Ako pomรกhajรบ vyhradenรฉ bus pruhy rieลกiลฅ problรฉmy v bratislavskej doprave
Vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy pre verejnรบ dopravu a zjednoduลกene bus pruhy zaลพรญvajรบ v poslednom ฤase v Bratislave rozmach. Pragmatickรฝm dรดvodom ich realizรกcie je zvรฝลกenie poฤtu prepravenรฝch osรดb na komunikรกciรกch.
,V rรกmci publikรกcie ASB Almanach 2021 sme poskytli priestor odbornรญkom z prostredia stavebnรฉho podnikania.
V prospech pruhov pre autobusy vลกak hovoria aj ekonomickรฉ a environmentรกlne prรญnosy. Ich realizรกciaย umoลพลuje zrรฝchliลฅ verejnรบ dopravu aj bez rรกdovo nรกkladnejลกรญch rieลกenรญ, ako sรบ segregovanรฉ elektriฤkovรฉ trate ฤi metro.
Keฤลพe v individuรกlnej doprave sa v Bratislave prepravuje v jednom vozidle v priemere 1,5 cestujรบceho, v zรกvislosti od typu vozidiel MHD je v tom istom priestore moลพnรฉ prepraviลฅ autobusmi a trolejbusmi 20- aลพ 50-krรกt viac cestujรบcich. Vyฤlenenie ฤasti komunikรกciรญ pre verejnรบ dopravu je tak vysoko efektรญvne a zรกroveล prinรกลกa spravodlivejลกie vyuลพitie uliฤnรฉho priestoru.
Kde sa oplatรญ budovaลฅ vyhradenรฉ pruhy?
Prรญprave bus pruhov by mala predchรกdzaลฅ analรฝza ich nรกkladov a prรญnosov. V prvom rade treba vyhodnotiลฅ meลกkania spojov na jednotlivรฝch รบsekoch a usporiadaลฅ ich podฤพa kumulatรญvneho meลกkania spojov v pracovnรฝch dลoch. รseky s najvรคฤลกรญmi meลกkaniami sรบ najlepลกรญmi adeptmi na ฤalลกie rozpracovanie. Pri tomto postupe sa automaticky zohฤพadลuje aj poฤet spojov, ktorรฉ danรฝm รบsekom prejdรบ.
Bus pruhy majรบ vรฝznam najmรค tam, kde verejnรก doprava jazdรญ ฤasto. Je vhodnรฉ navrhovaลฅ ich aj tam, kde sa z rรดznych dรดvodov upravujรบ alebo budujรบ cestnรฉ komunikรกcie, naprรญklad v sรบvislosti s rozvojom รบzemia. Mimoriadne veฤพkรบ pozornosลฅ je potrebnรฉ venovaลฅ รบzemiam, kde dรดjde k masรญvnemu zahusteniu zaฤพudnenia, a tรฝm aj k indukcii dopravy.
V prรญpade vhodnรฝch analytickรฝch dรกt moลพno vypoฤรญtaลฅ ฤasovรฉ straty nielen pre vozidlรก verejnej dopravy, ale aj pre cestujรบcich. Podobne moลพno kvantifikovaลฅ aj รบspory na pohonnรฝch hmotรกch, energiรกch a emisiรกch. Pomocou metodiky CBA potom moลพno vypoฤรญtaลฅ celospoloฤenskรฉ prรญnosy kaลพdรฉho bus pruhu. Keฤลพe prรญnosy vypoฤรญtanรฉ v cost-benefit analรฝzach sรบ ลฅaลพลกie uchopiteฤพnรฉ pri prezentรกcii laickej verejnosti a niektorรฝm zรบฤastnenรฝm stranรกm, vhodnรฉ je prรญnosy prezentovaลฅ zrozumiteฤพnejลกรญm spรดsobom.
Uลกetrenรฉ nรกklady
Naprรญklad ak je na nejakej linke, kde sa mรก zriadiลฅ vyhradenรฝ pruh, interval spojov 6 minรบt v ลกpiฤke a bus pruh usporรญ v danom ฤase rovnako 6 minรบt, znamenรก to รบsporu jednรฉho vozidla a dvoch vodiฤov. Novรฉ vozidlo stojรญ 250- aลพ 700-tisรญc eur. Cena prรกce vodiฤov obsluhujรบcich vozidlo je roฤne okolo 60-tisรญc eur.
Tieto nรกklady sรบ sรบฤasลฅou kapitรกlovรฝch (nรกkup vozidiel) aj beลพnรฝch (pracovnรก sila) vรฝdavkov dopravcu a premietnu sa tak do potrebnรฝch finanฤnรฝch dotรกciรญ zo strany objednรกvateฤพa verejnej dopravy. V tomto prรญpade hlavnรฉho mesta. Pokiaฤพ zriadenie bus pruhu z nรกลกho prรญkladu mesto vyjde na 100-tisรญc eur, nรกklady naล sa mu vrรกtia do roka. Vลกeobecne pri dobre zvolenรฝch vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch platรญ, ลพe ide o vysoko nรกvratnรบ investรญciu.
Nie je bus pruh ako bus pruh
Nรกklady na realizรกciu jazdnรฝch pruhov a reรกlne zlepลกenie situรกcie pre verejnรบ dopravu zรกvisia od voฤพby vhodnรฉho miesta a spรดsobu realizรกcie. V prรญpade Bratislavy sa do nedรกvnej minulosti realizovali najmรค โbezbolestnรฉโ vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy.
Iลกlo o pruhy, ktorรฉ nepriniesli ลพiadne alebo len minimรกlne obmedzenie pre individuรกlnu dopravu. Realizovali sa pritom v duchu politiky โvyhovieลฅ kaลพdรฉmu typu dopravyโ. Uliฤnรฝ priestor je limitovanรฝ a preferencia verejnej dopravy pred individuรกlnou dopravou je sรบฤasลฅou celรฉho spektra stratรฉgiรญ โ od eurรณpskej cez nรกrodnรบ a krajskรบ aลพ po mestskรบ รบroveล. V poslednom ฤase sa preto zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ aj inรฉ typy bus puhov. Niลพลกie sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ typy realizovanรฉ v Bratislave.
Vyhradenie ulรญc pre verejnรบ dopravu
Ide o najintenzรญvnejลกรญ spรดsob preferencie verejnej dopravy. ฤasto sa pouลพรญva v spojitosti s transformรกciou ulรญc a nรกmestรญ na peลกie zรณny so zachovanou premรกvkou MHD (naprรญklad Obchodnรก ul. od roku 1981, ฤo sa vลกak tรฝka len elektriฤiek).
Inรฝm prรญkladom z nedรกvnej minulosti bola Pรกriฤkova ulica pri autobusovej stanici, ktorรก bola poฤas uzรกvierky frekventovanej paralelnej ulice Mlynskรฉ nivy vyhradenรก pre verejnรบ dopravu. Tento v poslednรฝch desiatkach rokov bezprecedentnรฝ krok zabrรกnil kolapsu MHD v celej oblasti a napomohol vyuลพรญvaniu verejnej dopravy.
Zmena jazdnรฉho pruhu na vyhradenรฝ
Investiฤne nenรกroฤnou zmenou je รบprava dopravnรฉho znaฤenia spojenรก s vyhradenรญm jednรฉho z existujรบcich jazdnรฝch pruhov pre verejnรบ dopravu. Donedรกvna v slovenskej realite platilo pravidlo, ลพe โbus pruhy moลพno zriadiลฅ len na troj a viacpruhovej komunikรกciiโ (uvedenรฝ je poฤet pruhov v jednom smere).
Preto sa aj v Bratislave viacero jazdnรฝch pruhov vyhradilo prรกve na trojpruhovรฝch komunikรกciรกch (napr. Praลพskรก a Brnianska ul., Dolnozemskรก cesta). To, ลพe vyลกลกie uvedenรฉ โpravidloโ nezodpovedรก realite, potvrdzujรบ stovky prรญkladov zo zรกpadnej Eurรณpy. Bus pruhy sรบ tam realizovanรฉ aj na dvojpruhovรฝch komunikรกciรกch tak, ลพe sรบ rozdelenรฉ na jeden vyhradenรฝ a jeden jazdnรฝ pruh pre individuรกlnu dopravu.
Zmena k lepลกiemu
V tomto smere sa ฤพady zlomili aj v Bratislave a vznikli bus pruhy na ล tefรกnikovej, Zรกhradnรญckej a najnovลกรญ na Karadลพiฤovej ulici. Realizรกcia takรฝchto pruhov si vyลพaduje sofistikovanejลกรญ prรญstup k ich vyznaฤeniu, ktorรฝ sa opiera o premisu, ลพe priepustnosลฅ komunikรกciรญ je danรก priepustnosลฅou kriลพovatiek.
Mnoลพstvo kapacitnรฝch viacpruhovรฝch komunikรกciรญ tak slรบลพi len ako akรฝsi nรกraznรญkovรฝ priestor z dรดvodu znรญลพenej priepustnosti kriลพovatiek. Individuรกlnej doprave preto postaฤujรบ pruhy s takou kapacitou, akรบ mรก najbliลพลกia kriลพovatka.
Pokiaฤพ sa vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy ukonฤia na vhodnom mieste pred kaลพdou kriลพovatkou a zaฤnรบ po โzipsovanรญ saโ vozidiel za kriลพovatkou, kapacita kriลพovatiek sa ani po vyznaฤenรญ pruhov pre autobusy nezmenรญ. Vhodnรฉ vyznaฤovanie pruhov v tomto prรญpade predstavuje win-win situรกciu: verejnรก doprava sa vรฝrazne zrรฝchli a individuรกlna doprava prejde pribliลพne rovnako rรฝchlo ako doposiaฤพ.
Preusporiadanie jazdnรฝch pruhov
Normy, predpisy a poลพiadavky rรดznych zainteresovanรฝch strรกn na รบzemรญ Slovenska vyรบstili v uplynulรฝch desaลฅroฤiach do realizรกcie pomerne rozmernรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ. Naprรญklad v bohatลกom ล vajฤiarsku ฤi Belgicku nรกjdeme len mรกlo takรฝch ลกirokรฝch ciest ako v Bratislave.
Tรบto skutoฤnosลฅ moลพno vyuลพiลฅ v prospech verejnej dopravy, a to bez obmedzenia individuรกlnej dopravy. Princรญp spoฤรญva v lepลกom vyuลพitรญ existujรบceho priestoru na vyznaฤenie vyลกลกieho poฤtu jazdnรฝch pruhov neลพ doposiaฤพ, z nich jeden alebo viacero je vyhradenรฝch pre verejnรบ dopravu.
Zmena si vyลพiada zรบลพenie jazdnรฝch pruhov, ฤo mรก za nรกsledok automatickรฉ znรญลพenie rรฝchlosti, ktorou jazdรญ individuรกlna doprava. Tรฝm sa paradoxne zvรฝลกi aj bezpeฤnosลฅ. Prรญkladom mรดลพu byลฅ vybranรฉ รบseky Gagarinovej ulice, ktorรฉ sa doฤasne preznaฤili poฤas uzรกvierok spojenรฝch s vรฝstavbou cesty R7.
Predradenie pred kriลพovatkou
ฤalลกรญm z rieลกenรญ, ktorรฉ nespรดsobuje zhorลกenie pre individuรกlnu dopravu, je umoลพnenie jazdy vozidlรกm verejnej dopravy v menej vyuลพitรฝch jazdnรฝch pruhoch pred kriลพovatkami. Do sprรกvneho jazdnรฉho pruhu sa vozidlรก zaradia aลพ tesne pred kriลพovatkou (napr. Koลกickรก ul.).
Vyuลพitie krajnice
Pokiaฤพ sรบ komunikรกcie vybavenรฉ ลกirokou krajnicou, ide o ideรกlnu prรญleลพitosลฅ, ako zรญskaลฅ priestor pre vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh bez veฤพkรฝch nรกkladov a obmedzenia individuรกlnej dopravy. Tรกto moลพnosลฅ sa v Bratislave vyuลพila na vรคฤลกine moลพnรฝch miest, ktorรฉ sรบ v kompetencii mesta.
Doposiaฤพ vลกak vyuลพรญvanie tejto moลพnosti na diaฤพniciach na Slovensku รบplne absentuje, ฤo je napokon aj v neprospech individuรกlnej dopravy, ktorรบ spomaฤพujรบ vozidlรก MHD v ฤasoch mimo dopravnรฝch kongesciรญ. Poฤas vรฝskytu dopravnรฝch zรกpch vozidlรก MHD zdrลพiavala individuรกlna doprava.
Samostatne budovanรฉ pruhy rozลกirovanรญm existujรบcich komunikรกciรญ
Ide o ฤasovo, priestorovo a investiฤne najnรกroฤnejลกie rieลกenie ฤasto spojenรฉ s preloลพkami sietรญ. Je vhodnรฉ tam, kde nie je ลพiaduce obmedzovaลฅ kapacitu komunikรกciรญ pre individuรกlnu dopravu alebo kde by takรฉto obmedzenie spรดsobilo dopravnรฉ kongescie s negatรญvnym vplyvom na verejnรบ dopravu.
Vyลพaduje si dostatok priestoru na rozลกรญrenie komunikรกcie. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ plรกnovanรฉ dobudovanie bus pruhu na Trnavskej ceste v smere von z mesta na รบseku medzi Miletiฤovou a Tomรกลกikovou ulicou, ktorรฉ bude hlavnรฉ mesto projekฤne pripravovaลฅ ako sรบฤasลฅ rieลกenia cyklotrasy.
Modelovรฝ prรญklad z Bratislavy
Zriaฤovanie vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhov pre autobusovรบ a trolejbusovรบ MHD prebieha v Bratislave postupne od 90. rokov 20. storoฤia. K 1. januรกru 2019 bolo v hlavnom meste SR v Bratislave zriadenรฝch spolu cca 25,3 km bus pruhov na komunikaฤnej sieti.
Tรกto ฤรญselnรก hodnota zahลลa sรบvislรฉ รบseky bus pruhov, ako aj samostatnรฉ zaraฤovacie pruhy v kriลพovatkรกch. Samotnรฉ bus pruhy sรบ v rรกmci programu preferencie MHD dopฤบลanรฉ ฤalลกรญmi organizaฤnรฝmi opatreniami, ako naprรญklad povolenรญm odboฤenia z vybranรฝch pruhov v riadiacom priestore kriลพovatiek len pre MHD.
ฤalลกรญm dรดleลพitรฝm komponentom je preferencia v svetelne riadenรฝch kriลพovatkรกch v dynamickom alebo semidynamickom reลพime (v tomto prรญpade sa vozidlรก MHD prihlasujรบ do kriลพovatiek prevaลพne na bรกze bezdrรดtovej komunikรกcie cez GPS), ale aj v reลพime pevnรฝch signรกlnych plรกnov (v tomto prรญpade sรบ poradie a dฤบลพka signรกlu โvoฤพnoโ prispรดsobenรฉ prejazdu vozidiel MHD vrรกtane oฤakรกvanรฉho stรกtia na zastรกvkach).
Od roku 2019 dodnes vzniklo v hlavnom meste cca 13,5 km novรฝch รบsekov bus pruhov. Aj tieto รบseky moลพno prevaลพne popรญsaลฅ podฤพa vyลกลกie uvedenej typolรณgie ako miesta, kde doลกlo k zmene existujรบceho pruhu na vyhradenรฝ, miesta, kde doลกlo k preusporiadaniu jazdnรฝch pruhov, k umoลพneniu predradenia pred kriลพovatkou alebo k stavebnรฝm รบpravรกm dobudovanรญm komunikรกciรญ.
V sรบvislosti so zavรกdzanรญm preferenฤnรฝch opatrenรญ vykonรกva hlavnรฉ mesto v spoluprรกci s Dopravnรฝm podnikom Bratislava ลกtatistickรฉ analรฝzy jazdnรฝch ฤasov. Tie okrem inรฉho preukazujรบ mieru ฤasovรฝch รบspor pri zmenenej dopravnej situรกcii po zavedenรญ bus pruhu alebo inรฉho preferenฤnรฉho opatrenia.
Na tomto mieste sa bliลพลกie pozrieme na ล tefรกnikovu ulicu, kde mesto vyhradilo ako bus pruh pravรฝ jazdnรฝ pruh od zastรกvky Hodลพovo nรกmestie po zastรกvku Pod stanicou. Ide o jednu z hlavnรฝch trรกs mestskej hromadnej dopravy na najdรดleลพitejลกiu ลพelezniฤnรบ stanicu v meste.
รฤinnรฉ, ale nezavedenรฉ
Toto opatrenie sa otestovalo uลพ poฤas Eurรณpskeho tรฝลพdลa mobility v roku 2012, priฤom aj vtedy sa preukรกzali ฤasovรฉ รบspory pre MHD. Vzhฤพadom na politickรฝ tlak sa ho nepodarilo v danom ฤase ponechaลฅ ako trvalรฝ. Na jeseล 2019 mesto opรคtovne bus pruh vyznaฤilo, priฤom bol povolenรฝ aj vjazd cyklistov. Neskรดr, na jar 2020, sa sfunkฤnilo aj samostatnรฉ nรกvestidlo pre MHD v kriลพovatke ล tefรกnikova โ Kriลพkova. To umoลพnilo vozidlรกm MHD vjazd do zastรกvky a aj v ฤase, keฤ na ลกtandardnom nรกvestidle svieti ฤervenรก.
Graf ฤรญslo jedna zobrazuje jazdnรฉ ฤasy autobusovรฝch liniek MHD 83, 84 a 93 na dotknutom medzizastรกvkovom รบseku (os y) v dennom ฤasovom priebehu (os x) za sรบhrnnรฉ ฤasovรฉ obdobie. Kaลพdรก bodka zodpovedรก jednej jazde konkrรฉtneho vozidla MHD. Prvรฝ graf zobrazuje referenฤnรฉ รบdaje z 38. โ 40. tรฝลพdลa 2018 (bez bus pruhu).
Druhรฝ graf dopฤบลa รบdaje z rovnakรฝch tรฝลพdลov roku 2019 po zavedenรญ bus pruhu. Tretรญ graf zobrazuje รบdaje z jรบna 2020 po sprevรกdzkovanรญ samostatnรฉho nรกvestidla pre MHD. Analyzovanรฉ รบdaje ukazujรบ na danom รบseku horลกรญ priebeh poobedลajลกej neลพ rannej dopravnej ลกpiฤky. V ฤase poobedลajลกej ลกpiฤky, ktorรบ sme na tento รบฤel definovali rozpรคtรญm 15:00 โ 18:00 v pracovnรฝch dลoch, doลกlo vo vรฝsledku k vรฝraznรฉmu poklesu priemernรฉho jazdnรฉho ฤasu z referenฤnej hodnoty 03:18 v roku 2018 na 01:51 v roku 2020.
Rovnako doลกlo k poklesu smerodajnej odchรฝlky z 0:01:49 na 0:00:20, ฤo znamenรก vรฝrazne niลพลกรญ rozptyl jazdnรฝch ฤasov medzi minimรกlnymi a maximรกlnymi hodnotami, a teda lepลกiu pravidelnosลฅ a spoฤพahlivosลฅ premรกvky MHD. Zatiaฤพ ฤo v referenฤnom obdobรญ bolo zaznamenanรฝch v poobedลajลกej ลกpiฤke aลพ 39 % jazdnรฝch ฤasov nad 3 minรบty, vo vzorke z jรบna 2020 bolo zaznamenanรฝch takรฝchto รบdajov menej ako 1 %.
ฤasovรฉ รบspory v dรดsledku preferenฤnรฝch opatrenรญ umoลพnili Dopravnรฉmu podniku Bratislava v tomto prรญpade zlepลกenie obehu vozidiel a posilnenie intervalu liniek 93 a 94 v poobedลajลกej ลกpiฤke zo 6 na 5 minรบt (spolu kaลพdรฉ 2,5 min), ฤรญm doลกlo k navรฝลกeniu prepravnej kapacity v tรฝchto linkรกch o 20 %.
Kumulatรญvne ฤasovรฉ รบspory na รบseku Hodลพovo nรกmestie โ Sokolskรก zรกroveล viedli k รบspore celej minรบty v jazdnรฝch ฤasoch liniek 83 a 84. Zmena sa premietla aj do cestovnรฝch poriadkov. Porovnanie prepravnej kapacity MHD a IAD na ล tefรกnikovej ukazuje, ลพe verejnรก doprava tu v ลกpiฤke prepravรญ cca 4- aลพ 5-nรกsobnรฝ poฤet osรดb.
Aj v dรดsledku miernej รบpravy signรกlneho plรกnu pritom nedoลกlo k zรกsadnรฉmu zvรฝลกeniu dopravnรฝch zรกpch pre individuรกlnu dopravu. To bola jedna z hlavnรฝch obรกv odporcov tohto bus pruhu. Ako je z uvedenรฉho prรญkladu zrejmรฉ, dobre zvolenรฝ vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh dokรกลพe ฤiastoฤne usporiลฅ nรกklady. ฤiastoฤne potom moลพno รบspory vyuลพiลฅ na posilnenie MHD, ฤรญm sa ale pre individuรกlnu dopravu nemusรญ prejazdnosลฅ veฤพmi zhorลกiลฅ.
Koho vpustiลฅ do vyhradenรฝch pruhov?
Samozrejmosลฅou pri vลกetkรฝch novรฝch bus pruhoch v Bratislave je ich vyhradenie pre verejnรบ dopravu. Vฤaka tomu ich mรดลพu vyuลพรญvaลฅ nielen vozidlรก MHD, ale aj regionรกlne a diaฤพkovรฉ autobusy. Vyuลพitie pruhov je tak vyลกลกie a efektรญvnejลกie, priฤom odbremenรญ aj pruhy pre individuรกlnu dopravu. V zmysle slovenskej legislatรญvy smรบ vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy a trolejbusy jazdiลฅ aj vozidlรก taxisluลพby, ktorรฉ vลกak nesmรบ obmedzovaลฅ plynulosลฅ jazdy vozidiel, pre ktorรฉ je vyhradenรฝ pruh urฤenรฝ.
V praxi dochรกdza k problรฉmom s tรฝmto ustanovenรญm v prรญpadoch, ak je na kriลพovatkรกch premรกvka riadenรก samostatnรฝm signรกlnym nรกvestidlom pre vyhradenรฝ pruh. Mnohรญ vodiฤi taxisluลพieb neovlรกdajรบ predpisy. Neriadia sa ลกpeciรกlnymi signรกlmi a ฤakajรบ na signรกl โvoฤพnoโ zelenej farby aj pokiaฤพ signรกl โvoฤพnoโ dostanรบ na samostatnom nรกvestidle pre vyhradenรฝ pruh.
Preto vnikajรบ konfliktnรฉ situรกcie a zdrลพania verejnej dopravy. Zatiaฤพ ฤo v prรญpade vozidiel taxisluลพby legislatรญva en bloc povoฤพuje ich premรกvku vo vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch, v prรญpade cyklistov to tak nie je. Podฤพa aktuรกlnych pravidiel majรบ cyklisti jazdiลฅ vฤพavo od bus pruhu, ฤo v praxi znamenรก, ลพe pomalลกรญch cyklistov obiehajรบ autobusy sprava a autรก zฤพava.
Keฤลพe ide o nebezpeฤnรฉ situรกcie, je snaha v novรฝch vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch povoliลฅ aj jazdu cyklistov. Paradoxne sรบฤasnรฉ znenie technickรฉho predpisu 085 Navrhovanie cyklistickej infraลกtruktรบry obsahuje nejasnรฉ ustanovenie pri umoลพnenรญ jazdy cyklistom vo vyhradenรฝch pruhoch na komunikรกciรกch funkฤnรฝch tried B1 a B2. Tento problรฉm je vhodnรฉ ฤo najskรดr vyrieลกiลฅ.
ล peciรกlnym prรญpadom je zdieฤพanie vyhradenรฉho jazdnรฉho pruhu pre verejnรบ dopravu s nรกkladnรฝmi autami. Ide o prรญpad Gagarinovej ulice. Po zรบลพenรญ jazdnรฝch pruhov pre individuรกlnu dopravu nezostal dostatoฤne ลกirokรฝ jazdnรฝ pruh pre pomerne frekventovanรบ nรกkladnรบ dopravu. Preto bolo rozhodnutรฉ o jazde nรกkladnรฝch vozidiel v pruhu spolu s vozidlami verejnej dopravy.
Z hฤพadiska dopravnรฉho znaฤenia nejde o vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh, ale o jazdnรฝ pruh s obmedzenรญm. V tomto prรญpade so zรกkazom jazdy osobnรฝch vozidiel (do 3,5 t).
Inovatรญvne rieลกenia
Hoci sa v Bratislave v poslednom ฤase podarilo zaviesลฅ pomerne veฤพa bus pruhov, mala by v tรฝchto aktivitรกch pokraฤovaลฅ. Naฤalej totiลพ existuje veฤพa komunikรกciรญ, kde dochรกdza k zdrลพiavaniu verejnej dopravy. Dopravnรฝ podnik Bratislava pravidelne vyhodnocuje najproblematickejลกie รบseky.
Technickรก realizรกcia jazdnรฝch pruhov pritom nemusรญ byลฅ rovnakรก, ako uvรกdzame vyลกลกie. Mรดลพe sa inลกpirovaลฅ prรญkladmi zo zahraniฤia, ktorรฉ ilustrujeme ฤalej na fotografiรกch. V rรกmci prรญpravy novรฝch preferenฤnรฝch opatrenรญ preto sledujeme novinky v rรกmci mnoลพstva miest. Tie, ktorรฉ sa osvedฤili, sa snaลพรญme presadiลฅ aj v metropole Slovenska.
Michal Dekรกnek riaditeฤพ sekcie dopravy, Dopravnรฝ podnik Bratislava, a. s. Viac ako 20 rokov sa venuje problematike verejnej osobnej dopravy a mestskej mobility.
Spolupodieฤพal sa na viacerรฝch reformรกch verejnej dopravy v Bratislave, v Koลกiciach a v Nitre. Na zรกkladnรฝch pravidlรกch integrovanej dopravy v bratislavskom regiรณne a na prรญprave nรกrodnej stratรฉgie pre verejnรบ osobnรบ dopravu. Od roku 2019 pรดsobรญ v bratislavskom dopravnom podniku, kde sa zaoberรก problematikou plรกnovania a riadenia mestskej hromadnej dopravy.
Ivan Bรบtora, projektovรก kancelรกria sekcie dopravy, Magistrรกt hl. m. SR Bratislavy. Doprave v kontexte rozvoja รบzemia a urbรกnneho plรกnovania sa zaฤal venovaลฅ pred 15 rokmi. Stalo sa to uลพ poฤas pรดsobenia v organizรกcii Project for Public Spaces v New Yorku.
V prรกci pre hlavnรฉ mesto sa zaoberรก tรฉmami: regulรกcia parkovania, preferencia verejnej dopravy, vรคzba medzi dopravou a verejnรฝm priestorom. Pracuje zรกroveล ako vodiฤ trolejbusu a autobusu.