Hlavnรฉ mesto pripravuje radikรกlnu premenu nรกbreลพia. ล ancovรก a ล tefรกnikova stรกle ฤakajรบ
Investiฤnรฝ dlh Bratislavy v oblasti mestskej hromadnej dopravy (MHD) a cyklotrรกs je obrovskรฝ. Hlavnรฉ mesto totiลพ v niektorรฝch lokalitรกch patrรญ najmรค autรกm, MHD a cyklisti sรบ tak zaradenรญ na druhรบ kolaj. Okrem toho ale trpia aj peลกรญ ฤi miestni obyvatelia ulรญc, ktorรญ sรบ vystavenรญ viacerรฝm diskomfortom. Nedรกvno tak vznikli petรญcie, ktorรฉ ลพiadajรบ upokojenie dopravy ล ancovej a ล tefรกnikovej. To sa nakoniec udeje, ale na bratislavskom nรกbreลพรญ.
Ulice hlavnรฉho mesta majรบ svoje ฤaro. Prรญkladom mรดลพe byลฅ ล tefรกnikova, ktorรก bola kedysi len obyฤajnou praลกnou cestou, dnes je obklopenรก palรกcmi z 19. storoฤia a moลพno ju povaลพovaลฅ za jednu z najkrajลกรญch ulรญc Bratislavy. Rozdelenรก je ale ลกtvorprรบdovkou, ฤo taktieลพ platรญ o ล ancovej ulici, ale aj o frekventovanom bratislavskom nรกbreลพรญ. Tieto รบzemia tak patria autรกm namiesto cyklistom ฤi mestskej hromadnej doprave, ฤo je pre mesto veฤพkรฝ problรฉm.
Obyvatelia ลพiadajรบ zmenu petรญciami
Prรกve v prvรฝch dvoch lokalitรกch bola nedรกvno vyvinutรก iniciatรญva na zmenu. Ako prvรญ priลกli s petรญciou obyvatelia ล ancovej. Tรญ ลพiadajรบ kompetentnรฉ orgรกny, aby urรฝchlene a komplexne pristรบpili k upokojeniu automobilovej dopravy. Podฤพa nich intenzita cestnej premรกvky uลพ prekroฤila รบnosnรบ hranicu a je nekompatibilnรก s kvalitnรฝm ลพivotom v meste.
Poลพadujรบ znรญลพenie jazdnรฝch pruhov automobilovej dopravy na jeden pruh v oboch smeroch, zavedenie pruhov pre mestskรบ hromadnรบ dopravu alebo vytvorenie ฤo najbezpeฤnejลกej infraลกtruktรบry pre cyklistov. V petรญcii sa rovnako pรญลกe o รบprave priechodov pre chodcov na kriลพovatkรกch Raฤianske mรฝto a ล ancovรก-Karpatskรก-ลฝilinskรก, aby boli bezbariรฉrovรฉ a pre chodcov bezpeฤnรฉ. Obyvatelia tieลพ ลพiadajรบ realizรกciu dvoch novรฝch priechodov pre chodcov, vรฝsadbu zelene, ale aj inลกtalรกciu meraฤov hluku.
Krรกtko po zvrejnenรญ petรญcie na ล ancovej sa objavila petรญcia za upokojenie dopravy na ล tefรกnikovej. Podฤพa iniciรกtora Filipa Minicha prรญtomnรฉ ลกtyri pruhy lรกkajรบ k rรฝchlej jazde, na ulici dochรกdza k neustรกlemu poruลกovaniu dopravnรฝch predpisov a ulici naฤalej dominujรบ autรก. โล tefรกnikova je pritom hojne vyuลพรญvanรก chodcami, ฤi uลพ miestnymi obyvateฤพmi, alebo ฤoraz vรคฤลกรญm poฤtom turistov,โ pรญลกe autor petรญcie. Ten rovnako zdรดrazลuje, ลพe ลกtvorprรบdovka vznikla zruลกenรญm elektriฤkovej trate v minulosti.
โNavrhujeme preto v smere od Hlavnej stanice zruลกiลฅ jeden jazdnรฝ pruh a zรญskanรฝ priestor vyuลพiลฅ na vybudovanie skutoฤnej – oddelenej cyklotrasy v oboch smeroch,โ znie v petรญcii. Podฤพa jej autora staฤรญ na realizรกciu prekresliลฅ ฤiary a nainลกtalovaลฅ vystรบpenรบ dlaลพbu, akou je naprรญklad oddelenรก cyklotrasa na Pรกriฤkovej. Zruลกenie jazdnรฉho pruhu nemรก spรดsobiลฅ kolรณny a autรก by mali jazdiลฅ rรฝchlosลฅou 40 kilometrov za hodinu. Koniec koncov, zmenu ล tefรกnikovej uลพ dรกvnejลกie navrhol aj developer ITB Development โ avลกak neรบspeลกne.
Veฤพkรก zmena prichรกdza – na nรกbreลพieย
Realizรกcie Na ล ancovej a ล tefรกnikovej by priniesli hlavnรฉmu mestu oฤividnรฉ zlepลกenia. Aktuรกlne sa vลกak udeje veฤพkรก zmena na minimรกlne rovnako dรดleลพitom, ak nie aj dรดleลพitejลกom mieste. Hlavnรฉ mesto totiลพ ohlรกsilo upokojenie dopravy na bratislavskom nรกbreลพรญ.ย
โJe veฤพa miest v Bratislave, ktorรฉ postupne objavujeme a kam chodรญme radi. Nรกbreลพie Dunaja je jednรฝm z nich. Prepojenie historickรฉho centra a nรกbreลพia vลกak nie je rieลกenรฉ ideรกlne a chodci aj cyklisti musia prechรกdzaลฅ cez ลกtvorprรบdovรบ cestu,โ povedal hovorca Magistrรกtu Peter Bubla. Podฤพa neho sa stรกva รบsek od Mosta SNP po ล afรกrikovo nรกmestie, ktorรฝ spolu zdieฤพajรบ chodci aj cyklisti, ฤoraz nebezpeฤnejลกรญm a aj pri najvรคฤลกej pozornosti sa nie vลพdy podarรญ vyhnรบลฅ nebezpeฤnรฝm situรกciรกm a kolรญziรกm.
Ako pรญลกe Magistrรกt hlavnรฉho mesta, kรฝm po Most SNP (v smere z Karlovej Vsi) je ลกรญrka zdieฤพanรฉho chodnรญka pre cyklistov a chodcov pribliลพne 7 metrov, od Mosta SNP sa tรกto ลกรญrka zuลพuje len na 4 metre. โTo pre bezpeฤnรฝ pohyb chodcov aj cyklistov uลพ jednoducho nestaฤรญ,โ dopฤบลa Peter Bubla.
Aby mesto spravilo nรกbreลพie dostupnejลกie a bezpeฤnejลกie pre chodcov aj cyklistov, v oboch smeroch zriadi samostatnรฝ oddelenรฝ pruh pre cyklistov. Cyklotrasa sa bude realizovaลฅ vo vonkajลกom jazdnom pruhu v รบseku od Mosta SNP po ล afรกrikovo nรกmestie.
ย โV mieste zastรกvok MHD bude cyklopruh vedenรฝ cez priestor zastรกvky. V niektorรฝch รบsekoch, najmรค pri ล afรกrikovom nรกmestรญ, pรดjde o zmieลกanรฝ cyklopruh a buspruh, aby sme minimalizovali dopad tejto zmeny na MHD. Bus pruhy budรบ doplnenรฉ aj na Dostojevskรฉho rade a tesne pred kriลพovatkou pod Mostom SNP na Nรกbreลพรญ arm. gen. L. Svobodu v smere do centra,โ popisuje novinky hlavnรฉ mesto.ย
Pre individuรกlnu automobilovรบ dopravu tak v oboch smeroch ostane zachovanรฝ jeden jazdnรฝ pruh, ฤo je v niektorรฝch รบsekoch uลพ aj dnes, naprรญklad pri Nรกmestรญ ฤฝ. ล tรบra v smere na ล afรกrikovo nรกmestie. Magistrรกt si pritom uvedomuje, ลพe tรกto zmena bude maลฅ dopad na individuรกlnu automobilovรบ dopravu a oฤakรกva jej utlmenie.
โTรฝm, ktorรญ cestu po nรกbreลพรญ pouลพรญvajรบ ako tranzit medzi vรฝchodnou ฤasลฅou Bratislavy a Ruลพinovom, odporรบฤame vyuลพรญvaลฅ obchvat cez Einsteinovรบ s pouลพitรญm Mosta Apollo, ktorรฝ je na rozdiel od nรกbreลพia pre takรบto tranzitnรบ dopravu dimenzovanรฝ,โ spresลuje Peter Bubla, hovorca Magistrรกtu.ย
Hlavnรฉ mesto chce s prรกcami zaฤaลฅ od pondelka 7. augusta 2023, konkrรฉtne zaฤne s obnovou vonkajลกieho jazdnรฉho pruhu na nรกbreลพรญ, aby na ลom mohla byลฅ nรกsledne vyznaฤenรก bezpeฤnรก a komfortnรก cyklotrasa. โV prvej etape vo vybranรฝch รบsekoch vyfrรฉzujeme starรฝ asfalt, nรกsledne poloลพรญme novรฝ a celรฝ cyklopruh podfarbรญme ฤervenou farbou, ako je ลกtandardom pri vลกetkรฝch novรฝch cyklotrasรกch. V poslednom kroku zrealizujeme vodorovnรฉ dopravnรฉ znaฤenie,โ znie aktuรกlne stanovisko mesta.ย
S vyhradenรญm cyklopruhu pritom sรบvisia aj viacerรฉ zmeny v kriลพovatkรกch, o ktorรฝch mรก hlavnรฉ mesto informovaลฅ v priebehu prรกc. Magistrรกt predpokladรก ukonฤenie projektu rekonลกtrukcie na zaฤiatku septembra.
K projektu sa nรกbreลพรญ sa vyjadril aj primรกtor Matรบลก Vallo: โJe dรดleลพitรฉ, aby bolo nรกbreลพie prรญstupnejลกie z centra a aby na ลom mali chodci bezpeฤnรฝ pohyb. Zรกroveล pรดjde o dรดleลพitรบ cyklistickรบ tepnu, ktorรก sa ฤalej napojรญ na novรบ ลกtvrลฅ, Starรฝ most a na hrรกdzu.โ
Primรกtor si uvedomuje, ลพe tรกto zmena nemusรญ byลฅ pri jej spustenรญ populรกrna. โUtlmenie tranzitu cez nรกbreลพie a presmerovanie dopravy na cesty, ktorรฉ sรบ na tranzit dimenzovanรฉ je ale krok, ktorรฝ neznamenรก veฤพkรบ obchรกdzku ani pre vodiฤky a vodiฤov. Nรกm vลกetkรฝm vลกak prinesie lepลกie prepojenie centra a Dunaja a bezpeฤnejลกรญ priestor pre oddych, relax a prechรกdzky mestom,โ konลกtatoval Matรบลก Vallo.
Radikรกlny krok, ktorรฝ zvรฝลกi รบroveล nรกbreลพiaย
Ruลกnรก cesta sa tak koneฤne stane minulosลฅou. Cyklisti v tejto oblasti kฤพuฤkujรบ pomedzi autรก a cyklotrasa bola dosiaฤพ nereรกlna. Aktuรกlne bude maลฅ ลกรญrku aลพ tri metre po oboch stranรกch, ฤo je na bratislavskรฉ pomery nadลกtandard a od pruhu pre autรก bude dokonca fyzicky oddelenรก, ฤรญm bude dosiahnutรก bezpeฤnosลฅ cyklistov. Jazdnรฝ pruh pre automobilovรบ dopravu mรก disponovaลฅ ลกรญrkou 3,5 metra a koฤพajisko pre elektriฤky bude maลฅ ลกรญrku takmer 5,5 metra.
Iniciatรญva hlavnรฉho mesta prichรกdza len niekoฤพko dnรญ po ohlรกsenรญ dvoch petรญcii na ล ancovej a ล tefรกnikovej, ktorรฉ ลพiadali veฤพmi podobnรฉ kroky. Ak sa bude v budรบcnosti realizovaลฅ rovnakรก rekonลกtrukcia aj na inรฝch miestach a bude maลฅ za nรกsledok utlmenie dopravy a prinavrรกtenie cestnรฝch komunikรกciรญ cyklistom ฤi MHD, pรดjde o vรฝbornรฉ sprรกvy pre hlavnรฉ mesto. Tieto kroky bolo totiลพ potrebnรฉ realizovaลฅ v urฤitรฝch bratislavskรฝch lokalitรกch uลพ pred rokmi.ย
Na aktuรกlny zรกmer Magistrรกtu bude nadvรคzovaลฅ aj projekt Vydrica, ktorรฝ v neฤalekej budรบcnosti taktieลพ prispeje k skvalitneniu okolia. A to รบplne novou elektriฤkou zastรกvkou, resp. zdruลพenou elektriฤkovo-autobusovou zastรกvkou, medzi Vodnou veลพou a Rybรกrskym cechom a novรฉho priecestia v rรกmci budovania dopravnรฉho napojenia prvej etapy Vydrice. Samotnรฉ nรกstupnรฉ ostrovฤeky novej zastรกvky mรก vybudovaลฅ stavebnรญk projektu.ย
Cesta smerom do mesta mรก byลฅ rozลกรญrenรก, a to smerom k Dunaju tak, aby boli zachovanรฉ dva jazdnรฉ pruhy. Novรก zastรกvka by mala zaฤaลฅ slรบลพiลฅ spolu s otvorenรญm prvej etapy komplexu Vydrica, ktorรฉ je plรกnovanรฉ v priebehu roka 2024. Na komplexnรบ rekonลกtrukciu elektriฤkovej trate medzi tunelom a Mostom SNP vลกak bude potrebnรฉ poฤkaลฅ o nieฤo dlhลกie.ย
Rรกzsusovo i Vajanskรฉho nรกbreลพie tak po dlhรฝch rokoch neฤinnosti zmenรญ projekt hlavnรฉho mesta. Pre obyvateฤพov Bratislavy bude dostupnรฝ v horizonte niekoฤพkรฝch tรฝลพdลov a lokalitu transformuje zรกsadnรฝm spรดsobom. Uลพ sa tu nebude nachรกdzaลฅ โdiaฤพnicaโ uprostred mesta, ale pรดjde o koordinovanรบ cestnรบ komunikรกciu s preferenciou MHD a cyklistov.ย