Dizajnรฉr by mal robiลฅ veci, ktorรฉ nejakรฝ ฤas vydrลพia, hovorรญ Maxim Velฤovskรฝ
Jeho prรกce sรบ zaradenรฉ v zbierkach slรกvnych mรบzeรญ v Londรฝne, Parรญลพi ฤi vย Mnรญchove. Svetelnรฉ inลกtalรกcie zdobia interiรฉry vย Hong Kongu, Soule aj v Prahe. Vย rozhovore sย dizajnรฉrom Maximom Velฤovskรฝm sme sa ponorili do sveta keramiky a skla.
ฤo vรกs uลพ v ลกtrnรกstich rokoch priviedlo k ลกtรบdiu keramiky?
Mรดj otec ลกtudoval vย Uherskom Hradiลกti a ja som ลกiel vtedy vย jeho ลกฤพapajach. Pripadalo mi zaujรญmavรฉ, ลพe si ฤlovek pri ลกtรบdiu keramiky vyskรบลกa vลกetko โ maฤพbu, grafiku, sochu, technolรณgie. Bol to takรฝ prienik do rรดznych odborov.
Ako sa odbor keramiky zmenil od vaลกich ลกtรบdiรญ?
Veฤพa firiem skrachovalo โ vย naลกej krajine teraz nenรกjdete veฤพkรฉ keramickรฉ zรกvody, ako sรบ Rako alebo Laufen, zostalo len pรกr tehelnรญ. Predtรฝm boli v okolรญ mesta Bechyne rรดzne dielne, ktorรฉ vyrรกbali soลกky, figuratรญvne objekty, malosรฉriovรฉ veci alebo kanalizaฤnรฉ rรบry. Zanikla manufaktรบrna malovรฝroba, ale aj zaujรญmavรฉ malรฉ firmy ako Keramika Kravsko.
Naopak, niektorรฉ dielne zase vznikli, naprรญklad Daniel Pirลกฤ vย Mikulove. Takลพe keby som to hodnotil sย odstupom ลกtvrลฅstoroฤia, uฤil som sa technolรณgiu, ktorรก je uลพ tak trochu archaickรก. Dnes sa uลพ pouลพรญvajรบ inรฉ typy pecรญ neลพ tie, o ktorรฝch sme sa uฤili. Ale technolรณgia vlastne zostรกva stรกle rovnakรก. Potrebujete nejakรบ hmotu vypรกliลฅ a chcete, aby vรกs poฤรบvla. To je takรฝ neustรกly problรฉm, s ktorรฝm sa budeme stretรกvaลฅ do nekoneฤna.
Vย poslednom ฤase realizujete najmรค svetelnรฉ inลกtalรกcie zo skla. Ako ste sa dostali k prรกci dizajnu dlaลพdรญc?
Oslovila ma spoloฤnosลฅ Lasselsberger, aby som vytvoril novรบ sรฉriu, a to bola, samozrejme, veฤพkรก vรฝzva. RAKO je totiลพ znaฤka, ktorรก definuje urฤitรฝ vizuรกlny svet, v ktorom sa pohybujete. ฤlovek navลกtevuje Cafรฉ Imperial, ฤo je neuveriteฤพnรฝ interiรฉr, chodรญ do bazรฉna, do kรบpeฤพov, do baru, skrรกtka pohybuje sa po budovรกch, kde sa RAKO podieฤพalo na realizรกcii verejnรฉho aj sรบkromnรฉho priestoru.
Ja sรกm som zakladateฤพ portรกlu Obklady a dlaลพby v ฤeskoslovensku, kde mapujeme komunitne starรฉ obklady a dlaลพby vย domoch, ktorรฉ tam sรบ dodnes. Nabรกdame ฤพudรญ, aby renovovali starรฉ obklady, nenahradzovali ich vลพdy len novรฝmi. Aby mali vzลฅah kย histรณrii.
Pre mลa bolo navrhovaลฅ sรฉriu pre RAKO nieฤo neuveriteฤพnรฉ. RAKO je tu vyลกe sto rokov a je sรบฤasลฅou naลกej identity a vizuรกlnej kultรบry. Vรฝrobnรฝ zรกvod je priestor, ktorรฝ ma vลพdy zaujรญmal, pretoลพe ฤlovek si musรญ ohmataลฅ proces tvorby, vรฝroby a technolรณgie, aby mohol prรญsลฅ so zaujรญmavรฝm rieลกenรญm.
ฤo znamenรก navrhovaลฅ novรฝ dizajn?
Pre mลa je dรดleลพitรฉ reลกpektovaลฅ vรฝrobu. Aby si ฤlovek nevymyslel nieฤo, ฤo sa nedรก realizovaลฅ, a zรกroveล, aby obohatil portfรณlio firmy. Dizajnรฉr je tak trochu detektรญv, ktorรฝ sa musรญ oboznรกmiลฅ sย usvedฤujรบcimi predmetmi a ohmataลฅ si miesto, kde sa pohybuje.
Rozlรบsknuลฅ prรญpad. Musรญ sa zoznรกmiลฅ sย vรฝrobou, pozeraลฅ sa a starostlivo skรบmaลฅ, ฤo sa deje vย okolรญ, ako sa melรบ suroviny, ฤo sa deje pri lise, na vรฝrobnรฝch linkรกch a zรกroveล poฤรบvaลฅ odbornรญkov, vรฝrobnรฝ tรญm. Ten je neskutoฤne dรดleลพitรฝ. Keฤ nie je tรญm na vaลกej strane, vo finรกle vรกm to mรดลพe celรฝ projekt pochovaลฅ. Sรฉria Linka vznikla vฤaka fantastickej sรบhre vลกetkรฝch ฤพudรญ, ฤo sa na tom podieฤพali.
Ako ste dospeli ku kresbe a motรญvu linky?
Kreslenie je pre mลa sรบฤasลฅou definovania nรกpadu. Linka na papieri je totiลพ prvรก, ฤo vรกs na ลom napadne. Zaฤรญnate abstraktne, a keฤ spojรญte viac liniek dohromady, mรดลพu vznikaลฅ konkrรฉtne veci. Ako sa vย angliฤtine hovorรญ โYou start from scratchโ, ฤo v preklade znamenรก, ลพe zaฤnete od nuly, teda zย miesta, kde predtรฝm niฤ nebolo. Pripadalo mi preto zaujรญmavรฉ s lรญniou pracovaลฅ.
Vย projekte sรฉrie sรบ dve lรญnie โ prvรก o kreslenรญ, keฤ sa dekor stรกva skenom linky a z neho vznikรก vรคฤลกรญ dekor. Pri menลกom dekore je linka nakreslenรก vย poฤรญtaฤi do kompozรญcie. Vย prostredรญ poฤรญtaฤa sa linka poลกle do miliรณna rรดznych veฤพkostรญ v priestore.
Dizajnรฉr je tak trochu detektรญv. Musรญ sa oboznรกmiลฅ sย usvedฤujรบcimi predmetmi, ohmataลฅ si miesto ฤinu, zoznรกmiลฅ sa sย vรฝrobou aย rozlรบsknuลฅ prรญpad.
Pozerรกte sa na tisรญcky lรญniรญ vย nekoneฤne. Nรกsledne ich vyfotรญte a prenesiete spรคลฅ na plochu. Zย nekoneฤna vznikรก mozaika ฤiar โ a to je prรญstup, ktorรฝ vรกm umoลพnรญ vymyslieลฅ ลกtruktรบru na povrchu obkladu. Existujรบ ฤalลกie prรญstupy, akoby multiplikรกcie ฤiar.
Druhรก linka ma zavedie aลพ do momentu, keฤ sa ฤพudstvo presunulo zย jaskรฝล do obydlรญ, keฤ zaฤalo hฤบbiลฅ jamy a pouลพรญvaลฅ vetvy, aby ich preplietali a nabaฤพovali na ne hlinu. Vฤaka tomu vznikli steny, zย ktorรฝch sa stavali domy a prรญbytky.
Pre mลa je prรกve obklad evolรบciou steny. Kombinรกcia praktickej a estetickej funkcie. Tam je viditeฤพnรก aj ลกtruktรบra, raster, ktorรฉ sledujem. Vฤaka poฤรญtaฤovรฝm technolรณgiรกm navyลกe mรดลพeme pracovaลฅ s algoritmami, ฤo by eลกte pred pรกr rokmi neลกlo.
Vaลกa prรกca je spojenรก sย architektรบrou. Spomeniete si, kedy vรกs spoluprรกca sย architektom vรฝraznejลกie ovplyvnila?
Prรญnosnรฉ sรบ vลกetky projekty. Keฤ vย Lasvite pracujem sย ฤพuฤmi, ako je naprรญklad Daniel Libeskind alebo podobnรฉ veฤพkรฉ menรก, realizujem ich nรกpady. Inokedy ma zase oslovia architekti a dizajnรฉri, ktorรญ chcรบ moje nรกpady. Pre mลa je teda zaujรญmavรฉ prelรญnanie tรฝchto dvoch prรญstupov.
Je veฤพkรฝ rozdiel medzi zahraniฤnรฝmi a domรกcimi ateliรฉrmi v tom, akรฝm spรดsobom dokรกลพu vtiahnuลฅ dizajnรฉra ฤi umelca do projektu?
Myslรญm, ลพe to zรกleลพรญ na osobnosti architekta. Je veฤพa architektov, ktorรญ definujรบ priestor do tej miery, ลพe majรบ potrebu vลกetko vymyslieลฅ sami. Potom sรบ architekti, ako naprรญklad Philippe Starck, ktorรญ berรบ stavbu ako kolรกลพ vecรญ. A ฤalลกรญ architekti, ktorรญ sa orientujรบ len na architektรบru domu, priฤom interiรฉr robรญ niekto inรฝ.
Prรญstupy sa teda rรดznia. ล tรบdio Yabu Pushelberg, s ktorรฝm vย Lasvite rovnako spolupracujeme, si veฤพmi zakladรก na detaile. Takรฝch detailistov, ktorรญ by navrhli naprรญklad dokonalรฝ interiรฉr hotela, je vลกak u nรกs mรกlo. Aj zahraniฤnรฉ hotely vย ฤesku preto oslovujรบ na spoluprรกcu zahraniฤnรฉ menรก.
ฤo podฤพa vรกs mรดลพe dizajnรฉr vย rรกmci spoluprรกce sย architektom priniesลฅ priestoru?
Je to rรดzne. Ja vย poslednom ฤase robรญm predovลกetkรฝm inลกtalรกcie so svetlom a so sklom a som vlastne neoddeliteฤพnou sรบฤasลฅou projektu, keฤ odo mลa architekti oฤakรกvajรบ, ลพe prรญdem sย nejakรฝm nรกpadom, ktorรฝ doplnรญ ich priestor. Nรกsledne sa bavรญme o tom, ฤi je to sprรกvna cesta, aby inลกtalรกcia naprรญklad prรญliลก nedominovala alebo aby nรกvrh zodpovedal ich predstave.
Je pravda, ลพe u nรกs na rozdiel od zahraniฤia nie je veฤพa architektov, ktorรญ by pustili dizajnรฉra k navrhovaniu interiรฉru?
Na zรกpade sรบ vรคฤลกinou o krok ฤalej a naprรญklad francรบzsky prรญstup je charakteristickรฝ tรฝm, ลพe majรบ architekta a dekoratรฉra (dizajnรฉra), a klient vie, ฤo od koho mรดลพe poลพadovaลฅ. Remeslรก sรบ tam viac rozdelenรฉ. Pokiaฤพ naprรญklad potrebuje nasvietiลฅ priestor, vyhฤพadรก lighting konzultanta.
Je to danรฉ jednak vรฝvojom spoloฤnosti, kultรบrou, ale jednak aj rozpoฤtom. Klient si totiลพ zaplatรญ architekta a dizajnรฉr by nรกsledne architektovi odoberal zย rozpoฤtu. Takลพe klient musรญ byลฅ tรฝm diktรกtorom, ktorรฝ povie: Ja si vyberiem tohto architekta, pretoลพe je otvorenรฝ spoluprรกci sย niekรฝm inรฝm, alebo sa rozhodnem pre spoluprรกcu sย tรฝmto architektom, ktorรฝ si to urฤรญ sรกm.
Architekti a dizajnรฉri dnes ฤoraz viac rieลกi aj otรกzku udrลพateฤพnosti. ฤo by mal dizajnรฉr vย tomto ohฤพade rozhodne rieลกiลฅ a ako by mohol pomรดcลฅ spoloฤnosti?
Dizajnรฉr by mal hlavne logicky premรฝลกฤพaลฅ. Mal by robiลฅ veci, ktorรฉ vydrลพia nejakรฝ ฤas โ udrลพateฤพnosลฅ spoฤรญva aj vย dฤบลพke ลพivotnosti produktu. Produkt by mal slรบลพiลฅ nejakรฝ ฤas a nemal by sa vyhodiลฅ naprรญklad o rok ฤi oย dva tรฝลพdne. Mnohรฉ veci, ako naprรญklad stoliฤka Thonetka, slรบลพia vย niektorรฝch viedenskรฝch kaviarลach sto rokov a nebolo treba ich meniลฅ.
Myslรญm, ลพe je to takรฝ normรกlny spรดsob premรฝลกฤพania. No sรบ aj priestory, ktorรฉ sa uลพ dopredu navrhujรบ sย tรฝm, ลพe sa reลกtaurรกcia, bar alebo verejnรฝ priestor po nejakom ฤase menia, ide naprรญklad o rรดzne pop-up koncepty, ktorรฉ sรบ viac o urฤitom autorskom prรญstupe, aย ten sa sezรณnne menรญ.
Zohฤพadลujรบ vaลกi klienti a investori environmentรกlne hฤพadisko?
Ak sรบ klienti zodpovednรญ, je radosลฅ sย nimi pracovaลฅ. Ako prรญklad mรดลพem uviesลฅ projekt Centra Boลislavka, ktorรฝ investor, pรกn Komรกrek, zย hฤพadiska udrลพateฤพnosti dosลฅ sledoval a materiรกly sa volili sย tรฝmto ohฤพadom. My vย Lasvitu sklo recyklujeme, takลพe pokiaฤพ sa nieฤo rozbije, sklo roztavรญme a znovu spracujeme.
Samozrejme, tรฝm zase spotrebovรกvame plyn, preto treba dรกvaลฅ pozor na logiku vรฝroby a premรฝลกฤพaลฅ nad tรฝm. Rovnako zohrรกva veฤพkรบ รบlohu pouลพitie materiรกlov a ich transport. Zย toho dรดvodu naprรญklad zvolรญte namiesto prรญrodnรฉho bambusu, ktorรฝ by vลกak musel letieลฅ cez pol zemegule, sofistikovanรบ protipoลพiarnu MDF dosku. Prรกve projekt Boลislavka je vย tomto ohฤพade premyslenรฝ a nesie parametre udrลพateฤพnosti.
Dostรกva sa teda udrลพateฤพnosลฅ do popredia aj pri vรฝrobe?
รno. Niekedy je to vลกak aลพ trochu perverznรฉ. Ak dostanem zdanlivo ekologickรฉ zadanie, ลพe mรกm vytvoriลฅ zo sklenenรฝch ฤrepov zย fฤพaลกe misu, ale ฤrepy sa budรบ dovรกลพaลฅ zย tureckej tovรกrne, cesta kamiรณnom tu udrลพateฤพnosลฅ poprie. Ekolรณgia musรญ dรกvaลฅ zmysel.
Maxim Velฤovskรฝ
Vyลกtudoval Vล UP v Prahe v Ateliรฉri keramiky a porcelรกnu. V roku 2002 zaloลพil s Jakubom Berdychom Qubus design studio. Bol vedรบcim Ateliรฉru keramiky a porcelรกnu na Vล UP vย Prahe. Viac ako desaลฅ rokov pรดsobรญ ako kreatรญvny riaditeฤพ spoloฤnosti Lasvit.
Jeho prรกce sรบ zaradenรฉ v zbierkach Victoria & Albert Museum v Londรฝne, v Centre Pompidou v Parรญลพi, Mudac Lausanne, Neue Sammlung v Mnichovฤ, Umeleckopriemyselnom mรบzeu v Prahe aย v Moravskej galรฉrii v Brne. Prรกce Maxima Velฤovskรฉho zaradil Marcus Fairs do publikรกcie Twenty-First Century Design.
V roku 2006 sa Maxim Velฤovskรฝ ako prvรฝ ฤeskรฝ dizajnรฉr dostal na titulnรบ stranu britskรฉho ฤasopisu Icon a v roku 2007 ho publikรกcia & fork zaradila medzi 100 najzaujรญmavejลกรญch mladรฝch produktovรฝch dizajnรฉrov poslednรฝch piatich rokov. V roku 2007 ho Akadรฉmia Czech Grand Design zvolila za dizajnรฉra roka.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 8-9/2022