
Bude v Jarovciach moderné kanoistické centrum? Po desiatich rokoch by mohol prísť zlom
V roku 2014 média obletela správa, že po dobudovaní infraštruktúry má v lokalite Zemník v bratislavských Jarovciach vyrásť Národné centrum kanoistiky a veslovania. Stavať sa malo v roku 2019, no je záver roka 2024 a centrum vodných športov stále nie je realitou. Pohnúť s prípravami by mal správca pozemkov – štátna Vodohospodárska výstavba – a rokovania zainteresovaných strán.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
„Pôjde o moderné centrum vodných športov, ktoré na Slovensku doteraz chýbalo. Po podpise zmluvy o prenájme lokality na 50 rokov medzi Slovenským zväzom rýchlostnej kanoistiky (dnes občianske združenie Slovenská kanoistika) a Vodohospodárskou výstavbou tak projekt dostáva reálne črty,“ píše sa v správe na www.jarovce.com z júna 2014. Z roku 2015 je návrh centra od autorov JF ATELIER, Kupec, Pavlech, Paulišin.
Na stole je otázka financovania
Kanoisti získali územné rozhodnutie na túto športovú infraštruktúru národného významu v septembri 2021 s platnosťou tri roky. Rokovali s rezortom životného prostredia o prácach na stavebnom povolení alebo o možnosti požiadať o predĺženie platnosti územného rozhodnutia.
Komunikácia s rezortom bola ťažká a celé to zamrzlo, uviedol pre ASB generálny manažér Slovenskej kanoistiky Boris Bergendi. Nakoniec požiadali o stavebné povolenie na jeden z viacerých objektov, hangár na veslovanie, čo predlžuje územné rozhodnutie.
Po zmene vlády sa podľa Bergendiho situácia zmenila, rezort životného prostredia prostredníctvom Vodohospodárskej výstavby prisľúbil 5 mil. € s tým, že majú záujem byť stavebníkom. „Teraz im prenechávame práva a povinnosti vyplývajúce zo zmluvy a z plánov podať stavebné povolenie,“ konštatoval Bergendi.
Kanoisti sa chystajú na stretnutie s Fondom na podporu športu a rezortným ministrom Dušanom Keketim, ktorý prisľúbil nejakú formu financovania. „Najprv bude treba vybudovať infraštruktúru, dve premostenia cez Jarovecké rameno, studňu a čističku odpadových vôd,“ dodal Bergendi.
Do prvej etapy by mali patriť infraštruktúra, premostenie a komunikácie. Aktuálne musia pripraviť jej reálne cenové náklady. Rezort športu by mal finančne pomôcť so zázemím pre pretekárov a s cieľovým objektom.
Pri začiatkoch pretekárskej dráhy bol architekt Talaš
Kanoisti sa snažia, pripravujú domáce a zahraničné súťaže, ako najlepšie vedia, a využívajú areál Zemník s hĺbkou vody 10 m v súčasnom stave. V júni 2024 napríklad pripravili majstrovstvá Európy juniorov a do 23 rokov v rýchlostnej kanoistike. Stav a vybavenie areálu však nie sú porovnateľné s areálmi v susednom Maďarsku, kde je kanoistika obľúbeným športom a maďarskí reprezentanti nosia domov medaily rovnako ako slovenskí.
Našťastie, pretekársku dráhu Zemník nie je treba výrazne prehĺbiť, čo by stálo nemalé peniaze. Postavili ju v rámci výstavby vodného diela Gabčíkovo – Nagymaros v roku 1992. Miroslav Haviar, prezident OZ, si na webových stránkach združenia v septembri zaspomínal, že jedným z projektantov bol aj bývalý kajakár a zároveň architekt Juraj Talaš.
Na výstavbu zdrže v Čunove bolo treba veľa štrku, ktorý mali ťažiť v oblasti vtedajšieho Rusovského ramena. Práve Juraj Talaš presvedčil staviteľov, aby ťažili v tvare pretekárskej dráhy. „Tak sa aj stalo a vďaka tomu máme dnes pekný areál. Ostáva len dúfať, že sa aj v dohľadnom čase dobuduje,“ napísal s istou mierou optimizmu prezident kanoistov.
Pohľad na rast cien výstavby tejto športovej infraštruktúry však až taký optimistický nie je. Podľa informácií z webovej stránky www.jarovce.com z roku 2014, bol odhad celkových nákladov 20 miliónov €, podieľať sa na nich mala aj vláda prostredníctvom rezortu školstva.
V roku 2021 Trend uverejnil, že investičné náklady na vodácke centrum s rozlohou 60 hektárov by boli predbežne 30 miliónov € bez DPH. V roku 2024 informoval generálny manažér Slovenskej kanoistiky Boris Bergendi, že by mohli dosiahnuť cca 36 mil. € a prvá etapa by stála 12 až 15 mil. €.
Športový areál nesmie byť megalomanský
Po vzniku Ministerstva cestovného ruchu a športu SR sa rezort zaoberá aj témou centra vodných športov Zemník a koordinuje sa s rezortom životného prostredia, pretože pozemky spravuje štátna Vodohospodárska výstavba. Štátny podnik si vie predstaviť, že by postavil športový areál so súhlasom ministerstva, musí mať však rozumné parametre a nesmie byť megalomanský.
Jasný názor na výstavbu pre kanoistov má rezort životného prostredia, ktorý nebude súhlasiť s tým, aby na pozemkoch štátneho podniku postavil areál súkromný subjekt, čo by v budúcnosti mohlo spôsobiť právne problémy.
„Ak dôjde k výstavbe, tak iba v rámci projektu štátneho podniku Vodohospodárska výstavba, ktorý ho bude manažovať a spravovať a v prípade potreby bude daný do užívania kanoistom. Majetkové prepájanie so Slovenským zväzom kanoistiky však zelený rezort nepodporuje,“ uviedol envirorezort.
Ministerstvo cestovného ruchu malo viacero stretnutí so zástupcami Slovenskej kanoistiky zo sekcie hladkých vôd, ale rokovania zatiaľ nie sú ukončené. Hľadajú sa riešenia a spôsob financovania, akým by ministerstvo vedelo čo najefektívnejšie pomôcť pri realizácii projektu.