Kozmetické úpravy sú hotové. Hlavné mesto zúžilo jazdné pruhy na Staromestskej, prinesú želaný efekt?
Staromestská ulica konečne získala zúžené jazdné pruhy. Stalo sa tak po dvoch rokoch od tragickej nehody na Zochovej ulici a rok po sľuboch hlavného mesta. Staromestská má byť po tomto kroku bezpečnejšou ulicou a navádzať vodičov na pomalšiu jazdu. Aj naďalej však ide o kozmetické úpravy. Dočká sa Staromestská komplexnejšieho riešenia?
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Zmenám predchádzala tragédia
Druhého októbra uplynuli dva roky od tragickej dopravnej nehody na Zochovej ulici, pri ktorej prišlo o život päť ľudí. Písal sa 2. október 2022, keď do zastávky mestskej hromadnej dopravy narazilo auto vychádzajúce z tunela v smere z Hodžovho námestia. V tom čase sa na zastávke nachádzalo približne 40 ľudí vrátane skupiny vysokoškolských študentov.
Táto hrôzostrašná tragédia otvorila diskusiu o bezpečnosti Staromestskej ulice. Cesta vznikla ešte v minulom storočí pre výstavbu Mosta SNP a rozťala historické centrum Bratislavy na dve časti. Dnes je označovaná aj za diaľnicu v meste, a to pre vysokú rýchlosť vodičov, ale aj šírku cesty, pričom komunikáciu sa dodnes nepodarilo začleniť do štruktúry mesta.
Staromestská ulica sa tiahne od začiatku Mosta SNP, pokračuje Zochovou ulicou až po Hodžovo námestie. Typická je štyrmi pruhmi pre autá, pričom na niektorých miestach má až šesť pruhov (autobusové pruhy a pripájacie pruhy, pozn. red.). Ich šírku rok po tragickej nehode hlavné mesto sľubovalo upraviť, resp. zúžiť tak, aby vodiči dodržiavali maximálnu povolenú rýchlosť.
„Princíp je jednoduchý, ale v zahraničí overený a účinný. Užšie jazdné pruhy psychologicky navádzajú vodičov, aby jazdili pomalšie práve na úsekoch, akým je Staromestská ulica, kde priestorové pomery navádzajú na rýchlu jazdu. Táto úprava nebude mať vplyv na kapacitu a priepustnosť samotnej komunikácie – môžeme zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti bez toho, aby sme tu akokoľvek zhoršili dopravu,“ ubezpečoval vlani primátor.
Čakanie
Nič z tohto sa ale dlho nedialo. V auguste tohto roka sme informovali, že hlavné mesto nekomunikuje o konkrétnom termíne úprav Staromestskej ulice, pričom špecifikovať ho chce v závislosti od harmonogramu prác na dopravnom značení. Viac svetla do problematiky vniesli až ďalšie mesiace.
Vysvitlo, že bratislavský magistrát sa rozhodol urobiť v projekte ešte jednu zmenu, ktorú predložil krajskému dopravnému inšpektorátu. Uskutočnenie úpravy jazdných pruhov tak podľa mesta záviselo od štátnej inštitúcie, proti tomuto tvrdeniu sa ale ohradila Cyklokoalícia na sociálnej sieti.
„V skutočnosti sa naň ale nemožno vyhovárať (na stanovisko dopravného inšpektorátu, pozn. red.). Zmena dopravného značenia s popisom zúženie pruhov na Staromestskej ulici prešla tzv. určením aj so súhlasným stanoviskom dopravného inšpektorátu už 28. 9. 2023, teda ešte predtým, ako mesto o zámere vôbec písalo. Keďže nedošlo k zrealizovaniu do 6 mesiacov, určenie vypršalo,“ napísala Cyklokoalícia.
„Opätovne došlo k určeniu aj so súhlasným stanoviskom inšpektorátu 9. 5. 2024, ani na druhý pokus sa ale čiary posunúť nepodarilo,“ opísalo druhú stranu mince občianske združenie. Podľa neho sa pruhy mali zúžiť o 15 až 25 centimetrov. „Pokiaľ to mesto Bratislava myslí s touto témou vážne, takéto drobnosti predsa nemôžu trvať roky,“ uzavrela 8. októbra Cyklokoalícia.
Jazdné pruhy sú zúžené
Pokrok oznámil 23. októbra primátor Bratislavy Matúš Vallo: „V nasledujúcich dňoch začneme s úpravou vodorovného dopravného značenia na Staromestskej ulici s cieľom zlepšiť dodržiavanie maximálnej povolenej rýchlosti 50 km/h. Úpravy sme, žiaľ, nestihli zrealizovať do druhého výročia tragédie, keďže sme navrhnutý projekt museli dodatočne upravovať. Po získaní súhlasného stanoviska krajského dopravného inšpektorátu preto pristupujeme k sľúbenej úprave teraz.“
Po vyše týždni sú už jazdné pruhy zúžené. Ale len na niektorých úsekoch. V smere z Hodžovho námestia z tunela smerom na Zochovu ulicu, teda k miestu tragickej dopravnej nehody, ostala šírka pruhov pre autá nezmenená. Mesto tu zrealizovalo len nový náter. Menšie zmeny v tejto časti badať pri autobusovom pruhu, ktorý je pred zastávkou mestskej hromadnej dopravy (MHD) mierne rozšírený.
Zmena prichádza až za zastávkou MHD smerom na Most SNP. Jazdné pruhy sa tu viditeľne zužujú, čo platí aj o protiľahlej strane v smere z Mosta SNP do centra. Jazdné pruhy sú upravené aj pri opačnej zastávke MHD. Inak ostalo vodorovné dopravné značenie bez zásadnejších úprav.
Na ploche by malo pribudnúť aj vodorovné značenie povolenej rýchlosti, teda 50 km/h. V čase fotenia sa na komunikácii nachádzali len nápisy BUS v jazdných pruhoch pre mestskú hromadnú dopravu.
Kozmetické úpravy, ktoré musia nahradiť radikálnejšie
Celkovo ide o kozmetické úpravy, ktoré nevyriešia problém Staromestskej ulice. Dopravná tepna aj naďalej zostáva bariérou, tvorí prekážku a je nebezpečná. Tento výrazný problém mohol čiastočne vyriešiť omnoho radikálnejší zásah než aktuálne zúženie jazdných pruhov. Bližšie informácie poskytla v stanovisku pred dvomi dňami Cyklokoalícia.
„Ešte v lete 2023 nám mesto aj potvrdilo zámer vybudovať v priestore zastávok svetelne riadený úrovňový priechod, ktorý by nahradil bariérový podchod, upokojil automobilovú dopravu a zlepšil nielen pohyb cestujúcich, ale aj chodcov v celej lokalite. Následne, žiaľ, po niekoľkých mesiacoch od myšlienky upustilo,“ informovalo občianske združenie.
Tento krok potvrdila pre Denník SME aj urbanistka Ivana Nemethová. Podľa nej široká cesta bez prekážok podvedome motivuje vodiča, aby zrýchlil. „Priechodom pre chodcov by sa ulica spomalila, pretože vodiči by vedeli, že po východe z tunela ich čaká semafor a nemôžu sa rozbehnúť tak rýchlo,“ vysvetlila Nemethová. Primátor Matúš Vallo pritom veľakrát upozorňoval na fakt, že Staromestskej ulici by pomohlo aj meranie rýchlosti prostredníctvom stacionárnych radarov.
„Tieto kontroly ale môže vykonávať iba Policajný zbor SR. Dlhodobo preto s ďalšími samosprávami apelujeme na vládu a parlament, aby bolo priamo obciam umožnené vykonávať meranie povolenej rýchlosti prostredníctvom stacionárnych radarov a uplatňovať tak objektívnu zodpovednosť. Toto si ale vyžaduje zmenu legislatívy a ochotu na zmenu sme zatiaľ nenašli,“ uviedol Matúš Vallo.
Od dnes je problém Staromestskej ulice prekrytý novými čiarami. Kvalitnejšie odstránenie problému môžu priniesť zmeny, ktoré plánuje Metropolitný inštitút Bratislavy spoločne s hlavným mestom. Konkrétne ide o úpravy v rámci programu Živé miesta.
Pripravený je zámer, ktorý počíta so zlepšením priestoru okolo zastávok MHD na Zochovej ulici v oboch smeroch, ale aj s rekonštrukciou zastávok MHD vrátane starého podchodu popod rušnú Staromestskú ulicu. Projekt zahŕňa aj prestavbu chátrajúcich verejných toaliet pri vstupe do historického jadra či doplnenie zelene.
Omnoho odvážnejším zámerom, ktorý by mohol sceliť ranu po predchádzajúcom režime, je projekt Plató Staromestská. Nad Staromestskou ulicou je navrhnuté približne 218 metrov dlhé a 20 metrov široké Plató pre peších. Megalomanský projekt sa má tiahnuť od Rudnayovho námestia pri Dóm sv. Martina až po zalomenie hradieb na úrovni Severozápadnej bašty.
Oba projekty sú len v štádiu príprav a zatiaľ sa nezačal ani povoľovací proces. Kedy sa tak stane, nie je známe. Prirodzene, ako najreálnejší a menej nákladný sa zatiaľ javí prvý menovaný zámer úprav okolia Zochovej ulice.
Ale ak sme len rok čakali na premaľovanie jazdných pruhov, väčšie zásahy budú trvať omnoho dlhšie. Nateraz bude potrebné počkať na dáta hlavného mesta, ktoré určia, či na vodičov zúženie jazdných pruhov zabralo a či sa premávka skutočne spomalila.