Juraj Suchรกnek

Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja: Ponechanie stavebnรฉho รบradu na obciach vnรญmame ako neลกลฅastnรฉ rieลกenie

Nรกvrh novรฉho stavebnรฉho zรกkona je od 26. jรบla do 15. augusta v medzirezortnom pripomienkovom konanรญ (MPK). ฤŒasopis ASB zaslal vรฝkonnรฉmu riaditeฤพovi bratislavskรฉho Inลกtitรบtu urbรกnneho rozvoja (IUR) Juraj Suchรกnkovi otรกzky tรฝkajรบce sa tohto nรกvrhu. ฤŒlenmi IUR sรบ aj developerskรฉ spoloฤnosti.

Pripomienkovanie pod ฤasovรฝm tlakom

Juraj Suchรกnek uviedol, ลพe IUR ako ฤlen Republikovej รบnie zamestnรกvateฤพov je zapojenรฝ do prรญpravy nรกvrhu len minimรกlne. Komunikรกcia o pripravovanom zรกkone bola pomerne struฤnรก.

โ€žV urฤitom momente sme mali moลพnosลฅ zaslaลฅ pripomienky k nรกvrhu draftu zรกkona, ale preลกtudovaลฅ si takรฝ rozsiahly materiรกl a spracovaลฅ kvalitnรฉ pripomienky v lehote sedem dnรญ je prakticky nemoลพnรฉ. Z nรกลกho pohฤพadu (IUR) nerozumieme potrebe pripraviลฅ รบplne novรฝ zรกkon, rozhodnutie, ako postupovaลฅ, je vลกak kompetenciou vlรกdy,โ€œ konลกtatoval vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Suchรกnek.

Zรกsadnรก zmena vย porovnanรญ so zรกkonom oย vรฝstavbe ฤ. 201/2022 je ponechanie ฤinnosti stavebnรฝch รบradov na obciach. V tej sรบvislosti vnรญma IUR pokraฤovanie pretrvรกvajรบcich konfliktov zรกujmov medzi vplyvom lokรกlnych politikov a profesionรกlnym vรฝkonom ฤinnosti prenesenej ลกtรกtnej sprรกvy.

โ€žV spojenรญ s tรฝm sรบ absolรบtne nedostatoฤnรฉ รบpravy situรกciรญ, ktorรฉ nastรกvajรบ v prรญpade neฤinnosti stavebnรฝch รบradov alebo ich obลกtrukciรญ,โ€œ kritizuje Suchรกnek.

Dobrovoฤพno-povinnรฉ stavebnรฉ obvody

Novรฝ stavebnรฝ zรกkon zavรกdza vytvorenie stavebnรฝch obvodov, obce sa na tom mรดลพu dohodnรบลฅ. Podฤพa vรฝkonnรฉho riaditeฤพa ide o dobrovoฤพno-povinnรฉ stavebnรฉ obvody a ich vytvorenie nemusรญ byลฅ vรดbec jednoduchรฉ. Zรกkon pritom nerieลกi situรกciu, ktorรก nastane, ak sa niektorรก obec nedohodne, ลพe bude sรบฤasลฅou urฤitรฉho stavebnรฉho obvodu.

Podฤพa nรกvrhu by totiลพ mohla byลฅ stavebnรฝm obvodom aj jedna obec, ak mรก aspoลˆ 20 -tisรญc obyvateฤพov. โ€žSituรกcia, ลพe na urฤitom รบzemรญ nebude funkฤnรฝ stavebnรฝ รบrad, je nemysliteฤพnรก. Teoreticky by mohol v takรฝchto prรญpadoch konaลฅ regionรกlny รบrad, avลกak nรกvrh zรกkona hovorรญ: โ€žRegionรกlny รบrad zabezpeฤuje vรฝkon pรดsobnosti stavebnรฉho รบradu, ak stavebnรฝ รบrad dlhodobo, najmenej ลกesลฅ mesiacov, nevykonรกva svoju pรดsobnosลฅโ€œ. Verรญme ale, ลพe prรกve takรฉto momenty sa v MPK podarรญ vyrieลกiลฅ,โ€œ mieni Suchรกnek.

Moลพnรฉ riziko pre stavebnรญkov

Presunutรญm urฤenia stavebnรฝch obvodov na obce sa ลกtรกt podฤพa vรฝkonnรฉho riaditeฤพa IUR zbavuje politickej zodpovednosti za ich vytvorenie (resp. za vytvorenie presne predpรญsanรฝch obvodov). Je otรกzne, ฤi na รบzemรญ Slovenska bude moลพnรฉ dosiahnuลฅ 100% dohodu medzi vลกetkรฝmi obcami. Zรกkon neupravuje, ako sa bude postupovaลฅ, ak dohoda nevznikne, ฤo mรดลพe v praxi znamenaลฅ obrovskรฉ riziko a neistotu pre stavebnรญkov.

โ€žฤŒi bude vรฝslednรก mapa stavebnรฝch obvodov efektรญvna, ukรกลพe aลพ ฤas. Je zrejmรฉ, ลพe ak to niektorรฝm obciam nebude vyhovovaลฅ, tak prรญsluลกnosลฅ do stavebnรฉho obvodu bude moลพnรฉ zmeniลฅ,โ€œ konลกtatoval.

Zvรฝลกenรก zodpovednosลฅ projektanta

Kompetencie projektanta ostรกvajรบ obdobnรฉ ako v prรญpade zรกkona o vรฝstavbe ฤ.201/2022. V novom nรกvrhu zรกkona sรญce mรดลพeme nรกjsลฅ aj vรฝraznรฝ nรกrast jeho zodpovednosti za realizรกciu stavieb, ale Suchรกnek si myslรญ, ลพe uvedenรฉ bude v MPK vyrieลกenรฉ. Nie je podฤพa neho reรกlne uloลพiลฅ projektantovi povinnosลฅ podpรญsaลฅ sa pod to, ลพe stavba bola zrealizovanรก v sรบlade s projektom stavby.

โ€žV takom prรญpade by musel byลฅ projektant na stavbe po celรฝ ฤas jej vรฝstavby. Inak sa nemรดลพe s plnou vรกลพnosลฅou podpรญsaลฅ naprรญklad pod to, ฤi boli vรฝstuลพe umiestnenรฉ sprรกvne. Toto je kompetencia inรฝch osรดb, a to aj v zmysle navrhovanรฉho zรกkona,โ€œ upozornil.

Neupravenรก digitalizรกcia

Zรกvรคznรฉ stanoviskรก a lehoty na ich vydanie sรบ v nรกvrhu upravenรฉ obdobne ako v zรกkone oย vรฝstavbe ฤ.201/2022. V novom nรกvrhu je ale aj extenzรญvny vรฝklad obsahu zรกvรคznรฉho stanoviska orgรกnu รบzemnรฉho plรกnovania. Nรกvrh zรกkona umoลพลˆuje aj papierovรฉ podania pre vลกetkรฝch. Tie by sรญce mali byลฅ ฤalej digitalizovanรฉ, nie je vลกakย  presne upravenรฉ ako.

โ€žPokiaฤพ sa nepodarรญ nastaviลฅ systรฉm a viesลฅ konania plne digitรกlne, naฤalej budeme svedkami dlhรฝch prieลฅahov, uลพ len z technickรฝch dรดvodov. Naprรญklad, zatiaฤพ ฤo atrahovanie digitรกlne vedenรฉho spisu (napr. v prรญpade neฤinnosti stavebnรฉho รบradu) je vecou niekoฤพkรฝch kliknutรญ, v prรญpade papierovรฉho konania je situรกcia presne opaฤnรก. Zย minulosti sรบ znรกme situรกcie, keฤ sa okresnรฝ รบrad ani nevedel dostaลฅ k spisom leลพiacim na neฤinnรฝch stavebnรฝch รบradoch,โ€œ uviedol Suchรกnek.

Regionรกlny stavebnรฝ รบradu ako stavebnรก inลกpekcia

Vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Suchรกnek to vnรญma ako formรกlnu รบpravu, pรดvodne samostatnรก inลกpekcia, teda jej ฤinnosลฅ, sa previedla na รšrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR(ฤalej aj รšrad). Stavebnรก inลกpekcia sa zaoberรก, zjednoduลกene povedanรฉ, kontrolou realizรกcie stavieb. Z toho dรดvodu nevidรญ v spojenรญ s รšradom problรฉm.

Navrhovanรฝ stavebnรฝ zรกkon

okrem inรฉho upresลˆuje jednotlivรฉ sprรกvne konania a procesnรฉ prรกva a povinnosti รบฤastnรญkov vรฝstavby a dotknutรฝch osรดb a obsah vรฝstupnรฝch rozhodnutรญ stavebnรฉho รบradu ako osobitnej รบpravy sprรกvneho konania.

Upรบลกลฅa sa od doterajลกรญch postupov a procesov posudzovania stavebnรฝch zรกmerov v dvojstupลˆovรฝch sprรกvnych konaniach, t. j. v รบzemnom konanรญ a v stavebnom konanรญ, kedy v mnohรฝch prรญpadoch sa dotknutรฉ orgรกny a รบฤastnรญci konania vyjadrovali k predmetu veci duplicitne, ฤรญm sa zjednoduลกรญ a skrรกti schvaฤพovacรญ proces stavieb.

Stavby postavenรฉ nepovolenรฝmi stavebnรฝmi prรกcami nebude moลพnรฉ po รบฤinnosti navrhovanรฉho stavebnรฉho zรกkona dodatoฤne povoliลฅ. Nรกvrh stavebnรฉho zรกkona zรกroveลˆ precizuje postup stavebnรฉho รบradu pri nepovolenรฝch stavebnรฝch prรกcach a ich odstraลˆovanรญ, najmรค presnรฝm definovanรญm nepovolenรฝch stavebnรฝch prรกc, podmienok a postupov odstraลˆovania, zohฤพadnenรญm รบฤasti zhotoviteฤพa nepovolenej stavby na poruลกenรญ zรกkona a podobne.

Zรกroveลˆ sa rozลกiruje okruh sankcionovanรฝch osรดb v prรญpade poruลกenia zรกkona aj na ฤalลกie osoby vo vรฝstavbe (na zhotoviteฤพov stavieb, na osoby poverenรฉ vรฝkonom stavebnรฉho dozoru, na stavbyvedรบcich), pretoลพe pri prevaลพujรบcom dodรกvateฤพskom spรดsobe vรฝstavby stavebnรญk je len objednรกvateฤพom vรฝstavby a osobne neriadi vรฝstavbu.

ZDROJ: nรกvrh stavebnรฉho zรกkona, portรกl slov-lex