Dňa 15. septembra 2024 bol v Týne nad Vltavou opäť spustený do prevádzky Most 28. října, ktorý prešiel celkovou rekonštrukciou a prakticky by sa dalo povedať, že ide o nový most. Z toho pôvodného sa zachovalo iba jeho založenie a spodná stavba. Dôvodom demolácie nosnej konštrukcie bol havarijný stav, zistený hlavnou mostnou prehliadkou a následnou diagnostikou.
Jedným z nich bude určite postupné zrealizovanie strategických investícií v doprave a ďalším zrýchlenie procesov vo verejnom obstarávaní. Znižovanie úrokových sadzieb hypotekárnych úverov sa môže prejaviť v objednávkach stavebných prác viac v roku 2025.
Bratislava. Laurinská ulica. Zadný vchod divadelného kolosu. Prechádzam cez starú vrátnicu, ktorej vizuál kričí minulým storočím. Vlastne tak ako celé divadlo. Medzi dverami ma víta riaditeľka Valeria Schulczová a ja objavujem čaro dosiaľ nepoznaného – takmer rozpadnutých priestorov Divadla Pavla Országha Hviezdoslava.
V stavebníctve sa čoraz viac presadzujú inovácie, ktoré spájajú estetiku, udržateľnosť a efektivitu výstavby. AVG moderné fasádne a konštrukčné riešenia pre udržateľné a efektívne stavby ako sú oceľové konštrukcie, odvetrané a perforované fasády či presklené systémy dnes určujú trend v navrhovaní budov. Či už ide o priemyselné haly, administratívne komplexy alebo moderné rodinné domy, kombinácia kovových a sklenených fasádnych systémov ponúka architektom a investorom široké možnosti.
Uprostred novostavby v Záhorskej Bystrici stojí vzrastlý dub. Jeho zachovanie bolo spolu s vytvorením maximálnej možnej miery súkromia pre rodinný život hlavnou požiadavkou už v úvodnej fáze navrhovania domu.
V 60. rokoch 20. storočia prebiehal prudký rozvoj mostného staviteľstva spojený s intenzívnym uplatnením predpätého betónu a rozmachom technológie letmej betonáže nosnej konštrukcie, a to na Slovensku aj v okolitých krajinách. Príspevok sa venuje dobovým koncepčným riešeniam, uplatneným technologickým postupom, hodnoteniu aktuálneho stavu týchto mostov a možnostiam technického riešenia rekonštrukcií.
Situácia na rezidenčnom trhu je zrkadlom, v ktorom sa odráža celý stavebný sektor. Keď sme sa opýtali developerov, ako sa vyvíja ich segment, odpovede nás neprekvapili, skôr len potvrdili predpoklady. V čase, keď sa svet pomaly zotavuje z ekonomických otrasov, slovenskí developeri balansujú medzi nádejou a obavami.
Patríme medzi tie krajiny Európskej únie, ktoré nemajú vlastnú architektonickú politiku. Úrad pre územné, plánovanie a výstavbu SR s odborníkmi pripravuje tento dôležitý dokument, ktorý poskytne odporúčania a usmernenia štátnej správe a samospráve aj pri financovaní obnovy budov.
Trh s nehnuteľnosťami zaznamenal koncom minulého roka ďalší nárast, ťahali ho hlavne veľké mestá, ako Bratislava, Košice a Žilina. Ceny bytov v týchto mestách prekonávali rekordy spred krízového obdobia.
Predstavte si moment, že Bratislava bude mať štyri mrakodrapy. Tento scenár nie je vôbec nereálny, práve naopak. Po ohlásení dvoch nových veží od developera JTRE v minulom roku môže bratislavskú panorámu zmeniť aj Penta Real Estate. Tá nahlas uvažuje o zmene, ktorú opatrne načrtla už v minulosti. Z veže v projekte na Chalupkovej chce urobiť mrakodrap. Ako túto zmenu hodnotia talianski architekti zo Stefano Boeri Architetti?
Otvorenie prvého mestského nabíjacieho centra na Slovensku je významným krokom pre Bratislavu aj pre rozvoj infraštruktúry pre elektromobily v strednej Európe. Projekt City Hub Landererova, ktorý vyrástol v novom downtowne Bratislavy, predstavuje moderné a funkčné riešenie na rýchlonabíjanie elektromobilov a reaguje na potreby ekologickej a udržateľnej mestskej mobility.
Povrchy chodníkov a námestí sa zvyknú prirovnávať k fasáde mesta. Ich podoba vplýva na to, ako sa ľudia v meste cítia. Dlažba vo verejnom priestore by mala ulice a nádvoria dopĺňať tak, aby nekonkurovala architektúre. Ktoré zaujímavé miesta či netradičné riešenia sa dostali do nášho výberu?