Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja: Diskusiu oย stavebnej legislatรญve treba odpolitizovaลฅ a zvecniลฅ
Parlament prijal minulรฝ tรฝลพdeล dva nรกvrhy zรกkonov sรบvisiacich s reformou v oblasti vรฝstavby a รบzemnรฉho plรกnovania. Vรฝkonnรฝ riaditeฤพ bratislavskรฉho Inลกtitรบtu urbรกnneho rozvoja (IUR) Juraj Suchรกnek poskytol ASB vyjadrenie ku schvรกlenรฝm zmenรกm. Poลพiadali sme oย vyjadrenie aj obฤianske zdruลพenie VIA IURIS, ktorรฉ mรก vรฝhrady, zatiaฤพ ho neposlalo.
Jednรก sa o nรกvrh zรกkona o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v sรบvislosti s reformou stavebnej legislatรญvy a nรกvrh zรกkona o zmene a doplnenรญ niektorรฝch zรกkonov v oblasti ochrany ลพivotnรฉho prostredia.
Vyvolanรฉ รบpravy bolo potrebnรฉ prijaลฅ
Oba nรกvrhy obsahujรบ tzv. vyvolanรฉ รบpravy, ktorรฉ sรบvisia so zรกkonom o รบzemnom plรกnovanรญ a zรกkonom o vรฝstavbe. โZรกkony boli predloลพenรฉ ako poslaneckรฉ nรกvrhy, ฤo nepovaลพujeme sย ohฤพadom na ich rozsah aย dรดsledky za ideรกlnu a vhodnรบ formu. Napriek tomu ale bolo ich prijatie potrebnรฉ aย predstavujรบ nevyhnutnรฝ krok k prรญprave a moลพnosti spustenia dlho oฤakรกvanej reformy stavebnej legislatรญvy,โ uviedol Suchรกnek.
Pred aj po prijatรญ tรฝchto zรกkonov mohla verejnosลฅ vnรญmaลฅ rรดzne informรกcie oย ich obsahu. Vo viacerรฝch prรญpadoch boli ale vyjadrenia zavรกdzajรบce aย vzbudzovali pocit, ลพe novรก legislatรญva oberรก verejnosลฅ oย jej prรกva aย ohrozuje ลพivotnรฉ prostredie. Vo vรคฤลกej ฤasti ale ide o technickรบ novelu, teda o zladenie s novou terminolรณgiou aj s novo nastavenรฝm konanรญm o stavebnom zรกmere, najmรค v sรบvislosti s postavenรญm dotknutรฝch orgรกnov.
Verejnosลฅ mรก priamy dosah na urฤovanie rozsahu hodnotenia
IUR nerozumie z ฤoho pramenia nรกzory, ลพe nรกvrhy sรบ โproti prรญrode a v podstate vylรบฤili verejnosลฅ z rozhodovaniaโ prรญpadne ลพe โHrozรญ rozvrat zรกkladov ochrany ลพivotnรฉho prostredia v prospech novej vรฝstavby.โ.
Dve zรกkladnรฉ zmeny, ktorรฉ budรบca prรกvna รบprava prinesie, a ktorรฉ vรฝrazne posilลujรบ aspekt vplyvu posรบdenia vplyvov na ลพivotnรฉ prostredie ostรกvajรบ zachovanรฉ aj v rรกmci tรฝchto nรกvrhov, a to : zozรกvรคznenieย zรกverov procesu SEA pre schvaฤพovanie รบzemnoplรกnovacej dokumentรกcie a spojenie procesu posudzovania vplyvov EIA a samotnรฉho povoฤพovania stavebnรฉho zรกmeru.
Nรกvrh novely zรกkona o posudzovanรญ vplyvov (zรกkon oย EIA) ย je nastavenรฝ tak, ลพe v rรกmci prerokovania zรกmeru navrhovanej ฤinnosti mรดลพe doruฤiลฅ stanovisko aj verejnosลฅ (bez ลพiadneho obmedzenia โ ktokoฤพvek aj jedna fyzickรก osoba), ktorรก sa na zรกklade stanoviskรก stรกva รบฤastnรญkom konania. V rรกmci prerokovania nedochรกdza k ลพiadnemu obmedzeniu. Verejnosลฅ mรก tรฝm pรกdom priamy dosah na urฤovanie rozsahu hodnotenia, mรดลพe vzniesลฅ pripomienky alebo poลพiadavky, s ktorรฝmi sa musรญ vysporiadaลฅ prรญsluลกnรฝ orgรกn.
Pripomienkovanie uลพ urฤenรฉho aย prerokovanรฉho nie je pridanou hodnotou
Nรกvrhom dochรกdza k odstrรกneniu pripomienkovania ale uลพ urฤenรฉho rozsahu hodnotenia (teda tomu, ktorรฉmu predchรกdzalo pripomienkovanie a moลพnosลฅ zapojiลฅ sa aj zo strany verejnosti). Pripomienkovanie uลพ urฤenรฉho a prerokovanรฉho rozsahu hodnotenia nepredstavuje ani dnes ลพiadnu pridanรบ hodnotu pre proces (rozsah hodnotenia sa uลพ nemรดลพe meniลฅ a pripomienky uลพ nemรดลพu byลฅ do neho zapracovanรฉ).
โTento procesnรฝ รบkon bol odstrรกnenรฝ pre nadbytoฤnosลฅ,โ vysvetlil Suchรกnek. Tรก nielenลพe neprinรกลกa pridanรบ hodnotu z hฤพadiska pripomienkovania, ale zbytoฤne predlลพuje lehotu, priฤom zรกkladnรก vรฝhrada celรฉho dneลกnรฉho procesu je v tom, ลพe sa posudzuje prรกve preto to, ฤo sa nakoniec nepovoฤพuje, lebo proces je jednoducho prรญliลก dlhรฝ a jednoducho objektรญvne sa menia okolnosti sรบvisiace s danรฝm zรกmerom.
Verejnosลฅ o prรกva neprรญde
Tieลพ je podฤพa Suchรกnka pravda, ลพe nรกvrhom sa odstraลuje moลพnosลฅ podaลฅ odvolanie/rozklad ale len proti rozhodnutiu vydanรฉmu v zisลฅovacom konanรญ, v ktorom prรญsluลกnรฝ orgรกn urฤil, ลพe sa navrhovanรก ฤinnosลฅ alebo jej zmena bude posudzovaลฅ. โNepredpokladรกme, ลพe by verejnosลฅ mala zรกujem poลพadovaลฅ, aby sa danรก ฤinnosลฅ neposudzovala. Preto sรบ รบplne nezmyselnรฉ tvrdenia, ลพe odstrรกnenรญm moลพnosti odvolania sa odoberajรบ verejnosti prรกva na ochranu ลพivotnรฉho prostredia.
Touto รบpravou sa sleduje, ลพe ak prรญsluลกnรฝ orgรกn po vykonanรญ zisลฅovacieho konania (v rรกmci ktorรฉho sa opรคลฅ bez obmedzenia mรดลพe vyjadriลฅ a staลฅ sa รบฤastnรญkom aj verejnosลฅ) prรญde k odรดvodnenรฉmu zรกveru, ลพe sa predmet konania mรก posudzovaลฅ, tak pristรบpi k vydaniu rozhodnutia a nรกsledne k urฤeniu rozsahu hodnotenia.
โPre รบplnosลฅ uvรกdzame, ลพe urฤovanie rozsahu hodnotenia a jeho prerokovanie nie sรบ ani povinnรฝmi krokmi tzv. povinnรฉho hodnotenia podฤพa Smernice Eurรณpskeho parlamentu a Rady 2011/92/Eร z 13. decembra 2011 o posudzovanรญ vplyvov urฤitรฝch verejnรฝch a sรบkromnรฝch projektov na ลพivotnรฉ prostredie a tรกto smernica nevyลพaduje ani zisลฅovacie konanie formou sprรกvneho konania vrรกtane รบฤasti verejnosti, ฤi odbornรฉ posudky.
รrad nebude kontrolovaลฅ sรกm seba
Eลกte nepochopiteฤพnejลกie sรบ vรฝhrady, ktorรฉ smerujรบ k รบprave tรฝkajรบcej sa stavebnej inลกpekcii. Tรก kontroluje stavebnรญkov resp. stavby a tak tomu mรก byลฅ aj v budรบcej prรกvnej รบprave (ยง 53 ods. 1 zรกkona o vรฝstavbe: โล tรกtnym stavebnรฝm dohฤพadom sa zabezpeฤuje ochrana verejnรฉho zรกujmu vo vรฝstavbe pri uskutoฤลovanรญ stavebnรฝch prรกc, pri prevรกdzke stavby a pri odstraลovanรญ stavby.โ) Vลกetky argumenty, ลพe รบrad bude kontrolovaลฅ sรกm seba sรบ v tomto kontexte รบplne irelevantnรฉ. Suchรกnek zdรดraznil, ลพe navrhovanรฉ รบprava sรบvisรญ len s formรกlnym zabezpeฤenรญm prechodu prรกv a povinnosti naprรญklad ลกtรกtnozamestnaneckรฝch pomerov na รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie a vรฝstavbu.
Slovensko urgentne potrebuje novรบ a kvalitnรบ stavebnรบ legislatรญvu. Nie je to len poลพiadavka developerov, potrebuje ju aj verejnรฝ sektor pre vรฝstavbu stavieb vo verejnom zรกujme. Bolo by ย v prospech vลกetkรฝch, ak by sa diskusia o stavebnej legislatรญve odpolitizovala a aby neboli ลกรญrenรฉ nepravdy, ktorรฉ podporujรบ zvyลกovanie nenรกvisti v spoloฤnosti proti developerom a proti vรฝstavbe. „Vรฝstavba je nevyhnutnรก pre rozvoj naลกej krajiny a mรกme za to, ลพe prรกve tรกto reforma umoลพnรญ nastaviลฅ transparentnรฉ podmienky pre stavebnรญkov aj investorov,โ uzavrel vรฝkonnรฝ riaditeฤพ IUR.