Juraj Suchรกnek

Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja: Diskusiu oย stavebnej legislatรญve treba odpolitizovaลฅ a zvecniลฅ

Parlament prijal minulรฝ tรฝลพdeลˆ dva nรกvrhy zรกkonov sรบvisiacich s reformou v oblasti vรฝstavby a รบzemnรฉho plรกnovania. Vรฝkonnรฝ riaditeฤพ bratislavskรฉho Inลกtitรบtu urbรกnneho rozvoja (IUR) Juraj Suchรกnek poskytol ASB vyjadrenie ku schvรกlenรฝm zmenรกm. Poลพiadali sme oย vyjadrenie aj obฤianske zdruลพenie VIA IURIS, ktorรฉ mรก vรฝhrady, zatiaฤพ ho neposlalo.

Jednรก sa o nรกvrh zรกkona o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v sรบvislosti s reformou stavebnej legislatรญvy a nรกvrh zรกkona o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v oblasti ochrany ลพivotnรฉho prostredia.

Vyvolanรฉ รบpravy bolo potrebnรฉ prijaลฅ

Oba nรกvrhy obsahujรบ tzv. vyvolanรฉ รบpravy, ktorรฉ sรบvisia so zรกkonom o รบzemnom plรกnovanรญ a zรกkonom o vรฝstavbe. โ€žZรกkony boli predloลพenรฉ ako poslaneckรฉ nรกvrhy, ฤo nepovaลพujeme sย ohฤพadom na ich rozsah aย dรดsledky za ideรกlnu a vhodnรบ formu. Napriek tomu ale bolo ich prijatie potrebnรฉ aย predstavujรบ nevyhnutnรฝ krok k prรญprave a moลพnosti spustenia dlho oฤakรกvanej reformy stavebnej legislatรญvy,โ€œ uviedol Suchรกnek.

Pred aj po prijatรญ tรฝchto zรกkonov mohla verejnosลฅ vnรญmaลฅ rรดzne informรกcie oย ich obsahu. Vo viacerรฝch prรญpadoch boli ale vyjadrenia zavรกdzajรบce aย vzbudzovali pocit, ลพe novรก legislatรญva oberรก verejnosลฅ oย jej prรกva aย ohrozuje ลพivotnรฉ prostredie. Vo vรคฤลกej ฤasti ale ide o technickรบ novelu, teda o zladenie s novou terminolรณgiou aj s novo nastavenรฝm konanรญm o stavebnom zรกmere, najmรค v sรบvislosti s postavenรญm dotknutรฝch orgรกnov.

Verejnosลฅ mรก priamy dosah na urฤovanie rozsahu hodnotenia

IUR nerozumie z ฤoho pramenia nรกzory, ลพe nรกvrhy sรบ โ€žproti prรญrode a v podstate vylรบฤili verejnosลฅ z rozhodovaniaโ€œ prรญpadne ลพe โ€žHrozรญ rozvrat zรกkladov ochrany ลพivotnรฉho prostredia v prospech novej vรฝstavby.โ€œ.

Dve zรกkladnรฉ zmeny, ktorรฉ budรบca prรกvna รบprava prinesie, a ktorรฉ vรฝrazne posilลˆujรบ aspekt vplyvu posรบdenia vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie ostรกvajรบ zachovanรฉ aj v rรกmci tรฝchto nรกvrhov, a to : zozรกvรคznenieย  zรกverov procesu SEA pre schvaฤพovanie รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie a spojenie procesu posudzovania vplyvov EIA a samotnรฉho povoฤพovania stavebnรฉho zรกmeru.

Nรกvrh novely zรกkona o posudzovanรญ vplyvov (zรกkon oย EIA) ย je nastavenรฝ tak, ลพe v rรกmci prerokovania zรกmeru navrhovanej ฤinnosti mรดลพe doruฤiลฅ stanovisko aj verejnosลฅ (bez ลพiadneho obmedzenia โ€“ ktokoฤพvek aj jedna fyzickรก osoba), ktorรก sa na zรกklade stanoviskรก stรกva รบฤastnรญkom konania. V rรกmci prerokovania nedochรกdza k ลพiadnemu obmedzeniu. Verejnosลฅ mรก tรฝm pรกdom priamy dosah na urฤovanie rozsahu hodnotenia, mรดลพe vzniesลฅ pripomienky alebo poลพiadavky, s ktorรฝmi sa musรญ vysporiadaลฅ prรญsluลกnรฝ orgรกn.

Pripomienkovanie uลพ urฤenรฉho aย prerokovanรฉho nie je pridanou hodnotou

Nรกvrhom dochรกdza k odstrรกneniu pripomienkovania ale uลพ urฤenรฉho rozsahu hodnotenia (teda tomu, ktorรฉmu predchรกdzalo pripomienkovanie a moลพnosลฅ zapojiลฅ sa aj zo strany verejnosti). Pripomienkovanie uลพ urฤenรฉho a prerokovanรฉho rozsahu hodnotenia nepredstavuje ani dnes ลพiadnu pridanรบ hodnotu pre proces (rozsah hodnotenia sa uลพ nemรดลพe meniลฅ a pripomienky uลพ nemรดลพu byลฅ do neho zapracovanรฉ).

โ€žTento procesnรฝ รบkon bol odstrรกnenรฝ pre nadbytoฤnosลฅ,โ€œ vysvetlil Suchรกnek. Tรก nielenลพe neprinรกลกa pridanรบ hodnotu z hฤพadiska pripomienkovania, ale zbytoฤne predlลพuje lehotu, priฤom zรกkladnรก vรฝhrada celรฉho dneลกnรฉho procesu je v tom, ลพe sa posudzuje prรกve preto to, ฤo sa nakoniec nepovoฤพuje, lebo proces je jednoducho prรญliลก dlhรฝ a jednoducho objektรญvne sa menia okolnosti sรบvisiace s danรฝm zรกmerom.

Verejnosลฅ o prรกva neprรญde

Tieลพ je podฤพa Suchรกnka pravda, ลพe nรกvrhom sa odstraลˆuje moลพnosลฅ podaลฅ odvolanie/rozklad ale len proti rozhodnutiu vydanรฉmu v zisลฅovacom konanรญ, v ktorom prรญsluลกnรฝ orgรกn urฤil, ลพe sa navrhovanรก ฤinnosลฅ alebo jej zmena bude posudzovaลฅ. โ€žNepredpokladรกme, ลพe by verejnosลฅ mala zรกujem poลพadovaลฅ, aby sa danรก ฤinnosลฅ neposudzovala. Preto sรบ รบplne nezmyselnรฉ tvrdenia, ลพe odstrรกnenรญm moลพnosti odvolania sa odoberajรบ verejnosti prรกva na ochranu ลพivotnรฉho prostredia.

Touto รบpravou sa sleduje, ลพe ak prรญsluลกnรฝ orgรกn po vykonanรญ zisลฅovacieho konania (v rรกmci ktorรฉho sa opรคลฅ bez obmedzenia mรดลพe vyjadriลฅ a staลฅ sa รบฤastnรญkom aj verejnosลฅ) prรญde k odรดvodnenรฉmu zรกveru, ลพe sa predmet konania mรก posudzovaลฅ, tak pristรบpi k vydaniu rozhodnutia a nรกsledne k urฤeniu rozsahu hodnotenia.

โ€žPre รบplnosลฅ uvรกdzame, ลพe urฤovanie rozsahu hodnotenia a jeho prerokovanie nie sรบ ani povinnรฝmi krokmi tzv. povinnรฉho hodnotenia podฤพa Smernice Eurรณpskeho parlamentu a Rady 2011/92/Eรš z 13. decembra 2011 o posudzovanรญ vplyvov urฤitรฝch verejnรฝch a sรบkromnรฝch projektov na ลพivotnรฉ prostredie a tรกto smernica nevyลพaduje ani zisลฅovacie konanie formou sprรกvneho konania vrรกtane รบฤasti verejnosti, ฤi odbornรฉ posudky.

รšrad nebude kontrolovaลฅ sรกm seba

Eลกte nepochopiteฤพnejลกie sรบ vรฝhrady, ktorรฉ smerujรบ k รบprave tรฝkajรบcej sa stavebnej inลกpekcii. Tรก kontroluje stavebnรญkov resp. stavby a tak tomu mรก byลฅ aj v budรบcej prรกvnej รบprave (ยง 53 ods. 1 zรกkona o vรฝstavbe: โ€žล tรกtnym stavebnรฝm dohฤพadom sa zabezpeฤuje ochrana verejnรฉho zรกujmu vo vรฝstavbe pri uskutoฤลˆovanรญ stavebnรฝch prรกc, pri prevรกdzke stavby a pri odstraลˆovanรญ stavby.โ€œ) Vลกetky argumenty, ลพe รบrad bude kontrolovaลฅ sรกm seba sรบ v tomto kontexte รบplne irelevantnรฉ. Suchรกnek zdรดraznil, ลพe navrhovanรฉ รบprava sรบvisรญ len s formรกlnym zabezpeฤenรญm prechodu prรกv a povinnosti naprรญklad ลกtรกtnozamestnaneckรฝch pomerov na รšrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu.

Slovensko urgentne potrebuje novรบ a kvalitnรบ stavebnรบ legislatรญvu. Nie je to len poลพiadavka developerov, potrebuje ju aj verejnรฝ sektor pre vรฝstavbu stavieb vo verejnom zรกujme. Bolo by ย v prospech vลกetkรฝch, ak by sa diskusia o stavebnej legislatรญve odpolitizovala a aby neboli ลกรญrenรฉ nepravdy, ktorรฉ podporujรบ zvyลกovanie nenรกvisti v spoloฤnosti proti developerom a proti vรฝstavbe. „Vรฝstavba je nevyhnutnรก pre rozvoj naลกej krajiny a mรกme za to, ลพe prรกve tรกto reforma umoลพnรญ nastaviลฅ transparentnรฉ podmienky pre stavebnรญkov aj investorov,โ€œ uzavrel vรฝkonnรฝ riaditeฤพ IUR.

Najฤรญtanejลกie