Joรฃo Santa – Rita : Domy nikdy neexistujรบ samy osebe
Portugalskรฝ architekt Joรฃo Santa-Rita sa stal spolu sย ฤalลกรญmi hosลฅami predskokanom tohtoroฤnรฉho roฤnรญka konferencie reSITE. Eลกte pred zaฤiatkom hlavnรฉho programu, ktorรฝ prebiehal vย dลoch 19.ย aย 20.ย septembra, sa uskutoฤnila vย nedรกvno dokonฤenej budove DRN na Nรกrodnej triede diskusia oย modernej architektรบre vย historickom kontexte.
Konferenciu reSITE ste zaฤali uลพ ลกtvrtkovรฝm Salรณnom. Bola to veฤพkรก zmena oproti ลกtandardnรฉmu formรกtu tejto akcie?
Bolo to fajn, hoci malo to menลกรญ, ale oย to intรญmnejลกรญ rozmer. ฤlovek bol oveฤพa bliลพลกie pri posluchรกฤoch.
Kto sa akcie zรบฤastnil? Architekti alebo aj ลกirokรก verejnosลฅ?
Nie som si รบplne istรฝ. Myslรญm, ลพe vรคฤลกinou to boli nรกvลกtevnรญci reSITE alebo ฤพudia, ktorรญ na konferencii vystupovali. Predpokladรกm, ลพe tam boli aj nejakรญ pozvanรญ hostia aย ฤพudia, ktorรญ sa priลกli len tak pozrieลฅ. Pozdรกvalo sa mi, ลพe prรญspevky boli znaฤne krรกtke, priฤom oveฤพa vรคฤลกรญ priestor mala diskusia.
Salรณn sa konal vย budove DRN na Nรกrodnej triede. Mali ste prรญleลพitosลฅ si stavbu aj pozrieลฅ?
ลฝiaฤพ, nemal som veฤพa ฤasu si dom pozrieลฅ na prehliadke po skonฤenรญ prednรกลกok. Ale budovu DRN som si preลกiel eลกte pred diskusiou, lebo som priลกiel trochu skรดr. Pozrel som sa, ako to vyzerรก na prรญzemรญ aย vย รกtriu, ktorรฉ je zovretรฉ medzi novou aย starou budovou.
Pรกฤilo sa mi, ลพe je tento priestor otvorenรฝ verejnosti aย prรญstupnรฝ zย viacerรฝch smerov, ale som zvedavรฝ, ako bude miesto ลพiลฅ po zaplnenรญ niektorรฝch doposiaฤพ prรกzdnych obchodov. Mรก to zvlรกลกtnu atmosfรฉru.
Nepredpokladal by som, ลพe mi nejakรก architektรบra zo severu bude natoฤพko pripomรญnaลฅ, na ฤo som zvyknutรฝ zย juลพnej Eurรณpy.
Moลพno je to farebnosลฅou toho รกtria alebo svetlom, ktorรฉ tam prenikรก zย vรฝลกky. Je to zaujรญmavรฉ miesto zovretรฉ medzi dvomi starรฝmi aย dvomi novรฝmi fasรกdami. Pri vnรญmanรญ tohto priestoru hrรก veฤพkรบ rolu superpozรญcia dvoch spomenutรฝch ฤasovรฝch vrstiev.
Vรกลก prรญspevok bol prรกve oย dialรณgu modernej architektรบry aย historickรฉho matrixu miest. ฤo je podฤพa vรกs vย tomto procese najvรคฤลกia vรฝzva?
Mรดj prรญspevok sa tรฝm nezaoberal รบplne do detailu, ale pokรบsim sa na otรกzku odpovedaลฅ. Hovoril som skรดr oย tom, ako sa sprรกvaลฅ aย pristupovaลฅ kย existujรบcim budovรกm, nech uลพ majรบ vรคฤลกรญ ฤi menลกรญ vรฝznam vย mestskej krajine. Ale myslรญm, ลพe otรกzka, ako stavaลฅ novรฉ budovy vย historickom kontexte, je vลพdy zaujรญmavรก.
Problรฉm domov je totiลพ vย tom, ลพe nikdy neexistujรบ oddelene ako samostatnรฉ umeleckรฉ diela. Vลพdy nieฤo prinรกลกajรบ do okolitรฉho prostredia. Pri novom objekte by sme si vลพdy mali poloลพiลฅ otรกzku, ฤo sme stavbou stratili.
Ak sa pohybujeme vย historickom kontexte, ฤasto ide skรดr oย pokojnรฉ miesta sย otvorenรฝmi verejnรฝmi priestormi aย zrazu mรดลพe byลฅ toto miesto zabranรฉ novou budovou.
Takลพe otรกzkou zostรกva, ฤo osobitรฉ aย akรบ kvalitu zรกsahom prinรกลกame. Aย aj keฤ je to obyฤajnรฉ bรฝvanie, vลพdy by sa kย budove malo pristupovaลฅ ako kย vรฝnimoฤnej, pretoลพe vย kontexte svojho okolia je to vรฝnimka.
Vnรญmajรบ takto vรฝznamne budovy aj nearchitekti?
To si nemyslรญm. Je to trochu choroba zย povolania, ako keฤ doktor hรกda uย okoloidรบcich ich neduhy. Keฤ navลกtรญvim novรฉ mesto, vลพdy sa pozerรกm po domoch, ako vyzerajรบ, ฤo je na nich zvlรกลกtne.
Ale beลพnรญ ฤพudia to asi takto nevnรญmajรบ, tรญ skรดr ลพijรบ rytmom, ktorรฝ ulici dodรกvajรบ domy, aย novรฉ veci si pravdepodobne ฤasto aลพ toฤพko nevลกรญmajรบ. Ale sรบ to prรกve tieto obyฤajnรฉ vnemy, ktorรฉ dรกvajรบ vyniknรบลฅ jedineฤnej architektรบre.
Do akej miery by sa mestรก mali zmeniลฅ?
Mesto nie je sรบborom mรบzeรญ aย vรฝznamnรฝch pamiatok. Tie existujรบ, pretoลพe sa odliลกujรบ od vrstvy โobyฤajnรฉho mestaโ, akรฉhosi spoloฤnรฉho menovateฤพa, oproti ktorรฉmu predstavujรบ vรฝnimky.
To treba zobraลฅ do รบvahy vลพdy, keฤ majรบ architekti prรญleลพitosลฅ doplniลฅ uลพ zastavanรฉ รบzemie oย novรบ stavbu. ฤi sa chcรบ sprรกvaลฅ vย sรบlade sย โnormรกlomโ alebo รญsลฅ proti nemu. Vย rรดznych mestรกch sรบ beลพnรฉ rรดzne veci aย inรฉ sรบ zase vรฝnimkami.
Toto je pre Prahu dรดleลพitรก tรฉma, pretoลพe na rozdiel od mnoลพstva inรฝch eurรณpskych miest tu zostalo historickรฉ centrum viac-menej zachovanรฉ aย je diskutabilnรฉ, ฤi to zย hฤพadiska rozvoja centra Prahy vlastne nie je svojรญm spรดsobom hendikep. ฤi sa historickรฉ centrum, ktorรฉ mรก obmedzenรฉ moลพnosti na rozvoj, nestรกva svojรญm spรดsobom skanzenomโฆ
Vย tomto prรญpade sa to asi nedรก generalizovaลฅ, zรกvisรญ to od mnohรฝch faktorov. Vลพdy si musรญme klรกsลฅ otรกzku, ฤi to, ฤo robรญme, prinรกลกa do mesta nejakรบ hodnotu. Mestรก sรบ od zaฤiatku svojej existencie skรดr vรฝsledkom procesu neลพ nieฤo vopred danรฉ.
Zastavenie procesu vรฝvoja mesta je prรญstup, ktorรฝ je vlastne รบplne nedรกvnym vynรกlezom. Modernรก architektรบra sa kontextom prรญliลก nezaoberala. Modernisti chceli jednoducho novรฝ aย lepลกรญ svet, nahradenie alebo prestavanie uลพ stojacich miest.
To, ลพe sa dnes zaujรญmame oย to, ฤo uลพ vย mestskom matrixe mรกme, vnรญmame to ako hodnotu aย starรกme sa oย ลu, je zย hฤพadiska vรฝvoja miest vรฝnimka.
Nepoznรกm Prahu dosลฅ dobre, aby som sa mohol vyjadriลฅ konkrรฉtnejลกie, ale pokiaฤพ je mesto prรญliลก ochranรกrske voฤi starรฉmu, zostรกva len veฤพmi malรฝ priestor pre novรบ architektรบru. Tรก zase musรญ byลฅ oย to kvalitnejลกia.
Je ลฅaลพkรฉ nรกjsลฅ rovnovรกhu medzi tรบลพbou zachovaลฅ historickรฉ hodnoty aย zachovaลฅ vย meste ลพivot?
Voฤi novรฝm projektom je na mieste kritickรฝ pohฤพad, vลพdy ich treba porovnรกvaลฅ sย nulovรฝm variantom. Ale tvrdiลฅ, ลพe nejakรก budova sa nedรก zbรบraลฅ len preto, ลพe tam vลพdy bola, mesto umลtvuje. Na zรกsahy treba nรกjsลฅ sprรกvne miesta aย sprรกvny postup.
Vย kompaktnom kontexte bude potom rozhodovanie oย novej architektรบre vลพdy nรกroฤnรฉ aย vลพdy bude vyvolรกvaลฅ napรคtie. Bolo by vลกak veฤพkou chybou zvoliลฅ cestu najmenลกieho odporu aย znemoลพลovaลฅ akรฝkoฤพvek rozvoj sย tรฝm, ลพe na to teraz nie je ten sprรกvny ฤas.
Podฤพa vรกs teda zmena vย meste znamenรก ลพivot?
Nรกvลกtevnรญci musia pochopiลฅ, ลพe keฤ prรญdu niekam na nรกvลกtevu, vidia mesto takรฉ, akรฉ je teraz. Tento prchavรฝ okamih ale vรดbec nie je mesto, akรฉ vลพdy bolo aย akรฉ vลพdy musรญ byลฅ.
Zmena prebieha neustรกle, aย keฤ do toho istรฉho mesta prรญdete oย rok, bude trochu inรฉ โ nieฤo pribudne, zmenia sa niektorรฉ obchody, nieฤo sa postavรญ. Nie vลพdy sรบ to veci, ktorรฉ si vลกรญmame. Tento proces je mestu vlastnรฝ, oย 200 rokov vลกak bude asi vyzeraลฅ รบplne inak.
Myslรญte, ลพe na zachovanie ลพivรฉho mesta by staฤili aj drobnรฉ zmeny typu vรฝmena dverรญ ฤi novรฉ obchody? Aย ฤo zmena vyuลพitia existujรบcich budov?
Sรบhlasรญm. Budovy majรบ fasรกdu, ktorรก je ich tvรกrou. Ale ฤo sa skrรฝva vย ich รบtrobรกch, nemusรญ byลฅ na prvรฝ pohฤพad viditeฤพnรฉ. Turisti nevedia, ฤo sa deje na dvore alebo vย pivnici, vnรญmajรบ len vonkajลกiu obรกlku domu โ ลกtuky, dekorรกcie aย vรฝvesnรฉ ลกtรญty.
Aj takรก jednoduchรก vec, akou je zmena farebnosti, mรดลพe รบplne zmeniลฅ vnรญmanie architektรบry. Vย Lisabone mรกme skรบsenosลฅ, ลพe keฤ sa mesto kaลพdรฝ deล menรญ oย malรฝ kรบsok, nakoniec je po 10 rokoch vฤaka tomu lepลกie.
Aย pretoลพe to prebieha postupne, nevyvolรกva to takรฉ emรณcie, ako nรกhla aย kompletnรก zmena. Je to nieฤo, ฤomu sa nedรก zabrรกniลฅ, jedine za cenu neustรกlych reลกtrikciรญ.
Dokรกลพete porovnaลฅ, ako sa od seba lรญลกia architektรบry rรดznych miest?
Praha sa mi zdรก dosลฅ homogรฉnna, domy sa tu navzรกjom vย mnohom podobajรบ. Asi je to tรฝm, ลพe vznikali vย rovnakom obdobรญ. Pravda, aj tu sรบ ลกtvrte so svojbytnรฝm charakterom, ktorรฉ sa dajรบ rozpoznaลฅ uลพ na prvรฝ pohฤพad. Parรญลพ je vย tomto eลกte uniformnejลกรญ, moลพno aj preto sa mi zdรก prรญliลก nudnรฝ.
Ale zรกroveล sa Francรบzi dokรกลพu hraลฅ prรกve sย tรฝmi drobnรฝmi detailmi, akรฝmi sรบ zmena farby strechy alebo obchodu vย parteri, takลพe nakoniec je to ลพijรบce mesto. Aj napriek tomu, ลพe ho vlastne celรฉ navrhol aย nechal postaviลฅ architekt aย parรญลพsky prefekt Georges Haussmann. Snaha meniลฅ svet okolo seba je ฤพuฤom vlastnรก aย vย meste sa eลกte koncentruje.
Preฤรญtajte si tieลพ:ย Architekt v mฤnรญcรญm se klimatu
Akรฝm spรดsobom treba pridรกvaลฅ do historickรฉho mesta architektonickรบ vrstvu smerujรบcu kย vรคฤลกej udrลพateฤพnosti? Stredovekรก zรกstavba vznikala vย prostredรญ, kde bolo nutnรฉ maลฅ aspoล vลกetky plochy spevnenรฉ aย zeleล bola za hradbami, to uลพ ale dnes nie je pouลพiteฤพnรฝ modelโฆ
To je, samozrejme, problรฉm, pretoลพe okolnosti sa zรกsadnรฝm spรดsobom zmenili. Jedna vec je existujรบca uliฤnรก sieลฅ โ staฤรญ naลกim dneลกnรฝm potrebรกm? Bude vย nej dosลฅ miesta aj vย budรบcnosti? Do akej miery je namieste snaha zachovaลฅ ideu toho, ako vyzeral verejnรฝ priestor vย ฤase svojho vzniku?
Podฤพa mลa je dรดleลพitรฉ snaลพiลฅ sa do centier vmestiลฅ ฤo najvรคฤลกie mnoลพstvo parkov aย zelene aย minimalizovaลฅ podiel nepriepustnรฝch plรดch. Priestorovรก kapacita verejnรฝch miest bude veฤnรฝ problรฉm, pretoลพe uliฤnรก sieลฅ vznikala vย รบplne odliลกnรฝch pomeroch.
Vฤera na nรกvลกteve DRN-uย autor tohto projektu, pรกn Stanislav Fiala, povedal, ลพe mali problรฉmy sย pamiatkarmi pre zelenรบ strechu โ to je vec, ktorรบ nechรกpem. Verejne prรญstupnรก zelenรก strecha je vย centrรกch miest jedinรฝm spรดsobom, ako zaistiลฅ ฤพuฤom lepลกie prostredie.
Joรฃo Santa-Rita (*1960)
Promoval v roku 1983 na Vysokej ลกkole vรฝtvarnรฝch umenรญ v Lisabone (ลกtรบdium architektรบry) a je zakladajรบcim partnerom spoloฤnosti Santa-Rita & Associados. V roku 2006 bol pozvanรฝ za ฤlena Akademie Fur Baukultur. V roku 2014 bol zvolenรฝ za predsedu Portugalskej komory architektov a v roku 2016 za podpredsedu medzinรกrodnรฉho kongresu portugalsky hovoriacich architektov CIALP.
Od roku 1998 je docentom na Universitat Autรฒnoma de Barcelona a v roku 2000 bol hosลฅujรบcim profesorom na Vysokej ลกkole architektรบry a krajinnej architektรบry v Minnesote (USA). Bol pozvanรฝ ako oponent na zรกvereฤnรฉ skรบลกky v Inลกtitรบte architektรบry juลพnej Kalifornie SCI-ARCH, Columbia University, Granada University, Savannah School of Art and Design and School of Rhode Island School of Design, RISD.
V roku 1990 zรญskal ฤestnรฉ uznanie v medzinรกrodnej sรบลฅaลพi na revitalizรกciu strediska Ulugh Beg v meste Samarkand v Uzbekistane a v roku 2001 zรญskal v spoluprรกci s ateliรฉrom WS Atkins a ลกtรบdiom Richarda Rogersa prvรบ cenu v medzinรกrodnej sรบลฅaลพi na mestskรฝ plรกn ลกtvrte Almadu Nascente v Lisabone.
V roku 2012 zรญskal Cenu Miesa Van der Rohe (s Manuelom Vicentem) za projekt Obnova domu Casa dos Bicos v Lisabone, pamรคtnรญk XVI. storoฤia. V roku 1994 bol kurรกtorom vรฝstavy Piranesi โ Invenรงรตes, Caprichos e Arquitecturas v portugalskom Inลกtitรบte historickรฉho dediฤstva a v roku 2017 bol kurรกtorom projektu na inลกtalรกciu umeleckรฉho centra ArCo na bรฝvalom trhovisku v Lisabone.
Foto: RESITE
ฤlรกnok bol uverejnenรฝ v ฤasopise ASB 10/2019.