Monopoly vย investiฤnom procese: vodรกrenskรฉ aย kanalizaฤnรฉ siete sรบ ลกpecifickou oblasลฅou
Vย investiฤnom procese existuje niekoฤพko kฤพรบฤovรฝch faktorov, ktorรฉ ovplyvลujรบ celkovรบ investรญciu.
K zรกkladnรฝm faktorom patria investormi neobฤพรบbenรฉ, tzv. vyvolanรฉ investรญcie, s ktorรฝmi vลกak investor musรญ vo svojej kalkulรกcii nรกkladov poฤรญtaลฅ. Nie je tajomstvom, ลพe iniciatรญvu investora si mnohรญ vysvetฤพujรบ ako prรญleลพitosลฅ na realizovanie svojich zรกmerov. Politici chcรบ, aby sa rieลกili parky a chodnรญky, najnovลกie aj ลกkรดlky a ลกkoly.
Sprรกvcovia sietรญ poลพadujรบ neraz rekonลกtrukcie svojich zanedbanรฝch vedenรญ. Ak chce investor svoju investรญciu naozaj realizovaลฅ, neraz sa ocitne v bizarnej situรกcii, keฤ musรญ okrem svojej vlastnej investรญcie rieลกiลฅ aj vรฝstavbu siete, ktorej nie je vlastnรญkom. ล pecifickรฉ postavenie v tejto oblasti majรบ vodรกrenskรฉ a kanalizaฤnรฉ siete, ktorรฉ sรบ spravidla v danej lokalite absolรบtnym monopolom.
Pravidlรก na รบseku vodovodov aย kanalizรกciรญ vs prax
Donedรกvna mohol investor polemizovaลฅ s takouto myลกlienkou: sieลฅ si nechรกm a budem ju prevรกdzkovaลฅ alebo si sieลฅ nechรกm a dรกm ju do sprรกvy, alebo sieลฅ jednoducho prevediem za symbolickรบ sumu do vlastnรญctva vodรกrne. Vlastnenie vodovodnej a kanalizaฤnej siete totiลพ neprinรกลกalo investorovi ลพiadne vรฝhody, pretoลพe vlastnรญk dominantnej siete bol vลพdy pripravenรฝ รบฤtovaลฅ vlastnรญkovi poboฤkovej siete iba maximรกlne sumy za dodรกvku pitnej vody a za odvod splaลกkovej vody.
Tu je dramatickรฝ rozdiel medzi majiteฤพmi elektrickรฝch a vodรกrenskรฝch sietรญ. Zatiaฤพ ฤo zriadenie poboฤkovej elektrickej siete je moลพnรฉ aj z pohฤพadu ekonomickรฉho, pri kanalizรกcii a vodovode takรกto moลพnosลฅ nie je. Vyลกลกie uvedenรฉ umoลพลuje vlastnรญkovi dominantnej siete vรฝnos รradu pre regulรกciu sieลฅovรฝch odvetvรญ (URSO), v zmysle ktorรฉho vodรกrenskรก spoloฤnosลฅ fakturuje koneฤnรฉmu uลพรญvateฤพovi cenu na zรกklade vรฝnosu regulรกtora.
V cene je, samozrejme, zakalkulovanรฝ aj โprimeranรฝโ zisk. Poboฤkovรก sieลฅ bola podฤพa vodรกrnรญ spravidla koneฤnรฝm spotrebiteฤพom. Jej majiteฤพ tak potom nemal ลพiadnu motivรกciu tรบto sieลฅ prevรกdzkovaลฅ, keฤลพe cena na vstupe a vรฝstupe jeho ฤasti siete bolo rovnakรก. S รบฤinnosลฅou od 1. 1. 2022 vลกak mรดลพe byลฅ vlastnรญkom verejnej kanalizรกcie a verejnรฉho vodovodu uลพ iba zรกkonom urฤenรฝ verejnoprรกvny subjekt (naprรญklad obec).
Definรญcia verejnรฉho vodovodu a verejnej kanalizรกcie
Pri stavebnรฝch objektoch a zariadeniach slรบลพiacich na dodรกvku pitnej vody a odvรกdzanie odpadovรฝch vรดd je potrebnรฉ rozliลกovaลฅ, ฤi ide o verejnรฝ vodovod a verejnรบ kanalizรกciu v zmysle zรกkonnej definรญcie alebo o inรฉ objekty vodohospodรกrskej infraลกtruktรบry, keฤลพe tie podliehajรบ rozdielnemu prรกvnemu reลพimu z hฤพadiska ich vlastnรญctva, nรกkladov na vรฝstavbu aj ich prevรกdzky.
ฤo sa povaลพuje za verejnรฝ vodovod a verejnรบ kanalizรกciu, definuje zรกkon ฤ. 442/2002 Z. z. o verejnรฝch vodovodoch a verejnรฝch kanalizรกciรกch a o zmene a doplnenรญ zรกkona ฤ. 276/2001 Z. z. o regulรกcii v sieลฅovรฝch odvetviach v znenรญ neskorลกรญch predpisov v ยง 2 a ยง 3.
Verejnรฝ vodovod je objekt, resp. sรบbor objektov a zariadenรญ, ktorรฉ slรบลพia verejnej potrebe a umoลพลujรบ hromadnรฉ zรกsobovanie obyvateฤพstva a inรฝch odberateฤพov pitnou vodou (ยง 2 pรญsm. a) zรกkona o VV a VK). Nie sรบ to naprรญklad vodovody na samostatnรฉ zรกsobovanie jednotlivรฝch objektov a zariadenรญ vodou alebo vodovodnรฉ prรญpojky (ยง 3 ods. 4 zรกkona o VV a VK).
Verejnou kanalizรกciou je objekt, resp. sรบbor objektov a zariadenรญ, ktorรฉ slรบลพia verejnej potrebe na hromadnรฉ odvรกdzanie komunรกlnych odpadovรฝch vรดd (ยง 2 pรญsm. b) zรกkona o VV a VK). Nie sรบ to naprรญklad samostatnรฉ kanalizรกcie na odvรกdzanie vรดd z jednotlivรฝch objektov a zariadenรญ alebo kanalizaฤnรฉ prรญpojky (ยง 3 ods. 5 zรกkona o VV a VK).
Takลพe ak vรฝstavbu verejnรฉho vodovodu alebo verejnej kanalizรกcie realizovala sรบkromnรก obchodnรก spoloฤnosลฅ, je povinnรก vlastnรญctvo tรฝchto sietรญ previesลฅ na urฤenรฝ verejnoprรกvny subjekt na zรกklade zmluvy o prevode vlastnรญctva verejnรฉho vodovodu alebo verejnej kanalizรกcie. Dรดvodom je verejnรฝ zรกujem na ochrane zdravia ฤพudรญ a zรกkladnรฉ รบstavnรฉ prรกvo na ochranu zdravia, ktorรฉ mรก prednosลฅ pred prรกvom vlastniลฅ majetok aj prรกvom na podnikanie.
Zรกkonnรก รบprava vลกak nerieลกi otรกzku odplatnosti zmluvy o prevode vlastnรญctva verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ, ฤo nechรกva priestor moลพnรฝm alternatรญvam refundรกcie nรกkladov na ich vรฝstavbu vynaloลพenรฝch sรบkromnรฝmi osobami, ako aj na nejednotnรฝ prรญstup zo strany oprรกvnenรฝch nadobรบdateฤพov.
Vย praxi sa potom realizuje model, vย ktorom investor bezodplatne prevedie vybudovanรฉ vodohospodรกrske dielo monopolnรฉmu hrรกฤovi, ฤรญm de facto buduje ฤalej jeho dominanciu aย dรกva mu bezplatne do rรบk predmet podnikania aj spolu sย kmeลom zรกkaznรญkov!
ฤo hovorรญ zรกkon
V zmysle ยง 3 ods. 2 zรกkona ฤ. 442/2002 Z. z. o verejnรฝch vodovodoch a verejnรฝch kanalizรกciรกch a o zmene a doplnenรญ zรกkona ฤ. 276/2001 Z. z. o regulรกcii v sieลฅovรฝch odvetviach v znenรญ neskorลกรญch predpisov (ฤalej len โzรกkon o VV a VKโ), ak vรฝstavbu verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ zabezpeฤujรบ prรกvnickรฉ osoby, ktorรฉ nie sรบ subjektmi verejnรฉho prรกva, je podmienkou na vydanie รบzemnรฉho rozhodnutia zmluva o budรบcej zmluve o prevode vlastnรญckeho prรกva k dotknutej stavbe medzi jej vlastnรญkom a subjektom verejnรฉho prรกva a podmienkou na vydanie kolaudaฤnรฉho rozhodnutia zmluva o prevode vlastnรญctva verejnรฉho vodovodu alebo verejnej kanalizรกcie medzi vlastnรญkom stavby a subjektom verejnรฉho prรกva.
Zรกkon vลกak neuvรกdza, ลพe zmluva musรญ byลฅ bezodplatnรก ani nijako inak neลกpecifikuje spรดsob urฤenia odplaty za prevod vlastnรญckeho prรกva. Nie je preto vylรบฤenรฉ, ลพe sรบฤasลฅou zmluvy o prevode bude dojednanie zmluvnej ceny za prevod vlastnรญckeho prรกva k VV a VK.
Ustanovenie zรกkona o VV a VK v ยง 3 ods. 2 upravuje spรดsob, ktorรฝm sa napฤบลa dikcia uvedenej podmienky, ลพe vlastnรญkom verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ mรดลพu byลฅ z dรดvodu verejnรฉho zรกujmu len vybranรฉ subjekty verejnรฉho prรกva. Zรกsah do zรกkladnรฉho prรกva vlastniลฅ spoฤรญva v tomto prรญpade v obmedzenรญ vรฝkonu disponibility s vlastnรญckym prรกvom v ฤasti obmedzenia moลพnรฝch adresรกtov prevodu vlastnรญctva. Odรดvodnenie nevyhnutnosti zรกsahu spoฤรญva v zabezpeฤenรญ uvedenรฉho verejnรฉho zรกujmu v nadvรคznosti na zรกkonom limitovanรฝ okruh oprรกvnenรฝch vlastnรญkov tejto vodohospodรกrskej infraลกtruktรบry.
Ide o vรฝraznรฝ zรกsah do zรกkladnรฉho prรกva nakladaลฅ s vlastnรฝm majetkom, pretoลพe nielenลพe obmedzuje prevoditeฤพnosลฅ tohto majetku len na vybranรฉ subjekty verejnรฉho prรกva, ale zรกroveล urฤuje ฤasovรฝ moment, kedy sa tak musรญ udiaลฅ. Keฤลพe uzatvorenie zmluvy o prevode vlastnรญctva VV a VK je podmienkou vydania kolaudaฤnรฉho rozhodnutia, pรดvodnรฉmu vlastnรญkovi je upretรฉ prรกvo vec uลพรญvaลฅ a poลพรญvaลฅ jeho รบลพitky hneฤ od poฤiatku.
Zรกkon de facto urฤuje konkrรฉtny subjekt, ktorรฉmu sa musรญ verejnรฝ vodovod a verejnรก kanalizรกcia previesลฅ, pretoลพe nemoลพno predpokladaลฅ, ลพe ktorรกkoฤพvek inรก obec neลพ obec, resp. obce, na ktorรฝch รบzemรญ sรบ VV a VK vybudovanรฉ, by mala vzhฤพadom na svoju รบzemnรบ pรดsobnosลฅ zรกujem ich nadobudnรบลฅ. Rovnako okruh oprรกvnenรฝch prรกvnickรฝch osรดb (prรกvnickรฝch osรดb s majetkovou รบฤasลฅou obce, zdruลพenia obcรญ, resp. zdruลพenia tรฝchto osรดb) bude v konkrรฉtnom prรญpade limitovanรฝ. V praxi teda moลพno oฤakรกvaลฅ, ลพe zรกujemca o prevzatie VV a VK do vlastnรญctva bude len jeden.
Takto vรฝrazne obmedzenรก disponibilita limituje moลพnosti vlastnรญka vyjednรกvaลฅ o podmienkach prevodu vlastnรญckeho prรกva vrรกtane ceny prevรกdzanรฉho majetku na minimum.
Zmluvnรก cena je vรฝsledkom dohody zmluvnรฝch strรกn, pokiaฤพ kogentnรฉ zรกkonnรฉ ustanovenia neupravujรบ konkrรฉtny spรดsob jej urฤenia. V danom prรญpade zรกkonnรก povinnosลฅ prevodu vlastnรญctva vytvรกra nerovnรฉ postavenie zmluvnรฝch strรกn, kde nadobรบdateฤพ mรดลพe uzatvorenie zmluvy podmieลovaลฅ jej bezodplatnosลฅou (bez uzatvorenia zmluvy o budรบcej zmluve stavebnรญk nemรดลพe zรญskaลฅ รบzemnรฉ rozhodnutie k stavbe, resp. ju skolaudovaลฅ).
Vodรกrenskรฉ spoloฤnosti sรบ podnikateฤพskรฉ subjekty, ktorรฉ sรบ schopnรฉ produkovaลฅ zisk. Nie je ลพiadnym tajomstvom, ลพe prรกve pre tรบto schopnosลฅ sa v minulosti uskutoฤnili pokusy o ich privatizรกciu. A tรกto ambรญcia nie je definitรญvne mลtva.
ฤo s tรฝm?
ล tรกt mรก prรกvo urฤiลฅ vo verejnom zรกujme, ลพe niektorรฉ veci mรดลพu byลฅ iba vo vlastnรญctve urฤitรฝch subjektov. Zรกsah do vlastnรญckeho prรกva pรดvodnรฉho vlastnรญka v podobe povinnosti previesลฅ vec do vlastnรญctva inรฉho je v tomto smere legitรญmny a vyuลพรญva sa v prรกvnom poriadku aj v inรฝch obdobnรฝch situรกciรกch (pri strategicky vรฝznamnรฝch inลพinierskych stavbรกch). Aby vลกak oprรกvnenรฉ subjekty tรบto vรฝnimku zo slobody vlastnรญctva nezneuลพรญvali, mali by byลฅ podmienky prevodu upravenรฉ transparentne vrรกtane รบpravy nรกroku na odplatu.
V zmysle horeuvedenรฉho by teda logicky prichรกdzalo do รบvahy doplnenie legislatรญvy o spรดsob urฤenia ceny za prevod VV a VK, resp. povinnosti vyplatiลฅ pรดvodnรฉmu vlastnรญkovi nรกhradu za prevod vlastnรญctva (obdobne ako je to v prรญpade vyvlastnenia zisku).
K rieลกeniu danรฉho stavu by mohla pomรดcลฅ novela zรกkona, ktorรก by donรบtila monopolistu splรกcaลฅ investรญciu naprรญklad vo forme lรญzingu, kvalitnรก tvorba รบzemnรฝch plรกnov a รบtvar Hlavnรฉho arbitra, ktorรฉho รบlohou by bolo spravodlivรฉ nastavenie podmienok realizรกcie investiฤnรฝch zรกmerov vo vzลฅahu k vyvolanรฝm investรญciรกm, vecnรฝm bremenรกm a prรกvam prechodu.
V รบzemรญ, ktorรฉ mรก komplikovanรฉ majetkovรฉ vzลฅahy, je potrebnรฉ hฤพadanie kompromisu pri realizรกcii tรฝch zรกmerov rozvoja infraลกtruktรบry, ktorรฉ sรบ v sรบlade s dlhodobou stratรฉgiou vรฝstavby, definovanou spravidla รบzemnรฝm plรกnovanรญm.
Objekty, ktorรฉ sรบ verejnรฝm vodovodom alebo verejnou kanalizรกciou, podliehajรบ osobitnej regulรกcii, ktorรก spoฤรญva jednak v obmedzenรญ ich vlastnรญctva, ako aj v ลกpecifickej regulรกcii ich prevรกdzky a cenotvorby pod dohฤพadom รradu pre regulรกciu sieลฅovรฝch odvetvรญ. Inรฉ sรบฤasti projektu, napr. vodovodnรฉ a kanalizaฤnรฉ prรญpojky alebo tzv. pripojenie vodovodnej prรญpojky a zaรบstenie kanalizรกcie, sa spravujรบ vlastnรฝm prรกvnym reลพimom.
Verejnรฉ vodovody a verejnรฉ kanalizรกcie sa v zmysle ยง3 ods. 1 Zรกkona o VV a VK zriaฤujรบ a prevรกdzkujรบ vo verejnom zรกujme. Vzhฤพadom na verejnรฝ zรกujem ลกtรกt prรญsnejลกie reguluje podmienky prevรกdzky verejnรฝch vodovodov a verejnรฝch kanalizรกciรญ aj samotnรฉ podnikanie s nimi.
Vรฝroba, distribรบcia a dodรกvka pitnej vody verejnรฝm vodovodom, ako aj odvรกdzanie a ฤistenie odpadovej vody verejnou kanalizรกciou sรบ regulovanรฝmi ฤinnosลฅami v zmysle zรกkona ฤ. 250/2012 Z. z. o regulรกcii v sieลฅovรฝch odvetviach v znenรญ neskorลกรญch predpisov a ako takรฉ podliehajรบ cenovej regulรกcii vykonรกvanej zo strany URSO. รฤelom regulรกcie podฤพa tohto zรกkona je transparentnรฝm a nediskriminaฤnรฝm spรดsobom zabezpeฤiลฅ dostupnosลฅ tovarov a s nimi sรบvisiacich regulovanรฝch ฤinnostรญ za primeranรฉ ceny a v urฤenej kvalite.
URSO mรก v kompetencii najmรค cenotvorbu, kontrolu dodrลพovania stanovenรฝch cien v regulovanรฝch odvetviach, kvality a ฤalลกรญch podmienok vykonรกvania regulovanรฝch ฤinnostรญ. V prรญpade vodnรฉho hospodรกrstva URSO reguluje:
- ย vรฝrobu, distribรบciu a dodรกvku pitnej vody verejnรฝm vodovodom,
- ย odvรกdzanie a ฤistenie odpadovej vody verejnou kanalizรกciou.
TEXT: Ing. arch. Pavol Kollรกr
FOTO: iStock.com
Pavol Kollรกr pรดsobรญ vย spoloฤnosti IN GROUP, a. s., ล aฤพa.