Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo).

Architekti BKPล : Na zaฤiatku spoluprรกce bol Dedeฤek pre nรกs pรกn architekt. Na konci to bol Vlado

Na jar roku 2022 povedala generรกlna riaditeฤพka SNG Alexandra Kusรก, ลพe robia vลกetko preto, aby galรฉriu otvorili pre nรกvลกtevnรญkov eลกte k jeho koncu. Keฤ v roku 2016 SNG zaฤala s rekonลกtrukciou, plรกnovanรก bola na 36 mesiacov. O ลกesลฅ rokov neskรดr galรฉriu koneฤne otvorili. V rozhovore s architektmi Martinom Kusรฝm a Pavlom Paลˆรกkom, ktorรญ ju zrekonลกtruovali, sme sa k nej eลกte raz vrรกtili.

V rozhovore s architektmi Martinom Kusรฝm a Pavlom Paลˆรกkom sa dozviete:

  • ฤŒo si myslia o reakciรกch verejnosti na zrekonลกtruovanรบ SNG?
  • Ako architekt Dedeฤek chรกpal nรกdvorie?
  • Preฤo sa rozhodli celรฉmu objektu pridaลฅ vstupnรบ halu?
  • Komunikovali s Dedeฤkom o charaktere verejnรฉho priestoru?
  • Akรฝ prรญstup zvolili k ikonickรฉmu Premosteniu?

Ako vnรญmate pรกna architekta Dedeฤka po ฤพudskej strรกnke? ฤŒo vรกm spoluprรกca sย nรญm dala?

Keฤ sme s tรฝm zaฤรญnali, bol architekt Dedeฤek pre nรกs pรกn architekt. Na konci to bol Vlado a odkรกzal nรกm autorskรฉ prรกva na vลกetku svoju prรกcu. Bol to ฤlovek uลกฤพachtilรฝ v celom zmysle vรฝznamu tohto uลพ zabudnutรฉho slova. Bola v ลˆom noblesa, mentalita a intelektuรกlna sila jeho generรกcie. Spoluprรกca s nรญm nรกs obohatila ฤพudsky aj odborne.

Akรฝ bol podฤพa vรกs architekt?

ล piฤkovรฝ reprezentant svojej profesie, a to nie len vo svojej generรกcii. Bol absolรบtne jedineฤnรฝ a jeho diela patria do naลกej kultรบrnej klenotnice.

Otvorenie SNG vย neฤพahkej dobe, ktorรบ teraz ลพijeme, dokรกzalo spojiลฅ ฤพudรญ, vytvoriลฅ jedineฤnรบ atmosfรฉru spolupatriฤnosti, kultรบrno-spoloฤenskej radosti. Ako to vnรญmate?

Tento fakt โ€“ v sรบvislosti s touto stavbou ojedinelรฝ โ€“ vnรญmam pozitรญvne a v urฤitej miere aj ako satisfakciu za vลกetko minulรฉ.

Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo).
Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo). | Zdroj: Peter Jurkoviฤ

Ako ste budovu pripravili na to, ฤo sa sย ลˆou mรดลพe postupom ฤasu robiลฅ? Stanovili ste istรฉ โ€žmantinelyโ€œ aย pravidlรก. Prosรญm, mรดลพete ich priblรญลพiลฅ?

Architektรบru v jej novosti zaลพรญvame v skutoฤnosti krรกtko. Jej komplexnรก kvalita sa vyjavรญ aลพ v ฤase jej trvania a uลพรญvania. To platรญ pre mnohรฉ aspekty tejto problematiky โ€“ trvรกcnosลฅ vรฝrazovej presvedฤivosti, adaptabilitu na zmenu uลพรญvateฤพskรฉho nรกroku, odolnosลฅ povrchov proti klรญme i pouลพรญvaniu, schopnosลฅ starnutia uลกฤพachtilou patinou a mnohรฉ ฤalลกie โ€žmantinelyโ€œ.

Pred asi 20 rokmi sa urobila anketa, kde zo 450 opรฝtanรฝch, 92 % vrรกtane architektonickรฝch profesorov bolo za to, aby sa budova SNG zbรบrala. Ako sa dnes verejnosลฅ pozerรก na zrekonลกtruovanรบ SNG? Myslรญte si, ลพe nastal posun vo vnรญmanรญ prรกve takรฝchto diel?

Situรกcia jeย dvojako radikรกlna โ€“ na jednej strane sa bรบrajรบ dobovรญ partneri SNG (Istropolis, Helios…) aย na druhej strane je budova SNG ฤasลฅou verejnosti (vรคฤลกou…) prijatรก a aลพ ochraลˆovanรก. ฤŒi nastal posun neviem, ale rรกd dรบfam.

Zrekonลกtruovanรฉ priestory SNG.
Zrekonลกtruovanรฉ priestory SNG. | Zdroj: Miro Pochyba

Galรฉria je zloลพitรฝ sรบbor budov aย priestorov nielen svojou figรบrou, ale iย zย hฤพadiska ฤasu. Ako ste sa sย nรญm vyrovnali. Ktorรฉ dรดleลพitรฉ aspekty najviac hovoria oย premene? Zadefinovali ste aj charakter poslednej, eลกte nezaฤatej, budovy? Taktieลพ ste zadefinovali ukonฤenie premostenia. Preฤo?

Myslรญm, ลพe o premene hovoria vลกetky prvky stavby. Aj tie zachovanรฉ sรบ uลพ dnes v inom kontexte, stavba pokraฤuje vo svojom ลพivote a reaguje na sรบฤasnosลฅ. Nezadefinovali sme charakter poslednej nezaฤatej budovy, lebo to by nebolo sprรกvne.

Nieฤo sme naznaฤili, ale definujeme ju, aลพ keฤ ju budeme rieลกiลฅ. Premostenie sme v jeho ลกtรญtoch ukonฤili oknami. Chceli sme vyjadriลฅ, ลพe stavba je ukonฤenรก a detail dvoch okien v ลกtรญtovรฝch stenรกch z pohฤพadu interiรฉru je v sรบlade so snahou otvoriลฅ dom do mestskรฉho prostredia. To je i jedna z hlavnรฝch ideovรฝch lรญniรญ nรกvrhu. Do interiรฉru to zรกroveลˆ prinieslo รบplne novรบ kvalitu.

Zรกmer pรกna architekta Dedeฤka nebol realizovanรฝ vo svojej komplexnosti. Vyรบstilo to do obdobia provizรณria a problรฉmov. Ako ste sa vyrovnali sย nimi? Ako vรกs to ovplyvnilo pri tvorbe, stratรฉgii rekonลกtrukcie, tvorbe hlavnej myลกlienky, cieฤพa?

To, ลพe zrealizovanรฝ objekt bol vlastne torzom, dalo moลพnosลฅ pracovaลฅ s priestormi slobodnejลกie. Neboli hodnรฉ definovanรฝch funkciรญ. To nรกm umoลพnilo hฤพadaลฅ v priestore novรฉ vzลฅahy a podriadiลฅ ich nรกลกmu zรกkladnรฉmu ideovรฉmu zรกmeru โ€“ realizovaลฅ otvorenรบ inลกtitรบciu v historickom jadre ako jeho integrรกlnu sรบฤasลฅ.

Ako sa vย ฤase menรญ postoj kย tomuto dielu?

Z prvรฝch reakciรญ je zrejmรฉ, ลพe sa menรญ pozitรญvne.

ย Ako sa vรกm podarilo vyuลพiลฅ jestvujรบci potenciรกl vย novรฝch nรกvrhoch?

S jestvujรบcim potenciรกlom stavieb sme pracovali s รบctou. Chceli sme v kvalitรกch ฤalej pokraฤovaลฅ, chceli sme ฤalej stavaลฅ, nechceli sme konzervovaลฅ, chceli sme vyvรญjaลฅ, odpovedaลฅ.

Areรกl SNG ste prepojili sย okolรญm, je teraz otvorenejลกรญ, pรดsobรญ uvoฤพnenejลกie… ฤŒo od toho verejnรฉho priestoru oฤakรกvate?

Presne to, ฤo je v otรกzke. ลฝe inลกtitรบcia bude uvoฤพnenรก a otvorenรก, ลพe sa stane sรบฤasลฅou ลพivota obyvateฤพov a nรกvลกtevnรญkov Bratislavy, ลพe posunie umenie do nรกลกho kaลพdodennรฉho ลพivota, ลพe spolu s architektรบrou a svojรญm poslanรญm bude kultivovaลฅ svojich nรกvลกtevnรญkov, ลพe vypovie o nรกs nieฤo pozitรญvne…

Spomenuli ste, ลพe pavilรณny, ktorรฉ pred rekonลกtrukciou na nรกdvorรญ vznikli (od architektonickรฉho ateliรฉru Plural/TotalStudio/Janฤok/ ล edivec ) priniesli inลกpirรกciu jeho dneลกnรฉmu charakteru aย budรบcemu vyuลพitiu. Prosรญm, mรดลพete to viac ลกpecifikovaลฅ?

Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo).
Architekti Martin Kusรฝ (vpravo) a Pavol Paลˆรกk (vฤพavo). | Zdroj: Peter Jurkoviฤ

Upozornili na to, ลพe sa s priestorom dรก pracovaลฅ aj tak, ako oni ukรกzali, aย samozrejme, aj vลกelijako inรกฤ.

Parter SNG by sa mal staลฅ plnohodnotnรฝm verejnรฝm priestorom. ฤŒo vรกs viedlo k takรฉmuto rieลกeniu? ฤŒo je hlavnรก idea parteru?

Prรกca s verejnรฝm priestorom je jeden z charakteristickรฝch znakov nรกลกho nรกvrhu. Chceli sme, aby verejnรฝ nebol len exteriรฉr, ale aj v maximรกlne moลพnej miere aj interiรฉr stavby, a nakoniec je to skoro celรก plocha parteru.

Ako Dedeฤek chรกpal nรกdvorie?

Architekt Dedeฤek chรกpal nรกdvorie ako vรฝstavnรฝ exteriรฉrovรฝ priestor. Nรกdvorie je teraz pripravenรฉ na prakticky akรฉkoฤพvek vyuลพitie. To je uลพ otรกzka kreativity SNG ako inลกtitรบcie.

Komunikovali ste sย architektom Dedeฤkom o charaktere verejnรฉho priestoru?

Nie. To bol jeden z princรญpov nรกลกho konceptu a kolega Dedeฤek to plne akceptoval.

Vstupnรก hala vย pรดvodnom nรกvrhu od pรกna architektka Dedeฤka nebola. Vy ste kย nรกvrhu pristรบpili inak aย aj prostrednรญctvom vstupnej haly ste venovali dielu istรบ noblesu. Prosรญm, mรดลพete mi povedaลฅ viac oย tvorbe prรกve tohto priestoru?

Z Dedeฤkovho projektu sa vstupnรก hala nezrealizovala. Naลกe miesto haly vyplynulo z prevรกdzkovรฉho konceptu a samotnรก tvorba priestoru, materialita a detailovanie boli podmienenรฉ prรกve hฤพadanรญm urฤitej noblesy, ktorรก takรฉmuto priestoru nรกleลพรญ. Vyuลพili sme novovzniknutรฝ priestor aj na hmotovรฉ realizovanie myลกlienky ukรกzaลฅ v baroku โ€žDedeฤkaโ€œ, a to tรฝm, ลพe sme hlavnรฉ schodisko natoฤili do Dedeฤkovรฝch modulรกrnych osรญ, ktorรฉ sรบย  nie v ortogonรกlnom vzลฅahu s barokovรฝmi Vodnรฝmi kasรกrลˆami.

Zrekonลกtruovanรฉ priestory SNG.
Zrekonลกtruovanรฉ priestory SNG. | Zdroj: Miro Pochyba

Taktieลพ priestor letnรฉho kina mรก inรฝ charakter… Miesto, kde sa na doraz stretรก Dedeฤek sย barokom. Ako vnรญmate tรบto situรกciu? Ako aย preฤo aj on nadobudol svoj dneลกnรฝ charakter?

Priestor letnรฉho kina sa nemohol vyuลพรญvaลฅ z prevรกdzkovรฝch dรดvodov (hluk). Dali sme mu inรบ funkciu. Stal sa z neho interiรฉr a stret baroka aย Dedeฤka. Tento fakt sme zase vyuลพili aย snaลพili sa prejaviลฅ v materialite, hmotovom rieลกenรญ prvkov, detailoch stret dvochย  svetov v interiรฉri.

Sedรญliova chodba. Jej idea pochรกdza zo sรบลฅaลพe. Akรก bola idea jej tvorby?

Tieto dve chodby โ€“ pavlaฤe โ€“ mohli vzniknรบลฅ vฤaka modernรฝm technolรณgiรกm. Dedeฤek tรบto moลพnosลฅ nemal. Je to otvorenie budovy smerom k Dunaju ako sรบฤasลฅ zรกkladnรฉho konceptu, je to priestor na oddych aย meditรกciu, priestor, ktorรฝ umoลพnรญ aj variabilnejลกie pouลพรญvanie vรฝstavnรฝch priestorov.

Ako ste sa rozhodli narรกbaลฅ so samotnรฝm Premostenรญm? Mรดลพete definovaลฅ โ€žDedeฤkovu vrstvuโ€œ a โ€žsvojuโ€œ?

Vย hmote, materialite a skoro aj v celej farebnosti (okrem ลกtรญtov) je to โ€žDedeฤkovaโ€œ vrstva. Naลกa vrstva je zasklenie pavlaฤรญ, roลกtovรฝ obklad niektorรฝch fasรกdnych plรดch. Ich รบฤel je architektonickรฝ โ€“ zdynamizovaลฅ fasรกdu โ€“ a stavebnofyzikรกlny โ€“ tienenie a akustika.

Osobitnou tรฉmou je stena nรกdvoria aย inรฝ osud mรก odvrรกtenรก zadnรก stena. Ako ste vyrieลกili tento rรฉbus?

Tieto steny Vodnรฝch kasรกrnรญ (vnรบtornรฉ na nรกdvorรญ a vonkajลกie na vonkajลกรญch stranรกch) majรบ svoju vlastnรบ histรณriu, osud, archeolรณgiu, ลพivotopis… To sme chceli v ich materialite a detailovanรญ ukรกzaลฅ.

Hongkonskรก uliฤka. Preฤo tento prvok? Akรก je jej hlavnรก idea?

Priestor uliฤky vznikol po odstrรกnenรญ pรดvodnรฝch technolรณgiรญ a vyuลพil sa ako รบnikovรก cesta. Nรกzov vznikol nรกhodne, lebo รบzky a vysokรฝ priestor nรกm evokoval uliฤky v Hongkongu. Naลกa je vลกak svetlรก a vari aj jedineฤnรก.

ย Spoluvytvorili ste silnรฉ dediฤstvo. Akรฝ prรญstup kย nemu oฤakรกvate od ฤalลกรญch generรกciรญ?

Takรฝ, akรฝ sme mali my k tomuto dediฤstvu naลกich predchodcov.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2023

Najฤรญtanejลกie