problemy obnovy obecnych najomnych bytovych domov
Galรฉria(9)

Problรฉmy obnovy obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov

Partneri sekcie:

Problematika nรกjomnรฉho bรฝvania โ€“ vรฝstavby obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov, ako aj ich nรกslednej obnovy โ€“ je predmetom mnohรฝch diskusiรญ. Dรดleลพitรฝm momentom pri obnove nรกjomnรฝch bytovรฝch domov sรบ predovลกetkรฝm dostupnosลฅ aย objem finanฤnรฝch prostriedkov na jednej strane aย legislatรญvne obmedzenia miest aย obcรญ vย sรบvislosti sย ich รบverovรฝm zaลฅaลพenรญm na strane druhej.

01aspirkova big image
04spirkova big image
02cspirkova big image
02bspirkova big image
02asprikova big image
01cspirkova big image
01bsprikova big image
problemy obnovy obecnych najomnych bytovych domov 6661 big image
ย Na zรกklade nedostatku finanฤnรฝch prostriedkov vznikajรบ mestรกm aย obciam problรฉmy nielen sย komplexnou obnovou nรกjomnรฉho bytovรฉho fondu, ale aj sย jeho permanentnou รบdrลพbou. Jednou zย moลพnostรญ mรดลพe byลฅ aj vytvorenie neziskovรฝch (resp. verejnoprospeลกnรฝch) organizรกciรญ, ktorรฉ spravujรบ nรกjomnรฝ bytovรฝ fond aย majรบ vo svete dlhoroฤnรบ tradรญciu.

Nรกjomnรฉ bรฝvanie je vย sรบฤasnosti neustรกle diskutovanou tรฉmou. Na รบvod vลกak treba zdรดrazniลฅ, ลพe tento pojem sa nesmie zamieลˆaลฅ sย bytom na prenรกjom za trhovรฉ nรกjomnรฉ. Pod nรกjomnรฝmi bytmi sa vย tomto prรญpade rozumejรบ nehnuteฤพnosti, ktorรฉ mesto, obec, mestskรก ฤasลฅ alebo vyลกลกรญ รบzemnรฝ celok poskytuje svojim obyvateฤพom na dlhodobรฝ nรกjom aย na financovanie ktorรฝch sa pouลพili verejnรฉ zdroje โ€“ dotรกcie aย ลกtรกtny รบver. Faktom je, ลพe zatiaฤพ ฤo za socializmu inรฉ byty ako nรกjomnรฉ (ลกtรกtne, druลพstevnรฉ, prรญpadne podnikovรฉ) vย podstate na trhu neboli, dnes tvoria zย celkovรฉho objemu bytov vย SR naozaj โ€žzanedbateฤพnรบโ€œ poloลพku โ€“ necelรฉ 3 %, ฤo na zรกklade ลกtatistickรฝch รบdajov Ministerstva vรฝstavby aย regionรกlneho rozvoja SR ku koncu roka 2010 predstavoval objem 50 247 nรกjomnรฝch bytov. Nรกjomnรฉ bรฝvanie patrรญ popri bรฝvanรญ vlastnรญckom kย zรกkladnรฝm formรกm bรฝvania vo vลกetkรฝch ฤlenskรฝch ลกtรกtoch Eรš. Vย krajinรกch, ako sรบ Nemecko ฤi Spojenรฉ krรกฤพovstvo, tvoria nรกjomnรฉ byty aลพ 50 % zย celkovรฉho poฤtu bytov, ktorรฉ sรบ dostupnรฉ na bรฝvanie, priฤom verejnรฝ nรกjomnรฝ sektor tu predstavuje vย priemere 18 aลพ 20 % zย bytovรฉho fondu. Prรกvo ฤพudรญ na dรดstojnรฉ bรฝvanie sa zdรดrazลˆuje aj vย Eurรณpskej charte, pretoลพe prรกve ono vytvรกra predpoklady na ich vzdelรกvanie aย zapojenie do spoloฤnosti, aย teda je predpokladom na ลกลฅastnejลกรญ ลพivot. Naplnenie Eurรณpskej charty nie je moลพnรฉ bez rozvoja sociรกlneho nรกjomnรฉho bรฝvania. Vย rรดznych krajinรกch sa na oznaฤenie sociรกlneho bรฝvania pouลพรญvajรบ alternatรญvne termรญny ako naprรญklad dobrรฉ aย bezpeฤnรฉ bรฝvanie (Nemecko), bรฝvanie sย beลพnรฝm nรกjmom (Francรบzsko), nรญzko- aลพ stredne prรญjmovรฉ bรฝvanie (USA), podporovanรฉ bรฝvanie alebo cenovo prรญstupnรฉ bรฝvanie. Dรดvod nedostatoฤnej ponuky nรกjomnรฝch bytov na naลกom trhu je jednoduchรฝ โ€“ vรคฤลกinu pรดvodnรฝch ลกtรกtnych bytov si postupne odkรบpili do osobnรฉho vlastnรญctva ich dlhoroฤnรญ obyvatelia aย zvyลกok bytovรฝch domov sa vrรกtil pรดvodnรฝm vlastnรญkom vย sรบlade sย โ€žreลกtituฤnรฝmiโ€œ zรกkonmi. Tento typ majiteฤพov mรก zรกujem predovลกetkรฝm oย nรกjomnรญkov platiacich trhovรฉ nรกjomnรฉ.

Mnoลพstvo nรกjomnรฝch bytovรฝch domov je vย sรบฤasnosti vย dezolรกtnom stave. Nรกjomnรญci pre obavy zย budรบcnosti do oprรกv investovaลฅ nechcรบ. Treba zobraลฅ do รบvahy aj ekonomickรฝ aย spoloฤenskรฝ dosah regulovanรฉho nรกjomnรฉho (pojem regulovanรฉ nรกjomnรฉ sa objavil na Slovensku po spoloฤenskรฝch zmenรกch vย roku 1989) na vlastnรญkov nehnuteฤพnostรญ. Patrรญ kย nim zlรฝ technickรฝ stav obytnรฝch budov sย bytmi sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm, nepriaznivรฉ pรดsobenie na rozvรญjajรบci sa trh sย nรกjomnรฝmi bytmi, neochota nรกjomcov opรบลกลฅaลฅ byty sย regulovanรฝm nรกjomnรฝm aj pri vรฝskyte objektรญvnych dรดvodov (potreba sลฅahovaลฅ sa za prรกcou, bรฝvanie vย menลกรญch bytoch pri poklese poฤtu ฤlenov domรกcnosti), dlhodobo napรคtรฉ vzลฅahy medzi vlastnรญkom aย nรกjomcami.

Obnova obecnรฝch aย nรกjomnรฝch bytovรฝch domov
Vย priebehu 20 rokov vzniklo viacero podpornรฝch programov zameranรฝch na obnovu bytovรฝch domov. Sรบ to predovลกetkรฝm efektรญvne podpornรฉ programy ลกtรกtu, ako aj รบverovรฉ moลพnosti komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ. Vznikol aj รบspeลกnรฝ program zabezpeฤenia รบverov (ktorรฉ poskytnรบ komerฤnรฉ banky na obnovu bytovรฝch domov) vytvorenรญm programu ลกtรกtnych bankovรฝch zรกruk poskytovanรฝch Slovenskou zรกruฤnou aย rozvojovou bankou. Zo skรบsenostรญ moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe:

  • finanฤnรฉ prostriedky zย verejnรฝch zdrojov sรบ atraktรญvne, ich dostupnosลฅ je vลกak obmedzenรก;
  • รบverovรฉ prostriedky zย komerฤnรฝch bรกnk aย stavebnรฝch sporiteฤพnรญ sรบ dostupnรฉ, daยญjรบ sa kombinovaลฅ sย dotรกciami aย vlastnรฝmi finanฤnรฝmi prostriedkami, ale mestรก aย obce musia vo svojej finanฤnej politike zohฤพadลˆovaลฅ zรกkon oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy.

Problรฉm nastรกva pri financovanรญ obnovy bytovรฉho fondu prostrednรญctvom komerฤnรฝch zdrojov, keฤลพe mestรก, obce aย vyลกลกie รบzemnรฉ celky musia dodrลพiavaลฅ zรกkon ฤ. 583/2004 Z.ย z. oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy vย platnom znenรญ, ako aj inรฉ sรบvisiace predpisy, ฤo znamenรก, ลพe na plnenie svojich รบloh mรดลพu prijaลฅ nรกvratnรฉ zdroje financovania, len ak:

  • celkovรก suma dlhu obce, mesta alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku neprekroฤรญ 60ย % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka;
  • suma roฤnรฝch splรกtok nรกvratnรฝch zdrojov financovania vrรกtane รบhrady vรฝnosov neprekroฤรญ 25 % skutoฤnรฝch beลพnรฝch prรญjmov predchรกdzajรบceho rozpoฤtovรฉho roka.

Celkovou sumou dlhu obce, mesta alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku sa rozumie sรบhrn zรกvรคzkov vyplรฝvajรบcich zo splรกcania istรญn nรกvratnรฝch zdrojov financovania ku koncu rozpoฤtovรฉho roka aย suma ruฤiteฤพskรฝch zรกvรคzkov obce alebo vyลกลกieho รบzemnรฉho celku.

Do celkovej sumy dlhu obce sa nezapoฤรญtavajรบ zรกvรคzky zย รบverov poskytnutรฝch zย bรฝvalรฝch ลกtรกtnych fondov aย zย รบveru poskytnutรฉho zo ล tรกtneho fondu rozvoja bรฝvania na vรฝstavbu obecnรฝch nรกjomnรฝch bytov vo vรฝลกke splรกtok รบveru, ktorรฝch รบhrada je zahrnutรก vย cene roฤnรฉho nรกjomnรฉho za obecnรฉ nรกjomnรฉ byty. Do sumy roฤnรฝch splรกtok nรกvratnรฝch zdrojov financovania obce aย vyลกลกieho รบzemnรฉho celku sa nezapoฤรญtava suma ich jednorazovรฉho predฤasnรฉho splatenia.

To znamenรก, ลพe vย prรญpade, ak by obec, mesto alebo vyลกลกรญ รบzemnรฝ celok chceli รบverovรฉ zdroje ฤerpaลฅ zย komerฤnej banky alebo ako dotรกciu na odstrรกnenie systรฉmovรฝch porรบch kombinovaลฅ prรกve sย komerฤnรฝm รบverom, mohlo by to zvรฝลกiลฅ ich รบverovรบ zaลฅaลพenosลฅ (celkovรบ sumu ich dlhu). Na druhej strane, aj objem splรกtok vrรกtane รบrokov by mohol prekroฤiลฅ zรกkonom stanovenรฝ roฤnรฝ limit.

Dosah finanฤnej aย hospodรกrskej krรญzy, prijatรฉ protikrรญzovรฉ opatrenia, ako aj prepad daลˆovรฝch prรญjmov vย poslednรฝch rokoch sa vรฝrazne negatรญvne odrazili na ekonomickej situรกcii aย tรฝm aj stabilite miest aย obcรญ, ฤรญm sa znรญลพila ich finanฤnรก sebestaฤnosลฅ. Problรฉmy vznikajรบ aj vย dรดsledku neschopnosti miest aย obcรญ uhrรกdzaลฅ svoje zรกvรคzky vย stanovenรฝch termรญnoch vrรกtane povinnostรญ stanovenรฝch zรกkonmi. Uvedenรฉ skutoฤnosti vรฝznamne vplรฝvajรบ na finanฤnรฝ rozpoฤet miest, ktorรฝ je veฤพmi napnutรฝ, ฤo neumoลพลˆuje uvaลพovaลฅ (resp. len sย veฤพkรฝmi ลฅaลพkosลฅami) oย komerฤnรฝch รบveroch na obnovu nรกjomnรฝch bytov vย ich majetku. Treba povedaลฅ, ลพe obnova obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov sa netรฝka len tรฝch starลกรญch (ako vidieลฅ na obr.ย 1), ale aj niektorรฝch postavenรฝch vย nedรกvnej minulosti (obr. 2), ktorรฉ sรบ nekvalitnรฉ, rรฝchlo vybudovanรฉ aย vย sรบฤasnosti sรบ mnohokrรกt znehodnotenรฉ zatekanรญm, tvorbou plesnรญ aย prasklinami na obvodovom plรกลกti, ako aj priamo vnรบtri โ€“ vย jednotlivรฝch bytoch, ฤo sa neraz odrรกลพa na zdravotnom stave ich nรกjomnรญkov.

a) c)
c)
Obr. 1. Sรบฤasnรฝ stav niektorรฝch obecnรฝch nรกjomnรฝch bytovรฝch domov vย Bratislave-Petrลพalke
a) neobnovenรฝ panelovรฝ bytovรฝ dom, b) praskliny na obvodovom plรกลกti, c) zdegradovanรฉ schodisko aย vstup do bytovรฉho domu, ktorรฝ nespฤบลˆa bezpeฤnostnรฉ poลพiadavky

a) c)
b)
Obr. 2 Prรญklady porรบch bytovรฝch domov (starลกรญch aj novลกรญch )
a) tvorba plesnรญ na obvodovom plรกลกti, b) tvorba prasklรญn, c) poruลกenรก omietka vย interiรฉri bytovรฉho domu

Neziskovรฉ organizรกcie vย oblasti bรฝvania
Vย krajinรกch, kde nรกjomnรฉ bรฝvanie zaujรญma vรฝznamnรฉ miesto na trhu sย bytmi, pรดsobia uลพ celรฉ desaลฅroฤia neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie. Najviac majรบ rozvinutรบ prรกve oblasลฅ sociรกlneho nรกjomnรฉho bรฝvania vย Holandsku, ล vรฉdsku aย Rakรบsku (obr. 3, 4). Zahล•ลˆa jednak zabezpeฤovanie nรกjomnรฉho bรฝvania pre rodiny sย nรญzkym prรญjmom, ale aj starostlivosลฅ aย obnovu tohto bytovรฉho fondu.

Neziskovรฉ organizรกcie vo svete pรดsobia spravidla ako verejnรฉ obchodnรฉ spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรฝm, akciovรฉ spoloฤnosti (pri ktorรฝch je vลกak zรกkaz platby dividend), spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรญm, neziskovรฉ organizรกcie, ktorรฉ majรบ charakter nadรกciรญ. Mnoho takรฝchto spoloฤnostรญ mรก charakter verejnoprospeลกnรฝch organizรกciรญ (ล vรฉdsko, Nemecko, Francรบzsko). Svoju ฤinnosลฅ uskutoฤลˆujรบ vย rรกmci obce, skupiny obcรญ, okresu, resp. niekoฤพkรฝch okresov. Naprรญklad vo Francรบzsku od roku 1957 pรดsobรญ verejnoprospeลกnรก organizรกcia HLM, ktorรก zahล•ลˆa pribliลพne 900 podnikov aย spoloฤnostรญ. Podniky majรบ rรดzne zameranie aย prรกvnu formu aย sรบ oslobodenรฉ od dane zย nehnuteฤพnosti. Verejnรฝ sektor sรกm osebe nespravuje ลพiadne bytovรฉ domy. Organizรกcia HLM spravuje asi 3,5 miliรณna bytov, vรฝznamnรฝ je vลกak podiel rekonลกtrukciรญ nรกjomnรฝch bytovรฝch domov.


Obr. 3 Nรกjomnรฉ bytovรฉ domy v Holandsku

ฤŽalลกรญm prรญkladom mรดลพe byลฅ aj susednรฉ Rakรบsko. Vo sfรฉre bรฝvania sรบ uลพ pribliลพne 100ย rokov aktรญvne neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie, ktorรฉ majรบ prรกvnu formu bytovรฉho druลพstva (52 %), spoloฤnosti sย ruฤenรญm obmedzenรฝm (43 %) aย akciovej spoloฤnosti (5ย %). Jednรฝm zย najvรคฤลกรญch bytovรฝch zdruลพenรญ vย Rakรบsku je spoloฤnosลฅ BUWOG, zaloลพenรก vย roku 1959 ako spoloฤnosลฅ sย ruฤenรญm obmedzenรฝm. Hlavnรฝm majiteฤพom tejto spoloฤnosti bola Rakรบska republika. Vย rรกmci fungovania BUWOG-uย sa uplatnilo viacero zรกsad, naprรญklad spoloฤnosลฅ mรก preferenฤnรฝ prรญstup kย dotรกciรกm na bรฝvanie. Ceny, ktorรฉ si รบฤtoval BUWOG, museli postaฤovaลฅ na pokrytie nรกkladov na vรฝstavbu aย sprรกvu nรกjomnรฝch bytov, zisk mohol predstavovaลฅ 4ย aลพ 5 % zย hodnoty nehnuteฤพnostรญ aย pod.

Treba povedaลฅ, ลพe hlavnรฉ mesto Viedeลˆ je charakterizovanรฉ ako najvรคฤลกรญ komunรกlny vlastnรญk bytov vย Eurรณpe. Zย pribliลพne 1,7 miliรณna obyvateฤพov Viedne bรฝva kaลพdรฝ ลกtvrtรฝ Viedenฤan vย obecnom byte. Celkovo vlastnรญ mesto Viedeลˆ pribliลพne 220 000 obecnรฝch bytov. Vฤaka tomu je najvรคฤลกou domovou sprรกvou vย Eurรณpe. Viedeลˆ kaลพdรฝ rok pridelรญ pribliลพne 10 000 obecnรฝch bytov. Od roku 1994 sa takmer jedna tretina (68 842 bytov) vybudovala nanovo. Viac ako polovica tรฝchto komunรกlnych bytovรฝch domov sa vย rokoch 1994 aลพ 2005 obnovila aย prispรดsobila modernรฉmu ลกtandardu. Iลกlo celkovo oย 2 522 budov so 122 000 bytmi. Nรกklady na sanรกciu predstavovali 2,9 miliardy eur. Mesto Viedeลˆ celkovo investovalo vย uvedenom obdobรญ do modernej vรฝstavby bytov 4,829 miliardy eur.

Vย tomto kontexte sa teda ukazuje, ลพe neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie mรดลพu prispieลฅ kย rieลกeniu bytovรฉho problรฉmu predovลกetkรฝm pre tรฝch, ktorรญ nemajรบ naakumulovanรฝch dostatok zdrojov na kรบpu bytu do vlastnรญctva, resp. tรฝch, ktorรญ cestujรบ za prรกcou aย vyuลพรญvajรบ nรกjomnรฉ bรฝvanie ako prechodnรฉ, pretoลพe:

  • ฤinnosลฅ neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ sa neorientuje na zisk aย mรก verejnoprospeลกnรฝ charakter;
  • majรบ spravidla prรญstup kย ลกtรกtnym dotรกciรกm;
  • mรดลพu vykrรฝvaลฅ straty vย oblasti sociรกlneho bytovรฉho fondu prostrednรญctvom podnikateฤพskรฝch ฤinnostรญ zameranรฝch na zisk, napr. vรฝstavbou bytov pre solventnรฝch zรกkaznรญkov za trhovรฉ ceny;
  • vย prรญpade vรฝstavby nรกjomnรฝch bytov neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie zabezpeฤujรบ celรฝ cyklus vรฝstavby od projektovania aย realizรกcie stavieb cez sprรกvu, รบdrลพbu aย modernizรกciu bytovรฉho fondu, prรญpadne aลพ po likvidรกciu stavby, vย dรดsledku ฤoho nastรกva posun kย posudzovaniu efektรญvnosti vรฝstavby na zรกklade nรกkladov ลพivotnรฉho cyklu. Ak sa byty postavia zย materiรกlov s malou ลพivotnosลฅou, nie sรบ dobre zateplenรฉ, vyuลพรญvajรบ neefektรญvne spรดsoby vykurovania aย vetrania, potom nรกklady na prevรกdzku aย รบdrลพbu bytov rastรบ aย nรกjomnรญci na to nemusia maลฅ dosลฅ peลˆazรญ. Zย tohto dรดvodu dobre fungujรบce neziskovรฉ bytovรฉ organizรกcie preferujรบ vรฝstavbu bytov zย kvalitnรฝch stavebnรฝch materiรกlov, ฤรญm sa uลกetria prostriedky na ich prevรกdzku, รบdrลพbu aย sprรกvu.

Kontrola aย sprรกva neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ je vย Eurรณpe zabezpeฤovanรก rรดznorodรฝm spรดsobom. Vย severnej Eurรณpe je zvyฤajne obec najdรดleลพitejลกรญm zakladateฤพom alebo akcionรกrom neziskovej bytovej organizรกcie, zabezpeฤuje kontrolu finanฤnรฉho riadenia. Vย Taliansku sรบ to regiรณny, ktorรฝch reprezentanti sรบ dosadzovanรญ do IACP (Instituto Autonomo Case Popolari) ako predsedovia sprรกvnych rรกd. Spolkovรฉ krajiny vย Nemecku zasa majรบ dรดleลพitรบ รบlohu vtedy, keฤ sรบkromnรฉ realitnรฉ spoloฤnosti zย oblasti sociรกlneho bรฝvania prestanรบ pรดsobiลฅ. Potom ich agenda mรดลพe doฤasne prejsลฅ prรกve na tieto orgรกny. Existujรบ vลกak aj ฤalลกie, menej rozลกรญrenรฉ modely sprรกvy aย finanฤnej kontroly neziskovรฝch organizรกciรญ.

Zรกver
Skรบsenosti zo zahraniฤia nรกm ukazujรบ, ลพe rieลกenie bytovej politiky miest aย obcรญ na Slovensku prostrednรญctvom vytvorenia vlastnรฝch neziskovรฝch bytovรฝch organizรกciรญ predstavuje viacero vรฝhod. Obce, mestรก aย VรšC majรบ totiลพ veฤพkรฉ legislatรญvne obmedzenia, ktorรฉ negatรญvne ovplyvลˆujรบ aj investรญcie do nรกjomnรฉho bytovรฉho sektora. Ide predovลกetkรฝm oย oblasลฅ zรญskavania cudzรญch รบverovรฝch zdrojov na vรฝstavbu nรกjomnรฝch bytov, efektรญvnu sprรกvu nรกjomnรฉho bytovรฉho fondu, ako aj ich nรกslednรบ obnovu. Dรก sa predpokladaลฅ, ลพe konkrรฉtnymi รบpravami slovenskej legislatรญvy vย tejto oblasti by sa mohla situรกcia vย nรกjomnom bytovom sektore zlepลกiลฅ.

TEXT: doc. Ing. Daniela ล pirkovรก, PhD.
FOTO: archรญv autorky

Doc. Ing. Daniela ล pirkovรก, PhD., pรดsobรญ vย รšstave manaลพmentu STU vย Bratislave.

Literatรบra
1.ย ย ย  Slabkowicz, Z.: Yesterdays` and Today Role of Low Cost Housing Societies in Meeting the Housing Demand in Poland. In: UNECE Workshop on Social Housing. Praha, 2003.
2.ย ย ย  ล pirkovรก, D. โ€“ Ivaniฤka, K. โ€“ Finka, M.: Bรฝvanie aย bytovรก politika โ€“ vรฝvoj, determinanty rozvoja bรฝvania aย novรฉ prรญstupy vย nรกjomnej bytovej politike na Slovensku. Bratislava: STU, 2009.
3.ย ย ย  Zรกkon ฤ. 583/2004 Z. z. oย rozpoฤtovรฝch pravidlรกch รบzemnej samosprรกvy aย oย zmene aย doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov vย platnom znenรญ.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Sprรกva budov.