Obr. 4 Vizualizácia odpočívadla [2]

Na komplexnú opravu Cesty slobody (II/537) čakali Tatry viac ako 50 rokov

Rekonštruovaný úsek s celkovou dĺžkou 43 km vedie od Podbanského až po križovatku s cestou I/66. Projekt Vysoké Tatry za 42 miliónov eur je financovaný z Integrovaného regionálneho operačného programu (IROP), zo štátneho rozpočtu a z rozpočtu Prešovského samosprávneho kraja. Termín ukončenia projektu je stanovený na rok 2024, ale veľká časť rekonštrukčných prác je v súlade s harmonogramami hotová už v týchto dňoch.

Obr. 1 Mapa projektu Vysoké Tatry [3]
Obr. 1 Mapa projektu Vysoké Tatry [3] | Zdroj: : Správa a údržba ciest PSK
Práce na projekte Vysoké Tatry sa začali v roku 2022 a pokračovali spustením ďalších piatich úsekov v apríli tohto roka. Náročná modernizácia spočíva nielen v oprave vozovky, rekonštrukcii mostov, oporných a zárubných múrov, priepus tov, ale tiež v zveľadení odpočívadiel, čo ocenia návštevníci Tatier z celého Slovenska aj zo zahraničia. V článku priblížime priebeh a postup prác a zároveň výsledok, ktorý projekt prinesie.

Členenie projektu

Realizáciou projektu sa eliminujú bezpečnostné riziká na ceste II/537 v úsekoch:

I. Podbanské – Pavúčia dolina
II. Pavúčia dolina – križovatka s cestou II/538
III. križovatka s cestou II/538 – Batizovský potok
IV. Batizovský potok – Starý Smokovec
V. Starý Smokovec – Tatranské Matliare
VI. Tatranské Matliare – križovatka s cestou I/66
VII. mostov a oporných múrov na ceste II/537

I. úsek (7,62 km)

Rieši rekonštrukciu cesty II/537 od Podbanského až po Pavúčiu dolinu. Na tomto úseku sa nachádzajú dva mostné objekty a je tam aj dvadsať priepustov.

II. úsek (7,37 km)

Predstavuje rekonštrukciu cesty II/537 od Pavúčej doliny po križovatku s cestou II/538 (obr. 2). Nachádzajú sa na ňom tri mosty a osemnásť priepustov.

III. úsek (7,35 km)

Tento úsek vedie od križovatky s cestou II/538 po Batizovský potok. Sú na ňom situované tri mostné objekty, jedna poloestakáda (obr. 3), sedem zárubných múrov, šestnásť priepustov a tri odpočívadlá (v smere od Štrbského plesa na Polianku) s príznačnými označeniami Orol, Medveď a Rys (obr. 4 a 5).

Odpočívadlá budú slúžiť ako oddychové zóny vybavené prístreškami, detskými ihriskami, priestorom na parkovanie, kamerovým systémom, informačnými tabuľami, stojanmi na bicykle, toaletami a odpadkovými košmi.

Obr. 2 II. úsek − uloženie asfaltovej vrstvy (zhotoviteľ: Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o.)
Obr. 2 II. úsek − uloženie asfaltovej vrstvy (zhotoviteľ: Swietelsky-Slovakia, spol. s r. o.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK

IV. úsek (7,55 km)

Vedie od Batizovského potoka po Starý Smokovec. Nachádza sa na ňom deväť mostných objektov (obr. 6 a 7), tri zárubné múry, jedenásť priepustov a jedno odpočívadlo Kamzík.

V. úsek (6,164 km)

Rieši rekonštrukciu cesty II/537 od Starého Smokovca po Tatranské Matliare. Na tomto úseku sa nachádzajú dva zárubné múry (obr. 8) a trinásť priepustov. Súčasťou je aj zabudovanie meteostanice.

Obr. 3 Stavebné práce na poloestakáde (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.)
Obr. 3 Stavebné práce na poloestakáde (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK

VI. úsek (6,122 km)

Predstavuje rekonštrukciu cesty II/537 od Tatranských Matliarov po križovatku s cestou I/66. Nachádza sa na ňom päť mostov (obr. 9) a osem priepustov.

Obr. 4 Vizualizácia odpočívadla [2]
Obr. 4 Vizualizácia odpočívadla [2] | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK
VII. úsek

Úsek vybraných mostov a múrov rieši elimináciu bezpečnostných rizík na 14 oporných múroch, štyroch mostných objektoch a na desiatich priepustoch na ceste II/537.

Obr. 5 Aktuálne realizované prípravné práce na jednom z odpočívadiel (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.)
Obr. 5 Aktuálne realizované prípravné práce na jednom z odpočívadiel (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK
Obr. 6 Stavebné práce na mostných objektoch IV. úseku (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.)
Obr. 6 Stavebné práce na mostných objektoch IV. úseku
(zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK
Obr. 7 Stavebné práce na mostných objektoch IV. úseku (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.)
Obr. 7 Stavebné práce na mostných objektoch IV. úseku (zhotoviteľ: STRABAG, s. r. o.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK

Realizácia

Podľa stupňa poškodenia sú navrhnuté spôsoby rekonštrukcie vozovky ako výmena obrusnej a ložnej vrstvy, zosilnenie konštrukcie vozovky, uloženie oceľovej mreže.
Súčasťou stavebných prác sú aj úprava krajníc, výmena a doplnenie bezpečnostných zariadení (zvislé a vodorovné dopravné značenie, cestné zvodidlá a zábradlia; obr. 10), prečistenie a vydláždenie cestných priekop, obnova vjazdov či rekonštrukcia priepustov na ceste II/537.

Počas prác sa našlo niekoľko priepustov, ktoré boli zarastené, resp. znefunkčnené. Pripravili sa preto zmeny technických riešení so zhotoviteľmi, v ktorých sú zakotvené práce „naviac“ nepredvídateľného charakteru, ako podklad pre prípravu dodatkov k zmluvám o dielo.

Obr. 10 Osadenie zvodidiel a zábradlí vo farbe mint green na VII. úseku [3] (zhotoviteľ: Metrostav DS, a. s.)
Obr. 10 Osadenie zvodidiel a zábradlí vo farbe mint green na VII. úseku [3] (zhotoviteľ: Metrostav DS, a. s.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK
V minulom období bolo potrebné rátať s početnými dopravnými obmedzeniami na ceste, v súčasnosti už vodiči prejdú celú cestu takmer bez obmedzení. Realizácia si vyžadovala koordináciu jednotlivých zhotoviteľov, stavebných postupov, spoluprácu a súčinnosť s orgánmi štátnej správy, samosprávy, dopravnej polície, HaZZ, Správy TANAP-u či so Združením cestovného ruchu a tiež veľkú dávku trpezlivosti verejnosti. Zo strany Správy a údržby ciest PSK prebiehala kontrola realizovaných prác s dôrazom na bezpečnosť a kvalitu.

Ochrana životného prostredia

Vzhľadom na to, že projekt je situovaný na území TANAP-u, prebiehajú práce s ohľadom na životné prostredie tak, aby mali čo najmenší negatívny dosah. Pri realizácii rekonštrukcie bol kontakt so zverou bežný, veľmi často bolo vídať raticovú zver, ale aj medvede, vlky či dokonca vzácneho rysa. Našťastie išlo zatiaľ vždy o strety bez ujmy na zdraví.

Obr. 9 Stavebné práce na mostných objektoch VI. úseku (zhotoviteľ: COLAS Slovakia, a. s.)
Obr. 9 Stavebné práce na mostných objektoch VI. úseku
(zhotoviteľ: COLAS Slovakia, a. s.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK

Na podporu zachovania biodiverzity a priaznivých podmienok zdravého životného prostredia vznikla spoločná iniciatíva, do ktorej sú zapojené subjekty: Prešovský samosprávny kraj, Správa a údržba ciest PSK, mesto Vysoké Tatry, obec Štrba, Okresný úrad Poprad a Slovenský pozemkový fond. Memorandum o spolupráci na výsadbe približne 2 000 vhodných drevín bolo podpísané 20. 10. 2022. Symbolický začiatok výsadby prebehol už v septembri tohto roka.

Obr. 10 Osadenie zvodidiel a zábradlí vo farbe mint green na VII. úseku [3] (zhotoviteľ: Metrostav DS, a. s.)
Obr. 10 Osadenie zvodidiel a zábradlí vo farbe mint green na VII. úseku [3] (zhotoviteľ: Metrostav DS, a. s.) | Zdroj: Správa a údržba ciest PSK
Záver

Projekt Vysoké Tatry je zameraný na elimináciu bezpečnostných rizík v úseku viac ako 43 km cesty II. triedy. Významne sa zlepšia podmienky cestnej dopravy pre obyvateľov a návštevníkov funkčného regiónu Prešova a Popradu. Jedna z najväčších investičných dopravných akcií v regióne zvýši jeho atraktivitu, mobilitu a ekologickú dopravu v ňom a celkovo prinesie zlepšenie kvality životného prostredia dotknutej krajiny.

TEXT: Ing. Alexandra Škrabská
FOTO: Správa a údržba ciest PSK

Alexandra Škrabská pôsobí v Správe a údržbe ciest PSK, Prešov.

Literatúra:

  1. Amberg Engineering Slovakia, s. r. o.: Dokumentácia na realizáciu stavby, dokumentácia na ponuku (DRS/DP): Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, 2020.
  2. Geodeticca vision, s. r. o.: Vypracovanie videozáznamu – vizualizácie stavby Eliminácia bezpečnostných rizík na ceste II/537, 2022
  3. www.sucpsk.sk.

Článok bol uverejnený v časopise IS 6/2023