Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj chce miliardu eur z eurofondov. Pouลพila by sa na kฤพรบฤovรฉ dopravnรฉ stavby
ลฝupnรญ poslanci sa v otvorenom liste uchรกdzajรบ o eurofondy na vลกetky kฤพรบฤovรฉ dopravnรฉ stavby vย kraji.
Bratislavskรฝ samosprรกvny kraj (BSK) bojuje o miliardu eur z eurofondov. Chudobnรฝ bohatรฝ regiรณn je nรกzov kampane, ktorou sa BSK snaลพรญ presvedฤiลฅ Eurรณpsku komisiu (EK), ลพe รบzemie kraja potrebuje viac peลazรญ z eurofondov.
Ako informovala hovorkyลa BSK Lucia Forman, k tejto snahe sa pridali aj ลพupnรญ a mestskรญ poslanci svojรญm otvorenรฝm listom EK. โV prvom rade je dรดleลพitรฉ, aby Eurรณpska รบnia (Eร) zmenila kritรฉriรก, podฤพa ktorรฝch hodnotรญ bohatstvo regiรณnov,โ vysvetlil predseda BSK Juraj Droba. Podฤพa ลกtatistรญk je Bratislavskรฝ kraj 13. najbohatลกรญ regiรณn v Eร.
Problรฉm, ktorรฝ regiรณn BSK trรกpi najviac, je doprava a jej environmentรกlny dopad. โNa realizรกciu kฤพรบฤovรฝch projektov potrebujeme zabojovaลฅ aลพ o jednu miliardu eur. Bez externรฝch zdrojov to moลพnรฉ nebude,“ upozorลuje samosprรกva.
Podiel osobnej dopravy voฤi verejnej je v Bratislavskom kraji 73:27, priฤom objem emisiรญ automobilovej dopravy v Bratislavskom kraji predstavuje skoro 40 percent celรฉho Slovenska. ฤรญm viac obyvateฤพov BSK prestรบpi na koฤพajovรบ dopravu, tรฝm zdravลกie ovzduลกie bude v kraji.
โV otvorenom liste nebojujeme len za financovanie ลพupnรฝch projektov, ฤo je naprรญklad obchvat Malokarpatska, ale aj za mestskรฉ a ลกtรกtne projekty,โ vysvetlil poslanec BSK a predseda Komisie dopravy Jรกn Buocik, ktorรฝ otvorenรฝ list EK inicioval.
V liste pre EK sa poslanci uchรกdzajรบ o eurofondy na vลกetky kฤพรบฤovรฉ dopravnรฉ stavby v kraji. Jednรฝm z nich je rekonลกtrukcia a skapacitnenie koฤพajovej dopravy na รบzemรญ Bratislavy a vybudovanie prestupnรฝch terminรกlov. Sรบฤasลฅou je vybudovanie novej ลพelezniฤnej stanice Filiรกlka v Bratislave.
ฤalลกรญm projektom je skapacitnenie koฤพajovej dopravy na tratiach v smeroch Pezinok, Senec a Dunajskรก Streda ฤi cestnรฝ obchvat Malokarpatska, ktorรฝ vรฝznamne znรญลพi environmentรกlnu zรกลฅaลพ v dotknutรฝch mestรกch a obciach. Prvรก etapa obchvatu je financovanรก z Integrovanรฉho regionรกlneho operaฤnรฉho programu (IROP) a starรฉho programovรฉho obdobia.
โPo dokonฤenรญ ฤalลกรญch dvoch etรกp by obchvat pokraฤoval aลพ do Pezinka. Na ich stavbu vลกak BSK potrebuje eurofondy,“ konลกtatuje kraj.
Jednรฝm z dรดleลพitรฝch projektov je aj rozลกรญrenie existujรบcej siete elektriฤkovej dopravy v Bratislave. โVzhฤพadom k nikdy nerozbehnutej vรฝstavbe metra sรบ nosnรฝm dopravnรฝm systรฉmom Bratislavy elektriฤky. Z fondov Eร bola financovanรก aj jedinรก novรก elektriฤkovรก traลฅ za poslednรฝch 30 rokov, do Petrลพalky.
Najpotrebnejลกou chรฝbajรบcou elektriฤkovou radiรกlou je traลฅ do Podunajskรฝch Biskupรญc a Vrakune, kde ลพije viac ako 70-tisรญc obyvateฤพov, ฤi rekonลกtrukcie Ruลพinovskej a Vajnorskej radiรกly,“ poznamenal BSK s tรฝm, ลพe plรกny existujรบ aj na predฤบลพenie trate Dรบbravsko-Karloveskej radiรกly v smere na Bory.