohlo by to zvรฝลกiลฅ ich รบverovรบ zaลฅaลพenosลฅ (celkovรบ sumu ich dlhu). Na druhej strane, aj objem splรกtok vrรกtane รบrokov by mohol prekroฤiลฅ zรกkonom stanovenรฝ roฤnรฝ limit.
Dosah finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy, prijatรฉ protikrรญzovรฉ opatrenia, ako aj prepad daลovรฝch prรญjmov vย poslednรฝch rokoch sa vรฝrazne negatรญvne odrazili na ekonomickej situรกcii aย tรฝm aj stabilite miest aย obcรญ, ฤรญm sa znรญลพila ich finanฤnรก sebestaฤnosลฅ. Problรฉmy vznikajรบ aj vย dรดsledku neschopnosti miest aย obcรญ uhrรกdzaลฅ svoje zรกvรคzky vย stanovenรฝch termรญnoch vrรกtane povinnostรญ stanovenรฝch zรกkonmi. Uvedenรฉ skutoฤnosti vรฝznamne vplรฝvajรบ na finanฤnรฝ rozpoฤet miest, ktorรฝ je veฤพmi napnutรฝ, ฤo neumoลพลuje uvaลพovaลฅ (resp. len sย veฤพkรฝmi ลฅaลพkosลฅami) oย komerฤnรฝch รบveroch na obnovu nรกjomnรฝch bytov vย ich majetku. Treba povedaลฅ, ลพe obnova obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov sa netรฝka len tรฝch starลกรญch (ako vidieลฅ na obr.ย 1), ale aj niektorรฝch postavenรฝch vย nedรกvnej minulosti (obr. 2), ktorรฉ sรบ nekvalitnรฉ, rรฝchlo vybudovanรฉ aย vย sรบฤasnosti sรบ mnohokrรกt znehodnotenรฉ zatekanรญm, tvorbou plesnรญ aย prasklinami na obvodovom plรกลกti, ako aj priamo vnรบtri โ vย jednotlivรฝch bytoch, ฤo sa neraz odrรกลพa na zdravotnom stave ich nรกjomnรญkov.
a) | c) |
c) Obr. 1. Sรบฤasnรฝ stav niektorรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov vย Bratislave-Petrลพalke a) neobnovenรฝ panelovรฝ bytovรฝ dom, b) praskliny na obvodovom plรกลกti, c) zdegradovanรฉ schodisko aย vstup do bytovรฉho domu, ktorรฝ nespฤบลa bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky |
a) | c) |
b) Obr. 2 Prรญklady porรบch bytovรฝch domov (starลกรญch aj novลกรญch ) a) tvorba plesnรญ na obvodovom plรกลกti, b) tvorba prasklรญn, c) poruลกenรก omietka vย interiรฉri bytovรฉho domu |
Neziskovรฉ organizรกcie vย oblasti bรฝvania
Vย krajinรกch, kde nรกjomnรฉ bรฝvanie zaujรญma vรฝznamnรฉ miesto na trhu sย bytmi, pรดsobia uลพ celรฉ desaลฅroฤia neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie. Najviac majรบ rozvinutรบ prรกve oblasลฅ sociรกlneho nรกjomnรฉho bรฝvania vย Holandsku, ล vรฉdsku aย Rakรบsku (obr. 3, 4). Zahลลa jednak zabezpeฤovanie nรกjomnรฉho bรฝvania pre rodiny sย nรญzkym prรญjmom, ale aj starostlivosลฅ aย obnovu tohto bytovรฉho fondu.
Neziskovรฉ organizรกcie vo svete pรดsobia spravidla ako verejnรฉ obchodnรฉ spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรฝm, akciovรฉ spoloฤnosti (pri ktorรฝch je vลกak zรกkaz platby dividend), spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรญm, neziskovรฉ organizรกcie, ktorรฉ majรบ charakter nadรกciรญ. Mnoho takรฝchto spoloฤnostรญ mรก charakter verejnoprospeลกnรฝch organizรกciรญ (ล vรฉdsko, Nemecko, Francรบzsko). Svoju ฤinnosลฅ uskutoฤลujรบ vย rรกmci obce, skupiny obcรญ, okresu, resp. niekoฤพkรฝch okresov. Naprรญklad vo Francรบzsku od roku 1957 pรดsobรญ verejnoprospeลกnรก organizรกcia HLM, ktorรก zahลลa pribliลพne 900 podnikov aย spoloฤnostรญ. Podniky majรบ rรดzne zameranie aย prรกvnu formu aย sรบ oslobodenรฉ od dane zย nehnuteฤพnosti. Verejnรฝ sektor sรกm osebe nespravuje ลพiadne bytovรฉ domy. Organizรกcia HLM spravuje asi 3,5 miliรณna bytov, vรฝznamnรฝ je vลกak podiel rekonลกtrukciรญ nรกjomnรฝch bytovรฝch domov.
Obr. 3 Nรกjomnรฉ bytovรฉ domy v Holandsku
ฤalลกรญm prรญkladom mรดลพe byลฅ aj susednรฉ Rakรบsko. Vo sfรฉre bรฝvania sรบ uลพ pribliลพne 100ย rokov aktรญvne neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie, ktorรฉ majรบ prรกvnu formu bytovรฉho druลพstva (52 %), spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรฝm (43 %) aย akciovej spoloฤnosti (5ย %). Jednรฝm zย najvรคฤลกรญch bytovรฝch zdruลพenรญ vย Rakรบsku je spoloฤnosลฅ BUWOG, zaloลพenรก vย roku 1959 ako spoloฤnosลฅ sย ruฤenรญm obmedzenรฝm. Hlavnรฝm majiteฤพom tejto spoloฤnosti bola Rakรบska republika. Vย rรกmci fungovania BUWOG-uย sa uplatnilo viacero zรกsad, naprรญklad spoloฤnosลฅ mรก preferenฤnรฝ prรญstup kย dotรกciรกm na bรฝvanie. Ceny, ktorรฉ si รบฤtoval BUWOG, museli postaฤovaลฅ na pokrytie nรกkladov na vรฝstavbu aย sprรกvu nรกjomnรฝch bytov, zisk mohol predstavovaลฅ 4ย aลพ 5 % zย hodnoty nehnuteฤพnostรญ aย pod.
Treba povedaลฅ, ลพe hlavnรฉ mesto Viedeล je charakterizovanรฉ ako najvรคฤลกรญ komunรกlny vlastnรญk bytov vย Eurรณpe. Zย pribliลพne 1,7 miliรณna obyvateฤพov Viedne bรฝva kaลพdรฝ ลกtvrtรฝ Viedenฤan vย obecnom byte. Celkovo vlastnรญ mesto Viedeล pribliลพne 220 000 obecnรฝch bytov. Vฤaka tomu je najvรคฤลกou domovou sprรกvou vย Eurรณpe. Viedeล kaลพdรฝ rok pridelรญ pribliลพne 10 000 obecnรฝch bytov. Od roku 1994 sa takmer jedna tretina (68 842 bytov) vybudovala nanovo. Viac ako polovica tรฝchto komunรกlnych bytovรฝch domov sa vย rokoch 1994 aลพ 2005 obnovila aย prispรดsobila modernรฉmu ลกtandardu. Iลกlo celkovo oย 2 522 budov so 122 000 bytmi. Nรกklady na sanรกciu predstavovali 2,9 miliardy eur. Mesto Viedeล celkovo investovalo vย uvedenom obdobรญ do modernej vรฝstavby bytov 4,829 miliardy eur.
Vย tomto kontexte sa teda ukazuje, ลพe neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie mรดลพu prispieลฅ kย rieลกeniu bytovรฉho problรฉmu predovลกetkรฝm pre tรฝch, ktorรญ nemajรบ naakumulovanรฝch dostatok zdrojov na kรบpu bytu do vlastnรญctva, resp. tรฝch, ktorรญ cestujรบ za prรกcou aย vyuลพรญvajรบ nรกjomnรฉ bรฝvanie ako prechodnรฉ, pretoลพe:
- ฤinnosลฅ neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ sa neorientuje na zisk aย mรก verejnoprospeลกnรฝ charakter;
- majรบ spravidla prรญstup kย ลกtรกtnym dotรกciรกm;
- mรดลพu vykrรฝvaลฅ straty vย oblasti sociรกlneho bytovรฉho fondu prostrednรญctvom podnikateฤพskรฝch ฤinnostรญ zameranรฝch na zisk, napr. vรฝstavbou bytov pre solventnรฝch zรกkaznรญkov za trhovรฉ ceny;
- vย prรญpade vรฝstavby nรกjomnรฝch bytov neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie zabezpeฤujรบ celรฝ cyklus vรฝstavby od projektovania aย realizรกcie stavieb cez sprรกvu, รบdrลพbu aย modernizรกciu bytovรฉho fondu, prรญpadne aลพ po likvidรกciu stavby, vย dรดsledku ฤoho nastรกva posun kย posudzovaniu efektรญvnosti vรฝstavby na zรกklade nรกkladov ลพivotnรฉho cyklu. Ak sa byty postavia zย materiรกlov s malou ลพivotnosลฅou, nie sรบ dobre zateplenรฉ, vyuลพรญvajรบ neefektรญvne spรดsoby vykurovania aย vetrania, potom nรกklady na prevรกdzku aย รบdrลพbu bytov rastรบ aย nรกjomnรญci na to nemusia maลฅ dosลฅ peลazรญ. Zย tohto dรดvodu dobre fungujรบce neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie preferujรบ vรฝstavbu bytov zย kvalitnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, ฤรญm sa uลกetria prostriedky na ich prevรกdzku, รบdrลพbu aย sprรกvu.
Kontrola aย sprรกva neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ je vย Eurรณpe zabezpeฤovanรก rรดznorodรฝm spรดsobom. Vย severnej Eurรณpe je zvyฤajne obec najdรดleลพitejลกรญm zakladateฤพom alebo akcionรกrom neziskovej bytovej organizรกcie, zabezpeฤuje kontrolu finanฤnรฉho riadenia. Vย Taliansku sรบ to regiรณny, ktorรฝch reprezentanti sรบ dosadzovanรญ do IACP (Instituto Autonomo Case Popolari) ako predsedovia sprรกvnych rรกd. Spolkovรฉ krajiny vย Nemecku zasa majรบ dรดleลพitรบ รบlohu vtedy, keฤ sรบkromnรฉ realitnรฉ spoloฤnosti zย oblasti sociรกlneho bรฝvania prestanรบ pรดsobiลฅ. Potom ich agenda mรดลพe doฤasne prejsลฅ prรกve na tieto orgรกny. Existujรบ vลกak aj ฤalลกie, menej rozลกรญrenรฉ modely sprรกvy aย finanฤnej kontroly neziskovรฝch organizรกciรญ.
Zรกver
Skรบsenosti zo zahraniฤia nรกm ukazujรบ, ลพe rieลกenie bytovej politiky miest aย obcรญ na Slovensku prostrednรญctvom vytvorenia vlastnรฝch neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ predstavuje viacero vรฝhod. Obce, mestรก aย VรC majรบ totiลพ veฤพkรฉ legislatรญvne obmedzenia, ktorรฉ negatรญvne ovplyvลujรบ aj investรญcie do nรกjomnรฉho bytovรฉho sektora. Ide predovลกetkรฝm oย oblasลฅ zรญskavania cudzรญch รบverovรฝch zdrojov na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov, efektรญvnu sprรกvu nรกjomnรฉho bytovรฉho fondu, ako aj ich nรกslednรบ obnovu. Dรก sa predpokladaลฅ, ลพe konkrรฉtnymi รบpravami slovenskej legislatรญvy vย tejto oblasti by sa mohla situรกcia vย nรกjomnom bytovom sektore zlepลกiลฅ.
TEXT: doc. Ing. Daniela ล pirkovรก, PhD.
FOTO: archรญv autorky
Doc. Ing. Daniela ล pirkovรก, PhD., pรดsobรญ vย รstave manaลพmentu STU vย Bratislave.
Literatรบra
1.ย ย ย Slabkowicz, Z.: Yesterdays` and Today Role of Low Cost Housing Societies in Meeting the Housing Demand in Poland. In: UNECE Workshop on Social Housing. Praha, 2003.
2.ย ย ย ล pirkovรก, D. โ Ivaniฤka, K. โ Finka, M.: Bรฝvanie aย bytovรก politika โ vรฝvoj, determinanty rozvoja bรฝvania aย novรฉ prรญstupy vย nรกjomnej bytovej politike na Slovensku. Bratislava: STU, 2009.
3.ย ย ย Zรกkon ฤ. 583/2004 Z. z. oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย platnom znenรญ.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.