Jan Revaj

Jan Revaj: Tradiฤnรก architektรบra, ako ju poznรกme, je mล•tva

Jan Revaj je kombinรกciou architekta, umelca aย vizionรกra vย sรบฤasnom svete. Jeho diela majรบ originรกlnu emocionรกlnu hodnotu aย sรบ posunom od materiรกlna kย emรณcii. Je umelcom, ktorรฝ stavia svoje obrazy. Mรก skรบsenosti s dรกtovou architektรบrou Zahy Hadid, ako aj sย inรฝm slรกvnym architektonickรฝm ลกtรบdiom โ€“ COOP Himmelb(l)au. To mu pomohlo pochopiลฅ, ลพe jeho architektรบra nebude zaloลพenรก len na ฤรญslach.

โ€žNehฤพadajme emรณcie len v dรกtach, hฤพadajme ich v ฤพuฤochโ€œ znie รบstrednรฉ motto vaลกej tvorby. ฤŒo to presne znamenรก?

Je to oย procese tvorby. Oย racionรกlnej aย voฤพnej tvorbe. Keฤ sa do niekoho zaฤพรบbite, mรดลพe to byลฅ zย rozumu, ale aj preto, ลพe nieฤo cรญtite. Sรบฤasnosลฅ mi prรญde prรญliลก jednostrannรก. Racionรกlna, ekonomickรก aย vypoฤรญtavรก. Tabuฤพky, normy, parametre nรกm zjednoduลกujรบ fungovanie, ale aj stavajรบ bariรฉry pri vytvรกranรญ nieฤoho novรฉho aย inรฉho. Vytvรกrajรบ vย nรกs schรฉmy, do ktorรฝch sami zapadรกme. Ja som oย emรณcii.

Patrรญ kย tomu aj odmietnutie excelovรฝch tabuliek developerov?

Prรญliลก veฤพkรฉ zaลกkatuฤพkovanie sa do tabuliek nรกm uberรก naลกu zvedavosลฅ aย priestor na vlastnรบ kreativitu. Keฤ som zaฤal kresliลฅ aย myslel som dopredu, kde urobรญm ฤiaru, boli tie kresby ,,ลฅaลพkรฉโ€œ aย bez ลพivota โ€“ chรฝbala im ลกลฅava. Keฤ som to zaฤal robiลฅ intuitรญvne, ,,od srdcaโ€œ, aย sรบstredil som sa ฤisto len na pocit, ktorรฝ som chcel zachytiลฅ, kresby boli uvoฤพnenรฉ aย ฤพahkรฉ.

To istรฉ platรญ aj oย stavbรกch aย oย ลพivote. Vidรญte, kde boli nรกklady ekonomicky prepoฤรญtanรฉ na kosลฅ aย tabuฤพka nepustila. Problรฉm je, ลพe stavby neovplyvลˆujรบ len tรฝch, ktorรญ si ich kรบpia, ale aj tรฝch, ktorรญ okolo nich chodia. Musรญme si uvedomiลฅ, ลพe tvoria prostredie, ktorรฉ nรกs vลกetkรฝch ovplyvลˆuje aย formuje. Mรกm pocit, ลพe kombinรกcie sa uลพ pomaly minuli aย realizovanรฉ veci sรบ rovnakรฉ. Takรฝch zย nรกs potom vychovรกvajรบ. Priliลก rovnakรฝch, racionรกlnych aย bez emรณciรญ.

Domnievate sa, ลพe stavby, ktorรฉ vznikajรบ najmรค pre zisk, nemรดลพu maลฅ parametre ฤพudskosti?

Kaลพdรฝ zย nรกs vnรญma parameter ฤพudskosti inak. Kaลพdรฝ mรก hranicu vย sebe nastavenรบ inak. Developerskรก ฤinnosลฅ nie je charita, je to biznis. Development sa stavia pre zisk, niekomu staฤรญ viac aย niekomu menej. Ako to vnรญmate vy alebo ja, to je nรกลก subjektรญvny pocit. ฤŒiลพe kaลพdรก stavba mรก parameter ฤพudskosti, len je pre kaลพdรฉho inรฝ… To je celรฉ.

Proces vรฝvoja aย ฤistenia lรญniรญ.
Proces vรฝvoja aย ฤistenia lรญniรญ. |

Byty podฤพa znaฤky

ฤŒo zย vรกลกho pohฤพadu chรฝba najviac sรบฤasnej architektรบre?

Tradiฤnรก architektรบra, ako ju poznรกme, je mล•tva. Celรฉ odvetvie prejde transformรกciou. Umelรก inteligencia aย technolรณgie nahradia vo veฤพkej miere architektov aย zredukuje sa ich poฤet. Tabuฤพky dokรกลพe vypฤบลˆaลฅ aj stroj. Veฤพa zย nich nemรก pridanรบ hodnotu vย architektรบre aย trh sย nimi je preplnenรฝ, ฤo zniลพuje รบroveลˆ aย kvalitu. Veฤพa ฤinnostรญ sa bude daลฅ sprocesovaลฅ aย vylรบฤiลฅ ฤพudskรฝ faktor. Architekt bude musieลฅ byลฅ znova osobnosลฅ, ktorรก tvorรญ aย nie je len servis pre investora. Na to uลพ bude slรบลพiลฅ stroj. Bude musieลฅ maลฅ pridanรบ hodnotu oproti stroju aย tรบ vidรญm vo fantรกzii aย kreativite.

Preฤo je to tak?

Zvรคฤลกuje sa konzumnรก spoloฤnosลฅ, ktorรบ sme si sami vypestovali, aย to bude smerovaลฅ kย โ€žproduktivizmuโ€œ. ฤฝudia ลพijรบ paralelnรฉ virtuรกlne ลพivoty, menรญ sa zรกujem aย ich fokus. Budรบ braลฅ bรฝvanie viac ako produkt aย vย bรฝvanรญ budรบ vznikaลฅ znaฤky ako pri obleฤenรญ alebo autรกch. Priลกli sme sem prirodzenรฝm vรฝvojom vย spoloฤnosti aย sem bude smerovaลฅ transformรกcia trhu.

Aj preto ste vytvorili platformu ByourD?

รno, tรกto platforma spรกja ฤพudรญ bรฝvanรญm, buduje urbanistickรฉ celky aย navzรกjom ich prepรกja technolรณgiami. Produkt ByourD je urbanistickรฝ koncept, ktorรฝ svojou filozofiou, flexibilitou aย dizajnom vytvรกra kvalitnรฉ prostredie na bรฝvanie novej generรกcie. Prototyp je zrealizovanรฝ vย Malinove (Tri vody Malinovo), ktorรฉho cieฤพom je, aby ฤพudia mali priestor, kde mรดลพu ,,rรกsลฅโ€œ.

ลฝenskรก krรกsa ako magickรก energia

Veฤพa svetovรฝch architektov (spomeniem aspoลˆ Stevena Holla ฤi Evu Jiล™iฤnรบ) si svoje projekty kreslรญ rukou. Vychรกdzajรบ zย vรฝtvarnรฝch kvalรญt diela, ฤพudskรฝch emรณciรญ aย nรกrokov na uลพรญvanie prostredia. Vย ฤom na to nadvรคzujete aย vย ฤom sa odliลกujete?

Kaลพdรฝ mรก svoje estetickรฉ cรญtenie, dรดleลพitรฉ je uvedomiลฅ si ho, ฤiลพe spoznaลฅ samรฉho seba. ฤŽalej si treba uvedomiลฅ, ลพe byลฅ jedineฤnรฝm je prirodzenรฉ. Potom budete vytvรกraลฅ jedineฤnรฉ veci, a to prirodzene, lebo to bude vychรกdzaลฅ z vรกs. To znamenรก, ลพe sa vรกm mรดลพu pรกฤiลฅ rรดzne veci, ale ak nepรดjdete so svojรญm vnรบtornรฝm princรญpom, rรฝchlo narazรญte na hranicu, pri ktorej sa prestanete rozvรญjaลฅ. ฤŽalej budete len kopรญrovaลฅ a budete priemernรฝ. Ja mรกm svoj vlastnรฝ jazyk, ktorรฝ si rozvรญjam a formujem. ฤŒiลพe, ak kreslia, mรกme spoloฤnรฉ, ลพe kreslรญme, a odliลกujeme sa v tรฉme, vnรญmanรญ a vo vรฝsledku toho, ฤo kreslรญme.

Inรฝmi slovami, umenie aย technika nie sรบ vo vaลกej tvorbe dilema, ale spojenci. Ako vyzerรก ich spoluprรกca od zaฤiatku aลพ po vรฝslednรฝ nรกvrh ฤi referenciu โ€“ dajรบ sa โ€žstavaลฅ obrazyโ€œ?

Mรกm rรกd ลพenskรบ krรกsu, jemne dynamickรฉ aย elegantnรฉ ลพenskรฉ krivky, ktorรฉ majรบ silu aย svojรญm vรฝrazom vytvรกrajรบ magickรบ energiu. Tie pouลพรญvam ako nรกstroj, nimi zachytรกvam emรณcie. Nimi tie emรณcie tvarujem aย narรกbam sย nimi. Zachytรกvam ich aย vytvรกram si โ€žsvoje lรญnieโ€œ. Takto vo mne vznikรก โ€žestetickรก DNAโ€œ, ktorรบ ฤalej prenรกลกam do architektรบry. Sรบ to tie iste lรญnie, ktorรฉ minimalizujem aย ฤistรญm, pretvรกram do abstraktnej formy. Vย kaลพdej mรดลพete cรญtiลฅ tรบto moju zรกkladnรบ DNA.

ByourD, Malinovo โ€“ fotografia replikovateฤพnรฉho urbanistickรฉho konceptu.
ByourD, Malinovo โ€“ fotografia replikovateฤพnรฉho urbanistickรฉho konceptu.

Od lรญniรญ k forme a pretvorenie emรณcie na priestor

Vรฝtvarnรฉ umenie je vo veฤพkej miere ilรบzia. Ako sa to dรก prepojiลฅ sย racioยญnรกlnym svetom, akรฝm je architektรบra?

Uvedomenรญm. Keฤ kreslรญm, tak kaลพdรฝm ลฅahom rozvรญjam svoje estetickรฉ cรญtenie, ktorรฉ prenรกลกam do architektรบry. To sa odzrkadlรญ pri tvorbe konceptov, nรกvrhov aย detailov. Podvedome vyberรกte materiรกly, ktorรฉ sa kย sebe hodia, kombinujete farby, plochy aย navrhujete celรฝ priestor. Uฤรญ vรกs to disciplรญne, buduje vo vรกs cit, kde pridaลฅ, ubraลฅ, zjemniลฅ, pritlaฤiลฅ. Vลพdy, keฤ kreslรญm, premรฝลกฤพam oย priestore. Vลพdy, keฤ navrhujem priestor, tak kreslรญm.

Steven Holl hovoril oย svojej tvorbe ako spojenom zรกลพitku viacerรฝch okolnostรญ (svetlo, priestor, รบลพitok…), ktorรฝ sa nedรก odprezentovaลฅ vย poฤรญtaฤovej grafike. Blรญลพi sa to aj kย vรกลกmu chรกpaniu?

Moju tvorbu charakterizuje prechod โ€žOd lรญniรญ kย forme, ฤo je pretvorenie emรณcie na priestorโ€œ. Tento vรฝrok stojรญ aj za mojรญm manifestom tvorby. Vลกetko sa zaฤรญna lรญniou, potom to prechรกdza do formy (tvaru) aย nรกsledne sa to opรคลฅ vracia do lรญnie.

Aj vรกลก prรญstup kย ลพivotu odzrkadฤพuje vaลกu tvorbu?

รno, je ako zrkadlo. Keฤ chcete robiลฅ veci sย ฤพahkosลฅou, musรญte sa hraลฅ. Byลฅ ako dieลฅa โ€“ zvedavรฝ aย odvรกลพny. To, ฤi budete slรกvny architekt aย ฤi sa budรบ vลกetkรฝm vaลกe veci pรกฤiลฅ, je รบplne jedno. Radosลฅ musรญte nachรกdzaลฅ vย malรฝch veciach, ktorรฉ vรกs vedia urobiลฅ veฤพmi ลกลฅastnรฝm. Ja som rovnako ลกลฅastnรฝ, keฤ kreslรญm, ako keฤ navrhujem priestor. Je to kreatรญvny proces, ktorรฝ si rovnako uลพรญvam. Robรญm veci, ako sรบ mi prirodzenรฉ. Najprv musรญte vybudovaลฅ seba, potom budete robiลฅ veฤพkรฉ veci aย ani nebudete vedieลฅ ako. Som vฤaฤnรฝ za to, ลพe som na svojej ceste stretol veฤพa mรบdrych ฤพudรญ.

Spรกjanie ฤพudรญ sย prรญrodou prostrednรญctvom architektรบry. Vย tom zmysle ste navrhovali aj objekt Slovak Art Center vย Bratislave pri Dunaji, inลกpirovanรฝ Gerlachovskรฝm ลกtรญtom. Do akej miery to mรก nรกrok na realizovateฤพnosลฅ?

Keฤ sa pozriete na dejiny umenia, kaลพdรฉ obdobie reflektovalo niektorรฉ predchรกdzajรบce alebo bola podnetom spoloฤenskรก situรกcia, dlho sa vyvรญjalo lineรกrne. Odliลกovalo sa ฤasto tรฉmou, ktorou sa umelci zaoberali, aย jej samotnรฝm stvรกrnenรญm. Neskรดr, keฤ sa prestalo zobrazovaลฅ videnรฉ (mimesis), zaฤali sa objavovaลฅ novรฉ umeleckรฉ smery.

Keฤ robรญm nรกvrh pre viac ฤพudรญ (napr. verejnรก stavba), hฤพadรกm spoloฤnรฉho menovateฤพa, ktorรฝm ich dokรกลพem spojiลฅ, prepojiลฅ aย sย ktorรฝm sa dokรกลพu stotoลพniลฅ. Takto vytvorenรฉmu priestoru dรกvam jedineฤnosลฅ aย charakter, ฤพudia ich vnรญmajรบ cez emรณcie, ktorรฉ to vย nich vyvolรกva. Gerlach, netopiere, leknรก… Snaลพil som sa pretaviลฅ to, ฤo vidรญm, do formy aย priestoru (architektรบry). Inลกpirovalo ma โ€žvidenรฉโ€œ, ktorรฉ som stvรกrnil do architektonickej podoby.

Pri ByourD to bolo koncepฤnรฉ premรฝลกฤพanie oย raste urbanistickej ลกtruktรบry?

Tu som umelecky rieลกil โ€žpoznanรฉโ€œ. Rozvoj komunity na zรกklade emรณcie aย funkฤno-sociรกlnych potrieb. Vytvoril som priestor, โ€žkde mรดลพeลก rรกsลฅโ€œ. Priestor formuje ฤพudรญ. Keฤ je kreatรญvny, ฤพudia, ktorรญ vย ลˆom ลพijรบ, budรบ motivovanรญ ku kreativite. Tento prototyp bol zrealizovanรฝ vย Malinove aย mรกme pripravenรบ koncepciu ฤalลกieho rozvoja tejto filozofie.

Villa Sky โ€“ fotografia stavby Villa Sky na bratislavskej Kolibe.
Villa Sky โ€“ fotografia stavby Villa Sky na bratislavskej Kolibe. |

Vily ako Venuลกe od Botticelliho

Aย ฤo koncept 22 vรญl?

Vily sรบ abstrakciou emรณciรญ, ktorรฉ cรญtim s klientom. Tu je ten proces pretvorenia emรณcie na priestor. Je to vลพdy osobnรฉ. Je dรดleลพitรฉ, kto vรกm navrhne dom aj kto vรกm vyrobรญ do domu nรกbytok. Takรบ energiu si okolo seba vytvorรญte a prinesiete domov. A preฤo kolekcia 22 vรญl po svete? Chcem spoznaลฅ novรฝch ฤพudรญ, novรฉ kultรบry, kaลพdรก tรก energia je fascinujรบca.

Vila je pre mลˆa ako ลกperk a chcem tรฝm ลกperkom ozdobiลฅ celรฝ svet. Ak by som mal k nieฤomu prirovnaลฅ svoje vily, tak k obrazu Zrodenie Venuลกe od Sandra Botticelliho, nรกdhernรก stojaca ลพena ako perla vย muลกli. To sรบ vily, akรฉ chcem stavaลฅ. Jemnรฉ, elegantnรฉ, nรกdhernรฉ, plnรฉ energie aย silnรฉ zaroveลˆ.

ฤŒo tieto tri rรดznorodรฉ koncepty spรกja?

Na zaฤiatku bola emรณcia, ktorรบ som cรญtil, aย tak som tvoril priestor. Od lรญnie kย forme je ako hraลฅ ลกach. Aby ste ho mohli hraลฅ, potrebujete figรบrky, ktorรฉ majรบ rรดzne postavenie aย aj รบlohy. Tak aj ja pouลพรญvam lรญnie opisnรฉ, โ€žstorytellingovรฉโ€œ, schovanรฉ, hlavnรฉ, pomocnรฉ. Je to sรบbor hracรญch prvkov, aby sa hra mohla hraลฅ… Aย ลกach mat je vznik finรกlnej formy.

Ako plรกnujete ฤalej rozvรญjaลฅ filozofiu ByourD?

Realizรกciou prototypu ByourD vย Malinove sme potvrdili, ลพe na trhu existuje dopyt po komunitnom bรฝvanรญ vย estetickom aย stimulujรบcom priestore. Plรกnujeme priniesลฅ tento koncept aj do inรฝch miest aย ukรกzaลฅ, ลพe ฤพudia mรดลพu rรกsลฅ kdekoฤพvek na svete. Nemusรญ to byลฅ len Bratislava, ale pokojne aj Poprad. Produkt ByourD sme navrhli pre malรฝch aย strednรฝch developerov aย investorov, ktorรญ nemusia maลฅ skรบsenosti sย developmentom. Chcรบ minimalizovaลฅ riziko aย chcรบ vybudovaลฅ nieฤo zmysluplnรฉ.

Slovak Art Centre โ€“ vizualizรกcia Centra pri Dunaji inลกpirovanรฉho Gerlachovskรฝm ลกtรญtom.
Slovak Art Centre โ€“ vizualizรกcia Centra pri Dunaji inลกpirovanรฉho Gerlachovskรฝm ลกtรญtom. |

Ako bolo u Zahy Hadid

Spomรญnali ste investorov. Ako vyzerรก vaลกa spoluprรกca sย nimi?

Neplatรญ, ลพe klient musรญ byลฅ najbohatลกรญ na svete. Je to ฤlovek vย urฤitom ลกtรกdiu myslenia โ€“ uvedomenia, ktorรฝ pochopil, ลพe aj keฤ bude maลฅ na svete ลกtyri miliardy, viac ako ลกtyri roลพky rรกno nezje aย naraz dve autรก ลกofรฉrovaลฅ nebude โ€“ bude maลฅ len piatu, ลกiestu, siedmu miliardu. Je to ฤlovek, ktorรฝ je vย ลกtรกdiu ลพivota, keฤ uลพ tieto veci pochopil aย napฤบลˆa ho tvorba.

Je na vrchole Maslowovej pyramรญdy, vie, ลพe sa svet okolo neho netoฤรญ aย nebude tu navลพdy. Preto sa sรกm chce staลฅ jeho sรบฤasลฅou aย nieฤo preลˆ urobiลฅ, nielen pre seba. Jeho bohatstvo je vย jeho myslenรญ. Kaลพdรฉ zadanie od investora si preformulujem na konkrรฉtnu otรกzku, ktorou sa zaoberรกm aย na ktorรบ hฤพadรกm odpoveฤ. Je veฤพmi dรดleลพitรฉ sa vedieลฅ sprรกvne pรฝtaลฅ. Podฤพa otรกzky dostanete odpoveฤ. Tu je odpoveฤou mรดj nรกvrh.

ล tudovali ste uย Zahy Hadid vo Viedni. Preฤo ste kย nej iลกli?

Kย Zahe Hadid som iลกiel najmรค pre jej maฤพby. Vย tom ฤase som veฤพa kreslil sย Igorom Rumanskรฝm, vynikajรบcim umelcom aย ฤlovekom. Zaujรญmal ma presah zย maฤพby do tvorby priestoru. Uย Zahy Hadid som spoznal aj Jana Tรกbora. Ten mi vย mojich zaฤiatkoch veฤพmi pomohol. Vo Viedni som sa nauฤil veฤพa oย parametrickom dizajne.

ฤŒo je to konkrรฉtne?

Podฤพa neho som urobil naprรญklad nรกvrh zimnรฉho prรญstavu, kde ma inลกpirovala veฤพkรก vlna, ktorรก sa odrazรญ od pobreลพia. Potom som si pozrel obraz sย nรกzvom Veฤพkรก vlna pri Kanagawe od japonskรฉho umelca Hokusaiho, kde ma zaujal samotnรฝ prielom vlny aย rozbitie sa na kvapky. Zย nich znovu vzniknรบ budovy, tie sa rozvรญjajรบ do tvarov budov, fasรกd, ลกtruktรบr. Celรฝ urbanizmus mรก spoloฤnรบ DNA aย cรญtite ju vย emรณcii.

Aj tento parametricizmus mรก pre mลˆa limity a urฤitรฝ druh retra. Je to len vyuลพitie technolรณgiรญ na rozvoj ลกtrukturalizmu a vzoru. Prรญde mi to do urฤitej miery ako mรณdny ornament, ktorรฝ je zaujรญmavรฝ len preto, ลพe ho nevie veฤพa ฤพudรญ vytvoriลฅ. Vo veฤพkej mierke vyzerรก zaujรญmavo, ale na stenu v obรฝvaฤke by ste si tรบ ลกtruktรบru nedali. Pรดsobila by ako gรฝฤovรก tapeta.

Dรดleลพitรฉ je si uvedomiลฅ, ฤo znamenรก v architektรบre mierka. Pri sรบฤasnรฝch technolรณยญgiรกch vรกm staฤรญ zadaลฅ prรญkaz v programe a vytvorรญte nรกdhernรบ fasรกdu, o ktorej ste ani netuลกili. My sme sa to eลกte uฤili programovaลฅ. Cรญtil som sa niekedy ako IT guru. Je len otรกzka ฤasu, kedy toho bude zase prรญliลก veฤพa.

Poฤas ลกtรบdia uย Zahy Hadid ste pracovali aj vย architektonickom ateliรฉri, ktorรฝ mal jeden zย jej asistentov โ€“ pichler traupmann architekten. Sย nรญm ste pracovali na Raiffeisen banke vย rakรบskom Eisenstadte, kde ste sa stretli sย princรญpom foldingu vย architektรบre. Oย ฤo ide?

Mojรญm procesom tvorby je pretvorenie lรญnie na formu. Folding je pretvorenie plochy na formu. Je to nieฤo podobnรฉ ako origami โ€“ zoberiete papier aย formujete ho pomocou skladania. Zย toho vรกm vznikne objekt. Takto pรดsobรญ aj tรก banka. Ako origami. Na tejto budove mรดลพete tento princรญp ฤพahko vnรญmaลฅ, je dominujรบcim prvkom, ktorรฝ dรกva stavbe charakter.

Zimnรฝ prรญstav โ€“ vizualizรกcia zimnรฉho prรญstavu vย Bratislave.
Zimnรฝ prรญstav โ€“ vizualizรกcia zimnรฉho prรญstavu vย Bratislave. |

Keฤ robรญte nieฤo, ฤo eลกte nie je

Vย Coop Himmelb(l)au ste pรดsobili poฤas navrhovania BMW mรบzea vย Mnรญchove. ฤŒo ste si od nich odniesli pre svoju tvorbu aย uvaลพovanie?

Do projektu BMW vย Mnรญchove som sa pridal ako ลกtudent cez prรกzdniny aย nejakรฝ ฤas som tam eลกte zostal. Bola to veฤพkรก stavba. Na zaฤiatku pomรกhate sย modelmi, potom sa pridรกte kย tรญmu, ktorรฝ rieลกi urฤitรบ ฤasลฅ budovy, lebo je delenรก na funkฤnรฉ celky pre veฤพkosลฅ. Uฤรญte sa, ako robiลฅ vย tรญme, ako sa procesujรบ veฤพkรฉ projekty.

Fascinovala ma precรญznosลฅ aย detailnosลฅ tรฝchto germรกnskych krajรญn. Tu sa tie detaily vymรฝลกฤพali aย prototypy nosili do kancelรกrie. Vymรฝลกฤพalo sa, ako vyrobiลฅ aj doposiaฤพ nevyrobenรฉ veci. Ako urobiลฅ obrovskรฉ ลกikmรฉ zasklenia, posuvnรฉ sklenenรฉ dvere, kovania atฤ. Tento vรฝvoj bol neuveriteฤพnรฝ โ€“ robรญte nieฤo, ฤo eลกte nie je.

Aย New York?

Vย New Yorku som robil asi polroka pre Baltimore design, keฤ som si ako ลกtudent predฤบลพil prรกzdniny na Long Islande. Robili sme apartmรกny na Manhattane aย rezidencie na Long Islande. Tu som sa nauฤil, ลพe vybraลฅ drahรบ kฤพuฤku je veฤพkรฉ umenie aย urobiลฅ dobre hodnotnรบ vilu je rovnako ลฅaลพkรฉ ako nรญzkonรกkladovรฝ dom. Pochopil som, ลพe kaลพdรฝ trh mรก svoj segment aย ลกpecifikรก, vย ktorรฝch sa profilujete.

Svet zasiahol koronavรญrus aย spรดsobil krรญzu sย ลฅaลพkรฝm dosahom najmรค vย ekonomike, ktorej hฤบbku eลกte ukรกลพe ฤas. Mรดลพe to byลฅ priestor na zmenu myslenia ฤพudรญ, prรญpadne aj na novรฉ uvaลพovanie oย architektรบre ako tvorbe prostredia?

Slovo krรญza vย prรญrode neexistuje. Je len umelo vytvorenรก ฤพuฤmi. Pozrite, strom vย prรญrode neprestane rรกsลฅ preto, ลพe je krรญza. Ani vรกm neprestanรบ pribรบdaลฅ roky. Slovo krรญza je vytvorenรฉ ฤพuฤmi, pretoลพe majรบ strach. Strach, lebo si uvedomujรบ, ลพe oย nieฤo prรญdu. ฤŒasto je to spรกjanรฉ sย ekonomickou situรกciou. Boja sa prijaลฅ veci, akรฉ sรบ, aย nechaลฅ ich plynรบลฅ. Cestou je byลฅ menej materialistickรฝ a sebeckรฝ. Viac vytvรกraลฅ priestor, kde mรดลพu aj ostatnรญ rรกsลฅ, lebo keฤ dรกลก, tak dvakrรกt dostaneลก.

Jan Revaj

JAN REVAJ

Narodil sa 10. mรกja 1979 v Liptovskom Mikulรกลกi a v Bratislave mรก architektonickรฉ ลกtรบdio JANREVAJ architects. Mรก skรบsenosti s dรกtovou architektรบrou Zahy Hadid, skรบsenosti zรญskaval aj v slรกvnom rakรบskom architekonickom ateliรฉri COOP Himmelb(l)au. Prรกve to mu pomohlo pochopiลฅ, ลพe jeho architektรบra nebude zaloลพenรก len na ฤรญslach. Umelecky vyrastal popri profesorovi Igorovi Rumanskom. Jeho najnovลกou prรกcou je koncept 22 White Gem Collection โ€“ 22 vรญl po celom svete. Na Slovensku navrhol koncept ByourD โ€“ Tri vody Malinovo. Vytvoril aj nรกvrh zimnรฉho prรญstavu v Bratislave, ktorรฝ by mal predstavovaลฅ slovenskรฉ Silicon Valley. ล tudoval na strednej stavebnej ลกkole a v zรกujme rozvรญjania umeleckรฝch schopnostรญ sa rozhodol ลกtudovaลฅ na Fakulte architektรบry STU v Bratislave a zรกroveลˆ na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ v Bratislave, pretoลพe vidรญ
architektรบru ako formu umenia. Poฤas ลกtรบdia na STU sa rozhodol pre program Erasmus na TU (Technische Universitรคt Wien) vo Viedni a neskรดr pokraฤoval na Die Angewandte – Studio Zaha Hadid.

TEXT: ฤฝudovรญt Petrรกnsky
FOTO: archรญv JANREVAJ architects
Najฤรญtanejลกie