Výhľad zo združeného mosta na Rusovskej ceste na výškovú zástavbu v downtowne.

Do odovzdania električkovej trate v Petržalke zostáva približne 1,5 mesiaca. Na stavbe sa pracuje s nasadením

Tempo stavebných prác na 2. etape električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave – Petržalke sa podľa primátora Matúša Valla a viceprimátorky s gesciou pre dopravu Tatiany Kratochvílovej zvýšilo v ostatných týždňoch takmer na všetkých úsekoch.

Predstavitelia hlavného mesta to uviedli v stredu počas stretnutia s médiami v blízkosti združeného mosta na Rusovskej ceste. Vedenie samosprávy si uvedomuje, že je posledný kvartál roka 2024 a nová električková trať má byť odovzdaná práve do 15. decembra tohto roka.

Náklady sú 99 mil. eur a projekt spolufinancovaný zo zdrojov Európskej únie v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Vznikol v spolupráci s Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ktoré je Riadiacim orgánom pre operačný program.

Robíme všetko pre to, aby električky stáli na kolesách a mohli sa začať na trati všetky technické skúšky, aby to bolo do konca roka 2024, uviedol primátor Vallo a ocenil, že stavebným prácam praje aj počasie. Stavba 2. etapy električkovej trate by mala byť ukončená v 1. polroku 2025, respektíve v prvých 8 mesiacoch roka.

Primátor Matúš Vallo a námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová na združenom moste Rusovská cesta
Primátor Matúš Vallo a námestníčka primátora Tatiana Kratochvílová na združenom moste Rusovská cesta | Zdroj: Marek Velček

Práce nielen na 3,9 km novej električkovej trate, ale aj na mostoch, križovatkách, cyklotrase, združených zastávkach a ďalších objektoch sa začali v novembri 2021. Okrem pokračovania výstavby 2. druhej etapy trate v Petržalke, riešili magistrát a Dopravný podnik Bratislava v roku 2023 aj modernizáciu trate v úseku Juraj dvor -Zlaté piesky. 

Mesto sa muselo vyrovnať napríklad so zvýšenými cenami za materiál a práce, s dlhším útlmom na stavbe v roku 2022 či aktualizovať harmonogram s dodávateľom –Združením NS MHD Petržalka. Len v stredu 30. októbra bola presunutá protitanková stena s hmotnosťou 65 ton mimo plánovaného koridoru trate v lokalite Lúky a práce tam môžu pokračovať.

Prenos protitankovej steny z 2. svetovej vojny mimo trasu električky v Petržalke 30. októbra.
Prenos protitankovej steny z 2. svetovej vojny mimo trasu električky v Petržalke 30. októbra. | Zdroj: Monika Voleková

Objekty na trase 2. etapy električkovej trate v úseku Jungmanova – Janíkov dvor v Bratislave

Úsek Jungmanova – Janíkov dvor: 3,9 km
Úprava trate Bosákova – Jungmanova: 490 m
Mosty: 4
Križovatky riadené signalizáciou: 9
Segregovaná cyklotrasa popri trati: 6 km
Zastávkové prístrešky: 33

Zdroj: petrzalskaelektricka.sk

Vznikne cyklistická os Petržalky

Primátor poukázal na pokrok vo výstavbe cyklotrasy v tejto lokalite, kde sa nachádza aj nová združená zastávka Farského vo vysokom štádiu rozostavanosti, ktorá má zlepšiť prestup medzi autobusovou a električkovou dopravou v tomto dôležitom dopravnom uzle.

Bol vyasfaltovaný prvý úsek zo segregovanej cyklotrasy s celkovou dĺžkou 6 km popri vodnej ploche Chorvátskeho ramena. Bude mať vlastné osvetlenie, semafory na križovatkách, takže ľudia, ktorí sa prechádzajú pri Chorvátskom ramene, budú po jej sprevádzkovaní v bezpečí.

Mesto sa snaží vytvoriť aj priestor na kolmé napojenia na túto cyklistickú os z rôznych lokalít mestskej časti. V rámci udržateľnosti prostredia počas premávky na električkovej trati už bolo vysadených 5 000 m2 rozchodníka a celkovo na trati to bude 22 500 m2.

Trasovanie  električky ovplyvní aj automobilovú dopravu

Viceprimátorka Kratochvílová pre ASB uviedla, že rýchle zmeny organizácie dopravy sú svedectvom o tom, že sa na stavbe finišuje. Napríklad združený most na Rusovskej ceste je určený pre individuálnu aj električkovú dopravu a nadväzuje na v súčasnosti konečnú zastávku električky Jungmanova, pokračuje na koniec križovatky.Most, ktorý bude pre električkovú dopravu a peších, je vo výstavbe pri kostole Svätej rodiny a preklenuje Chorvátske rameno, ďalší most sa bude stavať pri Technopole.

Pokračujú práce na stavbe trate do vnútra Petržalky od združeného mosta na Rusovskej ceste.
Pokračujú práce na stavbe trate do vnútra Petržalky od združeného mosta na Rusovskej ceste. | Zdroj: Monika Voleková

Podľa nej je dôležité pripomenúť si, že v Petržalke dlho jazdili šoféri po provizórnych komunikáciách, odkedy sa postavilo sídlisko, pretože sa čakalo na trasu električky či metra. „To, čo robíme, nie je významné len pre električkovú dopravu, ale aj automobilová doprava bude mať jasné smerovanie a kvalitné križovanie, konštatovala.

Električky nebudú jazdiť až do depa Jurajov dvor

Developer Cresco Real Estate postupne stavia novú Slnečnice štvrť pre celkovo vyše 15-tisíc obyvateľov, ktorí majú tiež využívať ekologickú električkovú dopravu. „V súčasnosti sa tam osadzujú výhybky. Na konečnej električiek bude veľká hala s depom,“ uviedla viceprimátorka Kratochvílová.

Križovatka na Rusovskej ceste
Križovatka na Rusovskej ceste | Zdroj: Marek Velček

Zdôraznila, že električky budú začínať a končiť v Petržalke. Nebudú sa presúvať do Jurajovho dvora v mestskej časti Nové Mesto alebo do Krasnian v Rači. V depe bude zázemie pre vodičov a technické zariadenie na údržbu. Električková zastávka bude pod mostom na Panónskej a na moste bude autobusová, prepojené budú rampami.