Cestรกr je kasta (profil spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, a. s.)
Galรฉria(3)

Cestรกr je kasta (profil spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, a. s.)

โ€žByลฅ cestรกrom znamenรก byลฅ prรญsluลกnรญkom urฤitej kasty. Vย naลกej firme sa toto povolanie dedรญ zย generรกcie na generรกciu,โ€œ hovorรญ Ing.ย Juraj Danฤiลกรญn, generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Eurovia โ€“ Cesty, a. s.


Spoloฤnosลฅ Eurovia โ€“ Cesty je znรกma ako priekopnรญk PPP projektov na Slovensku, ako sa kย tomu dostala?
Niekedy okolo roku 1995 sa na Slovensku zaฤala intenzรญvna vรฝstavba diaฤพnic, do ktorej sa zapojili vลกetky slovenskรฉ firmy, vrรกtane nรกs. Rok 1998 vลกak priniesol zmenu klรญmy, ktorรก mala pre mnohรฉ spoloฤnosti neblahรฉ dรดsledky… My sme mali ลกลฅastie, kรบpil nรกs zahraniฤnรฝ akcionรกr, ktorรฝ veฤพmi rรฝchlo vyrieลกil finanฤnรฉ problรฉmy, aย zรกroveลˆ nรกm ponechal nรกplลˆ ฤinnosti. Po niekoฤพkรฝch rokoch reลกtrukturalizรกcie sme tak zaฤali ลกtandardnรฉ podnikanie. Vย ลˆom sme sa vฤaka akcionรกrovi โ€“ nadnรกrodnรฉmu zoskupeniu cestรกrskych firiem Eurovia aย celosvetovo najvรคฤลกiemu stavebnรฉmu zoskupeniu VINCI โ€“ dostali aj ku koncesiรกm.

Zaฤali sme hฤพadaลฅ moลพnosti, ako na projekty naลกich klientov zohnaลฅ peniaze. Skรบsenosti sme ฤerpali zo zahraniฤia, najmรค zย bliลพลกรญch eurรณpskych krajรญn, do ktorรฝch sme privรกdzali klientov, aby videli rozliฤnรฉ modely tรฝchto moลพnostรญ. Bolo medzi nimi aj mnoลพstvo takรฝch, ktorรฉ by sa na Slovensku nemohli uchytiลฅ, my sme hฤพadali modely akceptovateฤพnรฉ vย naลกich podmienkach.

Prvรฝ jednoduchรฝ projekt verejno-sรบkromnรฉho partnerstva sa nรกm podarilo uskutoฤniลฅ vย roku 2003 sย klientom, ktorรฝ pochopil prรญsluลกnรบ filozofiu. Vedel, ลพe nie sme obchodnรญci sย peniazmi, ktorรญ prinรกลกajรบ svoj kapitรกl, ale stavbรกri. Svojim klientom sme od zaฤiatku jasne vysvetฤพovali, ลพe takรฝto projekt stojรญ nielen na nich aย na nรกs, ale aj na finanฤnom รบstave. Vย prvรฝch rokoch sme museli banky eลกte presviedฤaลฅ, neskรดr sa to prelomilo. Vย praxi to vyzeralo tak, ลพe sme mestรกm aย vyลกลกรญm รบzemnรฝm celkom zaฤali ponรบkaลฅ projekty, vย ktorรฝch sa po technickom posรบdenรญ navrhli stavebnรฉ รบpravy aย pre klienta sa vybral najvhodnejลกรญ spรดsob financovania. Na zรกklade toho sme nรกsledne mohli predloลพiลฅ garanciu neลกtandardnej zรกruฤnej lehoty โ€“ minimรกlne 5, niekedy 7 aลพ 10 rokov.

Takรกto zรกruฤnรก lehota (pri novรฝch aย vรคฤลกรญch projektoch sa jej ฤas eลกte zvyลกuje) zahล•ลˆa aj technickรบ รบdrลพbu prรกc, ktorรฉ sa realizujรบ โ€“ aย prirodzene, premieta sa aj do ceny. Klient vลกak za to dostรกva garanciu cesty, ktorรก vย dohodnutom ฤase nezmenรญ svoje poฤiatoฤnรฉ technickรฉ parametre. Za ponukou nรกลกho know-how stojรญ obrovskรฉ nadnรกrodnรฉ zoskupenie VINCI pรดsobiace vย oblasti cestnรฉho staviteฤพstva uลพ od roku 1918.

Mรดลพete nรกm priblรญลพiลฅ niektorรฉ konkrรฉtne projekty?
Zaฤali sme vย Roลพลˆave, kde potrebovali vย krรกtkom ฤase rekonลกtruovaลฅ niekoฤพko miestnych ulรญc. Pri ich ลกtandardnom systรฉme to mali naplรกnovanรฉ pribliลพne na 7 rokov, my sme to spravili za 3 aลพ 4 mesiace, tรฝch 7 rokov uลพ len splรกcajรบ… Celรฝ ฤas im vลกak tieto cesty spoฤพahlivo slรบลพia. Takouto jednoduchou formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva sme potom pokraฤovali vย Koลกiciach, ktorรฉ boli enormne zadฤบลพenรฉ. Museli sme tam podstรบpiลฅ celรฝ proces vysvetฤพovania sย bankovรฝm sektorom aย mestom โ€“ aย dnes sรบ Koลกice lรญdrom vย projektoch verejno-sรบkromnรฉho partnerstva.

Najvรคฤลกรญm รบspechom pre nรกs bolo, keฤ sa dรดvera vย projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva presunula na Koลกickรฝ samosprรกvny kraj aย realizoval sa prvรฝ projekt vย hodnote niekoฤพkรฝch stoviek miliรณnov Sk. Poฤas jednรฉho roka sa rekonลกtruovali cesty II. aย III. kategรณrie, hneฤ pri prvom projekte sa 10โ€‰% ciest zย celej plochy dostalo zย havarijnรฉho do vynikajรบceho stavu. Samozrejme, sย garanciou od nรกs, ลพe vย takomto stave vydrลพia 10 rokov. To by samosprรกva nijakรฝm inรฝm spรดsobom nedosiahla. Vย Koลกickom samosprรกvnom kraji sme potom realizovali ฤalลกรญ projekt, neskรดr sa pridal Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj. Dnes sa zย toho vyvinul veฤพkรฝ spoloฤnรฝ projekt, vย ktorom sa rieลกia cesty II. aย III. kategรณrie na vรฝchode Slovenska. Bez modelu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva by to trvalo desaลฅroฤia…ย ย 

Naลกe aktivity sme potom postupne rozลกรญrili aj za hranice vรฝchodnรฉho Slovenska. Oย projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva je stรกle zรกujem, eurofondy nemรดลพu pokryลฅ vลกetky potreby tejto krajiny.

Akรฝm spรดsobom zรบroฤujete niekoฤพkoroฤnรฉ skรบsenosti sย takรฝmito projektmi? Kam sa posรบvajรบ vaลกe ambรญcie na tomto รบseku?
Proces realizรกcie projektov verejno-sรบkromnรฉho partnerstva je naลกtartovanรฝ, zatiaฤพ sa vลกak prostrednรญctvom nich realizujรบ len rekonลกtrukcie ciest. Naลกou ambรญciou na regionรกlnej รบrovni je postรบpiลฅ aj do sfรฉry vรฝstavby novรฝch ciest.

Druhou naลกou tรบลพbou je, aby sa verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo rozลกรญrilo do oblasti รบdrลพby ciest, ktorรบ by sme chceli prevziaลฅ. Veฤพmi dobre vieme, ลพe sa dรก robiลฅ efektรญvnejลกie. Pri diaฤพniฤnรฝch PPP projektoch sa sย tรฝm uลพ poฤรญta, na regionรกlnej รบrovni vลกak zatiaฤพ pรดsobia miestne รบdrลพbรกrske organizรกcie. Niektorรฉ vyลกลกie รบzemnรฉ celky na to uลพ pomaly prichรกdzajรบ aย transformujรบ tieto organizรกcie na vstup sรบkromnรฉho sektora. Vย tomto smere vลกak oฤakรกvam problรฉmy, aj keฤ ich vidรญm skรดr vย rovine filozoficko-politickรฉho presviedฤania, neลพ vย odbornej rovine. Zvyฤajne ide totiลพ oย podniky sย niekoฤพkรฝmi stovkami zamestnancov, sย mnoลพstvom nehnuteฤพnostรญ, nรญzkou efektivitou prรกce aย operatรญvneho riadenia. Radi by sme tรบto oblasลฅ preniesli na รบroveลˆ, kde sa za tie istรฉ peniaze poskytujรบ sluลพby minimรกlne oย kategรณriu vyลกลกie.ย ย 

Neobรกvate sa oย budรบcnosลฅ PPP projektov vย sรบvislosti sย aktuรกlnou situรกciou vย bankovom sektore aย sย finanฤnou krรญzou?

Mรดลพem hovoriลฅ vรฝluฤne za oblasลฅ nรกลกho pรดsobenia, kde sa PPP projekty dajรบ vnรญmaลฅ len vย rรกmci dlhodobรฉho procesu โ€“ aย vย takomto meradle hodnotรญm dneลกnรบ krรญzu ako extrรฉm. My staviame stavby, ktorรฉ majรบ reรกlneho investora aย posudzujรบ ich profesionรกlne finanฤnรฉ รบstavy. Kooperรกcia aย sรบhra tรฝchto troch subjektov sa odrรกลพa vย tom, ลพe vรฝslednรฉ projekty sรญce vznikajรบ dlho aย ฤasto veฤพmi ลฅaลพko, potom vลกak stoja na pevnรฝch zรกkladoch. Okrem toho sรบ charakteristickรฉ vysokou profesionalitou aย dlhodobรฝmi investรญciami. Preto si myslรญm, ลพe sรบฤasnรก finanฤnรก krรญza nebude maลฅ na ne zรกsadnรฝ vplyv. Pomรดลพu tomu pravdepodobne aj ลกtรกtne zรกruky za finanฤnรฝ sektor.

Ako vidรญte nastavenie sรบฤasnej legislatรญvy vย oblasti vรกลกho pรดsobenia?ย ย 
Vย sรบฤasnej legislatรญve nevidรญm vย tejto oblasti ลพiadne zรกsadnรฉ problรฉmy. Neobsahuje extrรฉmy, ktorรฉ by blokovali stavebnรญctvo aย ktorรฉ by bolo treba okamลพite rieลกiลฅ. Isteลพe, sรบ vย nej detaily, ktorรฉ treba dolaฤovaลฅ, ako naprรญklad problรฉmy ochrany vnรบtornรฉho trhu alebo klasifikรกcie stavebnรฝch firiem. Vย kaลพdom prรญpade je podฤพa mลˆa potrebnรฉ pri tvorbe aย รบprave balรญka stavebnรญckych prรกvnych predpisov neustรกle plynulo postupovaลฅ, lebo keฤ sa tento zotrvaฤnรญk zastavรญ, veฤพmi ลฅaลพko sa dรก opรคลฅ do pohybu. Tvorba kvalitnej legislatรญvy mรดลพe vย koneฤnom dรดsledku trvaลฅ celรฉ roky, treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe stavebnรญctvo nie je ลกprint, ale beh na dlhรฉ trate. Hlavnou snahou ลกtรกtu vย tomto smere by mala byลฅ efektรญvna aย rรฝchla vรฝstavba.

Za dรดleลพitรบ povaลพujem moลพnosลฅ vyvlastnenia vย prรญpade, keฤ je dohoda vylรบฤenรก, aj sa vลกeobecne povaลพuje za kontroverznรบ. Je to veฤพmi รบฤinnรก hrozba pre ลกpekulantov, kย samotnรฉmu procesu vyvlastnenia tak uลพ zvyฤajne nedรดjde… Vย skutoฤnosti sa kย vyvlastลˆovaniu pristupuje len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch. Pre ลฅaลพbu kameลˆa ฤi stavbu diaฤพnic je moลพnosลฅ prijatia takรฉhoto opatrenia nevyhnutnosลฅou, ktorou sa jednoznaฤne sleduje celospoloฤenskรฝ zรกujem. Ten sa, podฤพa mรดjho nรกzoru, sleduje aj pri stavbe ciest prvej triedy, ktorรฉ majรบ pre regiรณny nesmierny vรฝznam. Tu vลกak moลพnosลฅ vyvlastnenia nejestvuje, preto pri vรฝstavbe alebo rekonลกtrukciรกch tรฝchto ciest budรบ naฤalej pretrvรกvaลฅ problรฉmy, aย to aj napriek tomu, ลพe mรกme kย dispozรญcii prostriedky zย fondov Eรš.

Dosiaฤพ sme sa zhovรกrali oย cestรกch, ktorรฉ sรบ zakotvenรฉ vย samotnom nรกzve vaลกej spoloฤnosti, realizujete aj inรฉ stavby?
Cestnรฉ stavby, zย ktorรฝch sa vytvorila naลกa firma, vznikli po vojne za รบฤelom obnovy vลกetkรฝch ciest aย mostov vย regiรณne. Cesty sรบ preto pre nรกs historicky dominantnรฉ aย spolu sย tรฝm, ฤo vลกetko kย nim patrรญ, predstavujรบ naลกe ลกtandardnรฉ portfรณlio. Mรกme na ne prรญsluลกnรบ techniku aย ฤพudรญ. Mnohรญ zamestnanci firmy sa im venujรบ celรฝ ลพivot… Vย rรกmci technickรฉho zรกzemia mรกme obaฤพovacie sรบpravy, ktorรฉ sย jednou vรฝnimkou (uลพ iba na krรกtky ฤas) pokrรฝvajรบ celรฉ รบzemie Slovenska. Zย vlastnรฝch kameลˆolomov vieme na tomto teritรณriu pokryลฅ aj potrebu kameniva, ktorรฉ mรก na slovenskรฉ pomery vynikajรบcu kvalitu. To vลกetko nรกs oprรกvลˆuje kย tomu, ลพe klientovi mรดลพeme garantovaลฅ termรญn, kvalitu aj cenu.

Pre bliลพลกiu predstavu, vย skupine Eurovia je asi 38ย 000 cestรกrov. Samozrejme, ลพe vย rรกmci skupiny sa vykonรกvajรบ aj ฤalลกie ฤinnosti, ktorรฝmi si mรดลพeme vypomรกhaลฅ, ak ich na stavbe treba. Vย rรกmci ciest mรดลพeme realizovaลฅ napr. aj ekologickรฉ alebo inรฉ stavby, do samostatnรฝch projektov tohto druhu sa vลกak nepรบลกลฅame, vย prรญpade potreby si na to nรกjdeme spoฤพahlivรฉho partnera. Vย zรกsade sa teda drลพรญme hesla, ลพe kaลพdรฝ mรก robiลฅ to, ฤo vie. Aย ak to chceme robiลฅ dobre, moderne aย efektรญvne, mรกme ฤo robiลฅ…

Relatรญvnou novinkou uย nรกs je รบdrลพba komunikรกciรญ โ€“ vย niektorรฝch ฤastiach Koลกรญc ju robรญme uลพ osem rokov. Piaty rok udrลพiavame aj vnรบtroareรกlovรฉ komunikรกcie U. S. Steelu. Vย tomto regiรณne mรกme dobrรฉ zรกzemie aย skรบsenosti. Preto sa chceme pustiลฅ aj do rozลกรญrenia รบdrลพby komunikรกciรญ, ฤรญm vhodne doplnรญme nรกลก biznis. รšdrลพba komunikรกciรญ je ฤinnosลฅ, ktorรบ by mala robiลฅ cestรกrsky zaloลพenรก firma.

Koฤพko ฤพudรญ zย toho mnoลพstva cestรกrov Eurovie je na Slovensku?
Vย sรบฤasnosti mรกme na Slovensku pribliลพne 650 aลพ 700 stรกlych pracovnรญkov (ฤalลกรญch 200 ฤพudรญ je vย kameลˆolomoch). Na rozdiel od mnohรฝch inรฝch firiem nimi realizujeme svoju ฤinnosลฅ aลพ zย 80 %. ฤฝudia pre nรกs predstavujรบ veฤพmi stabilnรฉ zรกzemie, bez zรกsadnรฝch problรฉmov sย fluktuรกciou. Napriek tomu si musรญme vychovรกvaลฅ budรบcich odbornรญkov, je to jedinรฉ vรฝchodisko na zabezpeฤenie budรบceho pracovnรฉho zรกzemia firmy. Naลกa firma bola jednou zย prvรฝch pri zavedenรญ podnikovรฝch ลกtipendiรญ pre ลกtudentov vysokรฝch ลกkรดl pred niekoฤพkรฝmi rokmi. ล tudenti majรบ uย nรกs perspektรญvu zamestnania, odbornรฉho vzdelania, skรบลกok odbornej spรดsobilosti aย vย ลกtvorroฤnom cykle si mรดลพu prejsลฅ celรบ firmu. Za ten ฤas sa ukรกลพe ich najvhodnejลกie smerovanie. Obdobnรฉ modely by sme chceli zaviesลฅ aj pri strednรฝch aย uฤลˆovskรฝch ลกkolรกch. Nรกลก akcionรกr mรก tieลพ vรญziu ลกkoliaceho strediska, ktorรฉ by sa malo vybudovaลฅ na pomedzรญ Slovenska, ฤŒeska aย Poฤพska.ย ย 

Akรฝm spรดsobom sa formuje odbornรฉ zรกzemie spoloฤnosti?
Systรฉm vย Eurovii je postavenรฝ na zodpovednosti za kvalitu diela. Na Slovensku sme mali ako prvรก stavebnรก spoloฤnosลฅ vย dopravnom staviteฤพstve certifikรกciu systรฉmu kvality pre vลกetky zรกvody aย neskรดr aj laboratรณriรญ na centrรกle aย vo vลกetkรฝch obaฤพovaฤkรกch aย lomoch. Vย rรกmci hierarchie Eurovie najvyลกลกie postavenie mรก laboratรณrium, resp. vรฝvojovรฉ centrum vย Bordeaux vo Francรบzsku. Tam sa uskutoฤลˆuje vysoko ลกpecializovanรฝ vรฝvoj na รบrovni, ktorรก vรฝrazne predbieha platnรบ legislatรญvu aj vลกeobecnรฉ poznatky. Niektorรฉ vรฝsledky sme prezentovali uลพ aj na Slovensku.

Ako prรญklad mรดลพem uviesลฅ ekologickรบ technolรณgiu, ktorou sa mรดลพe vyrobiลฅ asfaltovรก zmes pri niลพลกรญch teplotรกch. Niลพลกie teploty znamenajรบ menej energie na vรฝrobu, ale aj znรญลพenie emisiรญ do atmosfรฉry, znรญลพenie zadymenia aย zรกpachu. To zรกroveลˆ pracovnรญkom prinรกลกa lepลกie pracovnรฉ podmienky, zvyลกuje sa pritom aj vzdialenosลฅ na rozvoz. ฤŽalลกรญm prรญkladom sรบ ลกpiฤkovรฉ systรฉmy na vozovkรกch, ktorรฉ niฤia oxidy dusรญka pochรกdzajรบce zย vรฝfukovรฝch plynov aย vytvรกrajรบ stabilnรฉ zlรบฤeniny dusรญka. ฤŒasลฅ tรฝchto zlรบฤenรญn sa zrรกลพa na povrchu vozovky aย odstrรกni sa buฤ spoloฤne sย daลพฤovou vodou, alebo jednoduchรฝm ฤistenรญm.

Profesionรกlnu orientรกciu zodpovedajรบcu naลกej ลกpecifickej ฤinnosti nemรก uย nรกs ลพiadna ลกkola, napriek tomu sa spoluprรกci sย nimi nevyhรฝbame. Vedecko-vรฝskumnรบ bรกzu vลกak mรกme vย Bordeaux…

Mรดลพete podrobnejลกie predstaviลฅ niektorรฉ zย technolรณgiรญ vyvinutรฝch vย Bordeaux, ktorรฉ sa na Slovensku uลพ pouลพรญvajรบ?
Uvediem technolรณgiu, ktorรบ sme patentovali aย ktorรก je zaujรญmavรก zย praktickรฉho hฤพadiska, hoci je pre nรกs uลพ beลพnรฝm ลกtandardom. Ide oย tenkovrstvovรบ รบpravu studenรฝch zmesรญ. Konkurencia ju robรญ zmesou emulzie, ku ktorej pridรก kamenivo. My pridรกvame tretรญ komponent (stroje na poklรกdku mikrokobercov sรบ tieลพ ลกpeciรกlne upravenรฉ), ktorรฝm sรบ rozptรฝlenรฉ mikrofibrovรฉ vlรกkna, ฤรญm vznikรก kompozitnรฝ materiรกl. Je to komplikovanejลกie aย aj mierne drahลกie, naลกe zรกruky na kvalitnejลกiu รบpravu vลกak mรดลพu byลฅ dlhลกie, priฤom รบลพitkovรฉ vlastnosti sa prudko zvyลกujรบ.

Bliลพลกie by som sa eลกte vrรกtil aj kย spomenutej technolรณgii sย priamou vรคzbou na ekolรณgiu. Pri nej sa do asfaltovรฝch zmesรญ pouลพรญva prรญsada sย cieฤพom znรญลพenia energetickej nรกroฤnosti. Slovensko mรก na vรฝchode najvรคฤลกie ฤistรฉ zdroje prรญrodnรฉho zeolitu, ktorรฝ sa dรก mimoriadne jemne zomlieลฅ aย mรก schopnosลฅ viazaลฅ vodu. Pouลพitรญm tohto prรญrodnรฉho materiรกlu nastรกva plastifikรกcia zmesi, ktorรบ dokรกลพeme vyrobiลฅ pri niลพลกรญch teplotรกch aย ktorรบ dokรกลพeme ฤพahลกie obaliลฅ asfaltom. Potom ju vieme doviesลฅ na stavbu aย zhutniลฅ tak isto, ako keby sa vรฝroba uskutoฤลˆovala pri vyลกลกรญch teplotรกch. Je to technolรณgia, ktorรก podฤพa spรดsobu ohrevu prinรกลกa jednoznaฤnรฉ aย merateฤพnรฉ รบspory 10 aลพ 23โ€‰% energie. Snรกฤ je toto ฤรญslo zaujรญmavรฉ. Ekologickรฉ sprรกvanie by malo byลฅ aj vย budรบcnosti naลกรญm pilierom.

Akรฉ ฤalลกie priority aย vรญzie si spรกjate sย vaลกou spoloฤnosลฅou vย horizonte najbliลพลกรญch rokov?
Nebudem hovoriลฅ, kde vลกade aย ฤo robรญme aย budeme robiลฅ, pre nรกs sรบ to normรกlne stavby. Poviem skรดr, ลพe by sme chceli masรญvnejลกie zvlรกdnuลฅ segment รบdrลพby ciest aย urobiลฅ regioยญnรกlne PPP projekty na โ€žzelenejโ€œ lรบke. Oฤakรกvam tieลพ, ลพe proces PPP projektov sa dotiahne do konca aย naลกa skupina VINCI sa zhostรญ aspoลˆ jednรฉho zย 3 balรญkov, neskรดr moลพno aj รบdrลพbรกrskej ฤinnosti.

Inak si myslรญm, ลพe mรดลพeme byลฅ spokojnรญ, hovoria za nรกs naลกe kaลพdoroฤnรฉ vรฝsledky. Pri plynulom nรกraste objemu vรฝroby dokรกลพeme zabezpeฤovaลฅ plynulรฝ zisk bez vรฝkyvov. To je niekedy viac ako dosahovaลฅ extrรฉmne kolรญsavรฉ vรฝkony. Naลกรญm cieฤพom je byลฅ stabilne zย roka na rok lepลกรญ.

Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก
Foto: Eurovia โ€“ Cesty, a. s.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 4/2008.

Najฤรญtanejลกie