Architekti BKPล : Na zaฤiatku spoluprรกce bol Dedeฤek pre nรกs pรกn architekt. Na konci to bol Vlado
Na jar roku 2022 povedala generรกlna riaditeฤพka SNG Alexandra Kusรก, ลพe robia vลกetko preto, aby galรฉriu otvorili pre nรกvลกtevnรญkov eลกte k jeho koncu. Keฤ v roku 2016 SNG zaฤala s rekonลกtrukciou, plรกnovanรก bola na 36 mesiacov. O ลกesลฅ rokov neskรดr galรฉriu koneฤne otvorili. V rozhovore s architektmi Martinom Kusรฝm a Pavlom Paลรกkom, ktorรญ ju zrekonลกtruovali, sme sa k nej eลกte raz vrรกtili.
V rozhovore s architektmi Martinom Kusรฝm a Pavlom Paลรกkom sa dozviete:
- ฤo si myslia o reakciรกch verejnosti na zrekonลกtruovanรบ SNG?
- Ako architekt Dedeฤek chรกpal nรกdvorie?
- Preฤo sa rozhodli celรฉmu objektu pridaลฅ vstupnรบ halu?
- Komunikovali s Dedeฤkom o charaktere verejnรฉho priestoru?
- Akรฝ prรญstup zvolili k ikonickรฉmu Premosteniu?
Ako vnรญmate pรกna architekta Dedeฤka po ฤพudskej strรกnke? ฤo vรกm spoluprรกca sย nรญm dala?
Keฤ sme s tรฝm zaฤรญnali, bol architekt Dedeฤek pre nรกs pรกn architekt. Na konci to bol Vlado a odkรกzal nรกm autorskรฉ prรกva na vลกetku svoju prรกcu. Bol to ฤlovek uลกฤพachtilรฝ v celom zmysle vรฝznamu tohto uลพ zabudnutรฉho slova. Bola v ลom noblesa, mentalita a intelektuรกlna sila jeho generรกcie. Spoluprรกca s nรญm nรกs obohatila ฤพudsky aj odborne.
Akรฝ bol podฤพa vรกs architekt?
ล piฤkovรฝ reprezentant svojej profesie, a to nie len vo svojej generรกcii. Bol absolรบtne jedineฤnรฝ a jeho diela patria do naลกej kultรบrnej klenotnice.
Otvorenie SNG vย neฤพahkej dobe, ktorรบ teraz ลพijeme, dokรกzalo spojiลฅ ฤพudรญ, vytvoriลฅ jedineฤnรบ atmosfรฉru spolupatriฤnosti, kultรบrno-spoloฤenskej radosti. Ako to vnรญmate?
Tento fakt โ v sรบvislosti s touto stavbou ojedinelรฝ โ vnรญmam pozitรญvne a v urฤitej miere aj ako satisfakciu za vลกetko minulรฉ.
Ako ste budovu pripravili na to, ฤo sa sย ลou mรดลพe postupom ฤasu robiลฅ? Stanovili ste istรฉ โmantinelyโ aย pravidlรก. Prosรญm, mรดลพete ich priblรญลพiลฅ?
Architektรบru v jej novosti zaลพรญvame v skutoฤnosti krรกtko. Jej komplexnรก kvalita sa vyjavรญ aลพ v ฤase jej trvania a uลพรญvania. To platรญ pre mnohรฉ aspekty tejto problematiky โ trvรกcnosลฅ vรฝrazovej presvedฤivosti, adaptabilitu na zmenu uลพรญvateฤพskรฉho nรกroku, odolnosลฅ povrchov proti klรญme i pouลพรญvaniu, schopnosลฅ starnutia uลกฤพachtilou patinou a mnohรฉ ฤalลกie โmantinelyโ.
Pred asi 20 rokmi sa urobila anketa, kde zo 450 opรฝtanรฝch, 92 % vrรกtane architektonickรฝch profesorov bolo za to, aby sa budova SNG zbรบrala. Ako sa dnes verejnosลฅ pozerรก na zrekonลกtruovanรบ SNG? Myslรญte si, ลพe nastal posun vo vnรญmanรญ prรกve takรฝchto diel?
Situรกcia jeย dvojako radikรกlna โ na jednej strane sa bรบrajรบ dobovรญ partneri SNG (Istropolis, Helios…) aย na druhej strane je budova SNG ฤasลฅou verejnosti (vรคฤลกou…) prijatรก a aลพ ochraลovanรก. ฤi nastal posun neviem, ale rรกd dรบfam.
Galรฉria je zloลพitรฝ sรบbor budov aย priestorov nielen svojou figรบrou, ale iย zย hฤพadiska ฤasu. Ako ste sa sย nรญm vyrovnali. Ktorรฉ dรดleลพitรฉ aspekty najviac hovoria oย premene? Zadefinovali ste aj charakter poslednej, eลกte nezaฤatej, budovy? Taktieลพ ste zadefinovali ukonฤenie premostenia. Preฤo?
Myslรญm, ลพe o premene hovoria vลกetky prvky stavby. Aj tie zachovanรฉ sรบ uลพ dnes v inom kontexte, stavba pokraฤuje vo svojom ลพivote a reaguje na sรบฤasnosลฅ. Nezadefinovali sme charakter poslednej nezaฤatej budovy, lebo to by nebolo sprรกvne.
Nieฤo sme naznaฤili, ale definujeme ju, aลพ keฤ ju budeme rieลกiลฅ. Premostenie sme v jeho ลกtรญtoch ukonฤili oknami. Chceli sme vyjadriลฅ, ลพe stavba je ukonฤenรก a detail dvoch okien v ลกtรญtovรฝch stenรกch z pohฤพadu interiรฉru je v sรบlade so snahou otvoriลฅ dom do mestskรฉho prostredia. To je i jedna z hlavnรฝch ideovรฝch lรญniรญ nรกvrhu. Do interiรฉru to zรกroveล prinieslo รบplne novรบ kvalitu.
Zรกmer pรกna architekta Dedeฤka nebol realizovanรฝ vo svojej komplexnosti. Vyรบstilo to do obdobia provizรณria a problรฉmov. Ako ste sa vyrovnali sย nimi? Ako vรกs to ovplyvnilo pri tvorbe, stratรฉgii rekonลกtrukcie, tvorbe hlavnej myลกlienky, cieฤพa?
To, ลพe zrealizovanรฝ objekt bol vlastne torzom, dalo moลพnosลฅ pracovaลฅ s priestormi slobodnejลกie. Neboli hodnรฉ definovanรฝch funkciรญ. To nรกm umoลพnilo hฤพadaลฅ v priestore novรฉ vzลฅahy a podriadiลฅ ich nรกลกmu zรกkladnรฉmu ideovรฉmu zรกmeru โ realizovaลฅ otvorenรบ inลกtitรบciu v historickom jadre ako jeho integrรกlnu sรบฤasลฅ.
Ako sa vย ฤase menรญ postoj kย tomuto dielu?
Z prvรฝch reakciรญ je zrejmรฉ, ลพe sa menรญ pozitรญvne.
ย Ako sa vรกm podarilo vyuลพiลฅ jestvujรบci potenciรกl vย novรฝch nรกvrhoch?
S jestvujรบcim potenciรกlom stavieb sme pracovali s รบctou. Chceli sme v kvalitรกch ฤalej pokraฤovaลฅ, chceli sme ฤalej stavaลฅ, nechceli sme konzervovaลฅ, chceli sme vyvรญjaลฅ, odpovedaลฅ.
Areรกl SNG ste prepojili sย okolรญm, je teraz otvorenejลกรญ, pรดsobรญ uvoฤพnenejลกie… ฤo od toho verejnรฉho priestoru oฤakรกvate?
Presne to, ฤo je v otรกzke. ลฝe inลกtitรบcia bude uvoฤพnenรก a otvorenรก, ลพe sa stane sรบฤasลฅou ลพivota obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov Bratislavy, ลพe posunie umenie do nรกลกho kaลพdodennรฉho ลพivota, ลพe spolu s architektรบrou a svojรญm poslanรญm bude kultivovaลฅ svojich nรกvลกtevnรญkov, ลพe vypovie o nรกs nieฤo pozitรญvne…
Spomenuli ste, ลพe pavilรณny, ktorรฉ pred rekonลกtrukciou na nรกdvorรญ vznikli (od architektonickรฉho ateliรฉru Plural/TotalStudio/Janฤok/ ล edivec ) priniesli inลกpirรกciu jeho dneลกnรฉmu charakteru aย budรบcemu vyuลพitiu. Prosรญm, mรดลพete to viac ลกpecifikovaลฅ?
Upozornili na to, ลพe sa s priestorom dรก pracovaลฅ aj tak, ako oni ukรกzali, aย samozrejme, aj vลกelijako inรกฤ.
Parter SNG by sa mal staลฅ plnohodnotnรฝm verejnรฝm priestorom. ฤo vรกs viedlo k takรฉmuto rieลกeniu? ฤo je hlavnรก idea parteru?
Prรกca s verejnรฝm priestorom je jeden z charakteristickรฝch znakov nรกลกho nรกvrhu. Chceli sme, aby verejnรฝ nebol len exteriรฉr, ale aj v maximรกlne moลพnej miere aj interiรฉr stavby, a nakoniec je to skoro celรก plocha parteru.
Ako Dedeฤek chรกpal nรกdvorie?
Architekt Dedeฤek chรกpal nรกdvorie ako vรฝstavnรฝ exteriรฉrovรฝ priestor. Nรกdvorie je teraz pripravenรฉ na prakticky akรฉkoฤพvek vyuลพitie. To je uลพ otรกzka kreativity SNG ako inลกtitรบcie.
Komunikovali ste sย architektom Dedeฤkom o charaktere verejnรฉho priestoru?
Nie. To bol jeden z princรญpov nรกลกho konceptu a kolega Dedeฤek to plne akceptoval.
Vstupnรก hala vย pรดvodnom nรกvrhu od pรกna architektka Dedeฤka nebola. Vy ste kย nรกvrhu pristรบpili inak aย aj prostrednรญctvom vstupnej haly ste venovali dielu istรบ noblesu. Prosรญm, mรดลพete mi povedaลฅ viac oย tvorbe prรกve tohto priestoru?
Z Dedeฤkovho projektu sa vstupnรก hala nezrealizovala. Naลกe miesto haly vyplynulo z prevรกdzkovรฉho konceptu a samotnรก tvorba priestoru, materialita a detailovanie boli podmienenรฉ prรกve hฤพadanรญm urฤitej noblesy, ktorรก takรฉmuto priestoru nรกleลพรญ. Vyuลพili sme novovzniknutรฝ priestor aj na hmotovรฉ realizovanie myลกlienky ukรกzaลฅ v baroku โDedeฤkaโ, a to tรฝm, ลพe sme hlavnรฉ schodisko natoฤili do Dedeฤkovรฝch modulรกrnych osรญ, ktorรฉ sรบย nie v ortogonรกlnom vzลฅahu s barokovรฝmi Vodnรฝmi kasรกrลami.
Taktieลพ priestor letnรฉho kina mรก inรฝ charakter… Miesto, kde sa na doraz stretรก Dedeฤek sย barokom. Ako vnรญmate tรบto situรกciu? Ako aย preฤo aj on nadobudol svoj dneลกnรฝ charakter?
Priestor letnรฉho kina sa nemohol vyuลพรญvaลฅ z prevรกdzkovรฝch dรดvodov (hluk). Dali sme mu inรบ funkciu. Stal sa z neho interiรฉr a stret baroka aย Dedeฤka. Tento fakt sme zase vyuลพili aย snaลพili sa prejaviลฅ v materialite, hmotovom rieลกenรญ prvkov, detailoch stret dvochย svetov v interiรฉri.
Sedรญliova chodba. Jej idea pochรกdza zo sรบลฅaลพe. Akรก bola idea jej tvorby?
Tieto dve chodby โ pavlaฤe โ mohli vzniknรบลฅ vฤaka modernรฝm technolรณgiรกm. Dedeฤek tรบto moลพnosลฅ nemal. Je to otvorenie budovy smerom k Dunaju ako sรบฤasลฅ zรกkladnรฉho konceptu, je to priestor na oddych aย meditรกciu, priestor, ktorรฝ umoลพnรญ aj variabilnejลกie pouลพรญvanie vรฝstavnรฝch priestorov.
Ako ste sa rozhodli narรกbaลฅ so samotnรฝm Premostenรญm? Mรดลพete definovaลฅ โDedeฤkovu vrstvuโ a โsvojuโ?
Vย hmote, materialite a skoro aj v celej farebnosti (okrem ลกtรญtov) je to โDedeฤkovaโ vrstva. Naลกa vrstva je zasklenie pavlaฤรญ, roลกtovรฝ obklad niektorรฝch fasรกdnych plรดch. Ich รบฤel je architektonickรฝ โ zdynamizovaลฅ fasรกdu โ a stavebnofyzikรกlny โ tienenie a akustika.
Osobitnou tรฉmou je stena nรกdvoria aย inรฝ osud mรก odvrรกtenรก zadnรก stena. Ako ste vyrieลกili tento rรฉbus?
Tieto steny Vodnรฝch kasรกrnรญ (vnรบtornรฉ na nรกdvorรญ a vonkajลกie na vonkajลกรญch stranรกch) majรบ svoju vlastnรบ histรณriu, osud, archeolรณgiu, ลพivotopis… To sme chceli v ich materialite a detailovanรญ ukรกzaลฅ.
Hongkonskรก uliฤka. Preฤo tento prvok? Akรก je jej hlavnรก idea?
Priestor uliฤky vznikol po odstrรกnenรญ pรดvodnรฝch technolรณgiรญ a vyuลพil sa ako รบnikovรก cesta. Nรกzov vznikol nรกhodne, lebo รบzky a vysokรฝ priestor nรกm evokoval uliฤky v Hongkongu. Naลกa je vลกak svetlรก a vari aj jedineฤnรก.
ย Spoluvytvorili ste silnรฉ dediฤstvo. Akรฝ prรญstup kย nemu oฤakรกvate od ฤalลกรญch generรกciรญ?
Takรฝ, akรฝ sme mali my k tomuto dediฤstvu naลกich predchodcov.