Chystá se konferencia na tému: Riziko havárií a kolapsov strešných konštrukcií v objektoch vo vlastníctve Slovenskej republiky
V rokoch 1963 - 1970 bolo na území Českej a Slovenskej republiky postavených cca 350 hál o ploche 2 mil. m², v ktorých bolo zabezpečenie strešnej konštrukcie realizované prostredníctvom priehradových dodatočne predpätých strešných väzníkov (tzv. ZIPP systém).
Na Slovensku sa pravdepodobne nachádza 146 jedno – až šesť loďových hál v rozmere od 5.000 m² – 10.000 a viac m² s potenciálne rizikovými nosníkmi, z toho 132 hál v súkromnom vlastníctve a 13 hál vo vlastníctve štátu (vlastník jednej z hál nebol zatiaľ identifikovaný).
Životnosť nosníkov skončila okolo r. 2000, boli projektované na cca 30 rokov. Podľa doterajších prieskumov je štatisticky 10-20% nosníkov v havarijnom stave.Vo vlastníctve Ministerstva obrany SR sú dotknuté objekty Letecké opravovne Trenčín a.s. ako aj Letecké opravovne Trenčín a.s. VÝVOJ MARTIN.
Rizikové konštrukcie majú nielen výrobné haly, kde pracujú tisíce ľudí na strojoch miliónových hodnôt, ale aj obchodné centrá, alebo stavby občianskej vybavenosti. Do tejto skupiny napr. patria aj Hlinikáreň Kežmarok a U.S. Steel Košice. Do roku 2023 došlo k Čechách a na Slovensku k viacerým kolapsom strešných konštrukcií (viď kolaps strechy spoločnosti TOPOS a.s. v meste Šluknov (ČR) v decembri 2023).
Pri odstraňovaní škôd a analýze príčin náhodných kolapsov striech bol objavený doteraz skrytý problém priehradových dodatočne predpätých strešných väzníkov. Doteraz neznáma skrytá vada, ktorá viedla ku kolapsom strešných konštrukcií sa ukázala až pri hľadaní príčiny kolapsov. Je nutné konštatovať, že medzi rizikové konštrukcie patria aj tie strechy, ktoré v poslednom období prešli odborne realizovanou rekonštrukciou.
Zásadným problémom dodatočne predpätých konštrukcií sú skryté ložiská lokálnej korózie predpínacej výstuže, ktorej oslabenie môže viesť až k náhlemu kolapsu konštrukcie. Hrozí, že sa strechy, podobne ako doterajších haváriách a kolapsoch striech v Čechách a na Slovensku sa bez akýchkoľvek predošlých náznakov zlomia, pričom následne do dvoch sekúnd môže na pracujúcich zamestnancov ako aj drahé zariadenia padnúť niekoľko tonová strešná konštrukcia.
Tento problém riešia špecializovaní odborníci z Českej republiky v koordinácii so štátnou a verejnou správou, vedecko výskumnými organizáciami a vysokými školami technického zamerania. Aktuálny stav priehradových dodatočne predpätých strešných väzníkov nie je možné odhaliť bez špecializovanej diagnostiky.
Diagnostika prebieha prostredníctvom endoskopických sond priamo do oboch strán väzníkov, naľavo, napravo od ich ukotvenia. Tieto sondy preukážu, nakoľko sú väzníky napadnuté a oslabené koróziou, ktorá vznikla kondenzáciou, nesprávnymi postupmi pri ich pôvodnej montáži, nesprávnou injektážou etc.
Po vykonaní diagnostiky by mali nasledovať zaisťovacie práce rizikových väzníkov certifikovaným systémom externej oporovej konštrukcie chráneným užitým vzorom.
V súčasnosti prebieha komunikácia s vlastníkmi, alebo prenajímateľmi objektov o postupe pri odstraňovaní možného rizika na základe autorizovaného, odborného stanoviska o identifikácii potenciálne nebezpečnej konštrukcie.
Konferencia Rizikové konštrukcie v stavebníctve
Chcete vedieť viac? Zúčastnite se odborné konferencie Rizikové konštrukcie v stavebníctve. Kde? Hotel Jánošík, Liptovský Mikuláš. Kedy: 14. novembra 2024. Viac informacií získáte a registrovať sa môžete na www.havariekonstrukci.cz
Zdroj: PR článok Havariekonstrukci.cz