Je vรฝhodnรฉ odpojiลฅ sa od systรฉmu CZT?
Podฤพa ลกtรบdie Protimonopolnรฉho รบradu SR sa na tรบto otรกzku nedรก jednoznaฤne odpovedaลฅ. ล tรบdia Protimonopolnรฉho รบradu SR (PMร) priblรญลพila problematiku dรดvodov na odpรกjanie sa odberateฤพov od systรฉmov centralizovanรฉho zรกsobovania teplom (CZT) a vplyvov na odpojenรฝch a zostรกvajรบcich odberateฤพov, ako aj prevรกdzkovateฤพov tepelnรฝch hospodรกrstiev.
Ako funguje CZT na Slovensku
Slovensko charakterizuje rozvinutรฝ systรฉm CZT, ktorรฝ pokrรฝva viac ako 50 % celkovej spotreby tepla. V oblasti vรฝroby a dodรกvky tepla pรดsobรญ v SR stabilne pribliลพne 340 podnikateฤพskรฝch subjektov, priฤom prevaลพuje vรฝroba vo vรคฤลกรญch teplรกrenskรฝch systรฉmoch (teplรกrne s kombinovanou vรฝrobou tepla a elektriny). ฤalลกia vรฝroba sa zabezpeฤuje v lokรกlnych, resp. okrskovรฝch zdrojoch s vlastnรฝmi tepelnรฝmi rozvodmi v prรญsluลกnรฝch tepelnรฝch okruhoch (vรฝhrevne, centrรกlne kotolne). Z รบdajov ล tatistickรฉho รบradu SR vyplรฝva, ลพe dlhodobo najvyลกลกรญ objem celkovej vรฝroby tepla z teplรกrnรญ a vรฝhrevnรญ spotrebujรบ domรกcnosti (podฤพa ลกtatistiky z roku 2011 okolo 44 %), nasleduje sfรฉra obchodu a sluลพieb (zhruba 19 %) a nakoniec sรบ to priemysel, pรดdohospodรกrstvo a doprava (spolu podiel len 16 %). ล truktรบra a procesy v rรกmci tepelnรฉho hospodรกrstva v systรฉme CZT sรบ zobrazenรฉ na obr. 1.
Obr. 1 ล truktรบra a procesy v rรกmci tepelnรฉho hospodรกrstva v systรฉme CZT
V poslednรฝch rokoch celkovรก spotreba tepla roฤne klesรก, dรดvodom je najmรค pokles spotreby na strane domรกcnostรญ. Podฤพa analรฝz Slovenskej inovaฤnej a energetickej agentรบry (SIEA) existujรบ predpoklady, ลพe tรกto tendencia bude aj naฤalej pokraฤovaลฅ. Ostatnรฉ odbernรฉ kategรณrie si napriek urฤitรฝm vรฝkyvom v ฤase udrลพiavajรบ stabilnejลกiu รบroveล a rozdiely nie sรบ takรฉ markantnรฉ. Slovensko mรก v systรฉmoch CZT v porovnanรญ s inรฝmi krajinami Eร zaujรญmavรบ pozรญciu. Dodรกvky tepla zo systรฉmov CZT pokrรฝvajรบ v krajinรกch Eร pribliลพne len 10 % celkovรฉho dopytu, v krajinรกch strednej a vรฝchodnej Eurรณpy majรบ systรฉmy CZT podiel v priemere 37 %. Z historickรฉho hฤพadiska teda patrรญ Slovensko medzi krajiny Eurรณpy s rozsiahlymi a poฤetnรฝmi centralizovanรฝmi systรฉmami zรกsobovania teplom. To vytvรกra veฤพkรฝ potenciรกl na vyuลพitie vรฝhod, ktorรฉ systรฉmy CZT prinรกลกajรบ.
Odpojiลฅ alebo neodpojiลฅ
Podฤพa PMร patria medzi vรฝhody CZT energetickรก bezpeฤnosลฅ, spoฤพahlivosลฅ, pohodlie a ekolรณgia. Naopak, medzi najฤastejลกie vรฝhody individuรกlnych zdrojov, tak ako ich prezentujรบ dodรกvateฤพskรฉ spoloฤnosti takรฝchto projektov, patria niลพลกie nรกklady na vykurovanie a dodรกvku teplej vody (TV), jednoduchลกia regulรกcia a flexibilnรก dodรกvka tepla, ako aj ekolรณgia. Niektorรฉ z opรญsanรฝch tvrdenรญ mรดลพu vyznievaลฅ protichodne, รบrad ich vลกak na vykreslenie situรกcie pouลพil tak, ako sa v praxi uvรกdzajรบ. Hoci cieฤพom ani รบlohou รบradu nebolo detailne prehodnotiลฅ sprรกvnosลฅ jednotlivรฝch tvrdenรญ, moลพno konลกtatovaลฅ, ลพe kaลพdรฝ subjekt mรก do urฤitej miery pravdu. Analรฝza PMร v oblasti posudzovania konkrรฉtnych prรญpadov odpรกjania bola rozdelenรก do dvoch ฤastรญ. รrad pritom pri stanovenรญ postupu vychรกdzal z odhadov, podkladov a informรกciรญ predloลพenรฝch v rรกmci preลกetrovania od subjektov, ktorรฉ sa plรกnovali od CZT odpojiลฅ, od pรดvodnรฝch dodรกvateฤพov tepla, ako aj od agentรบry SIEA, ktorรก sa procesom odpรกjania vo svojej ฤinnosti pravidelne zaoberรก. V prvej fรกze posudzovania sa รบrad zameral na porovnanie nรกkladov na vรฝrobu a dodรกvku tepla a TV dotknutรฉho subjektu v prรญpade vybudovania vlastnej kotolne s nรกkladmi na teplo, ak by bytovรฝ dom aj ฤalej odoberal teplo od pรดvodnรฉho dodรกvateฤพa. Do vรฝpoฤtov nรกkladov na teplo z domovej kotolne sa zahrnuli vลกetky predpokladanรฉ investรญcie odpรกjajรบceho sa subjektu, ktorรฉ majรบ vplyv na vรฝลกku variabilnej a fixnej zloลพky ceny tepla. Tieto sa potom rozpoฤรญtali na predpokladanรฝ ฤas ลพivotnosti kotlov. Vรฝslednรฉ hodnoty preto urฤujรบ predpokladanรฉ priemernรฉ roฤnรฉ nรกklady na vรฝrobu, resp. dodรกvku tepla v domovej kotolni. Prรญklad porovnania nรกkladov na vรฝrobu tepla z vlastnej bytovej kotolne s nรกkladmi na dodรกvku tepla z CZT, podrobnรฝ vรฝpoฤet tรฝchto nรกkladov, ako aj detailnรฝ opis jednotlivรฝch poloลพiek, ktorรฉ รบrad bral do รบvahy pri svojich analรฝzach, sรบ uvedenรฉ v tab. 1 aลพ 4.
Skrytรฉ rizikรก
V sรบvislosti s jednotlivรฝmi poloลพkami, ktorรฉ boli sรบฤasลฅou vรฝpoฤtov, treba uviesลฅ, ลพe vybudovanie vlastnej kotolne v bytovom dome prinรกลกa celรฝ rad rizรญk, ktorรฉ v koneฤnom dรดsledku mรดลพu cenu vykurovania oproti sรบฤasnej jednotkovej cene tepla zo systรฉmu CZT zvรฝลกiลฅ. Medzi podstatnรฉ poloลพky zahrnutรฉ v cene tepla totiลพ nepatrรญ len samotnรก vรฝลกka vloลพenej investรญcie (naprรญklad nรกkup kotlov a stavebnรฉ รบpravy budรบcej kotolne). Dรดleลพitรฉ je zobraลฅ do รบvahy aj povinnosti spojenรฉ s prevรกdzkou, bezpeฤnosลฅou a pravidelnou รบdrลพbou domovej kotolne ฤi poplatky za energiu (voda, elektrina). V kalkulรกciรกch รบspor predkladanรฝch รบradu sลฅaลพovateฤพmi nebรฝvajรบ beลพne zahrnutรฉ ani rรดzne administratรญvne poplatky sรบvisiace so zรญskanรญm stavebnรฉho povolenia, bankovรฉ poplatky a รบrokovรฉ sadzby ฤi nรกklady spojenรฉ s รบhradou ekonomicky oprรกvnenรฝch nรกkladov pรดvodnรฉmu dodรกvateฤพovi tepla. Opomรญna sa aj fakt, ลพe po ukonฤenรญ ลพivotnosti zakรบpenรฝch kotlov bude treba investรญciu do novรฝch kotlov a zariadenรญ zo strany odberateฤพov tepla zopakovaลฅ a opรคtovne poลพiadaลฅ o รบver.
Dosiahnutรก รบspora? รno, z revitalizรกcie
Proces odpรกjania sa ฤasto spรกja aj s revitalizaฤnรฝmi opatreniami na strane odberateฤพov (tzn. zatepฤพovanie bytovรฝch domov, individuรกlna regulรกcia v jednotlivรฝch objektoch/bytoch, vรฝmena okien a pod.). Prรกve รบspora vyplรฝvajรบca zo samotnej revitalizรกcie mรดลพe do veฤพkej miery ovplyvniลฅ nรกklady na teplo. Ak sa vลกak revitalizaฤnรฉ opatrenia spoja s rozhodnutรญm odpojiลฅ sa od centrรกlneho zdroja, je ลฅaลพลกie vyhodnotiลฅ, do akej miery prispeje k รบsporรกm samotnรฉ vybudovanie kotolne. Komplexnรฝ pohฤพad odberateฤพa na vรฝhodnosลฅ ฤi nevรฝhodnosลฅ investรญciรญ do odpojenia sa tak skresฤพuje. Celkovo moลพno zhrnรบลฅ, ลพe na zรกklade neรบplnรฝch a skreslenรฝch podkladov investori novรฝch domovรฝch kotolnรญ (t. j. realizรกtori stavby, resp. projektanti novej bytovej kotolne) odberateฤพom tepla ฤasto deklarujรบ roฤnรบ รบsporu aลพ 40 ฤi 50 % z nรกkladov na dodรกvku tepla alebo rรฝchlu nรกvratnosลฅ vloลพenรฝch prostriedkov, ฤo moลพno v beลพnรฝch podmienkach a po zohฤพadnenรญ vลกetkรฝch relevantnรฝch nรกkladov mรกlokedy reรกlne dosiahnuลฅ.
Vรฝsledky analรฝzy CZT vs. domovรก kotolลa
Z vรฝsledkov analรฝzy odpojenia konkrรฉtneho bytovรฉho domu v tab. 5a a 5b vyplรฝva, ลพe v danom prรญpade sรบ priemernรฉ roฤnรฉ nรกklady na teplo z domovej kotolne vyลกลกie ako nรกklady na dodรกvku tepla zo systรฉmu CZT o 385 โฌ. Odpojenie danรฉho bytovรฉho domu by bolo teda v tomto prรญpade v neprospech dotknutรฝch odberateฤพov tepla a za danรฝch okolnostรญ by sa im v budรบcnosti oplatilo ฤalej odoberaลฅ teplo od pรดvodnรฉho dodรกvateฤพa tepla.
Vplyv na zostรกvajรบcich odberateฤพov z CZT
Napriek tomu, ลพe uลพ porovnanie nรกkladov jednotlivรฝch vyลกลกie uvedenรฝch alternatรญv odberu tepla vychรกdza v danom prรญpade v prospech CZT, รบrad sa nรกsledne v druhej fรกze analรฝzy pokรบsil vyฤรญsliลฅ, akรฝ by malo odpojenie bytovรฉho domu celkovรฝ vplyv na sรบstavu CZT v danom meste, teda aj na jej zostรกvajรบcich odberateฤพov. Na objektรญvne posรบdenie danej problematiky pri vรฝpoฤtoch pouลพil v konkrรฉtnych prรญpadoch odhady dรดsledkov odpojenia dvoch subjektov, a to odhad SIEA a odhad pรดvodnรฉho dodรกvateฤพa tepla. Uvedenรฉ subjekty uviedli konkrรฉtne predpoklady zmien ceny tepla vyrobenรฉho v systรฉme CZT po odpojenรญ dotknutรฉho bytovรฉho domu. V tab. 6 je uvedenรฝ prรญklad vรฝslednรฝch hodnรดt.
Z oboch odhadov v danom prรญpade vyplynulo, ลพe po odpojenรญ konkrรฉtneho bytovรฉho domu sa ostatnรฝm odberateฤพom tepla v systรฉme CZT zvรฝลกi fixnรก zloลพka regulovanej ceny tepla. Napriek tomu, ลพe nรกrast v tejto zloลพke na jednotku odobratรฉho tepla nebol v porovnanรญ s pรดvodnou regulovanou cenou vรฝraznรฝ (zvรฝลกenie o 0,3275 โฌ/kW podฤพa SIEA, resp. 0,5976 โฌ/kW podฤพa pรดvodnรฉho dodรกvateฤพa), moลพno vรฝslednรฉ hodnoty interpretovaลฅ tak, ลพe po zohฤพadnenรญ zostatkovej spotreby ostatnรฝch odberateฤพov tepla z CZT zaplatia tรญto po realizรกcii odpojenia konkrรฉtneho bytovรฉho domu roฤne odhadom o 9 313 โฌ, resp. o 16 994 โฌ viac neลพ v prรญpade neodpojenia sa tohto bytovรฉho domu. Uvedenรฉ hodnoty v tomto prรญpade teda ukazujรบ, ลพe pri odpojenรญ konkrรฉtneho bytovรฉho domu naozaj dochรกdza k zmenรกm v nรกkladoch na vรฝrobu tepla tak v danom bytovom dome, ako aj u odberateฤพov tepla naฤalej pripojenรฝch na sรบstavu CZT. Nรกslednรฉ vyhodnotenie celkovรฉho vplyvu odpojenia na vลกetkรฝch odberateฤพov tepla/spotrebiteฤพov v meste je uvedenรฉ v poslednom riadku tab. 7.
Celkovรฝ vplyv vyฤรญslil รบrad ako sรบhrnnรบ hodnotu รบspor, resp. zvรฝลกenรฝch nรกkladov na vรฝrobu tepla, ktorรฉ dosiahne subjekt plรกnujรบci sa odpojiลฅ, a รบspor, resp. zvรฝลกenรฝch nรกkladov na teplo, ktorรฉ dosiahnu odberatelia naฤalej napojenรญ na systรฉm CZT. Ak je v danom prรญpade vรฝslednรก hodnota negatรญvna, odpojenie bude znamenaลฅ, ลพe vลกetkรฝm odberateฤพom tepla z CZT sa zvรฝลกia roฤnรฉ nรกklady na vรฝrobu tepla. Z pohฤพadu รบradu by teda doลกlo k celkovรฉmu negatรญvnemu vplyvu na spotrebiteฤพov. Ak by bola na zรกklade vรฝpoฤtov koneฤnรก hodnota pozitรญvna, znamenalo by to, ลพe odpojenรญm subjektu by sa celkovo dosiahli รบspory v roฤnรฝch platbรกch za teplo, ฤo by predpokladalo celkovรฝ pozitรญvny vplyv na spotrebiteฤพov. Vรฝslednรฉ hodnoty v tab. 7 sรบ โ9 698 โฌ, resp. โ17 378 โฌ. Zรกpornรฉ ฤรญslo znamenรก, ลพe celkovรฝ vplyv na spotrebiteฤพov tepla v danom meste je vo vลกeobecnosti negatรญvny. Tu treba zdรดrazniลฅ, ลพe celkovรฝ vplyv by bol negatรญvny aj v prรญpade dosiahnutia pozitรญvneho vรฝsledku u odpรกjajรบceho sa subjektu, pokiaฤพ by tรกto pozitรญvna hodnota neprevรฝลกila zvรฝลกenie platieb za teplo u neodpojenรฝch/zostรกvajรบcich spotrebiteฤพov tepla.
Zรกver
V sรบvislosti s uvedenรฝm postupom je dรดleลพitรฉ zdรดrazniลฅ, ลพe zo strany PMร neลกlo realizovanรญm predmetnej ลกtรบdie o presadzovanie definitรญvneho spรดsobu vyhodnocovania celkovรฝch vplyvov odpรกjania sa jednotlivcov. รrad sa pokรบsil na zรกklade zรญskanรฝch podkladov a informรกciรญ v rรกmci svojho preลกetrovania a v rรกmci svojich moลพnostรญ stanoviลฅ objektรญvne kritรฉriรก na svoje rozhodovanie a najmรค poukรกzaลฅ a upozorniลฅ sลฅaลพovateฤพov na skutoฤnosลฅ, ลพe v pripravovanรฝch projektoch na vรฝstavbu malรฝch tepelnรฝch zdrojov sa beลพne neberรบ do รบvahy vลกetky nรกklady, ktorรฉ sรบvisia so zmenou vรฝrobnรฉho zdroja a ktorรฉ bude musieลฅ odpรกjajรบci sa odberateฤพ skรดr ฤi neskรดr vynaloลพiลฅ a znรกลกaลฅ. Je nevyhnutnรฉ konลกtatovaลฅ, ลพe zo strany PMร ide vลพdy o posรบdenie individuรกlneho prรญpadu v urฤitom obdobรญ existencie konkrรฉtneho systรฉmu CZT, a to vลพdy len z pohฤพadu PMร SR ako sรบลฅaลพnej autority. Celkovรก stratรฉgia tรฝkajรบca sa vรฝvoja v oblasti zรกsobovania teplom tak ostรกva na strane danรฉho mesta a na kompetentnรฝch prierezovรฝch orgรกnoch. Vลกetky uvedenรฉ skutoฤnosti by sa mali zohฤพadniลฅ a vyhodnotiลฅ prรกve v uลพ spomรญnanรฝch tepelnรฝch koncepciรกch jednotlivรฝch miest a obcรญ.
(sf)
ฤlรกnok vznikol z podkladov ลกtรบdie PMร SR.
Foto: thinkstock.com
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v TZB Haustechnik.