Na Legionรกrskej sa poฤet jazdnรฝch pruhov sa sรญce nezmenil, ale zmenilo sa ich usporiadanie z 2 + 2 v oboch smeroch na 1 pruh pre autobusy + 2 + 1 v opaฤnom smere

Ako pomรกhajรบ vyhradenรฉ bus pruhy rieลกiลฅ problรฉmy v bratislavskej doprave

Vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy pre verejnรบ dopravu a zjednoduลกene bus pruhy zaลพรญvajรบ v poslednom ฤase v Bratislave rozmach. Pragmatickรฝm dรดvodom ich realizรกcie je zvรฝลกenie poฤtu prepravenรฝch osรดb na komunikรกciรกch.

,V rรกmci publikรกcie ASB Almanach 2021 sme poskytli priestor odbornรญkom z prostredia stavebnรฉho podnikania.

V prospech pruhov pre autobusy vลกak hovoria aj ekonomickรฉ a environmentรกlne prรญnosy. Ich realizรกciaย  umoลพลˆuje zrรฝchliลฅ verejnรบ dopravu aj bez rรกdovo nรกkladnejลกรญch rieลกenรญ, ako sรบ segregovanรฉ elektriฤkovรฉ trate ฤi metro.

Keฤลพe v individuรกlnej doprave sa v Bratislave prepravuje v jednom vozidle v priemere 1,5 cestujรบceho, v zรกvislosti od typu vozidiel MHD je v tom istom priestore moลพnรฉ prepraviลฅ autobusmi a trolejbusmi 20- aลพ 50-krรกt viac cestujรบcich. Vyฤlenenie ฤasti komunikรกciรญ pre verejnรบ dopravu je tak vysoko efektรญvne a zรกroveลˆ prinรกลกa spravodlivejลกie vyuลพitie uliฤnรฉho priestoru.

Kde sa oplatรญ budovaลฅ vyhradenรฉ pruhy?

Prรญprave bus pruhov by mala predchรกdzaลฅ analรฝza ich nรกkladov a prรญnosov. V prvom rade treba vyhodnotiลฅ meลกkania spojov na jednotlivรฝch รบsekoch a usporiadaลฅ ich podฤพa kumulatรญvneho meลกkania spojov v pracovnรฝch dลˆoch. รšseky s najvรคฤลกรญmi meลกkaniami sรบ najlepลกรญmi adeptmi na ฤalลกie rozpracovanie. Pri tomto postupe sa automaticky zohฤพadลˆuje aj poฤet spojov, ktorรฉ danรฝm รบsekom prejdรบ.

Bus pruhy majรบ vรฝznam najmรค tam, kde verejnรก doprava jazdรญ ฤasto. Je vhodnรฉ navrhovaลฅ ich aj tam, kde sa z rรดznych dรดvodov upravujรบ alebo budujรบ cestnรฉ komunikรกcie, naprรญklad v sรบvislosti s rozvojom รบzemia. Mimoriadne veฤพkรบ pozornosลฅ je potrebnรฉ venovaลฅ รบzemiam, kde dรดjde k masรญvnemu zahusteniu zaฤพudnenia, a tรฝm aj k indukcii dopravy.

V prรญpade vhodnรฝch analytickรฝch dรกt moลพno vypoฤรญtaลฅ ฤasovรฉ straty nielen pre vozidlรก verejnej dopravy, ale aj pre cestujรบcich. Podobne moลพno kvantifikovaลฅ aj รบspory na pohonnรฝch hmotรกch, energiรกch a emisiรกch. Pomocou metodiky CBA potom moลพno vypoฤรญtaลฅ celospoloฤenskรฉ prรญnosy kaลพdรฉho bus pruhu. Keฤลพe prรญnosy vypoฤรญtanรฉ v cost-benefit analรฝzach sรบ ลฅaลพลกie uchopiteฤพnรฉ pri prezentรกcii laickej verejnosti a niektorรฝm zรบฤastnenรฝm stranรกm, vhodnรฉ je prรญnosy prezentovaลฅ zrozumiteฤพnejลกรญm spรดsobom.

Uลกetrenรฉ nรกklady

Naprรญklad ak je na nejakej linke, kde sa mรก zriadiลฅ vyhradenรฝ pruh, interval spojov 6 minรบt v ลกpiฤke a bus pruh usporรญ v danom ฤase rovnako 6 minรบt, znamenรก to รบsporu jednรฉho vozidla a dvoch vodiฤov. Novรฉ vozidlo stojรญ 250- aลพ 700-tisรญc eur. Cena prรกce vodiฤov obsluhujรบcich vozidlo je roฤne okolo 60-tisรญc eur.

Tieto nรกklady sรบ sรบฤasลฅou kapitรกlovรฝch (nรกkup vozidiel) aj beลพnรฝch (pracovnรก sila) vรฝdavkov dopravcu a premietnu sa tak do potrebnรฝch finanฤnรฝch dotรกciรญ zo strany objednรกvateฤพa verejnej dopravy. V tomto prรญpade hlavnรฉho mesta. Pokiaฤพ zriadenie bus pruhu z nรกลกho prรญkladu mesto vyjde na 100-tisรญc eur, nรกklady naลˆ sa mu vrรกtia do roka. Vลกeobecne pri dobre zvolenรฝch vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch platรญ, ลพe ide o vysoko nรกvratnรบ investรญciu.

Nie je bus pruh ako bus pruh

Nรกklady na realizรกciu jazdnรฝch pruhov a reรกlne zlepลกenie situรกcie pre verejnรบ dopravu zรกvisia od voฤพby vhodnรฉho miesta a spรดsobu realizรกcie. V prรญpade Bratislavy sa do nedรกvnej minulosti realizovali najmรค โ€žbezbolestnรฉโ€œ vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy.

Iลกlo o pruhy, ktorรฉ nepriniesli ลพiadne alebo len minimรกlne obmedzenie pre individuรกlnu dopravu. Realizovali sa pritom v duchu politiky โ€žvyhovieลฅ kaลพdรฉmu typu dopravyโ€œ. Uliฤnรฝ priestor je limitovanรฝ a preferencia verejnej dopravy pred individuรกlnou dopravou je sรบฤasลฅou celรฉho spektra stratรฉgiรญ โ€“ od eurรณpskej cez nรกrodnรบ a krajskรบ aลพ po mestskรบ รบroveลˆ. V poslednom ฤase sa preto zaฤรญnajรบ vyuลพรญvaลฅ aj inรฉ typy bus puhov. Niลพลกie sรบ uvedenรฉ zรกkladnรฉ typy realizovanรฉ v Bratislave.

Vyhradenie ulรญc pre verejnรบ dopravu

Ide o najintenzรญvnejลกรญ spรดsob preferencie verejnej dopravy. ฤŒasto sa pouลพรญva v spojitosti s transformรกciou ulรญc a nรกmestรญ na peลกie zรณny so zachovanou premรกvkou MHD (naprรญklad Obchodnรก ul. od roku 1981, ฤo sa vลกak tรฝka len elektriฤiek).

Inรฝm prรญkladom z nedรกvnej minulosti bola Pรกriฤkova ulica pri autobusovej stanici, ktorรก bola poฤas uzรกvierky frekventovanej paralelnej ulice Mlynskรฉ nivy vyhradenรก pre verejnรบ dopravu. Tento v poslednรฝch desiatkach rokov bezprecedentnรฝ krok zabrรกnil kolapsu MHD v celej oblasti a napomohol vyuลพรญvaniu verejnej dopravy.

Zmena jazdnรฉho pruhu na vyhradenรฝ

Investiฤne nenรกroฤnou zmenou je รบprava dopravnรฉho znaฤenia spojenรก s vyhradenรญm jednรฉho z existujรบcich jazdnรฝch pruhov pre verejnรบ dopravu. Donedรกvna v slovenskej realite platilo pravidlo, ลพe โ€žbus pruhy moลพno zriadiลฅ len na troj a viacpruhovej komunikรกciiโ€œ (uvedenรฝ je poฤet pruhov v jednom smere).

Preto sa aj v Bratislave viacero jazdnรฝch pruhov vyhradilo prรกve na trojpruhovรฝch komunikรกciรกch (napr. Praลพskรก a Brnianska ul., Dolnozemskรก cesta). To, ลพe vyลกลกie uvedenรฉ โ€žpravidloโ€œ nezodpovedรก realite, potvrdzujรบ stovky prรญkladov zo zรกpadnej Eurรณpy. Bus pruhy sรบ tam realizovanรฉ aj na dvojpruhovรฝch komunikรกciรกch tak, ลพe sรบ rozdelenรฉ na jeden vyhradenรฝ a jeden jazdnรฝ pruh pre individuรกlnu dopravu.

Zmena k lepลกiemu

V tomto smere sa ฤพady zlomili aj v Bratislave a vznikli bus pruhy na ล tefรกnikovej, Zรกhradnรญckej a najnovลกรญ na Karadลพiฤovej ulici. Realizรกcia takรฝchto pruhov si vyลพaduje sofistikovanejลกรญ prรญstup k ich vyznaฤeniu, ktorรฝ sa opiera o premisu, ลพe priepustnosลฅ komunikรกciรญ je danรก priepustnosลฅou kriลพovatiek.

Mnoลพstvo kapacitnรฝch viacpruhovรฝch komunikรกciรญ tak slรบลพi len ako akรฝsi nรกraznรญkovรฝ priestor z dรดvodu znรญลพenej priepustnosti kriลพovatiek. Individuรกlnej doprave preto postaฤujรบ pruhy s takou kapacitou, akรบ mรก najbliลพลกia kriลพovatka.

Pokiaฤพ sa vyhradenรฉ jazdnรฉ pruhy ukonฤia na vhodnom mieste pred kaลพdou kriลพovatkou a zaฤnรบ po โ€žzipsovanรญ saโ€œ vozidiel za kriลพovatkou, kapacita kriลพovatiek sa ani po vyznaฤenรญ pruhov pre autobusy nezmenรญ. Vhodnรฉ vyznaฤovanie pruhov v tomto prรญpade predstavuje win-win situรกciu: verejnรก doprava sa vรฝrazne zrรฝchli a individuรกlna doprava prejde pribliลพne rovnako rรฝchlo ako doposiaฤพ.

Vyhradenie 50 % priestoru pre MHD nezhorลกilo dopravnรบ situรกciu, pretoลพe pruh konฤรญ v dostatoฤnom predstihu pred kriลพovatkou (na fotografii vzadu)
Vyhradenie 50 % priestoru pre MHD nezhorลกilo dopravnรบ situรกciu, pretoลพe pruh konฤรญ v dostatoฤnom predstihu pred kriลพovatkou (na fotografii vzadu) | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Preusporiadanie jazdnรฝch pruhov

Normy, predpisy a poลพiadavky rรดznych zainteresovanรฝch strรกn na รบzemรญ Slovenska vyรบstili v uplynulรฝch desaลฅroฤiach do realizรกcie pomerne rozmernรฝch cestnรฝch komunikรกciรญ. Naprรญklad v bohatลกom ล vajฤiarsku ฤi Belgicku nรกjdeme len mรกlo takรฝch ลกirokรฝch ciest ako v Bratislave.

Tรบto skutoฤnosลฅ moลพno vyuลพiลฅ v prospech verejnej dopravy, a to bez obmedzenia individuรกlnej dopravy. Princรญp spoฤรญva v lepลกom vyuลพitรญ existujรบceho priestoru na vyznaฤenie vyลกลกieho poฤtu jazdnรฝch pruhov neลพ doposiaฤพ, z nich jeden alebo viacero je vyhradenรฝch pre verejnรบ dopravu.

Zmena si vyลพiada zรบลพenie jazdnรฝch pruhov, ฤo mรก za nรกsledok automatickรฉ znรญลพenie rรฝchlosti, ktorou jazdรญ individuรกlna doprava. Tรฝm sa paradoxne zvรฝลกi aj bezpeฤnosลฅ. Prรญkladom mรดลพu byลฅ vybranรฉ รบseky Gagarinovej ulice, ktorรฉ sa doฤasne preznaฤili poฤas uzรกvierok spojenรฝch s vรฝstavbou cesty R7.

Predradenie pred kriลพovatkou

ฤŽalลกรญm z rieลกenรญ, ktorรฉ nespรดsobuje zhorลกenie pre individuรกlnu dopravu, je umoลพnenie jazdy vozidlรกm verejnej dopravy v menej vyuลพitรฝch jazdnรฝch pruhoch pred kriลพovatkami. Do sprรกvneho jazdnรฉho pruhu sa vozidlรก zaradia aลพ tesne pred kriลพovatkou (napr. Koลกickรก ul.).

Vyuลพitie krajnice

Pokiaฤพ sรบ komunikรกcie vybavenรฉ ลกirokou krajnicou, ide o ideรกlnu prรญleลพitosลฅ, ako zรญskaลฅ priestor pre vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh bez veฤพkรฝch nรกkladov a obmedzenia individuรกlnej dopravy. Tรกto moลพnosลฅ sa v Bratislave vyuลพila na vรคฤลกine moลพnรฝch miest, ktorรฉ sรบ v kompetencii mesta.

Doposiaฤพ vลกak vyuลพรญvanie tejto moลพnosti na diaฤพniciach na Slovensku รบplne absentuje, ฤo je napokon aj v neprospech individuรกlnej dopravy, ktorรบ spomaฤพujรบ vozidlรก MHD v ฤasoch mimo dopravnรฝch kongesciรญ. Poฤas vรฝskytu dopravnรฝch zรกpch vozidlรก MHD zdrลพiavala individuรกlna doprava.

Jazdnรฝ pruh urฤenรฝ pre vลกetky vozidlรก okrem osobnรฝch รกu
Jazdnรฝ pruh urฤenรฝ pre vลกetky vozidlรก okrem osobnรฝch รกut | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Samostatne budovanรฉ pruhy rozลกirovanรญm existujรบcich komunikรกciรญ

Ide o ฤasovo, priestorovo a investiฤne najnรกroฤnejลกie rieลกenie ฤasto spojenรฉ s preloลพkami sietรญ. Je vhodnรฉ tam, kde nie je ลพiaduce obmedzovaลฅ kapacitu komunikรกciรญ pre individuรกlnu dopravu alebo kde by takรฉto obmedzenie spรดsobilo dopravnรฉ kongescie s negatรญvnym vplyvom na verejnรบ dopravu.

Vyลพaduje si dostatok priestoru na rozลกรญrenie komunikรกcie. Ako prรญklad moลพno uviesลฅ plรกnovanรฉ dobudovanie bus pruhu na Trnavskej ceste v smere von z mesta na รบseku medzi Miletiฤovou a Tomรกลกikovou ulicou, ktorรฉ bude hlavnรฉ mesto projekฤne pripravovaลฅ ako sรบฤasลฅ rieลกenia cyklotrasy.

Modelovรฝ prรญklad z Bratislavy

Zriaฤovanie vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhov pre autobusovรบ a trolejbusovรบ MHD prebieha v Bratislave postupne od 90. rokov 20. storoฤia. K 1. januรกru 2019 bolo v hlavnom meste SR v Bratislave zriadenรฝch spolu cca 25,3 km bus pruhov na komunikaฤnej sieti.

Tรกto ฤรญselnรก hodnota zahล•ลˆa sรบvislรฉ รบseky bus pruhov, ako aj samostatnรฉ zaraฤovacie pruhy v kriลพovatkรกch. Samotnรฉ bus pruhy sรบ v rรกmci programu preferencie MHD dopฤบลˆanรฉ ฤalลกรญmi organizaฤnรฝmi opatreniami, ako naprรญklad povolenรญm odboฤenia z vybranรฝch pruhov v riadiacom priestore kriลพovatiek len pre MHD.

ฤŽalลกรญm dรดleลพitรฝm komponentom je preferencia v svetelne riadenรฝch kriลพovatkรกch v dynamickom alebo semidynamickom reลพime (v tomto prรญpade sa vozidlรก MHD prihlasujรบ do kriลพovatiek prevaลพne na bรกze bezdrรดtovej komunikรกcie cez GPS), ale aj v reลพime pevnรฝch signรกlnych plรกnov (v tomto prรญpade sรบ poradie a dฤบลพka signรกlu โ€žvoฤพnoโ€œ prispรดsobenรฉ prejazdu vozidiel MHD vrรกtane oฤakรกvanรฉho stรกtia na zastรกvkach).

Od roku 2019 dodnes vzniklo v hlavnom meste cca 13,5 km novรฝch รบsekov bus pruhov. Aj tieto รบseky moลพno prevaลพne popรญsaลฅ podฤพa vyลกลกie uvedenej typolรณgie ako miesta, kde doลกlo k zmene existujรบceho pruhu na vyhradenรฝ, miesta, kde doลกlo k preusporiadaniu jazdnรฝch pruhov, k umoลพneniu predradenia pred kriลพovatkou alebo k stavebnรฝm รบpravรกm dobudovanรญm komunikรกciรญ.

Pruh pre autobusy v menej vyuลพitom jazdnom pruhu s predradenรญm pred kriลพovatkou.
Pruh pre autobusy v menej vyuลพitom jazdnom pruhu s predradenรญm pred kriลพovatkou. | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

V sรบvislosti so zavรกdzanรญm preferenฤnรฝch opatrenรญ vykonรกva hlavnรฉ mesto v spoluprรกci s Dopravnรฝm podnikom Bratislava ลกtatistickรฉ analรฝzy jazdnรฝch ฤasov. Tie okrem inรฉho preukazujรบ mieru ฤasovรฝch รบspor pri zmenenej dopravnej situรกcii po zavedenรญ bus pruhu alebo inรฉho preferenฤnรฉho opatrenia.

Na tomto mieste sa bliลพลกie pozrieme na ล tefรกnikovu ulicu, kde mesto vyhradilo ako bus pruh pravรฝ jazdnรฝ pruh od zastรกvky Hodลพovo nรกmestie po zastรกvku Pod stanicou. Ide o jednu z hlavnรฝch trรกs mestskej hromadnej dopravy na najdรดleลพitejลกiu ลพelezniฤnรบ stanicu v meste.

รšฤinnรฉ, ale nezavedenรฉ

Toto opatrenie sa otestovalo uลพ poฤas Eurรณpskeho tรฝลพdลˆa mobility v roku 2012, priฤom aj vtedy sa preukรกzali ฤasovรฉ รบspory pre MHD. Vzhฤพadom na politickรฝ tlak sa ho nepodarilo v danom ฤase ponechaลฅ ako trvalรฝ. Na jeseลˆ 2019 mesto opรคtovne bus pruh vyznaฤilo, priฤom bol povolenรฝ aj vjazd cyklistov. Neskรดr, na jar 2020, sa sfunkฤnilo aj samostatnรฉ nรกvestidlo pre MHD v kriลพovatke ล tefรกnikova โ€“ Kriลพkova. To umoลพnilo vozidlรกm MHD vjazd do zastรกvky a aj v ฤase, keฤ na ลกtandardnom nรกvestidle svieti ฤervenรก.

Graf ฤรญslo jedna zobrazuje jazdnรฉ ฤasy autobusovรฝch liniek MHD 83, 84 a 93 na dotknutom medzizastรกvkovom รบseku (os y) v dennom ฤasovom priebehu (os x) za sรบhrnnรฉ ฤasovรฉ obdobie. Kaลพdรก bodka zodpovedรก jednej jazde konkrรฉtneho vozidla MHD. Prvรฝ graf zobrazuje referenฤnรฉ รบdaje z 38. โ€“ 40. tรฝลพdลˆa 2018 (bez bus pruhu).

Druhรฝ graf dopฤบลˆa รบdaje z rovnakรฝch tรฝลพdลˆov roku 2019 po zavedenรญ bus pruhu. Tretรญ graf zobrazuje รบdaje z jรบna 2020 po sprevรกdzkovanรญ samostatnรฉho nรกvestidla pre MHD. Analyzovanรฉ รบdaje ukazujรบ na danom รบseku horลกรญ priebeh poobedลˆajลกej neลพ rannej dopravnej ลกpiฤky. V ฤase poobedลˆajลกej ลกpiฤky, ktorรบ sme na tento รบฤel definovali rozpรคtรญm 15:00 โ€“ 18:00 v pracovnรฝch dลˆoch, doลกlo vo vรฝsledku k vรฝraznรฉmu poklesu priemernรฉho jazdnรฉho ฤasu z referenฤnej hodnoty 03:18 v roku 2018 na 01:51 v roku 2020.

Graf
Graf ฤ.1, jazdnรฝch ฤasov MHD na รบseku Hodลพovo nรกm. โ€“
SAV | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Rovnako doลกlo k poklesu smerodajnej odchรฝlky z 0:01:49 na 0:00:20, ฤo znamenรก vรฝrazne niลพลกรญ rozptyl jazdnรฝch ฤasov medzi minimรกlnymi a maximรกlnymi hodnotami, a teda lepลกiu pravidelnosลฅ a spoฤพahlivosลฅ premรกvky MHD. Zatiaฤพ ฤo v referenฤnom obdobรญ bolo zaznamenanรฝch v poobedลˆajลกej ลกpiฤke aลพ 39 % jazdnรฝch ฤasov nad 3 minรบty, vo vzorke z jรบna 2020 bolo zaznamenanรฝch takรฝchto รบdajov menej ako 1 %.

ฤŒasovรฉ รบspory v dรดsledku preferenฤnรฝch opatrenรญ umoลพnili Dopravnรฉmu podniku Bratislava v tomto prรญpade zlepลกenie obehu vozidiel a posilnenie intervalu liniek 93 a 94 v poobedลˆajลกej ลกpiฤke zo 6 na 5 minรบt (spolu kaลพdรฉ 2,5 min), ฤรญm doลกlo k navรฝลกeniu prepravnej kapacity v tรฝchto linkรกch o 20 %.

Graf ฤรญslo 2
Graf ฤ. 2 | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Kumulatรญvne ฤasovรฉ รบspory na รบseku Hodลพovo nรกmestie โ€“ Sokolskรก zรกroveลˆ viedli k รบspore celej minรบty v jazdnรฝch ฤasoch liniek 83 a 84. Zmena sa premietla aj do cestovnรฝch poriadkov. Porovnanie prepravnej kapacity MHD a IAD na ล tefรกnikovej ukazuje, ลพe verejnรก doprava tu v ลกpiฤke prepravรญ cca 4- aลพ 5-nรกsobnรฝ poฤet osรดb.

Aj v dรดsledku miernej รบpravy signรกlneho plรกnu pritom nedoลกlo k zรกsadnรฉmu zvรฝลกeniu dopravnรฝch zรกpch pre individuรกlnu dopravu. To bola jedna z hlavnรฝch obรกv odporcov tohto bus pruhu. Ako je z uvedenรฉho prรญkladu zrejmรฉ, dobre zvolenรฝ vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh dokรกลพe ฤiastoฤne usporiลฅ nรกklady. ฤŒiastoฤne potom moลพno รบspory vyuลพiลฅ na posilnenie MHD, ฤรญm sa ale pre individuรกlnu dopravu nemusรญ prejazdnosลฅ veฤพmi zhorลกiลฅ.

Koho vpustiลฅ do vyhradenรฝch pruhov?

Samozrejmosลฅou pri vลกetkรฝch novรฝch bus pruhoch v Bratislave je ich vyhradenie pre verejnรบ dopravu. Vฤaka tomu ich mรดลพu vyuลพรญvaลฅ nielen vozidlรก MHD, ale aj regionรกlne a diaฤพkovรฉ autobusy. Vyuลพitie pruhov je tak vyลกลกie a efektรญvnejลกie, priฤom odbremenรญ aj pruhy pre individuรกlnu dopravu. V zmysle slovenskej legislatรญvy smรบ vo vyhradenom jazdnom pruhu pre autobusy a trolejbusy jazdiลฅ aj vozidlรก taxisluลพby, ktorรฉ vลกak nesmรบ obmedzovaลฅ plynulosลฅ jazdy vozidiel, pre ktorรฉ je vyhradenรฝ pruh urฤenรฝ.

V praxi dochรกdza k problรฉmom s tรฝmto ustanovenรญm v prรญpadoch, ak je na kriลพovatkรกch premรกvka riadenรก samostatnรฝm signรกlnym nรกvestidlom pre vyhradenรฝ pruh. Mnohรญ vodiฤi taxisluลพieb neovlรกdajรบ predpisy. Neriadia sa ลกpeciรกlnymi signรกlmi a ฤakajรบ na signรกl โ€žvoฤพnoโ€œ zelenej farby aj pokiaฤพ signรกl โ€žvoฤพnoโ€œ dostanรบ na samostatnom nรกvestidle pre vyhradenรฝ pruh.

Zรผrich: Obojsmernรฝ pruh pre autobusy, ktorรฝ pouลพije vodiฤ trolejbusu v tom smere, v ktorom je dopravnรก zรกpcha. Nie je tu ลพiadna signalizรกcia, pouลพรญva sa zdravรฝ rozum.
Zรผrich: Obojsmernรฝ pruh pre autobusy, ktorรฝ pouลพije vodiฤ trolejbusu v tom smere, v ktorom je
dopravnรก zรกpcha. Nie je tu ลพiadna signalizรกcia, pouลพรญva sa zdravรฝ rozum. | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Preto vnikajรบ konfliktnรฉ situรกcie a zdrลพania verejnej dopravy. Zatiaฤพ ฤo v prรญpade vozidiel taxisluลพby legislatรญva en bloc povoฤพuje ich premรกvku vo vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch, v prรญpade cyklistov to tak nie je. Podฤพa aktuรกlnych pravidiel majรบ cyklisti jazdiลฅ vฤพavo od bus pruhu, ฤo v praxi znamenรก, ลพe pomalลกรญch cyklistov obiehajรบ autobusy sprava a autรก zฤพava.

Keฤลพe ide o nebezpeฤnรฉ situรกcie, je snaha v novรฝch vyhradenรฝch jazdnรฝch pruhoch povoliลฅ aj jazdu cyklistov. Paradoxne sรบฤasnรฉ znenie technickรฉho predpisu 085 Navrhovanie cyklistickej infraลกtruktรบry obsahuje nejasnรฉ ustanovenie pri umoลพnenรญ jazdy cyklistom vo vyhradenรฝch pruhoch na komunikรกciรกch funkฤnรฝch tried B1 a B2. Tento problรฉm je vhodnรฉ ฤo najskรดr vyrieลกiลฅ.

ล peciรกlnym prรญpadom je zdieฤพanie vyhradenรฉho jazdnรฉho pruhu pre verejnรบ dopravu s nรกkladnรฝmi autami. Ide o prรญpad Gagarinovej ulice. Po zรบลพenรญ jazdnรฝch pruhov pre individuรกlnu dopravu nezostal dostatoฤne ลกirokรฝ jazdnรฝ pruh pre pomerne frekventovanรบ nรกkladnรบ dopravu. Preto bolo rozhodnutรฉ o jazde nรกkladnรฝch vozidiel v pruhu spolu s vozidlami verejnej dopravy.

Z hฤพadiska dopravnรฉho znaฤenia nejde o vyhradenรฝ jazdnรฝ pruh, ale o jazdnรฝ pruh s obmedzenรญm. V tomto prรญpade so zรกkazom jazdy osobnรฝch vozidiel (do 3,5 t).

Inovatรญvne rieลกenia

Hoci sa v Bratislave v poslednom ฤase podarilo zaviesลฅ pomerne veฤพa bus pruhov, mala by v tรฝchto aktivitรกch pokraฤovaลฅ. Naฤalej totiลพ existuje veฤพa komunikรกciรญ, kde dochรกdza k zdrลพiavaniu verejnej dopravy. Dopravnรฝ podnik Bratislava pravidelne vyhodnocuje najproblematickejลกie รบseky.

Sydney: Pruh pre autobusy nemusรญ byลฅ len na kraji komunikรกcie โ€“ zรกvisรญ to od konkrรฉtneho smerovania vozidiel verejnej dopravy.
Sydney: Pruh pre autobusy nemusรญ byลฅ len na kraji komunikรกcie โ€“ zรกvisรญ to od konkrรฉtneho
smerovania vozidiel verejnej dopravy. | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Technickรก realizรกcia jazdnรฝch pruhov pritom nemusรญ byลฅ rovnakรก, ako uvรกdzame vyลกลกie. Mรดลพe sa inลกpirovaลฅ prรญkladmi zo zahraniฤia, ktorรฉ ilustrujeme ฤalej na fotografiรกch. V rรกmci prรญpravy novรฝch preferenฤnรฝch opatrenรญ preto sledujeme novinky v rรกmci mnoลพstva miest. Tie, ktorรฉ sa osvedฤili, sa snaลพรญme presadiลฅ aj v metropole Slovenska.

Michal Dekรกnek
Michal Dekรกnek | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Michal Dekรกnek riaditeฤพ sekcie dopravy, Dopravnรฝ podnik Bratislava, a. s. Viac ako 20 rokov sa venuje problematike verejnej osobnej dopravy a mestskej mobility.

Spolupodieฤพal sa na viacerรฝch reformรกch verejnej dopravy v Bratislave, v Koลกiciach a v Nitre. Na zรกkladnรฝch pravidlรกch integrovanej dopravy v bratislavskom regiรณne a na prรญprave nรกrodnej stratรฉgie pre verejnรบ osobnรบ dopravu. Od roku 2019 pรดsobรญ v bratislavskom dopravnom podniku, kde sa zaoberรก problematikou plรกnovania a riadenia mestskej hromadnej dopravy.

Ivan Bรบtora
Ivan Bรบtora | Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy

Ivan Bรบtora, projektovรก kancelรกria sekcie dopravy, Magistrรกt hl. m. SR Bratislavy. Doprave v kontexte rozvoja รบzemia a urbรกnneho plรกnovania sa zaฤal venovaลฅ pred 15 rokmi. Stalo sa to uลพ poฤas pรดsobenia v organizรกcii Project for Public Spaces v New Yorku.

V prรกci pre hlavnรฉ mesto sa zaoberรก tรฉmami: regulรกcia parkovania, preferencia verejnej dopravy, vรคzba medzi dopravou a verejnรฝm priestorom. Pracuje zรกroveลˆ ako vodiฤ trolejbusu a autobusu.

Ivan Bรบtora a Michal Dekรกnek
Zdroj: Magistrรกt hlavnรฉho mesta SR Bratislavy
Najฤรญtanejลกie