Alena ล rรกmkovรก: Vedieลฅ predvรญdaลฅ je na celom kumลกte to najdรดleลพitejลกie
Architekti o nej hovoria ako o prvej dรกme ฤeskej architektรบry. Mรกloktorรฉmu z nich sa podarรญ, aby bol jeho ลกtรฝl takรฝ rozpoznateฤพnรฝ. Razantnรก ลพena, ktorej by nikto nehรกdal jej vek. Stรกle rovnako nenรกpadnรก, mรก rada veci, ktorรฉ vydrลพia, a myslรญ si, ลพe dom mรก maลฅ okolo seba mรบr.
ฤo vรกs priviedlo k architektรบre?
To sรบ takรฉ nรกhodnรฉ rozhodnutia, ฤlovek je hlรบpy, keฤ maturuje. Rozhodne nie som na jazyky, zaujรญmala ma matematika, prรญrodnรฉ vedy. Keby som iลกla ลกtudovaลฅ nieฤo z toho alebo naprรญklad medicรญnu, asi by som to robila s rovnakรฝm zaujatรญm. ฤlovek vlastne toto nemรดลพe o sebe povedaลฅ. Nebolo to niฤ osudovรฉ.
Venovali ste sa uลพ skรดr, ako ste zaฤali ลกtudovaลฅ architektรบru, aj kresbe?
Musela som sa uฤiลฅ kresliลฅ, za tรฝm bol mรดj otec. Bol obchodnรญk, ale sรกm rรกd maฤพoval. Nemyslรญm, ลพe to je moja silnรก strรกnka, to vรดbec nie. Aj v tom naลกom remesle vidรญm viac logiky a racionรกlna.
Vy ste hneฤ po skonฤenรญ vysokej ลกkoly, ktorรบ ste ลกtudovali v Bratislave, kde vtedy vaลกa rodina ลพila, zรญskali veฤพkรฉ zรกkazky na dva priemyselnรฉ zรกvody. Bolo beลพnรฉ, ลพe sa na zaฤiatku pรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia dรกvali takรฝm mladรฝm architektom?
My sme boli asi druhรฝ alebo tretรญ roฤnรญk, ktorรฝ konฤil na Slovensku ลกkolu, takลพe architektov nebolo, a tak som sa dostala k takรฝm veฤพkรฝm stavbรกm aj ja.
Nebola ลพiadna generรกcia tรฝch, ktorรญ stavali pred vojnou?
To boli jednotlivci, ale na stavby, akรฉ som tam robila, jednoducho neboli ฤพudia. Boli tam naprรญklad Kramรกr, Beluลก, ฤapka alebo naลกi uฤitelia. Bola veฤพkรก prosperita, v tom ฤase sa veฤพa stavalo, presadzoval sa socialistickรฝ nรกzor, vลกetko sa menilo.
Nebรกli ste sa takรฝch veฤพkรฝch zรกkaziek, keฤลพe ste nemali skรบsenosti alebo len skรบsenosti zo ลกkoly?
Nemali sme nijakรฉ skรบsenosti, keฤ ฤloveku nieฤo spadlo, tak mal, ลพiaฤพ, sรบd. Sama som mala sรบd, spadol mi strop, pretoลพe bol zle armovanรฝ. Prรญpad mal takzvanรฝ ฤพudovรฝ sudca, ktorรฝ si plietol slovรก statik a ลกtatistik. Takลพe to boli trochu nebezpeฤnรฉ situรกcie.
Hovorili ste o presadzovanรญ socialistickรฉho nรกzoru. Vychรกdzal z avantgardy alebo z ruskรฉho konลกtruktivizmu?
Nie, z konลกtruktivizmu ani nรกhodou, to bolo ozdobovanie โ historizmus, strana a Stalin. V tom sme v pรคลฅdesiatom druhom konฤili ลกkolu. To bola tรก najhorลกia doba.
Boli na Slovensku na zaฤiatku komunizmu voฤพnejลกie pomery?
Trochu asi รกno, to nedokรกลพem posรบdiลฅ. Mลa vyhodili zo ลกkoly po kaลพdej previerke, a vลพdy som sa tam nejako dostala spรคลฅ. Mali sme dobrรฝch uฤiteฤพov, ktorรฝch vyhodili v ฤechรกch, a tak uฤili na Slovensku.
Mali ste prehฤพad o tom, ฤo sa stavalo v tom obdobรญ v zahraniฤรญ, na Zรกpade?
Odoberala som ฤasopis Lโarchitecture dโaujourdโhui, to mi veฤพmi imponovalo.
Nadvรคzovali vo Francรบzsku na avantgardu, na Corbusiera?
Nie tak celkom. Bola to takรก neumelรก povojnovรก tvorba, troลกku to kulminovalo do Niemayera pred ลกesลฅdesiatymi rokmi, aลพ od ลกesลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia zaฤala byลฅ architektรบra aj vo svete trochu lepลกia. Ale imponovalo mi, ako to vedia, akรฉ robia tie stavby modernรฉ, ale zase som tomu nie vลพdy dobre rozumela, bola som hlรบpa.
ฤรญm sa lรญลกilo ลกtรบdium architektรบry na AVU v Prahe v porovnanรญ s bratislavskou technikou?
AVU prijala ลกtudenta aลพ vtedy, keฤ mal tri roky praxe, nie hneฤ po skonฤenรญ techniky. Volalo sa to vtedy โmajstrovskรก ลกkolaโ, brali ลกtyroch ลกtudentov do roฤnรญka. Iลกla som tam z praxe, vedela som, ลพe niฤ neviem. Zase sa robili projekty, ale sรบลฅaลพili sme medzi sebou.
Jaroslav Frรกgner v tom ฤase takisto staval v ลกtรฝle sorely. Ovplyvลovalo vรกs to?
On uฤil a zรกroveล bol vedรบcim ateliรฉru v rekonลกtrukciรกch. Frรกgner bol gรฉnius detailu. Dokรกzal na detail myslieลฅ noblesne, takลพe aj tรก jeho sorela je v detaile ohromnรก. Neskรดr uลพ toho veฤพa nerobil, bol predsedom Zvรคzu architektov a rektorom ลกkoly.ย
Ako ste to vnรญmali vy?
To bolo jednoducho myslenie naลกej avantgardy. Takรฝ bol ich nรกzor. Mysleli sociรกlne aลพ socialisticky. Snaลพili sa robiลฅ to, ฤo sa ฤพuฤom pรกฤi. Potom sa to sem vrรกtilo v postmoderne. Postmoderna je nรกzorovo to istรฉ, ฤo sorela. Snaลพila sa vyhovieลฅ verejnรฉmu vkusu, tomu, ฤo si verejnosลฅ predstavuje ako bohatstvo. Frรกgner tomu veril, lebo to budoval svojรญm spรดsobom rovnako ako Havlรญฤek, ล tursa a Hoffmeister. Tak dopadli vลกetci schopnรญ architekti starลกej generรกcie, ktorรญ sa tomu nezapredali, oni tomu uverili. Vฤera veฤer som poฤula hovoriลฅ v televรญzii pรกna Hirลกala a ten mi hovoril รบplne z duลกe: keฤ raz ฤlovek nieฤomu uverรญ, tak uลพ sa toho nedokรกลพe zbaviลฅ. To je nejakรฝ zรกkon, neviem akรฝ, ale viem, ลพe dospelรฝ ฤlovek, ktorรฝ uลพ mรก svoj nรกzor a dovolรญ, aby sa mu ten nรกzor sklonil k nejakรฉmu nevkusu, uลพ sa nedokรกลพe dostaลฅ spรคลฅ. Moja prvรก fabrika bola tieลพ sorela, to bola nepeknรก vec, ale my sme robili sorelu, pretoลพe sme nemali nijakรฝ nรกzor. Realizovali sme teda prvรฝ, ktorรฝ nรกm niekto predstavil. To nebolo ลพiadne veฤพkรฉ lรกmanie. ฤlovek nemal zaลพitรฝ funkcionalizmus tak, aby ho vedel robiลฅ. Aj pre nรกs bolo veฤพmi ลฅaลพkรฉ prehodiลฅ sa a zaฤaลฅ hฤพadaลฅ, v ฤom bol funkcionalizmus a v ฤom sa naล dรก nadviazaลฅ. Ja som na konci ลกtรบdia na Akadรฉmii nevedela urobiลฅ projekt bez sorely. A viem, ลพe ma dosลฅ trรกpilo, ลพe som to nedokรกzala, a nevedela som preฤo.
Ako ste sa zmierili s tรฝm, ฤo priลกlo po tom zlome, keฤ sa skonฤila sorela?
Zomreli Stalin a Gottwald, uvoฤพnila sa politickรก situรกcia a zrejme niekto vedel, o ฤo ide, a zaฤal to robiลฅ trochu rozumnejลกie. Moลพno to boli Filsak, Prager a tรกto generรกcia. Mali v pozadรญ dobrรฝ funkcionalizmus. Obzerali sa na Fuchsa a Rozehnala. To bolo krรกsne, to oslobodenie od nรบtenรฉho aplikovania sorely.
Dostali ste sa uลพ potom po ลกtรบdiu na AVU k lepลกรญm zรกkazkรกm, neลพ akรฉ ste mali po skonฤenรญ techniky?
To uลพ bolo dobrรฉ, uลพ som vedela, ลพe mรกm รญsลฅ robiลฅ niekam, kde sa dostanem k architektรบre. Najskรดr som pracovala v Potravinoprojekte a potom ma preradili do obchodnej projekcie, kde bol skvelรฝ riaditeฤพ, ktorรฝ dรกval pozor, aby bol priestor vymรฝลกฤพaลฅ architektรบru. Aลพ tam sa ฤlovek zaฤal uplatลovaลฅ v tom, ฤi mรก nejakรฉ nadanie, alebo nemรก. To som vลกak uลพ mala viac ako tridsaลฅ rokov. Musela som dospieลฅ, bez toho to v architektรบre vรดbec nejde.
V ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia ste stavali aj v Moskve. Ako vtedy Rusi vnรญmali naลกu emancipรกciu vzhฤพadom na sovietske vzory?
Rusi nemali nijakรบ novodobรบ tradรญciu, iลกli ฤalej v tom, ฤo robili predtรฝm, a asi boli vtedy dosลฅ chudobnรญ. Keฤ sa oslobodzovali od stalinizmu, nejako sa im zhorลกila ekonomickรก situรกcia. My sme sa uลพ nemuseli na nich orientovaลฅ, to pre nรกs bola vรฝhoda. V Moskve som robila v ลกesลฅdesiatom roku minulรฉho storoฤia dve veฤพkรฉ vรฝstavy: ฤeskoslovenskรฉ sklo a potom vรฝroฤie oslobodenia.ย
Nechceli sa, dajme tomu, inลกpirovaลฅ tรฝm, ฤo vznikalo v architektรบre u nรกs?
Nie, to vรดbec nie, to bol veฤพkรฝ ลกtรกt.
Mala ฤeskรก architektรบra v tom ฤase dobrรฝ zvuk na Zรกpade?
Nemyslรญm si, ลพe sme vtedy mali nejakรฉ meno. Oni sami boli zrejme tak ฤaleko, ak nie ฤalej. Vtedy vลกetkรฝm imponovali Japonci. Bolo tu niekoฤพko ลกikovnรฝch ฤพudรญ, ale ฤeskoslovensko neznamenalo na svetovej รบrovni niฤ. Nikdy neznamenalo a dnes zase neznamenรก, nesmieme si to nahovรกraลฅ.
Ani ambasรกda v Londรฝne, ktorรบ navrhol vรกลก manลพel?
Ale รกno, to bol krรกsny dom v brutalizme, dostal cenu RIBA za najlepลกiu stavbu Londรฝna za dva roky. To vลกak boli jedinci, mรดj muลพ a, neviem, Filsak alebo Boฤan. Navrhovali veฤพvyslanectvรก, tak boli vo svete trochu ostrieฤพanejลกรญ. No nebolo to tak, ลพe by sa svet iลกiel z toho ฤeskoslovenska zblรกzniลฅ, to rozhodne nie. My sme stรกle za nรญm pokrivkรกvali.
Bol ลกtรฝl ฤeskรฉho brutalizmu vรฝrazne odliลกnรฝ od toho, ฤo sa stavalo v Londรฝne?
Bola to nejakรก architektรบra a ฤo sa stavia beลพne, vlastne nie je architektรบra. Ale zรกroveล tam urฤite boli aj takรฉ postavenรฉ domy, ktorรฉ mali svoju vysokรบ hodnotu.
Akรฝ bol vรกลก najvรคฤลกรญ projekt v ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia?ย
Robila som hotel pre ฤedok, ktorรฝ mal stรกลฅ na zaฤiatku Letenskej plรกne na mieste dneลกnรฉho hotela Forum. Stรกle sme ho prerรกbali, aลพ bol pripravenรฝ pre talianskeho dodรกvateฤพa. Prรกve 21. agusta 1968 sa mal s Talianmi podpisovaลฅ kontrakt. Robila som na tom projekte sedem rokov, ktorรฉ som tak stratila.
Nemohol to postaviลฅ niekto inรฝ?
Nie, priลกli Rusi, takลพe sa zmenila orientรกcia a ฤedok uลพ nechcel niฤ stavaลฅ. Nebola perspektรญva, ลพe sa tรฝm zarobia peniaze.
To bolo rozhodnutie ฤedoku, ลพe si vybrali talianskeho dodรกvateฤพa?
No, bolo to beลพnรฉ, bolo to moลพnรฉ. Tรญ Taliani, skvelรก realizaฤnรก firma Feal Milรกno, tu v Prahe postavili Strojimport, ktorรฝ navrhol architekt Kuna.
V ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia ste sa zรบฤastลovali aj na viacerรฝch sรบลฅaลพiach, mali vyลกลกiu รบroveล ako tie dneลกnรฉ?
Mรกm pocit, ลพe boli veฤพmi vzdelรกvacie, kaลพdรก ฤalลกia sรบลฅaลพ na podobnรฝ problรฉm mala lepลกรญ vรฝsledok. Nemali vyลกลกiu รบroveล ako tie dneลกnรฉ, mali trochu inรฝ charakter, boli dรดkladne rozpracovanรฉ, opรญsanรฉ a bolo ich viac. Dnes sa s tรฝm viac pipleme, aj รบroveล podania je oveฤพa ฤalej. Ale myลกlienka v tom vidieลฅ bola. Buฤ tam bola, alebo nebola.
Mal architekt na konci pรคลฅdesiatych a v ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia vyลกลกie postavenie ako neskรดr vrรกtane sรบฤasnosti?
Oproti dneลกku mal dosลฅ veฤพkรบ prestรญลพ. Klienti, pretoลพe neboli majitelia, nechali na architektovi, nech robรญ, ฤo vie. My sme boli zodpovednรญ len voฤi spoloฤnosti, รบtvaru, zvรคzu, ale nemali sme nad sebou klienta, len dodรกvateฤพov, ktorรญ nechceli niฤ robiลฅ, i keฤ dnes nie sรบ oveฤพa lepลกรญ.ย
Nastal potom v sedemdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia razantnรฝ รบtlm v stavebnรญctve?
Asi รกno, vลกetci boli vykoฤพajenรญ. Kultรบrna politika sa rozbehla v ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia, v ลกesลฅdesiatom รดsmom kulminovala. Potom to iลกlo vลกetko dolu vodou. Takรฝm poslednรฝm zรกchvevom nejakรฉho nรกrodnรฉho kultรบrneho prejavu bola svetovรก vรฝstava v Osake v sedemdesiatom roku. Potom niฤ, normalizรกcia bola ohavnรก a pocit z nej beznรกdejnรฝ.
Keฤ vezmeme rozvoj stavebnรญctva u nรกs, ktorรฝ trvรก poslednรฝch pรคลฅ rokov, dรก sa porovnaลฅ so stavebnรฝm boomom v pรคลฅdesiatych a ลกesลฅdesiatych rokoch minulรฉho storoฤia?
Po vojne sa zaฤali stavaลฅ byty a priemyselnรฉ objekty. Byty sa hneฤ stavali ako sรญdliskรก, vyhovovalo sa tรฝm dodรกvateฤพom. Nikdy som to nechcela robiลฅ, nebolo o ฤo stรกลฅ. Vedela som, ลพe nejde o architektรบru.
Zasa sรญdliskรก z pรคลฅdesiatych a ลกesลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia sรบ zvyฤajne lepลกie ako tie neskorลกieโฆ
To je ten zaฤiatok, potom sa to kazilo. Celรฝ proces bytovej vรฝstavby bolo kazenie. A obรกvam sa, ฤi to teraz nekazia eลกte viac. Ako sa to romantizuje, robia sa prรญzemnรฉ domฤeky, chodnรญฤky a parฤรญky. Obรกvam sa, ลพe sa tomu nepomรดลพe. Neviem, chvรญฤพu poฤkรกme, aลพ to bude nejakรฝ ten ฤas ลพiลฅ.
Zaฤali ste stavaลฅ na zaฤiatku pรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia, teraz sme o pรคลฅdesiat rokov ฤalej, ako sa za ten ฤas zmenili technolรณgie a spรดsob navrhovania?
Nastala hlavne veฤพkรก zmena v dodรกvateฤพskรฝch moลพnostiach, ale je to dosลฅ drahรฉ. Nepรกฤi sa mi to. Bolo by lepลกie, keby sme dokรกzali stavaลฅ lacnejลกie a aby boli klienti skromnejลกรญ. Kaลพdรฝ chce maลฅ podlahovรฉ kรบrenie, peknรฉ umรฝvadlo, ktorรฉ je zrazu desaลฅkrรกt drahลกie, keฤ sa niektorรฉmu dizajnรฉrovi podarรญ. Myslรญm si, ลพe to nestojรญ za to. Keby klient namiesto toho odpoฤรญval, ฤรญtal si knihu a za tie peniaze nepracoval, oveฤพa viac by si ich uลพil, neลพ aby mal to zbytoฤne drahรฉ snobskรฉ umรฝvadlo, ktorรฉ bude uลพ za tri roky rovnako starรฉ. Mลa tรก rozmaznanosลฅ hnevรก.
Nesnaลพรญte sa ich presviedฤaลฅ?
รno, chcela by som klienta, ktorรฝ by chcel stavaลฅ lacno, ale skutoฤne aลพ do konca. Sรบ takรญ, ktorรญ povedia: โTo je super, chcem stavaลฅ lacno!โ a potom si to zrazu vylepลกia o ฤalลกiu izbu, ktorรก sa tam vรดbec nehodรญ, alebo vyhodia peniaze za nieฤo inรฉ zbytoฤnรฉ. A nie je to v rovnovรกhe s celkom. To ma hnevรก na celej spoloฤnosti. Myslรญm si, ลพe je fajn mรณda chodiลฅ v triฤku a plรกtennรฝch nohaviciach ฤi sukni, no domy sa stavajรบ tak, ลพe kubรญk stojรญ desaลฅtisรญc, a to je priveฤพa.
Z akรฝch materiรกlov staviate najradลกej?
Z takรฝch, ktorรฉ sรบ odolnรฉ, mรกm rada materiรกl trvanlivejลกรญ na povrchu. A nemรกm rada takรฉ tie sklenenรฉ zรกvesnรฉ a montovanรฉ veci urobenรฉ ako maลกinky. Vลกeobecne sa stavajรบ sklenenรฉ domy a sรบ krรกsne, ale ja ich nemรกm rada. Dom mรก maลฅ okolo seba mรบr. Moลพno som tradicionalista, potrebujem proste pevnรฉ, ลฅaลพkรฉ veci, ktorรฉ leลพia na zemi, nie na nohรกch.
Mรกte nejakรฝ postup, ako presvedฤiลฅ klientov, aby chceli to, ฤo povaลพujete za lepลกie vy?
Keฤ mรกte dnes rokovaลฅ s investorom, ktorรฝ utrรกca peniaze, nuลพ tak sa musรญ s jeho nรกzorom diskutovaลฅ, a s niekรฝm to ide, s niekรฝm nie. S veฤพmi veฤพkรฝm percentom to zatiaฤพ nejde, pretoลพe spoloฤnosลฅ je vลกeobecne bez vkusu a รบcty, bohuลพiaฤพ. ย
Preฤo sa nepovaลพuje architekt za autoritu?
Neviem, kaลพdรฝ vie bรฝvaลฅ, kaลพdรฝ mรก teda predstavu, ลพe on ลกpeciรกlne toto musรญ maลฅ, a keฤ si to platรญ, preฤo by sa mu to nemalo pรกฤiลฅ! A mรก hlรบpy vkus, pretoลพe sa mu pรกฤia ลกkaredรฉ veci. ฤฝudia nechcรบ kultรบrnu hodnotu, osvietenรฝch je veฤพmi mรกlo.
Ako je to v prรญpade veฤพkรฝch firiem ฤi spoloฤenskรฝch zรกkaziek?
Tie vรดbec nejdรบ, ako vidno. Cudzie firmy, ktorรฉ tu sรบ, musia vyrรกbaลฅ peniaze a podriaฤujรบ sa preto verejnรฉmu vkusu. Kultivovanรญ ฤพudia, ktorรญ by boli dobrรญ klienti, majรบ mรกlokedy nieฤo naลกetrenรฉ. Zmenรญ sa to, aลพ bude vลกeobecnรฝ vkus lepลกรญ. Vo Fรญnsku stavali chudobnรญ ฤพudia a stavali skvele, bohatรญ tam boli zvyknutรญ na to, ลพe musia byลฅ sluลกnรญ k svojmu okoliu. To prรญde ฤasom. Pred vojnou sa tieลพ stavalo rรดzne, keฤ uลพ sa funkcionalizmus vลกeobecne pouลพรญval, vรคฤลกina ho nepotrebovala. ย
Keby sme sa zastavili pri vaลกich veฤพkรฝch stavbรกch zo sedemdesiatych a osemdesiatych rokov minulรฉho storoฤia, dostavbe Hlavnรฉho nรกdraลพia v Prahe a k domu Na Mลฏstku. Bol stavebnรฝ proces inรฝ, neลพ ako sa stavia dnes?
Nie, rรกdovo nie.
ฤo sa tรฝka technolรณgiรญ, mali ste prรญstup k vลกetkรฉmu, ฤo ste poznali?
V zรกsade รกno. ลฝe by vรดbec niฤ neลกlo, to nie je pravda. Keฤ chcel ฤlovek oceฤพovรฝ dom, tak to bol oceฤพovรฝ dom. Pamรคtรกm sa na rokovanie ohฤพadom hlavnej stanice. Priลกli sme s tรฝm, ลพe by sme to vysokรฉ โรญฤkoโ na fasรกde naprieฤ nad hlavnou dvoranou najradลกej โnaลกopovaliโ bronzom. Vymysleli nรกm to vo vรฝskumnom รบstave, aby sa uลพ nemuselo natieraลฅ. Vtedy iลกlo o zvรฝลกenie ceny stavby o 20 miliรณnov korรบn. To bolo vtedy veฤพa peลazรญ. Za dve hodiny povedali zรกstupcovia klienta โall rightโ. Mรกm dojem, ลพe zasa sme neboli aลพ tak veฤพmi obmedzovanรญ. Akurรกt tรฝm, ลพe bola hlรบpa organizรกcia, boฤพลกevickรก organizรกcia, boฤพลกevickรก diktatรบra proletariรกtu, ktorรก skutoฤne fungovala. Myslรญm, ลพe dnes funguje takisto. ฤlovek mohol ลฅaลพko donรบtiลฅ niekoho, aby urobil nieฤo presne. Najhorลกรญ boli robotnรญci, pokazili sa poฤas socializmu a, ลพiaฤพ, eลกte sa nezlepลกili. Chce to novรบ generรกciu robotnรญkov, ktorรญ by zaฤali byลฅ hrdรญ na svoje remeslo. Takรญ eลกte nie sรบ alebo ich je mรกlo.
Ako vznikal nรกvrh dostavby Hlavnรฉho nรกdraลพia v Prahe, ktorรฝ ste robili so svojรญm manลพelom a s architektom Boฤanom?
Nรกm sa podarilo stlaฤiลฅ novรบ halu dolu do parku, takลพe pred Fantovou budovou je voฤพnรฉ priestranstvo. Vลกetky ostatnรฉ sรบลฅaลพnรฉ nรกvrhy boli nad zemou, takลพe magistrรกla tam viedla takou tiesลavou. Povedali sme si, ลพe to bude podzemnรฝ objekt, grota. ลฝe by tรก stanica mala nejakรบ veฤพkรบ architektonickรบ cenu, to si nemyslรญm. Ale myslรญm si, ลพe sa nรกm v tom obdobรญ podarilo urobiลฅ meradlo veฤพkej stavby. To nie je ฤพahkรฉ. Rozmรฝลกฤพali sme o tom, akรฝ ลกirokรฝ musรญ byลฅ gelender, aby sa hodil do takรฉho veฤพkรฉho priestoru a akรฉ veฤพkรฉ musia byลฅ ornamenty na podlahe, aby to unieslo ten priestor. Robustnosลฅ stavby a veลพรญ hore, to bolo urobenรฉ dobre. To je takรฉ dobrรฉ architektonickรฉ remeslo, ale nemyslรญm si, ลพe to je nejakรก veฤพkรก inลกpiratรญvna vec.
Ako hodnotรญte nedรกvnu rekonลกtrukciu domu Na Mลฏstku?
Na ten dom som bola dosลฅ hrdรก. Bol to mรดj nรกzor. Na svoju dobu dosลฅ strohรฝ. Robili sme to spolu s manลพelom, ktorรฝ uลพ bol veฤพmi chorรฝ. Mal ten dom rรกd, akosi ma reลกpektoval. Dรบfam, ลพe sme ho teraz nepokazili, keฤ sme dopustili, aby metro vyรบstilo priamo von. Aj ten obchod s mรณdnym tovarom si so sebou nesie svoj mรณdny dizajn, stropy, podlahy, svietidlรก. Nedรก sa niฤ robiลฅ, je to jeho reklama. Myslรญm si, ลพe ten dom to udrลพรญ.
Dom Na Mลฏstku |
Pracovali ste s manลพelom aj na nejakรฝch inรฝch projektoch?
Nie, my sme spolu nerobili, pracovali sme rรดzne. Manลพel bol dobrรฝ a lรกskavรฝ, aj v architektรบre bol vลพdy lรกskavรฝ. Ja som bola takรฝ tvrdohlavec.
Mali ste za celรบ svoju tvorbu od prekonania sorely nejakรฉ obdobie, keฤ ste chceli stavaลฅ inak ako strohรฉ, prรญsne domy? Nepochybovali ste nikdy o smere, ktorรฝm ste sa vydali?
Pochybujem stรกle, teraz pochybujem hรกdam najviac. Celรก prรกca bola vลพdy ubraลฅ vลกetky ozdoby, nรกpady alebo nejakรฉ zvlรกลกtnosti, ale tรก pochybnosลฅ, ฤi je to dobre, alebo nie, tam bola vลพdy. Jedinรฝ zvrat bol, keฤ som eลกte poriadne nevedela, o ฤo ide. To bol diplomovรฝ projekt na akadรฉmii, keฤ sa skonฤila sorela a mali sme urobiลฅ modernรฝ dom vedฤพa Nรกrodnรฉho divadla. To mi neลกlo, to som fakt nevedela, kam z konopรญ. Navrhla som takรฉ zvislรฉ dosky a medzi nimi sklo a malo to rovnako vysokรฝ stupeล. Hore bola vystrฤenรก rรญmsa a pod ลou boli panรกky. Nevedela som sa toho vtedy zbaviลฅ.
Vy sama uฤรญte od zaฤiatku devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia na ฤVUT, ako sa vรกm komunikuje so ลกtudentmi, ktorรญ sรบ o generรกcie mladลกรญ?
Mne sa to pรกฤi, ale ฤo si myslia oni, to neviem, to mi nepovedia do oฤรญ.
Menรญ sa tam nejako spรดsob vรฝuฤby?
รno, menรญ sa to. Moลพno, ลพe som prรญliลก veฤพkรฝ optimista, ale zdรก sa mi, ลพe sa tรก ลกkola stรกle zlepลกuje, a myslรญm, ลพe je dobrรก. Dostalo sa tam pรกr rรดznych osobnostรญ a ลกtudenti si mรดลพu vyberaลฅ, u koho chcรบ ลกtudovaลฅ, komu dรดverujรบ a komu nie. Medzi tรฝm musia urobiลฅ veฤพa prรกce, ktorรก ich nebavรญ. Myslรญm si, ลพe to je tieลพ sprรกvne, ลพe to tam mรก byลฅ. Nevieme si vymyslieลฅ, ako by to iลกlo lepลกie.
Na zaฤiatku devรคลฅdesiatych rokov minulรฉho storoฤia ste mali aj vรฝznamnรฉ spoloฤenskรฉ funkcie. Boli ste poslankyลou parlamentu a potom eลกte predsednรญฤkou Obce architektov.
Vtedy som bola ลกialene nadลกenรก, aลพ sa to nedalo vydrลพaลฅ. Vliezla som do vลกetkรฉho, do ฤoho sa dalo.
Priลกlo potom nejakรฉ sklamanie alebo nechรฝba vรกm teraz tรก rola?
Nepovedala by som, myslรญm si, ลพe tak je to dobre.
ฤo sa vรกm pรกฤi zo sรบฤasnej architektรบry?
Eลกte asi nikto neprekonal Khana, toho veฤพmi obdivujem, a tieลพ Mรคrkliho, to sรบ skvelรญ muลพi. Mรกme tu knihy o vลกetkรฝch moลพnรฝch, a keฤ som veฤพmi smutnรก, tak v nich listujem a vidรญm, ako to vedia. Je รบลพasnรฉ, keฤ niekto vie.
Na ฤom prรกve teraz pracujete?
Projektujeme meteorologickรบ veลพie`ku na ล erรกk a domรฝลก3/4ame ลกkolu architektรบry v Dejviciach, na ktorรบ sme vyhrali sรบ?aลพ. Eลกte ju nemรกme objednanรบ, ale uลพ premรฝลก3/4ame o tom, e`i tam bude tehla, linoleum, alebo cementovรก stierka, aby sme si ten nรกzor dokreslili zo vลกetkรฝch strรกn.
Niektorรญ ลกtudenti z ฤVUT vyhlasujรบ, ลพe vรกลก nรกvrh nezodpovedรก sรบฤasnรฝm poลพiadavkรกm na modernรบ budovu Fakulty architektรบry. Myslia si, ลพe by mala fungovaลฅ inak, ลพe tam ฤพudia nemajรบ priestor, nemajรบ sa kde stretรกvaลฅ a ลพe vรกลก nรกvrh to nerieลกi. Mรดลพete tomu oponovaลฅ?ย
รmyselne som im zadala, aby si vymysleli, ฤo vลกetko by v ลกkole malo byลฅ, ฤo by tam chceli, a oni neurobili vรดbec niฤ. Keฤ to zobrali vรกลพne, ลพe ten svoj nรกzor majรบ nejako nakresliลฅ a prezentovaลฅ, nepriลกli s niฤรญm konลกtruktรญvnym. Jedno zlepลกenie sme z toho zistili, to pouลพijeme. Oni si eลกte nedokรกลพu uvedomiลฅ, ฤo robรญ ฤas. ฤlovek musรญ trochu zostarnรบลฅ, aby si uvedomil, ako dom pretrvรกva, ฤo vลกetko musรญ vydrลพaลฅ. Celรฝ ฤas, keฤ sme stavali Mลฏstek, chodili mi ฤพudia nadรกvaลฅ do kancelรกrie, ลพe tam staviam novรบ โtrafaฤkuโ. Volalo sa to UAB, univerzรกlna administratรญvna budova, no hovorili tomu UBB โ akoลพe โรบplnฤ blbรฝ barรกkโ. Verejnosลฅ bola proti nej, vtedy sa ma zastal hlavnรฝ architekt Prahy pรกn Boroviฤka. Len ฤo sa to postavilo, zaฤali chodiลฅ chvรกly a onedlho to vyhlรกsili za kultรบrnu pamiatku. Takto sa menรญ nรกzor a kto je trochu vzdelanรฝ, musรญ jednoducho predvรญdaลฅ, รญsลฅ dopredu. To je to, ฤo si deti neuvedomujรบ. ฤo je okamลพitรฉ a ฤo vyprchรก, ฤo bude o mesiac pasรฉ a o desaลฅ rokov รบplne preฤ. To je asi na celom kumลกte to najdรดleลพitejลกie โ vedieลฅ predvรญdaลฅ, myslieลฅ dopredu a dokรกzaลฅ rozlรญลกiลฅ, ฤo sa ฤloveku pรกฤi, pretoลพe je to akosi mรณdne, a ฤo sa ฤloveku pรกฤi, pretoลพe to je modernรฉ. A to je dosลฅ ลฅaลพkรฉ, toto vedieลฅ.
ALENA ล RรMKOVร
Narodila sa v roku 1929 v Prahe. ล tudovala na Fakulte architektรบry na Vysokej ลกkole technickej v Bratislave a Akadรฉmii vรฝtvarnรฝch umenรญ v Prahe. Pracovala v ลกtรกtnych projektovรฝch รบstavoch. Od roku 1991 uฤรญ na Fakulte architektรบry ฤVUT v Prahe. Vlastnรญ kancelรกriu Alena ล rรกmkovรก Architekt zaloลพenรบ v roku 1992. V roku 1999 ju vymenovali za profesorku.
Text: Michaela Gomolovรก
Foto: archรญv ateliรฉru Alena ล rรกmkovรก Architekt a Petr Jedinรกk