Inลกtitรบt urbรกnneho rozvoja: Ponechanie stavebnรฉho รบradu na obciach vnรญmame ako neลกลฅastnรฉ rieลกenie
Nรกvrh novรฉho stavebnรฉho zรกkona je od 26. jรบla do 15. augusta v medzirezortnom pripomienkovom konanรญ (MPK). ฤasopis ASB zaslal vรฝkonnรฉmu riaditeฤพovi bratislavskรฉho Inลกtitรบtu urbรกnneho rozvoja (IUR) Juraj Suchรกnkovi otรกzky tรฝkajรบce sa tohto nรกvrhu. ฤlenmi IUR sรบ aj developerskรฉ spoloฤnosti.
Pripomienkovanie pod ฤasovรฝm tlakom
Juraj Suchรกnek uviedol, ลพe IUR ako ฤlen Republikovej รบnie zamestnรกvateฤพov je zapojenรฝ do prรญpravy nรกvrhu len minimรกlne. Komunikรกcia o pripravovanom zรกkone bola pomerne struฤnรก.
โV urฤitom momente sme mali moลพnosลฅ zaslaลฅ pripomienky k nรกvrhu draftu zรกkona, ale preลกtudovaลฅ si takรฝ rozsiahly materiรกl a spracovaลฅ kvalitnรฉ pripomienky v lehote sedem dnรญ je prakticky nemoลพnรฉ. Z nรกลกho pohฤพadu (IUR) nerozumieme potrebe pripraviลฅ รบplne novรฝ zรกkon, rozhodnutie, ako postupovaลฅ, je vลกak kompetenciou vlรกdy,โ konลกtatoval vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Suchรกnek.
Zรกsadnรก zmena vย porovnanรญ so zรกkonom oย vรฝstavbe ฤ. 201/2022 je ponechanie ฤinnosti stavebnรฝch รบradov na obciach. V tej sรบvislosti vnรญma IUR pokraฤovanie pretrvรกvajรบcich konfliktov zรกujmov medzi vplyvom lokรกlnych politikov a profesionรกlnym vรฝkonom ฤinnosti prenesenej ลกtรกtnej sprรกvy.
โV spojenรญ s tรฝm sรบ absolรบtne nedostatoฤnรฉ รบpravy situรกciรญ, ktorรฉ nastรกvajรบ v prรญpade neฤinnosti stavebnรฝch รบradov alebo ich obลกtrukciรญ,โ kritizuje Suchรกnek.
Dobrovoฤพno-povinnรฉ stavebnรฉ obvody
Novรฝ stavebnรฝ zรกkon zavรกdza vytvorenie stavebnรฝch obvodov, obce sa na tom mรดลพu dohodnรบลฅ. Podฤพa vรฝkonnรฉho riaditeฤพa ide o dobrovoฤพno-povinnรฉ stavebnรฉ obvody a ich vytvorenie nemusรญ byลฅ vรดbec jednoduchรฉ. Zรกkon pritom nerieลกi situรกciu, ktorรก nastane, ak sa niektorรก obec nedohodne, ลพe bude sรบฤasลฅou urฤitรฉho stavebnรฉho obvodu.
Podฤพa nรกvrhu by totiลพ mohla byลฅ stavebnรฝm obvodom aj jedna obec, ak mรก aspoล 20 -tisรญc obyvateฤพov. โSituรกcia, ลพe na urฤitom รบzemรญ nebude funkฤnรฝ stavebnรฝ รบrad, je nemysliteฤพnรก. Teoreticky by mohol v takรฝchto prรญpadoch konaลฅ regionรกlny รบrad, avลกak nรกvrh zรกkona hovorรญ: โRegionรกlny รบrad zabezpeฤuje vรฝkon pรดsobnosti stavebnรฉho รบradu, ak stavebnรฝ รบrad dlhodobo, najmenej ลกesลฅ mesiacov, nevykonรกva svoju pรดsobnosลฅโ. Verรญme ale, ลพe prรกve takรฉto momenty sa v MPK podarรญ vyrieลกiลฅ,โ mieni Suchรกnek.
Moลพnรฉ riziko pre stavebnรญkov
Presunutรญm urฤenia stavebnรฝch obvodov na obce sa ลกtรกt podฤพa vรฝkonnรฉho riaditeฤพa IUR zbavuje politickej zodpovednosti za ich vytvorenie (resp. za vytvorenie presne predpรญsanรฝch obvodov). Je otรกzne, ฤi na รบzemรญ Slovenska bude moลพnรฉ dosiahnuลฅ 100% dohodu medzi vลกetkรฝmi obcami. Zรกkon neupravuje, ako sa bude postupovaลฅ, ak dohoda nevznikne, ฤo mรดลพe v praxi znamenaลฅ obrovskรฉ riziko a neistotu pre stavebnรญkov.
โฤi bude vรฝslednรก mapa stavebnรฝch obvodov efektรญvna, ukรกลพe aลพ ฤas. Je zrejmรฉ, ลพe ak to niektorรฝm obciam nebude vyhovovaลฅ, tak prรญsluลกnosลฅ do stavebnรฉho obvodu bude moลพnรฉ zmeniลฅ,โ konลกtatoval.
Zvรฝลกenรก zodpovednosลฅ projektanta
Kompetencie projektanta ostรกvajรบ obdobnรฉ ako v prรญpade zรกkona o vรฝstavbe ฤ.201/2022. V novom nรกvrhu zรกkona sรญce mรดลพeme nรกjsลฅ aj vรฝraznรฝ nรกrast jeho zodpovednosti za realizรกciu stavieb, ale Suchรกnek si myslรญ, ลพe uvedenรฉ bude v MPK vyrieลกenรฉ. Nie je podฤพa neho reรกlne uloลพiลฅ projektantovi povinnosลฅ podpรญsaลฅ sa pod to, ลพe stavba bola zrealizovanรก v sรบlade s projektom stavby.
โV takom prรญpade by musel byลฅ projektant na stavbe po celรฝ ฤas jej vรฝstavby. Inak sa nemรดลพe s plnou vรกลพnosลฅou podpรญsaลฅ naprรญklad pod to, ฤi boli vรฝstuลพe umiestnenรฉ sprรกvne. Toto je kompetencia inรฝch osรดb, a to aj v zmysle navrhovanรฉho zรกkona,โ upozornil.
Neupravenรก digitalizรกcia
Zรกvรคznรฉ stanoviskรก a lehoty na ich vydanie sรบ v nรกvrhu upravenรฉ obdobne ako v zรกkone oย vรฝstavbe ฤ.201/2022. V novom nรกvrhu je ale aj extenzรญvny vรฝklad obsahu zรกvรคznรฉho stanoviska orgรกnu รบzemnรฉho plรกnovania. Nรกvrh zรกkona umoลพลuje aj papierovรฉ podania pre vลกetkรฝch. Tie by sรญce mali byลฅ ฤalej digitalizovanรฉ, nie je vลกakย presne upravenรฉ ako.
โPokiaฤพ sa nepodarรญ nastaviลฅ systรฉm a viesลฅ konania plne digitรกlne, naฤalej budeme svedkami dlhรฝch prieลฅahov, uลพ len z technickรฝch dรดvodov. Naprรญklad, zatiaฤพ ฤo atrahovanie digitรกlne vedenรฉho spisu (napr. v prรญpade neฤinnosti stavebnรฉho รบradu) je vecou niekoฤพkรฝch kliknutรญ, v prรญpade papierovรฉho konania je situรกcia presne opaฤnรก. Zย minulosti sรบ znรกme situรกcie, keฤ sa okresnรฝ รบrad ani nevedel dostaลฅ k spisom leลพiacim na neฤinnรฝch stavebnรฝch รบradoch,โ uviedol Suchรกnek.
Regionรกlny stavebnรฝ รบradu ako stavebnรก inลกpekcia
Vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Suchรกnek to vnรญma ako formรกlnu รบpravu, pรดvodne samostatnรก inลกpekcia, teda jej ฤinnosลฅ, sa previedla na รrad pre รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavbu SR(ฤalej aj รrad). Stavebnรก inลกpekcia sa zaoberรก, zjednoduลกene povedanรฉ, kontrolou realizรกcie stavieb. Z toho dรดvodu nevidรญ v spojenรญ s รradom problรฉm.
Navrhovanรฝ stavebnรฝ zรกkon
okrem inรฉho upresลuje jednotlivรฉ sprรกvne konania a procesnรฉ prรกva a povinnosti รบฤastnรญkov vรฝstavby a dotknutรฝch osรดb a obsah vรฝstupnรฝch rozhodnutรญ stavebnรฉho รบradu ako osobitnej รบpravy sprรกvneho konania.
Upรบลกลฅa sa od doterajลกรญch postupov a procesov posudzovania stavebnรฝch zรกmerov v dvojstupลovรฝch sprรกvnych konaniach, t. j. v รบzemnom konanรญ a v stavebnom konanรญ, kedy v mnohรฝch prรญpadoch sa dotknutรฉ orgรกny a รบฤastnรญci konania vyjadrovali k predmetu veci duplicitne, ฤรญm sa zjednoduลกรญ a skrรกti schvaฤพovacรญ proces stavieb.
Stavby postavenรฉ nepovolenรฝmi stavebnรฝmi prรกcami nebude moลพnรฉ po รบฤinnosti navrhovanรฉho stavebnรฉho zรกkona dodatoฤne povoliลฅ. Nรกvrh stavebnรฉho zรกkona zรกroveล precizuje postup stavebnรฉho รบradu pri nepovolenรฝch stavebnรฝch prรกcach a ich odstraลovanรญ, najmรค presnรฝm definovanรญm nepovolenรฝch stavebnรฝch prรกc, podmienok a postupov odstraลovania, zohฤพadnenรญm รบฤasti zhotoviteฤพa nepovolenej stavby na poruลกenรญ zรกkona a podobne.
Zรกroveล sa rozลกiruje okruh sankcionovanรฝch osรดb v prรญpade poruลกenia zรกkona aj na ฤalลกie osoby vo vรฝstavbe (na zhotoviteฤพov stavieb, na osoby poverenรฉ vรฝkonom stavebnรฉho dozoru, na stavbyvedรบcich), pretoลพe pri prevaลพujรบcom dodรกvateฤพskom spรดsobe vรฝstavby stavebnรญk je len objednรกvateฤพom vรฝstavby a osobne neriadi vรฝstavbu.
ZDROJ: nรกvrh stavebnรฉho zรกkona, portรกl slov-lex