brazilsky architekt marcio kogan
Galรฉria(8)

Brazรญlsky architekt Marcio Kogan

Jednoduchรฉ betรณnovรฉ bloky, otvorenรฉ priestory, ฤasto iba pomyselnรก hranica medzi interiรฉrom aย exteriรฉrom. Domy od Marcia Kogana sรบ poklonou modernizmu, okorenenรฉ ลกtipkou brazรญlskej rebรฉlie.

mk27 studio r fernando guerra (16) big image
dsc7396 big image
mk27 studio r fernando guerra (7) big image
mk27 mm fernando guerra (48) big image
mk27 mm fernando guerra (47) big image
mg 8253 big image
brazilsky architekt marcio kogan 6886 big image
Brazรญlsky architekt Marcio Kogan priลกiel so svojimi spolupracovnรญฤkami Marianou Simas aย Dianou Radomysler na Slovensko na pozvanie Tatiany Kollรกrovej aย ล tefana Polakoviฤa do aprรญlovej Clubovky. Jeho architektonickรฉ ลกtรบdio MK27 mรก zรกkladลˆu vย Sao Paule, ale vย ostatnรฝch rokoch pracuje na projektoch po celom svete. Na clubovkovรฝ veฤer si pripravil fascinujรบcu prehliadku rรดznych projektov aย nezaprel vย sebe ani svoje druhรฉ filmรกrske ja. Napokon, hoci je vraj nรกroฤnรฝ ลกรฉf, poฤas rozhovoru sย Marciom som sa utvrdila vย tom, ลพe za zovลˆajลกkom skรบsenรฉho architekta sa naozaj skrรฝva malรฝ chlapec zย Bergmanovho filmu. Prezrรกdzal to jeho nezbednรฝ pohฤพad.

Napriek tomu, ลพe ste ลกtudovali architektรบru, tvorivรบ kariรฉru ste zaฤali vo filme ako reลพisรฉr. To je trochu nezvyฤajnรฝ ลกtart.

Marcio Kogan: Bol som veฤพmi ovplyvnenรฝ filmom. Chodil som do ลกkoly vย Sao Paule aย raz, keฤ som mal pรคtnรกsลฅ ฤi ลกestnรกsลฅ rokov, som iลกiel poza ลกkolu. Zaฤalo prลกaลฅ, tak som sa beลพal schovaลฅ. Vbehol som do kina, kde prรกve dรกvali film Ticho od Ingmara Bergmana. Vย tej chvรญli som mal nieฤo ako zjavenie. Mรดj ลพivot bol vtedy tieลพ akรฝsi ฤiernobiely. Umrel mi otec aย ja som sa cรญtil veฤพmi osamotenรฝ. Chlapec zย toho filmu mi vlastne pomohol preลพiลฅ. Aย nielen to, zaฤal som milovaลฅ filmy. ล tudoval som architektรบru, ale natoฤil som trinรกsลฅ krรกtkych filmov. Vย roku 1988 som zaloลพil architektonickรบ kancelรกriu. Sย jednรฝm priateฤพom som reลพรญroval aj dlhometrรกลพny film, ktorรฝ sa volรก Oheลˆ aย vรกลกeลˆ. Potom som sa rozhodol byลฅ len architektom. Dรดvod bol ten, ลพe filmovรฝ priemysel vย Brazรญlii bol eลกte len vย zaฤiatkoch aย nedalo sa veฤพmi hovoriลฅ oย profesionalite. Klienti mojej architektonickej kancelรกrie sa medzitรฝm roztratili aย musel som zaฤรญnaลฅ od nuly.

ฤŒo vรกs fascinuje viac, svet filmu alebo svet architektรบry? Vidรญte medzi nimi aj paralely?
Marcio Kogan: Myslรญm, ลพe paralely tam sรบ. Tieto dva svety sรบ vย podstate rovnakรฉ. Vลพdy pracujem sย chvรญฤพkovou emรณciou, svetlom, scenรกrom. Proporcie aย konลกtrukciu prirovnรกvam kย ลกirokouhlรฉmu plรกtnu. Aj prรกca so svetlom, umelรฝm ฤi prirodzenรฝm, je podobnรก. Je tam veฤพa spoloฤnรฝch postupov.

Hovorรญte oย ลกirokouhlรฝch plรกtnach. Myslรญm, ลพe prรกve tie sรบ poznรกvacรญm znakom vaลกej tvorby.
Marcio Kogan: Povaลพujem za veฤพmi dรดleลพitรฉ pracovaลฅ sย vรฝhฤพadom, uchopiลฅ ho, zarรกmovaลฅ.

Aย vย kaลพdom vaลกom objekte trochu cรญtiลฅ aj kus barcelonskรฉho pavilรณnu od Miesa van der Rohe.
Marcio Kogan: Mรกte pravdu. Barcelonskรฝ pavilรณn je istรฝm spรดsobom ลกirokouhlรฉ plรกtno. Je veฤพmi nรญzky, rozloลพitรฝ, ลกirokรฝ. Vnรญmam to tak isto. Pritom je zvlรกลกtne, ลพe vย roku 1928 eลกte ลกirokouhlรฉ plรกtno ani neuzrelo svetlo sveta.

ฤŒo vรกs pri navrhovanรญ domov najviac inลกpiruje?
Marcio Kogan: Koncom tridsiatych rokov minulรฉho storoฤia mal Le Corbusierov pohฤพad na svet veฤพkรฝ vplyv na mladรบ generรกciu brazรญlskych architektov. Le Corbusierove uฤenie pretransformovali do brazรญlskeho modernizmu. Bol veฤพmi silnรฝ aย neลกlo iba oย Oscara Niemeyera, ale oย mnoho ฤalลกรญch, ktorรญ produkovali veฤพmi dobrรบ architektรบru. Vย ลกesลฅdesiatych rokoch sa vybudovalo novรฉ hlavnรฉ mesto Brazรญlia. Bol to veฤพmi silnรฝ moment pre brazรญlsky modernizmus.
–>–>
Aj sรบฤasnรญ architekti sรบ teda ovplyvnenรญ modernizmom?
Marcio Kogan: รno, vplyv stรกle cรญtiลฅ, ide vลกak oย sรบฤasnejลกรญ pohฤพad. Nasledujeme naลกich otcov, ale pouลพรญvame modernรฉ technolรณgie aย sme ovplyvnenรญ celรฝm svetom.
Mariana Simas: Ide najmรค oย to, ลพe pracujeme sย potrebami sรบฤasnรฝch ฤพudรญ, ale sย reลกpektom kย nรกลกmu dediฤstvu.

Vaลกa kancelรกria pracuje po celom svete, od Brazรญlie cez ฤŒรญnu aลพ po Kanadu. Nech je prostredie akรฉkoฤพvek, jednoduchรฉ lรญnie vaลกich stavieb sรบ vย kontraste sย okolรญm, ale zรกroveลˆ vย nich cรญtiลฅ akรบsi vyrovnanosลฅ, harmรณniu. Ako je to moลพnรฉ?

Marcio Kogan: Nuลพ, hlavnรฉ tajomstvo je vย tom, ลพe viete, ako to treba urobiลฅ (smiech). Ostatnรฝch pรคลฅ alebo ลกesลฅ rokov pracujeme aj mimo Brazรญlie. Snaลพรญme sa porozumieลฅ mechanizmu prรกce na inรฝch miestach. Dobrรฝm prรญkladom je dom vย Kanade. Prostredie je รบplne odliลกnรฉ. Uลพ len samotnรก nรกvลกteva parcely bola pre nรกs veฤพmi dobrodruลพnรก. Klient sa neprestajne zabรกval na tom, ako sa my, ฤพudia zย trรณpov, ลกtverรกme na zasneลพenรฝ kopec.

Mariana Simas: Na finรกlny vรฝsledok, ฤiลพe ako bude naลกa architektรบra nakoniec vyzeraลฅ aย ฤo vytvorรญme, mรก veฤพkรฝ vplyv samotnรฝ klient. Veฤพmi pozorne naฤรบvame, ฤo klient ลพiada. Napokon, nielen klienti majรบ na naลกu tvorbu vรฝznamnรฝ vplyv. Sรบ to aj odliลกnรฉ kultรบry, scenรฉrie. Vลพdy sa snaลพรญme pracovaลฅ sย miestnymi architektmi, ktorรญ prinรกลกajรบ do projektu kus miestnej kultรบry.

Nebojรญte sa pouลพiลฅ vรฝraznรฉ farby, netradiฤnรฉ materiรกly ako corten, ฤi dokonca prepravnรฉ kontajnery, ale vลกetko veฤพmi disciplinovanรฝm spรดsobom.

Marcio Kogan: Milujeme materiรกly. Spoฤiatku sme navrhovali ฤisto biele domy. Potom priลกiel jeden klient aย povedal: โ€žNechcem biely dom, chcem dom zย prรญjemnรฝch teplรฝch materiรกlov.โ€œ Stalo sa to pred pรคtnรกstimi rokmi aย รบplne to zmenilo smerovanie naลกej kancelรกrie. Zaฤali sme naprรญklad pouลพรญvaลฅ miestny kameลˆ, ktorรฝ naลกe biele stavby trochu โ€žzaลกpinilโ€œ. Pรกฤilo sa nรกm takรฉto mixovanie materiรกlov.

Mariana Simas: Aj tu nรกjdeme trochu spoloฤnรฉho sย filmom, sย kinom. Aby sme poteลกili aj inรฉ zmysly, naลกe materiรกly sรบ vลพdy prรญjemnรฉ na dotyk. Doprajeme klientom rรดznorodรฉ zรกลพitky.

Marcio Kogan: Vย koneฤnom dรดsledku hovorรญme oย dome, vย ktorom sa mรก daลฅ bรฝvaลฅ, kde si ฤlovek vychutnรก รบtulnรฉ prostredie. Mieลกame modernรฉ veci sย prรญrodnรฝmi materiรกlmi tak, aby to fungovalo.

Stรกle vลกak ostรกvate pri rovnรฝch harmonickรฝch lรญniรกch. Nikdy ste neboli vย pokuลกenรญ pouลพiลฅ ornament alebo aspoลˆ oblรฉ tvary?
Marcio Kogan: Vย dvoch ฤi troch projektoch sme pouลพili krivky, ale urฤite nie ornamenty (smiech).

Vaลกe domy, ฤi uลพ sย drevom, alebo kameลˆom, vyzerajรบ veฤพmi disciplinovane.
Marcio Kogan: My sami sme veฤพmi disciplinovanรญ.

Ako si vyberรกte klientov? Alebo si klienti vyberajรบ vรกs?
Marcio Kogan: Klienti si vyberajรบ nรกs. Vidia naลกu prรกcu naprรญklad vย ฤasopisoch aย ฤalลกie kontakty sรบ na bรกze vzรกjomnej empatie. Vย zaฤiatkoch bolo ลฅaลพkรฉ nauฤiลฅ sa robiลฅ sprรกvne rozhodnutia aย nepracovaลฅ na nevhodnรฝch projektoch. Pracovali sme pod veฤพkรฝm tlakom aย neradi na to spomรญname. Dnes, keฤ kย nรกm prรญde klient, vรคฤลกinou uลพ vieme odhadnรบลฅ, ฤo mรดลพeme oฤakรกvaลฅ. Stane sa, ลพe klient chce takรฝ dom, akรฝ sme postavili uลพ dรกvnejลกie. Radลกej vลกak skรบลกame vลพdy nieฤo novรฉ. To, ฤo sme kedysi vytvorili pre jednรฉho klienta, nemusรญ dnes vyhovovaลฅ inรฉmu.

Mariana Simas: Hovorili sme oย disciplรญne. Veฤพmi precรญzne rieลกime vลกetky detaily, pouลพitie materiรกlov, svetla. Vย kaลพdom projekte je vลกak aj kรบsok rebรฉlie. Niekedy pouลพijeme vonkajลกรญ materiรกl vย interiรฉri, krivku alebo zvlรกลกtnu farbu, ฤi dokonca kontajnery.

Marcio Kogan: Sme kritickรญ perfekcionisti. Veฤพa vรฝkresov vย naลกej kancelรกrii konฤรญ vย mierke 1 : 1.
Mariana Simas: Marcio je vย kaลพdom projekte zainteresovanรฝ od รบplnรฉho zaฤiatku aลพ do finรกle. Niekedy vie byลฅ ako ลกรฉf veฤพmi poลพadovaฤnรฝ.

Zdรก sa, ลพe ste prรญsny ลกรฉf. Ako vyzerรก prรกca na projekte vo vaลกom ลกtรบdiu?
Marcio Kogan: Moji kolegovia sรบ vลพdy spoluautori projektu, na ktorom sa podieฤพajรบ. Snaลพรญme sa rozdeliลฅ zodpovednosลฅ. Niekedy hฤพadรกme inลกpirรกciu aj formou takej malej internej sรบลฅaลพe. Tรญm rozdelรญme do malรฝch skupรญn po ลกtyroch-piatich, celรฝ deลˆ pracujeme na nรกvrhoch aย kย veฤeru prediskutujeme jednotlivรฉ rieลกenia.

Ako sa dnes darรญ architektom vย Brazรญlii?
Mariana Simas: Nesieme bremeno zodpovednosti za brazรญlsky modernizmus. Veฤพmi sa oลˆ opierame. Naลกa prรกca je oย to ลฅaลพลกia, keฤ si uvedomรญme, ลพe sme pokraฤovateฤพmi myลกlienok naลกich majstrov modernizmu.
Marcio Kogan: Pred dvadsiatimi rokmi bola vย Brazรญlii veฤพkรก krรญza. Aย prรกca architekta je vรคฤลกinou jedna zย prvรฝch, ktorรบ krรญza zasiahne. Niektorรญ vtedy stratili รบplne vลกetko. Ostatnรฝch dvanรกsลฅ rokov je vลกak pre nรกs priaznivรฝch, situรกcia sa stabilizovala aย dobre sa nรกm pracuje.

Pojem architektonickรฉ dediฤstvo vย Brazรญlii znamenรก modernizmus. Je to pre vรกs ฤพahลกie vย porovnanรญ sย kolegami vย Eurรณpe, kde pri dediฤstve mรกme na mysli stavby starรฉ stovky rokov?
Marcio Kogan: Lina Bo Bardi, architektka taliansko-brazรญlskeho pรดvodu, hovorรญ, ลพe je ฤพahลกie pracovaลฅ vย Brazรญlii, kde je inรฉ historickรฉ pozadie. Brazรญlia je novรก krajina, preto vย nej rezonuje najmรค modernizmus. Keฤ som si pripravoval prednรกลกku na bratislavskรบ Clubovku, naลกiel som aj fotku Sao Paula spred sto rokov. Neverili by ste, ale nebolo tam niฤ postavenรฉ. Dnes ลพije vย Sao Paule 20 miliรณnov ฤพudรญ vย miliรณnoch budov, aย to vลกetko len za sto rokov. Horลกia strรกnka veci je tรก, ลพe tu mรกme neuveriteฤพnรฝ mix ลกtรฝlov, od neoklasicizmu cez stredomorskรฝ aลพ po francรบzsky.

ฤŒo si oย tom myslรญte ako architekt?
Marcio Kogan: รšprimne povedanรฉ, ลพijeme vย ลกkaredom meste. Mรก vลกak neuveriteฤพnรบ energiu. ลฝijรบ tu miliรณny ฤพudรญ, ktorรญ sa denne presรบvajรบ, produkujรบ novรฉ veci. Toto vย Eurรณpe nezaลพijete. Vย zmysle architektรบry je vรฝsledok tragickรฝ. Je to vลกak ลพivรฝ organizmus, ktorรฝ sa neustรกle vyvรญja rรดznymi smermi.

Keฤ sa obzriete spรคลฅ aย porovnรกte svoje ranรฉ projekty sย dneลกnรฝmi, ฤo vidรญte?
Marcio Kogan: Ako perfekcionista nikdy nie som spokojnรฝ. Vลพdy, keฤ vstupujem do novรฉho projektu, sรบstredรญm sa na to, ako ฤo najlepลกie vyrieลกiลฅ vลกetky problรฉmy aย ako nabudรบce urobiลฅ veci eลกte lepลกie. Na jednej strane je naลกa prรกca ฤoraz dokonalejลกia, na druhej strane tento proces prinรกลกa so sebou veฤพa stresu.

TEXT:ย Mรกria Novรกkovรก
FOTO:ย Dano Veselskรฝ

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB.