Medzinรกrodnรฉ letisko Kansai: Najprv zatracovanรฉ, potom oceลovanรฉ za svoju nezlomnosลฅ
Ak chcel priemyselne strategickรฝ regiรณn Kansai (geografickรฉ srdce Japonska) udrลพaลฅ krok s hlavnรฝ mestom Japonska, potreboval nevyhnutne novรฉ a modernรฉ letisko. Dovtedy sa vลกetok tovar z regiรณnu prevรกลพal na medzinรกrodnรฉ letisko v Tokiu.
Pรดvodnรฉ a jedinรฉ รณsackรฉ letisko Itami uลพ nestaฤilo pokryลฅ stรกle vyลกลกie a vyลกลกie ฤรญsla prepravenรฝch cestujรบcich a tovaru, no pre husto zastavanรบ rezidenฤnรบ oblasลฅ, v akej sa v tesnom susedstve nachรกdza, nebolo jeho rozลกirovanie ฤalej moลพnรฉ.
Pouฤenie z minulosti
ลฝiaฤพ, vย preฤพudnenej lokalite, akou je kansaiskรฝ regiรณn, nie je veฤพa nezastavanรฝch plรดch, alebo takรฝch, ktorรฉ by sa dali odkรบpiลฅ. Navyลกe, vlรกda aย verejnosลฅ mali eลกte vย ลพivej pamรคti udalosti, ktorรฉ sa zapรญsali do histรณrie Japonska ako Protesty vย Sanrizuke.
Poฤas vรฝstavby letiska Narita doลกlo vย priebehu celej vรฝstavby k poฤetnรฝm potรฝฤkam medzi bezpeฤnostnรฝmi zloลพkami aย protestujรบcimi (za podpory ลกtudentskรฝch aktivistov, ฤพavicovรฝch strรกn), ktorรญ sa brรกnili proti nรกsilnรฉmu vysลฅahovaniu zo svojich pozemkov. O ลพivot priลกlo รบdajne ลกesลฅ ฤพudรญ aย tisรญcky boloย zranenรฝch.
Mimo japonskej pรดdy
Protesty v Sanrizuke sa stali pre spoloฤnosลฅ tak traumatizujรบce, ลพe vlรกda sa rozhodla pri vรฝstavbe novรฉho letiska v regiรณne Kansai radลกej stavaลฅ mimo japonskej pรดdy, a to doslova. Zvolila si vody รsackรฉho zรกlivu, zhruba 40 kilometrov od druhรฉho najฤพudnatejลกieho mesta Krajiny vychรกdzajรบceho slnka, รsaky. ลฝiaฤพ, ani tu sa vรฝstavba nezaobiลกla รบplne bez kontroverzie. Vlรกda musela protestujรบcich rybรกrov z tejto lokality podplatiลฅ ลกtedrรฝmi kompenzรกciami, aby stavba, v tej dobe na najvรคฤลกom umelom ostrove na svete, mohla v roku 1987 koneฤne zaฤaลฅ.
Stavba: parcela bez parcely
Hovorรญ sa, ลพe mรบdry muลพ staval dom na skale aย hlรบpy na piesku. To je asi to prvรฉ, ฤo napadlo kaลพdรฉmu, keฤ sa zaฤala vรฝstavba novรฉho letisko vย รsake. Nikto predtรฝm nestaval umelรฝ ostrov tak ฤaleko od pevniny aย tak hlboko. Navyลกe รsackรฝ zรกliv je oblasลฅ sย ฤastรฝm vรฝskytom tajfรบnov aย zemetrasenรญ, aย akoby to nestaฤilo, podloลพie vย tejto ฤasti zรกlivu sa ukรกzalo, ako jedno zย najmenej vhodnรฝch na stavbu takรฉhoto ambiciรณzneho projektu.
Na nestabilnej pรดde
Otรกzniky vzbudzovala hlavne diluviรกlna รญlovรก vrstva, ktorรก sa nachรกdzala pod naplavenou pรดdou na prvotnom dne, nikto na takto nestabilnej pรดde eลกte predtรฝm nastaval, a tak sa dalo ลฅaลพko odhadnรบลฅ, ako bude reagovaลฅ takรฉto podloลพie, keฤ naล bude tlaฤiลฅ vรกha novรฉho ostrova.
Vedci museli vynรกjsลฅ ลกpeciรกlnu metรณdu na prieskum takรฉhoto podloลพia, no dokonca ani tu vรฝsledky neprinรกลกali jasnรฉ odpovede. Odhady, ako bude ostrov klesaลฅ, sa pohybovali v rozmedzรญ 5,8 aลพ o 7,9metra, no v rรกmci ลกetrenia peลazรญ v uลพ beztak preลฅaลพenom rozpoฤte sa rozhodli nakoniec pracovaลฅ s verziou 5,8 metra. ลฝiaฤพ, ako ฤas ukรกลพe, pri tomto rozhodnutรญ sa projektanti poriadne prepoฤรญtali.
Tri hory na dne zรกlivu
Stavba zaฤala budovanรญm 4,37 x 1,25 km zรกkladne, s obvodom 11 kilometrovรฉho kamennรฉho valu, ktorรฝ mal tvoriลฅ rรกm umelรฉho ostrova. Na juลพnej a zรกpadnej strane, kde vodnรฉ ลพivly majรบ najvรคฤลกiu silu, pouลพili ako dodatoฤnรบ vรฝstuลพ 48-tisรญc betรณnovรฝch tetrapodov.
Nรกsledne mohla zaฤaลฅ fรกza spevลovania morskรฉho dna. Vyuลพila sa metรณda, kde ลกpeciรกlne na to uspรดsobenรฉ lode poloลพia na morskรฉ dno jeden a pol metra vysokรบ vrstvu piesku. ฤalej sa poฤas plne automatickรฉho procesu zavลtalo do dna zรกlivu 1 miliรณn trubiek.
Tieto sa vyplnili (pod tlakom) pieskom a po ich vytiahnutรญ z dna, pieskovรฉ stฤบpy v podloลพรญ spevลujรบ stabilitu celej zรกkladne budรบceho umelรฉho ostrova. Takรฝto povrch sa eลกte spevnil masรญvnymi skalami poloลพenรฝmi na dno, priฤom kaลพdรก z nich vรกลพila v rozmedzรญ odย 1 aลพ po 2 tony.
Umelรฝ ostrov stรกl 10 miliรณnov hodรญn prรกce
Po dva a pol roku intenzรญvnych prรกc bola gigantickรก forma ostrova hotovรก a pripravenรก na naplnenie. Aby vznikol umelรฝ ostrov v mori, museli zmiznรบลฅ tri kopce na japonskej pevnine. Aลพ 21 miliรณnov kubickรฝch metrov zeme z tรฝchto kopcov sa nepretrลพitรฉ zvรกลพalo flotilou osemdesiatich lodรญ po dobu troch rokov.
Na spevnenie umelรฉho ostrova sa pouลพilo aj 69 gigantickรฝch 200 tonovรฝch oceฤพovรฝch kontajnerov, ktorรฉ boli poloลพenรฉ na samรฉ dno. Aby mohol umelรฝ ostrov vystรบpiลฅ zย hlbรญn รsackรฉho zรกlivu, muselo vyลกe desaลฅ tisรญc ฤพudรญ odpracovaลฅ desaลฅ miliรณnov pracovnรฝch hodรญn.
Japonskรก โลกikmรก veลพa vย Piseโ
Prakticky hneฤ po dokonฤenรญ umelรฉho ostrova hrozilo celรฉmu projektu, ลพe sa skonฤรญ fiaskom. Ostrov sa zaฤal potรกpaลฅ. Prezident letiska Kansai musel rezignovaลฅ na svoju funkciu. Zย oฤakรกvanรฝch 5,8metra sa prepadol aลพ na 8,2 m, a nikto nevedel, kedy, aย ฤi vรดbec sa potรกpanie ostrova do zรกlivu zastavรญ.
Mรฉdia a verejnosลฅ zaฤali porovnรกvaลฅ projekt s nezdarom, akรฝ postretol staviteฤพov ลกikmej veลพe v Pise. Klesanie ostrova sa rozhodli stavitelia dodatoฤne spomaliลฅ vysypanรญm ฤalลกรญch 4,7 metra zeminy, ฤo navรฝลกilo rozpoฤet o 150 miliรณnov dolรกrov. Paralelne sa zaฤali prรกce na vรฝstavbe mosta, ktorรฝ mal spรกjaลฅ umelรฝ ostrov s pevninou.
Rovnako ako umelรฝ ostrov, aj samotnรฝ most mal byลฅ vrcholom inลพinierskeho staviteฤพstva. Trojkilometrovรฝ most, o tretinu dlhลกรญ ako most Golden Gate, stรกl biliรณn dolรกrov. Po vrchom poschodรญ mosta, ktorรฝ mรก mnoho bezpeฤnostnรฝch prvkov proti zemetraseniu, ako napr. pohyblivรฉ kฤบby, vedรบ dve trojprรบdovรฉ cesty, a na podlaลพรญ pod cestou zasa dve ลพelezniฤnรฉ trate.
Stavba na hydraulickรฝch nรดลพkach
Architekti Noriaki Okabe a Renzo Piano pracovali pred vรฝstavbou kansaiskรฉho letiska uลพ na niekoฤพkรฝch spoloฤnรฝch projektoch, z ich spoluprรกce vziลกlo napr. aj Centre Pompidou vย Parรญลพi.
โTradiฤne sa najprv architekt inลกpiruje miestom kde mรก budova stรกลฅ, no tu to nebolo moลพnรฉ,โ posลฅaลพoval sa N. Okabe v jednom z mnohรฝch televรญznych rozhovorov, ktorรฉ poskytol mรฉdiรกm.
Budova terminรกlu 1, ktorรฉho kostra pozostรกva z 250 oceฤพovรฝch rebier (ktorรฉ boli zhotovenรฉ a privezenรฉ z Anglicka), 500 panelov skla a 90 000 dlaลพdรญc z nehrdzavejรบcej ocele, je so svojou dฤบลพkou 1,7 km najdlhลกรญm terminรกlom na svete. No,ako inak, i tu museli stavitelia od zaฤiatku vรฝstavby bojovaลฅ s viacerรฝmi problรฉmami.
Keฤลพe konลกtrukcia letiska mala hmotnosลฅ len polovice toho ฤo umelรฝ ostrov, neklesala by tak rรฝchlo ako zemina pod nรญm, a tak hrozila katastrofa. Stavebnรญ inลพinieri sa preto rozhodli podloลพiลฅ zรกklady budovy dva a pol metra hrubou vrstvou ลพeleznej vรฝstelky a tak pomรดcลฅ terminรกlu zรญskaลฅ rovnakรบ rรฝchlosลฅ klesania ako zvyลกku podloลพia.
Staviteฤพom ale potรกpajรบci sa ostrov nedal spรกvaลฅ a tak vytiahli eลกte jeden tromf z rukรกva. V zรกkladoch terminรกlu podopiera vรกhu stavby (3 miliรณny ton) 900 betรณnovรฝch stฤบpov vybavenรฝch senzormi. Vysielajรบ signรกl technikom, ktorรญ tak okamลพite vedia o poklesoch v konkrรฉtnych miestach stavby.
Keฤ je pokles znaฤnรฝ, vฤaka silnรฝm hydraulickรฝm pumpรกm pracovnรญci zdvihnรบ vรฝลกku stฤบpov, a tak redukujรบ klesanie podloลพia. Nรกsledne sa v poลพadovanej vรฝลกke podloลพia ลพeleznรฝmi platลami.
No neustรกle ลฅaลพkosti, ktorรฉ poฤas vรฝstavby trรกpili staviteฤพov, nakoniec viedli i tak k skoro roฤnรฉmu oneskoreniu dokonฤenia stavby (4. septembra 1991), ฤo je v krajine tak preslรกvenej dodrลพiavanรญm termรญnov a dochvรญฤพnosลฅou jasnรฝm dรดkazom, akรฝm vรฝzvam museli jej stavitelia ฤeliลฅ. Rovnako niet divu, ลพe plรกnovanรฝ rozpoฤet sa oproti pรดvodnรฉmu navรฝลกil aลพ skoro o 40 percent. A ostrov sa stรกle potรกpal.
From Zero to Hero
17. januรกra 1995 zasiahlo regiรณn Kansai silnรฉ zemetrasenie, zanechalo po sebe 6000 obetรญ a zniฤenรบ infraลกtruktรบru, no i keฤ sa samotnรฉ epicentrum zemetrasenia nachรกdzalo len 20 km od novovybudovanรฉho letiska, aj vฤaka inovatรญvnym stavebnรฝm rieลกeniam a bezpeฤnostnรฝm prvkom vyviazlo letisko bez straty kytiฤky.
Humanitรกrna pomoc mohla takcez letisko KIX okamลพite prรบdiลฅ do zasiahnutรฉho regiรณnu. Na japonskรบ ลกikmรบ veลพu v Pise si uลพ nikto nespomenul, a keฤ rovnako 22. septembra 1998 sa regiรณnom Kansai prehnal tajfรบn rรฝchlosลฅou vetra 209 kilometrov, ktorรบ stavba zรกzraฤne vydrลพala, zlรฝ image bol rรกzom preฤ. Niet preto divu, ลพe projekt na rozลกรญrenie letiska a vรฝstavbu terminรกlu 2 dostal zelenรบ.
Nejasnรก budรบcnosลฅ
Prรกce na susediacom umelom strove zaฤali v roku 1999 a dokonฤenia sa stavba doฤkala v roku 2007. Plocha celรฉho letiska KIX po vybudovanรญ druhรฉho umelรฉho ostrova tak dosiahla rozlohu 10,6 ลกtvorcovรฉho kilometra. Priฤom koneฤnรฝ รบฤet za vรฝstavbu dosiahol astronomickรฝch 25 biliรณnov americkรฝch dolรกrov, ฤรญm sa letisko KIX zaradilo do rebrรญฤka jednรฝch z najdrahลกรญch inลพinierskych stavieb vลกetkรฝch ฤias.
Vฤaka nesmiernej vynaliezavosti aย inovatรญvnym rieลกeniam je letisko KIX prรญkladom nezlomnosti japonskรฉho ducha aย pokrokovรฉho inลพinierstva, no iย cez to vลกetko nad letiskom stรกle visรญ Damoklov meฤ. Zย 50 cm ponoru roฤne vย roku 1994 sa pokles spomalilย na 7 centimetrov za rok vย 2008, no ostrov sa potรกpa aย nikto nevie povedaลฅ, kedy sa to skonฤรญ aย ฤi vรดbec.
ฤierne prognรณzy predpovedajรบ, ลพe uลพ vย roku 2050 bude celรฝ ostrov pod vodou, no pri trende stรบpania hladรญn mora vย dรดsledku globรกlneho otepฤพovania to mรดลพe byลฅ aj za pรกr rokov. No iย keby sa potvrdili tie najฤernejลกie scenรกre, verรญm, ลพe vฤaka nezlomnosti japonskรฉho ducha zasa raz ฤพudskรฝ um vyhrรก nad prรญrodou.