image 99548 25 v3
Galรฉria(8)

Beth Galรญ: ฤฝuฤom treba daลฅ vo verejnom priestore slobodu

Na jar tohto roka oฤakรกvame prvรบ ลกtรบdiu verejnรฝch priestorov bratislavskej zรณny Pribinova. S vedomรญm, ลพe nielen architektรบra, ale aj verejnรฝ priestor vytvรกra koneฤnรฉho gรฉnia loci, ฤo je dรดleลพitรฉ najmรค v takom exponovanom priestore, ako je ฤพavรฝ breh Dunaja a okolie Eurovey, sa developer J&Tโ€ฏREAL ESTATE  a hlavnรฝ architekt GFI, a.s., rozhodli osloviลฅ na spoluprรกcu medzinรกrodne uznรกvanรบ katalรกnsku krajinnรบ architektku a dizajnรฉrku Beth Galรญ.

01 bathing area barcelona 1
02 bathing area barcelona 2
04 cork ireland city center
05 hafencity hamburg
06 EUROVEA
07 7H9A5596
03 cork ireland city center 1

Beth Galรญ stรกla pri premene Barcelony na svetovรบ metropolu v oblasti kultรบry a umenia v ฤase olympijskรฝch hier 1992. Pretvorila parky, nรกmestia a ลกtvrte v rodnom ล panielsku aj vo viacerรฝch eurรณpskych mestรกch โ€“ v Corku, Dubline ฤi nemeckom Hamburgu. V decembri sa popri svojich povinnostiach ako profesorka na Vysokej technickej ลกkole architektรบry v Barcelone, hosลฅujรบca profesorka na Harvardskej univerzite v USA a na univerzitรกch v Lausanne, Delfte a Rotterdame zastavila na nรกvลกtevu v Bratislave. Spรฝtali sme sa, akรฉ mรก plรกny pre zรณnu Pribinova.

Koฤพkokrรกt ste uลพ mali moลพnosลฅ navลกtรญviลฅ Bratislavu?
Trikrรกt. Tentokrรกt veฤพmi nevyลกlo poฤasie, ale v septembri a oktรณbri tu bolo nรกdherne. Samozrejme, prvรก vec, ฤo sme si ลกli pozrieลฅ, bola zรณna Pribinova. Tentoraz sme stihli len veฤernรฉ centrum.

ฤŒo vรกm pri pohฤพade na Bratislavu napadlo ako prvรฉ?
ลฝe verejnรฉ priestory sรบ tu aลพ prรญliลก nastavenรฉ v prospech automobilov. Je to moลพno tรฝm, ลพe chรฝba kvalitnรก mestskรก hromadnรก doprava, ale kaลพdopรกdne mรกm pocit, ลพe vลกetci vลกade chodia autom a potom na to aj ulice reagujรบ svojรญm vรฝzorom. Ich dizajn, jednotlivรฉ krivky a tvary sรบ skรดr v prospech toho auta neลพ v prospech radosti z uลพรญvania ulice zo strany chodca. Vnรญmam to tak, ลพe ako ฤพudia mรกme svoj sรบkromnรฝ priestor, v ktorom ลพijeme (domy a byty), ale to nie je vลกetko. Naลกรญm priestorom (aj keฤ verejnรฝm, ale naลกรญm) by mala byลฅ aj ulica. Mala by spฤบลˆaลฅ nejakรฉ parametre prรญjemnosti, aby sme sa na nej radi vyskytovali. Znรญลพiลฅ pouลพรญvanie รกut v Bratislave, to je jeden z mojich cieฤพov. Uvoฤพniลฅ priestor aj pre chodcov.

Do akej miery?
Chodec dnes potrebuje veฤพa voฤพnรฉho priestoru, to je moja zรกkladnรก รบvaha. V poslednรฝch desaลฅroฤiach sa myslelo akurรกt na to, ako vyhovieลฅ autรกm a doprave, tรก postupne zaberala viac a viac priestoru. Teraz v mnohรฝch eurรณpskych mestรกch dochรกdza k spรคtnรฉmu procesu, keฤ sa vzลฅah medzi chodcami a dopravou reorganizuje. Doprava mรก maลฅ svoje primeranรฉ miesto, ale nemรก dochรกdzaลฅ k รบplnej invรกzii vozidiel.

A ฤo v zรณne Pribinova? Uvaลพujete aj tu o podpore chodcov?
V tomto konkrรฉtnom prรญpade iba zaฤรญname dolaฤovaลฅ jednotlivรฉ predstavy, ale v kaลพdom prรญpade je pre nรกs aj tu na prvom mieste, aby sme chodcom poskytli priestor. Samo osebe to vลกak tieลพ nestaฤรญ. Najviac aktivรญt reรกlne prebieha najmรค v parteri a na niลพลกรญch podlaลพiach, tam to ลพije. Musรญme sa preto snaลพiลฅ dosiahnuลฅ istรบ kontinuitu prepojenia medzi parterom a aktivitami, ktorรฉ v priestore okolo Eurovey majรบ prebiehaลฅ. Aktivita nemรก byลฅ obmedzenรก. Je to otรกzka zmieลกanรฉho vyuลพitia priestoru. Aby tam boli aj chodci, aj obchody, aj kancelรกrie a rezidenฤnรฉ priestory, aby vลกetky tieto funkcie, ktorรฉ reรกlne vytvรกrajรบ mesto, boli sprรกvne nakombinovanรฉ aj v rรกmci tohto projektu.

Mรกte okrem obmedzenia dopravy eลกte nejakรบ ฤalลกiu prioritu pri nรกvrhu zรณny Pribinova? Alebo nejakรฝ super nรกpad, ktorรฝ by sa sem hodil?
Vy uลพ tu ten super nรกpad v podstate mรกte. Mรกte Dunaj. Teraz ho vnรญmate v Eurovei pri kaviarลˆach, ale my sa budeme snaลพiลฅ vtiahnuลฅ tรบ atmosfรฉru, tรบ prรญtomnosลฅ rieky ฤo najhlbลกie do mesta. Barcelona bola podobnรฝ prรญpad. Tam bolo mesto orientovanรฉ akoby chrbtom k moru. Do roku 1992 sme mali medzi mestom a morom fungujรบci priemyselnรฝ prรญstav. Keฤ sa prรญstav pri prรญleลพitosti olympijskรฝch hier presunul inam, ostali nรกm prรกzdne priestory v kontakte s morom. V rรกmci nรกลกho projektu sme sa snaลพili otvoriลฅ mesto smerom k nim a more sprรญstupniลฅ. Vlastne vytvoriลฅ ลกtvrte, ktorรฉ predtรฝm neexistovali. Mesto sa na mieste starรฉho prรญstavu dobudovalo tak, aby siahalo aลพ po more. V Bratislave nรกs ฤakรก podobnรก vรฝzva, tieลพ je mesto vรคฤลกinou otoฤenรฉ chrbtom k rieke. Zรกvisรญ jednak od verejnรฉho priestoru, jednak od naลกich aktivรญt a hromadnej dopravy, ฤi sa to zmenรญ.

Ako do toho zapadรก tรก hromadnรก doprava?
Osobne veฤพmi zdรดrazลˆujem potrebu dobrej verejnej dopravy, aby si ฤพudia zvykli na to, ลพe i bez auta sa vedia niekam dopraviลฅ spรดsobom, ktorรฝ je trvalo udrลพateฤพnรฝ, ลพe je to pre nich vlastne relax.

Relax?!
รno, keฤ verejnรก doprava funguje dobre, je to oveฤพa menลกรญ stres ako ลกofรฉrovanie. Aj v Barcelone sme veฤพmi zdรดrazลˆovali, aby sa mestskรก doprava prostrednรญctvom metra alebo autobusov dostala aลพ na plรกลพ, a tak akoby otvorila zรณnu pri mori a spojila ju s mestom.

Ste znรกma tรฝm, ลพe vo svojich projektoch urbรกnnych priestorov ฤasto dรกvate ฤพuฤom slobodu, aby si ich dotvorili sami…
รno, to je pre mลˆa a mojich kolegov veฤพmi dรดleลพitรฉ. Mesto reรกlne tvoria ฤพudia, ktorรญ v ลˆom ลพijรบ. Oni sรบ z nรกลกho pohฤพadu tak trochu vlastnรญci priestoru, v ktorom sa nachรกdzajรบ. Snรกฤ aj na 80 %. Mesto sa v podstate postupne organizuje na zรกklade toho, ako ho ฤพudia vyuลพรญvajรบ, akรฉ majรบ zvyky, ako v ลˆom reรกlne ลพijรบ. To vลกetko ho spรคtne ovplyvลˆuje. Nikdy nie je dobrรฉ od zaฤiatku nanรบtiลฅ ฤพuฤom presnรฉ vyuลพitie priestoru podฤพa nejakej idey. Naopak, mesto a vyuลพitie priestranstiev by sa malo vedieลฅ zmeniลฅ podฤพa toho, ako sa zmenia aktivity obyvateฤพov. V podstate by mesto tieto zmeny malo byลฅ schopnรฉ absorbovaลฅ, vyvรญjaลฅ sa. Tak, ako takรกto evolรบcia prirodzene prebieha v meste samotnom, mohla by prebiehaลฅ aj v novรฝch mestskรฝch priestoroch, ktorรฉ v Bratislave navrhujeme.

Bude maลฅ aj napriek takejto โ€žvoฤพnostiโ€œ zรณna Pribinova svoj ลกpecifickรฝ charakter?
Samozrejme. Keฤ ste vo vรคฤลกom alebo trebรกrs aj stredne veฤพkom meste, rozoznรกte jednotlivรฉ ลกtvrte podฤพa identity. K identite ลกtvrte prispieva z veฤพkej ฤasti architektรบra, ale aj verejnรฝ priestor. A presne to chceme dosiahnuลฅ aj tu. Jednotlivรฉ ฤasti mesta sรบ dรดleลพitรฉ, v jednom meste je obsiahnutรฝch viacero ลกtvrtรญ a tak to mรก byลฅ. Nie je dobrรฉ, keฤ je mesto celรฉ homogenizovanรฉ. Naopak, kaลพdรก ลกtvrลฅ si mรก vytvoriลฅ a zachovรกvaลฅ svoj charakter.

Ako tvorรญte v mestskom priestore charakter ลกtvrte?
Zakaลพdรฝm, keฤ redizajnujeme nejakรฝ priestor, snaลพรญme sa, aby projekt mal svoj charakteristickรฝ mestskรฝ mobiliรกr. Zรกroveลˆ vลพdy navrhujeme flexibilnรฉ prvky, na sedenie nie sรบ striktne len laviฤky, ale plochy, schody a podobne. Chceme, aby bol priestor otvorenรฝ tisรญckam moลพnรฝch vyuลพitรญ. Mesto je ลพivรฝ organizmus. Obyvatelia tieto prvky vyuลพijรบ podฤพa seba a vฤaka tomu sa mesto vyvinie. Svoje tieลพ spravรญ aj to, ako je poloลพenรก dlaลพba ฤi akรฉ je osvetlenie. Existuje veฤพa spรดsobov, ako pracovaลฅ s osvetlenรญm, hlavne v prรญpade miest, kde je poฤas roka vรคฤลกiu ฤasลฅ dลˆa tma. Niekedy to mรดลพe byลฅ homogรฉnne osvetlenie, rรดzne menลกie osvetฤพovacie prvky, hra svetla a tieลˆa… So svetlom sa dรก ozaj pohraลฅ a vytvoriลฅ v ฤพuฤoch rรดzne pocity. Na charakteristickom mestskom mobiliรกri, naprรญklad aj v oblasti osvetlenia, budeme urฤite pracovaลฅ aj tu.

A akรฉ osvetlenie by sa hodilo k identite zรณny Pribinova?
V tomto konkrรฉtnom prรญpade sa uvidรญ po porade s kolegami. O mne je vo vลกeobecnosti znรกme, ลพe mรกm rada takรฉ projekty, kde nie sรบ veฤพmi priznanรฉ zdroje osvetlenia. Dajรบ sa pri tom vyuลพiลฅ rรดzne stratรฉgie โ€“ ฤi uลพ svetlo vychรกdzajรบce z chodnรญka, alebo nejakรฉ nepriame svetlรก. Vo vลกeobecnosti pouลพรญvam lampy bez bodovรฉho svetla, dรกvam prednosลฅ rozptรฝlenejลกiemu. Ale je moลพnรฉ, ลพe v tomto prรญpade budรบ kolegovia chcieลฅ, aby osvetlenie bolo intenzรญvnejลกie. Niekedy je dobrรฉ, keฤ svetlo ฤloveka navedie, nasmeruje. Takลพe uvidรญme, ako to bude v tomto projekte.

Na zรกver eลกte prezraฤte, ako sa vรกm spolupracuje s tรญmom GFI.
Zatiaฤพ sme mali na spoluprรกcu relatรญvne mรกlo ฤasu, ale to, ฤo som doteraz videla, urobilo na mลˆa veฤพmi pozitรญvny dojem. V ล panielsku sa hovorรญ, ลพe ak chcete spraviลฅ dobrรฉ architektonickรฉ dielo, je to z jednej polovice o dobrej spoluprรกci a z druhej o kvalitnom projekte. A obe polovice vyzerajรบ doยญbre! (smiech)

Vรฝber z projektov

Mestská pláลพ, Barcelona, Španielsko  Osvetlenie pomocou lampy Latina z dielne Beth Galí

Mestskรก plรกลพ, Barcelona, ล panielsko
Osvetlenie pomocou lampy Latina z dielne Beth Galรญ

 

Mestská pláลพ, Barcelona, Španielsko  Aktivity a ostrovฤek na veฤerné slnenie

Mestskรก plรกลพ, Barcelona, ล panielsko
Aktivity a ostrovฤek na veฤernรฉ slnenie

 

Centrum mesta Cork, Írsko  Veฤerný pohฤพad na promenádu

Centrum mesta Cork, รrsko
Veฤernรฝ pohฤพad na promenรกdu

 

Obchodná ulica, Cork, Írsko  Eliminácia parkoviska v prospech chodcov

Obchodnรก ulica, Cork, รrsko
Eliminรกcia parkoviska v prospech chodcov

 

Mestská štvrลฅ Hafencity Hamburg, Nemecko  Projekt prepojenia vysokých protizáplavových brehov s hladinou vody

Mestskรก ลกtvrลฅ Hafencity Hamburg, Nemecko
Projekt prepojenia vysokรฝch protizรกplavovรฝch brehov s hladinou vody

 

Eurovea 2, Bratislava Budúci projekt, vizualizácia J&T REAL ESTATE

Eurovea 2, Bratislava
Budรบci projekt, vizualizรกcia J&T REAL ESTATE

 

TEXT: KORINA KRCHNIAKOVร
PODKLADY: BB+GG ARQUITECTES, J&T REal estate

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 1-2/2018.

Najฤรญtanejลกie