ฤesko-slovenskรฝ smรบtok na Bienรกle architektรบry
Spoloฤnรฝ ฤeskoslovenskรฝ pavilรณn, nรกdhernรก, ale z hฤพadiska vรฝstavnรฝch potrieb dnes uลพ ฤiastoฤne preลพitรก stavba (prakticky nevyvetrateฤพnรก) sa stรกva pascou na kreatรญvne idey.
Zoฤi-voฤi funkcionalistickej klasike Otakara Novotnรฉho ako keby sa bรกli sรบฤasnรญ tvorcovia vymyslieลฅ ฤokoฤพvek, ฤoย bude strohej obรกlke, dominantnej vo svojej jednoduchosti, aspoล akรฝm-takรฝm partnerom. Aspoล tรฝch mรกlo, ktorรฉ som mal moลพnosลฅ vidieลฅ na vlastnรฉ oฤi v originรกle (ak nepoฤรญtam Architektรบru bez architektov ateliรฉru ksa. z roku 2002 neskรดr inลกtalovanรฝ aj v praลพskom Veltrลพnom palรกci).Za ostatnรฝch 6 rokov obsadili ฤesko-slovenskรบ oรกzu benรกtskych Giardini chladniฤky ateliรฉru Zero-Zero (2008) โ skรดr sociologickรฝ pohฤพad do slovenskรฝch ลพalรบdkov, neลพ architektonickรฝ koncept. Pred dvoma rokmi reprezentoval sรบฤasnรบ ฤeskoslovenskรบ tvorbu โsklad drevaโ Martina Rajniลกa โ koncept zรกmernej โnearchitektรบryโ odvรกลพneho architekta โ anarchistu (ktorรฝ sรกm svoje ฤasto nepovolenรฉ stavby v ฤeskรฝch luhoch a hรกjoch spojenรญm โdoฤasnรฝ sklad dลรญvรญโ pred รบradnou mocou oznaฤuje). Vรฝpoveฤ zaujala nielen vรดลou ฤerstvo napรญlenรฉho dreva, ale i agresรญvnym spรดsobom, akรฝm โvyhลezlaโ z รบtrob pavilรณnu: vรฝron ฤรญrej sebastrednej architektovej radosti z tela prรญsne ukรกznenรฉho funkcionalizmu architekta-klasika.
Nie nรกhodou ale porotu viac neลพ programovรก anarchia zaujala drevenรก spontรกnna architektรบra autentickรฝch domฤekov bahrajnskรฝch rybรกrov, ocenenรฉ Zlatรฝm levom. Mne osobne vadilo ochotnรญcke divadlo na zahรกjenรญ a neprรญjemnรฝ pocit, ลพe takรกto vรฝstava by nemala slรบลพiลฅ aj ako predajลa knรญh autora expozรญcie…
ฤo si ale nรกvลกtevnรญk odnesie z tohtoroฤnรฉho Bienรกle? ลฝiaฤพ, ani chuลฅ parenice z chladniฤky, ani vรดลu foลกien ฤi triesku pod nechtom. Prรกzdny pavilรณn umoลพลuje vychutnaลฅ jeho proporcie, ale… Objavili sme tablet, fรญรญรญha! ล koda, ลพe autori ruskรฉho pavilรณnu objavili aj spรดsob, ako ho vyuลพiลฅ. Vizualizรกcie โproblรฉmovโ sรบ len veฤพmi priemernรฉ. Alebo je latrรญna na stฤบpe odpoveฤou na architektรบru digitรกlneho veku? โPanelรกk bez okien je slepรฝ!!!โ ach jaj…
Ak bolo cieฤพom zviditeฤพniลฅ slovenskรฝch a ฤeskรฝch architektonickรฝch aktivistov, beriem… ale oveฤพa nรกzornejลกie a divรกcky atraktรญvnejลกie (a bez dementnรฉho tabletu s neลกikovnรฝm ovlรกdanรญm) to dokรกzali autori americkรฉho pavilรณnu. Kvitujem aj fakt, ลพe bez tohto konceptu by sa asi toฤพko mladรฝch ฤพudรญ nikdy supervรฝstavy nezรบฤastnilo. โ…mojou snahou je priniesลฅ diskusiu o veฤพkรฝch tรฉmach architektรบry priamo do nรกลกho pavilรณnu. Projekt je dialรณgom s nรกvลกtevnรญkmi benรกtskeho bienรกle,โ povedal pre ASB kurรกtor Jรกn Perneckรฝ.
ลฝiaฤพ, pavilรณn som videl v deล slรกvnostnรฉho otvorenia a v deล nasledujรบci โ a diskusia, ktorรก sa tu viedla, bola skรดr v rovine โJe toto vรดbec moลพnรฉ?โ, neลพ ลพe by dramaticky prispievala ku kvalite architektonickรฉho diskurzu. Ak sa odvtedy aลพ dodnes kaลพdodenne v pavilรณne konajรบ strhujรบce diskusie nad problรฉmami sรบฤasnej architektรบry, autorom sa ospravedlลujem…
Druhou nohou konceptu mรก byลฅ virtuรกlny priestor na strรกnkach www.askingarchitecture.sk. Posรบฤte sami… Chceme snรกฤ svetu tvrdiลฅ, ลพe nevieme, kam z konopรญ? Kaลพdรฉho z รบฤastnรญkov osve si vรกลพim a som rรกd, ลพe svoje projekty realizujรบ v neuteลกenรฝch podmienkach slovenskej prรญtomnosti, kde vรฝznam slova โarchitektโ v povedomรญ ลกirokej verejnosti osciluje niekde medzi โsockaโ a โdarmoลพrรกฤโ. Ale uลพ len nemรก prรญtomnosลฅ ducha stavby fenomenรกlneho Otakara Novotnรฉho v benรกtskom pavilรณne by mohla autorovi koncepcie napovedaลฅ, ลพe menej je niekedy viac. A v tomto prรญpade nielen formou, ale i obsahom.
Autor projektu Jรกn Perneckรฝ tvrdรญ, ลพe ho viac ako odpovede zaujรญmajรบ otรกzky… pรฝtam sa teda rovnako, ako som sa pรฝtal na vernisรกลพi: O ฤom???
Matej ล iลกolรกk
–>–>