Kodaล chce byลฅ mestom bez รกut
Ako prinavrรกtiลฅ do ulรญc zeleล aย pretvoriลฅ parkovacie plochy na pobytovรฉ? Dajรบ sa tieto autรก presunรบลฅ do parkovacรญch domov, ktorรฉ by zรกroveล slรบลพili obyvateฤพom ako miesta oddychu? Predstavujeme vรกm koncept Copenhagen Car Free(dom) od JAJA Architects.
Tรฝmito otรกzkami sa zaoberรก dรกnske architektonickรฉ ลกtรบdio JAJA Architects, znรกme predovลกetkรฝm vฤaka svojmu projektu Konditaget Lรผders alebo โPARKโNโPLAYโ. Tรกto ฤervenรก budova, inลกpirovanรก parรญลพskym Centre Georges Pompidou, sa nachรกdza vย kodanskom prรญstave Nordhavn.
Unikรกtna je prepojenรญm budovy slรบลพiacej ako parkovacรญ dom sย pobytovou strechou, na ktorej je umiestnenรฉ detskรฉ i workoutovรฉ ihrisko aย kaviareล sย pekรกrลou. Vฤaka tejto stavbe, ktorรก je od miestnych bytov vzdialenรก len 200 metrov, bolo moลพnรฉ odstrรกniลฅ povrchovรฉ parkovacie miesta vย celej ลกtvrti, ฤo umoลพnilo vyuลพiลฅ voฤพnรฝ priestor na vysadenie stromov, umiestnenie mobiliรกru aย vybudovanie oddychovรฝch zรณn.
Automobilizmus ako problรฉm
Projekty tรฝkajรบce sa udrลพateฤพnej mobility predstavil vย praลพskom Centre architektรบry aย mestskรฉho plรกnovania (CAMP) na prednรกลกke sย nรกzvom โUrban Talks: JAJAโ vedรบci oddelenia mobility JAJA Architects Robert Martin. Ten zdรดraznil nutnosลฅ udrลพateฤพnosti, recyklรกcie materiรกlov, ako ajย dรดleลพitosลฅ mobility vย rรกmci rozvoja mesta aย novej vรฝsadby.
Ako kฤพรบฤovรฝ problรฉm sa podฤพa neho vย poslednรฝch rokoch ukazuje nadmernรฉ mnoลพstvo รกut vย mestรกch. Automobilovรก doprava sa vย poslednom storoฤรญ stala hlavnรฝm prvkom mobility, problematickรฉ je vลกak to, ลพe v dรดsledku jej masovรฉho rozลกรญrenia sme zaฤali upravovaลฅ mestรก aย prispรดsobovaลฅ ich autรกm, ฤรญm sa ich vรฝskyt len zvรฝลกil.
Tieto prieลฅahy tak vย sรบฤasnosti rozdeฤพujรบ mestรก, znemoลพลujรบ vย nich rรฝchle presuny peลกรญch, aย tรฝm ich zย tรฝchto miest vytlรกฤajรบ โ zย vlastnรญctva sa tak nestรกva vรฝsada, ale nutnosลฅ. Vezmime si naprรญklad, ako sรบ koncipovanรฉ nรกkupnรฉ zรณny na okrajoch miest โ nie sรบ prispรดsobenรฉ na to, aby sa do nich obyvatelia dopravili verejnou dopravou, peลกi ฤi na bicykli, zato poskytujรบ veฤพkรฉ mnoลพstvo parkovacรญch miest aย nahrรกvajรบ tak individuรกlnej automobilovej doprave.
Spoloฤne vyuลพรญvanรฉ vlastnรญctva
Typy mobility sa vลกak neustรกle menia, vย sรบฤasnosti sa vyuลพรญvajรบ elektrobicykle, elektrickรฉ kolobeลพky, elektromobily, skรบtre, nรกkladnรฉ (cargo) bicykle aย ฤalลกie dopravnรฉ prostriedky, ktorรฉ kedysi neboli beลพnรฉ. Architekti sa tak snaลพia predvรญdaลฅ, akรฉ spรดsoby dopravy budeme voliลฅ vย budรบcnosti aย akรฉ parkovacie miesta pre ne budeme potrebovaลฅ.
Podฤพa Roberta Martina sa navyลกe menรญ aj nรกลก prรญstup kย vlastnรญctvu tรฝchto dopravnรฝch prostriedkov โ od ich vlastnรญctva zรกpadnรก spoloฤnosลฅ prechรกdza na ich spoloฤnรฉ vyuลพรญvanie (zdieฤพanรฉ autรก, zdieฤพanรฉ bicykle aย kolobeลพky,…).
Objavujรบ sa preto otรกzky, kam umiestniลฅ autรก vย osobnom vlastnรญctve, o ktorรฝch moลพno predpokladaลฅ, ลพe budรบ vย budรบcnosti nahradenรฉ mixom dopravnรฝch prostriedkov, zย ktorรฝch si jednotlivec vyberie ten najvhodnejลกรญ pre danรบ prรญleลพitosลฅ.
Ako navyลกe Martin zdรดrazลuje, vรคฤลกina zย naลกich ciest sรบ kratลกie neลพ 10 km, aย tak nedรกva zmysel si na tieto krรกtke vzdialenosti kupovaลฅ auto, ktorรฉ je nutnรฉ servisovaลฅ aย za ktorรฉ treba platiลฅ drahรฉ parkovanie, ale zvoliลฅ alternatรญvny spรดsob dopravy โ peลกi, (elektro)bicyklom, (elektro)kolobeลพku, elektrickou jednokolkou, skรบtrom, MHD atฤ.
Ideรกlnym stavom je teda prรญstup, keฤ dopravnรฝ prostriedok volรญme podฤพa dฤบลพky naลกej cesty na schematickej ลกkรกle: chรดdza > bicykel > MHD > zdieฤพanรฝ automobil > auto > lietadlo.
Rieลกenรญm sรบ vลกetky dopravenรฉ prostriedky
Cieฤพom teda nie je vytlaฤiลฅ autรก zย miest alebo ich nahradiลฅ 1 : 1 inรฝm prostriedkom, ale nauฤiลฅ sa premรฝลกฤพaลฅ nad vลกetkรฝmi typmi dopravnรฝch prostriedkov ako nad moลพnosลฅami rieลกenia. Ruka vย ruke sย tรฝmto konceptom krรกฤa aj budovanie mesta krรกtkych vzdialenostรญ, vย ktorom majรบ obyvatelia vลกetky potrebnรฉ sluลพby vย peลกej vzdialenosti od svojho bydliska.
Projekt Copenhagen Car Free(dom) si kladie za cieฤพ zbaviลฅ obyvateฤพov miest pocitu, ลพe potrebujรบ vlastniลฅ auto. Podฤพa JAJA Architects pritom nie je rieลกenรญm vytlaฤiลฅ autรก z centier miest, pretoลพe by sa tรกto dopravnรก zรกลฅaลพ preniesla na predmestia a perifรฉrie.
Navrhujรบ vลกak, aby v rรกmci centier miest vznikli zรณny bez รกut na spรดsob barcelonskรฝch superblokov. Automobilovรก aj hromadnรก doprava by potom viedla po obvode tรฝchto zรณn (bulvรกroch) a v rรกmci nich by bola obmedzenรก na minimum (napr. v podobe jednosmernรฝch ulรญc bez parkovacรญch miest).
Priestor, ktorรฝ vznikne odstrรกnenรญm parkovacรญch miest, tak mรดลพe byลฅ vyuลพitรฝ na oddych miestnych obyvateฤพov, predzรกhradky, mikroparky, promenรกdy a pod. JAJA Architects navyลกe vytvorili katalรณg moลพnรฝch kombinรกciรญ zelene a cesty v rรกmci vnรบtornรฉho priestoru tรฝchto zรณn, ktorรฉ sรบ buฤ absolรบtne bez pruhu pre autรก, alebo ponรบkajรบ naprรญklad cestu s jednosmernou prevรกdzkou (pre cyklistov obojsmernou), doplnenou o parkovacรญ ostrovฤek, slรบลพiaci na zรกsobovanie miestnych obyvateฤพov.
Kฤพรบฤovou otรกzkou vedรบcou k zmene prรญstupu k autรกm v rรกmci mesta je: โฤo dostanem, keฤ sa vzdรกm svojho parkovacieho miesta?โ