Mรฝty oย novรฝch stavebnรฝch zรกkonoch. Stratia mestรก moลพnosลฅ regulovaลฅ vรฝstavbu?
Nรกvrhy novรฉho zรกkona o รบzemnom plรกnovanรญ aย zรกkona oย vรฝstavbe vzbudzujรบ veฤพkรบ diskusiu medzi predkladateฤพmi, mimovlรกdnymi organizรกciami, ale aj zรกstupcami samosprรกv. Urฤite sa nenรกjde jedinรฝ ฤlovek, ktorรฝ by bol so zรกkonom na stopercentne spokojnรฝ.
Podฤพa inลกtitรบtu urbรกrneho rozvoja to je vลกak dobrรฝm znakom. Vo svojej sprรกve uvรกdza, ลพe ak by bola niektorรก zo strรกn รบplne spokojnรก, ukazovalo by to na rieลกenie vย prospech tejto strany. Kvalitnรก legislatรญva mรก zabezpeฤiลฅ ochranu vลกetkรฝch zรกkonnรฝch prรกv, ktorรฝch sa รบzemnรฉ plรกnovanie aย vรฝstavba dotรฝka.
Sรบฤasne platnรฝ zรกkon pochรกdza eลกte z roku 1976. Od vtedy dostali obce รบlohu รบzemne plรกnovaลฅ a ลกtรกt vykonรกval funkciu stavebnรฝch รบradov, ฤiลพe sa zaoberal povoฤพovanรญm vรฝstavby. Avลกak len na minimรกlnej ฤasti รบzemia boli spracovanรฉ รบzemnรฉ plรกny. Preto zรกkon zaviedol pre stavby samostatnรฉ รบzemnรฉ konanie a samostatne stavebnรฉ konanie.
โVรคฤลกina obcรญ a miest nemรก ani po 46 rokoch kvalitnรฉ รบzemnรฉ plรกny. Mnoho z existujรบcich รบzemnรฝch plรกnov totiลพ nie je pravidelne aktualizovanรฝch v zmysle zรกkona, ani nie sรบ k dispozรญcii analรฝzy potrieb zmien tak, ako to minimรกlne raz za ลกtyri roky ukladรก zรกkon,โ hovorรญ Juraj Suchรกnek, vรฝkonnรฝ riaditeฤพ Inลกtitรบtu urbรกnneho rozvoja (IUR).ย โNamiesto kvalitnรฉho plรกnovania sa stalo zvykom individuรกlne rozhodovaลฅ o umiestnenรญ stavby v รบzemnom konanรญ,โ pripomรญna.
Od roku 2002 vykonรกvali obce aj ฤinnosลฅ stavebnรฝch รบradov ako prenesenรฝ vรฝkon ลกtรกtnej sprรกvy. Dnes platรญ, ลพe obec, ktorรก je sรบฤasne stavebnรฝm รบradom, nevydรกva zรกvรคznรฉ stanoviskรก k investiฤnej vรฝstavbe pre รบฤely sprรกvnych konanรญ podฤพa stavebnรฉho zรกkona.
Vย Bratislave aย vย Koลกiciach existuje dvojรบrovลovรก samosprรกva. Preto vย Bratislave, kde sรบ stavebnรฝmi รบradmi mestskรฉ ฤasti, vydรกva zรกvรคznรฉ stanovisko mesto. Vย Koลกiciach je situรกcia opaฤnรก. Ak je obec stavebnรฝm รบradom, zรกvรคznรฉ stanovisko sama sebe nevydรกva.
Novรฉ zรกkony kladรบ vรคฤลกรญ dรดraz naย รบzemnรฉ plรกnovanie. Prรกve tu si mestรก aย obce urฤujรบ jasnรฉ pravidlรก, ฤo mรดลพe aย ฤo nemรดลพe byลฅ na ich รบzemรญ postavenรฉ. Naopak, ako vysvetฤพuje Suchรกnek โkaลพdรก obec zรญska vย novej legislatรญve prรกvo posรบdiลฅ sรบlad navrhovanej vรฝstavby sย รบzemnรฝm plรกnom prostrednรญctvom zรกvรคznรฉho stanoviska.โ
Ak zo zรกvรคznรฉho stanoviska obce alebo samosprรกvneho kraja vyplรฝva, ลพe stavebnรฝ zรกmer nie je vย sรบlade sย prรญsluลกnou รบzemnoplรกnovacou dokumentรกciou, stavebnรญk mรดลพe poลพiadaลฅ รบrad oย preskรบmanie podฤพa zรกkona oย vรฝstavbe. Vย prรญpade, ลพe obec nebude sรบhlasiลฅ s kladnรฝm stanoviskom aย podรก sprรกvnu ลพalobu stavebnรฝ รบrad, nekonรก aลพ do prรกvoplatnรฉho rozhodnutia sรบdu.
โTรกto moลพnosลฅ kontroly zรกvรคznรฉho stanoviska sa nepรกฤi viacerรฝm predstaviteฤพom samosprรกv aย argumentujรบ, ลพe by rozhodnutie starostu mohol โprebiลฅโ nevolenรฝ ลกtรกtny รบradnรญk,โ analyzuje Suchรกnek.
„Nechรกvame na individuรกlne posรบdenie, ฤi je moลพnosลฅ takรฉhoto preskรบmania rozhodnutia starostu neprimeranรฝm zรกsahom do ich kompetenciรญ. Aj keฤ je novรฝ zรกkon odliลกnรฝ, nedรก sa s absolรบtnou istotou hovoriลฅ, ลพe by obce stratili moลพnosลฅ regulovaลฅ vรฝstavbu na svojom รบzemรญ,“ uvรกdza IUR.