Doprava vย Bratislave โ€“ akรบ by sme ju mohli maลฅ
Galรฉria(2)

Doprava vย Bratislave โ€“ akรบ by sme ju mohli maลฅ

Chceme vybudovanรญm elektriฤkovej trate vย Petrลพalke za investiฤnรฉ prostriedky TEN-T projektu (ลพelezniฤnรฉho prepojenia Parรญลพ โ€“ Bratislava) ukรกzaลฅ Eurรณpskej รบnii, ลพe tam zatiaฤพ stรกle nepatrรญme? Sรบ pravidelnรฉ dopravnรฉ zรกpchy na vstupe do mesta aย pri odchode zย neho spรดsobenรฉ prudkรฝm rastom ลพivotnej รบrovne obyvateฤพov Bratislavy aย jej spรกdovรฉho regiรณnu alebo mizรฉriou vย rieลกenรญ hromadnej dopravy?

Opรคลฅ elektriฤka do Petrลพalky
Hlavnรฉ mesto Slovenska sa pokรบลกa oย vybudovanie vlastnรฉho nosnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy uลพ desiatky rokov. Nosnรฝ systรฉm hromadnej dopravy mal spravidla vย rรกmci prรญpravy bratislavskej rรฝchlodrรกhy tzv. nultรบ etapu, verejnosti populรกrne prezentovanรบ ako โ€žProvizรณrna preprava cestujรบcich cez Dunajโ€œ. Tieto projekty vลกak (nielen mne) veฤพmi pripomรญnajรบ snahy magistrรกtu mesta pod vedenรญm novรฉho primรกtora aย jeho hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera. โ€žZombieโ€œ opรคลฅ ลพije โ€“ elektriฤkovรก traลฅ cez novรฝ โ€žstarรฝโ€œ most, ktorรบ sฤพuboval vybudovaลฅ bรฝvalรฝ primรกtor Andrej ฤŽurkovskรฝ, je opรคลฅ โ€žtop-tรฉmouโ€œ politickej rรฉtoriky novรฉho vedenia mesta.

Vลกetky doterajลกie pokusy bรฝvalรฉho vedenia mesta oย vybudovanie samostatnรฉho nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu hromadnej dopravy vลพdy narazili na nedostatok finanฤnรฝch prostriedkov. Mestskรก pokladnica je aj dnes prรกzdna aย po rekonลกtrukcii Zimnรฉho ลกtadiรณna Ondreja Nepelu vย rรกmci prรญprav na MS vย ฤพadovom hokeji, podฤพa medializovanรฝch informรกciรญ, znaฤne zadฤบลพenรก. Napriek tomu mรก magistrรกt mesta politickรบ ambรญciu opรคลฅ vybudovaลฅ elektriฤkovรบ traลฅ cez Dunaj po Bosรกkovu ulicu.

Za obeลฅ tejto politickej ambรญcie mรก na zรกklade lukratรญvnej ponuky ministerstva dopravy padnรบลฅ prepojenie ลพelezniฤnรฝch koridorov na รบzemรญ Bratislavy aย transeurรณpske ลพelezniฤnรฉ prepojenie TEN-T (Trans European Network for Transportation) Parรญลพ โ€“ Bratislava so zapojenรญm bratislavskรฉho letiska do ลพelezniฤnej siete do roku 2015. Komplexnรก projektovรก prรญprava tohto projektu bola dokonฤenรก koncom roka 2010. Prvรก etapa vรฝstavby mรก platnรฉ รบzemnรฉ rozhodnutia vย zmysle schvรกlenรฉho รบzemnรฉho plรกnu mesta, spracovanรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie aย vybranรฉho zhotovovateฤพa, ฤiลพe je reรกlna ลกanca na zaฤatie vรฝstavby eลกte vย tomto roku.

Prรญnos projektu TEN-T
Na zรกklade nezรกvislรฝch ลกtรบdiรญ talianskeho dopravnรฉho inลกtitรบtu vย Rรญme aย Metroprojektu Praha bol vย roku 2003 poloลพenรฝ zรกklad prelomovรฉho rieลกenia systรฉmu integrovanej osobnej dopravy vย Bratislavskom regiรณne revitalizรกciou ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy.

Po vstupe Slovenska do Eurรณpskej รบnie dostal tento projekt reรกlnu podobu vย projekte TEN-T. Ambรญciou tohto projektu na รบzemรญ Bratislavy je revitalizรกciou historickรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru opรคลฅ oลพiviลฅ severojuลพnรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie zย bรฝvalej stanice Filiรกlka pozdฤบลพ Karadลพiฤovej ulice aย cez Starรฝ most do Petrลพalky. Na rozdiel od susednej Viedne, mesta, ktorรฉ si ctรญ aย ฤalej vyuลพรญva historickรฉ dopravnรฉ koridory na รบzemรญ mesta, sa Bratislave podarilo tento koridor len pred niekoฤพkรฝmi rokmi โ€žรบspeลกneโ€œ zastavaลฅ vรฝลกkovรฝmi administratรญvnymi budovami. Revitalizรกcia tohto ลพelezniฤnรฉho koridoru vย rรกmci TEN-T projektu je preto navrhovanรก tunelom vย jeho pรดvodnej trase aย tunelovรฝm prechodom Dunaja do Petrลพalky. Projekt navrhuje napojenie na jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ stanicu, ako aj na mestskรบ triedu vย Petrลพalke.

Je to jedineฤnรก aย skutoฤne reรกlna ลกanca vybudovaลฅ finanฤne aย technicky veฤพmi nรกroฤnรฝ tunelovรฝ prechod Dunaja (pรดvodne) vย horizonte roku 2015. Vzhฤพadom na veฤพkรบ finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ tohto projektu bol tento modifikovanรฝ aย vย jeho prvej ฤasovej etape sa mรก vybudovaลฅ ลพelezniฤnรก stanica vย predpolรญ novรฉho terminรกlu letiska aย ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka. Tunelovรฉ severojuลพnรฉ prepojenie vย koridore bรฝvalej ลพeleznice sย podchodom Dunaja do Petrลพalky by malo byลฅ dokonฤenรฉ vย roku 2020. Vznikรก tak dostatoฤnรฝ ฤasovรฝ priestor na prepracovanie pรดvodnรฉho projektu podzemnej rรฝchlodrรกhy vย Petrลพalke zย roku 1988 aย na jeho priame prepojenie sย tunelovรฝm podchodom Dunaja.

Ako Damoklov meฤ dnes opรคลฅ visรญ nad obyvateฤพmi Petrลพalky iniciatรญva magistrรกtu hlavnรฉho mesta Bratislavy. Verejnosti je opรคลฅ prezentovanรฉ vybudovanie elektriฤkovej kyvadlovej dopravy ako duรกlneho systรฉmu sย โ€žtram-trainomโ€œ aย sย vรฝhฤพadovรฝm predฤบลพenรญm po hlavnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu. ฤŽalลกie predฤบลพenie tejto โ€žลกtvorkoฤพajkyโ€œ vย druhej etape na juh Petrลพalky aลพ po Janรญkov dvor je asi tรฝm najhorลกรญm rieลกenรญm aย nechcรบ ho ani jej samotnรญ obyvatelia. Tรญ totiลพ eลกte nezabudli, ako ich starosta (Milan Ftรกฤnik) jednoznaฤne odmietol toto povrchovรฉ vedenie nosnรฉho systรฉmu dopravy vย Petrลพalke.

Duรกlna traลฅ elektriฤky sย โ€žtram-trainomโ€œ
Priame pokraฤovanie systรฉmu podzemnej mestskej ลพeleznice vย centrรกlnom priestore Petrลพalky vytvรกra systรฉm plne kompatibilnรฝ so ลพelezniฤnรฝm tunelovรฝm prechodom Dunaja. Potenciรกl nรกslednej urbanizรกcie mestskej triedy vย Petrลพalke by sa sรญce posunul do roku 2020, ale bez akรฝchkoฤพvek provizรณriรญ aย โ€žduรกlnych rieลกenรญโ€œ, ktorรฉ รบzemnรฝ plรกn mesta vย sรบฤasnosti nepoznรก.

ฤŽalลกou nezanedbateฤพnou vรฝhodou tohto rieลกenia pripravovanรฉho ลฝeleznicami Slovenskej republiky je fakt, ลพe finanฤne najnรกroฤnejลกia ฤasลฅ tohto projektu sa vybuduje vย rรกmci TEN-T projektu bez toho, aby zaลฅaลพila rozpoฤet mesta. Ako je zrejmรฉ, takรกto koncepcia integrovanรฉho nosnรฉho systรฉmu hromadnej dopravy postavenรก na princรญpe โ€žmestskej ลพelezniceโ€œ by sa stala hneฤ od uvedenia do prevรกdzky skutoฤnรฝm nosnรฝm dopravnรฝm systรฉmom. Zmodernizovanรก elektriฤkovรก doprava vย jestvujรบcej sieti by bola jeho prirodzenรฝm doplnkovรฝm systรฉmom.

TEN-T ako integrovanรฝ systรฉm regionรกlnej osobnej dopravy

Mali by sme prestaลฅ ignorovaลฅ ลพeleznicu vย dopravnom systรฉme mesta, tak ako poslednรฝch 30 rokov vย Bratislave, aย pozrieลฅ sa na skok do Viedne, kde ลพelezniฤnรฉ trate na jej รบzemรญ vyuลพรญvajรบ nielen regionรกlne ลพelezniฤnรฉ spoje, ale rovnocenne iย mestskรก ลพeleznica โ€“ S-Bahn. Prรญklad reลกpektovania aย efektรญvneho vyuลพรญvania pรดvodnรฝch historickรฝch tratรญ mestskej ลพeleznice zo susednej Viedne urฤite nepotrebuje ฤalลกรญ komentรกr.ย 

Ing. arch. Vladimรญr ล imko
Foto: Dano veselskรฝ

Autor je autorizovanรฝ architekt, 10 rokov pracoval na prรญprave โ€žBratislavskej rรฝchlodrรกhyโ€œ. Po zastavenรญ uลพ zaฤatej vรฝstavby vย Petrลพalke aย jej definitรญvnom zruลกenรญ vย roku 1990 odiลกiel do Viedne, kde pรดsobรญ dodnes.

ฤŒlรกnok bol uverejnenรฝ v novom ฤรญsle 5/2011 ฤasopisu ASB. Neprehliadnite ho na pultoch novinovรฝch stรกnkov.

–>–>

Najฤรญtanejลกie