Rekonลกtrukcia mosta II/547 020 Ruลพรญn
Mostnรฝ objekt sa nachรกdza na ceste II/547 a premosลฅuje vodnรบ nรกdrลพ Ruลพรญn. Stavba bola nevyhnutnรก z dรดvodu vzniku havarijnรฉho stavu na mostnom objekte โ v strednom poli mosta bola viditeฤพnรก trvalรก deformรกcia mostovky. Zaradenรญm mosta do stavebno-technickรฉho stavu VII, t. j. do havarijnรฉho stavu, bol sprรกvca nรบtenรฝ mostnรฝ objekt uzatvoriลฅ pre cestnรบ dopravu. Cieฤพom rekonลกtrukcie bolo odstrรกniลฅ havarijnรฝ stav mosta, zvรฝลกiลฅ zaลฅaลพiteฤพnosลฅ a zvรฝลกiลฅ bezpeฤnosลฅ premรกvky pri poลพadovanej ลพivotnosti 50 rokov po rekonลกtrukcii.
Pรดvodnรก mostnรก konลกtrukcia
Samotnรฝ most bol postavenรฝ v roku 1967. Mostnรฝ objekt tvorรญ rรกmovรก konลกtrukcia s rozpรคtiami 38,5 + 77,0 + 38,5 m s posuvnรฝm kฤบbom uprostred strednรฉho poฤพa. Celkovรก ลกรญrka mosta je 10,65 m, celkovรก dฤบลพka mosta je 154,8 m. Vstup do mostnรฉho objektu je cez dva poklopy nad rรกmovรฝmi stojkami.
Nosnรก konลกtrukcia
Nosnรก konลกtrukcia (NK) mosta bola vybudovanรก technolรณgiou symetrickej letmej montรกลพe z pilierov ฤ. 2 a 3 v symetrickรฝch vahadlรกch. Prieฤny rez rรกmovou prieฤฤพou tvoria dva samostatnรฉ komorovรฉ prierezy s premennou vรฝลกkou. Medzi montovanรฉ vahadlรก sa dodatoฤne osadili ลพelezobetรณnovรฉ doskovรฉ prefabrikรกty s rebrovรฝm prierezom. Rรกmovรก prieฤฤพa je predopnutรก konzolovรฝmi kรกblami (39 ks, 24 d 7,0 mm/1 200 MPa), ktorรฉ vedรบ vo vaniฤke hornej dosky komory. Poฤas montรกลพe sa napรญnali aj montรกลพne kรกble, ktorรฉ vedรบ voฤพne v rohoch spodnej dosky komory.
Spodnรก stavba
Tvoria ju dve krajnรฉ gravitaฤnรฉ opory s rovnoยญbeลพnรฝmi gravitaฤnรฝmi krรญdlami. Medziฤพahlรฉ piยญliere ฤ. 2 a 3 sรบ votknutรฉ do NK. Piliere tvorรญ dvoยญjica stฤบpov s obdฤบลพnikovรฝm prierezom. Betonรกลพ prebiehala do stratenรฉho debnenia, tvorenรฉho betรณnovรฝm prefabrikรกtom. Spodnรก stavba sa zakladala ploลกne na zรกkladovรฝch pรคtkรกch.
Spรดsob odstrรกnenia havarijnรฉho stavu mosta
Rieลกenie pozostรกvalo z tรฝchto fรกz:
- komplexnรก diagnostika stavu mostnรฉho objektu,
- realizรกcia bรบracรญch prรกc, odstrรกnenie pรดvodnรฝch rรญms, vozovky a bezpeฤnostnรฝch prvkov mosta,
- zmonolitnenie stredovรฉho kฤบbu mosta, zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ mosta, osadenie deviรกtorov,
- vnesenie dodatoฤnรฉho predpรคtia pomocou voฤพnej predpรญnacej vรฝstuลพe,
- rekonลกtrukcia vrchnej stavby mosta a ukonฤenie prรกc.
Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., bola okrem realizรกcie stavebnรฝch prรกc aj dodรกvateฤพom projektovej dokumentรกcie. V rรกmci verejnรฉho obstarรกvania predloลพila dokumentรกciu k ponuke, ktorรบ v rรกmci realizรกcie prรกc dopracovala do stupลa DRS.
Pohฤพad na deformรกciu mosta v strednom poli pred rekonลกtrukciou
Komplexnรก diagnostika stavu mostnรฉho objektu
Spracoval ju doc. Ing. Martin Moravฤรญk, vedรบci oddelenia betรณnovรฝch konลกtrukciรญ a mostov Stavebnej fakulty ลฝilinskej univerzity, na รบฤely zmonitorovania stavu jestvujรบcich konลกtrukciรญ mosta. Diagnostika bola zameranรก na viacerรฉ aspekty, a to na rozsah a ลกรญrenie trhlรญn v jednotlivรฝch lamelรกch (prefabrikรกtoch) a na monitoring stavu ลกtyroch pilierov pod hladinou vodnej nรกdrลพe. Na pilieroch sa nezistili ลพiadne vรกลพnejลกie poลกkodenia alebo statickรฉ poruchy v podobe trhlรญn ฤi odlomenรฝch kusov betรณnu a pod. Stav nosnรฝch materiรกlov a predpรคtia sa skรบmal v prvej fรกze na stave kotiev v komorรกch, priฤom sa vykonala deลกtruktรญvna kontrola stavu kotiev.
Predpรญnacie drรดty boli aj napriek zateฤeniu kotvy len povrchovo skorodovanรฉ na รบrovni max. ลกupinatenia. Drรดty boli bez znรกmok vรคฤลกieho vzรกjomnรฉho sklzu v kotevnej objรญmke. Stav predpรญnacej vรฝstuลพe sa skรบmal na odhalenej kotve โ vykonala sa aj kontrola profilu patentovanรฉho drรดtu na niekoฤพkรฝch drรดtoch, potom aj na vzorkรกch po odbere z kรกbla na prieฤniku nad oporou ฤ. 4. Tieto vzorky sa nรกsledne podrobili ลฅahovej skรบลกke, ktorรก potvrdila potrebnรบ ลฅahovรบ pevnosลฅ ocele drรดtov. V druhej etape diagnostickรฉho prieskumu sa odhalila predpรญnacia vรฝstuลพ z hornej strany mostovky prakticky na celom reze hornej prรญruby dosky, resp. โvaniฤkyโ, kde sa podฤพa projektovej dokumentรกcie (PD) mala nachรกdzaลฅ vรฝstuลพ.
Vonkajลกie deviรกtory po predopnutรญ voฤพnรฝch kรกblov
V tomto prรญpade sa zistilo, ลพe na vahadle zo strany Margecian sรบ pรดvodnรฉ kรกble pรดdorysne posunutรฉ smerom k vonkajลกiemu okraju dosky asi o 30 cm oproti PD. To znamenalo, ลพe krajnรฉ kรกble sa dostali aลพ do bezprostrednej blรญzkosti odvodลovaฤov. V tรฝchto miestach doลกlo pri niektorรฝch kรกbloch prakticky k รบplnรฉmu odkorodovaniu predpรญnacรญch drรดtov. Ostatnรฉ kรกble mali v tรฝchto miestach uลพ hฤบbkovรบ korรณziu s rozsahom pribliลพne od 10 aลพ do 50 %.
Vzhฤพadom na to, ลพe predpรญnacie drรดty nie sรบ chrรกnenรฉ kanรกlikom ani injektรกลพou a sรบ umiestnenรฉ prakticky v รบลพฤพabรญ mostovky, iลกlo o veฤพmi nevhodnรฝ konลกtrukฤnรฝ detail โ vรฝrobnรบ chybu, ktorรก vznikla pri realizรกcii mosta. Poslednรฝm faktorom, ktorรฝ negatรญvne vplรฝval na stav mosta, boli lokรกlne nenatavenรฉ izolaฤnรฉ pรกsy na spรกdovom betรณne mostovky, ฤo svedฤรญ o nedostatoฤnej oprave vykonanej v roku 1993. Izolaฤnรฉ pรกsy neboli lokรกlne vรดbec preplรกtovanรฉ. รbytok stavu predpรคtia sa stanovil interakฤnou metรณdou na รบrovni medzi hodnotami 35 aลพ 40 %.
Voฤพne vedenรฉ kรกble pred injektรกลพou v komore mosta
Bรบracie prรกce, odstrรกnenie rรญms, vozovky a bezpeฤnostnรฝch prvkov
Stavebnรฉ prรกce sa zaฤali prakticky v deล odovzdania staveniska odstrรกnenรญm existujรบcich vrstiev vozovky mosta. Sรบbeลพne s bรบracรญmi prรกcami prebiehala aj vyลกลกie uvedenรก diagnostika s cieฤพom ฤo najskรดr zapracovaลฅ zistenรฉ vรฝsledky do realizaฤnej projektovej dokumentรกcie. V tejto fรกze vรฝstavby bolo รบlohou zhotoviteฤพa ฤo najskรดr pripraviลฅ dielo do fรกzy zaฤatia prรกc na statickรฉ zabezpeฤenie mosta. Prรกce prebiehali nepretrลพite do veฤernรฝch hodรญn sedem dnรญ v tรฝลพdni. Okrem odobratia vozovky, rรญms, mostnรฝch zรกverov a zรกbradlia sa vybรบrali aj zรกvernรฉ mรบry z dรดvodu zosilnenia krajnรฝch prieฤnikov.
Zmonolitnenie stredovรฉho kฤบbu mosta, zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ, osadenie deviรกtorov
Po odstrojenรญ mosta a obnaลพenรญ nosnej konลกtrukcie mostovky sa pristรบpilo k zmonolitneniu stredovรฉho kฤบbu, ktorรฝ sa nachรกdzal v strednom poli. Podฤพa vรฝpoฤtov bolo treba pred samotnรฝm zmonolitnenรญm stredovรฉho kฤบbu vyvolaลฅ vnรบtornรฉ predpรคtie konลกtrukcie rozovretรญm stredovรฉho kฤบbu (staticky dvoch protiฤพahlรฝch konzol) o 12 mm. Tรบto รบlohu sa podarilo vyrieลกiลฅ pomocou ลกtyroch hydraulickรฝch lisov so silou vรฝtlaku 80 t. Nรกsledne sa stredovรฝ kฤบb spriahol betonรกrskou vรฝstuลพou pomocou tลลov a zmonolitnil v jednej technologickej etape.
Zosilnenie vnรบtornรฝch konลกtrukciรญ mosta prebiehalo na nadpodperovรฝch a krajnรฝch prieฤnikoch. Zosilnenie nadpodperovรฝch prieฤnikov prebehlo ich rozลกรญrenรญm z hrรบbky prierezu 0,3 m na 0,5 m. Samotnรก vรฝplล prieฤnikov sa z dรดvodu ich neprรญstupnosti zrealizovala formou nรญzkotlakovej injektรกลพe z mostovky. Injektรกลพ sa zabezpeฤila cez obturรกtor odvลtanรฝmi otvormi s hฤบbkou 700 mm a priemerom 50 mm (pre kaลพdรฝ prieฤnik samostatne). Zosilnenie krajnรฝch prieฤnikov prebehlo s vรฝkopom prรญsluลกnej ฤasti prechodovej oblasti pri kaลพdom prieฤniku po polovici tak, aby sa zabezpeฤil nepretrลพitรฝ prรญstup na mostovku. Krajnรฉ prieฤniky boli zosilnenรฉ z prierezu 1,5 m na 2,0 m. Pred betonรกลพou sa uloลพili do debnenia roznรกลกacie dosky pre predpรญnacie jednotky.
Zosilnenรฝ krajnรฝ prieฤnik a debnenie zรกvernรฉho mรบra
Koncovรฉ prieฤniky sรบ navrhnutรฉ zo ลพelezobetรณnu triedy C 35/45 -XC4, XD1, XF2. V rรกmci zosilnenia prieฤnikov a realizรกcie novรฝch zรกvernรฝch mรบrikov bolo nevyhnutnรฉ zrealizovaลฅ na stavbe takmer 1 000 m jadrovรฝch vrtov s priemerom od 12 mm aลพ po 250 mm. รlohou zosilnenรฝch prieฤnikov bolo preniesลฅ dodatoฤnรฉ namรกhanie z voฤพne vedenรฝch kรกblov do pilierov. Na stavbe sa pouลพili tri typy deviรกtorov, a to deviaฤnรฉ rรบry osadenรฉ v nadpodperovรฝch prieฤnikoch, deviรกtory osadenรฉ pod mostovku a betรณnovรฉ deviรกtory v komorรกch mostovky.
รlohou deviรกtorov bolo zmeniลฅ smer predpรญnacรญch kรกblov a preniesลฅ zaลฅaลพenia od kรกblov do nosnej konลกtrukcie mostovky. V nadvรคznosti na dlhลกiu vรฝrobu deviรกtorov prebehla ich montรกลพ (rรบr) aลพ na konci statickรฉho zosilnenia prieฤnikov. To znamenรก, ลพe deviรกtory bolo potrebnรฉ dodatoฤne zmonolitลovaลฅ v uลพ zosilnenรฝch prieฤnikoch injektรกลพou. Vzhฤพadom na opรคtovne ลฅaลพkรฉ prรญstupovรฉ podmienky k betรณnovรฝm deviรกtorom, ktorรฉ sa nachรกdzali v ฤasti komory s vรฝลกkou do 1 500 mm, prebehla ich betonรกลพ opรคtovne formou nรญzkotlakovej injektรกลพe cez otvory v mostovke. Montรกลพ deviรกtorov pod mostovkou prebehla pomocou ลฅaลพkej techniky tak, ลพe celรก oceฤพovรก konลกtrukcia kaลพdรฉho deviรกtora sa montovala postupne po etapรกch. Tรกto fรกza vรฝstavby sa รบspeลกne ukonฤila poslednรฝ augustovรฝ deล 2017.
Stredovรฝ kฤบb pred zmonolitnenรญm
Vnesenie dodatoฤnรฉho predpรคtia pomocou voฤพnej predpรญnacej vรฝstuลพe
Na statickรฉ zabezpeฤenie mosta vnesenรญm dodatoฤnรฉho predpรคtia sa pouลพili predpรญnacie kรกble tvorenรฉ dvomi skupinami. Prvรก skupina kรกblov pozostรกva zo 4 ks kรกblov 15xLs15,7/1860, ktorรฉ vedรบ priamo v hornej ฤasti komorovรฉho prierezu. Druhรก skupina kรกblov pozostรกva zo 4 ks kรกblov 15xLs15,7/1860, ktorรฉ vedรบ systรฉmom betรณnovรฝch a oceฤพovรฝch deviรกtorov. รlohou tรฝchto kรกblov bolo vyvolaลฅ silovรฝ รบฤinok, protichodnรฝ proti poklesu mostovky v strednom poli. Ochrana predpรญnacรญch kรกblov je zabezpeฤenรก kanรกlikmi HDPE f110, PE100, ktorรฉ sรบ vyplnenรฉ injektรกลพnou maltou. Predpรญnacie napรคtie je 1 200 MPa. Kรกble sรบ kotvenรฉ v miestach zosilnenia koncovรฝch prieฤnikov. Predpรญnanie sa ukonฤilo รบspeลกne v polovici septembra 2017. Priehyb mostovky sa po predopnutรญ znรญลพil o 40 mm, ฤo koreลกpondovalo so statickรฝm vรฝpoฤtom projektanta.
Rekonลกtrukcia vrchnej stavby mosta a ukonฤenie prรกc
Po ukonฤenรญ statickรฉho zabezpeฤenia mosta sa centrum prรกc presunulo na povrch mostovky. V tejto fรกze vรฝstavby sa zriadila pomocnรก pracovnรก lรกvka po oboch stranรกch mostovky, priฤom v krรกtkom ฤasovom slede nasledovali betonรกลพ spรกdovรฉho betรณnu mostovky, vytvorenie hydroizolaฤnรฉho sรบvrstvia, realizรกcia monolitickรฝch rรญms, osadenie novรฝch mostnรฝch zรกverov atฤ. Medzi dรดleลพitรฉ prรกce, ktorรฉ bolo treba v tom ฤase ukonฤiลฅ, patrila vรฝmena kyvnรฝch stojok za hrncovรฉ loลพiskรก a realizรกcia novรฝch zรกvernรฝch mรบrikov. ฤo sa tรฝka vรฝmeny kyvnรฝch stojok za novรฉ hrncovรฉ loลพiskรก, dve pรดvodnรฉ monolitickรฉ ลพelezobetรณnovรฉ kyvnรฉ stojky, nachรกdzajรบce sa na oboch stranรกch opรดr, sa nahradili ลกtyrmi hrncovรฝmi loลพiskami.
Tento nรกroฤnรฝ proces pozostรกval z doฤasnรฉho zdvihu mostovky prostrednรญctvom troch hydraulickรฝch lisov, ktorรฉ boli uloลพenรฉ na doฤasnรฝch oceฤพovรฝch kyvnรฝch stojkรกch. Toto doฤasnรฉ rieลกenie poskytlo ฤas potrebnรฝ na vybudovanie novรฝch blokov pod loลพiskรก a na ich osadenie. Po osadenรญ loลพรญsk sa nosnรก konลกtrukcia spustila na novรฉ funkฤnรฉ uloลพenie a doฤasnรฉ podoprenie sa zdemontovalo. Tesne pred ukonฤenรญm prรกc prebehla za รบฤasti projektanta a objednรกvateฤพa statickรก zaลฅaลพovacia skรบลกka, ktorรบ vykonala Stavebnรก fakulta ลฝilinskej univerzity.
Zaลฅaลพovacia skรบลกka na moste prebehla podฤพa schvรกlenรฉho pracovnรฉho programu. Na zรกklade vyhodnotenia vรฝsledkov merania vychรกdzajรบceho z posรบdenia kritรฉriรญ pri zรกkladnej statickej zaลฅaลพovacej skรบลกke podฤพa ฤl. 58 aลพ 68 normy STN 73 6209: Zaลฅaลพovacie skรบลกky mostov zaลฅaลพovacia skรบลกka preukรกzala, ลพe mostnรฝ objekt SO 200-00 Rekonลกtrukcia mosta II/547 020 cez VN Ruลพรญn, stavba Odstrรกnenie havarijnรฉho stavu mosta II/547-020, Ruลพรญn โ rekonลกtrukcia, vyhovel vลกetkรฝm vyลกลกie uvedenรฝm kritรฉriรกm, ktorรฉ predpisuje norma.
Pohฤพad na most po rekonลกtrukcii
Zรกver
Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., mala v procese verejnรฉho obstarรกvania, ktorรฉ trvalo ลกesลฅ mesiacov, tri tรฝลพdne na predloลพenie alternatรญvneho rieลกenia projektu rekonลกtrukcie. Treba povedaลฅ, ลพe vลกetky predpoklady, s ktorรฝmi spoloฤnosลฅ poฤรญtala pri alternatรญvnom rieลกenรญ vo fรกze ponuky, sa naplnili, priฤom vo fรกze vรฝstavby nevznikol ลพiadny zรกsadnรฝ problรฉm, ktorรฝ by stavbu zastavil. Vzhฤพadom na nepretrลพitรบ vรฝstavbu bolo dielo nรกroฤnรฉ na koordinรกciu a na kaลพdรบ situรกciu bolo treba promptne reagovaลฅ. Spoloฤnosลฅ STRABAG, s. r. o., so svojimi partnermi (spoloฤnosลฅ Dopravoprojekt, a. s., a doc. Ing. Martin Moravฤรญk, PhD.) zrealizovala uvedenรฉ dielo v zmluvnom termรญne poฤas piatich mesiacov v obdobรญ mesiacov jรบl aลพ december 2017.
TEXT: Ing. Viktor Kanda
FOTO: STRABAG, s. r. o.
Viktor Kanda pรดsobรญ v spoloฤnosti STRABAG, s. r. o.
Literatรบra
- Moravฤรญk, M.: Navrhovanie predpรคtรฝch konลกtrukciรญ podฤพa eurรณpskych noriem, Edis, ลฝU ลฝilina, 2017.
- Moravฤรญk, M.: Prรญฤiny havรกrie a rekonลกtrukcia mosta z prvej generรกcie prefabrikovanรฝch predpรคtรฝch mostov na Slovensku. BETON TKS, 4/2017.