Alarmujúci stav ulice čiastočne pominul: Hlavné mesto dokončilo veľkú rekonštrukciu Trenčianskej ulice. Cyklotrasu vynechalo
Časť Trenčianskej ulice v Ružinove bola dlhé roky v katastrofálnom stave. Z rozbitého asfaltu vytŕčali korene stromov, chodníky praskali a vozovka bola nevyhovujúca. Hlavné mesto začalo v lete 2024 túto ulicu rekonštruovať, pričom ku koncu roka bola obnova dokončená. Dnes je viditeľná vysoká úroveň obnovy, ktorej však chýba zrekonštruovaná cyklotrasa.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Prechádzať sa po Trenčianskej ulici bol pominulé roky sčasti adrenalín. Nevedeli ste, či zakopnete o rozbitý asfalt na chodníku alebo na priechode pre chodcov, stromy trpelli pre nedostatok miesta a ulica nevyvolávala dobré dojmy pre chabý stav verejného priestoru a chýbajúci mobiliár.
Hlavné mesto to ale začalo v júli 2024 meniť, o čom sme napísali priamo tu. Zahájená bola rekonštrukcia v úseku medzi Ružovou dolinou a Miletičovou ulicou. Oprava sa začala frézovaním starého povrchu a mesto sľubovalo opravu všetkých štyroch jazdných pruhov a výmenu asfaltu na chodníkoch za Bratislavskú mestskú dlažbu.
Rekonštrukcia bola naplánovaná na tri etapy – prvá fáza sa týkala úseku od Miletičovej po križovatku Trenčianskej s Ružovou dolinou. Mesto tu opravilo jeden jazdný pruh spoločne s chodníkom. V rámci druhej etapy bola opravená stredná časť ulice – druhý jazdný pruh v smere od Miletičovej po Ružovú dolinu a jeden jazdný pruh v opačnom smere – od Ružovej doliny po Miletičovu ulicu.
Tretia etapa sa dotkla posledného jazdného pruhu v smere od ulice Ružová dolina po Miletičovu, pričom v tomto smere bol opravený aj rozbitý chodník pre peších. Hlavné mesto hovorilo o dokončení rekonštrukcie v októbri 2024, o jej sfinalizovaní ale informovalo až v druhej polovici decembra.
Trenčianska ulica je po dokončení konečne ulicou 21. storočia, resp. aspoň jej časť. „V prvom rade sme vymenili rozpadnuté asfaltové chodníky za kvalitnú Bratislavskú mestskú dlažbu. Nový asfalt dostali všetky štyri jazdné pruhy, dobudovali sme prídlažbu, osadili nové obrubníky a vymenili kanalizačné vpusty, debarierizovali priechody, dopnili zeleň a pribudol tiež mobiliár,” píše mesto na sociálnej sieti.
V rámci rekonštrukcie neboli použité kamenné (žulové) obrubníky, ale betónové, čo zdôvodnil primátor Matúš Vallo. „Náš metropolitný inštitút aktuálne pracuje na doplnení manuálu, resp. detailnejšej zonácii – práve v rámci tohto dokumentu sa s Trenčianskou ulicou počíta ako významnou ulicou zonálneho charakteru, kde sa vo všeobecnosti budú používať betónové obrubníky.”
Rovnako sa neuskutočnila obnova cyklotrasy, ktorá vedie po strede ulice a mala byť zrekonštruovaná v druhej etape. Mesto ani primátor verejne nekomunikujú dôvod, prečo nebola zrekonštruovaná. „Keď nám to finančná situácia dovolí, pristúpime k realizácii opravy cyklochodníka,” píše okrajovo mesto na sociálnej sieti.
Rekonštrukcia zvyšných častí ulice nateraz závisí od rozpočtu hlavného mesta, ktoré by s obnovou chcelo pokračovať: „V nasledujúcich rokoch chceme kompletne dokončiť celý úsek Trenčianskej až po Bajkalskú ulicu. V prípade opravy komunikácií, žiaľ, máme veľký historický dlh, ktorý vieme dobiehať len postupne a na základe rozpočtových možností mesta, ktoré nás nepustia robiť všetky úpravy naraz.”
V roku 2022 bola zverejnená objednávka na vypracovanie projektových dokumentácií na rekonštrukciu viacerých komunikácií v Bratislave. Medzi nimi sa nachádzala aj trasa na Trenčianskej, v dokumentácii je ale uvedený dlhší úsek obnovy. A to od Miletičovej až po Bajkalskú ulicu. Hlavné mesto by teda malo pokračovať s rekonštrukciou aj v roku 2025, pričom cena tejto zákazky je 1, 325 milióna eur.
O obnovu ulice sa usilovala od roku 2013 aj Cyklokoalícia. Z tohto roku pochádzajú aj publikované vizualizácie (v galérii, pozn. red.), ktoré ale pracujú najmä so stredovým pásom cyklotrasy. Nakoľko tá nebola zrekonštruovaná, je pravdepodobné, že jej budúca podoba bude vychádzať práve z týchto obrázkov.
Ružinovu aj Trenčianskej však výrazne pomôže už aktuálna obnova. Oproti pôvodnému stavu ide o veľkú transformáciu, ktorej pomáha najmä osadenie Bratislavskej mestskej dlažby, ako aj nový mobiliár či vysoký zmysel pre detail, čo ukazujú aj fotografie. Celkový dojem však kazí neobnovená cyklotrasa a otázka, kedy k jej rekonštrukcii príde.
Trenčianska ulica má potenciál. Spája niekoľko dopravných tepien a patrí medzi najideálnejšie navhrnuté ulice v Bratislave. Stredový pás cyklotrasy oddeľujú od vozovky pásy vzrastlých stromov po oboch stranách, čím ide o jednu z mála segregovaných cyklotrás v Bratislave. Práve vďaka hustým korunám stromov je ulica v letných mesiacoch prevažne v tieni, čím sa stáva vzorovým miestom aj pre zvyšok Bratislavy.
Za vzorovú ulicu ju môžeme považovať aj po aktuálnej obnove, ktorá by ale mala pokračovať aj v ďalších úsekoch. Ak mesto s Metropolitným inštitútom Bratislavy skutočne zaradia Trenčiansku medzi významné ulice zonálneho charakteru, jej celková obnova – od začiatku Oravskej ulice až po koniec rušnej Bajkalskej – príde skôr či neskôr.
*Hlavné mesto sa napokon k otázkam redakcie ASB vyjadrilo a priblížilo možnosti rekonštrukcie cyklotrasy, ako aj ďalšie informácie o rekonštrukcii.
„I keď stav cyklotrasy na Trenčianskej ulici v úseku minuloročnej modernizácie priľahlej cesty možno hodnotiť ako vyhovujúci, napriek toku uvažujeme o jej celkovej revitalizácii od Miletičovej po Bajkalskú ulicu,“ povedal Peter Bubla, hovorca Bratislavy.
„Čo sa týka prípadného termínu revitalizácie, nateraz nevieme byť konkrétnejší, keďže finalizujeme zoznam obnovovaných povrchov ciest plánovaný na rok 2025. Prípadná realizácia bude, samozrejme, závisieť aj od finančných možností a priorít,“ dodáva.
Ako ďalej informovalo mesto, zhotoviteľom modernizácie Trenčianskej ulice, teda opravy vozovky a chodníka v úseku od Miletičovej ul. po križovatku Ružová dolina v oboch smeroch, bola spoločnosť STRABAG s.r.o. „Cena realizácie a dodávky stavebných prác je 591 827,70 eur bez DPH,“ uzavrel Peter Bubla.
Rekonštrukcia Trenčianskej ulice, Bratislava – Ružinov
Investor: Bratislava – hlavné mesto SR
Realizácia: 7/2024 – 12/2024 (prvá etapa); 2025 (druhá etapa ?)
Rozpočet na projektovú dokumentáciu: 40-tisíc eur
Cena rekonštrukcie: 591 827,70 eur bez DPH (úsek od Miletičovej ulice po križovatku Ružová dolina)
Rozpočet na rekonštrukciu: 1 325 000 eur (úsek od Miletičovej ulice po Bajkalskú ulicu)
Stav: dokončené (úsek od Miletičovej ulice po križovatku Ružová dolina)