Medzinárodné letisko Košice

Bude opäť letecké spojenie medzi Bratislavou a Košicami? Záujem leteckých spoločností ukáže tender

Európska komisia dala Slovensku súhlas s leteckou linkou Bratislava – Košice vo verejnom záujme. Výsledky tendra predloží rezort dopravy na rokovanie vlády. Majú byť známe začiatkom roka 2025.

Rezort dopravy odoslal v utorok  na uverejnenie tender do Vestníka Európskej únie, v ktorom ho majú zverejniť do niekoľkých dní. Let z Bratislavy do Košíc s dĺžkou 312 kilometrov by mal trvať necelú hodinu, ale treba ešte pripočítať cestu na letisko a z letiska.

Košické letisko v mestskej časti Barca otvorili v roku 1955. Je druhé najväčšie na Slovensku a prevádzkuje ho akciová spoločnosť Letisko Košice – Airport Košice (2004) so základným imaním 31,140 mil. eur a dvoma Slovákmi a jedným občanom Rakúska v predstavenstve. Podľa Finstatu znížilo letisko v roku 2023 zisk o 26 % na 1,5 mil. eur. V roku 2001 sa začalo s výstavbou nového letiskového terminálu, ktorý bol otvorený v roku 2004 a v roku 2005 bol ocenený titulom Stavba roka 2005. Navrhli ho architekti Ján Mihalov a Karol Gregor a projektanti z prešovského Stavoprojektu, zhotoviteľmi stavby boli Bardejovské pozemné stavby, Bardejov. Slovenská správa letísk zaplatila za nový terminál 440,4 mil. korún.

Nový terminál letiska z roku 2005
Nový terminál letiska z roku 2005 | Zdroj: archív redakcie

Počet cestujúcich v roku 2024 stúpol

Košické letisko je medzinárodné a aktuálne má v ponuke priame lety do Viedne, Prahy, Varšavy, Zurichu, Londýna a Dublinu a v lete aj spojenie do dovolenkových destinácií. Priame spojenie s Bratislavou mu chýba už niekoľko rokov. Z Košíc lietal aj slovenský národný dopravca Slovanské aerolínie (1998 – 2007) so sídlom v Bratislave.

Priebeh roka 2024 považuje firma za úspešný. Minulý rok 2023 zakončilo letisko s vyše 625-tisíc vybavenými cestujúcimi, pričom za obdobie január – október tohto roka prešlo jeho bránami už 656 561 cestujúcich. To je o 17,4 % viac ako za rovnaké obdobie roka 2023.

Klesnú v tendri ceny leteniek?

Minister dopravy Jozef Ráž ml. vyzval v stredu na tlačovej besede počas rokovania vlády dopravcov, aby sa tendra zúčastnili. Verí, že tender bude úspešný a od marca 2025 bude letecké spojenie funkčné. Vyúčtovanie pre poskytovateľa služby bude však až v roku 2026.

Cenu jednosmernej letenky bez batožiny nastavil rezort na 80 eur a batožinou do podpalubia na 90 eur, obojsmerná letenka bez batožiny 130 eur a s batožinou 145 eur. Jedným z kritérií tendra je aj cena letenky a tá sa podľa ministra môže hýbať len smerom dolu.

Pravidelné lety by mali byť ráno a večer v pondelok, stredu a piatok a v nedeľu večer. Minimálna veľkosť lietadla je 400 pasažierov. „Zmluva bude uzatvorená s takým poskytovateľom, ktorý ponúkne čo najnižšiu požadovanú účasť štátu na doplácanie na prevádzku linky,“ povedal minister dopravy s tým, že majú vopred indikovaný záujem o lety do Košíc od viacerých spoločností. Po ukončení tendra predstaví rezort dopravy jeho výsledky vláde a tá rozhodne, či s víťazom uzavrie zmluvu, alebo nie.