Beth Galรญ: ฤฝuฤom treba daลฅ vo verejnom priestore slobodu
Na jar tohto roka oฤakรกvame prvรบ ลกtรบdiu verejnรฝch priestorov bratislavskej zรณny Pribinova. S vedomรญm, ลพe nielen architektรบra, ale aj verejnรฝ priestor vytvรกra koneฤnรฉho gรฉnia loci, ฤo je dรดleลพitรฉ najmรค v takom exponovanom priestore, ako je ฤพavรฝ breh Dunaja a okolie Eurovey, sa developer J&TโฏREAL ESTATE a hlavnรฝ architekt GFI, a.s., rozhodli osloviลฅ na spoluprรกcu medzinรกrodne uznรกvanรบ katalรกnsku krajinnรบ architektku a dizajnรฉrku Beth Galรญ.
Beth Galรญ stรกla pri premene Barcelony na svetovรบ metropolu v oblasti kultรบry a umenia v ฤase olympijskรฝch hier 1992. Pretvorila parky, nรกmestia a ลกtvrte v rodnom ล panielsku aj vo viacerรฝch eurรณpskych mestรกch โ v Corku, Dubline ฤi nemeckom Hamburgu. V decembri sa popri svojich povinnostiach ako profesorka na Vysokej technickej ลกkole architektรบry v Barcelone, hosลฅujรบca profesorka na Harvardskej univerzite v USA a na univerzitรกch v Lausanne, Delfte a Rotterdame zastavila na nรกvลกtevu v Bratislave. Spรฝtali sme sa, akรฉ mรก plรกny pre zรณnu Pribinova.
Koฤพkokrรกt ste uลพ mali moลพnosลฅ navลกtรญviลฅ Bratislavu?
Trikrรกt. Tentokrรกt veฤพmi nevyลกlo poฤasie, ale v septembri a oktรณbri tu bolo nรกdherne. Samozrejme, prvรก vec, ฤo sme si ลกli pozrieลฅ, bola zรณna Pribinova. Tentoraz sme stihli len veฤernรฉ centrum.
ฤo vรกm pri pohฤพade na Bratislavu napadlo ako prvรฉ?
ลฝe verejnรฉ priestory sรบ tu aลพ prรญliลก nastavenรฉ v prospech automobilov. Je to moลพno tรฝm, ลพe chรฝba kvalitnรก mestskรก hromadnรก doprava, ale kaลพdopรกdne mรกm pocit, ลพe vลกetci vลกade chodia autom a potom na to aj ulice reagujรบ svojรญm vรฝzorom. Ich dizajn, jednotlivรฉ krivky a tvary sรบ skรดr v prospech toho auta neลพ v prospech radosti z uลพรญvania ulice zo strany chodca. Vnรญmam to tak, ลพe ako ฤพudia mรกme svoj sรบkromnรฝ priestor, v ktorom ลพijeme (domy a byty), ale to nie je vลกetko. Naลกรญm priestorom (aj keฤ verejnรฝm, ale naลกรญm) by mala byลฅ aj ulica. Mala by spฤบลaลฅ nejakรฉ parametre prรญjemnosti, aby sme sa na nej radi vyskytovali. Znรญลพiลฅ pouลพรญvanie รกut v Bratislave, to je jeden z mojich cieฤพov. Uvoฤพniลฅ priestor aj pre chodcov.
Do akej miery?
Chodec dnes potrebuje veฤพa voฤพnรฉho priestoru, to je moja zรกkladnรก รบvaha. V poslednรฝch desaลฅroฤiach sa myslelo akurรกt na to, ako vyhovieลฅ autรกm a doprave, tรก postupne zaberala viac a viac priestoru. Teraz v mnohรฝch eurรณpskych mestรกch dochรกdza k spรคtnรฉmu procesu, keฤ sa vzลฅah medzi chodcami a dopravou reorganizuje. Doprava mรก maลฅ svoje primeranรฉ miesto, ale nemรก dochรกdzaลฅ k รบplnej invรกzii vozidiel.
A ฤo v zรณne Pribinova? Uvaลพujete aj tu o podpore chodcov?
V tomto konkrรฉtnom prรญpade iba zaฤรญname dolaฤovaลฅ jednotlivรฉ predstavy, ale v kaลพdom prรญpade je pre nรกs aj tu na prvom mieste, aby sme chodcom poskytli priestor. Samo osebe to vลกak tieลพ nestaฤรญ. Najviac aktivรญt reรกlne prebieha najmรค v parteri a na niลพลกรญch podlaลพiach, tam to ลพije. Musรญme sa preto snaลพiลฅ dosiahnuลฅ istรบ kontinuitu prepojenia medzi parterom a aktivitami, ktorรฉ v priestore okolo Eurovey majรบ prebiehaลฅ. Aktivita nemรก byลฅ obmedzenรก. Je to otรกzka zmieลกanรฉho vyuลพitia priestoru. Aby tam boli aj chodci, aj obchody, aj kancelรกrie a rezidenฤnรฉ priestory, aby vลกetky tieto funkcie, ktorรฉ reรกlne vytvรกrajรบ mesto, boli sprรกvne nakombinovanรฉ aj v rรกmci tohto projektu.
Mรกte okrem obmedzenia dopravy eลกte nejakรบ ฤalลกiu prioritu pri nรกvrhu zรณny Pribinova? Alebo nejakรฝ super nรกpad, ktorรฝ by sa sem hodil?
Vy uลพ tu ten super nรกpad v podstate mรกte. Mรกte Dunaj. Teraz ho vnรญmate v Eurovei pri kaviarลach, ale my sa budeme snaลพiลฅ vtiahnuลฅ tรบ atmosfรฉru, tรบ prรญtomnosลฅ rieky ฤo najhlbลกie do mesta. Barcelona bola podobnรฝ prรญpad. Tam bolo mesto orientovanรฉ akoby chrbtom k moru. Do roku 1992 sme mali medzi mestom a morom fungujรบci priemyselnรฝ prรญstav. Keฤ sa prรญstav pri prรญleลพitosti olympijskรฝch hier presunul inam, ostali nรกm prรกzdne priestory v kontakte s morom. V rรกmci nรกลกho projektu sme sa snaลพili otvoriลฅ mesto smerom k nim a more sprรญstupniลฅ. Vlastne vytvoriลฅ ลกtvrte, ktorรฉ predtรฝm neexistovali. Mesto sa na mieste starรฉho prรญstavu dobudovalo tak, aby siahalo aลพ po more. V Bratislave nรกs ฤakรก podobnรก vรฝzva, tieลพ je mesto vรคฤลกinou otoฤenรฉ chrbtom k rieke. Zรกvisรญ jednak od verejnรฉho priestoru, jednak od naลกich aktivรญt a hromadnej dopravy, ฤi sa to zmenรญ.
Ako do toho zapadรก tรก hromadnรก doprava?
Osobne veฤพmi zdรดrazลujem potrebu dobrej verejnej dopravy, aby si ฤพudia zvykli na to, ลพe i bez auta sa vedia niekam dopraviลฅ spรดsobom, ktorรฝ je trvalo udrลพateฤพnรฝ, ลพe je to pre nich vlastne relax.
Relax?!
รno, keฤ verejnรก doprava funguje dobre, je to oveฤพa menลกรญ stres ako ลกofรฉrovanie. Aj v Barcelone sme veฤพmi zdรดrazลovali, aby sa mestskรก doprava prostrednรญctvom metra alebo autobusov dostala aลพ na plรกลพ, a tak akoby otvorila zรณnu pri mori a spojila ju s mestom.
Ste znรกma tรฝm, ลพe vo svojich projektoch urbรกnnych priestorov ฤasto dรกvate ฤพuฤom slobodu, aby si ich dotvorili sami…
รno, to je pre mลa a mojich kolegov veฤพmi dรดleลพitรฉ. Mesto reรกlne tvoria ฤพudia, ktorรญ v ลom ลพijรบ. Oni sรบ z nรกลกho pohฤพadu tak trochu vlastnรญci priestoru, v ktorom sa nachรกdzajรบ. Snรกฤ aj na 80 %. Mesto sa v podstate postupne organizuje na zรกklade toho, ako ho ฤพudia vyuลพรญvajรบ, akรฉ majรบ zvyky, ako v ลom reรกlne ลพijรบ. To vลกetko ho spรคtne ovplyvลuje. Nikdy nie je dobrรฉ od zaฤiatku nanรบtiลฅ ฤพuฤom presnรฉ vyuลพitie priestoru podฤพa nejakej idey. Naopak, mesto a vyuลพitie priestranstiev by sa malo vedieลฅ zmeniลฅ podฤพa toho, ako sa zmenia aktivity obyvateฤพov. V podstate by mesto tieto zmeny malo byลฅ schopnรฉ absorbovaลฅ, vyvรญjaลฅ sa. Tak, ako takรกto evolรบcia prirodzene prebieha v meste samotnom, mohla by prebiehaลฅ aj v novรฝch mestskรฝch priestoroch, ktorรฉ v Bratislave navrhujeme.
Bude maลฅ aj napriek takejto โvoฤพnostiโ zรณna Pribinova svoj ลกpecifickรฝ charakter?
Samozrejme. Keฤ ste vo vรคฤลกom alebo trebรกrs aj stredne veฤพkom meste, rozoznรกte jednotlivรฉ ลกtvrte podฤพa identity. K identite ลกtvrte prispieva z veฤพkej ฤasti architektรบra, ale aj verejnรฝ priestor. A presne to chceme dosiahnuลฅ aj tu. Jednotlivรฉ ฤasti mesta sรบ dรดleลพitรฉ, v jednom meste je obsiahnutรฝch viacero ลกtvrtรญ a tak to mรก byลฅ. Nie je dobrรฉ, keฤ je mesto celรฉ homogenizovanรฉ. Naopak, kaลพdรก ลกtvrลฅ si mรก vytvoriลฅ a zachovรกvaลฅ svoj charakter.
Ako tvorรญte v mestskom priestore charakter ลกtvrte?
Zakaลพdรฝm, keฤ redizajnujeme nejakรฝ priestor, snaลพรญme sa, aby projekt mal svoj charakteristickรฝ mestskรฝ mobiliรกr. Zรกroveล vลพdy navrhujeme flexibilnรฉ prvky, na sedenie nie sรบ striktne len laviฤky, ale plochy, schody a podobne. Chceme, aby bol priestor otvorenรฝ tisรญckam moลพnรฝch vyuลพitรญ. Mesto je ลพivรฝ organizmus. Obyvatelia tieto prvky vyuลพijรบ podฤพa seba a vฤaka tomu sa mesto vyvinie. Svoje tieลพ spravรญ aj to, ako je poloลพenรก dlaลพba ฤi akรฉ je osvetlenie. Existuje veฤพa spรดsobov, ako pracovaลฅ s osvetlenรญm, hlavne v prรญpade miest, kde je poฤas roka vรคฤลกiu ฤasลฅ dลa tma. Niekedy to mรดลพe byลฅ homogรฉnne osvetlenie, rรดzne menลกie osvetฤพovacie prvky, hra svetla a tieลa… So svetlom sa dรก ozaj pohraลฅ a vytvoriลฅ v ฤพuฤoch rรดzne pocity. Na charakteristickom mestskom mobiliรกri, naprรญklad aj v oblasti osvetlenia, budeme urฤite pracovaลฅ aj tu.
A akรฉ osvetlenie by sa hodilo k identite zรณny Pribinova?
V tomto konkrรฉtnom prรญpade sa uvidรญ po porade s kolegami. O mne je vo vลกeobecnosti znรกme, ลพe mรกm rada takรฉ projekty, kde nie sรบ veฤพmi priznanรฉ zdroje osvetlenia. Dajรบ sa pri tom vyuลพiลฅ rรดzne stratรฉgie โ ฤi uลพ svetlo vychรกdzajรบce z chodnรญka, alebo nejakรฉ nepriame svetlรก. Vo vลกeobecnosti pouลพรญvam lampy bez bodovรฉho svetla, dรกvam prednosลฅ rozptรฝlenejลกiemu. Ale je moลพnรฉ, ลพe v tomto prรญpade budรบ kolegovia chcieลฅ, aby osvetlenie bolo intenzรญvnejลกie. Niekedy je dobrรฉ, keฤ svetlo ฤloveka navedie, nasmeruje. Takลพe uvidรญme, ako to bude v tomto projekte.
Na zรกver eลกte prezraฤte, ako sa vรกm spolupracuje s tรญmom GFI.
Zatiaฤพ sme mali na spoluprรกcu relatรญvne mรกlo ฤasu, ale to, ฤo som doteraz videla, urobilo na mลa veฤพmi pozitรญvny dojem. V ล panielsku sa hovorรญ, ลพe ak chcete spraviลฅ dobrรฉ architektonickรฉ dielo, je to z jednej polovice o dobrej spoluprรกci a z druhej o kvalitnom projekte. A obe polovice vyzerajรบ doยญbre! (smiech)
Vรฝber z projektov
Mestskรก plรกลพ, Barcelona, ล panielsko
Osvetlenie pomocou lampy Latina z dielne Beth Galรญ
Mestskรก plรกลพ, Barcelona, ล panielsko
Aktivity a ostrovฤek na veฤernรฉ slnenie
Centrum mesta Cork, รrsko
Veฤernรฝ pohฤพad na promenรกdu
Obchodnรก ulica, Cork, รrsko
Eliminรกcia parkoviska v prospech chodcov
Mestskรก ลกtvrลฅ Hafencity Hamburg, Nemecko
Projekt prepojenia vysokรฝch protizรกplavovรฝch brehov s hladinou vody
Eurovea 2, Bratislava
Budรบci projekt, vizualizรกcia J&T REAL ESTATE
TEXT: KORINA KRCHNIAKOVร
PODKLADY: BB+GG ARQUITECTES, J&T REal estate
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2018.