image 101070 25 v1
Galรฉria(8)

Rekonลกtrukcia mosta II/547 020 Ruลพรญn

Partneri sekcie:

Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na ceste II/547 a premosลฅuje vodnรบ nรกdrลพ Ruลพรญn. Stavba bola nevyhnutnรก z dรดvodu vzniku havarijnรฉho stavu na mostnom objekte โ€“ v strednom poli mosta bola viditeฤพnรก trvalรก deformรกcia mostovky. Zaradenรญm mosta do stavebno-technickรฉho stavu VII, t. j. do havarijnรฉho stavu, bol sprรกvca nรบtenรฝ mostnรฝ objekt uzatvoriลฅ pre cestnรบ dopravu. Cieฤพom rekonลกtrukcie bolo odstrรกniลฅ havarijnรฝ stav mosta, zvรฝลกiลฅ zaลฅaลพiteฤพnosลฅ a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ premรกvky pri poลพadovanej ลพivotnosti 50 rokov po rekonลกtrukcii.

03
05
06
vlcsnap 1803 12 06 19h43m45s046
04
01
02

Pรดvodnรก mostnรก konลกtrukcia

Samotnรฝ most bol postavenรฝ v roku 1967. Mostnรฝ objekt tvorรญ rรกmovรก konลกtrukcia s rozpรคtiami 38,5 + 77,0 + 38,5 m s posuvnรฝm kฤบbom uprostred strednรฉho poฤพa. Celkovรก ลกรญrka mosta je 10,65 m, celkovรก dฤบลพka mosta je 154,8 m. Vstup do mostnรฉho objektu je cez dva poklopy nad rรกmovรฝmi stojkami.

 

Nosnรก konลกtrukcia

Nosnรก konลกtrukcia (NK) mosta bola vybudovanรก technolรณgiou symetrickej letmej montรกลพe z pilierov ฤ. 2 a 3 v symetrickรฝch vahadlรกch. Prieฤny rez rรกmovou prieฤฤพou tvoria dva samostatnรฉ komorovรฉ prierezy s premennou vรฝลกkou. Medzi montovanรฉ vahadlรก sa dodatoฤne osadili ลพelezobetรณnovรฉ doskovรฉ prefabrikรกty s rebrovรฝm prierezom. Rรกmovรก prieฤฤพa je predopnutรก konzolovรฝmi kรกblami (39 ks, 24 d 7,0 mm/1 200 MPa), ktorรฉ vedรบ vo vaniฤke hornej dosky komory. Poฤas montรกลพe sa napรญnali aj montรกลพne kรกble, ktorรฉ vedรบ voฤพne v rohoch spodnej dosky komory.

 

Spodnรก stavba

Tvoria ju dve krajnรฉ gravitaฤnรฉ opory s rovnoยญbeลพnรฝmi gravitaฤnรฝmi krรญdlami. Medziฤพahlรฉ piยญliere ฤ. 2 a 3 sรบ votknutรฉ do NK. Piliere tvorรญ dvoยญjica stฤบpov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Betonรกลพ prebiehala do stratenรฉho debnenia, tvorenรฉho betรณnovรฝm prefabrikรกtom. Spodnรก stavba sa zakladala ploลกne na zรกkladovรฝch pรคtkรกch.

Spรดsob odstrรกnenia havarijnรฉho stavu mosta

Rieลกenie pozostรกvalo z tรฝchto fรกz:

  • komplexnรก diagnostika stavu mostnรฉho objektu,
  • realizรกcia bรบracรญch prรกc, odstrรกnenie pรดvodnรฝch rรญms, vozovky a bezpeฤnostnรฝch prvkov mosta,
  • zmonolitnenie stredovรฉho kฤบbu mosta, zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ mosta, osadenie deviรกtorov,
  • vnesenie dodatoฤnรฉho predpรคtia pomocou voฤพnej predpรญnacej vรฝstuลพe,
  • rekonลกtrukcia vrchnej stavby mosta a ukonฤenie prรกc.

Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., bola okrem realizรกcie stavebnรฝch prรกc aj dodรกvateฤพom projektovej dokumentรกcie. V rรกmci verejnรฉho obstarรกvania predloลพila dokumentรกciu k ponuke, ktorรบ v rรกmci realizรกcie prรกc dopracovala do stupลˆa DRS.

Pohฤพad na deformáciu mosta v strednom poli pred rekonštrukciou

Pohฤพad na deformรกciu mosta v strednom poli pred rekonลกtrukciou

 

Komplexnรก diagnostika stavu mostnรฉho objektu

Spracoval ju doc. Ing. Martin Moravฤรญk, vedรบci oddelenia betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity, na รบฤely zmonitorovania stavu jestvujรบcich konลกtrukciรญ mosta. Diagnostika bola zameranรก na viacerรฉ aspekty, a to na rozsah a ลกรญrenie trhlรญn v jednotlivรฝch lamelรกch (prefabrikรกtoch) a na monitoring stavu ลกtyroch pilierov pod hladinou vodnej nรกdrลพe. Na pilieroch sa nezistili ลพiadne vรกลพnejลกie poลกkodenia alebo statickรฉ poruchy v podobe trhlรญn ฤi odlomenรฝch kusov betรณnu a pod. Stav nosnรฝch materiรกlov a predpรคtia sa skรบmal v prvej fรกze na stave kotiev v komorรกch, priฤom sa vykonala deลกtruktรญvna kontrola stavu kotiev.

Predpรญnacie drรดty boli aj napriek zateฤeniu kotvy len povrchovo skorodovanรฉ na รบrovni max. ลกupinatenia. Drรดty boli bez znรกmok vรคฤลกieho vzรกjomnรฉho sklzu v kotevnej objรญmke. Stav predpรญnacej vรฝstuลพe sa skรบmal na odhalenej kotve โ€“ vykonala sa aj kontrola profilu patentovanรฉho drรดtu na niekoฤพkรฝch drรดtoch, potom aj na vzorkรกch po odbere z kรกbla na prieฤniku nad oporou ฤ. 4. Tieto vzorky sa nรกsledne podrobili ลฅahovej skรบลกke, ktorรก potvrdila potrebnรบ ลฅahovรบ pevnosลฅ ocele drรดtov. V druhej etape diagnostickรฉho prieskumu sa odhalila predpรญnacia vรฝstuลพ z hornej strany mostovky prakticky na celom reze hornej prรญruby dosky, resp. โ€žvaniฤkyโ€œ, kde sa podฤพa projektovej dokumentรกcie (PD) mala nachรกdzaลฅ vรฝstuลพ.

Vonkajšie deviátory po predopnutí voฤพných káblov

Vonkajลกie deviรกtory po predopnutรญ voฤพnรฝch kรกblov

V tomto prรญpade sa zistilo, ลพe na vahadle zo strany Margecian sรบ pรดvodnรฉ kรกble pรดdorysne posunutรฉ smerom k vonkajลกiemu okraju dosky asi o 30 cm oproti PD. To znamenalo, ลพe krajnรฉ kรกble sa dostali aลพ do bezprostrednej blรญzkosti odvodลˆovaฤov. V tรฝchto miestach doลกlo pri niektorรฝch kรกbloch prakticky k รบplnรฉmu odkorodovaniu predpรญnacรญch drรดtov. Ostatnรฉ kรกble mali v tรฝchto miestach uลพ hฤบbkovรบ korรณziu s rozsahom pribliลพne od 10 aลพ do 50 %.

Vzhฤพadom na to, ลพe predpรญnacie drรดty nie sรบ chrรกnenรฉ kanรกlikom ani injektรกลพou a sรบ umiestnenรฉ prakticky v รบลพฤพabรญ mostovky, iลกlo o veฤพmi nevhodnรฝ konลกtrukฤnรฝ detail โ€“ vรฝrobnรบ chybu, ktorรก vznikla pri realizรกcii mosta. Poslednรฝm faktorom, ktorรฝ negatรญvne vplรฝval na stav mosta, boli lokรกlne nenatavenรฉ izolaฤnรฉ pรกsy na spรกdovom betรณne mostovky, ฤo svedฤรญ o nedostatoฤnej oprave vykonanej v roku 1993. Izolaฤnรฉ pรกsy neboli lokรกlne vรดbec preplรกtovanรฉ. รšbytok stavu predpรคtia sa stanovil interakฤnou metรณdou na รบrovni medzi hodnotami 35 aลพ 40 %.

Voฤพne vedené káble pred injektáลพou v komore mosta

Voฤพne vedenรฉ kรกble pred injektรกลพou v komore mosta

 

Bรบracie prรกce, odstrรกnenie rรญms, vozovky a bezpeฤnostnรฝch prvkov

Stavebnรฉ prรกce sa zaฤali prakticky v deลˆ odovzdania staveniska odstrรกnenรญm existujรบcich vrstiev vozovky mosta. Sรบbeลพne s bรบracรญmi prรกcami prebiehala aj vyลกลกie uvedenรก diagnostika s cieฤพom ฤo najskรดr zapracovaลฅ zistenรฉ vรฝsledky do realizaฤnej projektovej dokumentรกcie. V tejto fรกze vรฝstavby bolo รบlohou zhotoviteฤพa ฤo najskรดr pripraviลฅ dielo do fรกzy zaฤatia prรกc na statickรฉ zabezpeฤenie mosta. Prรกce prebiehali nepretrลพite do veฤernรฝch hodรญn sedem dnรญ v tรฝลพdni. Okrem odobratia vozovky, rรญms, mostnรฝch zรกverov a zรกbradlia sa vybรบrali aj zรกvernรฉ mรบry z dรดvodu zosilnenia krajnรฝch prieฤnikov.

 

Zmonolitnenie stredovรฉho kฤบbu mosta, zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ, osadenie deviรกtorov

Po odstrojenรญ mosta a obnaลพenรญ nosnej konลกtrukcie mostovky sa pristรบpilo k zmonolitneniu stredovรฉho kฤบbu, ktorรฝ sa nachรกdzal v strednom poli. Podฤพa vรฝpoฤtov bolo treba pred samotnรฝm zmonolitnenรญm stredovรฉho kฤบbu vyvolaลฅ vnรบtornรฉ predpรคtie konลกtrukcie rozovretรญm stredovรฉho kฤบbu (staticky dvoch protiฤพahlรฝch konzol) o 12 mm. Tรบto รบlohu sa podarilo vyrieลกiลฅ pomocou ลกtyroch hydraulickรฝch lisov so silou vรฝtlaku 80 t. Nรกsledne sa stredovรฝ kฤบb spriahol betonรกrskou vรฝstuลพou pomocou tล•ลˆov a zmonolitnil v jednej technologickej etape.

Zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ mosta prebiehalo na nadpodperovรฝch a krajnรฝch prieฤnikoch. Zosilnenie nadpodperovรฝch prieฤnikov prebehlo ich rozลกรญrenรญm z hrรบbky prierezu 0,3 m na 0,5 m. Samotnรก vรฝplลˆ prieฤnikov sa z dรดvodu ich neprรญstupnosti zrealizovala formou nรญzkotlakovej injektรกลพe z mostovky. Injektรกลพ sa zabezpeฤila cez obturรกtor odvล•tanรฝmi otvormi s hฤบbkou 700 mm a priemerom 50 mm (pre kaลพdรฝ prieฤnik samostatne). Zosilnenie krajnรฝch prieฤnikov prebehlo s vรฝkopom prรญsluลกnej ฤasti prechodovej oblasti pri kaลพdom prieฤniku po polovici tak, aby sa zabezpeฤil nepretrลพitรฝ prรญstup na mostovku. Krajnรฉ prieฤniky boli zosilnenรฉ z prierezu 1,5 m na 2,0 m. Pred betonรกลพou sa uloลพili do debnenia roznรกลกacie dosky pre predpรญnacie jednotky.

Zosilnený krajný prieฤnik a debnenie záverného múra

Zosilnenรฝ krajnรฝ prieฤnik a debnenie zรกvernรฉho mรบra

Koncovรฉ prieฤniky sรบ navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu triedy C 35/45 -XC4, XD1, XF2. V rรกmci zosilnenia prieฤnikov a realizรกcie novรฝch zรกvernรฝch mรบrikov bolo nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ na stavbe takmer 1 000 m jadrovรฝch vrtov s priemerom od 12 mm aลพ po 250 mm. รšlohou zosilnenรฝch prieฤnikov bolo preniesลฅ dodatoฤnรฉ namรกhanie z voฤพne vedenรฝch kรกblov do pilierov. Na stavbe sa pouลพili tri typy deviรกtorov, a to deviaฤnรฉ rรบry osadenรฉ v nadpodperovรฝch prieฤnikoch, deviรกtory osadenรฉ pod mostovku a betรณnovรฉ deviรกtory v komorรกch mostovky.

รšlohou deviรกtorov bolo zmeniลฅ smer predpรญnacรญch kรกblov a preniesลฅ zaลฅaลพenia od kรกblov do nosnej konลกtrukcie mostovky. V nadvรคznosti na dlhลกiu vรฝrobu deviรกtorov prebehla ich montรกลพ (rรบr) aลพ na konci statickรฉho zosilnenia prieฤnikov. To znamenรก, ลพe deviรกtory bolo potrebnรฉ dodatoฤne zmonolitลˆovaลฅ v uลพ zosilnenรฝch prieฤnikoch injektรกลพou. Vzhฤพadom na opรคtovne ลฅaลพkรฉ prรญstupovรฉ podmienky k betรณnovรฝm deviรกtorom, ktorรฉ sa nachรกdzali v ฤasti komory s vรฝลกkou do 1 500 mm, prebehla ich betonรกลพ opรคtovne formou nรญzkotlakovej injektรกลพe cez otvory v mostovke. Montรกลพ deviรกtorov pod mostovkou prebehla pomocou ลฅaลพkej techniky tak, ลพe celรก oceฤพovรก konลกtrukcia kaลพdรฉho deviรกtora sa montovala postupne po etapรกch. Tรกto fรกza vรฝstavby sa รบspeลกne ukonฤila poslednรฝ augustovรฝ deลˆ 2017.

Stredový kฤบb pred zmonolitnením

Stredovรฝ kฤบb pred zmonolitnenรญm

 

Vnesenie dodatoฤnรฉho predpรคtia pomocou voฤพnej predpรญnacej vรฝstuลพe

Na statickรฉ zabezpeฤenie mosta vnesenรญm dodatoฤnรฉho predpรคtia sa pouลพili predpรญnacie kรกble tvorenรฉ dvomi skupinami. Prvรก skupina kรกblov pozostรกva zo 4 ks kรกblov 15xLs15,7/1860, ktorรฉ vedรบ priamo v hornej ฤasti komorovรฉho prierezu. Druhรก skupina kรกblov pozostรกva zo 4 ks kรกblov 15xLs15,7/1860, ktorรฉ vedรบ systรฉmom betรณnovรฝch a oceฤพovรฝch deviรกtorov. รšlohou tรฝchto kรกblov bolo vyvolaลฅ silovรฝ รบฤinok, protichodnรฝ proti poklesu mostovky v strednom poli. Ochrana predpรญnacรญch kรกblov je zabezpeฤenรก kanรกlikmi HDPE f110, PE100, ktorรฉ sรบ vyplnenรฉ injektรกลพnou maltou. Predpรญnacie napรคtie je 1 200 MPa. Kรกble sรบ kotvenรฉ v miestach zosilnenia koncovรฝch prieฤnikov. Predpรญnanie sa ukonฤilo รบspeลกne v polovici septembra 2017. Priehyb mostovky sa po predopnutรญ znรญลพil o 40 mm, ฤo koreลกpondovalo so statickรฝm vรฝpoฤtom projektanta.

 

Rekonลกtrukcia vrchnej stavby mosta a ukonฤenie prรกc

Po ukonฤenรญ statickรฉho zabezpeฤenia mosta sa centrum prรกc presunulo na povrch mostovky. V tejto fรกze vรฝstavby sa zriadila pomocnรก pracovnรก lรกvka po oboch stranรกch mostovky, priฤom v krรกtkom ฤasovom slede nasledovali betonรกลพ spรกdovรฉho betรณnu mostovky, vytvorenie hydroizolaฤnรฉho sรบvrstvia, realizรกcia monolitickรฝch rรญms, osadenie novรฝch mostnรฝch zรกverov atฤ. Medzi dรดleลพitรฉ prรกce, ktorรฉ bolo treba v tom ฤase ukonฤiลฅ, patrila vรฝmena kyvnรฝch stojok za hrncovรฉ loลพiskรก a realizรกcia novรฝch zรกvernรฝch mรบrikov. ฤŒo sa tรฝka vรฝmeny kyvnรฝch stojok za novรฉ hrncovรฉ loลพiskรก, dve pรดvodnรฉ monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ kyvnรฉ stojky, nachรกdzajรบce sa na oboch stranรกch opรดr, sa nahradili ลกtyrmi hrncovรฝmi loลพiskami.

Tento nรกroฤnรฝ proces pozostรกval z doฤasnรฉho zdvihu mostovky prostrednรญctvom troch hydraulickรฝch lisov, ktorรฉ boli uloลพenรฉ na doฤasnรฝch oceฤพovรฝch kyvnรฝch stojkรกch. Toto doฤasnรฉ rieลกenie poskytlo ฤas potrebnรฝ na vybudovanie novรฝch blokov pod loลพiskรก a na ich osadenie. Po osadenรญ loลพรญsk sa nosnรก konลกtrukcia spustila na novรฉ funkฤnรฉ uloลพenie a doฤasnรฉ podoprenie sa zdemontovalo. Tesne pred ukonฤenรญm prรกc prebehla za รบฤasti projektanta a objednรกvateฤพa statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka, ktorรบ vykonala Stavebnรก fakulta ลฝilinskej univerzity.

Zaลฅaลพovacia skรบลกka na moste prebehla podฤพa schvรกlenรฉho pracovnรฉho programu. Na zรกklade vyhodnotenia vรฝsledkov merania vychรกdzajรบceho z posรบdenia kritรฉriรญ pri zรกkladnej statickej zaลฅaลพovacej skรบลกke podฤพa ฤl. 58 aลพ 68 normy STN 73 6209: Zaลฅaลพovacie skรบลกky mostov zaลฅaลพovacia skรบลกka preukรกzala, ลพe mostnรฝ objekt SO 200-00 Rekonลกtrukcia mosta II/547 020 cez VN Ruลพรญn, stavba Odstrรกnenie havarijnรฉho stavu mosta II/547-020, Ruลพรญn โ€“ rekonลกtrukcia, vyhovel vลกetkรฝm vyลกลกie uvedenรฝm kritรฉriรกm, ktorรฉ predpisuje norma.

Pohฤพad na most po rekonštrukcii

Pohฤพad na most po rekonลกtrukcii

Zรกver

Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., mala v procese verejnรฉho obstarรกvania, ktorรฉ trvalo ลกesลฅ mesiacov, tri tรฝลพdne na predloลพenie alternatรญvneho rieลกenia projektu rekonลกtrukcie. Treba povedaลฅ, ลพe vลกetky predpoklady, s ktorรฝmi spoloฤnosลฅ poฤรญtala pri alternatรญvnom rieลกenรญ vo fรกze ponuky, sa naplnili, priฤom vo fรกze vรฝstavby nevznikol ลพiadny zรกsadnรฝ problรฉm, ktorรฝ by stavbu zastavil. Vzhฤพadom na nepretrลพitรบ vรฝstavbu bolo dielo nรกroฤnรฉ na koordinรกciu a na kaลพdรบ situรกciu bolo treba promptne reagovaลฅ. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., so svojimi partnermi (spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, a. s., a doc. Ing. Martin Moravฤรญk, PhD.) zrealizovala uvedenรฉ dielo v zmluvnom termรญne poฤas piatich mesiacov v obdobรญ mesiacov jรบl aลพ december 2017.

TEXT: Ing. Viktor Kanda
FOTO: STRABAG, s. r. o.

Viktor Kanda pรดsobรญ v spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.

Literatรบra

  1. Moravฤรญk, M.: Navrhovanie predpรคtรฝch konลกtrukciรญ podฤพa eurรณpskych noriem, Edis, ลฝU ลฝilina, 2017.
  2. Moravฤรญk, M.: Prรญฤiny havรกrie a rekonลกtrukcia mosta z prvej generรกcie prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch mostov na Slovensku. BETON TKS, 4/2017.
Najฤรญtanejลกie