Jaroslav Kmeลฅ: ลฝeleznice sรบ budรบcnosลฅ verejnej aj nรกkladnej dopravy
ล tรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky tvrdรญ, ลพe ลพeleznice majรบ v doprave jedineฤnรฉ miesto, pretoลพe sรบ ekologickรฉ a bezpeฤnรฉ.
Kedysi sa doprava a ลพivot v mestรกch sรบstredili okolo ลพeleznice โ bola tepnou, ktorรก do regiรณnu prinรกลกala ลพivot. Rozvoj osobnej a nรกkladnej automobilovej dopravy odsunul ลพeleznice doslova na druhรบ koฤพaj, no tie eลกte ani nรกhodou nepovedali poslednรฉ slovo.
Potvrdil to aj ลกtรกtny tajomnรญk Ministerstva dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky Jaroslav Kmeลฅ, ktorรฝ tvrdรญ, ลพe ลพeleznice majรบ v doprave jedineฤnรฉ miesto, pretoลพe sรบ ekologickรฉ a bezpeฤnรฉ.
Rezort dopravy chce, aby vlakmi cestovalo viac ฤพudรญ, a vie, ลพe bez zvรฝลกenia kvality a komfortu cestovania to nepรดjde. Vozลovรฝ park a infraลกtruktรบra tak prechรกdzajรบ historickou modernizรกciou a z Fondu obnovy poputujรบ do ลพeleznรญc v najbliลพลกรญch rokoch stovky miliรณnov eur.
Vรญzia a plรกny
Priority v cestnej infraลกtruktรบre ste predstavili verejnosti minulรฝ rok, nรกsledne ich schvรกlila vlรกda. Avizovali ste aj priority v ลพelezniฤnej doprave, v akom ลกtรกdiu sa tieto priority momentรกlne nachรกdzajรบ?
So zoznamom investiฤnรฝch priorรญt v ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre finiลกujeme, plรกnujeme ho predstaviลฅ v najbliลพลกรญch tรฝลพdลoch. Na priorizรกcii spolupracujeme s รtvarom hodnoty za peniaze tak, aby sme spoloฤne vybrali projekty s ฤo najvyลกลกou hodnotou za peniaze.
ลฝeleznice potrebujรบ fungovaลฅ efektรญvne, aby poskytovali kvalitnejลกie sluลพby a dobre hospodรกrili. K tomu vรฝrazne dopomรดลพe prรกve takรฝto dokument. Pri jeho zostavovanรญ sme aplikovali skรบsenosti nadobudnutรฉ pri tvorbe plรกnu cestnej infraลกtruktรบry, na zรกklade ktorรฉho obฤania presne vedia kedy, kde a ฤo sa bude stavaลฅ.
Preฤo je stanovenie si takรฝchto priorรญt v cestnej ฤi ลพelezniฤnej doprave dรดleลพitรฉ?
Je to spรดsob, ako sa pri stavanรญ a investovanรญ do cestnรฝch ฤi ลพelezniฤnรฝch projektov vyhnรบลฅ emรณciรกm. Na ministerstve dopravy nemรดลพeme hospodรกriลฅ, ako chceme, alebo ako sa vyspรญme. Kaลพdรฝ krok je potrebnรฉ premyslieลฅ, vyhodnotiลฅ a keฤลพe vรฝstavba je dlhodobรฝ a zloลพitรฝ proces, treba myslieลฅ aj roky dopredu.
Je potrebnรฉ, aby sa uลพ projekty pripravovali, pretoลพe naprรญklad dokumentรกcia a zรญskanie vลกetkรฝch povolenรญ si vyลพaduje ฤas a mรก urฤitรบ postupnosลฅ. S pรกnom ministrom Andrejom Doleลพalom sme zaลพili neprรญjemnรฉ prekvapenie, keฤ sme zistili, ลพe veฤพa takรฝchto rozbehnutรฝch projektov na nรกs pri nรกstupe do rezortu neฤakalo.
Preto sme si povedali, ลพe po nรกs takรฝto prรกzdny zรกsobnรญk projektov nezostane. A priorizรกcia urฤuje ten sprรกvny smer, ktorรฝm sa vydaลฅ. Obsahuje zoznam stavieb, ktorรฉ sรบ na zรกklade analyticky podloลพenej metodiky vyhodnotenรฉ ako najpotrebnejลกie. Niektorรฉ sa mรดลพu zaฤaลฅ stavaลฅ hneฤ, inรฉ budรบ pripravenรฉ o rok ฤi dva.
Priorizรกcia je teda akรฉsi naลกe zadanie, a my sa pokรบลกame splniลฅ ฤo najviac รบloh a pokraฤovaลฅ v nich mรดลพu aj naลกi nรกstupcovia. Zรกroveล nรกs mรดลพe skontrolovaลฅ aj verejnosลฅ โ teda, ako si plnรญme naลกe stanovenรฉ ciele a kde smerujeme naลกu aktivitu. Priorizรกciu v cestnej i ลพelezniฤnej infraลกtruktรบre povaลพujem za maximรกlne transparentnรบ a posilลujรบcu vzลฅah obฤana a verejnej sprรกvy.
Odsunutรฉ na druhรบ koฤพaj
Akokoฤพvek dobrรฉ plรกny a projekty sรบ priamo zรกvislรฉ od finanฤnรฉho balรญka.ย Ako to vyzerรก s financovanรญm ลพeleznรญc na tento rok?
Nie je ลพiadnym tajomstvom, ลพe na ministerstve hodnotรญme rozpoฤet pre ลพeleznice na najbliลพลกie obdobie ako absolรบtne katastrofรกlny. Tvrdo sme bojovali o to, aby zo ลกtรกtnej kasy dostali omnoho viac prostriedkov. Investiฤnรฝ dlh je obrovskรฝ, ลพeleznice boli roky opomรญnanรฉ, doslova odsunutรฉ na druhรบ koฤพaj. ฤo degradovalo desaลฅroฤia, sa nedรก vyrieลกiลฅ za jeden rok.
ลฝeleznice Slovenskej republiky sรบ tlaฤenรฉ do toho, aby stavali novรฉ prepojenia, no v prvom rade musia รญsลฅ financie na modernizรกciu infraลกtruktรบry, aby naprรญklad neboli vlaky nรบtenรฉ jazdiลฅ na urฤitรฝch รบsekoch desaลฅkilometrovou rรฝchlosลฅou.
ฤo sa tรฝka ลฝelezniฤnej spoloฤnosti Slovensko, rozpoฤet nezodpovedรก poลพiadavkรกm na objem dopravy vo verejnom zรกujme. Situรกciu tak budeme musieลฅ eลกte v priebehu roka rieลกiลฅ. Zรกchranou pre ลพeleznice je vลกak Plรกn obnovy, v ktorom sa nรกm zatiaฤพ pre ลพeleznice podarilo presadiลฅ aลพ ลกesลฅsto miliรณnov.
Po jeho schvรกlenรญ mรดลพeme zaฤaลฅ s implementovanรญm investรญciรญ a keฤลพe peniaze musรญme podฤพa dohody s Eurรณpskou รบniou ฤerpaลฅ za pomerne krรกtke obdobie, verรญm, ลพe v priebehu pรกr rokov sa ลพeleznice vรฝznamne zmodernizujรบ. Obฤania tak pocรญtia pozitรญvne zmeny v relatรญvne krรกtkom ฤase.
Eurรณpska komisia vyhlรกsila tento rok za Eurรณpsky rok ลพeleznรญc, akรฝ signรกl tรฝm vyslala?
ลฝe ลพeleznice predstavujรบ udrลพateฤพnรฝ, inovatรญvny a bezpeฤnรฝ druh dopravy. Brusel podporuje zelenรฉ rieลกenia a myลกlienku zelenej Eurรณpy, ktorรก sa starรก o ลพivotnรฉ prostredie a nezatvรกra oฤi pred klimatickรฝmi zmenami, ale hฤพadรก aktรญvne rieลกenia. K vรฝraznรฉmu znรญลพeniu emisiรญ mรดลพe napomรดcลฅ prรกve koฤพajovรก doprava, a to jednoduchรฝm spรดsobom โ auto treba nechaลฅ doma a รญsลฅ radลกej vlakom.
Platรญ to tieลพ o nรกkladnej doprave, ktorรบ potrebujeme presunรบลฅ na koฤพajnice. Na ministerstve dopravy a vรฝstavby si uvedomujeme dรดleลพitosลฅ ลพeleznรญc, preto ich chceme prioritne podporiลฅ z Fondu obnovy. Pri ลพelezniciach nehovorรญme len o koฤพajach a vozลovom parku, ale aj o staniciach a priฤพahlej infraลกtruktรบre.
Pri projektoch financovanรฝch z fondov treba myslieลฅ aj na bezbariรฉrovosลฅ a integrรกciu dopravy. Eurรณpska รบnia podporuje aj alternatรญvne spรดsoby dopravy, ku ktorรฝm sa radรญ najmรค cyklodoprava. V tomto smere mรกme ฤo dohรกลaลฅ. Kรฝm na Slovensku vyuลพรญva cyklodopravu zhruba pรคลฅ percent obyvateฤพov, v inรฝch ลกtรกtoch Eร, ako naprรญklad v Dรกnsku, je to aลพ 40 percent.
ลฝelezniฤnรบ dopravu aj cyklodopravu treba rozvรญjaลฅ sรบฤasne, lebo tvoria veฤพmi vyhovujรบce duo. V rรกmci zlepลกenia ลพivotnรฉho prostredia, ale aj znรญลพenia poฤtu รกut v mestรกch nemรดลพe byลฅ niฤ lepลกie ako obฤan, ktorรฝ sa na stanicu dopravรญ naprรญklad bicyklom a pokraฤuje na vรคฤลกiu vzdialenosลฅ vlakom.
Rok rekonลกtrukciรญ
Akรฝ rok ลพeleznรญc teda ฤakรก Slovensko?
Slovensko v tomto roku ฤakajรบ vรฝznamnรฉ investรญcie do obnovy ลพelezniฤnรฝch tratรญ. Medzi top projekty ลพelezniฤnej infraลกtruktรบry na rok 2021 patrรญ naprรญklad dlho oฤakรกvanรก rekonลกtrukcia ลพelezniฤnej trate z Bratislavy po hranicu s ฤeskou republikou. Modernizรกcia zahลลa dva traลฅovรฉ รบseky a implementรกciu eurรณpskeho systรฉmu riadenia jazdy vlakov.
Pokraฤujeme aj v zaฤatej rekonลกtrukcii uzla ลฝilina. Sรบฤasลฅou tejto modernizรกcie je aj zvรฝลกenie traลฅovej rรฝchlosti na vลกetkรฝch รบsekoch do 120 km/h, v รบseku ลฝilina โ Varรญn aลพ do 160 km/h. Poputujรบ tu investรญcie vo vรฝลกke 323 miliรณnov eur, ktorรฉ budรบ poskytnutรฉ z eurรณpskych fondov aj zo ลกtรกtneho rozpoฤtu.
V tomto roku plรกnujeme aj odovzdanie zmodernizovanรฉho รบseku ล trba โ ล trbskรฉ Pleso, dokonฤenie tunela Milochov a spojazdnenie celรฉho รบseku trate Pรบchov โ Povaลพskรก Bystrica. ฤo sa tรฝka obnovy vozลovรฉho parku, tento rok a nasledujรบce dva sa nesรบ v znamenรญ najvรคฤลกej modernizaฤnej akcie v dejinรกch.
V roku 2021 pribudnรบ na slovenskรฉ koฤพaje osobnรฉ vozne na diaฤพkovรบ dopravu, elektrickรฉ jednotky v ลฝiline, dieselmotorovรฉ jednotky vo Zvolene ฤi ozubnicovรฉ elektrickรฉ vozidlรก v Tatrรกch. Novรฉ hybridnรฉ vozidlรก by vo Vysokรฝch Tatrรกch mali jazdiลฅ uลพ tento rok po zrekonลกtruovanej trati.
Pรดjde o 5 novรฝch hybridnรฝch ozubnicovรฝch jednotiek a 1 multifunkฤnรฝ ruลกeล. Vozidlรก budรบ vhodnรฉ pre imobilnรฝch cestujรบcich a budรบ vybavenรฉ klimatizรกciou, elektrickรฝmi zรกsuvkami, Wi-Fi pripojenรญm, priestorom na odkladanie bicyklov, lyลพรญ, snoubordov a koฤรญkov.
Ako motivovaลฅ ฤพudรญ, aby vyuลพรญvali viac ลพelezniฤnรบ osobnรบ dopravu?
Aby sa ฤพudia rozhodli nechaลฅ auto doma, musรญme im ponรบknuลฅ komfortnรฉ sluลพby. Tieลพ platรญ, ลพe ฤas sรบ peniaze. Takลพe ak sa obฤania dostanรบ do miesta urฤenia vlakom rรฝchlejลกie ako autom, alebo aspoล za veฤพmi podobnรฝ ฤas, rozhodnรบ sa pre vlak. Cesta vlakom je tieลพ pohodlnejลกia. Namiesto ลกofรฉrovania mรดลพu cestujรบci vyuลพiลฅ ฤas zรกbavnejลกie alebo efektรญvnejลกie.
Sluลพby ako obฤerstvenie, reลกtauraฤnรฝ vozeล, Wi-Fi sรบ tieลพ dรดvodom, preฤo si niektorรญ ฤพudia vyberรบ vlak namiesto auta. V rรกmci investiฤnรฉho plรกnu sa nรกrodnรฝ dopravca zaviazal, ลพe do roku 2025 namontuje do vลกetkรฝch sรบprav klimatizรกciu a zriadi Wi-Fi. Ak vลกak chce ลพelezniฤnรก doprava konkurovaลฅ autรกm, musรญ smerovaลฅ viac investรญciรญ do lepลกej รบdrลพby tratรญ.
Pri ลพelezniciach rovnako ako pri cestรกch platรญ, ลพe sa musia pravidelne opravovaลฅ, aby mohli slรบลพiลฅ na sto percent a cestujรบcich nespomaฤพovali. Nemenej dรดleลพitรฉ sรบ stanice, vstupnรฉ brรกny ลพeleznรญc. Stanice v mnohรฝch mestรกch sรบ vลกak v dezolรกtnom stave a ฤlovek ich pri pohฤพade na ne radลกej obรญde. Veฤพkรฝm problรฉmom je aj chรฝbajรบca infraลกtruktรบra okolo ลพeleznรญc โ parkoviskรก, cykloprรญstreลกky ฤi cyklocesty.
Posilnenie konkurencieschopnosti
Akรฉ aktivity ministerstvo podnikรก na rozvoj intermodรกlnej dopravy?
Intermodรกlna doprava je jedinรฝ segment ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, ktorรฝ vykazuje za poslednรฝch 20 rokov viac ako 16-percentnรฝ nรกrast. V sรบฤasnosti uลพ mรก na Slovensku viac ako desaลฅpercentnรฝ podiel na celkovรฝch vรฝkonoch ลพelezniฤnej nรกkladnej dopravy, mรก vลกak oveฤพa vรคฤลกรญ potenciรกl.
Spoluprรกcou so zahraniฤnรฝmi partnermi chceme posilniลฅ medzinรกrodnรบ konkurencieschopnosลฅ Slovenska, a to aj vyuลพitรญm jeho dobrej geografickej polohy. Minulรฝ rok sme rozbehli rokovania s ฤรญnskou ฤพudovou republikou. V rรกmci iniciatรญvy ONE BELT ONE ROAD zaฤala ฤรญna intenzรญvne presadzovaลฅ ลพelezniฤnรบ prepravu kontajnerov do Eurรณpy.
Len za prvรฝ ลกtvrลฅrok 2020 bolo do Eurรณpskej รบnie prepravenรฝch 2 000 vlakov, z nich vลกak prechรกdzalo len 0,5 % cez Slovensko. Toto ฤรญslo chceme vรฝrazne zvรฝลกiลฅ aj pomocou vรฝstavby ฤalลกรญch terminรกlov intermodรกlnej prepravy. Najvรคฤลกia ฤasลฅ vlakov smeruje v sรบฤasnosti cez terminรกl Dobrรก. V plรกne obnovy sme na intermodรกlnu dopravu vyฤlenili 15 miliรณnov eur.
Pripravujeme tieลพ schรฉmu ลกtรกtnej pomoci na nรกkup technickรฝch zaradenรญ pre kombinovanรบ dopravu, na podporu pri prepravรกch jednotlivรฝch vozovรฝch zรกsielok a na podporu zaฤรญnajรบcich a existujรบcich liniek v systรฉme nesprevรกdzanej kontinentรกlnej kombinovanej dopravy.
Jaroslav Kmeลฅ, ลกtรกtny tajomnรญk MDV SR
Jaroslav Kmeลฅ mรก manaลพรฉrske skรบsenosti a tieลพ skรบsenosti v oblasti krรญzovรฉho riadenia, transformรกcie spoloฤnosti, obchodu a marketingu. V roku 2018 prijal ponuku รญsลฅ pracovaลฅ do ลกtรกtnej sprรกvy ako generรกlny riaditeฤพ sekcie IT verejnej sprรกvy na รrade podpredsedu vlรกdy SR pre investรญcie a informatizรกciu (sรบฤasnรฉ Ministerstvo investรญciรญ, regionรกlneho rozvoja a informatizรกcie Slovenskej republiky).
Druhรฉho aprรญla 2020 ho vlรกda Slovenskej republiky vymenovala na nรกvrh ministra Andreja Doleลพala za ลกtรกtneho tajomnรญka Ministerstva dopravy a vรฝstavby Slovenskej republiky. Na ministerstve sa venuje cestnej a ลพelezniฤnej doprave, elektronickรฝm a poลกtovรฝm sluลพbรกm.