
Nálada v slovenskej ekonomike sa zlepšuje firmám aj spotrebiteľom
Dôvera podnikateľov medzimesačne vzrástla v priemysle, stavebníctve aj službách, naopak poklesla iba v obchode. Oproti predchádzajúcemu mesiacu boli optimistickejší aj spotrebitelia.
Poznáte výhody Klubu ASB? Stačí bezplatná registrácia a získate sektorové analýzy slovenského stavebníctva s rebríčkami firiem ⟶ |
Trojmesačný kĺzavý priemer sezónne upraveného indikátora ekonomického sentimentu v júli, po historickom prepade počas predchádzajúcich troch mesiacov, opäť vzrástol o 9,7 bodu na hodnotu 74,5 bodu. Dôvera podnikateľov medzimesačne vzrástla v priemysle, stavebníctve aj službách, naopak poklesla iba v obchode. Oproti predchádzajúcemu mesiacu boli optimistickejší aj spotrebitelia, aj keď v porovnaní so situáciou pred rokom zostávajú naďalej pesimistickejší. Informoval o tom Štatistický úrad SR.
Indikátor dôvery v priemysle v júli medzimesačne vzrástol o päť bodov. Jeho vývoj najvýraznejšie ovplyvnil pozitívnejší očakávaný rast produkcie na nasledujúce tri mesiace. V stavebníctve sa hodnota indikátora zlepšila o 0,5 bodu vplyvom priaznivejších hodnotení celkovej úrovne objednávok.
Indikátor dôvery v obchode v júli naopak klesol oproti júnu o 0,3 bodu. Dôvodom bolo negatívne hodnotenie očakávaných podnikateľských aktivít a stavu zásob. Výrazne však stúpla dôvera v službách. Jej indikátor totiž podľa štatistikov v júli oproti júnu vzrástol až o 30 bodov, čím sa opäť priblížil k predaprílovým hodnotám.
Veria, že si udržia miesta
V zotavovaní pokračuje aj spotrebiteľská atmosféra na Slovensku, ktorá sa po aprílovom prepade zlepšuje už tretí mesiac za sebou. Sezónne upravený indikátor spotrebiteľskej dôvery v júli vzrástol o 1,1 bodu.
„Respondenti boli optimistickejší pri všetkých štyroch zložkách indikátora, najviac v očakávaniach vývoja nezamestnanosti a o niečo menej v očakávaniach celkovej hospodárskej situácie,“ dodávajú štatistici s tým, že v očakávaniach finančnej situácie domácností a úspor v domácnostiach boli optimistickejší len minimálne.
V medziročnom porovnaní však bol indikátor spotrebiteľskej dôvery ešte stále o viac ako 30 bodov nižší a aktuálne sa nachádza o vyše 15 bodov pod úrovňou dlhodobého priemeru.