Doprava vย Bratislave โ akรบ by sme ju mohli maลฅ
Chceme vybudovanรญm elektriฤkovej trate vย Petrลพalke za investiฤnรฉ prostriedky TEN-T projektu (ลพelezniฤnรฉho prepojenia Parรญลพ โ Bratislava) ukรกzaลฅ Eurรณpskej รบnii, ลพe tam zatiaฤพ stรกle nepatrรญme? Sรบ pravidelnรฉ dopravnรฉ zรกpchy na vstupe do mesta aย pri odchode zย neho spรดsobenรฉ prudkรฝm rastom ลพivotnej รบrovne obyvateฤพov Bratislavy aย jej spรกdovรฉho regiรณnu alebo mizรฉriou vย rieลกenรญ hromadnej dopravy?
Opรคลฅ elektriฤka do PetrลพalkyHlavnรฉ mesto Slovenska sa pokรบลกa oย vybudovanie vlastnรฉho nosnรฉho systรฉmu mestskej hromadnej dopravy uลพ desiatky rokov. Nosnรฝ systรฉm hromadnej dopravy mal spravidla vย rรกmci prรญpravy bratislavskej rรฝchlodrรกhy tzv. nultรบ etapu, verejnosti populรกrne prezentovanรบ ako โProvizรณrna preprava cestujรบcich cez Dunajโ. Tieto projekty vลกak (nielen mne) veฤพmi pripomรญnajรบ snahy magistrรกtu mesta pod vedenรญm novรฉho primรกtora aย jeho hlavnรฉho dopravnรฉho inลพiniera. โZombieโ opรคลฅ ลพije โ elektriฤkovรก traลฅ cez novรฝ โstarรฝโ most, ktorรบ sฤพuboval vybudovaลฅ bรฝvalรฝ primรกtor Andrej ฤurkovskรฝ, je opรคลฅ โtop-tรฉmouโ politickej rรฉtoriky novรฉho vedenia mesta.
Vลกetky doterajลกie pokusy bรฝvalรฉho vedenia mesta oย vybudovanie samostatnรฉho nosnรฉho dopravnรฉho systรฉmu hromadnej dopravy vลพdy narazili na nedostatok finanฤnรฝch prostriedkov. Mestskรก pokladnica je aj dnes prรกzdna aย po rekonลกtrukcii Zimnรฉho ลกtadiรณna Ondreja Nepelu vย rรกmci prรญprav na MS vย ฤพadovom hokeji, podฤพa medializovanรฝch informรกciรญ, znaฤne zadฤบลพenรก. Napriek tomu mรก magistrรกt mesta politickรบ ambรญciu opรคลฅ vybudovaลฅ elektriฤkovรบ traลฅ cez Dunaj po Bosรกkovu ulicu.
Za obeลฅ tejto politickej ambรญcie mรก na zรกklade lukratรญvnej ponuky ministerstva dopravy padnรบลฅ prepojenie ลพelezniฤnรฝch koridorov na รบzemรญ Bratislavy aย transeurรณpske ลพelezniฤnรฉ prepojenie TEN-T (Trans European Network for Transportation) Parรญลพ โ Bratislava so zapojenรญm bratislavskรฉho letiska do ลพelezniฤnej siete do roku 2015. Komplexnรก projektovรก prรญprava tohto projektu bola dokonฤenรก koncom roka 2010. Prvรก etapa vรฝstavby mรก platnรฉ รบzemnรฉ rozhodnutia vย zmysle schvรกlenรฉho รบzemnรฉho plรกnu mesta, spracovanรบ dokumentรกciu na stavebnรฉ povolenie aย vybranรฉho zhotovovateฤพa, ฤiลพe je reรกlna ลกanca na zaฤatie vรฝstavby eลกte vย tomto roku.
Prรญnos projektu TEN-T
Na zรกklade nezรกvislรฝch ลกtรบdiรญ talianskeho dopravnรฉho inลกtitรบtu vย Rรญme aย Metroprojektu Praha bol vย roku 2003 poloลพenรฝ zรกklad prelomovรฉho rieลกenia systรฉmu integrovanej osobnej dopravy vย Bratislavskom regiรณne revitalizรกciou ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na รบzemรญ Bratislavy.
Po vstupe Slovenska do Eurรณpskej รบnie dostal tento projekt reรกlnu podobu vย projekte TEN-T. Ambรญciou tohto projektu na รบzemรญ Bratislavy je revitalizรกciou historickรฉho ลพelezniฤnรฉho koridoru opรคลฅ oลพiviลฅ severojuลพnรฉ ลพelezniฤnรฉ prepojenie zย bรฝvalej stanice Filiรกlka pozdฤบลพ Karadลพiฤovej ulice aย cez Starรฝ most do Petrลพalky. Na rozdiel od susednej Viedne, mesta, ktorรฉ si ctรญ aย ฤalej vyuลพรญva historickรฉ dopravnรฉ koridory na รบzemรญ mesta, sa Bratislave podarilo tento koridor len pred niekoฤพkรฝmi rokmi โรบspeลกneโ zastavaลฅ vรฝลกkovรฝmi administratรญvnymi budovami. Revitalizรกcia tohto ลพelezniฤnรฉho koridoru vย rรกmci TEN-T projektu je preto navrhovanรก tunelom vย jeho pรดvodnej trase aย tunelovรฝm prechodom Dunaja do Petrลพalky. Projekt navrhuje napojenie na jestvujรบcu ลพelezniฤnรบ stanicu, ako aj na mestskรบ triedu vย Petrลพalke.
Je to jedineฤnรก aย skutoฤne reรกlna ลกanca vybudovaลฅ finanฤne aย technicky veฤพmi nรกroฤnรฝ tunelovรฝ prechod Dunaja (pรดvodne) vย horizonte roku 2015. Vzhฤพadom na veฤพkรบ finanฤnรบ nรกroฤnosลฅ tohto projektu bol tento modifikovanรฝ aย vย jeho prvej ฤasovej etape sa mรก vybudovaลฅ ลพelezniฤnรก stanica vย predpolรญ novรฉho terminรกlu letiska aย ลพelezniฤnรก stanica Filiรกlka. Tunelovรฉ severojuลพnรฉ prepojenie vย koridore bรฝvalej ลพeleznice sย podchodom Dunaja do Petrลพalky by malo byลฅ dokonฤenรฉ vย roku 2020. Vznikรก tak dostatoฤnรฝ ฤasovรฝ priestor na prepracovanie pรดvodnรฉho projektu podzemnej rรฝchlodrรกhy vย Petrลพalke zย roku 1988 aย na jeho priame prepojenie sย tunelovรฝm podchodom Dunaja.
Ako Damoklov meฤ dnes opรคลฅ visรญ nad obyvateฤพmi Petrลพalky iniciatรญva magistrรกtu hlavnรฉho mesta Bratislavy. Verejnosti je opรคลฅ prezentovanรฉ vybudovanie elektriฤkovej kyvadlovej dopravy ako duรกlneho systรฉmu sย โtram-trainomโ aย sย vรฝhฤพadovรฝm predฤบลพenรญm po hlavnรบ ลพelezniฤnรบ stanicu. ฤalลกie predฤบลพenie tejto โลกtvorkoฤพajkyโ vย druhej etape na juh Petrลพalky aลพ po Janรญkov dvor je asi tรฝm najhorลกรญm rieลกenรญm aย nechcรบ ho ani jej samotnรญ obyvatelia. Tรญ totiลพ eลกte nezabudli, ako ich starosta (Milan Ftรกฤnik) jednoznaฤne odmietol toto povrchovรฉ vedenie nosnรฉho systรฉmu dopravy vย Petrลพalke.
Duรกlna traลฅ elektriฤky sย โtram-trainomโ
Priame pokraฤovanie systรฉmu podzemnej mestskej ลพeleznice vย centrรกlnom priestore Petrลพalky vytvรกra systรฉm plne kompatibilnรฝ so ลพelezniฤnรฝm tunelovรฝm prechodom Dunaja. Potenciรกl nรกslednej urbanizรกcie mestskej triedy vย Petrลพalke by sa sรญce posunul do roku 2020, ale bez akรฝchkoฤพvek provizรณriรญ aย โduรกlnych rieลกenรญโ, ktorรฉ รบzemnรฝ plรกn mesta vย sรบฤasnosti nepoznรก.
ฤalลกou nezanedbateฤพnou vรฝhodou tohto rieลกenia pripravovanรฉho ลฝeleznicami Slovenskej republiky je fakt, ลพe finanฤne najnรกroฤnejลกia ฤasลฅ tohto projektu sa vybuduje vย rรกmci TEN-T projektu bez toho, aby zaลฅaลพila rozpoฤet mesta. Ako je zrejmรฉ, takรกto koncepcia integrovanรฉho nosnรฉho systรฉmu hromadnej dopravy postavenรก na princรญpe โmestskej ลพelezniceโ by sa stala hneฤ od uvedenia do prevรกdzky skutoฤnรฝm nosnรฝm dopravnรฝm systรฉmom. Zmodernizovanรก elektriฤkovรก doprava vย jestvujรบcej sieti by bola jeho prirodzenรฝm doplnkovรฝm systรฉmom.
TEN-T ako integrovanรฝ systรฉm regionรกlnej osobnej dopravy
Mali by sme prestaลฅ ignorovaลฅ ลพeleznicu vย dopravnom systรฉme mesta, tak ako poslednรฝch 30 rokov vย Bratislave, aย pozrieลฅ sa na skok do Viedne, kde ลพelezniฤnรฉ trate na jej รบzemรญ vyuลพรญvajรบ nielen regionรกlne ลพelezniฤnรฉ spoje, ale rovnocenne iย mestskรก ลพeleznica โ S-Bahn. Prรญklad reลกpektovania aย efektรญvneho vyuลพรญvania pรดvodnรฝch historickรฝch tratรญ mestskej ลพeleznice zo susednej Viedne urฤite nepotrebuje ฤalลกรญ komentรกr.ย
Ing. arch. Vladimรญr ล imko
Foto: Dano veselskรฝ
Autor je autorizovanรฝ architekt, 10 rokov pracoval na prรญprave โBratislavskej rรฝchlodrรกhyโ. Po zastavenรญ uลพ zaฤatej vรฝstavby vย Petrลพalke aย jej definitรญvnom zruลกenรญ vย roku 1990 odiลกiel do Viedne, kde pรดsobรญ dodnes.
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v novom ฤรญsle 5/2011 ฤasopisu ASB. Neprehliadnite ho na pultoch novinovรฝch stรกnkov.
–>–>