Cestรกr je kasta (profil spoloฤnosti Eurovia โ Cesty, a. s.)
โByลฅ cestรกrom znamenรก byลฅ prรญsluลกnรญkom urฤitej kasty. Vย naลกej firme sa toto povolanie dedรญ zย generรกcie na generรกciu,โ hovorรญ Ing.ย Juraj Danฤiลกรญn, generรกlny riaditeฤพ spoloฤnosti Eurovia โ Cesty, a. s.
Spoloฤnosลฅ Eurovia โ Cesty je znรกma ako priekopnรญk PPP projektov na Slovensku, ako sa kย tomu dostala?
Niekedy okolo roku 1995 sa na Slovensku zaฤala intenzรญvna vรฝstavba diaฤพnic, do ktorej sa zapojili vลกetky slovenskรฉ firmy, vrรกtane nรกs. Rok 1998 vลกak priniesol zmenu klรญmy, ktorรก mala pre mnohรฉ spoloฤnosti neblahรฉ dรดsledky… My sme mali ลกลฅastie, kรบpil nรกs zahraniฤnรฝ akcionรกr, ktorรฝ veฤพmi rรฝchlo vyrieลกil finanฤnรฉ problรฉmy, aย zรกroveล nรกm ponechal nรกplล ฤinnosti. Po niekoฤพkรฝch rokoch reลกtrukturalizรกcie sme tak zaฤali ลกtandardnรฉ podnikanie. Vย ลom sme sa vฤaka akcionรกrovi โ nadnรกrodnรฉmu zoskupeniu cestรกrskych firiem Eurovia aย celosvetovo najvรคฤลกiemu stavebnรฉmu zoskupeniu VINCI โ dostali aj ku koncesiรกm.
Zaฤali sme hฤพadaลฅ moลพnosti, ako na projekty naลกich klientov zohnaลฅ peniaze. Skรบsenosti sme ฤerpali zo zahraniฤia, najmรค zย bliลพลกรญch eurรณpskych krajรญn, do ktorรฝch sme privรกdzali klientov, aby videli rozliฤnรฉ modely tรฝchto moลพnostรญ. Bolo medzi nimi aj mnoลพstvo takรฝch, ktorรฉ by sa na Slovensku nemohli uchytiลฅ, my sme hฤพadali modely akceptovateฤพnรฉ vย naลกich podmienkach.
Prvรฝ jednoduchรฝ projekt verejno-sรบkromnรฉho partnerstva sa nรกm podarilo uskutoฤniลฅ vย roku 2003 sย klientom, ktorรฝ pochopil prรญsluลกnรบ filozofiu. Vedel, ลพe nie sme obchodnรญci sย peniazmi, ktorรญ prinรกลกajรบ svoj kapitรกl, ale stavbรกri. Svojim klientom sme od zaฤiatku jasne vysvetฤพovali, ลพe takรฝto projekt stojรญ nielen na nich aย na nรกs, ale aj na finanฤnom รบstave. Vย prvรฝch rokoch sme museli banky eลกte presviedฤaลฅ, neskรดr sa to prelomilo. Vย praxi to vyzeralo tak, ลพe sme mestรกm aย vyลกลกรญm รบzemnรฝm celkom zaฤali ponรบkaลฅ projekty, vย ktorรฝch sa po technickom posรบdenรญ navrhli stavebnรฉ รบpravy aย pre klienta sa vybral najvhodnejลกรญ spรดsob financovania. Na zรกklade toho sme nรกsledne mohli predloลพiลฅ garanciu neลกtandardnej zรกruฤnej lehoty โ minimรกlne 5, niekedy 7 aลพ 10 rokov.
Takรกto zรกruฤnรก lehota (pri novรฝch aย vรคฤลกรญch projektoch sa jej ฤas eลกte zvyลกuje) zahลลa aj technickรบ รบdrลพbu prรกc, ktorรฉ sa realizujรบ โ aย prirodzene, premieta sa aj do ceny. Klient vลกak za to dostรกva garanciu cesty, ktorรก vย dohodnutom ฤase nezmenรญ svoje poฤiatoฤnรฉ technickรฉ parametre. Za ponukou nรกลกho know-how stojรญ obrovskรฉ nadnรกrodnรฉ zoskupenie VINCI pรดsobiace vย oblasti cestnรฉho staviteฤพstva uลพ od roku 1918.
Mรดลพete nรกm priblรญลพiลฅ niektorรฉ konkrรฉtne projekty?
Zaฤali sme vย Roลพลave, kde potrebovali vย krรกtkom ฤase rekonลกtruovaลฅ niekoฤพko miestnych ulรญc. Pri ich ลกtandardnom systรฉme to mali naplรกnovanรฉ pribliลพne na 7 rokov, my sme to spravili za 3 aลพ 4 mesiace, tรฝch 7 rokov uลพ len splรกcajรบ… Celรฝ ฤas im vลกak tieto cesty spoฤพahlivo slรบลพia. Takouto jednoduchou formou verejno-sรบkromnรฉho partnerstva sme potom pokraฤovali vย Koลกiciach, ktorรฉ boli enormne zadฤบลพenรฉ. Museli sme tam podstรบpiลฅ celรฝ proces vysvetฤพovania sย bankovรฝm sektorom aย mestom โ aย dnes sรบ Koลกice lรญdrom vย projektoch verejno-sรบkromnรฉho partnerstva.
Najvรคฤลกรญm รบspechom pre nรกs bolo, keฤ sa dรดvera vย projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva presunula na Koลกickรฝ samosprรกvny kraj aย realizoval sa prvรฝ projekt vย hodnote niekoฤพkรฝch stoviek miliรณnov Sk. Poฤas jednรฉho roka sa rekonลกtruovali cesty II. aย III. kategรณrie, hneฤ pri prvom projekte sa 10โ% ciest zย celej plochy dostalo zย havarijnรฉho do vynikajรบceho stavu. Samozrejme, sย garanciou od nรกs, ลพe vย takomto stave vydrลพia 10 rokov. To by samosprรกva nijakรฝm inรฝm spรดsobom nedosiahla. Vย Koลกickom samosprรกvnom kraji sme potom realizovali ฤalลกรญ projekt, neskรดr sa pridal Preลกovskรฝ samosprรกvny kraj. Dnes sa zย toho vyvinul veฤพkรฝ spoloฤnรฝ projekt, vย ktorom sa rieลกia cesty II. aย III. kategรณrie na vรฝchode Slovenska. Bez modelu verejno-sรบkromnรฉho partnerstva by to trvalo desaลฅroฤia…ย ย
Naลกe aktivity sme potom postupne rozลกรญrili aj za hranice vรฝchodnรฉho Slovenska. Oย projekty verejno-sรบkromnรฉho partnerstva je stรกle zรกujem, eurofondy nemรดลพu pokryลฅ vลกetky potreby tejto krajiny.
Akรฝm spรดsobom zรบroฤujete niekoฤพkoroฤnรฉ skรบsenosti sย takรฝmito projektmi? Kam sa posรบvajรบ vaลกe ambรญcie na tomto รบseku?
Proces realizรกcie projektov verejno-sรบkromnรฉho partnerstva je naลกtartovanรฝ, zatiaฤพ sa vลกak prostrednรญctvom nich realizujรบ len rekonลกtrukcie ciest. Naลกou ambรญciou na regionรกlnej รบrovni je postรบpiลฅ aj do sfรฉry vรฝstavby novรฝch ciest.
Druhou naลกou tรบลพbou je, aby sa verejno-sรบkromnรฉ partnerstvo rozลกรญrilo do oblasti รบdrลพby ciest, ktorรบ by sme chceli prevziaลฅ. Veฤพmi dobre vieme, ลพe sa dรก robiลฅ efektรญvnejลกie. Pri diaฤพniฤnรฝch PPP projektoch sa sย tรฝm uลพ poฤรญta, na regionรกlnej รบrovni vลกak zatiaฤพ pรดsobia miestne รบdrลพbรกrske organizรกcie. Niektorรฉ vyลกลกie รบzemnรฉ celky na to uลพ pomaly prichรกdzajรบ aย transformujรบ tieto organizรกcie na vstup sรบkromnรฉho sektora. Vย tomto smere vลกak oฤakรกvam problรฉmy, aj keฤ ich vidรญm skรดr vย rovine filozoficko-politickรฉho presviedฤania, neลพ vย odbornej rovine. Zvyฤajne ide totiลพ oย podniky sย niekoฤพkรฝmi stovkami zamestnancov, sย mnoลพstvom nehnuteฤพnostรญ, nรญzkou efektivitou prรกce aย operatรญvneho riadenia. Radi by sme tรบto oblasลฅ preniesli na รบroveล, kde sa za tie istรฉ peniaze poskytujรบ sluลพby minimรกlne oย kategรณriu vyลกลกie.ย ย
Neobรกvate sa oย budรบcnosลฅ PPP projektov vย sรบvislosti sย aktuรกlnou situรกciou vย bankovom sektore aย sย finanฤnou krรญzou?
Mรดลพem hovoriลฅ vรฝluฤne za oblasลฅ nรกลกho pรดsobenia, kde sa PPP projekty dajรบ vnรญmaลฅ len vย rรกmci dlhodobรฉho procesu โ aย vย takomto meradle hodnotรญm dneลกnรบ krรญzu ako extrรฉm. My staviame stavby, ktorรฉ majรบ reรกlneho investora aย posudzujรบ ich profesionรกlne finanฤnรฉ รบstavy. Kooperรกcia aย sรบhra tรฝchto troch subjektov sa odrรกลพa vย tom, ลพe vรฝslednรฉ projekty sรญce vznikajรบ dlho aย ฤasto veฤพmi ลฅaลพko, potom vลกak stoja na pevnรฝch zรกkladoch. Okrem toho sรบ charakteristickรฉ vysokou profesionalitou aย dlhodobรฝmi investรญciami. Preto si myslรญm, ลพe sรบฤasnรก finanฤnรก krรญza nebude maลฅ na ne zรกsadnรฝ vplyv. Pomรดลพu tomu pravdepodobne aj ลกtรกtne zรกruky za finanฤnรฝ sektor.
Ako vidรญte nastavenie sรบฤasnej legislatรญvy vย oblasti vรกลกho pรดsobenia?ย ย
Vย sรบฤasnej legislatรญve nevidรญm vย tejto oblasti ลพiadne zรกsadnรฉ problรฉmy. Neobsahuje extrรฉmy, ktorรฉ by blokovali stavebnรญctvo aย ktorรฉ by bolo treba okamลพite rieลกiลฅ. Isteลพe, sรบ vย nej detaily, ktorรฉ treba dolaฤovaลฅ, ako naprรญklad problรฉmy ochrany vnรบtornรฉho trhu alebo klasifikรกcie stavebnรฝch firiem. Vย kaลพdom prรญpade je podฤพa mลa potrebnรฉ pri tvorbe aย รบprave balรญka stavebnรญckych prรกvnych predpisov neustรกle plynulo postupovaลฅ, lebo keฤ sa tento zotrvaฤnรญk zastavรญ, veฤพmi ลฅaลพko sa dรก opรคลฅ do pohybu. Tvorba kvalitnej legislatรญvy mรดลพe vย koneฤnom dรดsledku trvaลฅ celรฉ roky, treba si vลกak uvedomiลฅ, ลพe stavebnรญctvo nie je ลกprint, ale beh na dlhรฉ trate. Hlavnou snahou ลกtรกtu vย tomto smere by mala byลฅ efektรญvna aย rรฝchla vรฝstavba.
Za dรดleลพitรบ povaลพujem moลพnosลฅ vyvlastnenia vย prรญpade, keฤ je dohoda vylรบฤenรก, aj sa vลกeobecne povaลพuje za kontroverznรบ. Je to veฤพmi รบฤinnรก hrozba pre ลกpekulantov, kย samotnรฉmu procesu vyvlastnenia tak uลพ zvyฤajne nedรดjde… Vย skutoฤnosti sa kย vyvlastลovaniu pristupuje len vo vรฝnimoฤnรฝch prรญpadoch. Pre ลฅaลพbu kameลa ฤi stavbu diaฤพnic je moลพnosลฅ prijatia takรฉhoto opatrenia nevyhnutnosลฅou, ktorou sa jednoznaฤne sleduje celospoloฤenskรฝ zรกujem. Ten sa, podฤพa mรดjho nรกzoru, sleduje aj pri stavbe ciest prvej triedy, ktorรฉ majรบ pre regiรณny nesmierny vรฝznam. Tu vลกak moลพnosลฅ vyvlastnenia nejestvuje, preto pri vรฝstavbe alebo rekonลกtrukciรกch tรฝchto ciest budรบ naฤalej pretrvรกvaลฅ problรฉmy, aย to aj napriek tomu, ลพe mรกme kย dispozรญcii prostriedky zย fondov Eร.
Dosiaฤพ sme sa zhovรกrali oย cestรกch, ktorรฉ sรบ zakotvenรฉ vย samotnom nรกzve vaลกej spoloฤnosti, realizujete aj inรฉ stavby?
Cestnรฉ stavby, zย ktorรฝch sa vytvorila naลกa firma, vznikli po vojne za รบฤelom obnovy vลกetkรฝch ciest aย mostov vย regiรณne. Cesty sรบ preto pre nรกs historicky dominantnรฉ aย spolu sย tรฝm, ฤo vลกetko kย nim patrรญ, predstavujรบ naลกe ลกtandardnรฉ portfรณlio. Mรกme na ne prรญsluลกnรบ techniku aย ฤพudรญ. Mnohรญ zamestnanci firmy sa im venujรบ celรฝ ลพivot… Vย rรกmci technickรฉho zรกzemia mรกme obaฤพovacie sรบpravy, ktorรฉ sย jednou vรฝnimkou (uลพ iba na krรกtky ฤas) pokrรฝvajรบ celรฉ รบzemie Slovenska. Zย vlastnรฝch kameลolomov vieme na tomto teritรณriu pokryลฅ aj potrebu kameniva, ktorรฉ mรก na slovenskรฉ pomery vynikajรบcu kvalitu. To vลกetko nรกs oprรกvลuje kย tomu, ลพe klientovi mรดลพeme garantovaลฅ termรญn, kvalitu aj cenu.
Pre bliลพลกiu predstavu, vย skupine Eurovia je asi 38ย 000 cestรกrov. Samozrejme, ลพe vย rรกmci skupiny sa vykonรกvajรบ aj ฤalลกie ฤinnosti, ktorรฝmi si mรดลพeme vypomรกhaลฅ, ak ich na stavbe treba. Vย rรกmci ciest mรดลพeme realizovaลฅ napr. aj ekologickรฉ alebo inรฉ stavby, do samostatnรฝch projektov tohto druhu sa vลกak nepรบลกลฅame, vย prรญpade potreby si na to nรกjdeme spoฤพahlivรฉho partnera. Vย zรกsade sa teda drลพรญme hesla, ลพe kaลพdรฝ mรก robiลฅ to, ฤo vie. Aย ak to chceme robiลฅ dobre, moderne aย efektรญvne, mรกme ฤo robiลฅ…
Relatรญvnou novinkou uย nรกs je รบdrลพba komunikรกciรญ โ vย niektorรฝch ฤastiach Koลกรญc ju robรญme uลพ osem rokov. Piaty rok udrลพiavame aj vnรบtroareรกlovรฉ komunikรกcie U. S. Steelu. Vย tomto regiรณne mรกme dobrรฉ zรกzemie aย skรบsenosti. Preto sa chceme pustiลฅ aj do rozลกรญrenia รบdrลพby komunikรกciรญ, ฤรญm vhodne doplnรญme nรกลก biznis. รdrลพba komunikรกciรญ je ฤinnosลฅ, ktorรบ by mala robiลฅ cestรกrsky zaloลพenรก firma.
Koฤพko ฤพudรญ zย toho mnoลพstva cestรกrov Eurovie je na Slovensku?
Vย sรบฤasnosti mรกme na Slovensku pribliลพne 650 aลพ 700 stรกlych pracovnรญkov (ฤalลกรญch 200 ฤพudรญ je vย kameลolomoch). Na rozdiel od mnohรฝch inรฝch firiem nimi realizujeme svoju ฤinnosลฅ aลพ zย 80 %. ฤฝudia pre nรกs predstavujรบ veฤพmi stabilnรฉ zรกzemie, bez zรกsadnรฝch problรฉmov sย fluktuรกciou. Napriek tomu si musรญme vychovรกvaลฅ budรบcich odbornรญkov, je to jedinรฉ vรฝchodisko na zabezpeฤenie budรบceho pracovnรฉho zรกzemia firmy. Naลกa firma bola jednou zย prvรฝch pri zavedenรญ podnikovรฝch ลกtipendiรญ pre ลกtudentov vysokรฝch ลกkรดl pred niekoฤพkรฝmi rokmi. ล tudenti majรบ uย nรกs perspektรญvu zamestnania, odbornรฉho vzdelania, skรบลกok odbornej spรดsobilosti aย vย ลกtvorroฤnom cykle si mรดลพu prejsลฅ celรบ firmu. Za ten ฤas sa ukรกลพe ich najvhodnejลกie smerovanie. Obdobnรฉ modely by sme chceli zaviesลฅ aj pri strednรฝch aย uฤลovskรฝch ลกkolรกch. Nรกลก akcionรกr mรก tieลพ vรญziu ลกkoliaceho strediska, ktorรฉ by sa malo vybudovaลฅ na pomedzรญ Slovenska, ฤeska aย Poฤพska.ย ย
Akรฝm spรดsobom sa formuje odbornรฉ zรกzemie spoloฤnosti?
Systรฉm vย Eurovii je postavenรฝ na zodpovednosti za kvalitu diela. Na Slovensku sme mali ako prvรก stavebnรก spoloฤnosลฅ vย dopravnom staviteฤพstve certifikรกciu systรฉmu kvality pre vลกetky zรกvody aย neskรดr aj laboratรณriรญ na centrรกle aย vo vลกetkรฝch obaฤพovaฤkรกch aย lomoch. Vย rรกmci hierarchie Eurovie najvyลกลกie postavenie mรก laboratรณrium, resp. vรฝvojovรฉ centrum vย Bordeaux vo Francรบzsku. Tam sa uskutoฤลuje vysoko ลกpecializovanรฝ vรฝvoj na รบrovni, ktorรก vรฝrazne predbieha platnรบ legislatรญvu aj vลกeobecnรฉ poznatky. Niektorรฉ vรฝsledky sme prezentovali uลพ aj na Slovensku.
Ako prรญklad mรดลพem uviesลฅ ekologickรบ technolรณgiu, ktorou sa mรดลพe vyrobiลฅ asfaltovรก zmes pri niลพลกรญch teplotรกch. Niลพลกie teploty znamenajรบ menej energie na vรฝrobu, ale aj znรญลพenie emisiรญ do atmosfรฉry, znรญลพenie zadymenia aย zรกpachu. To zรกroveล pracovnรญkom prinรกลกa lepลกie pracovnรฉ podmienky, zvyลกuje sa pritom aj vzdialenosลฅ na rozvoz. ฤalลกรญm prรญkladom sรบ ลกpiฤkovรฉ systรฉmy na vozovkรกch, ktorรฉ niฤia oxidy dusรญka pochรกdzajรบce zย vรฝfukovรฝch plynov aย vytvรกrajรบ stabilnรฉ zlรบฤeniny dusรญka. ฤasลฅ tรฝchto zlรบฤenรญn sa zrรกลพa na povrchu vozovky aย odstrรกni sa buฤ spoloฤne sย daลพฤovou vodou, alebo jednoduchรฝm ฤistenรญm.
Profesionรกlnu orientรกciu zodpovedajรบcu naลกej ลกpecifickej ฤinnosti nemรก uย nรกs ลพiadna ลกkola, napriek tomu sa spoluprรกci sย nimi nevyhรฝbame. Vedecko-vรฝskumnรบ bรกzu vลกak mรกme vย Bordeaux…
Mรดลพete podrobnejลกie predstaviลฅ niektorรฉ zย technolรณgiรญ vyvinutรฝch vย Bordeaux, ktorรฉ sa na Slovensku uลพ pouลพรญvajรบ?
Uvediem technolรณgiu, ktorรบ sme patentovali aย ktorรก je zaujรญmavรก zย praktickรฉho hฤพadiska, hoci je pre nรกs uลพ beลพnรฝm ลกtandardom. Ide oย tenkovrstvovรบ รบpravu studenรฝch zmesรญ. Konkurencia ju robรญ zmesou emulzie, ku ktorej pridรก kamenivo. My pridรกvame tretรญ komponent (stroje na poklรกdku mikrokobercov sรบ tieลพ ลกpeciรกlne upravenรฉ), ktorรฝm sรบ rozptรฝlenรฉ mikrofibrovรฉ vlรกkna, ฤรญm vznikรก kompozitnรฝ materiรกl. Je to komplikovanejลกie aย aj mierne drahลกie, naลกe zรกruky na kvalitnejลกiu รบpravu vลกak mรดลพu byลฅ dlhลกie, priฤom รบลพitkovรฉ vlastnosti sa prudko zvyลกujรบ.
Bliลพลกie by som sa eลกte vrรกtil aj kย spomenutej technolรณgii sย priamou vรคzbou na ekolรณgiu. Pri nej sa do asfaltovรฝch zmesรญ pouลพรญva prรญsada sย cieฤพom znรญลพenia energetickej nรกroฤnosti. Slovensko mรก na vรฝchode najvรคฤลกie ฤistรฉ zdroje prรญrodnรฉho zeolitu, ktorรฝ sa dรก mimoriadne jemne zomlieลฅ aย mรก schopnosลฅ viazaลฅ vodu. Pouลพitรญm tohto prรญrodnรฉho materiรกlu nastรกva plastifikรกcia zmesi, ktorรบ dokรกลพeme vyrobiลฅ pri niลพลกรญch teplotรกch aย ktorรบ dokรกลพeme ฤพahลกie obaliลฅ asfaltom. Potom ju vieme doviesลฅ na stavbu aย zhutniลฅ tak isto, ako keby sa vรฝroba uskutoฤลovala pri vyลกลกรญch teplotรกch. Je to technolรณgia, ktorรก podฤพa spรดsobu ohrevu prinรกลกa jednoznaฤnรฉ aย merateฤพnรฉ รบspory 10 aลพ 23โ% energie. Snรกฤ je toto ฤรญslo zaujรญmavรฉ. Ekologickรฉ sprรกvanie by malo byลฅ aj vย budรบcnosti naลกรญm pilierom.
Akรฉ ฤalลกie priority aย vรญzie si spรกjate sย vaลกou spoloฤnosลฅou vย horizonte najbliลพลกรญch rokov?
Nebudem hovoriลฅ, kde vลกade aย ฤo robรญme aย budeme robiลฅ, pre nรกs sรบ to normรกlne stavby. Poviem skรดr, ลพe by sme chceli masรญvnejลกie zvlรกdnuลฅ segment รบdrลพby ciest aย urobiลฅ regioยญnรกlne PPP projekty na โzelenejโ lรบke. Oฤakรกvam tieลพ, ลพe proces PPP projektov sa dotiahne do konca aย naลกa skupina VINCI sa zhostรญ aspoล jednรฉho zย 3 balรญkov, neskรดr moลพno aj รบdrลพbรกrskej ฤinnosti.
Inak si myslรญm, ลพe mรดลพeme byลฅ spokojnรญ, hovoria za nรกs naลกe kaลพdoroฤnรฉ vรฝsledky. Pri plynulom nรกraste objemu vรฝroby dokรกลพeme zabezpeฤovaลฅ plynulรฝ zisk bez vรฝkyvov. To je niekedy viac ako dosahovaลฅ extrรฉmne kolรญsavรฉ vรฝkony. Naลกรญm cieฤพom je byลฅ stabilne zย roka na rok lepลกรญ.
Rozhovor pripravila Silvia Friedlovรก
Foto: Eurovia โ Cesty, a. s.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise Inลพinierske stavby/Inลพenรฝrskรฉ stavby 4/2008.